News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

LAUANTAIESSEE Pelkääkö valkoinen mies kostoa?

Started by Tomi, 10.03.2012, 12:18:50

Previous topic - Next topic

Tomi

Koska minulla on nyt HS:n verkkolehden lukuoikeus 17.3.2012 pitää kopioida tänne yksi artikkeli sieltä:
Kirjoittajana hommalaisille tuttu Kimmo Oksanen.
http://www.hs.fi/verkkolehti/kulttuuri/artikkeli/Pelk%C3%A4%C3%A4k%C3%B6+valkoinen+mies+kostoa/1329103588701

LAUANTAIESSEE
Pelkääkö valkoinen mies kostoa?
Lauantaiessee: Voisiko toisen rodun piirteille nauraminen olla tervettäkin? Ainakin se yhtäällä Euroopassa on sallittua, toisaalla ei, kirjoittaa HS:n Ihmiset-sivun tuottaja Kimmo Oksanen.

Kimmo Oksanen HS [email protected]

Pelkääkö valkoinen mies kostoa?

Teneriffalla hymyilin. Paikallisen supermarketin hyllyssä oli metritolkulla kahvipaketteja. Kylkiä koristivat keihäin varustettujen afrikkalaisten karikatyyrit, ja kahvin nimi oli Los negritos, vapaasti suomennettuna Pikku nekrut.
(http://www.hs.fi/kuvat/pieni_webkuva/1329103588699.jpeg)
Suomalaisten tuoreessa muistissa ovat täkäläisestä makeisnimistöstä rasistisina poistuneet Laku-Pekka ja Neekerinsuukko.

Laku-Pekka-kiista oli suomalaisille melkeinpä kansallinen kysymys. Tosin alun perin Laku Pekka -nimistä lakritsia valmisti Chymos, ja hahmon taustalla olivat yhdysvaltalainen minstrelhahmo ja brittiläinen golliwog-nukke.

Moni suomalainen ärsyyntyi, kun Laku-Pekasta valittivat "ulkopuoliset", varsinkin brittiläinen eurokansanedustaja Claude Morales. Hän piti hahmoa loukkaavana.

Moralesin Laku-Pekan vastaista kampanjointia helpotti se, että Pekka parkaa oli jo käytetty rasistisiin tarkoituksiin t-paidoissa.

Lopulta Fazer-Cloetta poisti Laku-Pekan kääreestään 2007. Emämaissaan hahmo oli poistunut takavasemmalle jo aiemmin.

Brunbergin makeistehtaan 1950-luvulta asti valmistamat Neekerinsuukot vaihtoivat nimensä Brunbergin suukoiksi vuonna 2001. Alun perin Hellas valmisti niitä Neekerin Suudelma -nimellä jo 1920-luvulla.

Kahvimerkin leveähuuliset, puolialastomat alkuasukkaat keihäineen hymyilyttivät juuri tätä taustaa vasten. Kanariansaariin kuuluva Teneriffa on osa EU-valtio Espanjaa. Se, mikä on kiellettyä yhtäällä Euroopan unionissa, näyttää olevan sallittua toisaalla.

Viime syksynä tasa-arvon ja demokratian mallikuningaskunnassa Ruotsissa hampaisiin joutui jälleen kerran Fazer-Cloetta. Helsingborg Dagbladetin toimittaja Patrik Lundberg paheksui makeisvalmistajan Kina-pakkauksen hahmoa.
(http://www.hs.fi/kuvat/iso_webkuva/1329103588697.jpeg)
Korealaissyntyinen Lundberg kertoi olevansa kurkkua myöten täynnä edustamastaan rodusta levitettyjä stereotypioita. Kina-pussissa esiintyy kullankeltainen vinosilmäinen aasialaiskarikatyyri riisihattu päässään.

Ainakin vielä viime viikonloppuna Kinoja oli tukholmalaisissa makeishyllyissä tarjolla ylenpalttisesti.

Makeispaperien ohella rasismin vastustajien tulilinjalle joutuivat viime vuonna myös eräät sarjakuva- ja satuhahmot. Kongolainen Bienvenu Mbutu Mondongo taustavoimineen kävi oikeutta Tintti Afrikassa -albumin kieltämiseksi Belgiassa, Ranskassa ja Britanniassa.

Sarjakuva ilmestyi alun perin nimellä Tintin au Congo (Tintti Kongossa, 1930–31). Belgialaisen Hergén kirjoittamassa ja piirtämässä albumissa kongolaiset, Belgian entiset siirtomaa-alamaiset kuvataan Mondongon mukaan valkoista rotua alempiarvoisina.

Helmikuun lopulla prosessissa saatiin välitilinpäätös, kun belgialainen oikeus totesi, että seikkailu ei ole maan rasismilakien vastainen. Syyttäjäpuoli harkitsee päätöksestä valittamista.

Britanniassa puolestaan eräs kirjakauppaketju siirsi kyseisen Tintin lastenosastolta aikuisten osastolle.

Melkeinpä pyhimmästä pyhintä antirasistit sorkkivat, kun he vuonna 2010 syyttivät Astrid Lindgrenin satuhahmoa Peppi Pitkätossua rasistiksi. Eräässä käännöksessä kun käytettiin neekeri-sanaa Pepin juoruillessa isoäidistään, joka luuli palvelijaansa neekeriksi, kun tämä oli niin likainen.

Herre gud!

Toimittaja Seija Sartti eritteli maaliskuun HS-Kuukausiliitteessä hurskastelun eri ilmenemismuotoja. Yhtenä niistä hän piti sitä, että makeispapereitakin pitää rasistisina vaihtaa toisiin.

Vakavasti otettaviksi tieteen harjoittajiksi viime aikoina pyrkineet evoluutiopsykologit puolestaan ovat väittäneet, että vieraan hyljeksiminen on ihmiselle luonnollista. Evoluutiopsykologia koettaa löytää nykyihmisen käyttäytymiselle selityksiä muinaisuudesta.

Mistä sitä tiesi tundralla, savannilla, vesillä tai vuoristossa, millä asialla vieras liikkui? Oli oman turvallisuuden ja jopa eloonjäämisen kannalta fiksua vieroksua vierasta ja kiertää tämä kaukaa. Vieroksunta ja vieraan pelko vaikuttavat meissä yhä. Eikä neuvo ole nykypäivän suurkaupungeissakaan huono: älä puhu tuntemattomalle, älä katso vierasta silmiin!

Rasisminkin taustalta usein tavoitettu pelko on sitä suurempaa, mitä kaukaisemmasta ja erilaisemmasta kulttuurista vieras tulee. Valkoisen miehen näkökulmasta toinen on sitä pelottavampi, mitä tummempi, mustempi, keltaisempi tai vaikka punaisempi hän on, ja kuta erilaisemmin käyttäytyy.

Afrikan ja Amerikan alkuperäiskansojen olisi ollut syytä pelätä ja vierastaa valkoista miestä enemmän. Eurooppalaiset paljastuivat aika äkkiä ihmisiä ja aarteita ryösteleviksi murhaajiksi ja valloittajiksi.

Mustat olivat aivan liian sinisilmäisiä.

Alkuperäisten teneriffalaisten, guanchien, olisi myös pitänyt pelätä vieraitaan enemmän. Varsinkin espanjalaisten tultua heidät tapettiin lähes sukupuuttoon. Eloon jätettiin lähinnä naisia.

Pelko voi kehittyä vihaksi ja alentamiseksi tai sitten se voi lientyä empatiaksi, toveruudeksi, ystävyydeksi ja jopa rakkaudeksi. Voisiko nauru auttaa pelon päihittämisessä?

Voisiko vieraan pilkkaaminen ja toisen rodun piirteille nauraminen olla ihan tervettä?

Mustat ovat luoneet valkoisista yhtä lailla pilkkaavia karikatyyrejä. Mustat ovat muun muassa säälitelleet valkoisen miehen kalkkunamaisen rumaa ihoa ja hassua liikkumista.

Koskaan en ole tavannut niin paljon naurua kuin astuttuani 1970-luvulla erään kerrostalon yhteistilaan. Kymmenkunta vatsaansa pitelevää, osin lattialla kippurassa sätkivää mustaa miestä nauroi sydämensä pohjasta osoittaen televisiota.

Millekähän nämä Suomessa lentäjäkoulutuksessa olleet afrikkalaismiehet mahtoivat nauraa? Kas, taiteilija Vesa-Matti Loirihan se siellä pilkkasi valkoista rotua luuserikarikatyyri Uuno Turhapuron hahmossa.

Rasismi leviää ja lisääntyy Euroopassa monien tutkimusten ja tilastojen mukaan. Se on järjetön ja vakava suuntaus.

Samalla mustien omanarvontunto on kasvussa. Afrikkalaistaustaiset, latinalaisamerikkalaiset, Lähi- ja Kaukoidästä tulevat ovat yhteiskunnissa yhä korkeammissa asemissa, entistä tasa-arvoisempina, jopa ylempiarvoisina.

Yhä useampi afrikkalainen jalkapalloilija on vienyt yhä useamman englantilaisen ja saksalaisen pelaajan työpaikan.

Maailman vaikutusvaltaisin ihminen, Yhdysvaltain presidentti, on musta.

Pelkääkö valkoinen rasisti mustan miehen kostoa?

Voisiko nauru pelastaa?

Olisiko täydellinen kuva sellainen, jossa musta ja valkoinen seisoisivat vastatusten, toisilleen nauraen?

Itselleen?

Fatman

#1
Quote
Maailman vaikutusvaltaisin ihminen, Yhdysvaltain presidentti, on musta.

Koska Kimmo Oksanen vartavasten haluaa rasistisesti luokitella ihmisiä rotujen mukaan, niin korostettakoon, että Barack Obama ei ole musta, vaan mulatti.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Mulatti. Ihan ko. presidentin kuvakin siellä :)

törö

Tietääkö joku afron joka olisi loukkaantunut verisesti neekerinpusuista ja Laku-Pekasta? Mulle ei ainakaan tule mieleen kuin lauma muiden puolesta loukkaantuvia kotoperäisiä suviksia, joilla on sydämen asia puolustaa neekerinpusuja ja Laku-Pekka-lakua myynyttä Fazeria, koska se on todiste siitä, ettei Suomi olisi nykyisen kaltainen ilman maahanmuuttajia.

Eli yrittääkö Kimmo Oksanen sanoa, että hänen ja muiden suviksien tekisi mieli yllyttää afrot kostamaan suomalaiselle miehelle rikastaja-Fazerin rasistiset tavaramerkit?

Mikseivät natsit muuten ole suviksien suojelukohteita? Heidän rotuoppinsahan ovat ulkomaista rikastusta siinä missä Laku-Pekkakin.

Ystävä

Ehkä vähän pelkääkin. Haittaakse?
Minusta tämä oli Oksasen selväjärkisin kirjoitus sen jälkeen kun hän muutama vuosi sitten vastusti Pekka Niskan Helsingin keskustaan suunnittelemaa tanssipaviljonkia.


Eugen235

off-topic, anteeksi

Olen seurannut tri. Oksasen kirjoitteluita aika pitkään. Hänellä on kaksi pääagendaa: 1) Suomen on elätettävä Euroopan kerjäläismustalaisia 2) Katajanokalle on saatava tuoreita pullia myyvä katukioski.

Näiden tavoitteiden puolesta on hän on taistellut ja 95% vahvuudella Erkon erityissuojeluksessa journalismia harjoittanut.

5% on mennyt alkoholistiasuntoloiden levittämispyrkimyksiiin sekä rasismin (ei-kerjäläismustalaiset) vastustamiseen.

Olen kauan ihmetellyt Oksasen funktiota Erkon imperiumissa. En keksi muuta syytä kuin että hän on jokin Erkon suvun äpärä, ruokko.