News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Ulkomaalaistaustaisten omat asenteet suhteessa työperäisiin.

Started by SoulBrother, 15.07.2009, 14:06:52

Previous topic - Next topic

SoulBrother

Tänään ohimennen juttelin työpaikkani algerialaisvahvistuksen kanssa islamista hallinnollisena välineenä jne. kun puheeksi tulivat somalit. Herra oli kanssani vahvasti samaa mieltä siitä että eivät sopeudu, turha luulo, piste. Olin jossain määrin huvittunut siitä että tämä järjen ääni tuli ko. suusta, sillä kotoperäisten kanssa jutellesa asenne tuntuu olevan huomattavasti toiveikkaampi.

Itse "ulkomaalaiset" (ko. ihminen on asunut Suomessa 20 vuotta, on luonnollisesti Suomen kansalainen, EIKÄ ole minkään sortin "työperäinen") ovat siinä mielessä jännittävässä asemassa mielipiteitä laukoessaan että suvaitsija joutuu eksistentiaaliseen vortexiin kun toiseuden edustaja laukoo vääriä mielipiteitä.

Vastaavanlaisia kokemuksia?

Veli Karimies

No sehän on ihan tarkasteltava fakta, etteivät esim somalit ja romani sopeudu mihinkään yhteiskuntaan muutakuin omaansa. Jostain syystä kumminkin yleinen "totuus" on toinen. Kyllä tuo suvaitsevaisuus on ihan ensimmäisenä mytologiaan perustuva uskonto.

Äänestäjä

Olen varma että 'nuivia' maahanmuuttajia on pilvin pimein.

Suurin osa hommalaisista ei vastusta maahanmuuttoa tai maahanmuuttajia, vaan vääränlaista maahanmuuttoa.

Vääränlainen maahanmuutto on todennäköisesti kaikkein ongelmallisinta hyvällä asenteella Suomeen muuttaneille, sillä elintasopakolaiset, lusmut ja rikolliset maahanmuuttajat vahingoittavat valitettavasti kaikkien maahanmuuttajien mainetta.

Olisi hienoa, jos uuden puolueen riveihin saataisiin mahdollisimman monta maahanmuuttajaa. Nythän esimerkiksi Perustuslaillisissa ovat ehdokkaina olleet ainakin Freddy Kotkassa ja se aasialainen tyttö Helsingistä, jonka nimeä en valitettavasti nyt muista.

Jos olen oikein ymmärtänyt, niin  meistä hommalaisistakin ainakin Vera on maahanmuuttaja.

"Nothing in all the world is more dangerous than sincere ignorance and conscientious stupidity."
"Our lives begin to end the day we become silent about things that matter."-Martin Luther King, Jr.
Howler monkeys are the loudest monkeys. Their deep, howling calls can be heard more than 5 kilometers

Vera

Quote from: SoulBrother on 15.07.2009, 14:06:52
Itse "ulkomaalaiset" (ko. ihminen on asunut Suomessa 20 vuotta, on luonnollisesti Suomen kansalainen, EIKÄ ole minkään sortin "työperäinen") ovat siinä mielessä jännittävässä asemassa mielipiteitä laukoessaan että suvaitsija joutuu eksistentiaaliseen vortexiin kun toiseuden edustaja laukoo vääriä mielipiteitä.

Olen itse ulkomaalainen, ja olen kyllä huomannut että heti kun alkaa laukoa vääriä mielipiteitä suvaitsijat lakkaavat suvaitsemasta. :)

Työssäkäyvät maahanmuuttajat eivät yleensä pidä sossuturisteista, eivätkä ole huolissaan siitä että niitä voidaan haukkua rasisteiksi jos sanovat niin. Sen lisäksi niillä maahanmuuttajilla jotka ovat olleet tekemisessä humanitääristen kanssa on jonkinlainen tuntuma siitä, milloin nämä puhuvat paskaa ja mitä ne oikeastaan ymmärtävät tai ei. ja sen lisäksi ihmiset, joilla on positiivistä kokemusta pakolaisista eivät helposti usko niitä pakolaisia joiden mielestä ihminen ei pysty oppimaan suomea eikä löytämään töitä.

SoulBrother

Quote from: Vera on 15.07.2009, 14:38:03

Olen itse ulkomaalainen, ja olen kyllä huomannut että heti kun alkaa laukoa vääriä mielipiteitä suvaitsijat lakkaavat suvaitsemasta. :)

Työssäkäyvät maahanmuuttajat eivät yleensä pidä sossuturisteista, eivätkä ole huolissaan siitä että niitä voidaan haukkua rasisteiksi jos sanovat niin. Sen lisäksi niillä maahanmuuttajilla jotka ovat olleet tekemisessä humanitääristen kanssa on jonkinlainen tuntuma siitä, milloin nämä puhuvat paskaa ja mitä ne oikeastaan ymmärtävät tai ei. ja sen lisäksi ihmiset, joilla on positiivistä kokemusta pakolaisista eivät helposti usko niitä pakolaisia joiden mielestä ihminen ei pysty oppimaan suomea eikä löytämään töitä.

Njoo, musta on aina tuntunu että tällä työkaverilla on jotenki kauheen herkkä tuntuma näihin asioihin, ja hänen mielipiteet on jollain tavalla rehellisiä ja kristallinkirkkaita, siinä missä suomalaiset alkavat taivaanrannanmaalareiksi ja puhuvat rajojen yli lentävistä linnuista.

Nuivettunut Han-nenetsi

Jeps, vaimoni joka on maahanmuuttaja, on nuiva erityisesti islamilaista maahanmuuttoa kohtaan. Oli jo ennen Suomeen tuloaan eikä ollut kovin positiivisesti yllättynyt huomatessaan että tämä pohjolakin on päässyt rikastumaan suhteellisen paljon.

Työpaikalla vaimo yrittää kohteliaisuussyistä pitää nuivistelun suhteen matalaa profiilia suvaitsevaisten läsnäollessa. Hän ei kyllä suostu valehtelemaankaan mielipiteistään mistä johtuen on saanut käydä debattia "hyviä ihmisiä" vastaan joiden mielestä somalit ja muut pakolaiset ovat automaattisesti rasistisen järjestelmämme uhreja ulkonäöstään johtuen. Vielä vaimo ei ole saanut suvaitsevaisilta työkavereiltaan järkevää selitystä (järjettömiä kylläkin) siitä miksi hän ei ole karmean razzzsssismin kourissa selvästi kantaväestöstä erottuvasta ulkonäöstään huolimatta.

Muslimeja halaavat suvaitsijat muuten selittävät vaimoni nuivistelun syyksi aina hänen kulttuuritaustansa, onkos tämä sitten "kulttuurirasismia"?
Toksinen soijamaskuliini

Raine

Joo, aika kovia mielipiteitä olen kuullut maahanmuuttajakollegoiltani erinäisistä etnisistä ryhmistä. Jotkut kyllä ovat melko varovaisiakin, vaikka on havaittavissa, että mielipiteet ovat varsin nuivat. Hieman etelämmästä tulevat ja idästä tulevat ovat yleensä melko suoria mielipiteissään. Kun taas esim. ruotsalaiset, saksalaiset ja hollantilaiset ovat hieman varovaisempia (vaikka, kuten sanottu, melko monelta sieltä varovaisuuden alta se nuivistelu hieman pilkisteleekin).

Enrico

Quote from: Raine on 15.07.2009, 17:02:17

Joo, aika kovia mielipiteitä olen kuullut maahanmuuttajakollegoiltani erinäisistä etnisistä ryhmistä. Jotkut kyllä ovat melko varovaisiakin, vaikka on havaittavissa, että mielipiteet ovat varsin nuivat. Hieman etelämmästä tulevat ja idästä tulevat ovat yleensä melko suoria mielipiteissään. Kun taas esim. ruotsalaiset, saksalaiset ja hollantilaiset ovat hieman varovaisempia (vaikka, kuten sanottu, melko monelta sieltä varovaisuuden alta se nuivistelu hieman pilkisteleekin).

Olisiko tällaisia nuivia maahanmuuttajia mahdollista tutustuttaa Hommaan?

digit

Outoa, että en ole vielä tavannut yhtäkään ulkomaalaista, joka olisi pitänyt somaleista..ehkä mulla on vaan ollut huono tuuri.

Eräs paikallinen pizzalähetti muutti aikoinaan suomeen kun halusi Islamista eroon. Pari kertaa on pizza ehtinyt jäähtyä kun oon jääny ovensuuhun turisemaan...ja se kertoo myös kuuluvalla äänellä mielipiteensä, että varmasti rapussa kaikki kuulee, myös molottajat.
Kuulemma, muutaman kerran tapellut sompanssien kanssa.

Samoin eräällä Vietnamilaisella yrittäjällä on mielenkiintoiset mielipiteet islamista ja erityisesti somaloi, eiku somaleista.

Samaa rataa on ollut Afrikkalaiset, Virolaiset, Venakot, Eurooppalaiset.
Suomen lait voivat määrätä sen mitä puhun ja mitä kirjoitan, mutta mikään laki ei määrää sitä, mitä ajattelen...."Kuka vei porstuasta burkat, voi sian sorkat"

Lemmy

Mulla oli afrikkalainen opiskelijakämppis 90-luvun alussa jolloin ensimmäisiä somaleita tuli maahan. Kundi itse oli hieman elämäntaiteilija kanssa, mutta tuli sitten kotiin ihan tuohduksissaan... oli meinannut skineiltä saada turpiinsa... "ne sano somaalia, perkkeele, näytänksmä joltain somaalialta".
- Emmekä enää euroakaan lähetä näihin etelän hulivilimaihin. Tässä on laki ja profeetat. Timo Soini YLE 01.06.2011

tapio

Suvaitsevaisuustyö täytyisi varmaan kohdistaa työssä käyviin ulkomaalaistaustaisiin.
On muukalaisvihamielistä ja islamofobista vastustaa sitä, että muslimit hirttävät homoja.
http://tuuritapio.blogspot.com/

Sami Aario

Quote from: tapio on 15.07.2009, 19:21:13
Suvaitsevaisuustyö täytyisi varmaan kohdistaa työssä käyviin ulkomaalaistaustaisiin.

Suvaitsemattomista työssäkäyvistä mamuista on päästävä eroon, ja otettava tilalle varsinaisia maahanmuuttajia.

Enrico

Quote from: Sami Aario on 15.07.2009, 19:30:53
Quote from: tapio on 15.07.2009, 19:21:13

Suvaitsemattomista työssäkäyvistä mamuista on päästävä eroon, ja otettava tilalle varsinaisia maahanmuuttajia.

Eiköhän tällaiset maahanmuuttajien suusta tulevat jutut johda lopulta siihen että suvaitsevaisto alkaa itsekin puhua varsinaisista :D

tietotyöläinen

Quote from: Äänestäjä on 15.07.2009, 14:34:48
Olen varma että 'nuivia' maahanmuuttajia on pilvin pimein.

Samaa uumoilen.

Suurin osa hommalaisista ei vastusta maahanmuuttoa tai maahanmuuttajia, vaan vääränlaista maahanmuuttoa.

Näin uskon (ja myös toivon). Omalta osaltani on kyllä pakko todeta, että en soisi tänne muuttavan edes ahkeria ja tunnollisia muslimeja, jos he eivät ole valmiita riittävästi sopeutumaan vallitsevaan kulttuuriin ja hyväksymään sitä, että heidän lapsensa saattavat hyvinkin länsimaistua.

Olisi hienoa, jos uuden puolueen riveihin saataisiin mahdollisimman monta maahanmuuttajaa.

Ehdottomasti.

CaptainNuiva

Juuh,Vera ja Freddy ovat niin intergroituneet että ei heitä osaa edes maahanmuuttajina pitää,pikemminkin suomalaisina.
Tässä on nyt vaan se vaara, näin nopean tiedonvälityksen aikana, että kohta voi olla lähdössä Somaliasta isompi porukka joille matkaan lähetettäessä annetaan ohjeeksi naisten sanoa nimekseen Vera ja miehille nimekseen Freddy....Että kuulemma suopeutta sitten riittää ;D

Tulee sitten rajalle 2000 Veraa ja 10000 Freddyä ;D
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

Lemmy

Olisit sanonut "arbeit macht geld" ;D
- Emmekä enää euroakaan lähetä näihin etelän hulivilimaihin. Tässä on laki ja profeetat. Timo Soini YLE 01.06.2011

SoulBrother

Aika selkeästi aamu(yö)llä linja-autoon nousevat mustaviritteiset -selkeästi- töihin menevät henkilöt ovat ei-somaleita. Länsi-Afrikkalaisen näköistä porukkaa enemmän.. nojoo tiedä häntä.. tällaisen havainnon olen ollut tekevinäni. Tietysti silmät harottaa. Mutta väsyneenäkin katson heitä silmiin, ja näen siellä ihmisen sielun, sen saman sielun.

mikkoellila

Quote from: pelle12 on 15.07.2009, 20:49:14
Saksassa työskennellessäni satuin kerran hieman manamaan turkkilaisia, työkaverini (todennäk. hieman suvaitsevaistoon kallellaan) kommentoi, että olen itsekin ulkomaalainen. Und so? eli so what?

Oikea repliikki olisi ollut "Na und?" eikä "Und so?".

Et ilmeisesti kovin pitkään Saksassa asunut, kun et tuon paremmin saksaa oppinut?

</vittuilu>

Quote from: pelle12 on 15.07.2009, 20:49:14
Olin Saksassa TÖISSÄ, en rasittamassa Saksan paisunutta sosiaaliturvajärjestelmää! Ja jos joku ei tiedä kuinka Länsi-Saksassa mokutus alkoikaan: 50-luvun lopulla ja eritoten 60-luvulla Saksan teollisuus tarvitsi Gastarbeitereita (vierastyöläisiä). Tuolloin sakuille annettiin ymmärtää, että he ovat vain vieraita, jotka hieman säästöjä ansaittuaan palaavat kotimaihinsa (läh. Turkkiin). Se, miten loppujen lopuksi kävikään, on luultavasti useimpien tiedossa.

Nämä vierastyöläiset olivat sitä paitsi alun perin 1950-60-luvulla kreikkalaisia, italialaisia, espanjalaisia ja portugalilaisia.

Eteläeurooppalaiset ovat lievästi sanottuna eri asia kuin turkkilaiset, arabit ja afrikkalaiset.
En halua Euroopan yhteiskuntien muuttuvan sellaisiksi kuin Afrikan ja Lähi-idän yhteiskunnat. En usko afrikkalaisten ja lähi-itämaalaisten käyttäytyvän Euroopassa eri tavalla kuin Afrikassa ja Lähi-idässä. Tästä syystä vastustan Afrikan ja Lähi-idän väestöjen siirtymistä Eurooppaan.

Jari-Petri Heino

Kokemuksia löytyy kyllä.
Hyvä ystäväni Kosovon albaani, tuli naisen perässä Suomeen ja työllistyi heti ravintola alalle, sillä hän oli alan ammattilainen työskennellyt Sveitsissä.
Kosovossa syttyi sota ja kaveri lähti etsimään perhettään, johon ei ollut saanut yhteyttä muutamaan viikkoon. Tämän johdosta meni työpaikka ja suhde, mutta Suomen kansalaisuus säilyi.
Perheensä löydettyään asioiden hoiduttua, hän palasi Suomeen ja oli tietysti rahaton, asunnoton ja työtön. Kaveri kääntyi sossun puoleen, jossa todettiin, ettei ulkomaiden asiat kuulu heille ja koska työttömyys oli omaa syytä, apua ei heru?
Kaveri oli käynyt Suomen armeijan ja hakeutui YK-joukkoihin ja palveli tulkkina rauhanturvatehtävissä Balkanilla. Sossusta hän sanoi, ei ikinä enää ja tekee tälläkin hetkellä kahta työtä. Vanhempiaan hän on tuonut Suomeen lomailemaan omalla kustannuksellaan ja se on kuulemma vaikeampi prosessi päästä Suomeen, kuin polttaa passinsa. Kaveri tuntee monia "maahanmuuttajia" ja ei todellakaan pidä tästä touhusta, joka johtaa hänen mukaansa kaaokseen, missä hän ja hänen kaltaisensa maahanmuuttajat joutuvat vaikeuksiin turvapaikkashoppailijoiden takia.

Eräänä päivänä keskustelin venäläis syntyisen miehen kanssa joka toimii opettajana aikuiskoulutuskeskuksessa mamuille. Kuulemma ketään ei kiinnosta työllistyä, koska muutenkin saa elintason, millaisesta ei kotimaassa voinut kuin haaveilla.
"Vallan, rahan ja tilan uudelleen jakaminen on seuraava vaiheemme"

ttw

Monia maahnmuuttajia/taustaisia on foorumilla. Suomalaisiksi monet lasketaan vaikka useampi passi olisikin. Etelän rannikkokaupungeissa varmaan joka toinen on jostain muualta, että samanlaisesti siinäkin joukossa myös homma-tiivistyy :)

Joku hyvä hommaa-varsinainen hommalainen projekti pystyyn mistä olisi kaikille hyötyä. Ettei ikeniä tartte tuuletella päivät pitkät pelkästään. Jonkun jalkapallo, jääkiekko, sähly tai vaikka eukonkannon urheiluporukankin jos saisi kasaan niin ulkomaavahvistuksia voisi ilmaantua. No lifettäjillä, poikamiehillä ja muilla kenellä on ylimäärästä aikaa liikaa niin voisi juonia jotain. Parastahan olisi tehdä jotain mikä olisi suvaitsevaistolta pois ja egoistaan kun ollaan muka parempia. "No nyt noi hommalaiset taas tekee tommosta hyväntekeväisyyttä ja kivaa. Nyt noi mamunaiset vie meitin miehetkin." Nyt voi olla hankala aika rekryä kun porukka on mökeillään tai perheiden kanssa lomalla.

EDIT:
Venäläistaustaisia on myös paljon ketkä haluaisivat tehdä mitä vaan työtä jos saisivat. Kokkeina ja keittiöistä löytää varsinaisia paljon. Vissiin osaavat tehdä ruokaa paremmin kuin Suomalaiset peruskokit. Mitenkään dissaamatta muiden ammattitaitoa, mutta sitä monasti tullut ihmeteltyä. 
Uutisia naapurista-> http://rahmispossu.net

Zngr

On. En ole rupatellut yhdenkään oikean töihin tulleen kanssa, joita on muutamia, jolla olisi minkäänlaisia sympatioita HS:n "työperäisiin". Eräs turkkilainen muslimi totesi, ettei tänne tarvitse ottaa yhtään ainutta turkkilaista tai muslimia Lähi-Idästä, ellei heillä ole työpaikkaa koska eivät he täällä ole tekemässä mitään, mistä me kantasuomalaiset erityisesti ilahtuisimme.
Minusta täällä on mukavaa. Istuskelemme, juttelemme ja juomme kahvia.
-Ali, Rinkeby

Every normal man must be tempted at times to spit on his hands, hoist the black flag, and begin to slit throats.
- H. L. Mencken

Vera

Quote from: Enrico on 15.07.2009, 19:54:16
Eiköhän tällaiset maahanmuuttajien suusta tulevat jutut johda lopulta siihen että suvaitsevaisto alkaa itsekin puhua varsinaisista :D

Heh. Minun tapauksessani tapahtui ihan päinvastainen asia: Nyt-liitteen toimittaja totesi että olen liian ulkomaalainen jotta minua kannattaisi haastatella. :D

MW

Quote from: Vera on 15.07.2009, 23:46:15
Quote from: Enrico on 15.07.2009, 19:54:16

Heh. Minun tapauksessani tapahtui ihan päinvastainen asia: Nyt-liitteen toimittaja totesi että olen liian ulkomaalainen jotta minua kannattaisi haastatella. :D

WTF? Venäläis-amerikkalais-suomalais-juutalainen (anteeksi, jos olen erehtynyt) on liian ulkkis hyysärin suvaittavaksi? Razzismuz! ???

Olikohan se nyt vaan niin, että et ole varsinainen maahanmuuttaja? Olisit ihmeessä tivannut selitystä, mikä on kun ei kelpaa!!!

Vera

Turkkilaisista puheenolleen: kun puhuu maallistuneiden istanbulilaisten ja izmirilaisten kanssa, jossain vaiheessa keskustelu tulee niihin tyyppeihin, jotka muuttavat Turkin idästä länteen, ja silloin ne länsiturkkilaiset alkavat kuulostaa ihan hommalaisilta: idästä tulleita syytetään (ja käsittääkseni syystä) islamilaisista ekstremismistä, kunniamurhista ja siitä, että he elävät pelkällä sossulla.

Erässä ex-työpaikassani jenkeissä oli yksi irakilainen, joka tuli sinne vaimonsa ja tyttärensä kanssa lähes kuusikymppisenä pakolaisena (siis mies ja vaimo olivat kuuskymppisiä, tytär oli teini). Se oli bagdadilainen, kristitty ja koulutettu, mutta sen koulutus ei ollut mitään sellaista mistä oli hirveästi hyötyä työnhaussa (taisi aikanaan valmistua englantilaisesta filologiasta). Sekä se itse että vaimo löysivät kuitenkin hyvin nopeasti töitä kauppakassoina, ja sen lisäksi se oppi ajamaan taksia ja ajoi sitä iltaisin töiden jälkeen, jotta sen tytär pääsisi hyvään lukioon. Voin vain kuvitella mitä se olisi sanonut parikymppisistä irakilaisista miehistä jotka eivät vaivautuneet löytää töitä muutamaan vuoteen, jos olisi sellaisista kuullut. Kunniamurhien tekijöistä se oli toki kuullut paljon useammin kuin olisi halunnut, ja niistä se on käyttänyt ihan kaikki kirosanat mitä englannin kielessä on.

Vera

Quote from: MW on 15.07.2009, 23:57:23
WTF? Venäläis-amerikkalais-suomalais-juutalainen (anteeksi, jos olen erehtynyt) on liian ulkkis hyysärin suvaittavaksi? Razzismuz! ???

Olikohan se nyt vaan niin, että et ole varsinainen maahanmuuttaja? Olisit ihmeessä tivannut selitystä, mikä on kun ei kelpaa!!!

Kyse oli siis siitä että Jussi Halla-ahoa pyydettiin suositelemaan haastateltavia, ja kun se suositteli minua, en kelvannut,  kun en ollut suomalainen.

Tässä on Jussin juttu jossa se kertoo mm. tästä:
http://www.halla-aho.com/scripta/muutama_sana_nyt_liitteen_jutusta.html

MW

Quote from: Vera on 16.07.2009, 00:16:45
Quote from: MW on 15.07.2009, 23:57:23

Kyse oli siis siitä että Jussi Halla-ahoa pyydettiin suositelemaan haastateltavia, ja kun se suositteli minua, en kelvannut,  kun en ollut suomalainen.

Tässä on Jussin juttu jossa se kertoo mm. tästä:
http://www.halla-aho.com/scripta/muutama_sana_nyt_liitteen_jutusta.html

Aa, juu, tämä. Pääsi unohtumaan, liikaa kiljua ja myrkyllisillä musteilla hakattuja vankilatatskoja, näes. 'Nyt-liite' voisi muuttaa nimensä 'Bias-liitteeksi'.

HDRisto

Tuttu virolainen kokki otti hikeä kunnolla kun känninen asiakas haukkui sen tekemän ruuan "neekerien tekemäksi". Kävi oikein pöydässä kysymässä että "olenko jotenkin neekerin näköinen, häh?!!!.

nuiseva

Itselläni on sama kokemus, työssäkäyvät maahanmuuttajat eivät turvapaikkaturismia ymmärrä. Juttelin erään kanssa ja hän sanoi suomalaisia äärettömän tyhmiksi, kun päästävät tänne ihmisiä elämään suomalaisten rahoilla tekemättä mitään vastineeksi.
Koko ajan puhutaan vain kuluista, puuskahtaa Helsingin kaupunginhallituksen puheenjohtaja Risto Rautava (kok.).
Hän haluaisi puhua enemmän Guggenheimin positiivisesta vaikutuksesta ja vähemmän hankkeen kustannuksista.

Kalevi Soilander

Vähän yllätyin aikoinaan, reilu kymmenen vuotta sitten, kun muutimme vastavihityn vaimoni kanssa Itä-Helsinkiin ja hän siinä katseli muutaman kuukauden somaleita ja totesi että heidän täälläolostaan ei seuraa mitään hyvää. Käyttäytyvät kuulemma kuin mustalaiset hänen kotimaassaan ja kannattaisi lähettää heti pois Suomesta. Niin, hän on itse kotoisin eteläiseltä pallonpuoliskolta. Itse olin toki hyvinkin suvaitsevainen vielä siinä vaiheessa, kun en pahemmasta tiennyt.

Ja tänä kesänä olen melkein joka päivä saanut kuulla kommenttia, että eikö noita romanikerjäläisiä nyt millään saa lähetettyä kotiinsa. (Islamilaisista nyt puhumattakaan...)

Toki hänellä itsellään on yliopistotutkinto, ja on ollut oman alansa hommissa veronmaksajana siitä asti kun ehti oppia riittävästi suomen kieltä (pari vuotta Suomeen saapumisensa jälkeen), joten häntä lienee vähäsen vituttaa, että kaikki maahanmuuttajat laitetaan samaan kastiin. Luultavasti tekisi hyvää, jos nuivien piiristä saataisiin vähän selvemmin esille, että täältä ei haluta lähettää kaikkia ulkomaalaisia pois, ainoastaan ne jotka selvästikään eivät sovi tänne. Pitäisi tehdä selväksi, että maahanmuuttokritiikki ei tarkoita, että vastustettaisiin kaikkia maahanmuuttajia.
Joka niemeen, notkohon saarelmaan VOK:in tahtoisin nostattaa!

mikkoellila

Quote from: Vera on 16.07.2009, 00:11:09
Turkkilaisista puheenolleen: kun puhuu maallistuneiden istanbulilaisten ja izmirilaisten kanssa, jossain vaiheessa keskustelu tulee niihin tyyppeihin, jotka muuttavat Turkin idästä länteen, ja silloin ne länsiturkkilaiset alkavat kuulostaa ihan hommalaisilta: idästä tulleita syytetään (ja käsittääkseni syystä) islamilaisista ekstremismistä, kunniamurhista ja siitä, että he elävät pelkällä sossulla.

Kuulin kerran erään istanbulilaisen akateemisesti koulutetun, ylempään keskiluokkaan kuuluneen miehen halveksuvan kaikkia Bosporinsalmen itäpuolella asuvia turkkilaisia. Hän käytti koko Anatoliasta ilmaisua "the Arabic part of Turkey", koska hänen mielestään kaikki Istanbulin ulkopuoliset turkkilaiset olivat samanlaista roskaväkeä kuin arabit.
En halua Euroopan yhteiskuntien muuttuvan sellaisiksi kuin Afrikan ja Lähi-idän yhteiskunnat. En usko afrikkalaisten ja lähi-itämaalaisten käyttäytyvän Euroopassa eri tavalla kuin Afrikassa ja Lähi-idässä. Tästä syystä vastustan Afrikan ja Lähi-idän väestöjen siirtymistä Eurooppaan.