News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2012-03-17 Vantaan Sanomat: ”Vantaalla tottuu neekeriksi nimittelyyn”

Started by K.K., 17.03.2012, 09:59:45

Previous topic - Next topic

Marko Parkkola

Asialinjalla ensin.

Quote from: Junes Lokka on 19.03.2012, 02:08:50
Mielestäni neekeri-sanan kriitikot ovat alitajuisesti arkipäivän vanhoja rasisteja, sillä ilmeisesti olettavat neekeri-sanan käyttäjien automaattisesti luokittelevan rotuja eriarvoisiksi. Jos sitä sanaa tosiaankin käyttää neutraalilla tavalla, niin mikä hierarkisointi siinä on meneillään?

En ymmärrä kohua sanan ympärillä yhtään. On niin pirun vaikea etsiä kiertoilmauksia joskus kun yrittää puhua poliittisesti korrektisti ja samalla tulee mietittyä, että eikö se juuri ole rasismia, että yrittää miellyttää yhtä ihmisryhmää keksimällä epämääräisiä termejä heistä. Joskus on vain pakko kategorisoida jollain termillä asioita, kun aihe sen vaatii. Ei siinä ole sen kummoisemmasta kyse kuin sanoo norjalaista turskanpalvausmusiikkia black metalliksi.

Muistuu tässä mieleen tapaus Tampereen keskustassa. Vastaan käveli (laita tähän kiertoilmaisu) mies ja yritin välttää kaikenlaiset rasistiset ilmeet ja eleet, joten päädyin tuijottamaan katukivetystä kulkiessani hänen ohitseen. Ohikulkiessani tajusin, että olin juuri sortunut rasismiin yrittäessäni olla kaikin puolin suvaitseva; katsoin katukivetystä hänen ihonvärinsä takia. Tätä se suvaitsuvaisuusmädätys tekee.

Huumorilinjalla sitten.

Quote
Vertaisin sitä sanaan "karpaasi", onko se rasismia.

Tottakai on. Karpaasit olivat etninen heimo joka asui Karpaattien vuorilla jokunen aika sitten. Esimerkiksi Jari Isometsän nimittäminen karpaasiksi loukkaa verisesti karpaasien heimon jäseniä.

Smurffit on muuten järjettömän rasistinen piirretty. Smurffi sanasta tulee heti mieleen sininen ihonväri. Simpsonit myös, he ovat keltaisia.

Tuomas3

Minulla oli pienenä aapinen, jossa N kohdalla luki "neekeri pesee kasvojaan, muttei valkene milloinkaan". Sitä ei pidetty rasistisena ja suhtautuminen kuvan naiseen oli mielenkiintoa herättävä. Sitten yht'äkkiä saimme 1lk loppupuolella kuulla, ettei neekeri sanaa saa käyttää, koska se on rasistinen. Pitää käyttää musta. Jonkun vuoden päästä opettajamme kertoi, ettei ole hyvä käyttää musta sanaa, koska se on rasistinen; pitää käyttää termiä värillinen. Yläasteella sain sitten tietää, ettei enää sekään kelpaa; nyt oli muodissa afrikkalainen, parin vuoden päästä tuli tummaihoinen.

On se niin hankalaa joillekin.

Jouko

Quote from: Oami on 19.03.2012, 00:59:39
Quote from: Eino P. Keravalta on 18.03.2012, 15:03:53
Samaa mieltä. Tarkoitin, että yleisellä tasolla voidaan toki neutraalisti käyttää neekeri-ilmaisua. Paljon riippuu myös tilanteesta: opettaja ei voi sanoa luokassa, että "tulepas sinä neekeri tänne eteen", mutta jos esimerkiki opettajat juttelevat välitunnilla ja toinen kysyy, "kukas se teidän uusi oppilas on", voi siihen vastata, että "se on tuo neekeri tuolla".

Aivan. Minun puolestani tämä on ok, vaikka näinä poliittisen korrektiuden ja tuon yhden nimenomaisen sanan demonisoinnin aikoina ymmärränkin, että tuollaistakin pitäisi työsuhteestaan huolestuneen välttää.

Sain kuitenkin jostain sellaisen kuvan, että alkuperäisuutisessa olisi tarkoitettu juuri tuota ensimmäistä tapausta, jonka siis ilmeisesti yksimielisesti tuomitsemme. Ilman parempaa selvitystä en kuitenkaan voi varmasti sanoa, että kyse olisi tosiaan ollut siitä.

No ei opettaja tietenkään voi sanoa että menepäs savolainen tai hämäläinen siitä nurkkaan häpeämään. Ei ole sivitynyt tapa sillä tavalla lajitella ihmisiä vaikka se junttien puheessa esiintyy. Savolainen aksentti ei ole mikään synti mutta se hemmetinmoinen häpeä kehäkolmosen sisäpuolella ja vähän muuallakin Etelä-Suomessa. Periaatteessa näistä voidaan saivarrella loputtomiin eikä se sen kummemmaksi tule.
"Raja railona aukeaa.Edessä Aasia, Itä.Takana Länttä ja Eurooppaa;varjelen, vartija, sitä."

Uuno Kailas

Suomessako jokin mamujen aiheuttama huumeongelma? Ja khatin kontit!

Komediaa, parodiaa, sarkasmia ja ivaa; lakonisuutta ja kyynisyyttä unohtamatta

Nyökkäily; Tuo aikamme valtiomiestaito

Vörå

Onhan tämä tosi vaikeata, ei ovesta uskalla ulos lähteä, tilanne on ihan mahdoton, tätä vauhtia tulee burnout, hermoromahdus ja itsemurha. Tiedä tässä mikä sana katoaa kymmenen vuoden päästä. Mitäs jos katoaa sana sana??? Miten silloin voi pärjätä, voi taivahan jumala tätä köyhän elämää. Ei vaan, aikuiset ihmisethän tässä, eiköhän me nyt jotenkin toimeen tulla, pyyhitään kyyneleet, niistetään nenä, jatketaan eteenpäin hammasta purren. Neekeri meni, lappalainen meni, mutta eskimo on vielä jäljellä.

junakohtaus

Tähän väliin pieni ohjaava ennakoiva kommentti. Ketjun varsinainen aihe näkyy tulleen käsitellyksi ja olemme siirtyneet käsittelemään sanaa "neekeri" ja miten sitä voi tai ei voi käyttää. Toistaiseksi juttu näyttää pysyvän jossain tolkussaan, joten olkoon ketju auki, ja yritetään pitää juttu järkevänä jatkossakin.

Edelleen muistutetaan pysyvästä määräyksestä, jonka mukaan kerrassaan karmeiden rangaistusten uhalla kenenkään kykyä tai motiiveja vanhemmuuteen ei kyseenalaisteta, vaan mennään sisilialaisen  koodin mukaan eli lapset jätetään aikuisten mahdollisten riitojen ulkopuolelle. Tämäkin huomautus siis puhtaasti ennakoivalta pohjalta jottei tarvetta pistää pykälää käytäntöön koskaan syntyisi.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

Marko Parkkola

Quote from: kmruuska on 19.03.2012, 08:28:50
Joo, kyllä näin on. Kuten kirjoitin, minusta ihonvärin perusteella ihmiset tiettyyn ryhmään kuuluviksi luokittelevilla sanoilla on hyvin vähän mielekkäitä käyttötarkoituksia rasismikeskustelun ulkopuolella.

Saatat olla oikeassa tuossa, että käyttötarkoituksia voi olla hyvin vähän. Mutta entä niissä tilanteissa, joissa ihonväri on oleellinen tekijä. Mikä on poliittisesti korrekti termi tänä päivänä?

Tämä on vähän ongelmakin minulle, kun eräs tuttuni tuntuu vetävän palkokasvia nenäänsä ilmaisusta kuin ilmaisusta. En tieten tahtoen häntä haluaisi suututtakaan, mutta minkäs teet.

RP

Quote from: kmruuska on 19.03.2012, 08:28:50
Joo, kyllä näin on. Kuten kirjoitin, minusta ihonvärin perusteella ihmiset tiettyyn ryhmään kuuluviksi luokittelevilla sanoilla on hyvin vähän mielekkäitä käyttötarkoituksia rasismikeskustelun ulkopuolella.

Koskeeko tämä kaikia muitakin ihmsten ulkonäköä kuvaavia ilmaisuja (lisäten ehkä lainausmerkit sanan 'rasismi' ympärille)?
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

Aallokko

Ainoa täsmällinen vastine "neekerille" on "negridi", mutta sekin on hieman ongelmallinen, sillä joskus Australian ja Uuden-Guinean alkuperäiskansoja niputetaan saman termin alle. Arkikäyttöön negridi-sana riittäisi kuitenkin.

Nykyisin on se tilanne, että esimerkiksi poliisin pitää antaa rikollisten mieluummin päästä pakoon kuin käyttää raivosuvaitsevaiston kieltämää termiä. Etsintäkuulutuksissa ei missään tapauksessa saa lukea "neekeri", vaan korkeintaan "tummaihoinen". Käyttöön "negridi", niin tiedetään ainakin mistä on puhe.

Ei tosin menisi kuin pari vuotta ja negridi luokiteltaisiin kielletyksi termiksi. Sitten ei kuin etsimään uutta. Kunnes se taas kielletään.

Ikiliikkuja on keksitty.

Ernst

Quote from: Vöyri on 19.03.2012, 07:00:16
Kuten sanottu niin itse epäilen tämän sanan suhteen anglo-amerikkalaista vaikutusta. Tosiseikkojen tunnustaminen on joka tapauksessa viisauden alku, ja tosiseikka on, että tämä sana nähdään nykyään lähes universaalisti loukkaavana. Nuorten ikäluokkien parissa tilanne on erityisen selvä. Loukkaavuudesta tietämättömiä on yhä pienempi määrä. Tämä juna meni siis jo, enkä ymmärrä loputonta itkuista jankkaamista siitä, että sen ei olisi pitänyt mennä. Se nyt vaan meni. Maailma on karu, elämä on kovaa, kieli muuttuu.

Taidat hyväksyä sitten muutoksen toiseenkin suuntaan kuin neekeri-sanan häviämisen suunta on? Jospa ihmiset eivät tottelekaan niitä, jotka n-sanasesta loukkaantuvat, niitä, jotka vaativat sanan käytön välttämistä jonkinlaisen hygienian nimissä? Tai jos ihmiset kysyvätkin asiaa suoraan neekereiltä itseltään eikä pelkästään  niiltä, jotka näköjään sankoin joukoin ilmoittautuvat ajamaan heidän asioitaan luettuaan muutaman ameriikan rotusortohehkutuksen ja Andre Brinkin tylsän romaanin?*

Muutos ei nimittäin ole mikään juna, joka etenee yhdensuuntaisesti rataa pitkin. Veturimies voi hidastaa, peruuttaa, sähkö voi katketa ja joku voi vetää hätäjarrusta. Rata voi haarautua ja kiertää.  Ja junarata on aina kaksisuuntainen. Sivuratojakin on.


*Tom Sharpen Piemburgin pelottomat (Riotous Assembly, 1971)  on parempaa Etelä-Afrikka -kuvausta kuin Brinkin sepustukset.
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

Ernst

Quote from: Marko Parkkola on 17.03.2012, 12:18:04

Olen rasisti. En suostu menemään erään nimeltämainitsemattoman ulkomaalaistaustaisen lääkärin hoidettavaksi enää koskaan.

Voisin selittää, että ongelma on siinä, että hän ei ymmärrä mitä minä sanon hänelle ja minä en ymmärrä mitä hän sanoo minulle. Voisin yrittää selittää, että hän hoiti minua väärin ensimmäisellä ja viimeisellä kerralla jolloin hänen luonaan kävin. Voisin myös lisätä, että autoni tai polkupyöräni voisin viedä ulkomaalaistaustaisen huollettavaksi, sillä voin ostaa aina uuden ja kyniä hänet oikeudessa, jos hän tekee virheen huollossa, mutta terveyttä en voi ostaa takaisin.

Mutta ylläolevahan on täyttä tuubaa, savuverhoa ja olkinukkea. Syy kyseisen lääkärin välttelyyni täytyy olla rasismi.

Keskikokoisissa saati pienissä kaupungeissa on hyvin elävä kansanperinne arvioida lääkärien ammattitaitoa. Valkoistenkin lääkärien. Tunnen henk.koht. myös suosiokäyrän parhaassa yläneljänneksessä paistattelevia mamulääkäreitä, jotka ovat ansainneet paikkansa yksinkertaisesti toimimalla hyvin potilaskontakteissa ja olemalla tekemättä hoitovirheitä. Rasismia on se, jos eri ryhmille asetetaan eri mittakaavat. Eikä kansalaisten ruohonjuuriverkosto kunnioita niitä tikkuja.
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

Vörå

Quote from: M on 19.03.2012, 09:35:33
Taidat hyväksyä sitten muutoksen toiseenkin suuntaan kuin neekeri-sanan häviämisen suunta on?

Toki, jos kielellinen konventio palaa siihen tilanteeseen, että neekeri muuttuu sävyltään neutraaliksi sanaksi niin tietysti sen hyväksyn. Lienee kyllä aika harvinaista, että kielen muutos ikään kuin palaisi lähtötilanteeseensa, mutta kai se mahdollista on. Tällä hetkellä tilanne on kuitenkin toinen, ja neekeri nähdään käytännössä universaalisti negatiivisena terminä, joten vaikuttaa melkoisen omituiselta jäädä sen suhteen jumittamaan jonnekin 50-luvulle. Kieli muuttuu, elämä on muutenkin kovaa, ja sitten vielä kuolee. Emmeköhän nyt pysty tämän asian kanssa elämään ihan hyvin.

Aallokko

Quote from: Vöyri on 19.03.2012, 09:55:49
Quote from: M on 19.03.2012, 09:35:33
Taidat hyväksyä sitten muutoksen toiseenkin suuntaan kuin neekeri-sanan häviämisen suunta on?

... ja neekeri nähdään käytännössä universaalisti negatiivisena terminä...

Miten niin universaalisti? Tälläkin foorumilla on ollut puhetta siitä, että esimerkiksi Etelä-Amerikassa neekeri on neekeri, negro, eikä siitä kukaan vedä hernettä nenään.

Vörå

Quote from: Aallokko on 19.03.2012, 10:18:28
Miten niin universaalisti? Tälläkin foorumilla on ollut puhetta siitä, että esimerkiksi Etelä-Amerikassa neekeri on neekeri, negro, eikä siitä kukaan vedä hernettä nenään.

Neekeri ei ole neutraali termi Etelä-Amerikassa vaan negro (jos se siis on neutraali). Ja jos se on neutraali niin minusta sitä voi ihan hyvin siellä käyttää - eli en näe, että tämä sana itsessään olisi ongelma vaan kysymys on kielen konventioista. Suomen kielessä termi on tällä hetkellä lähes universaalisti negatiivisena pidetty, näin se nyt vain on, meidän täytyy vain jotenkin pystyä elämään tämän massiivisen suru-uutisen kanssa. Kai muistatte, kun Suomi meni vuosiksi sekaisin ja masennus ja paniikkihäiriöt nousivat huippuunsa, kun "lappalainen" lakkasi olemasta hyväksyttävä termi?

saint

Quote from: Vöyri on 19.03.2012, 10:29:00
... "lappalainen" lakkasi olemasta hyväksyttävä termi?

Vieläkö savolaisia saa sanoa savolaisiksi? Ei muuten, mutta kun se rimmaa aika mukavasti sanonnassa "saatanan savolainen" (joka tulee helposti mieleen esimerkiksi kuunneltaessa erään freudenthal-mitalistin ärhentelyä). :)
"Annapas kun autan; tässä lisää köyttä"  -Leso

Sikanez

Quote from: Vöyri on 19.03.2012, 07:00:16
Kuten sanottu niin itse epäilen tämän sanan suhteen anglo-amerikkalaista vaikutusta. Tosiseikkojen tunnustaminen on joka tapauksessa viisauden alku, ja tosiseikka on, että tämä sana nähdään nykyään lähes universaalisti loukkaavana. Nuorten ikäluokkien parissa tilanne on erityisen selvä. Loukkaavuudesta tietämättömiä on yhä pienempi määrä. Tämä juna meni siis jo, enkä ymmärrä loputonta itkuista jankkaamista siitä, että sen ei olisi pitänyt mennä. Se nyt vaan meni. Maailma on karu, elämä on kovaa, kieli muuttuu.
Minä taidan kohta loukkaantua, jos joku sanoo minun käyttämiäni sanoja "loukkaaviksi".
"Ei ole olemassa syyttömiä ihmisiä. On vain huonosti kuulusteltuja." - Josef Stalin

Vörå

Quote from: Sikanez on 19.03.2012, 11:21:25
Minä taidan kohta loukkaantua, jos joku sanoo minun käyttämiäni sanoja "loukkaaviksi".

Joo, onhan se loukkaavaa, yritä nyt kumminkin jotenkin pärjätä. Tälläistä tämä elämä täällä on, yhtä vastoinkäymistä.

Vörå

Quote from: saint on 19.03.2012, 11:06:57
Quote from: Vöyri on 19.03.2012, 10:29:00
... "lappalainen" lakkasi olemasta hyväksyttävä termi?

Vieläkö savolaisia saa sanoa savolaisiksi?

Luulisin että savolaisuus on turvassa. "Eskimon" kohdalla on ihan mielenkiintoinen kehitys näköjään menossa, kun inuit-sana kuvaakin vain eskimokielten toisen päähaaran puhujia, eli vaikka Kanadassa poliittisesti korrekti nimitys on inuit niin Alaskassa sitä ei voi käyttää, koska siellä on kummankin kieliryhmän puhujia, ja näyttäisi siltä, että eskimo-nimitys onkin tekemässä tiettyä paluuta.

Lemmy

Quote from: Vöyri on 19.03.2012, 08:23:48
mutta eskimo on vielä jäljellä.
Hyi hyi, Kanadassa tulee sanoa inuiitti. Tosin "eskimo" nimityksen alle mahtuu monta eri heimoa joita yhdistää lähinnä pyyntikulttuuri/elämäntapa, ja inuiitit on vain yksi kieli/heimoryhmä.
- Emmekä enää euroakaan lähetä näihin etelän hulivilimaihin. Tässä on laki ja profeetat. Timo Soini YLE 01.06.2011

Jouko

Quote from: saint on 19.03.2012, 11:06:57
Quote from: Vöyri on 19.03.2012, 10:29:00
... "lappalainen" lakkasi olemasta hyväksyttävä termi?

Vieläkö savolaisia saa sanoa savolaisiksi? Ei muuten, mutta kun se rimmaa aika mukavasti sanonnassa "saatanan savolainen" (joka tulee helposti mieleen esimerkiksi kuunneltaessa erään freudenthal-mitalistin ärhentelyä). :)

Pentti Oinosen puheesta paistaa Itä-Suomen murre läpi vaikka hän puhuukin yleiskieltä. Samoin oli Spede Pasasen laita. Esa Pakarinen ei luopunut murteestaan. Savolaiset ovat ylpeitä savolaisuudestaan vaikka vanhoissa sotilasfarsseissa oli joku törmäilijä savon murretta puhuva. Pakarisen Pekka Puupää-hahmokin teki saman karhunpalveluksen savolaisuudelle tai itä-suomalaisuudelle. Kyllä savolaista voi sanoa savolaiseksi tai "piällysmieheksi". ;)
"Raja railona aukeaa.Edessä Aasia, Itä.Takana Länttä ja Eurooppaa;varjelen, vartija, sitä."

Uuno Kailas

Suomessako jokin mamujen aiheuttama huumeongelma? Ja khatin kontit!

Komediaa, parodiaa, sarkasmia ja ivaa; lakonisuutta ja kyynisyyttä unohtamatta

Nyökkäily; Tuo aikamme valtiomiestaito

Lemmy

Quote from: Vöyri on 19.03.2012, 07:00:16
Kuten sanottu niin itse epäilen tämän sanan suhteen anglo-amerikkalaista vaikutusta. Tosiseikkojen tunnustaminen on joka tapauksessa viisauden alku, ja tosiseikka on, että tämä sana nähdään nykyään lähes universaalisti loukkaavana. Nuorten ikäluokkien parissa tilanne on erityisen selvä. Loukkaavuudesta tietämättömiä on yhä pienempi määrä. Tämä juna meni siis jo, enkä ymmärrä loputonta itkuista jankkaamista siitä, että sen ei olisi pitänyt mennä. Se nyt vaan meni. Maailma on karu, elämä on kovaa, kieli muuttuu.

Minun ainoa ongelmani on siinä, että MINUA LOUKKAA SE, että joku ulkomaanpelle saatana tulee sanelemaan minulle, miten omaa kieltäni omassa maassani puhutaan!
MINUN KIELENI, ei ole ihmisoikeuskieli ulkomaalaisen perseessä! Se on vittu se juna siinä. Vaikka tulisi jeesus taivaasta, niin minä käytän niitä sanoja joita minä haluan, ja kukaan saatanan universaali ei sitä määrää vittu miten minä omaa kieltäni puhun ja vielä vähemmän mikään vitun amerikkalainen.
- Emmekä enää euroakaan lähetä näihin etelän hulivilimaihin. Tässä on laki ja profeetat. Timo Soini YLE 01.06.2011

junakohtaus

Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.