News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Kerjäläisooppera: Katutason uutiset kerjäläistoiminnasta

Started by rähmis, 15.05.2009, 07:23:30

Previous topic - Next topic

Ateisti duunari

Turustakin noita löytyy mutta Helsingissä meno romanien kanssa on kyllä jo noussut sairaisiin lukemiin.
Don't pray in my school, and I won't think in your church .-Unknown

http://www05.turku.fi/urban/files/alueanalyysi.pdf
Vanhan kotipaikkani multikulttia. Katso osa Lauste, 30% työttömyys josta 33% maahanmuuttajia.

Veikko

Quote from: M on 18.06.2011, 19:05:30
On hyvä kuvata kahteen pekkaan. Kakkosmies/kakkosnainen kuvaajan oikealla puolella. Sieltä käsin on helpompi puuttua oikeakätiseen mutta väärämieliseen hyökkäykseen.

Tuo kahteen pekkaan kuvaaminen on hyvä systeemi. Kun yksi keskittyy kuvaamiseen, niin toinen taas lähietäisyyden pitäämiseen siistinä.

Itse en kuitenkaan ole tullut ajatelleeksi niin pitkälle, että kummalla puolella sen puolustajan pitäisi olla. Tuo oikeakätisyys-ajatus vaikuttaa toimivalta.
"Tiedän varmasti, että sinä, oi Eurooppa, tulet tuhotuksi." - Mohammed Bouyeri, Theo van Goghin murhaaja

"Van Goghin murhan jälkeen kukaan ei ole uskaltanut ilmaista itseänsä yhtä vapaasti kuin ennen." - Theo van Goghin ystävä.

"Taas tänäänkin opin jotain uutta. Vain idiootit EIVÄT lue hommaa." - Kirjoitti: tos

Jack Frost-Medow

#4262
Quote

VIERASKYNÄ
Euroopan unionin pitäisi kieltää kerjääminen
Suurin osa kerjäämisestä on isoa bisnestä, joka ei auta köyhien romanien asemaa.

Paul Polansky

Euroopan unionin pitäisi kieltää kerjääminen

Olen elänyt yli 15 vuotta eurooppalaisten romanien keskuudessa heidän slummeissaan, getoissaan ja pakolaisleireillään. Olen todistanut heidän sortamistaan ja nähnyt monet kerrat skinheadien ja poliisin kohtelevan heitä väkivaltaisesti. Olen myös kirjoittanut yli 20 kirjaa heidän ahdingostaan.

Siksi moni romani järkyttyy kuullessaan, mitä teen juuri nyt: julistan, että yksi heidän vanhimmista ja omissa silmissä kunniakkaimmista perinteistään pitäisi kieltää.

Kun Suomi jo kuukausia sitten pohti kerjäämisen kieltämistä, välitön reaktioni oli vastustaa jälleen yhtä romaneihin kohdistettua hyökkäystä. Helmikuussa Tampereen kirjamessujen yhteydessä kerroin kuulijoilleni, että kerjäläinen tarjoaa anteliaalle pääsyn taivaaseen. Siihen ainakin pohjautui alkuperäinen kerjäämisen filosofia entisaikojen Intiassa ja useimmissa uskonnoissa.

Mitä tapahtuisi Pelastusarmeijalle ja sen joulupadoille, jos kerjääminen kiellettäisiin? Mikä olisi kirkossa kolehtia keräävän pastorin kohtalo? Mikä odottaisi poliitikkoja, jotka haalivat lahjoituksia kampanjoilleen? Eikö meistä jokainen kerjää tavalla tai toisella?

Mietittyäni asiaa tarkemmin olen joutunut punnitsemaan kokemustani yhteiselosta romanien kanssa uudesta näkökulmasta.

Suurin osa kerjäämisestä on isoa bisnestä. Valtaosaa siitä hallitsevat rikolliset, jotka käyttävät hyväkseen lapsia, tai ahneet yksittäiset ihmiset, jotka ovat keksineet hyödyntää tuottoisaa petosta. Kokemuksesta voin sanoa, että kerjääminen ei ruoki köyhiä.

Etelä-Italiassa Calabriassa olen nähnyt, kuinka köyhiä ja rampoja lapsia tuodaan mersulla kerjäämään kaupungin kaduille. Albaniassa olen haastatellut romaniperheitä, jotka vuokraavat lapsiaan 300 eurolla kuukaudeksi jengeille, jotka vievät heidät Kreikkaan kerjäämään turisteilta.

Kosovossa olen kuvannut videolle romaneja, jotka saapuvat pakettiautoillaan Balkanin kaikilta kolkilta kerjäämään siellä komennuksella olevilta ulkomaalaisilta. Mukanaan he tuovat lapsia sekä äitejä sylivauvoineen.

Olen kuullut useilta huolestuneilta romaniperheiltä isistä, jotka myyvät lapsiaan kerjäysjengeille – lapsia, joilla on luita poikki ja jotka saadaan siten näyttämään epämuodostuneilta, sillä se vetoaa ihmisten tunteisiin ja saa heidät raottamaan lompakkoaan. Kyse ei ole myytistä tai legendasta, vaan näin todella tapahtuu liian usein.

Romanikollegani setä rakensi kerjäysrahoilla kolme taloa. Sedän mukaan paras paikka kerjäämiseen on Italia, koska siellä ihmiset uskovat yhä Jumalaan. Hänen kaksi poikaansa eivät ole olleet päivääkään töissä, koska isä lähettää kotiin joka kuukausi riittävästi rahaa poikien ja heidän suurten perheidensä elättämiseen.
Sedän taktiikkana ei ole kerjätä kadulla vaan kiertää ovelta ovelle.

Suurin osa romanikerjäläisistä on muualta tulleita. Paikalliset romanit ovat yleensä löytäneet oman taloudellisen lokeronsa yhteiskunnassa. Useimmat kerjäävät romanit ovat jengeille työskenteleviä siirtolaisia. Osalle heistä maksetaan; toiset elävät orjina sanan pahimmassa merkityksessä.

Arabitelevisiokanava al-Jazeera lähetti hiljattain ohjelman kerjäämisestä Bangladeshissä. Siellä lapsia on siepattu ja laitettu kerjäämään kaduille väkivaltaisten jengien tiliin. Ohjelmassa näytetään, kuinka heiltä katkotaan luita ja heidän kasvojaan ja kehoaan silvotaan veitsillä, jotta ihmiset säälisivät heitä.

Tarinalla on kuitenkin onnellinen loppu: nykyisin kerjääminen on Bangladeshissä kielletty.

Jos yksi maailman köyhimmistä maista katsoo tarpeelliseksi kieltää kaduilla kerjäämisen, miksei Euroopan unioni tee samoin?

Useimmat romaniyhteisöt tarvitsevat taloudellista apua, etenkin Itä-Euroopassa. Koulutukseen ja tukiasuntoihin tarvitaan miljardeja, ja lisäksi on luotava työpaikkoja.

"Romanien vuosikymmeneksi" kutsuttu ohjelma on pelkkä vitsi. Itä-Euroopan romanien aseman parantamiseen myönnetyt pienet rahasummat valuvat kansainvälisille järjestöille. Nämä kehittelevät älyttömiä hankkeita, joilla ei auteta romaneja vaan pelkästään maksetaan muista kuin romaneista koostuvan henkilökunnan suuria palkkoja.

Romanit tarvitsevat apua, ja heitä on hyljeksitty liian kauan. Toisaalta romanien täytyy myös itse auttaa itseään ja ponnistella tullakseen hyväksytyiksi. Kerjääminen ei auta heidän asiaansa.

Romanikulttuurissa on monia arvokkaita perinteitä, joiden toivon säilyvän ja joita toivon enemmistön kunnioittavan. Kerjääminen ei kuitenkaan kuulu niihin.

Kirjoittaja on Pristinassa toimivan Kosovon romanipakolaisten säätiön puheenjohtaja.

Rasistikirjoittaja, joka selvästikään ei ymmärrä mistä romanian kunniakkaissa perinteissä on kysymys.

törö

Quote from: Jack Frost-Medow on 19.06.2011, 08:51:14
Rasistikirjoittaja, joka selvästikään ei ymmärrä mistä romanian kunniakkaissa perinteissä on kysymys.

Suviksien näkökantaa tukevia tarinoita ei ole tullut vastaani, joten piti keksiä sellainen itse.

http://satunnainenraportoija.wordpress.com/2011/06/17/romanikerjalainen-olen-ylpea-ammatistani/

ElenaDaylights

Tää on harvinaisen raivostutta episodi. Kun miettii enemmän asiaa eteenpäin, niin kiukku kasvaa entisestään. Surullisinta tämä on lasten kohdalla. Äärisuvaitsevaisto märisee romanikerjäläisten huonoa kohtaloa eikä niitä kiinnosta se millaisessa asemassa näiden kerjäläisten lapset ovat. Ehkä sanovat "voi, voi" ja kääntävät päänsä muualle.

Vanhemmat opettavat heille tämän jalon taidon ihan naperosta asti, sukupolvesta toiseen ja vedoten pääosin muihin syihin miksi tätä kierrettä ei ole katkaistu. Nämä lapset elättävät vanhempansa. Bangladeshissä he ovat teljettyinä tehtaisiin, mutta täällä he ovat vapaasti valjastetut vanhempien juoksupojiksi ja kisälleiksi. Ja todellakaan emme tiedä kaikkea sitä millaisia iljettävyyksiin he törmäävät meidän suljettujen silmiemme alla. Älkää kysykö, mitä tulisi tehdä. Koska en tiedä. Se on selvää, että äärisuvaitsevaiston ja rasisminvihaajien kaksinaismoraali elää ja voi hyvin.
hei punakommarit, minkä kenttäoikeuden päätöksellä? mehän ollaan metsässä!

Fiftari

Quote from: Jack Frost-Medow on 19.06.2011, 08:51:14
Quote

VIERASKYNÄ
Euroopan unionin pitäisi kieltää kerjääminen
Suurin osa kerjäämisestä on isoa bisnestä, joka ei auta köyhien romanien asemaa.

Paul Polansky

Euroopan unionin pitäisi kieltää kerjääminen

Olen elänyt yli 15 vuotta eurooppalaisten romanien keskuudessa heidän slummeissaan, getoissaan ja pakolaisleireillään. Olen todistanut heidän sortamistaan ja nähnyt monet kerrat skinheadien ja poliisin kohtelevan heitä väkivaltaisesti. Olen myös kirjoittanut yli 20 kirjaa heidän ahdingostaan.

Siksi moni romani järkyttyy kuullessaan, mitä teen juuri nyt: julistan, että yksi heidän vanhimmista ja omissa silmissä kunniakkaimmista perinteistään pitäisi kieltää.

Kun Suomi jo kuukausia sitten pohti kerjäämisen kieltämistä, välitön reaktioni oli vastustaa jälleen yhtä romaneihin kohdistettua hyökkäystä. Helmikuussa Tampereen kirjamessujen yhteydessä kerroin kuulijoilleni, että kerjäläinen tarjoaa anteliaalle pääsyn taivaaseen. Siihen ainakin pohjautui alkuperäinen kerjäämisen filosofia entisaikojen Intiassa ja useimmissa uskonnoissa.

Mitä tapahtuisi Pelastusarmeijalle ja sen joulupadoille, jos kerjääminen kiellettäisiin? Mikä olisi kirkossa kolehtia keräävän pastorin kohtalo? Mikä odottaisi poliitikkoja, jotka haalivat lahjoituksia kampanjoilleen? Eikö meistä jokainen kerjää tavalla tai toisella?

Mietittyäni asiaa tarkemmin olen joutunut punnitsemaan kokemustani yhteiselosta romanien kanssa uudesta näkökulmasta.

Suurin osa kerjäämisestä on isoa bisnestä. Valtaosaa siitä hallitsevat rikolliset, jotka käyttävät hyväkseen lapsia, tai ahneet yksittäiset ihmiset, jotka ovat keksineet hyödyntää tuottoisaa petosta. Kokemuksesta voin sanoa, että kerjääminen ei ruoki köyhiä.

Etelä-Italiassa Calabriassa olen nähnyt, kuinka köyhiä ja rampoja lapsia tuodaan mersulla kerjäämään kaupungin kaduille. Albaniassa olen haastatellut romaniperheitä, jotka vuokraavat lapsiaan 300 eurolla kuukaudeksi jengeille, jotka vievät heidät Kreikkaan kerjäämään turisteilta.

Kosovossa olen kuvannut videolle romaneja, jotka saapuvat pakettiautoillaan Balkanin kaikilta kolkilta kerjäämään siellä komennuksella olevilta ulkomaalaisilta. Mukanaan he tuovat lapsia sekä äitejä sylivauvoineen.

Olen kuullut useilta huolestuneilta romaniperheiltä isistä, jotka myyvät lapsiaan kerjäysjengeille – lapsia, joilla on luita poikki ja jotka saadaan siten näyttämään epämuodostuneilta, sillä se vetoaa ihmisten tunteisiin ja saa heidät raottamaan lompakkoaan. Kyse ei ole myytistä tai legendasta, vaan näin todella tapahtuu liian usein.

Romanikollegani setä rakensi kerjäysrahoilla kolme taloa. Sedän mukaan paras paikka kerjäämiseen on Italia, koska siellä ihmiset uskovat yhä Jumalaan. Hänen kaksi poikaansa eivät ole olleet päivääkään töissä, koska isä lähettää kotiin joka kuukausi riittävästi rahaa poikien ja heidän suurten perheidensä elättämiseen.
Sedän taktiikkana ei ole kerjätä kadulla vaan kiertää ovelta ovelle.

Suurin osa romanikerjäläisistä on muualta tulleita. Paikalliset romanit ovat yleensä löytäneet oman taloudellisen lokeronsa yhteiskunnassa. Useimmat kerjäävät romanit ovat jengeille työskenteleviä siirtolaisia. Osalle heistä maksetaan; toiset elävät orjina sanan pahimmassa merkityksessä.

Arabitelevisiokanava al-Jazeera lähetti hiljattain ohjelman kerjäämisestä Bangladeshissä. Siellä lapsia on siepattu ja laitettu kerjäämään kaduille väkivaltaisten jengien tiliin. Ohjelmassa näytetään, kuinka heiltä katkotaan luita ja heidän kasvojaan ja kehoaan silvotaan veitsillä, jotta ihmiset säälisivät heitä.

Tarinalla on kuitenkin onnellinen loppu: nykyisin kerjääminen on Bangladeshissä kielletty.

Jos yksi maailman köyhimmistä maista katsoo tarpeelliseksi kieltää kaduilla kerjäämisen, miksei Euroopan unioni tee samoin?

Useimmat romaniyhteisöt tarvitsevat taloudellista apua, etenkin Itä-Euroopassa. Koulutukseen ja tukiasuntoihin tarvitaan miljardeja, ja lisäksi on luotava työpaikkoja.

"Romanien vuosikymmeneksi" kutsuttu ohjelma on pelkkä vitsi. Itä-Euroopan romanien aseman parantamiseen myönnetyt pienet rahasummat valuvat kansainvälisille järjestöille. Nämä kehittelevät älyttömiä hankkeita, joilla ei auteta romaneja vaan pelkästään maksetaan muista kuin romaneista koostuvan henkilökunnan suuria palkkoja.

Romanit tarvitsevat apua, ja heitä on hyljeksitty liian kauan. Toisaalta romanien täytyy myös itse auttaa itseään ja ponnistella tullakseen hyväksytyiksi. Kerjääminen ei auta heidän asiaansa.

Romanikulttuurissa on monia arvokkaita perinteitä, joiden toivon säilyvän ja joita toivon enemmistön kunnioittavan. Kerjääminen ei kuitenkaan kuulu niihin.

Kirjoittaja on Pristinassa toimivan Kosovon romanipakolaisten säätiön puheenjohtaja.

Rasistikirjoittaja, joka selvästikään ei ymmärrä mistä romanian kunniakkaissa perinteissä on kysymys.


Itse alueella käyneenä voin todeta että paikalliset mustalaiset tai ashkaalit, olivat todella röyhkeitä kerjääjiä ja suorastaan varkaita. Kun näiden kylissä partioi tuli kaikki tärkeä laittaa liivin alle suojiin. Hanskoja ei voinut pitää reisitaskussa, lompakosta puhumattakaan. Lapsia ja aikuisia tuli juttelemaan ja niitä käsiä sitten riitti. Hymyilivät ja yrittävät olla ystävällisiä mutta koko ajan yrittivät viedä jotain. Itseltäni lähti vesipullo.

Kylissä ajaessamme yrittivät väkisin saada softin ovia auki. Tähän auttoi yksi pieni kikka jota en nyt ala kertomaan. Mutta kerjääminen oli todellakin erittäin röyhkeää ja veivät kyllä muutakin jos joku jotain erehtyi antamaan. Yleensä antajina olivat muut kontingentin maat. Suomalaiset harvoin mitään antoivat ja jos antoivat niin silloin antajina olivat CIMIC-upseerit.

Off-topicina, kosovon sodan aikana kyseistä kansanosaa kirjaimellisesti metsästettiin koska heillä oli tapana käyttää sekasortoa hyväksi ryöstäkseen kaikki mitä irti lähti. Molemmat puolet ampuivat kun saivat näköhavainnon. Näin kertovat paikalliset kun heidän kanssaan juttelin.

Quotehttp://en.wikipedia.org/wiki/Ashkali_and_Balkan_Egyptians
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

rähmis

Quote from: Jack Frost-Medow on 19.06.2011, 08:51:14

Rasistikirjoittaja, joka selvästikään ei ymmärrä mistä romanian kunniakkaissa perinteissä on kysymys.


Kiihotuin.

C-Nile

Kaikki näköjään kelpaa; itseltäni vietiin repun avoimesta sivutaskusta mikrokuituliina (jolla putsaan aurinkolasit, siksi mukana). Maksoi varmaan peräti euron. Repun vetoketjun avaamisyritykset sentään huomaa.
All things are impermanent. This is the law of life and extinction.

Tomi

http://www.vallankumous.org/blogi/2011/06/13/romanisiirtolaisten-kohtelusta/
Vierashedelmäsarjassa Vapaa liikkuvuus -verkosto kirjoittaa romanisiirtolaisten kohtelusta. Teksti on julkaistu myös verkoston sivuilla.
Vapaa liikkuvuus -verkosto haluaa esittää joitakin huomautuksia Helsingin kaupungin työryhmän raportista "Linjauksia kerjäläisongelman käsittelemiseksi Helsingissä". Raportti antaa epätotuudenmukaisen ja tarkoituksenhakuisesti negatiivisen kuvan sosiaalikeskus Sataman toiminnasta. Tässä kannanotossa puutumme kutenkin vain romanien majoituksen mahdollista tukemista käsitteleviin kohtiin.

Vapaa liikkuvuus -verkosto jakaa raportin alussa ilmaistut lähtökohdat. Romanit liikkuvat paetakseen rasismia, syrjintää, työttömyyttä ja köyhyyttä. Itä-Euroopan romanivähemmistön tilanne ei tule lyhyellä aikavälillä parantumaan oleellisesti, eikä kaupunki voi estää EU-kansalaisten oleskelua sen alueella. Raportin johtopäätöksistä ja esityksistä käy kuitenkin selväksi, että ulkomaalainen romanivähemmistö nähdään pelkästään haittana ja ongelmana kaupungille.

Lisää tuolla.

Fiftari

Quote
Vapaa liikkuvuus -verkosto jakaa raportin alussa ilmaistut lähtökohdat. Romanit liikkuvat paetakseen rasismia, syrjintää, työttömyyttä ja köyhyyttä.

Uskovatko viherpiipertäjät tuohon oikeasti????

Minäksin voisin paeta köyhyyttä ja työttömyyttä vaikka monacoon, tosin visiitti ei varmaan hirveän kauaa kestä.
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

ike60

Quote from: rähmis on 19.06.2011, 10:55:47
Quote from: Jack Frost-Medow on 19.06.2011, 08:51:14

Rasistikirjoittaja, joka selvästikään ei ymmärrä mistä romanian kunniakkaissa perinteissä on kysymys.


Kiihotuin.

Toivottavasti et kuitenkaan kansanryhmää (tässä tapauksessa suomalaisia) vastaan?

pelle12

 Tässä, kuten monessa muussakin humaanissa asiassa, tulee mieleen Eero Paloheimon sanat:' Eivät pahat ihmiset ongelma ole, vaan hyväuskoiset hölmöt'.

Fiftari

Quote from: ike60 on 19.06.2011, 11:18:24
Quote from: rähmis on 19.06.2011, 10:55:47
Quote from: Jack Frost-Medow on 19.06.2011, 08:51:14

Rasistikirjoittaja, joka selvästikään ei ymmärrä mistä romanian kunniakkaissa perinteissä on kysymys.


Kiihotuin.

Toivottavasti et kuitenkaan kansanryhmää (tässä tapauksessa suomalaisia) vastaan?

Taitaa toimia vain kunniakansalaisia vastaan. Suomalaisia vastaan saa ihan vapaasti kiihottua.
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

Jakerp

Mielenkiintoinen näkökanta kaikki romanikerjäläisille rahaa jakavat tukevat järjestäytynyttä rikollisuutta, alaikäisten lasten vuokraamista kerjäämiskäyttöön, sekä alaikäisten lasten luiden katkomista, silmien puhkomista ja muuta silvomista, jotta kerjäystuotot kasvaisivat.

Rahaa antamalla mahdollisimman paljon mahdollisimman surkeaan kuntoon silvotulle lapsikerjäläisille voi siis ihan oikeasti tukea rahallisesti lasten luiden katkontaa ja moni tekee niin.

Tämä ei ole oma mielipiteeni vaan yli kaksikymmentä kirjaa romanikerjäläisyydestä kirjoittaneen ja romanien parissa asuneen miehen mielipide:
http://www.hs.fi/paakirjoitus/artikkeli/Euroopan+unionin+pit%C3%A4isi+kielt%C3%A4%C3%A4+kerj%C3%A4%C3%A4minen/1135267015132

Sunt Lacrimae

#4274
QuoteHallintokeskuksen oikeuspalveluiden lausunnon mukaan se, että romaneilla ei ole varaa asua Rastilan leirintäalueella "ei suoranaisesti liity etniseen taustaan", eikä siten toimi perusteluna sille, että romaneille varattaisiin erillinen leirintäpaikka. Kaikki asiantuntijat Euroopan perusoikeusvirastosta alkaen ovat yhtä mieltä siitä, että romanivähemmistön heikko taloudellinen ja yhteiskunnallinen asema on nimenomaan seurausta siitä, että heitä syrjitään etnisenä vähemmistönä.
- Vapaa liikkuvuus-Crew

Tiedän ihmisiä, jotka ovat joutuneet muuttamaan pois pääkaupunkiseudulta elinkustannusten takia. En näe, miksi elintasopakolainen ei voisi tehdä samaa.

Quote.

Vapaa liikkuvuus -verkoston ehdottama leiripaikka voi hyvin olla avoin myös muille vastaavassa asemassa oleville ryhmille, jotka eivät kuulu kaupungin normaalin palvelujärjestelmän piiriin.
- Ihku Maailman pellastus Kerho(sic)

Öh, eli siis keille? Helsingin molemmille kokonaan asunnottomille joille ei kelpaa edes yösuoja? Uusille eri maiden romaneille vai kenties muuten vaan laittomille maahanmuuttajille? Tässä alkaa epäillä, että koko Vapaa liikkuvuus - verkosto on perustettu jonain todella pitkän kantaman real life-trollina periaatteella "vastustamme jos se jotenkin liittyy perinteisiin yhteiskunnallisiin arvoihin".
Play stupid games, win stupid prizes.

törö

Quote from: Sunt Lacrimae on 19.06.2011, 12:40:27
Tässä alkaa epäillä, että koko Vapaa liikkuvuus - verkosto on perustettu jonain todella pitkän kantaman real life-trollina periaatteella "vastustamme jos se jotenkin liittyy perinteisiin yhteiskunnallisiin arvoihin".

Ei kun se on perustettu pyörittämään kaupungin varoilla Sosiaalikeskus satamaa ja kaikkea mihin se vain onnistuu rahoituksen hankkimaan. Kaupunkihan ei ulkoistamisvouhotuksen takia järjestä enää itse mitään tällaista vaan maksaa niistä järjestöille ja yhtiöille.

Hyvää tarkoittavia hörhöjä löytyy sen alimmilta tasoilta, mutta sitä johtaa omista eduistaan huolehtiva jengi, jonka sosiaalisesta verkostosta löytyy jos minkä alan asiantuntijaa ja työntekijää. Mikäli joku rohkenee väittää, että romanien hyysääminen vain kannustaa romanirikollisia lisäämään toimintaansa, johon kuuluu ryöstelyä, prostituutiota ja ihmiskauppaa, hänen kimppuunsa käydään koko verkosto voimin.

Koska verkosto tuottaa palvelut, se voi rajoittaa muiden mahdollisuuksia perehtyä asiakkaiden touhuihin, ja paskamyrskyn pelko toimii tehokkaana kannustimena olla ottamatta asioista selvä ja hokea sitä samaa paskaa mitä verkostokin levittää.

Batman

http://www.hs.fi/paakirjoitus/artikkeli/Euroopan+unionin+pit%C3%A4isi+kielt%C3%A4%C3%A4+kerj%C3%A4%C3%A4minen/1135267015132

Saatan olla väärässä, mutta arvelen tuon pääkirjoituksen tarkoituksena olla vain hidastaa kerjäämisen kieltämistä: Kerjäämistä ei kielletä Suomessa sillä verukkeella, että 'EUssa ollaan nyt harkitsemassa kerjäämisen kieltämistä koko EUn alueella.' Veikataanpa montako vuotta kuluu.
"Tällaiset puheet eivät ansaitse sanavapautta"
- Apulaisvaltakunnansyyttäjä Jorma Kalske

Mielipide on kuin persreikä; jokaisella on omansa.
http://www.youtube.com/watch?v=NrmPehlHK3w&feature=related

Lalli IsoTalo

QuoteKaikki asiantuntijat ... ovat yhtä mieltä siitä, että ...

Argumentaatiovirhe #3.

http://hommaforum.org/index.php/topic,2649.msg190818.html#msg190818
Quote3- ASIATON AUKTORITEETTIIN VETOAMINEN / 3.3 Nimettömiin auktoriteetteihin vetoaminen ...
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Teemu Lavikka

Quote from: Batman on 19.06.2011, 12:58:32
http://www.hs.fi/paakirjoitus/artikkeli/Euroopan+unionin+pit%C3%A4isi+kielt%C3%A4%C3%A4+kerj%C3%A4%C3%A4minen/1135267015132

QuoteUseimmat romaniyhteisöt tarvitsevat taloudellista apua, etenkin Itä-Euroopassa. Koulutukseen ja tukiasuntoihin tarvitaan miljardeja, ja lisäksi on luotava työpaikkoja.



QuoteRomania on käyttänyt vain prosentin EU:n tarjoamasta tuesta romanien aseman parantamiseen. Euroopan sosiaalirahasto on tarjonnut jäsenmailleen vuosien 2007-2013 aikana reilusti yli 2 miljardin euron tukipakettia romanien sosio-ekonomisen tilanteen parantamiseen.

Myös muut Itä-Euroopan maat ovat käyttäneet tarjottua tukea niukanlaisesti. Bulgaria on käyttänyt siitä noin 5 prosenttia kun EU-maiden keskiarvo on noin 16 prosenttia.


http://www.mtv3.fi/uutiset/ulkomaat.shtml/2010/10/1202262/romania-kayttanyt-vain-murto-osan-eun-tarjoamasta-romanituesta
"Mikä vittu se oli?"
Hiroshiman pormestari, 1945

Tomi

Kuka hallituksessa päättää kerjäläisyyden kieltämisestä: Onko se sisäministeri Päivi Räsänen vai vaikuttaa myös oikeusministeri Anna-Maija Henriksson tähän?
Entäs Stubb: Ulkomaankauppa ja EU-ministeri.

Sunt Lacrimae

Quote from: Tomi on 19.06.2011, 19:50:13
Kuka hallituksessa päättää kerjäläisyyden kieltämisestä: Onko se sisäministeri Päivi Räsänen vai vaikuttaa myös oikeusministeri Anna-Maija Henriksson tähän?
Entäs Stubb: Ulkomaankauppa ja EU-ministeri.

Järjestyslakiin liittyvät asiat ovat käsittääkseni sisäministeriön kontolla. Oikeusministeriöllä voi sitten olla sanansa sanottavanaan perustuslaki yms. kysymysten kannalta.
Play stupid games, win stupid prizes.

falco

Yrittihän Anne Holmlund viime kesänä edistää kerjäämisen kieltävää lakia sisäministerinä, mutta hanke tyssäsi jo kokoomuksen sisäiseen oppositioon, kun Aleksanteri sanoi painokkaasti että ei kerjäämisen kieltämistä voi sallia.

Ehkä maaperä on nyt otollisempi asialle. Toivotaan toivotaan.

Toivotaan myös, että tänä kesänä poliitikkojen toimettomuus ei aiheuta henkilövahinkoja ryöstöjen yhteydessä kuten viime kesänä.

Mikäli kuitenkin 90-vuotiaita vanhuksia tänäkin kesänä kampataan, kiitokset kannattaa lähettää Aleksanterille Katajanokan palatsiin.

Lauttasaaren Emiiri

http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/kuparikaapelivaras_yritti_piiloutua_vartijoilta/

Kuparikaapelivaras yritti piiloutua vartijoilta
Vartti
Viertola

Rakennustyömaalta kuparikaapelia anastamassa ollut mies yritti piiloutua vartijoilta lauantai-iltana Vantaan Viertolassa - heikolla menestyksellä. Työmaalle hälytyksen saaneet vartijat yhyttivät itäeurooppalaisen miehen kuparisaaliinsa vierestä.

Poliisin alustavassa puhuttelussa mies kertoi olleensa osoitteessa Kaislapolku 2 sijaitsevalla työmaalla siivoamassa. Mieheltä ei kuitenkaan löytynyt henkilökorttia, joka olisi todistanut hänen olleen lainmukaisella asialla. Lisäksi työmaan vastaava mestari kertoi poliisille, ettei alueella olisi pitänyt olla ketään kyseisenä ajankohtana.

Poliisi epäilee miestä varkaudesta.

Onko falskia sitten sanoa, että edustan suomalaisia, jos en kuitenkaan halua puhua sellaisten puolesta, jotka elämästä vieraantuneina ajattelevat vain omaa napaansa, täyttävät vatsansa teollisesti kasvatetulla lihalla ja katsovat maailmaa televisiosta ja autonsa ratin takaa mukavasti istuen?
- Kimmo Helistö

Tomi

Quote from: Jack Frost-Medow on 19.06.2011, 08:51:14
Quote

VIERASKYNÄ
Euroopan unionin pitäisi kieltää kerjääminen
Suurin osa kerjäämisestä on isoa bisnestä, joka ei auta köyhien romanien asemaa.

Paul Polansky

Euroopan unionin pitäisi kieltää kerjääminen

Olen elänyt yli 15 vuotta eurooppalaisten romanien keskuudessa heidän slummeissaan, getoissaan ja pakolaisleireillään. Olen todistanut heidän sortamistaan ja nähnyt monet kerrat skinheadien ja poliisin kohtelevan heitä väkivaltaisesti. Olen myös kirjoittanut yli 20 kirjaa heidän ahdingostaan.

Siksi moni romani järkyttyy kuullessaan, mitä teen juuri nyt: julistan, että yksi heidän vanhimmista ja omissa silmissä kunniakkaimmista perinteistään pitäisi kieltää.

Kun Suomi jo kuukausia sitten pohti kerjäämisen kieltämistä, välitön reaktioni oli vastustaa jälleen yhtä romaneihin kohdistettua hyökkäystä. Helmikuussa Tampereen kirjamessujen yhteydessä kerroin kuulijoilleni, että kerjäläinen tarjoaa anteliaalle pääsyn taivaaseen. Siihen ainakin pohjautui alkuperäinen kerjäämisen filosofia entisaikojen Intiassa ja useimmissa uskonnoissa.

Mitä tapahtuisi Pelastusarmeijalle ja sen joulupadoille, jos kerjääminen kiellettäisiin? Mikä olisi kirkossa kolehtia keräävän pastorin kohtalo? Mikä odottaisi poliitikkoja, jotka haalivat lahjoituksia kampanjoilleen? Eikö meistä jokainen kerjää tavalla tai toisella?

Mietittyäni asiaa tarkemmin olen joutunut punnitsemaan kokemustani yhteiselosta romanien kanssa uudesta näkökulmasta.

Suurin osa kerjäämisestä on isoa bisnestä. Valtaosaa siitä hallitsevat rikolliset, jotka käyttävät hyväkseen lapsia, tai ahneet yksittäiset ihmiset, jotka ovat keksineet hyödyntää tuottoisaa petosta. Kokemuksesta voin sanoa, että kerjääminen ei ruoki köyhiä.

Etelä-Italiassa Calabriassa olen nähnyt, kuinka köyhiä ja rampoja lapsia tuodaan mersulla kerjäämään kaupungin kaduille. Albaniassa olen haastatellut romaniperheitä, jotka vuokraavat lapsiaan 300 eurolla kuukaudeksi jengeille, jotka vievät heidät Kreikkaan kerjäämään turisteilta.

Kosovossa olen kuvannut videolle romaneja, jotka saapuvat pakettiautoillaan Balkanin kaikilta kolkilta kerjäämään siellä komennuksella olevilta ulkomaalaisilta. Mukanaan he tuovat lapsia sekä äitejä sylivauvoineen.

Olen kuullut useilta huolestuneilta romaniperheiltä isistä, jotka myyvät lapsiaan kerjäysjengeille – lapsia, joilla on luita poikki ja jotka saadaan siten näyttämään epämuodostuneilta, sillä se vetoaa ihmisten tunteisiin ja saa heidät raottamaan lompakkoaan. Kyse ei ole myytistä tai legendasta, vaan näin todella tapahtuu liian usein.

Romanikollegani setä rakensi kerjäysrahoilla kolme taloa. Sedän mukaan paras paikka kerjäämiseen on Italia, koska siellä ihmiset uskovat yhä Jumalaan. Hänen kaksi poikaansa eivät ole olleet päivääkään töissä, koska isä lähettää kotiin joka kuukausi riittävästi rahaa poikien ja heidän suurten perheidensä elättämiseen.
Sedän taktiikkana ei ole kerjätä kadulla vaan kiertää ovelta ovelle.

Suurin osa romanikerjäläisistä on muualta tulleita. Paikalliset romanit ovat yleensä löytäneet oman taloudellisen lokeronsa yhteiskunnassa. Useimmat kerjäävät romanit ovat jengeille työskenteleviä siirtolaisia. Osalle heistä maksetaan; toiset elävät orjina sanan pahimmassa merkityksessä.

Arabitelevisiokanava al-Jazeera lähetti hiljattain ohjelman kerjäämisestä Bangladeshissä. Siellä lapsia on siepattu ja laitettu kerjäämään kaduille väkivaltaisten jengien tiliin. Ohjelmassa näytetään, kuinka heiltä katkotaan luita ja heidän kasvojaan ja kehoaan silvotaan veitsillä, jotta ihmiset säälisivät heitä.

Tarinalla on kuitenkin onnellinen loppu: nykyisin kerjääminen on Bangladeshissä kielletty.

Jos yksi maailman köyhimmistä maista katsoo tarpeelliseksi kieltää kaduilla kerjäämisen, miksei Euroopan unioni tee samoin?

Useimmat romaniyhteisöt tarvitsevat taloudellista apua, etenkin Itä-Euroopassa. Koulutukseen ja tukiasuntoihin tarvitaan miljardeja, ja lisäksi on luotava työpaikkoja.

"Romanien vuosikymmeneksi" kutsuttu ohjelma on pelkkä vitsi. Itä-Euroopan romanien aseman parantamiseen myönnetyt pienet rahasummat valuvat kansainvälisille järjestöille. Nämä kehittelevät älyttömiä hankkeita, joilla ei auteta romaneja vaan pelkästään maksetaan muista kuin romaneista koostuvan henkilökunnan suuria palkkoja.

Romanit tarvitsevat apua, ja heitä on hyljeksitty liian kauan. Toisaalta romanien täytyy myös itse auttaa itseään ja ponnistella tullakseen hyväksytyiksi. Kerjääminen ei auta heidän asiaansa.

Romanikulttuurissa on monia arvokkaita perinteitä, joiden toivon säilyvän ja joita toivon enemmistön kunnioittavan. Kerjääminen ei kuitenkaan kuulu niihin.

Kirjoittaja on Pristinassa toimivan Kosovon romanipakolaisten säätiön puheenjohtaja.

Rasistikirjoittaja, joka selvästikään ei ymmärrä mistä romanian kunniakkaissa perinteissä on kysymys.

http://www.paulpolansky.net/about.html

Sunt Lacrimae

Suora kerjäyskielto Euroopan Unionin taholta lienee liian radikaali toimenpide eikä sitäpaitsi nykyisen EU-lainsäädännön ja subsidiariteettiperiaatteen puitteissa mahdollinen, siis jos kyseessä on herralta vakavastiotettava ehdotus yleisen keskustelunavailun lisäksi.

Pidän kyllä muutenkin kotimaista kerjäyskieltokeskustelua ongelmallisena juuri siksi, että kerjäläisen toimiessa aidosti yksinään on kyseessä periaatteessa kerjääjän ja ns. asiakkaan välinen toimenpide. Häiriötä selvästi aiheuttava kerjääminen (iholle käynti, terdelle tai ravintolan sisätiloihin ilmaantuminen kerjuukupin kanssa tai vaikkapa soittamaan ilman ravintoloitsijan lupaa siksi ajaksi kun riittävä määrä massia on saat kasaan ihmisiltä, ikkunanpesu liikennevaloissa sitten luonnollisesti asia aivan erikseen, samoin organisoitu toiminta johon liittyy riistoa, ihmiskauppaa tai pikkurikollisuutta.
Play stupid games, win stupid prizes.

xoxox

Quote from: Sunt Lacrimae on 20.06.2011, 00:00:25
Pidän kyllä muutenkin kotimaista kerjäyskieltokeskustelua ongelmallisena juuri siksi, että kerjäläisen toimiessa aidosti yksinään on kyseessä periaatteessa kerjääjän ja ns. asiakkaan välinen toimenpide.
Ei julkisella paikalla saa seksiäkään harrastaa (maksusta tai maksutta) edes siinä tapauksessa, ettei kukaan ulkopuolinen ole näkemässä.

QuoteHäiriötä selvästi aiheuttava kerjääminen (iholle käynti, terdelle tai ravintolan sisätiloihin ilmaantuminen kerjuukupin kanssa
Millä perusteella ravintolan sisällä kerjääminen on selvästi häiriötä aiheuttavampaa kuin ravintolan ulkopuolella kerjääminen?

Kerjäämistä ei varmaankaan tarvitse kieltää, kunhan se ei tapahdu julkisella paikalla. Kerjäläiset voisivat kerjätä esim. pysäköintialueelle pysäköityjen ajoneuvojensa sisäpuolella (joka luettaneen yksityistilaksi), kunhan tästä ei aiheudu häiriötä.

Rekisteröityjen järjestöjen harjoittama rahankeruu säilytettäköön laillisena entisin ehdoin.

Topi Junkkari

Quote from: xoxox on 20.06.2011, 01:05:07
Ei julkisella paikalla saa seksiäkään harrastaa (maksusta tai maksutta) edes siinä tapauksessa, ettei kukaan ulkopuolinen ole näkemässä.

Ei pidä paikkaansa. Kyseinen "rikos" on nimeltään sukupuolisiveellisyyden julkinen loukkaaminen, ja sen tunnusmerkistö nimenomaisesti edellyttää, että pahennusta on aiheutettu ihan oikeasti. Ei riitä mikään "omiaan herättämään pahennusta" tms.

Rikoslain 17 luvun 21 pykälä. http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1889/18890039001
Ihmisiä, joilla on vakavia hallusinaatioita, ei pitäisi päästää merkittäviin julkisiin virkoihin. Lievät harhanäyt tai -äänet ei haittaa, ellei satu olemaan lentäjä tai pianonvirittäjä.

– Nimim. Joutilas Hommaforumilla 13.9.2015
http://hommaforum.org/index.php/topic,903.msg1989950.html#msg1989950

Sunt Lacrimae

Quote
Ei julkisella paikalla saa seksiäkään harrastaa (maksusta tai maksutta) edes siinä tapauksessa, ettei kukaan ulkopuolinen ole näkemässä.

On älyllisesti epärehellistä perustella jonkin asiantilan jatkuvuutta nykytilalla tai hakea tuollaisesta asiantilasta perusteluja toisen alueen asiantilaa (tässä tapauksessa se kerjääminen) muuttamaan pyrkiville toimenpiteille.

Quote
Millä perusteella ravintolan sisällä kerjääminen on selvästi häiriötä aiheuttavampaa kuin ravintolan ulkopuolella kerjääminen?

Lähinnä mainitsin sen erikseen liittyen mm. tuohon iholle käyntiin, kun ainakin viime kesänä tuli useita kertoja kerjäläistä juurikin sinne terassille heiluttelemaan kuppejaan naaman eteen. Sisällä kerjääminen nyt taitaa Suomessa olla vähän teoreettisempi tapaus ravintolamaailmassa kiitos alati valppaiden henkilökunnan edustajien ja anniskelupaikoissa alati valppaiden portsarisetien, elleivät sitten siirry satunnaisiin räkälöihin siinä toivossa, että Paska-Arskan lantit eivät ole kaikki ihan vielä menneet omiin kaljoihin.

QuoteKerjäläiset voisivat kerjätä esim. pysäköintialueelle pysäköityjen ajoneuvojensa sisäpuolella (joka luettaneen yksityistilaksi), kunhan tästä ei aiheudu häiriötä.

Näin on, sillä järjestyslaki ei tosiaan määrittele yksityisajoneuvoja julkiseksi paikaksi.
Play stupid games, win stupid prizes.

xoxox

Quote from: Topi Junkkari on 20.06.2011, 01:25:12
Quote from: xoxox on 20.06.2011, 01:05:07
Ei julkisella paikalla saa seksiäkään harrastaa (maksusta tai maksutta) edes siinä tapauksessa, ettei kukaan ulkopuolinen ole näkemässä.

Ei pidä paikkaansa. Kyseinen "rikos" on nimeltään sukupuolisiveellisyyden julkinen loukkaaminen, ja sen tunnusmerkistö nimenomaisesti edellyttää, että pahennusta on aiheutettu ihan oikeasti. Ei riitä mikään "omiaan herättämään pahennusta" tms.

Rikoslain 17 luvun 21 pykälä. http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1889/18890039001
Jaaha. No jos näin on, kyllä minulle sekin sopisi, että kerjäämistä saisi harrastaa julkisella paikalla, kunhan kukaan ei ole näkemässä.

Onko muuten kuseminen julkisella paikalla sallittua, ellei se ole omiaan herättämään pahennusta tms.?

xoxox

Quote from: Sunt Lacrimae on 20.06.2011, 01:30:48
Quote
Ei julkisella paikalla saa seksiäkään harrastaa (maksusta tai maksutta) edes siinä tapauksessa, ettei kukaan ulkopuolinen ole näkemässä.
On älyllisesti epärehellistä perustella jonkin asiantilan jatkuvuutta nykytilalla tai hakea tuollaisesta asiantilasta perusteluja toisen alueen asiantilaa (tässä tapauksessa se kerjääminen) muuttamaan pyrkiville toimenpiteille.
Millä perusteella muka?

Minusta asia on täsmälleen päinvastoin kuin sanot. Kyllä jonkin toiminnan saattamista laittomaksi nimenomaan tulee perustella sillä, että jokin samantapainen toiminta on laitonta.