News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Viron itsenäisyyden juhlaketju

Started by Faidros., 19.08.2016, 11:25:24

Previous topic - Next topic

kelloseppä

Quote from: kelloseppä on 18.08.2016, 11:50:46
...
Vuodenvaihde 2015-16 oli tällä erää viimeinen tilaisuus poliittiseen ratkaisuun, jonka korttipakan viimeinen kortti oli tuolloin Halla-aho. Sitä korttia ei pelattu ja nyt mietitään, millainen uusi korttipakka avataan, kun enää ei ole uutta poliittista korttipakkaa avattavana.

Heille, joille Tallinnan tapahtumat 25 vuotta sitten ovat jääneet tuntemattomiksi, esim. seuraavan teemalehden sivut antavat paljon luettavaa eräistä muista aina käytettävistä olevista korttipakoista:

http://www.delfi.ee/teemalehed/tana-25-aastat-tagasi

Jokainen voi sitten aprikoida mielessään, mihin yhtä epämääräisessä yleistilanteessa itse olisi henkilökohtaisesti valmis toiminnan tasolla ja kuinka moni nykypoliitikoistamme nauttisi vastaavassa tilanteessa yleistä tai erityistä luottamusta...

Kaikkea sellaistakin on meillä vielä edessämme, jahka pimeyden vuosien pimeys epämääräisenä hämäryytenä ensin laskeutuu päällemme.

edit kirotusvihre

-PPT-

Quote from: Takinravistaja on 19.08.2016, 12:29:17
Quote from: UgriProPatria on 19.08.2016, 12:00:58
Quote from: dothefake on 19.08.2016, 11:43:11
Eikös tuo Eesti pitäisi liittää Venäjään, kuten Krimi? Ontuuko linjasi UPP?

Ei, elleivät eestiläiset itse sitä pyydä ja asiaa laillisesti kansanäänestyksellä päätä.

Eesti ei kuitenkaan, toisin kuin Ukraina ja Krim, ole Venäjän perinteistä, omaa aluetta, vaan käsittääkseni aiemmin ollut ainakin jonkin aikaa itsenäinen maa ja kansa. Käsittääkseni sekä Saksa, että sittemmin Ruotsin kuningaskunta ovat sielläkin pitäneet kauemmin saappaitaan, kuin mainitsemasi Venäjä.

Ruotsi on aina ollut se Pohjolan todellinen sortajakansa. Tämä tuntuu teiltä eräiltä jatkuvasti "unohtuvan". Lienevätkö aivonnekin samoin saaneet Rkp-tartunnan, kuin vihervassarit Suomessa, nuo perinteiset poroporvarit.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Viro

Minun linjani eivät onnu, pysyn tarkassa järjestyksessä. Teiltä muuailta tuntuu järjestys olevan jatkuvasti hukassa ja kun tosiasioista muistutetaan, itse saa pilkkanimen UP / УП-СССР.

Viro kuului Ruotsiin 1595 - 1721. Ruotsinvallan aikana perustettiin Tarton yliopisto.

Viron ja Suomen Ruotsiin kuulumisessa oli tietty aste-ero. Suomi kuului tiiviimmin ollen valtakunnanosa kun taas Viro oli enemmänkin siirtomaa tai sotasaalis.

Aste-eroa voi verrata siihen kuinka Skotlanti kuuluu Britanniaan vaikka sitä omana valtiona pidetäänkin mutta se on Britannian valtakunnanosa kun taas Australia ei koskaan ole kuulunut Britanniaan vaikka briteille on kuulunutkin vaan se oli siirtomaa.

Arvoton

Vietin viimeisen Neuvosto-Eestin viikonlopun Tallinnassa yöpyen Olympia-hotellissa. En muista siitä mitään erityistä. Silloinen hoito mukana. Paikallisen kaverini kanssa tietysti pientä drinksua Eestin paluulle. Itsenäistymistouhu oli jo ennalta tuttua. Laululavan tapahtuma kesällä 90 koskettavin minulle sen suhteen.

Mika

Suomi ei itse asiassa tunnustanut Viron itsenäistymistä silloin 25 vuotta sitten, vaan ainoastaan diplomaattisuhteet palautettiin presidentti Koiviston päätöksellä.  Suomen ei tarvinnut virallisesti tunnustaa Viron itsenäistymistä, koska se ei ollut koskaan muodollisesti tunnustanut Viron valtiollisen statuksen muuttumista neuvostotasavallaksikaan. 

Myöskään Viron oman tulkinnan mukaan Viro ei itsenäistynyt vuonna 1991, vaan itsenäisyys keskeytyi vuonna 1940, jonka jälkeen se on jatkunut vuodesta 1991 eteenpäin.

Suomen ulkopolitiikan johto (pois lukien Väyrynen) oli tässä kerrankin hereillä.  Tajuttiin, että jos diplomaattisuhteiden palauttamista olisi jääty odottamaan siihen asti, että NL olisi ensin ensin tunnustanut Viron itsenäiseksi, olisi oltu pahasti myöhässä, ja se olisi ollut Suomelle huomattavan nöyryyttävää.  Kun huomattiin, että Viro sai huomattavaa tukea länsimaista ja mm. Venäjä ehti tunnustaa sen itsenäiseksi, asiaa kiirehdittiin, ja Koivisto otti nopeasti ohjat käsiinsä.  Tämän seurauksena Suomi palautti diplomaattisuhteet Viroon ennen kuin esim. Yhdysvallat ja EY olivat tunnustaneet sen.

"Nigerian poliisi on pidättänyt vuohen epäiltynä autovarkaudesta"

kelloseppä

Quote from: Arvoton on 19.08.2016, 17:55:41
Vietin viimeisen Neuvosto-Eestin viikonlopun Tallinnassa yöpyen Olympia-hotellissa. En muista siitä mitään erityistä. Silloinen hoito mukana. Paikallisen kaverini kanssa tietysti pientä drinksua Eestin paluulle. Itsenäistymistouhu oli jo ennalta tuttua. Laululavan tapahtuma kesällä 90 koskettavin minulle sen suhteen.

Siinä välissä tapahtui kaikenlaista, joista ei vieläkään huudella kaikkea kaikille.

Täysin julkisista tapahtumista koskettavimmasta "sen suhteen" olen täysin samaa mieltä.

Micke90

Suomi voisi muuttaa ulkopolitiikkaansa Viro-keskeisemmäksi ja irrottautua kahjon länsinaapurimme imusta.

internetsi

Quote from: Micke90 on 19.08.2016, 20:27:34
Suomi voisi muuttaa ulkopolitiikkaansa Viro-keskeisemmäksi ja irrottautua kahjon länsinaapurimme imusta.
No itse asiassa tämä juttu on vieläkin huonommin Suomessa. Jos siis puhutaan matupolitiikasta, niin lyhyellä tähtäimellä olisi kannattavaa seurata länsinaapuria, jossa on Skånessa rajavalvonta, maleskeluluvat vain määräaikaisia ja muutenkin sisäänottoprosentit juhlapuheista huolimatta tiukempia sekä nyt suunnitellaan jo kerjäämisen kieltoa. Kun samat on toteutettu Suomessa, voitaisiin sitten mallia hakea Virosta.

Tallinnasta puhutaan joskus Etelä-Helsinkinä, missä viina on ja kaikki muu (paitsi perunat, riisi ja kahvi) on halvempaa, niin sloganiin voisi lisätä sen, että kehitysmaalaisia on mitätön määrä ellei halua laskea neukkuja kehitysmaalaisiksi.
Lohjan persut

Micke90

Suomen ei tarvitse kuin seurata omaa hallitusohjelmaansa.

Faidros.

Just äsken radiossa väitettiin että kansansuosikki Kaljurand on jäänyt kolmanneksi Viron presidentinvaaleissa!
Mulla mobiili, sorry!
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-