News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Ulkomaalaistaustaisten omat asenteet suhteessa työperäisiin.

Started by SoulBrother, 15.07.2009, 14:06:52

Previous topic - Next topic

Inca

Itse tunnen yhteen aikaan parhaimmilaan 6 ravintolaa omistaneen turkkilaisen, joka on sopeutunut suomeen täysin, ja puhuu suomea kuin suomalainen. Tämä kaveri haukkuu aivan joka välissä somaleita ja muita työtä vieroksuvia mutiaisia jotka pilaa kaikkien ulkomaalaisten maineen. Oisi aika järkevää saada maahanmuuttokriitikoiden messiin näitä oikeita kunnon maahanmuuttajia.

Jiri Keronen

Quote from: Inca on 16.07.2009, 23:37:28
Oisi aika järkevää saada maahanmuuttokriitikoiden messiin näitä oikeita kunnon maahanmuuttajia.

Niitähän on. Esimerkiksi nimimerkki Vera.
Suoraa demokratiaa ja vapautta kaikille.

Vae Victis -blogini

tietotyöläinen

Itse tunnen yhteen aikaan parhaimmilaan 6 ravintolaa omistaneen turkkilaisen, joka on sopeutunut suomeen täysin, ja puhuu suomea kuin suomalainen. Tämä kaveri haukkuu aivan joka välissä somaleita ja muita työtä vieroksuvia mutiaisia jotka pilaa kaikkien ulkomaalaisten maineen. Oisi aika järkevää saada maahanmuuttokriitikoiden messiin näitä oikeita kunnon maahanmuuttajia.

Ehdottomasti samaa mieltä (edelleen). Onko termi "mutiainen" hänen suustaan? Näkisin, että sillä nimitellään tietyn näköisiä ihmisiä ottamatta kantaa siihen mistä he elantonsa saavat, joten se "osuu" erittäin todennäköisesti myös tähän turkkilaistaustaiseen ravintoloitsijaan ja varmasti moniin muihinkin nuiviin maahanmuuttaneisiin. Ja jos me haluamme heitä joukkoomme, älkäämme käyttäkö heistä tämänkaltaisia halveeraavia nimityksiä.

Inca

Mutiainen siis on hänen suustaan. Tää kaveri on yleensä aika korrekti ja siistitapainen, mutta kun pakolaisista alkaa keskustelu, kyllä kielenkäyttö kovenee.. En suoraansanottuna ole jyrkempää asennetta mustaihoisiin ja elintasopakolaisiin nähnyt missään muualla. Olis pitänyt käyttää lainausmerkkejä, ettei oisi tullut väärinkäsitystä, anteeksi siitä.

PaulR

Sigridur on myös 'oikea kunnon maahanmuuttaja*.  Lisää tällaisia Suomeen ja palstalle.

mikkoellila

Minäkin olen kuullut Suomessa asuvien arabien, turkkilaisten ja iranilaisten kutsuvan neekereitä tittelillä mutiainen tai neekeri tai nekru.

Rasismin vastustaminen on eurooppalaisten, erityisesti pohjoiseurooppaalaisten kulttuurillinen, ehkä peräti geneettinen ominaispiirre.

Pohjoiseurooppalaisen rodun/kulttuurin ulkopuolella ei esiinny rasismin vastaisuutta.

En halua Euroopan yhteiskuntien muuttuvan sellaisiksi kuin Afrikan ja Lähi-idän yhteiskunnat. En usko afrikkalaisten ja lähi-itämaalaisten käyttäytyvän Euroopassa eri tavalla kuin Afrikassa ja Lähi-idässä. Tästä syystä vastustan Afrikan ja Lähi-idän väestöjen siirtymistä Eurooppaan.

tietotyöläinen

Quote from: mikkoellila on 16.07.2009, 23:55:19
Pohjoiseurooppalaisen rodun/kulttuurin ulkopuolella ei esiinny rasismin vastaisuutta.

Ja tästä seuraa, että kohta missään ei enää esiinny pohjoiseurooppailaista kulttuuria tai rotua.

mikkoellila

Quote from: tietotyöläinen on 16.07.2009, 23:59:29
Quote from: mikkoellila on 16.07.2009, 23:55:19

Ja tästä seuraa, että kohta missään ei enää esiinny pohjoiseurooppailaista kulttuuria tai rotua.

Niin. Rasismi on eräänlainen puolustusmekanismi. Se on verrattavissa hämähäkkien pelkäämiseen. Jos jokin kansa rakastaa hämähäkkejä yms. ötököitä, kansa kuolee pian myrkkyhämähäkkien, skorpionien, ampiaisten yms. ötököiden pistoihin tai kärpästen, malariasääskien yms. ötököiden levittämiin tauteihin.
En halua Euroopan yhteiskuntien muuttuvan sellaisiksi kuin Afrikan ja Lähi-idän yhteiskunnat. En usko afrikkalaisten ja lähi-itämaalaisten käyttäytyvän Euroopassa eri tavalla kuin Afrikassa ja Lähi-idässä. Tästä syystä vastustan Afrikan ja Lähi-idän väestöjen siirtymistä Eurooppaan.

Äänestäjä

Onnistuisiko sellainen, että saattaisit ko. henkilön keskusteluyhteyteen JM-K:n kanssa? Hänhän voisi olla hyvää ehdokas puolueelle, tai jos ei muuta niin kuvallinen ja nimellinen lausunto maahanmuuttopolitiikasta esimerkiksi mainosmateriaalissa voisi olla tehokas.

PS. Tervetuloa keskustelemaan.
"Nothing in all the world is more dangerous than sincere ignorance and conscientious stupidity."
"Our lives begin to end the day we become silent about things that matter."-Martin Luther King, Jr.
Howler monkeys are the loudest monkeys. Their deep, howling calls can be heard more than 5 kilometers

Sigridur

Kiitos, Paul. Se on kyllä totta, että tämä mustat somaalit, iranilaiset ja kaikki elintaso pakolaiset pilaavat muiden maahanmuuttajien mainetta.
Itse kun tulin Suomeen, olin suomea osanut, opiskelin jo ennen tuloa Suomeen ja vasta kun olin osanut että pystyn puhumaan virastoissa, kaupassa, ja asiomaan suomeksi, sit vasta tulin maahaan. En tarvinut tulkkia koskaan, ja varmaan en olisi edes saanut kun puhun islantia ja asun Savossa.
Itse en tajua A.Thorsia, ja hänen maahanmuutto-politiikkaa, ja olin kerran kirjoitanut hänelle- hän ei edes vastanut.
Olin kysynyt, miksi monien sotaveteraanien eläke on pienempi kun somaaliperhen avustus? Se mua kiinnostaa, kun mun miehen isä on veteraani ja hänen eläke on tosi pieni, ja muidenkin veteraanien. Rintamaalisää on vain 50euroa- se on naurettavaa kun ajattele paljonko maksaa ruokaa, asuminen, ja lääkeet..
Niin, miksi Suomen valtio ei arvosta omat veteraanit- vaan 6.12.kun juhlitaan, muuten ovat unohdetut. Mutta somaalit saavat niin paljon avustuksia,asuvat Helsingissä isoissa aunnoissa, missä vuokraa yli 1000euroa, eivät käy töissä.
Se on erittäin epäoikeudenmukaista. Ja vaikka olen maahanmuuttaja, en hyväksy sellaista "positiivista syrjintä".

Tunkki

Sigridur, kerro tutuillesikin Islannissa että tänne vaan :)
Olisikin kaikkien maahanmuuttajien asenne sama kuin S:lla!

Sigridur

Kiitos paljon. Totta on, että ihmettelen kun valtio mielulaan hyysää somaleita kun omia veteraaneja. Veteraani saa pieni eläke-50euro rintamaalisää, asunto saa etsiä itse vapaalla markkinoilla, lääkäripalvelut maksaa itse, ja kerran vuodessa saa esim. joku lomamatka, josta ei voi enää hyöttyä kun voi olla jo tosi sairas. Niin, veteraaneihin ei ole kuulema rahaa. Mutta somaleihin kyllä.
Astrid Thors ei vastanut mulle, vaikka kirjoitin noin vuosi sitten.
En tajua, kuinka hän voi olla vielä ministeri kun kansa vastustaa niin kovasti.
On nyt lama-aikaa, tuhansia työttömiä suomalaisia, jotka elävät köyhyyden rajan alapuolella, on leipäjonot, ja niissä työttömiä suomalaisia...niin, ja kun tulee somaliperhe, heille on jo valmis iso asunto, avustukset. Se ei ole oikein.
Ne afrikalaiset eivät koskaan mene töihin, eikä opiskelemaan, eikä opettelemaan suomea, vaan tekevät lisää lapsia ja Suomen valtio elätää heitä.
Perussuomalaiset vastustavat, mutta Thors tekee taas omat päätökset- se on väärin. Ministerin pitää kuunnella, mitä Suomen kansa haluaa, ja kun 90% kansasta ei haluaa lisää somaleita, niin Thors pitää kuunnella, koska hän elää Suomen veronmaksajien rahoista. Suomen veromaksajat elättävät valtio, ja kaikki nämä humpuukki, kuten eduskunnan. Suomi ei tarvitse niin iso eduskuntaa, kun on pieni maaa.

maahanmuuttaja

Quote from: Kalevi on 16.07.2009, 23:20:56
Pitäisi tehdä selväksi, että maahanmuuttokritiikki ei tarkoita, että vastustettaisiin kaikkia maahanmuuttajia.

Homma ei ole maahanmuuttovastainen, eikä se kritisoi maahanmuuttoa itseään, vaan nykyistä maahanmuuttopolitiikkaa ja lakia. Olen huomannut, että myös itse hommalaiset sekoittavat erilaiset termit keskenään, eivätkä korjaa vastaväittelijöitä, kun nämä kutsuvat heitä esimerkiksi maahanmuuttajavastaisiksi.

Suuri(n?) osa teistä ei myöskään ole monikulttuurisuuden vastustajia, sillä te vastustatte vain tiettyjä kulttureja.

Ikävintä tässä on se, että media sekoittaa ihmisten päät, niputtamalla käsitteitä yhteen, yksinkertaistamalla asiat, myös suoraan valehtelemalla, mustamaalaamalla jne jnpp.

far angst

Quote from: maahanmuuttaja on 18.07.2009, 04:54:53Homma ei ole maahanmuuttovastainen, eikä se kritisoi maahanmuuttoa itseään, vaan nykyistä maahanmuuttopolitiikkaa ja lakia. Olen huomannut, että myös itse hommalaiset sekoittavat erilaiset termit keskenään, eivätkä korjaa vastaväittelijöitä, kun nämä kutsuvat heitä esimerkiksi maahanmuuttajavastaisiksi.

Suuri(n?) osa teistä ei myöskään ole monikulttuurisuuden vastustajia, sillä te vastustatte vain tiettyjä kulttureja.

Ikävintä tässä on se, että media sekoittaa ihmisten päät, niputtamalla käsitteitä yhteen, yksinkertaistamalla asiat, myös suoraan valehtelemalla, mustamaalaamalla jne jnpp.

Median harjoittama tiedon käsitteleminen on sen sopivaksi prosessointia.  Tieto käsitellään, meikataan ja maustetaan sekä kuorrutetaan median omien tavoitteiden mukaan. Suuri osa tietoa yksinkertaisesti kätketään, jätetään kertomatta.  Tämä on juuri sitä "yhteiskuntaan vaikuttamista" ja "kansan valistamista", jota Hyysärin Sodomiat ihan jo omienkin tunnustustensa mukaan tekee.

Toinen nimi tuollaiselle on valehteleminen.

Jotenkin mittaamattoman röyhkeää on kylmästi kertoa lukijoille, että lehti kertoo uutisia muodossa, jolla se voi vaikuttaa yhteiskuntaan (oman agendansa toteuttamiseksi) ja taas toisaalta valistaa kansaa (,,, mitä meille ylhäältä annetaan,,,)  Tuollainen tietoinen valehtelemisen on jo nyt kostautumassa.  HS häviää lopullisesti sanomalehtenä historian tunkiolle kun viimeiset nettilukutaidottomat eivät sitä enää tilaa.  Toivottavasti sen korvaavat US:n ja AL:n nettiversiot eikä esim. "Kalifaatin Sanomat" tai muu vastaava teokraattista ja siten monokulttuurista Suomea dominoiva tulevaisuuden Totuuden Sanomat.

Jos näin onnellisesti kävisi, tapahtuisi tämä nimenomaan kansalaisaktiivisuuden ja netin tuoman tiedotusvapauden takia ja Hyysärin agitpropista huolimatta.

Rasisteille muistutan, että maahanmuuttajat ovat yhtä hyviä naapureita, kunnollisia, ammattitaitoisia ja rehellisiä, hyvin koulutettuja, lainkuuliaisia ja töissä käyviä veronmaksajia ja yhteiskunnan hyödyllisiä jäseniä kuin ovat Suomen somalit ja mustalaisetkin.

maahanmuuttaja

Hyysäri pitää asemansa isona ja auktoriteettisena painettuna mediana vielä hyvin pitkään. Hyysäri on myös vain pieni osa kokonaisuutta, sitä paljon  vaikutusvaltasempi televisio ja radio ovat myös punavihreiden ja "suvaitsevaisten" käsissä. Kaikkien tärkeimpänä kuitenkin sekä  lainsäädäntöelimet että oikeuslaitos tanssivat näiden samojen tahojen pillien mukaan.

On naivia ajatella, että internet pelastaa sananvapauden ja kansa pääsee vaikuttamaan politiikkaan lähitulevaisuudessa.

Homman tavoite ei ole hyysärin epäonnistuminen ja häviäminen, eikä edes keskustelun avaaminen, nämä ovat välietappeja, toivottuja ilmiöitä, vaan lainmuutokset. 161/5 - näin kaukana ollaan tavoitteesta tällä hetkellä.

Nuivettunut Han-nenetsi

Quote from: maahanmuuttaja on 18.07.2009, 04:54:53
Homma ei ole maahanmuuttovastainen, eikä se kritisoi maahanmuuttoa itseään, vaan nykyistä maahanmuuttopolitiikkaa ja lakia.

Juuri näin, vaikka osa hommalaisista vastustaa ihan työperäistäkin maahanmuuttoa, niin valtaosa kuitenkin vastustaa vain työvoimareserviperäistä maahanmuuttoa.
Toksinen soijamaskuliini

CaptainNuiva

Quote from: Sigridur on 17.07.2009, 17:12:37
Kiitos, Paul. Se on kyllä totta, että tämä mustat somaalit, iranilaiset ja kaikki elintaso pakolaiset pilaavat muiden maahanmuuttajien mainetta.
Itse kun tulin Suomeen, olin suomea osanut, opiskelin jo ennen tuloa Suomeen ja vasta kun olin osanut että pystyn puhumaan virastoissa, kaupassa, ja asiomaan suomeksi, sit vasta tulin maahaan. En tarvinut tulkkia koskaan, ja varmaan en olisi edes saanut kun puhun islantia ja asun Savossa.
Itse en tajua A.Thorsia, ja hänen maahanmuutto-politiikkaa, ja olin kerran kirjoitanut hänelle- hän ei edes vastanut.
Olin kysynyt, miksi monien sotaveteraanien eläke on pienempi kun somaaliperhen avustus? Se mua kiinnostaa, kun mun miehen isä on veteraani ja hänen eläke on tosi pieni, ja muidenkin veteraanien. Rintamaalisää on vain 50euroa- se on naurettavaa kun ajattele paljonko maksaa ruokaa, asuminen, ja lääkeet..
Niin, miksi Suomen valtio ei arvosta omat veteraanit- vaan 6.12.kun juhlitaan, muuten ovat unohdetut. Mutta somaalit saavat niin paljon avustuksia,asuvat Helsingissä isoissa aunnoissa, missä vuokraa yli 1000euroa, eivät käy töissä.
Se on erittäin epäoikeudenmukaista. Ja vaikka olen maahanmuuttaja, en hyväksy sellaista "positiivista syrjintä".

Sigridur on varmaankin pahimanlaatuinen peikko kaikille mokuttajabisneksen parissa hääriville, kukkahattutädeistä puhumattakaan....On opiskellut kielen ja muuttanut Savoon, voi melkein sanoa että siinä omatoiminen kotouttaminen on mennyt överiksi ;D
Tuota vauhtia Sigridur muuttuu parissa vuodessa savolaisemmaksi kuin savolaiset itse ja siinä riittääkin Kuopion torilla sitten ihmettelemistä ja hätäilyä että miten tässä näin pääsi käymään ;D

Eipä silti, itse olen käynyt jo sen verran vierailuilla Kuopion suunnalla että meikäläiselle on jo pikkaisen lupailtu puhe-oikeutta Kuopion torilla 8)

Lisäys:
Sigridur voisi kyllä viestittää Islannin suuntaan että tänne Suomeen sopisi kyllä enemmänkin islanttilaisia...
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

Kalle

On itse asiassa aika ymmärrettävää, että työssä käyvät ja sopeutuneet maahanmuuttajat suhtautuvat aika nuivasti asemanseinänkananttelijoihin. Meihin ummikko suomalaisiin voi vielä upota se "Suomi on vaikea kieli, eikä työnantajat ota ulkomaalaista töihin", mutta normaali työssäkäyvä mamu itse omakohtaisesta kokemuskesta yleensä tietää toisin. Eli kyllä Suomen voi opetella ja kyllä täältäkin töitä saa.

Ihan saman ilmiön olen huomannut vanhojen sodan kokeneiden ihmisten kanssa. he suhtautuvat hyvin jyrkästi sosiaalipakolaisiin. He ovat itse kokeneet sodan hyvin läheltä (useimmiten lähempää kuin tänne sotaa pakenevat tai "sotaa" pakenevat) ja sen jälkeen painaneet kymmeniä vuosi hommia niska limassa. Eivät he voi käsittää perustelua, että "ei se pakolainen voi työllistyä tai noudattaa lakeja kun se on niin traumatisoitunut kokemuksistaan". Heidän näkökulmastaan Suomen ovat rakentaneet sodassa traumatisoituneet ihmiset. Ja jos nämä ovat pystyneet siihen, niin taatusti myös pakolaiset, jotka sentään pääsevät sotaa pakoon valmiiseen pöytään, pystyvät halutessaan olemaan ihmisiksi ja käymään töissä.

Sigridur

Totta. Ja vaikka ei ole mullakin pysyvä työpaikka, aina löytyy pätkätyöt, kuten esim. maatalouksessa, ainakin nyt kesäksi.
Esim. mä poimin perunoita, herneet, ja kesällä teen töitä pelolla,melkein talven asti, ja sitten kun en saa töitä, menen kurssiin, opiskelemaan lisää.
Itse odotan, saanko lokakuussa töitä, ja kun en saa, sit kurssiin.
Täällä esim. Savossa, Savon seudulla maalla tekevät ulkomaalaisista töitä vain venejäläiset, tai aasialaiset, afrikalaista en koskaan nähnyt että tekis töitä täällä. Eli, vaikka on lama, niin ainakin maaseudulla töitä on esim.peruna-herne pomintaa, mansikka poimintaa, puutarhatöitä.
Mutta ei ole helppa suomalaisillekin, nyt, kun on lama-aikaa, ja töitä ei ole. Monesti kun olin töitä hakenut, on vaikka 1 paikka aukki, ja siine tulee 200hakemukset- on vaikea aikaa, ja se on vaikea kaikille.
Minä, kun en saanut töitä, olin kyselyt maanviljejiltä, tai sitten pitopalvelua- siitäkin teen joksus, kun tulee tilausravintolaan paljon turisteja, tulen laitamaan ruokaa, tarjoilemaan ja siivomaan. Kesällä on aina paremmat mahdollisuudet kun talvella.

Sigridur

Juuri ihmettelen, että vaikka Savossa on suuri työttömyys, niin esim. pelolla töissä ovat vain venäläiset, tai aivan nuoret suomalaiset opiskelijat poimimassa perunoita, herneita- mutta keski-ikäisiä työttömiä suomalaisiä ei näe.
Missä on syy? Kun esim. maanviljelijä maksaa 4 euroa sangosta, ja kun tekee töitä aamusta iltäpäivään, voi saada 20 sankoa- se tekee jo 80euroa, ja kun tekee 5päivä viikossa, se on 400euro viikossa- eli 1600euro kuukaudessa. Kyllä, työ on hyvin raskasta, ja kun haluaa rahaa, pitää tehdä säässä kun säässä, mutta liksa on hyvää.
Silti suomalaisille työttömille ei kelpaa- tämä ihmettelen. Kun esim. työmarkkinatuki on niin pieni, että ei voi niin pienellä tuella elää- niin kesällä on kaikenlaista töitä pelolla, marja-peruna-herne poimintaa, ja siitä maksetaan aika hyvin, kun vain ihminen ei ole laiskaa tekemään kovaa ja raskasta töitä.
Talvella se on vaikea, kun työ ei ole esim. Savossa missään, mutta taas voi mennä kursille että saa ainakin ne korotetut päivärahat. Kun esim. mä en saa mitään työttömyyskorvausta puolison tulojen takia, niin kesällä käyn töissä pelolla, ja sit syksyllä-talvella kursilla, kun olen kursilla- päiväraha saan, mutta kun olen kotona- niin en saa mitään, ja puolison pienestä eläkeestä emme pystysi elää, siksi teen niitä pätkätyöt, kun muu työ ei ole. Mutta se on suomalaisilla sama juttu, siksi ihmettelen, että vaikka pelolla ovat suomalaisista vain tosi nuoret opiskelijat, eikä muut työttömät. Miltä mieltä olette?

Esa N.

Itse olin tuossa neljä kuukautta lomautettuna ja ensimmäiseen 12 viikkoon ei tullut mistään tuutista rahaa kun liitossa ihmettelivät niitä päivärahojen määriä niin kauan. Minkään alan töitä, mitä olisin voinut koulutuksen tai osaamisen puolesta tehdä, ei ollut.

8 viikon jälkeen piti soitella jo sossuun, että mites nyt kun laskuja olis nippu maksamatta ja visa vingutettu loppuun. Suoralta kädeltä täti tarjos sosiaaliluottoa, joka olis pitänyt sitten maksaa takaisin kun päivärahoja alkaa tippumaan. Muuta ei ollut tulossa, koska olen asuntovelallinen ja omistan myös auton rähjän.

Sosiaalinen turvaverkko toimii silloin, jos olet a) pitkäaikaistyötön b) puistokemisti tai c) kielitaidoton tukituristi.

Jos et kuulu em. ryhmiin, olet melkolailla kusessa, kunnes saavutat jonkin em. ryhmistä. Silloin alkaa ns. kissanpäivät, eikä ole huolta huomisesta kun sossussa silitellään päätä ja piikki on auki.

No, lopputulemana tässä vuodatuksessa on se pointtikin. Mielestäni myös sosiaalinen turvaverkko kaipaisi aika suurta uudistusta. Ei pidä päästää tyypit löhöämään ilmaiselle elannolle, vaan kaiken, aivan kaiken pitäisi olla vastikkeellista. Jos et kolmeen vuoteen työllisty tai viina vie, niin sen jälkeen kaikki tuet nolliin. Joko etsit töitä, raitistut tai kuolet pois.

Ihan vain sillä, että silloin kun työelämässä ollut, veroja ja sosiaalimaksuja maksanut kaveri joutuu pakkolomille, niin sekin sais vähän helpommin sitä apua. Nyt kerman ryystää ne loiseläjät, jotka ei halua edes olla osa yhteiskuntaa, vaan kuitata itselleen ilmaisen ylläpidon.
There's too many men, too many people making too many problems..

Jos Suomi nähdään maana, josta saa turvapaikan tai on helppo oleskella, se voidaan nähdä vetovoimatekijänä. - Astrid Thors 25.02.2009

Sami Aario

Quote from: Esa N. on 23.07.2009, 21:03:04
Ei pidä päästää tyypit löhöämään ilmaiselle elannolle, vaan kaiken, aivan kaiken pitäisi olla vastikkeellista. Jos et kolmeen vuoteen työllisty tai viina vie, niin sen jälkeen kaikki tuet nolliin. Joko etsit töitä, raitistut tai kuolet pois.

Kansalaispalkastahan Hommassa on jo keskusteltu, mutta itse kannattaisin negatiivista tuloveroa, joka on käytännössö sama asia kuin kansalaispalkka. Juju on siinä, että jos ei käy töissä, niin kansalaispalkan tai negatiivisen tuloveron pitäisi riittää juuri ja juuri perustarpeisiin. Tällä saataisiin oikeasti selvä elintasoero työssä käymisen ja laiskottelun välille. Mielestäni ei ole mitään järkeä, että 7,5:n tunnin työpäivä 5 päivää viikossa nostaa tulotasoa vain marginaalisesti, oli työ sitten mitä tahansa.

Lyhyesti, kannatan siis kansalaispalkkaa/negatiivista tuloveroa, mutta varauksin.

Sigridur

Kuitenkin, kun ihminen saa vain minimi- joka ei riitä edes elämiseen, masentuu ja menetää työtykynsä. Minusta jokaisella pitää olla miniimi-tulo noin 1000euroa, että pysty elää. Kun laskut on maksettavaa, ja ruokaa pitää hankkia, kun polttaa tupakkaa, on vaikea luoppua siitä, myös viinasta-oluesta, vaatteet pitää saada, lääket, ja moni tarvitsee autoa. Myös auto on tarkea, että pääsee töihin. Kun etsii töitä, on vaikea ilman autoa, kun matkat ovat pitkät eism maaseudulla on auto aivan pakollinen, ja ilman autoa moni ei pääse edes kauppaan. Huvit pitää myös olla, muuten ihminen eristäytyy ja masentuu. Eli, kannattan kansalispalkaa jokaiselle min. 1000euroa netto.

mikkoellila

Quote from: Sigridur on 23.07.2009, 21:31:54
Kuitenkin, kun ihminen saa vain minimi- joka ei riitä edes elämiseen, masentuu ja menetää työtykynsä. Minusta jokaisella pitää olla miniimi-tulo noin 1000euroa, että pysty elää. Kun laskut on maksettavaa, ja ruokaa pitää hankkia, kun polttaa tupakkaa, on vaikea luoppua siitä, myös viinasta-oluesta, vaatteet pitää saada, lääket, ja moni tarvitsee autoa. Myös auto on tarkea, että pääsee töihin. Kun etsii töitä, on vaikea ilman autoa, kun matkat ovat pitkät eism maaseudulla on auto aivan pakollinen, ja ilman autoa moni ei pääse edes kauppaan. Huvit pitää myös olla, muuten ihminen eristäytyy ja masentuu. Eli, kannattan kansalispalkaa jokaiselle min. 1000euroa netto.

Ei tuollaiseen riitä rahaa.

IDA

Quote from: mikkoellila on 24.07.2009, 00:44:56
Quote from: Sigridur on 23.07.2009, 21:31:54

Ei tuollaiseen riitä rahaa.

Eipä ehkä 1000 euroon, mutta jonkinlainen perustulo olisi oikeastaan välttämätön.

Off topiccina todettakoot, että tervetuloa takaisin! Meinasin jo avata ketjun: Tässä otsikossa odotamme Mikko Ellilän paluuta ;)

mikkoellila

Quote from: IDA on 24.07.2009, 01:04:594
Off topiccina todettakoot, että tervetuloa takaisin! Meinasin jo avata ketjun: Tässä otsikossa odotamme Mikko Ellilän paluuta ;)

Satuin olemaan kapakassa (Daily News, juiceleskistyylinen kaljakapakka, Reinon ym. reinomielisten* mielestä homobaari) ja paremman tekemisen puutteessa surffailin netissä ja huomasin bannini päättyneen. Kävin foorumilla pari kertaa bannini aikanakin katsomassa, oliko aiempiin kirjoituksiini tullut vastauksia. Minulle tuli bannin aikana pari yksityisviestiäkin, joihin en kuitenkaan voinut vastata; banniasetuksia pitäisi muuttaa siten, että yksityisviesteihin voisi vastata bannista huolimatta. Kukaan määräajaksi bannattu käyttäjä ei kuitenkaan lähettele sellaisia yksityisviestejä, jotka olisivat syynä bannaukseen. Jos joku taas häiriköi yksityisviestein, esimerkiksi esittää turpiinvetouhkauksia** Reinon kaltaisten neanderthalinihmisten tyyliin, hänet pitäisi bannata pysyvästi, ei tilapäisesti.

(*Mitä sinulla on downinsyndroomaisia vastaan?)
(** Onko reino uhannut sinua foorumialueella? Jos on, pistä ihmeessä linkki, niin asia tutkitaan ja reinoa ojennetaan. Muussa tapauksessa lopetat tuon infantiilin nimittelyn ja käyttäydyt arvoasi vastaavalla tavalla.)
T: M.E

Elisa

Quote from: mikkoellila on 24.07.2009, 01:26:25
Quote from: IDA on 24.07.2009, 01:04:594

Satuin olemaan kapakassa (Daily News, juiceleskistyylinen kaljakapakka, Reinon ym. downsyndroomaisten mielestä homobaari) ja paremman tekemisen puutteessa surffailin netissä ja huomasin bannini päättyneen. Kävin foorumilla pari kertaa bannini aikanakin katsomassa, oliko aiempiin kirjoituksiini tullut vastauksia. Minulle tuli bannin aikana pari yksityisviestiäkin, joihin en kuitenkaan voinut vastata; banniasetuksia pitäisi muuttaa siten, että yksityisviesteihin voisi vastata bannista huolimatta. Kukaan määräajaksi bannattu käyttäjä ei kuitenkaan lähettele sellaisia yksityisviestejä, jotka olisivat syynä bannaukseen. Jos joku taas häiriköi yksityisviestein, esimerkiksi esittää turpiinvetouhkauksia Reinon kaltaisten neanderthalinihmisten tyyliin, hänet pitäisi bannata pysyvästi, ei tilapäisesti.

Onneksi Facebookin ansiosta taukoa ei käytännössä ollut. Tervetuloa takaisin, Mikko!
"Kannattaa muistaa, että emme me ole leimallisesti suvaitsematon yhteiskunta, vaan suvaitseva yhteiskunta. Se on minun käsitykseni." -Sauli Niinistö

Sigridur

Mutta onko oikeudenmukaista kun yhden työttömän päivärahaa, ansiosidonainen on esim. 1400euroa, ja toisen 400euro? Ei ole, parempi on antaa molemille 700 euro, se on tasavertaista. Tai että yhden esim. politiikon eläke on vaikka 3000euroa, ja toisen, vaikka kotiäidin 500euro- onko tasa-arvoista? Ei ole, parempi on antaa jokaiselle työttömälle, eläkeläisille saman suman- 1000euroa.
Kun keskipalkka on 2000euroa, niin 1000euro eläke tai päivärahaa olisi sopivaa.
Ei enää työmarkkinatuki, ei ansiosidonaista päivärahaa- vaan jokaiselle työttömälle ne 1000euroa- ei enää eroa, koska ihmisilla on samat tarpeet, jokainen tarvitsee syödä, asua, jokainen tarvitsee käydä ulkona koska ihminen on sosiaallinen, jokainen tarvitsee vaatteet, ja kun sairastuu tarvitsee lääkeet, päästä sairaalaan- ja se maksaa. Sitten voi harrastaa liikuntaa, harrastukset, tai polttako tupakaa, juoko viinaa- se on samaa, mitä rahalla tekee- se on jokaisen oma asiaa, mihin avustus-rahaa, tai eläke pistää. Harrastaako liikuntaa, tai juoko joka päivää vaikka 10 olutta.- Se on jokaisen asia. Mutta jokaisella ihmisella pitää olla kohtuulliset tulot, ja elintaso, ei enää köyhyytä.
Suomi ei ole köyhä maa ja Suomessa on hyvin kallista elää. Maaseudulla auto on tarpeellista, ja myös kaupungilla ilman autoa on kun "köyhymys". Nyky-aikana on auto kun oli ennen vaikka tv, ja esim. naiset eivät halua edes seurustella miehen kanssa, jolla ei ole autoa. Auto on nyky-aikana pakko, kun 80.luvulla televisio. Tekniikka menee etenpäin ja myös ihmisten tarpeet ja harrastukset, emme voi elää keski-aikana. Niin, se 1000euro joakiselle on aika sopiva summa elämiseen. Olin laskenut ruokaa, harrastukset, lääke, auto, asunto peruskuluja...

mikkoellila

Olisi kyllä hyvä, että kaikille työttömille, opiskelijoille, kotiäideille ja eläkeläisille annettaisiin sama perustulo.

Sen ei kuitenkaan pitäisi olla 1000 euroa kuussa. 1000 eur/kk on aivan liikaa. Perustulon pitäisi olla mahdollisimman pieni, jotta se ei tulisi veronmaksajille liian kalliiksi. Tuloerojen työssäkäyvien ja työttömien välillä pitäisi olla mahdollisimman suuria, jotta työssäkäynti olisi mahdollisimman kannattavaa. Niinpä verojen pitäisi olla mahdollisimman matalia, jotta työssäkäyvien nettopalkat olisivat mahdollisimman suuria. Mitä suurempia ovat nettopalkat, sitä kannustavampaa työnteko on.

Sigridur

Nyky-Suomessa, nyky-hinnoilla 1000euroa ei ole paljon. Suomi on aika kallis maa, ja mä olin laskenut niin, että jokainen työtön pärjää, ja myös harrastuksia pitää olla. Eli, liikunta, tai joku muu, tai että on mahdollisuus säästää ja vaikka lähteä matkustamaan. 1000euro ei ole paljon.
Esim. kun mulla on tuo kissaharrastus, vain kun matkustaa näytteleihin-menee bensaa, hoteli-kulut, näyttely-kustannukset, ruokaa, kaikki, ja helposti menee viikkonlopuna noin 300-400euroa pelkää kissanäyttelymatkaa. Se on harrastus, mutta harrastukset ovat tärkeitä, ettei ihminen masentuisi. Ei ole elämä pelkää syöminen, mutta myös harrastukset, sosiaallinen elämä, pukeutuminen, lääkeet, auto, hauskaapitoa- niin, elämme vain kerran. Ja elämä pitää olla elämisen arvoista, eikä kituamista. Ja mä laskin vain ne perus-harrastukset, autokulut. Ja autokuluja ovat aika isoja, vain katsastus voi maksaa 80euroa, ja kun menee jotain rikki, niin korjauksessa voi mennä monta sataa euroa.