News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2010-10-03 IL: Piispa Askola kaipaa erimielisyyden etiikkaa

Started by skrabb, 03.10.2010, 20:51:52

Previous topic - Next topic

skrabb

QuotePiispa Askola kaipaa erimielisyyden etiikkaa
Sunnuntai 3.10.2010 klo 19.59
- Monikulttuurinen yhteiskunta tarvitsee erimielisyyden etiikkaa, sanoo Irja Askola.

- Siihen kuuluu hämmennyksen arvostaminen ja luottamus, sanoi piispa Irja Askola sunnuntaina Turussa päättyneessä Kulttuurifoorumissa.

Parikseen erimielisyyden etiikka tarvitsee sydämellisen uteliaisuuden.

- Miten sinä tästä ajattelet, miten tämä teillä on järjestetty? Näin tulee tilaa vuoropuhelulle.

Sydämellinen uteliaisuus vieraan edessä voi Askolan mielestä olla myös hyvin yksinkertaista.

- Päivää, minä olen Irja. Sä olet uusi täällä. Tarttisitko sä joskus jotakin apua tai neuvoa?

Piispa Askola oli huolestunut aggressiivisen keskustelukulttuurin lisääntymisestä.

- Kaikkien uskontojen yhteinen tehtävä on nyt tarjota vaihtoehtoa ja osoittaa käytännössä arjen tasolla se, että erilaisuus voi oikeasti olla rikkaus ja voimavara. Vihollisuuksista vieraanvaraisuuteen on kaikkien uskontojen yhteinen eetos, painotti Askola.

Kolmipäiväisen tapahtuman järjesti Fokus ry, joka tukee uskontojen ja kulttuurien välistä vuorovaikutusta ja vahvistaa tieteen, taiteen ja uskonnon yhteyksiä.

STT

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010100312454269_uu.shtml

Ja taas yksi pölhö lisää hokemassa rikkautta ja voimavaraa.
"Huolestuneisuus (netin?) keskustelukulttuurista" tullee olemaan median seuraavien viikkojen teema.
No - kun ko. täti aatoksiaan ennen piispanvaalia julisti, ei jäänyt epäselväksi mikä hän on naisiaan.
Oliskohan hää Haloskan kavereita?
Ken vaivojansa vaikertaa, on vaivojensa vanki. Ei oikeutta maassa saa, ken itse sit' ei hanki.

Phantasticum

Quote from: skrabb on 03.10.2010, 20:51:52
QuotePiispa Askola kaipaa erimielisyyden etiikkaa ... Kolmipäiväisen tapahtuman järjesti Fokus ry, joka tukee uskontojen ja kulttuurien välistä vuorovaikutusta ja vahvistaa tieteen, taiteen ja uskonnon yhteyksiä.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010100312454269_uu.shtml

- erimielisyyden etiikka
- hämmennyksen arvostaminen ja luottamus
- sydämellinen uteliaisuus

???  :facepalm:

Rakas Jumala. Anna minulle viisautta ymmärtää meidän aikaamme. Kiitos jo etukäteen. Kerro terveisiä myös Jeesukselle. Amen.

Aurelius

QuoteVihollisuuksista vieraanvaraisuuteen on kaikkien uskontojen yhteinen eetos, painotti Askola.

Täähän nyt vaan ei yhtään pidä paikkaansa. +Irja puhuu kauniita ajatuksia, mutta valitettavasti ne eivät sillä muutu todeksi.

Phantasticum

Quote from: Axel Cardan on 03.10.2010, 21:05:47
Eikä nytkään ole mitään kirjoitettavaa.

Ei taida olla minullakaan. Olen lukenut uutistekstin ja sen sisältämän sanoman useammin kuin kerran - ja mielestäni oikein ajatuksellakin. Silti en ymmärrä mitä siinä yritetään sanoa.

Ehkä vika on uutistekstin kirjoittajassa, eikä piispa Askolan sanomassa.

Päivitys. Asia on ratkennut. Vika ei ollut uutisen kirjoittajassa, eikä piispa Askolan sanomassa. Vika on tietenkin minussa itsessäni. Kun ei ymmärrä, niin ei vaan ymmärrä.

:P

Marius

Yksi plus yksi on kolme, koska enemmistö sanoo niin.

LW

Quote from: skrabb on 03.10.2010, 20:51:52
- Kaikkien uskontojen yhteinen tehtävä on nyt tarjota vaihtoehtoa ja osoittaa käytännössä arjen tasolla se, että erilaisuus voi oikeasti olla rikkaus ja voimavara.

Kiinnostaisi kuulla arvon piispan ajatuksia vaikkapa siitä, miten islamin tulisi osoittaa käytännössä arjen tasolla olevansa oikeasti rikkaus ja voimavara. Ok, jotkut tataarit ovat toki täysin asiallista porukkaa ja heidän käsityksensä islamista sopii länsimaiseen yhteiskuntaan, mutta miksi tämä yhteiskunta on parempi paikka siksi, että he ovat muslimeita, eivätkä luterilaisia? Onko taustalla jokin parempi argumentti kuin se, että erilaisuus on aivan valtaisa itseisarvo?

QuoteVihollisuuksista vieraanvaraisuuteen on kaikkien uskontojen yhteinen eetos, painotti Askola.

Niin no... tavallaan kyllä. Se näiden välinen reitti on vain kovin usein kulkenut vihollisuuksien kohteen käännyttämisen kautta, ja keinot eivät ole aina olleet kovin kilttejä. Esimerkkinä voidaan pitää vaikkapa tätä pasifismistaan ja humaaniudestaan kuuluisaksi tullutta säettä:

"And when the sacred months have passed, then kill the polytheists wherever you find them and capture them and besiege them and sit in wait for them at every place of ambush. But if they should repent, establish prayer, and give zakah, let them [go] on their way. Indeed, Allah is Forgiving and Merciful."

-Pyhä Koraani, 9:5
"Yksi seikka jota ei vielä ole taidettu mainita, ovat rasistineitokaiset, jotka asettuvat houkutuslinnuiksi ja rasistiäijät sitten kyttää taustalla pusikossa puukkoineen ja puntareineen." -Pirjo Pönni Jokinen

Totuus löytyy kaurapuurosta.

Reich

- Kaikkien uskontojen yhteinen tehtävä on nyt tarjota vaihtoehtoa ja osoittaa käytännössä arjen tasolla se, että erilaisuus voi oikeasti olla rikkaus ja voimavara.

Kulttuurien, rotujen ja kielten erilaisuutta voi pitää rikkautena. Saman uskonnon eri haaroja voidaan pitää myös rikkautena. Sen sijaan eri uskontoja ei kirkko voi missään nimessä pitää rikkautena. Kristillisen kirkon yksiselitteisenä tehtävänä on lisätä omaa kannatusta eli vähentää muiden uskontojen kannatusta tekemällä lähetystyötä.
"Me ei tosiaan olla ainoastaan pala Eurooppaa,
vaan jotain kaunista, jota ei koskaan myydä saa."

Marius

Kaikkien uskontojen "yhteinen eetos" on
ERILAISUUS. Eriarvoisuus kaikkialla ja aina.

Mikään uskonto ei milloinkaan kykene peräänkuuluttamaan
normaaliutta.

Potilashan ei näe omaa tilaansa, sanoo ne.

Yksi plus yksi on kolme, koska enemmistö sanoo niin.

Juha J.

Quote from: Phantasticum on 03.10.2010, 21:02:04Rakas Jumala. Anna minulle viisautta ymmärtää meidän aikaamme.

Minulle myös. Fariseukset toimivat nykyään jopa piispoina.
Chillax mothafuckas. Toimitaan järkevästi.

normi

Täyttä heresiaahan tuo on jos piispa haluaa edistää MUIDEN uskontojen leviämistä. Entisaikaan evankelioiminen ja jumalan sanan levittäminen oli kirkon tehtävä. Luterilainen kirkko ei enää oikein täytä kristinuskon kriteerejä.

Skitsofreeniseksi islamin suuren ymmärtämisen naispiispalle tekee se, että islam ei salli minkäänlaisia naisimaameihin viittaavaakaan eikä koskaan tule sallimaankaan. Sen sijaan Luther-säätiön miehet ovat paarialuokassa, koska eivät hyväksy naispappeutta.
Impossible situations can become possible miracles

ElinaElina

Vastamyrkkyä Irja-piispan jaarituksiin Paavalilta, Kol 2:

1 Sillä minä soisin teidän tietävän, kuinka suuri kilvoitus minulla on teistä ja niistä, jotka Laodikeassa ovat, ja kaikista niistä, jotka ei minun kasvojani lihassa nähneet:
2 Että heidän sydämensä saisivat lohdutuksen ja liitetyksi tulisivat rakkaudessa kaikkeen rikkauteen, täydellisessä ymmärryksessä Jumalan ja Isän ja Kristuksen salaisuuden tuntemiseen,
3 Jossa kaikki viisauden ja taidon tavarat kätketyt ovat.
4 Mutta sen minä sanon, ettei joku teitä viettelisi kavalalla puheella.
5 Sillä vaikka en minä lihassa läsnä ole, niin minä kuitenkin hengessä teidän tykönänne olen, iloitsen ja näen teidän toimellisuutenne ja teidän vahvan uskonne Kristuksen päälle.
6 Niinkuin te nyt Herran Jesuksen Kristuksen olette ottaneet vastaan, niin vaeltakaat hänessä,
7 Ja olkaat hänessä juuritetut ja rakennetut ja uskossa vahvistetut, niinkuin te oppineet olette, ja olkaat siinä runsaasti kiitolliset.
8 Katsokaat, ettei joku teitä viettele philosophian ja turhain jaaritusten kautta, ihmisten opin ja maailmallisten säätyin jälkeen, ja ei Kristuksen jälkeen.
Facebookissa kiva sivu: Lieksa maahanmuutto kuvia