News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Tutkimus: Terveydenhoitojärjestelmän uusiminen Muslimien toivomaksi

Started by seuraa_tilannetta, 23.04.2012, 08:21:41

Previous topic - Next topic

thinkingmind

Quote from: seuraa_tilannetta on 23.04.2012, 08:21:41
Terveydenhoitojärjestelmän uusiminen Muslimien toivomaksi...

Muslimi haastateltavat odottivat, että heidän uskonnollisia ja kulttuurisia tapojaan kunnioitetaan. Tutkimustulosten mukaan on tarvetta kehittää terveydenhuollon palveluja vastamaan muslimi maahaanmuuttajien odotuksiin. https://publications.theseus.fi/handle/10024/40955

Tietysti pitää!

Jos muslimit haluavat muslimien käsityksille sopivaa terveydenhoitoa niin he voivat muuttaa muslimi-maahan.

Täällä suomessa on suomalaistyylinen sairaanhoito eli A) naista voi aivan hyvin tutkia mieslääkäri ja naislääkäri voi aivan hyvin tutkia miestä B)Burkat ja muut verhoilut otetaan pois kun mennään lääkäriin jotta lääkäri voi tutkia potilaan kunnolla C)mies ja nainen ovat tasa-arvoisia eli lääkäri selostaa asiat naiselle jos nainen on tutkittavana EIKÄ miehelle D) Miehen ei tarvitse olla mukana lääkärissä tarkkailemassa/alistamassa vaimoaan/tytärtään vaan nämä voivat mennä lääkäriin yksinkin E)kristitty tai ateisti lääkäri antaa aivan hyvää hoitoa ja muslimi-lääkärin vaatiminen on tällaista vaativan muslimin taholta kristityn/ateistin syrjintää.

Jos edellä mainitut kohdat A-E tuottavat muslimille ongelmia niin silloin voidaan sanoa että hänen mahdollisuutensa sopeutua suomeen ovat aika huonot ja sekä Suomi että kyseinen muslimi säästyisivät monilta kotoutumisongelmilta jos muslimi muuttaisi maahan jossa asiat tehdään hänelle mieluisalla tavalla.
Ne muslimit joille edellä mainitut kohdat eivät tuota ongelmia voivat jäädä elämään tasa-arvoisessa suomessa ja päätyä ennenpitkää suomalaisiksi niinkuin tataarit ovat tehneet.

"Ongelma on se että suomen viranomaiset jakelevat turvapaikanhakijoille oleskelulupia kuin abit karkkia vaikka perusteita turvapaikan saamiseen ei ole.Kaikkiin näihin oleskelulupiin sisältyy lisäksi automaattisesti oikeus tuoda oleskeluluvan saaneen perhe suomeen suoraan sossun asiakkaaksi" -mä

törö

Miksei saman tien vaihdeta islamia valtionuskonnoksi? Ei tämä vähitellen etenevä muutos hämää ketään.

Jukka Wallin

Quote from: Emo on 23.04.2012, 10:39:46 [Expand]
Quote from: Junes Lokka on 23.04.2012, 10:10:12
...

Okei kaksi Muslimi asiakasta tulee Terveys Keskukseen, mitä se on sinulta pois


Vittuako sairastelevat, menisivät töihin.

Se on ainoa asia mitä eivät voi sairastella, se on leikattu ennaltaehkäisevästi pois.
Öö mikä? nyt putosin kärryiltä.. :facepalm:
Tue Suomidemokraatit puolueeksi allekirjoittamalla kannattajakorttimme ja lähettämällä se meille.

Jukka Wallin

Quote from: Junes Lokka on 23.04.2012, 12:28:25 [Expand]
Quote [Expand]Muslims fast in the month of Ramadan (Ninth month of the Islamic lunar calendar), because it is one of the five pillars of Islam. The five pillars begin with announcement of faith, praying five times a day, helping the poor, fasting and travelling to Mecca once in a life time. Ramadan is a time when a Muslim is not allowed to ingest food and fluids. This period is between pre sunrise and post sunset for one month each year. It is a must to fast during Ramadan thus it becomes tricky for the Muslims who are diabetic and want to fast. In accordance to the Islamic laws children under the age of 12, sick people, nursing mothers and those having their menstruation are exempted from fasting. There is no restriction on the amount of food eaten at night. Muslims who are diabetic and would like to fast often alter their medication and avoid going to see a doctor because of the fear of being told that they cannot fast. Before participating in the fasting period of Ramadan it is advisable for the diabetic Muslim to undergo thorough assessment so as to reduce the patients risks of hypo or hyperglycemia. This can be done through organizing group classes where the information can be given, thus empowering the participants to manage their diabetic conditions themselves (Hui & Devendra, 2009).

Islam exempts the sick, pregnant women and those breastfeeding during Ramadan from fasting, but some still decide to fast due to influence of religious, social and cultural factors. Fasting of pregnant women at 20 weeks of gestation during Ramadan does not cause significant effects in the fetal development. Dikensoy, Balat, Cebesoy,Ozkur, Cicek and Can (2008) study showed that fasting for 13 to 14 hours each day did not cause ketonemia in pregnant women. Providing the fasting pregnant women with the information of drinking at least 2 liters of water post sunset helps in preventing hypo hydration. There was no significant difference in mean maternal weight gain, amniotic fluid index and growth rate of the fetus.

Abortion in the Muslim community is not allowed after the first four months of pregnancy because it is believed that the soul has entered the embryo. In case of a sexual assault such as rape the use of a morning after pill is allowed (Syed 2010). According to a research done by (Huber, Saeedi &Samadi 2010) in Afghanistan many health care providers and community leaders believed contraception was more dangerous than pregnancy, because it caused infertility, injectable contraceptives reduced breast milk and should not be used postpartum until menstruation. The Quran directs breast feeding for two years, which serves a way of birth spacing. In Islam use of contraceptives for spacing is allowed, but use of them for limiting the number of children is not permitted.


Me tienataan täl

Jotekin on alkanut tuntua että olen ehkä väärässä ajassa tällä hetkellä. Voisiko joku nipistää minua ja yrittää herätellä 1970-luvun suomeen?
Tue Suomidemokraatit puolueeksi allekirjoittamalla kannattajakorttimme ja lähettämällä se meille.

asia.mies

Quote from: törö on 23.04.2012, 13:19:45
Miksei saman tien vaihdeta islamia valtionuskonnoksi? Ei tämä vähitellen etenevä muutos hämää ketään.

Kyllä hämää, liian suuri osa Suomen kansasta syö tämän islamisaation nahkoineen ja karvoineen.
Koska meillä on varaa, koska rassismi, koska ikuinen kaipuu mustaa kehoa kohtaan, koska humanistien äitivietti, koska valtiovallan hyysärit ovat luotettavia, koska näin on opetettu, koska tällä tienataan, koska työvoima loppuu muuten kokonaan, koska Halonen, Thors, Stubb, Katainen, Viljanen, Suuripää, 2XLipponen jne......
"Kun ihmistä kielletään elämästä niiden arvojen mukaan joihin hän uskoo, hänellä ei ole muuta vaihtoehtoa kuin tulla lainsuojattomaksi."
-- Nelson Mandela

Logiikalla tai niin sanotuilla järkiperusteluilla ei tämän vuoksi ole todellista merkitystä uskonnollisista kysymyksistä käytävässä keskustelussa.
--H:gin KäO

Ari-Lee

Quote from: seuraa_tilannetta on 23.04.2012, 08:21:41
Terveydenhoitojärjestelmän uusiminen Muslimien toivomaksi...

Muslimi haastateltavat odottivat, että heidän uskonnollisia ja kulttuurisia tapojaan kunnioitetaan. Tutkimustulosten mukaan on tarvetta kehittää terveydenhuollon palveluja vastamaan muslimi maahaanmuuttajien odotuksiin. https://publications.theseus.fi/handle/10024/40955
[...]

Eiköhän sovita että se oli sitten siinä. Tänne ei heitä kaivata. Jos mikään asia ei miellytä he voivat siirtyä takaisin lähtöruutuun.

Itse en halua edes nähdä kaapuja ja rättejä. Ne ryysyt ovat niin epäesteettisen näköisiä katukuvassa että alan voimaan pahoin. Jos lähdettäisiin siitä liikkeelle että länsimaassa aletaan pukeutumaan ja käyttäytymään länsimaisesti.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Pikkuvaimo

Kyllä hoitoon mennessä saa nykyäänkin toivoa naislääkäriä mieslääkärin sijaan ja toisin päin, jos valinnanvaraa sattuu olemaan. Muut myönnytykset ovat mielestäni turhia.
Minulla on vaikeasti ymmärrettävä ja kohtalaisen huono huumorintaju.

haermae

Quote from: Ronja on 23.04.2012, 11:51:02
Eräässä ammattikorkeakoulussa opinnäytetyössä on aina yksi opettaja sisällönohjaajana, yksi metodiohjaajana ja äidinkielenopettaja lukee tekstin läpi loppuraportista. Aina. Englanniksi kirjoitetun abstraktin lukee englanninopettaja. Aina. Jos opinnäytetyö on kirjoitettu englanniksi, luulisin, että englanninopettaja lukee sen kokonaisuudessaan ja tarkastaa kielioppivirheet. Pikaisesti lukaisin tuon suomenkielisen tiivistelemän ja eipä kyllä ole tainut äidinkielenopettajalla käydäkään tuo tekele.

Kokolailla noin homma minunkin tietääkseni etenee. Sillä lisäyksellä, että englanninkieliset työt tarkastaa englanninopettaja ihan samalla pieteetillä kuin suomenkielenopettaja(*) tarkastaa suomenkieliset työt.

Opettaja toki vain lukee tekstin ja merkkaa virheet, korjaaminen on oppilaan vastuulla. Jos oppilas ei ota onkeensa ohjeista ja jättää korjaukset tekemättä, sille ei mitään voi. Koska kouluilla on taloudellinen paine saada oppilaat ulos, heikkojakin töitä hyväksytään huonolla arvosanalla 1-2. Arvosanahan ei näy theseuksessa, joten vertailua arvosana-asteikolla ei voi tehdä.

Tässä nimenomaisessa tapauksessa oli vielä rasismiepäilyn vaarakin, joka sekin mahdollisesti lisää painetta työn hyväksymiselle. Tenteistä tai kurssien harjoituksista bumerangeja saaneiden toiseuden edustajien tiedänkin yrittäneen pöydätä rasistikorttia, onneksi menestyksettä. Päättötöiden osalta en ole moisesta kuullut.

En lukenut työtä, mutta tutkimusluonteisissä töissä sisältö voinee helpostikin olla huttua jos sisällönohjaaja jakaa saman ideologian tekijän kanssa. Amk-päättötyö joka tapauksessa, joten ei merkitsevä.


(*) Parempi sana tässä olisi äidinkielenopettaja, mutta koska se voi monikulttuurisessa Suomessa tarkoittaa vaikka somalia, niin selvyyden vuoksi noin.

Phantasticum

Quote from: Siili on 23.04.2012, 10:02:52
Ei tällaisesta tekeleestä tarvitse pelihousuja vielä repiä.  Tuollaisia "tutkimuksia" on kolmetoista tusinassa ja ne painuvat pikapikaa unholaan.  Palataan asiaan, jos päättävät kukkahatut rupeavat tutkimusta laajemmin referoimaan.

En olisi yhtä optimistinen. Onhan Helsingin kaupungilla oma ohjeistuksensa myös muslimioppilaille. Minusta ei olisi mikään ihme, vaikka tietyt tahot innostuisivat huomioimaan muslimiasiakkaat myös terveydenhuollossa nyt kun aiheesta on ilmestynyt oikein tutkimuskin.

AstaTTT

http://www.islam-usa.com/index.php?option=com_content&view=article&id=265&Itemid=232

Quote [Expand]The Oath of a Muslim Physician
         
Written by Islamic Medical Association of North America
      
Praise be to Allah (God), the Teacher, the Unique, Majesty of the heavens, the Exalted, the Glorious, Glory be to Him, the Eternal Being Who created the Universe and all the creatures within, and the only Being Who contained the infinity and the eternity. We serve no other god besides Thee and regard idolatry as an abominable injustice.

Give us the strength to be truthful, honest, modest, merciful and objective.
Give us the fortitude to admit our mistakes, to amend our ways and to forgive the wrongs of others.
Give us the wisdom to comfort and counsel all towards peace and harmony.
Give us the understanding that ours is a profession sacred that deals with your most precious gifts of life and intellect.
Therefore, make us worthy of this favoured station with honor, dignity and piety so that we may devote our lives in serving mankind, poor or rich, literate or illiterate, Muslim or non-Muslim, black or white with patience and tolerance with virtue and reverence, with knowledge and vigilance, with Thy love in our hearts and compassion for Thy servants, Thy most precious creation.
Hereby we take this oath in Thy name, the Creator of all the Heavens and the earth and follow Thy counsel as Thou has revealed to Prophet Mohammad (pbuh).
"Whoever killeth a human being, not in liew of another human being nor because of mischief on earth, it is as if he hath killed all mankind. And if he saveth a human life, he hath saved the life of all mankind." (Qur'an V/35)

yxtoine humanisti

Terveydenhoitoon liittyvät kysymykset jäävät kirkkaasti toiseksi, kun havahtuu opinnäytteen keskeisimpään aatteelliseen sisältöön: koko maailman populaatio jaotellaan "muslimeihin" ja "ei-muslimeihin". Kuinka tällaisia näkemyksiä on mahdollista saada esittää "opinnäytetöissä"?! Pelottavaa.

Esimerkkinä:
QuoteIn non-Islamic societies, touching is part of the interaction between the nurse and the patient. (11)

Siis Islamic ja non-Islamic societies.

Jos opinnäytetyössä esitetään, että tällaista ajattelutapaa ja erottelua tulisi jatkaa myös länsimaisen yhteiskunnan keskuudessa, esitetään, että islamilainen yhteisö haluaa ylläpitää separaatiota. Tällainen erottelu ei lupaa hyvää länsimaistumista edellyttävää integroitumista ajatellen. Tästä saa helposti käsityksen, ettei islamilaista yhteisöllisyyttä ole tarkoituskaan "sotkea" ei-islamilaiseen yhteisöllisyyteen. (Lisäksi: aika suoraviivaista ja hyvin epätieteellistä pelkistämistä koko muun maailman terveydenhoitokulttuureista.)

Koskettelukieltoa perustellaan loukkaavuudella:
QuoteIn Islam touching the opposite sex is offensive. (11)

Ahaa. Eli jos muslimimies vain koskettaakin tuntematonta naista, muslimimies on jo suorittanut naista loukkaavan teon, mielestään?

Mielestäni olisi tervettä osata ottaa konteksti huomioon: on eri asia kosketella vastakkaista sukupuolta baarin jakkaralla kuin lääkärin vastaanotolla. Kontekstit täysin sivuuttavista periaatteellisuuksista tulevat ennemmin mieleen pakkomielteet kuin uskonto, varsinkin, jos vaatimuksen noudattamattajättäminen aiheuttaa ahdistusta.

Toisekseen minua häiritsi se, että opinnäytteessä käsitellään muslimeja yhtenä suurena könttänä.

Miksi ne, jotka antavat "liiallisesta yleistämisestä" keppiä kantasuomalaisille, eivät reagoi yleistämiseen tuollaisessa yhteydessä? Esimerkiksi Biaudet'n mukaan mikään taho ei saisi yksin ja muiden puolesta määritellä sitä, mitä on "suomalaisuus" ja keitä ovat "suomalaiset": tehtävä - määrittelyoikeus - kuuluu jokaiselle suomalaiselle, ja ryhmäidentiteetti rakentuu lopulta osensa summaksi. Samaa yleistämiskieltoa kantiksille on jaeltu myös suhtautumisessaan muihin etnisyyksiin ja ylipäätään maahanmuuttajiin.

(Tässä^ ehkä näkyy modernin länsimaisen ajattelutavan ja (konservatiivisen) islamilaisen ajattelutavan ero: "länsimaalaisuus" on yksilökeskeistä ja koostuu yksilöistä, joten myös ryhmäidentiteetti määritellään yhdessä. Islamilaisuus puolestaan on kollektiivista ja koostuu perhekunnista ja klaaneista, joten yksittäisen ihmisen mielipide ei paljon paina. Kun länsimaalainen siis puhuu "yksittäistapauksista" ja yleistämiskiellosta, hän projisoi, eikä ymmärrä länsimaisesta, vapaasta ajattelustaan poikkeavaa ajattelutapaa.)

Mutta entä, jos ja kun esimerkiksi muslimit itse yleistävät itseään koskevia totuuksia?

Ainakin minä sain myös tästä opinnäytetyöstä vahvasti sen käsityksen, että muslimin on aina ajateltava sitä, mitä hänen kollektiivinsa ajattelee, eikä sillä juurikaan ole väliä, mitä hän itse yksilönä on asioista mieltä. Muutoin hän ei ole muslimi.

QuoteTo be able to understand who Muslim people are we need to understand what Islam is. Islam is both a religion and a complete way of life (sivu 8 ).
[...]
Everything a Muslim does is connected to her religion and it is therefore difficult to separate the two. (11)
(Käsittääkseni tässä väitetään, ettei ihminen voi olla muslimi, elleivät hänen toimintansa liity saumattomasti islamiin, ja että islam puolestaan on elämän läpikotaisin nielevä aate/uskonto. Toisin sanoen, muslimia ilman islamilaista elämäntapaa ei ole, joten uskonnonvapauden nimissä tulisi sallia koko islamilainen elämäntapa, jos sille tielle lähdetään.)

Minusta on ongelmallista, että vähemmistöryhmät saavat vapaasti tehdä koko ryhmäänsä koskevia yleistyksiä eläessään modernissa länsimaisessa yhteiskunnassa. Tämä ei ole ongelma ainoastaan vähemmistöryhmien itsensä kannalta. Jos heille annetaan lupa yleistää (eli puhua koko viiteryhmänsä puolesta), samalla heille myönnetään oikeus tehdä myös muita ryhmiä koskevia yleistyksiä: ei voida erotella "meitä muslimeja" luomatta samalla ryhmää "niistä muista" (joihin muut etnisyydet ja toisten uskontokuntien edustajat kuuluvat, pahimillaan yhtenä könttänä, koska eivät ole muslimeja).

Mitä tulee me-ne -erotteluun, en myöskään pidä tavasta, jolla opinnäytteessä omitaan Jumala ja hengellisyys (vain) muslimeille. Toki minä sen ymmärrän, että eri uskonnot haluaisivat "omia" jumalan/jumalat itselleen, mutta sitä en ymmärrä, että tällainen väite esiintyy tieteellisessä opinnäytetyössä kuin se olisi itsestäänselvä totuus.
QuoteThe word Islam is an Arabic word that stands for submission. When used in the religious context it means complete submission to the will of God. Allah is a name used by the Muslim to refer to God. (8 )
Islam siis tarkoittaa alistumista, ja alistumisen olisi toteuduttava täydellisenä Allahin tahtoon alistumisena. Elikkäs Jumalan tahtoa ei voi täyttää (oikein) ilman islamia. En ymmärrä, kuinka tämä tulee koskaan istumaan länsimaiseen ajatteluun ja yksilönoikeuksiin - tai länsimaiseen terveydenhoitoon.

Koko opinnäytetyön lähtökohta on siinä mielessä ongelmallinen, että työssä tarkastellaan sitä, kuinka suomalaisen terveydenhoitoalan tulisi sopeutua muslimeihin, eikä sitä, kuinka muslimit voisivat sopeutua länsimaiseen terveydenhoitoon. Jos kyse olisi muslimimaihin suunnittelilla olevasta terveydenhoitopalvelusta, lähtökohta olisi ymmärrettävämpi.

Seuraava islaminuskoisuutta käsittelevä opinnäytetyö voisi keskittyä tarkastelemaan sitä, mitä yhteistä islamilaisella ja ei-islamilaisella maailmalla on, ja mitä integraatioehdotuksia opiskelijalla on näiden maailmojen yhdistämiseksi... Eihän vastaantuleminen voi olla ainoastaan lännen tehtävä.

Malla

Quote from: Ronja on 23.04.2012, 11:51:02
Eräässä ammattikorkeakoulussa opinnäytetyössä on aina yksi opettaja sisällönohjaajana, yksi metodiohjaajana ja äidinkielenopettaja lukee tekstin läpi loppuraportista. Aina. Englanniksi kirjoitetun abstraktin lukee englanninopettaja. Aina.

Niin luulisi, toivoisi ja uskoisi.
Viime vuonna siivoilin tutun (hyvän ja jo hyväksytyn) AMK-lopputyön englanninkielistä, jo hyväksyttyä tiivistelmää.  Taatusti kukaan englanninopettaja ei ollut edes vilkaissut sitä. Ei koskaan, ei kertaakaan. 
Myös suomenkielisessä osiossa olisi ollut paljon hiottavaa.