News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Viron itsenäisyyden juhlaketju

Started by Faidros., 19.08.2016, 11:25:24

Previous topic - Next topic

Faidros.

Viron uusi itsenäisyys täyttää huomenna 25 vuotta, lämpimät onnittelut siitä! :)

Kerätään tähän ketjuun linkkejä ja mielipiteitä asiasta.
Aloitan Väyrysellä.
Suomessa 1991 vieraillut Viron ulkoministeri Lennart Meri toivoi Suomelta tukea Viron itsenäistymiselle, mutta ulkoministeri Väyrynen totesi: "Baltian maat eivät täytä suvereenien valtioiden tunnusmerkkejä."(wiki). Vasta Venäjän ja muiden Länsimaiden tunnustettua Baltian maiden itsenäisyyden ja  Väykkä vihdoin oli painostettu tunnustamaan.
Väykkä pelasi mahdollisimman pitkään NL-kortilla, jotta se olisi antanut hänelle "Suomen pelastajan" maineen, jos kommarit olisivat sittenkin voittaneet Venäjällä.
Kekkonen oli sankari Virossa jo 60-luvulla, vieraillessaan ensimmäisenä "länsi"maalaisena presidenttinä mm. Tarton yliopistossa. Kaiken tämän Kekkosen "wonderboy" veti vessasta alas kerralla.

Viron itsenäisyys on upea asia. Olen käynyt sekä Neuvosto-Virossa + uudelleen itsenäistyneessä Virossa kymmeniä kertoja, hieno kansa, hyviä ystäviä! :-*
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

UgriProPatria

Paljon Onnea Eestinmaalle ja eestiläiselle sukulaiskansallemme!  :)

Georg Ots - Saarenmaan valssi

dothefake

Eikös tuo Eesti pitäisi liittää Venäjään, kuten Krimi? Ontuuko linjasi UPP?
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Faidros.

Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

UgriProPatria

Quote from: dothefake on 19.08.2016, 11:43:11

Ei, elleivät eestiläiset itse sitä pyydä ja asiaa laillisesti kansanäänestyksellä päätä.

Eesti ei kuitenkaan, toisin kuin Ukraina ja Krim, ole Venäjän perinteistä, omaa aluetta, vaan käsittääkseni aiemmin ollut ainakin jonkin aikaa itsenäinen maa ja kansa. Käsittääkseni sekä Saksa, että sittemmin Ruotsin kuningaskunta ovat sielläkin pitäneet kauemmin saappaitaan, kuin mainitsemasi Venäjä.

Ruotsi on aina ollut se Pohjolan todellinen sortajakansa. Tämä tuntuu teiltä eräiltä jatkuvasti "unohtuvan". Lienevätkö aivonnekin samoin saaneet Rkp-tartunnan, kuin vihervassarit Suomessa, nuo perinteiset poroporvarit.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Viro

Minun linjani eivät onnu, pysyn tarkassa järjestyksessä. Teiltä muuailta tuntuu järjestys olevan jatkuvasti hukassa ja kun tosiasioista muistutetaan, itse saa pilkkanimen UP / УП-СССР.

Faidros.

Quote from: UgriProPatria on 19.08.2016, 12:00:58

Ei, elleivät eestiläiset itse sitä pyydä ja asiaa laillisesti kansanäänestyksellä päätä.

No just! Suurinpiirtein näin tapahtui Virossa 1939. Demokraattisesti valittu hallitus päätti näin ennen miehitystä, verilöylyn pelossa.
Krimillä äänestys tapahtui vasta miehityksen jälkeen.
Siksi Viro on NATOssa.
Ja Viro muuten maksaa NATO-jäsenyydetään sellaista hintaa, että jopa Donald Trumpinkin on oltava tyytyväinen, puheistaan huolimatta! ???
-Matthew B.Crawford-

UgriProPatria

Quote from: Faidros. on 19.08.2016, 12:11:15

No just! Suurinpiirtein näin tapahtui Virossa 1939. Demokraattisesti valittu hallitus päätti näin ennen miehitystä, verilöylyn pelossa.
Krimillä äänestys tapahtui vasta miehityksen jälkeen.
Siksi Viro on NATOssa.

Kaikinmokomin. Minun puolestani. Muut, kuten dothefake, täällä kehittelevät minusta muuta kuin olen. Olen aina pienten kansojen, kaikkien kansojen itsemääräämisoikeuden ja itsenäisyyden puolella.

Tosiasioissa pysyminen ei tarkoita, että itse välttämättä kannattaisi joitain vallitsevia, tai vallinneita tosiasioita ja -tapahtumia. Tällaiset päätelmät ovat tyhmyyttä, typeryyttä ja asioiden suppeaa ymmärtämistä, käsityskykyä ja valetta.

Ne on ne kommunistit, tämän päivän Suomessakin, jotka vastustavat kansojen ja ihmisten itsemääräämisoikeutta, itsenäisyyttä, sananvapautta ja toisinajattelun oikeutta ja oikeutta omaan yksityisomaisuuteensa, omaan Isänmaahansa, kutsuvat tällaista "rasismiksi". Ovat itse pelkkiä varkaita, kykenemättömiä yksin menestymään.

Täällä siis jatkuvasti nk. annetaan väärää todistusta lähimmäisistä, eli toiset henkilöt, vastoin foorumistin omaa mielipidettä, perättömästi leimaavat tietyt kirjoittajat.

Kannatan myös Viron / Eestin itsenäisyyttä, väittää ja vihjailee esim. dothe-feikki mitä tahansa.

Sydämistynyt

Suomi auttoi elämöimättä enemmän kuin on luultu tai tiedetty.  Ja Väyrynen nimenomaan ulkoministerinä kyllä hoiti ihan henkilötasolla Lennart Meren kanssa näitä asioita käytännössä.

Näin Viro itsenäistyi uudelleen 25 vuotta sitten – Suomi auttoi salassa
ULKOMAAT JULKAISTU 19.08.2016 06:35

-naps
Rausmaan mukaan Suomessa kansa tuki Viron itsenäistymishanketta valtavasti – niin aineellisesti, moraalisesti kuin muutenkin.

– Eihän Viro varmaan mistään saanut niin paljon tukea ja sympatiaa kuin Suomesta, jos puhutaan kansalaisyhteiskunnasta. Suomen ulkopoliittisen johdon suhtautuminen oli tosiaan hieman kaksijakoista.

Suomen ulkopolitiikan kulmakiviä oli pitää hyvät suhteet Moskovaan, joten Suomi ei voinut osoittaa avointa tukeaan Viron itsenäistymiskehitykselle.

Rausmaan mukaan Suomi ei kuitenkaan halunnut jäädä täysin passiiviseksi, koska Virosta otettiin vuodesta 1988 alkaen paljon yhteyttä Suomen valtionhallintoon ja pyydettiin apua.

Virosta myös ehdotettiin erilaisia yhteistyömahdollisuuksia, koska Viro tarvitsi apua oman valtion rakennusprojektissa. Rausmaan mukaan Suomi myös vastasi tähän avunpyyntöön – "kulttuuriyhteistyöllä".

– Järjestettiin, että muodollisesti oli kyse kulttuuriyhteistyöstä Suomen ja Viron välillä, mutta mielestäni presidentti Mauno Koiviston sanonta tammikuussa 1989 kuvaa tilannetta hyvin: Kun pohdittiin, mitä kaikkea kulttuurin nimissä voi tehdä ja kuinka pitkälle voi mennä, antoi Koivisto evästykseksi, että "kyllä kulttuurin nimissä voi harrastella aika paljon", Rausmaa hymähtää.

-naps-

Rausmaan mukaan Suomen apu on osasyy siihen, että Viro on esimerkiksi elintasoltaan paremmassa asemassa kuin toiset entiset neuvostotasavallat Latvia ja Liettua.

-naps-

Avun salassapito onnistuikin hyvin – jopa siinä määrin, että Rausmaa ei usko suuren osan suomalaisista tai virolaisista tietävän edelleenkään, kuinka paljon Suomi auttoi Viroa sen itsenäisyyspyrkimyksissä.

– Suomi ei halunnut annetusta avusta julkista kiitosta Virolta, koska asiaa ei haluttu julkistaa. Se onnistui niin hyvin, että sekä Suomessa että Virossa jäi niin aidoti sellainen kuva, että Suomi suhtautuu viileästi Viron itsenäisyyskehitykseen.

Rausmaa uskoo, että suurin osa suomalaisista ja virolaisista ajattelee edelleen Suomen suhtautuneen viileästi Viron itsenäisyyskehitykseen.

http://www.mtv.fi/uutiset/ulkomaat/artikkeli/nain-viro-itsenaistyi-uudelleen-25-vuotta-sitten-suomi-auttoi-salassa/6034776

Takinravistaja

Eesti ei kuitenkaan, toisin kuin Ukraina ja Krim, ole Venäjän perinteistä, omaa aluetta, vaan käsittääkseni aiemmin ollut ainakin jonkin aikaa itsenäinen maa ja kansa. Käsittääkseni sekä Saksa, että sittemmin Ruotsin kuningaskunta ovat sielläkin pitäneet kauemmin saappaitaan, kuin mainitsemasi Venäjä.

Ruotsi on aina ollut se Pohjolan todellinen sortajakansa. Tämä tuntuu teiltä eräiltä jatkuvasti "unohtuvan". Lienevätkö aivonnekin samoin saaneet Rkp-tartunnan, kuin vihervassarit Suomessa, nuo perinteiset poroporvarit.

Minun linjani eivät onnu, pysyn tarkassa järjestyksessä. Teiltä muuailta tuntuu järjestys olevan jatkuvasti hukassa ja kun tosiasioista muistutetaan, itse saa pilkkanimen UP / УП-СССР.

Viro kuului Ruotsiin 1595 - 1721. Ruotsinvallan aikana perustettiin Tarton yliopisto.

Faidros.

Quote from: UgriProPatria on 19.08.2016, 12:20:34
Olen aina pienten kansojen, kaikkien kansojen itsemääräämisoikeuden ja itsenäisyyden puolella.

Ne on ne kommunistit, tämän päivän Suomessakin, jotka vastustavat kansojen ja ihmisten itsemääräämisoikeutta, itsenäisyyttä, sananvapautta ja toisinajattelun oikeutta ja oikeutta omaan yksityisomaisuuteensa, omaan Isänmaahansa, kutsuvat tällaista "rasismiksi". Ovat itse pelkkiä varkaita, kykenemättömiä yksin menestymään.

Siis et ole "pienten kansojen" puolella! Fanitat NL/Venäjää kybällä, vaikka pinta-alaltaan maailman suurimpana liittovaltiona se on alistanut kansojen itsemääräämisoikeuksia enemmän kuin kukaan missään! >:(  EU on pientä NL/Venäjän sortoon verraten! Toktok! :o
-Matthew B.Crawford-

Faidros.

Quote from: Takinravistaja on 19.08.2016, 12:29:17

Viro kuului Ruotsiin 1595 - 1721. Ruotsinvallan aikana perustettiin Tarton yliopisto.

Nää on aina vähän vaarallisia vertauksia.
Jukka Wallin kehui Stalinia NL/Venäjän sähköistämisestä. Melkeinpä veikkaan, että sähköistäminen tapahtui Stalinista huolimatta.
Samoin tapahtui Saksan Autobahnoille, Hitler ensin vastusti, mutta... otti mielellään myöhemmin kunnian niiden luomisesta.
-Matthew B.Crawford-

UgriProPatria

Quote from: Faidros. on 19.08.2016, 12:35:08
Quote from: UgriProPatria on 19.08.2016, 12:20:34
Olen aina pienten kansojen, kaikkien kansojen itsemääräämisoikeuden ja itsenäisyyden puolella.

Siis et ole "pienten kansojen" puolella! Fanitat NL/Venäjää kybällä, vaikka pinta-alaltaan maailman suurimpana liittovaltiona se on alistanut kansojen itsemääräämisoikeuksia enemmän kuin kukaan missään! >:(  EU on pientä NL/Venäjän sortoon verraten! Toktok! :o

Oho.

Minä olen fanittanut venäläisyyttä, kansaa, kieltä, kulttuuria, ortodoksisuutta, ym. Olen kylläkin samalla tuonut ilmi joitain NL:n hyviäkin aikaansaannoksia. Olen kirjoittanut kohteliaasti Putinista, tämä ei välttämättä tarkoita, että olisin nimenomainen "putinisti". Nuo päätelmät ovat lukijan omia.

Kun kaikki muut haukkuvat NL / Venäjää kybällä, olen ottanut asiakseni tuoda sieltä niitä hyviä puolia esiin.

Olen nimittäin sitä mieltä, että ystäviä ei petetä. Suomi on monessa suhteessa pettänyt Venäjän, ilman kansan antamaa valtuutusta, jopa. On mm. luovuttu puolueettomuudesta ja haalittu Suomeen, natsien sijasta, nyt jenkkejä ja heidän sotakoneitaan.

Nuo kaikki päätelmäsi minusta ovat sinun ajatuksiasi minusta, eivät minun ajatuksiani. Näin käy kun puuttuu luetun ymmärtämisen taito ja ryhdytään tekemään omia johtopäätöksiä toisesta, piittaamatta mitä toinen henkilö tarkastiottaen kirjoittaa ja mitä ei.

Alleviivaamalla tahdoin nyt osoittaa, että ilmaisemani sanat tulee lukea täsmällisesti ja ymmärtää koko lause, ei loikkia yli oleellisten sanojen.

Pennit ja markat

Lämpimät onnittelut veljeskansalle Viron uudelleenitsenäistymisen 25-vuotisjuhlasta!  :) :-*

dothefake

Suomihan on kuulunut Venäjään 108 vuotta, joten sen liittäminen siihen uudestaan olisi lienee johdonmukaista joidenkin tahojen mielestä?
-Tytti Tuppurainen

Faidros.

Quote from: UgriProPatria on 19.08.2016, 12:51:14
Olen nimittäin sitä mieltä, että ystäviä ei petetä.
Jepjep. Ystäviä ei siis petetä, mutta haetaan lähestymiskieltoitsenäisyys ekassa mahdollisessa paikassa! ;D
Suomen lähestymiskieltoa on jo rikottu jo kaksikin kertaa, ja molemmilla kertaa ollaan jouduttu antamaan periksi, mutta ei kokonaan! ;)
-Matthew B.Crawford-

UgriProPatria

Kävin joitain vuosia sitten Rakveressa. Rakveren keskiaikainen kirkko, kauppakatu, käsityöliikkeet, todella kaunista. Ylhäällä mäellä Rakveren linna. Härkä-patsas on tunnettu maamerkki. Kylpylähotelli Aqva Spa Rakveren keskustassa.

https://avhcaravanblog.files.wordpress.com/2015/05/20140627_arakvere-1007.jpg

Monenlaisia kuvia Rakveresta

Faidros.

Quote from: dothefake on 19.08.2016, 13:09:52
Suomihan on kuulunut Venäjään 108 vuotta, joten sen liittäminen siihen uudestaan olisi lienee johdonmukaista joidenkin tahojen mielestä?

Muuttaako nuo tahot mielipiteitään sitten, kun ollaan oltu itsenäisiä 109 vuotta? :roll:
-Matthew B.Crawford-

kriittinen_ajattelija

Kyllä Viro kuuluu Suur-Suomeen, päivänselvä asia. Ja pala palalta, asunto asunnolta me suomalaiset olemmekin sitä valloittamassa. :-)
Fear leads to anger. Anger leads to hate. Hate leads to suffering." - Master Yoda

UgriProPatria

Quote from: dothefake on 19.08.2016, 13:09:52

dothefake siis päätti tehdä tästä ketjusta NL / Venäjän ja siihen rauhanomaisesti ja ystävällisesti asennoituneen kirjoittajan haukkumisketjun, samalla vihjaillen omia päätelmiään toisesta kirjoittajasta, joka (minä) aivan vilpittömästi toivotan onnea itsenäiselle Virolle. En tosiaankaan ole tarkemmin perehtynyt Viron / Eesti Vabariikin historiaan, mutta kaikkea hyvää teille toivotan.

Eesti Hümn  :)

QuoteMu isamaa, mu õnn ja rõõm,
kui kaunis oled sa!
Ei leia mina iial teal
see suure, laia ilma peal,
mis mul nii armas oleks ka,
kui sa, mu isamaa!

Sa oled mind ju sünnitand
ja üles kasvatand;
sind tänan mina alati
ja jään sull' truuiks surmani,
mul kõige armsam oled sa,
mu kallis isamaa!

Su üle Jumal valvaku,
mu armas isamaa!
Ta olgu sinu kaitseja
ja võtku rohkest õnnista,
mis iial ette võtad sa,
mu kallis isamaa!

dothefake

Tottakai, seuraavat 8 vuotta ovat vaarallisia. Sitten helpottaa.

Ja UPP, älä sinä ota huomioitani liian vakavasti, ne ovat enemmänkin hyväntahtoista kiusoittelua kuin ilkeämielistä pottuilua. Ainakin niin on tarkoitettu.
-Tytti Tuppurainen

-PPT-

Venäjä ei ole luopunut tulkinnasta että Baltian maat liittyivät vapaaehtoisesti Neuvostoliittoon joten Venäjä ei koe tarvetta pyytää anteeksi. Virohan aluksi luovutti tulikohtia joista käsin mm pommituslennot Suomea vastaan talvisodassa lähdettiin.

Nyt Virossa on kasvanut sukupolvi joka ei voi muistaa neuvostoaikaa. 80- ja 90-luvulla syntyneille virolaisille maailma on avoin. Sen sijaan voin uskoa kuinka katkeria ovat he jotka jo 90-l alussa olivat nelikymppisiä. Elämän parhaat vuodet menivät Neuvostoliitossa.

internetsi

Juhlallisuudet taitaa alkaa Islanninaukiolta, koska Islanti ehti muistaakseni ensimmäisenä tunnustamaan Viron uudelleenitsenäistymisen. Tällä kertaa voi olla tavallista isommat juhlat.

Tietenkään kaikki eivät juhli. Tiblat eli neukkumiehittäjän jälkeläiset saattaa perseillä, koska eivät edelleenkään halua kotoutua Viroon, kuten ei somalit Suomeen.
Lohjan persut

Faidros.

Käykää Hiiumaalla tsekkaamassa mailman toiseksi vanhin toimiva majakka.(toimi siis vielä 15v. sitten)
Aivan hirvittävä kivikasa jonka matalia porrastunneleita ei naisystäväni suostunut nousemaan ahtaanpaikankammosta johtuen.
Ihmiset olivat pieniä "apinoita" ennen. ;)

Voisin suositella Virosta vaikka mitä...Karstialue, mistä vesi purkautuu patsaina ylös maanalaisista joista maan päälle, muutaman vuoden välein.
"Pikku Niegara", mistä nuoret miehet syöksyy "kuolemaan" kesäisin... :o
Viro on mielenkiintoinen maa, sekä kansallisesti, että luonnoltaan.

Ja Viro on vapaa! :)
-Matthew B.Crawford-

Micke90

Jos tuo nyt on suurin vääryys, jonka Suomi on Virolle tehnyt, niin meillä ei pitäisi olla mitään hävettävää.

Juhlin Viron 25-  ja Suomen 100-vuotispäivää vasta, kun maamme todella ovat itsenäisiä ja vapaita.

UgriProPatria

Quote from: internetsi on 19.08.2016, 13:53:49
Juhlallisuudet taitaa alkaa Islanninaukiolta, koska Islanti ehti muistaakseni ensimmäisenä tunnustamaan Viron uudelleenitsenäistymisen. Tällä kertaa voi olla tavallista isommat juhlat.

Tietenkään kaikki eivät juhli. Tiblat eli neukkumiehittäjän jälkeläiset saattaa perseillä, koska eivät edelleenkään halua kotoutua Viroon, kuten ei somalit Suomeen.

Itselleni Viro ei ole kovinkaan tuttu, Tallinnassakin käynyt vain kerran neuvostoaikana ja sitten, n. 10 vuotta sitten pari kertaa.

Tuosta neukkuajasta lienee jäänne se rikollisuus, johon Tallinnan kaduilla voi törmätä. Viime kerralla sain sitä aietta kokea miesystäväni kanssa siellä päiväristeilyllä ja ei kyllä tehnyt mieli äkkiä takaisin. Puistossa muuan mafioso alkoi kierrellä meitä ja sitten taksikuski ryöstää.

Faidros.

Nyt vietetään jo paljon pidempää itsenäisyyttä, kuin 1918-1939.
Ei kai NATOon liittyminen ole vaikuttanut käytännössä Viron itsenäisyyteen? ;)
-Matthew B.Crawford-

internetsi

No tuosta Eukkulan hömpötyksistä sen verran, että nyt jokainen Baltian maa on osa Eukkulaa, koska he hyötyvät siitä. Saavat rahaa perkuleesti maihinsa, jotka me nettomaksajat maksamme. Baltit pääsevät töihin muualle, kun omissa maissa ei töitä juuri ole. Saavat liikkua vapaasti EU:n alueella, toisin kuin neukkulan miehitysvuosina. Tästä huolimatta baltit ei ole lähtenyt mukaan kaikkeen eukkulan hömpötyksiin eivätkä noudata ihan joka direktiiviä itselleen pahimmalla mahdollisella tavalla.

Tiblojen kanssa on joitain ongelmia, mutta mitään mokutusta ja mamutusta ei tule olemaan. Eli kyllä tässä mielessä Viro, Latvia ja Liettua on itsenäisiä, Eukkulasta, €urosta ja NATO:sta huolimatta.

Baltian maissa on muuten tapana soittaa kansallispäivänä kaikkien Baltian maiden kansallishymnit. Mm. Vilnassa aamulla ne soitettiin kaikki ja liput oli valmiina saloissa. Illalla torilla ei soitettu kuin Liettuan kansallislaulu, mutta lippu hilattiin salkoon Eukkulan Oodia ilolle sävelten soidessa.

Pitääkin katsoa, paljonko olisi huomenna päivämatka Tallinnaan... Näyttää olevan 24 euroa.
Lohjan persut

-PPT-

Baltian venäläiset vinkuvat että heitä sorretaan mutta asia on tutkittu kansainvälisesti eikä venäläisten vähemmistöoikeuksista ole ollut huomautettavaa. Virolaiset tosin antoivat maansa kansalaisuuden automaattisesti ainoastaan v1940 kansalaisille ja heidän jälkeläisilleen. Muut ovat ulkomaalaisia joilla on oikeus hakea kansalaisuutta mikäli ehdot täyttyvät.

MacGyver

Vain 25v itsenäisenä ollut valtio osaa selvästi sitä arvostaa. Sata vuotiaalla onkin sitten pahasti ongelmia.

Viime viikolla tuli Tallinnassa ja Tartossa käytyä. Kyllä hermo lepäsi varsinkin rauhallisessa Tartossa, jossa ei somalin somalia tai edes yhtään läpsyttelijää näkynyt. Miten ne voi elää siellä ilman ihanaa monikulttuuria.

Niin tuo toinen "alkuperäinen" Viron itsenäisyyspäivä on 24.02.

-PPT-

Jatkuvuusteorian mukaan Viro viettää v2018 itsenäisyytensä 100v juhlia. Vuosina 1940-1991 maa oli laittomasti miehitetty ja laillinen tila palautettiin v1991.

kelloseppä

Quote from: kelloseppä on 18.08.2016, 11:50:46
...
Vuodenvaihde 2015-16 oli tällä erää viimeinen tilaisuus poliittiseen ratkaisuun, jonka korttipakan viimeinen kortti oli tuolloin Halla-aho. Sitä korttia ei pelattu ja nyt mietitään, millainen uusi korttipakka avataan, kun enää ei ole uutta poliittista korttipakkaa avattavana.

Heille, joille Tallinnan tapahtumat 25 vuotta sitten ovat jääneet tuntemattomiksi, esim. seuraavan teemalehden sivut antavat paljon luettavaa eräistä muista aina käytettävistä olevista korttipakoista:

http://www.delfi.ee/teemalehed/tana-25-aastat-tagasi

Jokainen voi sitten aprikoida mielessään, mihin yhtä epämääräisessä yleistilanteessa itse olisi henkilökohtaisesti valmis toiminnan tasolla ja kuinka moni nykypoliitikoistamme nauttisi vastaavassa tilanteessa yleistä tai erityistä luottamusta...

Kaikkea sellaistakin on meillä vielä edessämme, jahka pimeyden vuosien pimeys epämääräisenä hämäryytenä ensin laskeutuu päällemme.

edit kirotusvihre

-PPT-

Quote from: Takinravistaja on 19.08.2016, 12:29:17

Viron ja Suomen Ruotsiin kuulumisessa oli tietty aste-ero. Suomi kuului tiiviimmin ollen valtakunnanosa kun taas Viro oli enemmänkin siirtomaa tai sotasaalis.

Aste-eroa voi verrata siihen kuinka Skotlanti kuuluu Britanniaan vaikka sitä omana valtiona pidetäänkin mutta se on Britannian valtakunnanosa kun taas Australia ei koskaan ole kuulunut Britanniaan vaikka briteille on kuulunutkin vaan se oli siirtomaa.

Arvoton

Vietin viimeisen Neuvosto-Eestin viikonlopun Tallinnassa yöpyen Olympia-hotellissa. En muista siitä mitään erityistä. Silloinen hoito mukana. Paikallisen kaverini kanssa tietysti pientä drinksua Eestin paluulle. Itsenäistymistouhu oli jo ennalta tuttua. Laululavan tapahtuma kesällä 90 koskettavin minulle sen suhteen.

Mika

Suomi ei itse asiassa tunnustanut Viron itsenäistymistä silloin 25 vuotta sitten, vaan ainoastaan diplomaattisuhteet palautettiin presidentti Koiviston päätöksellä.  Suomen ei tarvinnut virallisesti tunnustaa Viron itsenäistymistä, koska se ei ollut koskaan muodollisesti tunnustanut Viron valtiollisen statuksen muuttumista neuvostotasavallaksikaan. 

Myöskään Viron oman tulkinnan mukaan Viro ei itsenäistynyt vuonna 1991, vaan itsenäisyys keskeytyi vuonna 1940, jonka jälkeen se on jatkunut vuodesta 1991 eteenpäin.

Suomen ulkopolitiikan johto (pois lukien Väyrynen) oli tässä kerrankin hereillä.  Tajuttiin, että jos diplomaattisuhteiden palauttamista olisi jääty odottamaan siihen asti, että NL olisi ensin ensin tunnustanut Viron itsenäiseksi, olisi oltu pahasti myöhässä, ja se olisi ollut Suomelle huomattavan nöyryyttävää.  Kun huomattiin, että Viro sai huomattavaa tukea länsimaista ja mm. Venäjä ehti tunnustaa sen itsenäiseksi, asiaa kiirehdittiin, ja Koivisto otti nopeasti ohjat käsiinsä.  Tämän seurauksena Suomi palautti diplomaattisuhteet Viroon ennen kuin esim. Yhdysvallat ja EY olivat tunnustaneet sen.

"Nigerian poliisi on pidättänyt vuohen epäiltynä autovarkaudesta"

kelloseppä

Quote from: Arvoton on 19.08.2016, 17:55:41
Vietin viimeisen Neuvosto-Eestin viikonlopun Tallinnassa yöpyen Olympia-hotellissa. En muista siitä mitään erityistä. Silloinen hoito mukana. Paikallisen kaverini kanssa tietysti pientä drinksua Eestin paluulle. Itsenäistymistouhu oli jo ennalta tuttua. Laululavan tapahtuma kesällä 90 koskettavin minulle sen suhteen.

Siinä välissä tapahtui kaikenlaista, joista ei vieläkään huudella kaikkea kaikille.

Täysin julkisista tapahtumista koskettavimmasta "sen suhteen" olen täysin samaa mieltä.

Micke90

Suomi voisi muuttaa ulkopolitiikkaansa Viro-keskeisemmäksi ja irrottautua kahjon länsinaapurimme imusta.

internetsi

Quote from: Micke90 on 19.08.2016, 20:27:34
Suomi voisi muuttaa ulkopolitiikkaansa Viro-keskeisemmäksi ja irrottautua kahjon länsinaapurimme imusta.
No itse asiassa tämä juttu on vieläkin huonommin Suomessa. Jos siis puhutaan matupolitiikasta, niin lyhyellä tähtäimellä olisi kannattavaa seurata länsinaapuria, jossa on Skånessa rajavalvonta, maleskeluluvat vain määräaikaisia ja muutenkin sisäänottoprosentit juhlapuheista huolimatta tiukempia sekä nyt suunnitellaan jo kerjäämisen kieltoa. Kun samat on toteutettu Suomessa, voitaisiin sitten mallia hakea Virosta.

Tallinnasta puhutaan joskus Etelä-Helsinkinä, missä viina on ja kaikki muu (paitsi perunat, riisi ja kahvi) on halvempaa, niin sloganiin voisi lisätä sen, että kehitysmaalaisia on mitätön määrä ellei halua laskea neukkuja kehitysmaalaisiksi.
Lohjan persut

Micke90

Suomen ei tarvitse kuin seurata omaa hallitusohjelmaansa.

Faidros.

Just äsken radiossa väitettiin että kansansuosikki Kaljurand on jäänyt kolmanneksi Viron presidentinvaaleissa!
Mulla mobiili, sorry!
-Matthew B.Crawford-