News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2011-04-19 VU: PKS:n koulujen väliset erot muuta maata selvästi suureemmat

Started by juge, 19.04.2011, 13:28:09

Previous topic - Next topic

_jaq_

Quote from: Angelos on 19.04.2011, 23:47:21
Quote from: _jaq_ on 19.04.2011, 23:39:24
Quote from: Kaapo on 19.04.2011, 23:21:05
Väitätkö nyt, että maahanmuuttokriittiset opettavat lapsensa vihaamaan väärän värisiä..? Se, että miksi lapset kiusaavat toisiaan mamuperiaattein on mielestäni täyttä spekulaatiota. Itse en kannata humanitääristä maahanmuuttoa juurikin siitä syystä, että monikulttuurisuus on täysi utopia.

Pohdiskelen vain sitä, miten lapsi oppii olemaan todella inhottava (jos olisi aikuinen, haukkuisin rasistiksi) hiljaiselle luokkatoverilleen joka nyt sattuu olemaan eri näköinen, kuin vieressä istuva Pekka.

En ole väittänyt että maahanmuuttokriittiset ihmiset opettavat lapsensa vihaamaan eri värisiä. Jonkilaiset ihmiset näin kuitenkin selkeästi tekevät. Ehkä osa heistä on suoranaisia rasisteja, ehkä osa jopa teitä maahanmuuttokriitikoita. Jokatapauksessa heitä on olemassa.

Klassista vasemmiston naiiviutta ja hyväuskoisuutta. Koska maailmassa on ''pahaa'' jonkun täytyy sitä tietoisesti tuottaa, sillä itsestään se ei voi syntyä. Tämä henkii vahvasti käsitystä rikollisuudesta yms. haittailmiöistä yhteiskunnan sairautena, joka johtuu aina luokkaeroista, köyhyydestä ja yhteiskunnan puutteista.

Jotkut ihmiset yksinkertaisesti ovat täysiä kusipäitä, eikä sitä mikään mahti maailmassa voi muuttaa. Sen sijaan, että haetaan milloin mitäkin syntipukkia, voitaisiin joskus tunnustaa, että lapsi on vain kasvanut kieroon, oli syynä sitten vanhempien toiminta eli ei.

Karu fakta kuitenkin on että harmillisen usein näiden oirehtelevien nuorten taustalta löytyy  jonkinnäköinen (ja näiden kirjossa riittää) perhedraama.

Siili

Quote from: _jaq_ on 19.04.2011, 23:32:35
Mielestäni kuitenkaan eri koulujen välisiä oppimiseroja ei voi mitenkään selittää maahanmuutolla. Jos se ei ole yleistämistä, niin mikä on?

Minusta oppimiseroja voidaan selittää hyvin paljon kulttuurieroilla.  Jos kotioloissa sovinismi jyllää, ei sitä niin vain saa kitkettyä koulussa.  Varsinkin jos pikku sovinisteja sattuu samalle luokalle useita, voi naisopettaja olla helisemässä.

Marius

Quote from: _jaq_ on 19.04.2011, 23:58:31
Quote from: Marius on 19.04.2011, 23:46:20
Mitäs jos sillä Pekalla on hörökorvat, ja Abdi vittuilee?
Onko Abdi rasisti?

Ei, silloin hän kiusaa. Mutta jos Abdi käyttäytyisi kuin ne joita näen, hän olisi.

Asiaa ja näkemistä voisi auttaa se, että otat aurinkolasit päästäsi, kun olet töissä.
Yksi plus yksi on kolme, koska enemmistö sanoo niin.

juge

Quote from: _jaq_ on 19.04.2011, 23:32:35
Mielestäni kuitenkaan eri koulujen välisiä oppimiseroja ei voi mitenkään selittää maahanmuutolla. Jos se ei ole yleistämistä, niin mikä on?

Kyllä voi selittää. Helsingissä on kouluja, joissa oppilaista melkein (tai jopa yli?) puolet on mamuja. Ja kuten laittamastani PISA-kuvasta selviää täysin yksiselitteisesti, mamut pärjäävät koulussa kantaväestöä huonommin.

Muitakin oppimiseroja selittäviä tekijöitä tietysti on.
Osmo Soininvaara: "Pakolaistulva Afrikasta on vasta tulossa"

pelle12

Quote from: juge on 19.04.2011, 14:05:05
Syy otsikkoon on tietenkin se, että pääkaupunkiseudulla on niin paljon mamuja (ja myös muuta alueellista segragaatiota), että koulujen välille tulee väkisinkin suuria eroja. Jossakin Alajärvellä kaikki ovat samaa pottunenäistä keskiluokkaa, mutta Munkkieniemeä ja Jakomäkeä ei äkkiseltään tunnista samaksi maaksi, saati kaupungiksi.
Jokaisessa sivistysmaan kaupungissa kuuluu olla myös heitteille jätettyjä katuskitsofreenikkoja, asunnottomia, työttömien armeijoita, soppajonoja jne. Tää eruoppalaistuminen ja globalisoituminen on niin ihq, ettei sanotuksi saa.

caprifolium

QuoteEsiopetus auki maahanmuuttajille
Suomalaisista lapsista yli 95 prosenttia osallistuu esiopetukseen, mutta maahanmuuttajista vain pieni osa. OAJ toivoo tilanteeseen muutosta. Ensin on tartuttava kotiäitien koulutukseen, jotta lapset saadaan esiopetuksen piiriin.

Lisää tässä:
http://www.opettaja.fi/pls/portal/docs/PAGE/OPETTAJALEHTI_EPAPER_PG/2011_16/158661.htm
Mikä on tiedotusvälineiden perimmäinen tehtävä? Onko se informaation välittäminen, kansan sivistäminen, maailman muokkaaminen paremmaksi? Mutta paremmaksi kenen näkökulmasta?
- Suomen Kuvalehti 22/2012

Siili

Quote from: Nina on 20.04.2011, 08:30:25
QuoteEsiopetus auki maahanmuuttajille
Suomalaisista lapsista yli 95 prosenttia osallistuu esiopetukseen, mutta maahanmuuttajista vain pieni osa. OAJ toivoo tilanteeseen muutosta. Ensin on tartuttava kotiäitien koulutukseen, jotta lapset saadaan esiopetuksen piiriin.

Lisää tässä:
http://www.opettaja.fi/pls/portal/docs/PAGE/OPETTAJALEHTI_EPAPER_PG/2011_16/158661.htm

Huomaa seuraava:

Quote
Maahanmuuttajien kiintiöt kouluissa saavat OAJ:lta varovaista tukea. Kantaväestöä ja maahanmuuttajia pitäisi olla perusopetuksessa sopivassa suhteessa. Arra asettaisi kiintiön katon noin 30 prosenttiin.

Käytäntö on osoittanut, että jos raja ylittyy, kantaväestö siirtyy muihin kouluihin ja maahanmuuttajat jäävät eristyksiin keskenään. Jos näin käy, peli on jo menetetty ja tilannetta on vaikea enää korjata.

– On selvää, että kotoutuminen sujuu heikommin, jos maahanmuuttajat ovat vain keskenään, Arra toteaa.

Tuo kiintiöiminen on kinkkinen juttu.  Kun tuo ghettoutuminen on vähiten sopeutuvien maahanmuuttajien osalta myös vapaaehtoista, on sitä vaikea estää alueilla, joissa on paljon yhteiskunnallisesti tuettua vuokra-asumista. 

Jotkut kantaväestöön kuuluvat saattavat puolestaan hieman nikotella, jos heidän pilttejään pakotetaan kouluihin, jossa mamuoppilaita on "vain" 25%.  Todennäköisesti pahimmat nikottelijat ovat sellaisia vanhempia, jotka kiinnittävät erityistä huomiota oman lapsensa kehittymiseen. 

Eiköhän polarisoituminen ole väistämätöntä, jos humamuinvaasio Itä-Helsinkiin jatkuu entisen kaltaisena.

caprifolium

Aivan. Ja kannattaa myös muistaa se, että maahanmuuttajat itse (ainakin tietyt maahanmuuttajaryhmät, kuten esim. somalit) hakeutuvat niile alueille joissa asuu paljon maahanmuuttajia. Ei heitä noin vain voi alkaa ripotella sinne tänne kuten edellä jäsen jag ehdotti), heilläkin on se oikeus itse etsiä se asunto, koska saavat takuuvuokraan maksusitoumuksen. Joten, miten voitaisiin estää koulujen eriarvoistuminen? Se onkin kinkkinen kysymys.

Ja vähän OT: olisi hyvä kehittää joku termi kuvaamaan niitä maahanmuuttajia, joita kotoutuminen, suomen kielen oppiminen ja työ ei kiinnosta, koska esim. sosiaalietuusmaahanmuuttaja on aika ikävä sana. Ja tosiasiassa meillä Suomessa todellakin on näitä kotoutumishaluttomia mamuja aika paljon, ja jo tilastotkin kertovat, että somalialaiset ovat tässä ryhmässä suurena joukkona edustettuina.
Mikä on tiedotusvälineiden perimmäinen tehtävä? Onko se informaation välittäminen, kansan sivistäminen, maailman muokkaaminen paremmaksi? Mutta paremmaksi kenen näkökulmasta?
- Suomen Kuvalehti 22/2012

juge

Kuinka oikein on sijoittaa työtön humanitaarinen mamu veronmaksajien rahalla jollekin kalliille asuinalueelle, kun samaan aikaan vuorotyötä tekevä sairaanhoitaja-poliisi-pariskunta joutuu omilla rahoillaan Myllypuroon?
Osmo Soininvaara: "Pakolaistulva Afrikasta on vasta tulossa"

yks vaan

PISA-tutkimus on aika vitsi, kumma kun sitä toitotetaan aina. Opetuksen taso on varmasti hyvä (tai ainakin olisi jos olosuhteet sen mahdollistaisivat) mutta oppimistulokset eivät todellakaan.

Peruskoulu on hälyyttävässä tilassa jo ilman mamujakin. Ei mitään kuria, ei mitään vaatimuksia, tasapäistämistä enemmän ja enemmän. Pikku-Petterit kasvatettu niin ettei ketään tarvii kuunnella eikä tehdä mitään jos ei halua, vanhempienkin mielestä ilkeät opettajat koittaa pakottaa laskemaan turhia laskuja jne...

Fiksuimmat lapset pärjää jotenkin siellä riehumisen ja möykän keskellä ja oppivat asioitakin vaikka opettajan aika menis lasten kanssa tappelemiseen. Loput sitten oppii ehkä jotain tai sitten ei.

Näin niitä huippuosaajia tehdään. Yliopistossa sit hämmästellään miks opiskelija ei osaa eikä tiedä mitään ilman googlea ja laskinta.
Kuka syrjisi minua?

Marius

30 prosenttia "maahanmuuttajia"(lue:muslimeita) missä tahansa on tuhon tie.
Mutta loppupeleissä vain heidän oman tuhonsa tie.

Mielenkiintoista on jutussa mainittu "pelinmenetys", jos valkoiset siirtyvät muualle.
Miksi muslimit, sillä heistähän tässä on kyse, menettävät pelin ilman valkoisia?
Yksi plus yksi on kolme, koska enemmistö sanoo niin.

caprifolium

Quote from: juge on 20.04.2011, 10:21:50
Kuinka oikein on sijoittaa työtön humanitaarinen mamu veronmaksajien rahalla jollekin kalliille asuinalueelle, kun samaan aikaan vuorotyötä tekevä sairaanhoitaja-poliisi-pariskunta joutuu omilla rahoillaan Myllypuroon?

Sanopa muuta! Tuo onkin yksi sitä maahamuuttokritiikkiä aiheuttava asia, mutta mokuttajat eivät ilmeiseti osaa lukea eikä sisäistää lukemaansa. Mainitsemassasi tilanteessa epäoikeudenmukaisuuden kokemisen tunne ei kohdistu mamuihin vaan meidän typeriin päättäjiimme, muuta mokuttajat kääntävät asiat aina henkilö/etninisyysvihaksi. Eivätkö ne oikeasti tajua?

Terveisin julkisen sektorin matalapalkkainen työntekijä, suomalainen, helsinkiläinen nainen Kontulasta.
Mikä on tiedotusvälineiden perimmäinen tehtävä? Onko se informaation välittäminen, kansan sivistäminen, maailman muokkaaminen paremmaksi? Mutta paremmaksi kenen näkökulmasta?
- Suomen Kuvalehti 22/2012

Phobos

Quote from: _jaq_ on 19.04.2011, 23:32:35
Mielestäni kuitenkaan eri koulujen välisiä oppimiseroja ei voi mitenkään selittää maahanmuutolla. Jos se ei ole yleistämistä, niin mikä on?

Koulujen väliset oppimiserot ja niiden syyt eivät olekaan mielipideasia. Sitä voidaan _varmasti_ selittää maahanmuutolla:

Opettaja-lehti 25.2.2011:
QuoteLukijakysely: Maahanmuuttajat ovat kouluille rikkaus ja rasite.
Kolmannes riittäisi osuudeksi


Väkivalta lisääntyy, kantaväestön ja ja maahanmuuttajien välit kiristyvät ja opettajat siirtyvät muihin kouluihin, kun maahanmuuttajien osuus koulun oppilaista kasvaa suureksi. Lähes joka toisen opettajan mielestä maahanmuuttajien määrä pitäisi koulussa rajata 20–30 prosenttiin.

[..]

Heijastuu opetuksen tasoon


Jos koulun oppilaista suuri osa on maahanmuuttajia, se heijastuu opettajien mielestä koulun antamaan opetukseen ja kasvatukseen, mutta myös muuhun. Joka neljäs opettaja sanoo, että maahanmuuttajien suuri osuus lisää hälinää ja melua luokkahuoneessa sekä kasvattaa väkivallan määrää koulussa. Osa vastaajista epäilee, että Suomeen syntyy Ruotsin tapaan väkivallan ja rikollisuuden valtaamia maahanmuuttajagettoja.

[..]

Vaikka osa opettajista arvioi, että maahanmuuttajat rikastuttavat koulukulttuuria, suurin osa opettajista kokee työmäärän kasvavan jopa kohtuuttomaksi. Samalla opetuksen laatu kärsii ja tasoa on laskettava. Opettajien mukaan maahanmuuttajien opettaminen on ylimääräinen rasite ja lisätyö, joka ei opettajan palkassa ja johon ei kouluteta.

[..]

Opettajista näyttää selkeästi siltä, että kaupunkien koulut ovat jakautumassa maahanmuuttajien vuoksi hyviin ja huonoihin. Useampi kuin joka toinen opettaja ajattelee näin.

[..]

http://www.opettaja.fi/pls/portal/docs/PAGE/OPETTAJALEHTI_EPAPER_PG/2011_08/156481.htm

Jos nyt ollaan kaikinpuolin rehellisiä, maahanmuuttajien määrä vaikuttaa kouluopetukseen - negatiivisesti.

EDIT:
Homma-keskustelua kyseisestä uutisesta:
http://hommaforum.org/index.php/topic,43631.0.html
Scientific beliefs are supported by evidence, and they get results. Myths and faiths are not and do not.
- Richard Dawkins

Emilie

Täytyy ihmetellä jaqin kokemuksia ja niiden todenperäisyyttä, sillä itse toimin opettajana ei-niin-hyvämaineisella alueella Helsingissä. Minulla on useita mamuoppilaita, ja jokaikinen heistä aiheuttaa luokassa ongelmia tavalla tai toisella, myös ne koulussa hyvin pärjäävät. Koskaan en ole törmännyt jaqin esittämään tilanteeseen, jossa "suomalainen kiusaa hiljaista mamua". Kyllä totuus on se, että varsinkin afrikkalaistaustaiset mamulapset ovat niin älyttömän vilkkaita ja äänekkäitä, että heidän on lähes mahdotonta työskennellä rauhallisesti ja antaa minulle ja muille luokan oppilaille työrauha. Energiaa menee valtavasti joka tunti oppilaiden käytökseen puuttumisessa. Tämä siis parhaissa tapauksissa.

Jos oppilaalla on vaikeuksia oppimisessa ja/tai käytöksessä, ollaankin jo melko toivottomassa tilanteessa, sillä mamuvanhemmilla ei usein ole tarvittavia valmiuksia auttaa ja tukea lastaan. Esim. mielenterveysongelmaisten mamulasten tilanne on todella karmea, koska tietyissä ryhmissä yhteisö ja kulttuuri eivät helposti suostu tunnustamaan ongelmaa saati hakemaan siihen kunnollista apua. Tämän seurauksena kaduillamme kävelee melkoisia "aikapommeja". Oma lukunsa ovat tietysti muslimipojat, varsinkin teini-ikäiset, joiden on mahdotonta kunnioittaa ja totella naisopettajaa. Somalinkielistä huorittelua kuulen itse säännöllisesti.

Ja sillä on valtavasti merkitystä mistä mamu on kotoisin, toisin kun jaq väittää, ja jokainen oikeasti mamuja opettanut tietää sen. Länsimaalaistaustaisilla ja aasialaistaustaisilla mamuilla ei em. ongelmia yleensä ole. Se, että kantaväestö muuttaa lapsiaan pois mamuvaltaisista kouluista on vain yksi konkreettinen todiste.

_jaq_

Quote from: Phobos on 20.04.2011, 17:49:27

Koulujen väliset oppimiserot ja niiden syyt eivät olekaan mielipideasia. Sitä voidaan _varmasti_ selittää maahanmuutolla:

Väitätkö tosiaan, että jos kaikki maahanmuuttaja poistettaisin NYT Helsingin kouluista, niin viiden vuoden päästä Helsingin koulujen välillä EI olisi eroja PISA-tuloksissa? Ja kiitos, mieti hetki itseksesi ihan rehellisesti, ennen kuin vastaat.

Quote
Opettaja-lehti 25.2.2011:

Jos koulun oppilaista suuri osa on maahanmuuttajia, se heijastuu opettajien mielestä koulun antamaan opetukseen ja kasvatukseen, mutta myös muuhun. Joka neljäs opettaja sanoo, että maahanmuuttajien suuri osuus lisää hälinää ja melua luokkahuoneessa sekä kasvattaa väkivallan määrää koulussa. Osa vastaajista epäilee, että Suomeen syntyy Ruotsin tapaan väkivallan ja rikollisuuden valtaamia maahanmuuttajagettoja.


Joka neljäs, eli lähes perussuomalaisten kannatus... 75% opettajista ei näin kuitenkaan ajattele.

Ja MIKÄ on tämä osa, joka ajattelee tuommoisia?

Quote

Vaikka osa opettajista arvioi, että maahanmuuttajat rikastuttavat koulukulttuuria, suurin osa opettajista kokee työmäärän kasvavan jopa kohtuuttomaksi. Samalla opetuksen laatu kärsii ja tasoa on laskettava. Opettajien mukaan maahanmuuttajien opettaminen on ylimääräinen rasite ja lisätyö, joka ei opettajan palkassa ja johon ei kouluteta.

Opettajat elävät kuplassa, jossa he valittavat ylityöllistymistään jatkuvasti. Esim matematiikan opettajan minimituntimäärä on 15 tunnin tuntia viikossa, mikä oikeuttaa peruskuukausipalkkaan. Nillitys tästä kamalasta työmäärästä on jatkuvaa.

Se että maahanmuuttajat tuovat heille lisätöitä pitää varmasti paikkaansa juurikin seuraavista syistä:

"Opettajan työmäärä kasvaa, kun luokanvalvojan pitää olla tulkin välityksellä yhteydessä koteihin. Aina tulkkipalveluja ei saa tai asia olisi kiireellinen. Vanhemmat eivät välttämättä ymmärrä suomalaista koulukulttuuria. Opettajat ovat vaikeuksissa, kun eivät tiedä, kuinka mukauttaa opetustaan, kuinka selkeyttää, käyttää kuvia ja etsiä yhteistä toimintatapaa."

Nämä vaikeudet tuskin ovat ylitsepääsemättömiä ongelmia?


Quote


Opettajista näyttää selkeästi siltä, että kaupunkien koulut ovat jakautumassa maahanmuuttajien vuoksi hyviin ja huonoihin. Useampi kuin joka toinen opettaja ajattelee näin.


seuraavassa kappaleessa ratkaisu (josta itsekin täällä olen puhunut) olisikin sinulle annettu:

"Ratkaisu on opettajien mielestä asuntopolitiikassa. Kolme neljästä opettajasta sanoo, että maahanmuuttajia olisi ohjattava asuntopolitiikalla asumaan eri puolille maata."


Quote
http://www.opettaja.fi/pls/portal/docs/PAGE/OPETTAJALEHTI_EPAPER_PG/2011_08/156481.htm

Jos nyt ollaan kaikinpuolin rehellisiä, maahanmuuttajien määrä vaikuttaa kouluopetukseen - negatiivisesti.

ja ratkaisu siihen löytyy myös resurssien lisäyksestä:
"Vastaajien mielestä monikulttuurisuus on nykypäivää ja rikkaus. Suvaitsevaisuus osa elämisen taitoa nykymaailmassa. Edellytyksenä on, että opettajat saavat riittävästi koulutusta maahanmuuttajien opetukseen. Kahdeksan opettajaa kymmenestä sanoo, että ei ole saanut tällaista koulutusta. Opettajat pitävät saamaansa koulutusta maahanmuuttajien opetukseen täysin riittämättömänä."

_jaq_

Quote from: Emilie on 20.04.2011, 20:35:51
Täytyy ihmetellä jaqin kokemuksia ja niiden todenperäisyyttä, sillä itse toimin opettajana ei-niin-hyvämaineisella alueella Helsingissä. Minulla on useita mamuoppilaita, ja jokaikinen heistä aiheuttaa luokassa ongelmia tavalla tai toisella, myös ne koulussa hyvin pärjäävät. Koskaan en ole törmännyt jaqin esittämään tilanteeseen, jossa "suomalainen kiusaa hiljaista mamua". Kyllä totuus on se, että varsinkin afrikkalaistaustaiset mamulapset ovat niin älyttömän vilkkaita ja äänekkäitä, että heidän on lähes mahdotonta työskennellä rauhallisesti ja antaa minulle ja muille luokan oppilaille työrauha. Energiaa menee valtavasti joka tunti oppilaiden käytökseen puuttumisessa. Tämä siis parhaissa tapauksissa.

Jos oppilaalla on vaikeuksia oppimisessa ja/tai käytöksessä, ollaankin jo melko toivottomassa tilanteessa, sillä mamuvanhemmilla ei usein ole tarvittavia valmiuksia auttaa ja tukea lastaan. Esim. mielenterveysongelmaisten mamulasten tilanne on todella karmea, koska tietyissä ryhmissä yhteisö ja kulttuuri eivät helposti suostu tunnustamaan ongelmaa saati hakemaan siihen kunnollista apua. Tämän seurauksena kaduillamme kävelee melkoisia "aikapommeja". Oma lukunsa ovat tietysti muslimipojat, varsinkin teini-ikäiset, joiden on mahdotonta kunnioittaa ja totella naisopettajaa. Somalinkielistä huorittelua kuulen itse säännöllisesti.

Ja sillä on valtavasti merkitystä mistä mamu on kotoisin, toisin kun jaq väittää, ja jokainen oikeasti mamuja opettanut tietää sen. Länsimaalaistaustaisilla ja aasialaistaustaisilla mamuilla ei em. ongelmia yleensä ole. Se, että kantaväestö muuttaa lapsiaan pois mamuvaltaisista kouluista on vain yksi konkreettinen todiste.

Kuten nimestä näkyy, olen mies. Kukaan mamu ei ole minulle koskaan aukonut päätään. Ei kyllä itseasiassa kukaan kantaväestöönkään kuulunut. En tiedä naisten tilanteesta. Kuten sanoin puhun puhtaasti empiirisestä kokemuksesta.

juge

Quote from: _jaq_ on 20.04.2011, 21:01:50
Väitätkö tosiaan, että jos kaikki maahanmuuttaja poistettaisin NYT Helsingin kouluista, niin viiden vuoden päästä Helsingin koulujen välillä EI olisi eroja PISA-tuloksissa? Ja kiitos, mieti hetki itseksesi ihan rehellisesti, ennen kuin vastaat.

Älä liioittele. Erot helsinkiläisten koulujen välillä pienentyisivät jos humanitaariset mamut postuisivat Suomesta.
Osmo Soininvaara: "Pakolaistulva Afrikasta on vasta tulossa"

aea

Arvoisa _jaq_:

Mukavaa että jaksat kirjoitella!

En tiedä muista, mutta minua vaivaa kirjoituksissasi yksi asia. Tämä asia on seuraava: teet kyllä hyvin selväksi puhuvasi vain oman empiirisen kokemuksen perusteella, mutta et missään vaiheessa ole antanut muiden kirjoittajien empiirisille kokemuksille mitään arvoa; et ole missään vaiheessa ilmaissut, että myös negatiiviset kokemukset mamuoppilaista voivat olla aivan yhtä tosia kuin Sinun kokemuksesi, ja että niitä ongelmia aiheuttavia mamuoppilaita todella saattaa (edes teoriassa) ihan oikeasti olla olemassa - vaikket olisikaan itse heihin törmännyt.

Kukaan täällä (sen paremmin kuin missään muuallakaan) ei ole missään vaiheessa väittänyt, että kantisoppilaat olisivat täysin ongelmattomia - jos on, niin esittänet linkin näihin väitteisiin?

En tiedä tulkitsenko kirjoituksiasi oikein, mutta kyllä ainakin minulle tulee Sinun viesteistäsi hyvin vahvasti sellainen vaikutelma, että pidät maahanmuuttajaoppilaita aina ja kaikkialla täysin virheettöminä pyhimyksinä, ja että vika on aina ja kaikkialla, vain ja ainoastaan kantasuomalaisissa oppilaissa (tai heidän kodeissaan/perhetaustassaan). Esim. jos mamuoppilas päästelee syystään typeryyksiä, katsot sen johtuvan ympäristön (eli ilmeisesti niiden pahojen suomalaisten?) vaikutuksesta, mutta jos kantasuomalainen päästelee suustaan typeryyksiä (esim. epäkorrekteja vitsejä), on kyse ko. oppilaan rasistisuudesta/ilkeydestä/vanhempien rasismista.

Toivon, että olen tulkinnut kirjoituksiasi väärin; kerroin vain, millainen kuva minulle on niistä välittynyt. (Mahdollisesti sama kuva on välittynyt muutamalle muullekin; tämä lukijoille syntynyt kuva on saattanut osaltaan vaikuttaa Sinulle annettuihin vastauksiin.)  


Edit: Tämä saattaa olla tyhmä kysymys, mutta miten nimestäsi oikein näkyy, että olet mies? Myöskään profiilitietosi eivät tarjoa asian suhteen lisävalaistusta...

Batman

Quote from: _jaq_ on 20.04.2011, 21:01:50
.
.
.
seuraavassa kappaleessa ratkaisu (josta itsekin täällä olen puhunut) olisikin sinulle annettu:

"Ratkaisu on opettajien mielestä asuntopolitiikassa. Kolme neljästä opettajasta sanoo, että maahanmuuttajia olisi ohjattava asuntopolitiikalla asumaan eri puolille maata."
.
.
.

Juuri näin. Valitettavasti asuntopolitiikan avulla ei edes yritetä puuttua nykyiseen kehitykseen, päinvastoin veronmaksajan avokätisellä sponsoroinnilla edistetään humanitääristen maahanmuuttajien 'valumista' alueille (tästähän on esimerkkejä maailmalta vaikka kuinka paljon), joilla heitä on ennestään paljon.

JH-a:n esittämä muutos asuntopolitiikassa olisi eräs tapa helpottaa nyt pääkaupunkiseudulle kasautuvaa humanitääriseen maahanmuuttoon liittyvää painetta. http://www.halla-aho.com/scripta/segregaatio_on_maahanmuuttopoliittinen_ongelma.html
"Tällaiset puheet eivät ansaitse sanavapautta"
- Apulaisvaltakunnansyyttäjä Jorma Kalske

Mielipide on kuin persreikä; jokaisella on omansa.
http://www.youtube.com/watch?v=NrmPehlHK3w&feature=related

Phobos

Quote from: _jaq_ on 20.04.2011, 21:01:50
Väitätkö tosiaan, että jos kaikki maahanmuuttaja poistettaisin NYT Helsingin kouluista, niin viiden vuoden päästä Helsingin koulujen välillä EI olisi eroja PISA-tuloksissa? Ja kiitos, mieti hetki itseksesi ihan rehellisesti, ennen kuin vastaat.

En ole moista väittänyt. Väitin, että maahanmuuttajien määrä vaikuttaa kouluopetuksen tasoon. Näin nähtävästi yli puolet opettajista ajattelevat empiirisen kokemuksensa pohjalta.
Aina eri ryhmien välillä on eroja riippumatta siitä, mitä mitataan. Jotkin asiat vain lisäävät niitä eroja. Ole hyvä.

QuoteJoka neljäs, eli lähes perussuomalaisten kannatus...

Naurettavaa johtopäätös. Kyselyn vastaajat ovat pääosin Etelä- ja Länsi-Suomesta. Ainakin Helsingissä PSn kannatus on Suomen pienimpiä, joten noista kyseisistä prosenteista tuskin voi vetää perusteltuja johtapäätöksiä PSn kannattajiin. Sitäpaitsi, tuskin vastaajat (opettajat) ihan vaan vittumaisuuttaan vastaavat kyselyyn, että mamut aiheuttavat ongelmia.

Quote from: _jaq_ on 20.04.2011, 21:01:50
75% opettajista ei näin kuitenkaan ajattele.

Ja MIKÄ on tämä osa, joka ajattelee tuommoisia?

Rehellinen vastaukseni tähän on, että en tiedä.

Voisin arvioida kuitenkin, että monikulttuurisuusmantrojen toisto saa opettajat tuntemaan syyllisyydentunnetta eivätkä tahdo ("olla rasistisia" ja) vastata, että mamut aiheuttavat ongelmia.
Kuitenkin yli puolet vastaajista (eli suuri osa niistäkin, joiden mielestä mamut eivät aiheuta hälinää tunnilla ja lisää väkivaltaa koulussa) on sitä mieltä, että maahanmuuttajien takia koulut jakaantuvat hyviin ja huonoihin. Mitenköhän tämä sitten on mahdollista?

Quote from: _jaq_ on 20.04.2011, 21:01:50
Quote
Vaikka osa opettajista arvioi, että maahanmuuttajat rikastuttavat koulukulttuuria, suurin osa opettajista kokee työmäärän kasvavan jopa kohtuuttomaksi. Samalla opetuksen laatu kärsii ja tasoa on laskettava. Opettajien mukaan maahanmuuttajien opettaminen on ylimääräinen rasite ja lisätyö, joka ei opettajan palkassa ja johon ei kouluteta.

Opettajat elävät kuplassa, jossa he valittavat ylityöllistymistään jatkuvasti. Esim matematiikan opettajan minimituntimäärä on 15 tunnin tuntia viikossa, mikä oikeuttaa peruskuukausipalkkaan. Nillitys tästä kamalasta työmäärästä on jatkuvaa.

Se että maahanmuuttajat tuovat heille lisätöitä pitää varmasti paikkaansa juurikin seuraavista syistä:

"Opettajan työmäärä kasvaa, kun luokanvalvojan pitää olla tulkin välityksellä yhteydessä koteihin. Aina tulkkipalveluja ei saa tai asia olisi kiireellinen. Vanhemmat eivät välttämättä ymmärrä suomalaista koulukulttuuria. Opettajat ovat vaikeuksissa, kun eivät tiedä, kuinka mukauttaa opetustaan, kuinka selkeyttää, käyttää kuvia ja etsiä yhteistä toimintatapaa."

Nämä vaikeudet tuskin ovat ylitsepääsemättömiä ongelmia?

En tiedä tuntimääränillityksestä mitään, joten en ota siihen kantaa. Ainakaan en ole kuullut puhuttavan.

Kävikö mielessä, että ehkä tuossa ei tarkoiteta (pelkästään) työtuntien määrää? Ehkäpä itse oppitunnin aikana kaikki 20 eri kieltä puhuvaa mamua aiheuttavat sen verran paljon työtä, että oppitunnin sisältö kärsii ja opetuksen määrää ja täten myös tasoa on pakko laskea. Toki tuollaisessa ympäristössä myös oppitunnin suunnittelu lienee haasteellisempaa.

Tulkkiongelmat ratkeaisivat välittömästi, kun maahanmuuttajat osaisivat suomea. Tai opettaja osaisi muutamaa kymmentä eri kieltä, mutta väittäisin edellisen olevan helpommin toteutettava vaihtoehto.

Quote from: _jaq_ on 20.04.2011, 21:01:50
Quote
Opettajista näyttää selkeästi siltä, että kaupunkien koulut ovat jakautumassa maahanmuuttajien vuoksi hyviin ja huonoihin. Useampi kuin joka toinen opettaja ajattelee näin.

seuraavassa kappaleessa ratkaisu (josta itsekin täällä olen puhunut) olisikin sinulle annettu:

"Ratkaisu on opettajien mielestä asuntopolitiikassa. Kolme neljästä opettajasta sanoo, että maahanmuuttajia olisi ohjattava asuntopolitiikalla asumaan eri puolille maata."

Niinhän se ratkaisu on siinä. Itse asiassa Halla-ahon Jussikin on tuon jo maininnut aikoja sitten*.

Puhe ei ollutkaan nyt siitä, miten tämä asia ratkaistaan. Puhe oli siitä, että suurissa määrissä maahanmuuttajat aiheuttavat ongelmia kouluopetuksessa. Tämä taas jakaa kouluja hyviin ja huonoihin.

Quote from: _jaq_ on 20.04.2011, 21:01:50
Quote
http://www.opettaja.fi/pls/portal/docs/PAGE/OPETTAJALEHTI_EPAPER_PG/2011_08/156481.htm

Jos nyt ollaan kaikinpuolin rehellisiä, maahanmuuttajien määrä vaikuttaa kouluopetukseen - negatiivisesti.

ja ratkaisu siihen löytyy myös resurssien lisäyksestä:
"Vastaajien mielestä monikulttuurisuus on nykypäivää ja rikkaus. Suvaitsevaisuus osa elämisen taitoa nykymaailmassa. Edellytyksenä on, että opettajat saavat riittävästi koulutusta maahanmuuttajien opetukseen. Kahdeksan opettajaa kymmenestä sanoo, että ei ole saanut tällaista koulutusta. Opettajat pitävät saamaansa koulutusta maahanmuuttajien opetukseen täysin riittämättömänä."

Tuo jo suora johdannainen monikulttuurisuusmantroista. Tuossa ollaan menossa metsään. Monta eri arvojärjestelmää rinnakkain eivät toimi.
Monikulttuurissa "maassa maan lailla" ei enää päde, koska on monta eri laki-, tapa-, ja normijärjestelmää rinnakkain. Ainakin monet muslimit toteuttavat sanomansa mukaan mielummin Islamin lakia kuin maan lakia.

Lisää resursseja? No, lisätään resursseja. Se ei kuitenkaan poista sitä asiaa, että maahanmuuttajaoppilaat aiheuttavat huomattavaa lisätyötä. Itse asiassa se vahvistaa tämän käsityksen.

Taisit sen tuossa itsekin epäsuorasti myöntää. Olepas nyt ihan rehellinen itsellesikin.

Edit:
* eihän se nyt ollutkaan ihan aikoja sitten.  :-X
No, tiedossa on ollut joka tapauksessa.
Scientific beliefs are supported by evidence, and they get results. Myths and faiths are not and do not.
- Richard Dawkins

aea

_jaq_:lle: <- edit-lisäys


Viittaan siis yo. viestissäni esim. näihin kirjoituksiisi:

Quote from: _jaq_ on 19.04.2011, 23:32:35
Quote from: planeta on 19.04.2011, 19:08:10
Quote from: _jaq_ on 19.04.2011, 18:50:07

Tästä köyhän osan ahdingosta on helppo repiä vihaa maahanmuuttajia kohtaan, jotka pääsääntöisesti ovat täysin syyttömiä tähän vihaan (puhun nyt ala- ja yläkoululaisista). Näen kyllä ja kuulen lähes päivittäin rasismin nousun Suomalaisessa yhteiskunnassa suoranaisen haukkumisen, herjaamisen ja rasististen vitsien....
Kuitenkin omat havaintoni eri kouluista yli kymmenen vuoden ajalta on että maahanmuuttajat aiheuttavat oppimistilanteessa hyvin harvoin ongelmia. He saavat kestää paljon, mutta ovat kilttejä ja melko tunnollisia. Kantaväestöstä tuleekin sitten sellaisia ihmiskohtaloita, että ei voi edes ymmärtää mitä heidän vanhempiensa päässä liikkuu.


1. Yläkoululaiset osaavat jo kyllä ihan hyvin huutaa "Suomi on perseestä!" ja "Suomalaiset ovat tyhmiä!" ja "Ammun kaikki, allahia et loukkaa!" Se siitä syyttömien vihapuheesta.

2. Olet varmaan karttanut totaalisesti Itä-Helsingin koulut, jos mamut aiheuttavat mielestäsi vähän ongelmatilanteita luokassa. Jos 20 hengen luokasta 6 on jättänyt kotitehtävät tekemättä, niin heistä 5 on mamua ja yksi kantaväestöön kuuluva. Tämä on faktaa tosielämästä.

Älä yleistä, älä leimaa, älä käsittele maumuja yhtenä joukkona, he ovat yksilöitä.

Varmasti osaavat huutaa. Kyllä tuon ikäinen on oppinut jo paljon huudahduksia ympäriltään, ihan vaan kuuntelemalla.

---


E: Tämä viesti on siis suunnattu _jaq_:lle.

_jaq_

Quote from: aea on 20.04.2011, 21:56:12
Arvoisa _jaq_:

Mukavaa että jaksat kirjoitella!

En tiedä muista, mutta minua vaivaa kirjoituksissasi yksi asia. Tämä asia on seuraava: teet kyllä hyvin selväksi puhuvasi vain oman empiirisen kokemuksen perusteella, mutta et missään vaiheessa ole antanut muiden kirjoittajien empiirisille kokemuksille mitään arvoa; et ole missään vaiheessa ilmaissut, että myös negatiiviset kokemukset mamuoppilaista voivat olla aivan yhtä tosia kuin Sinun kokemuksesi, ja että niitä ongelmia aiheuttavia mamuoppilaita todella saattaa (edes teoriassa) ihan oikeasti olla olemassa - vaikket olisikaan itse heihin törmännyt.

Kukaan täällä (sen paremmin kuin missään muuallakaan) ei ole missään vaiheessa väittänyt, että kantisoppilaat olisivat täysin ongelmattomia - jos on, niin esittänet linkin näihin väitteisiin?

En tiedä tulkitsenko kirjoituksiasi oikein, mutta kyllä ainakin minulle tulee Sinun viesteistäsi hyvin vahvasti sellainen vaikutelma, että pidät maahanmuuttajaoppilaita aina ja kaikkialla täysin virheettöminä pyhimyksinä, ja että vika on aina ja kaikkialla, vain ja ainoastaan kantasuomalaisissa oppilaissa (tai heidän kodeissaan/perhetaustassaan). Esim. jos mamuoppilas päästelee syystään typeryyksiä, katsot sen johtuvan ympäristön (eli ilmeisesti niiden pahojen suomalaisten?) vaikutuksesta, mutta jos kantasuomalainen päästelee suustaan typeryyksiä (esim. epäkorrekteja vitsejä), on kyse ko. oppilaan rasistisuudesta/ilkeydestä/vanhempien rasismista.

Toivon, että olen tulkinnut kirjoituksiasi väärin; kerroin vain, millainen kuva minulle on niistä välittynyt. (Mahdollisesti sama kuva on välittynyt muutamalle muullekin; tämä lukijoille syntynyt kuva on saattanut osaltaan vaikuttaa Sinulle annettuihin vastauksiin.)  


Edit: Tämä saattaa olla tyhmä kysymys, mutta miten nimestäsi oikein näkyy, että olet mies? Myöskään profiilitietosi eivät tarjoa asian suhteen lisävalaistusta...

Esittänet myös linkin kommenttiini, jossa sanon ettei mamu-oppilaat koskaan aiheuta ongelmia... Totta kai osa aiheuttaa, kuten tekee osa kantaväestöstäkin.

Kyllä minä raivoan maahanmuuttajille ihan yhtä kovalla volyymillä, kuin kantasuomalaisillekin, mikäli siihen on tarvetta.

Mutta kerro miten minun tulisi opettajana suhtautua tilanteeseen jossa luokan uusi maahanmuuttajaoppilas on alakoulussa selkeän kiusauksen kohteena. Miten tulisi suhtautua tilanteeseen, jossa yläkoulun luokalla olevat somalitytöt ovat täysin eristetty muun ryhmän ulkopuolelle. Miten tulisi suhtautua kaveriin, joka istuu nigerialaistaustaisen pojan vieressä ja kertoo neekerivitsin. Miten tulisi suhtautua suomalaiseen tyttöön joka sanoo aamulla somalityttöä neekeriksi ja parin tunnin molemminpuolinen provosointi on johtanut käsirysyyn.

Näen vain tätä päivittäin. Luokassa pystyn asiaan puuttumaan, mutta kun tunti loppuu, loppuu myös vaikutukseni heihin. Vaikea kuvitella mitä puhe on, kun vanhempaa ei ole paikalla.

Osa tästä muukalaisvastaisuudesta on peräisin kotoa. On perheitä, joista vuosi toisensa perään tulee uusi veljes aukomaan suutaan mamuoppilaille. Ja kuten aiemmin kirjoitin, osa sen sulattaa (niinkuin kantaväestön sisällä tapahtuvan koulukiusaamisen) ja osa ei ja nousee kapinoimaan.

Toivon vain, että täälläkin esiintyvät välillä jyrkätkin kannat eivät ehkä aivan sellaisenaan kulkeutuisi foorumilaisten jälkikasvulle. En minäkään melkoisen vasemmalla olevia mielipiteitä aivan suodattamatta jälkikasvulleni haluaisi opettaa. Nuoret ovat herkkiä ja ylilyönnit erittäin todennäköisiä. Kyllä se suvaitsevaisuus vain lisää sitä suvaitsevaisuutta.


_jaq_

Quote from: Batman on 20.04.2011, 22:02:30
Quote from: _jaq_ on 20.04.2011, 21:01:50
.
.
.
seuraavassa kappaleessa ratkaisu (josta itsekin täällä olen puhunut) olisikin sinulle annettu:

"Ratkaisu on opettajien mielestä asuntopolitiikassa. Kolme neljästä opettajasta sanoo, että maahanmuuttajia olisi ohjattava asuntopolitiikalla asumaan eri puolille maata."
.
.
.

Juuri näin. Valitettavasti asuntopolitiikan avulla ei edes yritetä puuttua nykyiseen kehitykseen, päinvastoin veronmaksajan avokätisellä sponsoroinnilla edistetään humanitääristen maahanmuuttajien 'valumista' alueille (tästähän on esimerkkejä maailmalta vaikka kuinka paljon), joilla heitä on ennestään paljon.

JH-a:n esittämä muutos asuntopolitiikassa olisi eräs tapa helpottaa nyt pääkaupunkiseudulle kasautuvaa humanitääriseen maahanmuuttoon liittyvää painetta. http://www.halla-aho.com/scripta/segregaatio_on_maahanmuuttopoliittinen_ongelma.html


Olen kuin olenkin Halla-ahon kanssa jostakin asiasta OSITTAIN samaa mieltä!

kaikenlaista...

_jaq_

Quote from: Phobos on 20.04.2011, 22:02:41

En ole moista väittänyt. Väitin, että maahanmuuttajien määrä vaikuttaa kouluopetuksen tasoon. Näin nähtävästi yli puolet opettajista ajattelevat empiirisen kokemuksensa pohjalta.
Aina eri ryhmien välillä on eroja riippumatta siitä, mitä mitataan. Jotkin asiat vain lisäävät niitä eroja. Ole hyvä.

Kahlataanpas tämäkin vielä läpi... Olet selkeästi pehmennyt kuitenkin jos vertaa ketjun ensimmäisiä viestejäsi, joissa julistat mamujen olevan ongelma piste.

QuoteJoka neljäs, eli lähes perussuomalaisten kannatus...


Quote

Naurettavaa johtopäätös. Kyselyn vastaajat ovat pääosin Etelä- ja Länsi-Suomesta. Ainakin Helsingissä PSn kannatus on Suomen pienimpiä, joten noista kyseisistä prosenteista tuskin voi vetää perusteltuja johtapäätöksiä PSn kannattajiin. Sitäpaitsi, tuskin vastaajat (opettajat) ihan vaan vittumaisuuttaan vastaavat kyselyyn, että mamut aiheuttavat ongelmia.



Älä lankea provokaatioon noin helposti. Opettajat kuitenkin edustavat aika hyvää läpileikkausta Suomen väestöstä. Veikkaisin että n. 18% opettajista äänesti perussuomalaisia. Tämä ainoastaan mutua, mutta koululaitoksen toimivuuden (yhteiskunnallinen kasvatus) toivon asian olevan näin. Ja kyllä niitä suoranaisia mamuvastaisia opettajiakin on, usko pois. On meinannut muutaman kerran mennä ruuat väärään kurkkuun ruokapöytäkeskusteluissa...

Quote from: _jaq_ on 20.04.2011, 21:01:50
75% opettajista ei näin kuitenkaan ajattele.

Ja MIKÄ on tämä osa, joka ajattelee tuommoisia?

Quote

Rehellinen vastaukseni tähän on, että en tiedä.

Voisin arvioida kuitenkin, että monikulttuurisuusmantrojen toisto saa opettajat tuntemaan syyllisyydentunnetta eivätkä tahdo ("olla rasistisia" ja) vastata, että mamut aiheuttavat ongelmia.

Toivon todellakin heidän tekevän näin sillä mitä ikinä Suomen politiikassa tapahtuukaan rasismi ei kuulu Suomen koululaitokseen.


Quote

Kuitenkin yli puolet vastaajista (eli suuri osa niistäkin, joiden mielestä mamut eivät aiheuta hälinää tunnilla ja lisää väkivaltaa koulussa) on sitä mieltä, että maahanmuuttajien takia koulut jakaantuvat hyviin ja huonoihin. Mitenköhän tämä sitten on mahdollista?



Kuten sanottu, itse en tätä allekirjoita. Näen ennemminkin erojen johtuvan kasvavista tuloeroista ja köyhimmän osan keskittymisestä tietyille alueille. Maahanmuuttajat keskittyvät lisäksi asuntopolitiikan ansiosta samoille alueille. Lisääntyvä työmäärä maahanmuuttajien kanssa yhdessä pienen tuloluokan perheisiin aiheuttaa ongelmat. Mielestäni on väärin sanoa, että ongelmat johtuvat maahanmuutosta. Tilanne on ratkaistavissa ilman maahanmuuton vähennystä poliittisin toimin, joita olen aiemmissa viesteissäni eritellyt.


Quote


Kävikö mielessä, että ehkä tuossa ei tarkoiteta (pelkästään) työtuntien määrää? Ehkäpä itse oppitunnin aikana kaikki 20 eri kieltä puhuvaa mamua aiheuttavat sen verran paljon työtä, että oppitunnin sisältö kärsii ja opetuksen määrää ja täten myös tasoa on pakko laskea. Toki tuollaisessa ympäristössä myös oppitunnin suunnittelu lienee haasteellisempaa.

Tulkkiongelmat ratkeaisivat välittömästi, kun maahanmuuttajat osaisivat suomea. Tai opettaja osaisi muutamaa kymmentä eri kieltä, mutta väittäisin edellisen olevan helpommin toteutettava vaihtoehto.

Maahanmuuttajien Suomen oppimisessa olemme varmasti kaikki yhtä mieltä. Suomea tulee osata. Mutta mikäli Suomessa oleskelu on kestänyt vain vähän aikaa, ei byrokraattisten toimien sujuvuutta suomeksi voi vaatia. Tulkkien saatavuutta tulisi lisätä. Opettaja -lehden tutkimuksessa nimenomaan sanotaan että suurin lisäaika menee kodin ja koulun väliseen yhteydenpitoon. Mielestäni tämän päivän maailmassa tällainen "communication breakdown" on ratkaistavissa.

Älä myöskään liioittele. Näytä minulle luokka, jossa on 20 eri etnistä ryhmää.

Oppitunteja joutuu toki suunnittelemaan eri lähtökohdista, mutta yleensä jokainen luokka pitää sisällään tiettyjä erityistarpeita vaativia oppilaita. Kuten aiemmin olen sanonut mamuja ei pitäisi olla liikaa yhdella luokalla, heidät tulisi ripotella tasaisesti koko kouluun ja koko kaupunkiin.


Quote


Niinhän se ratkaisu on siinä. Itse asiassa Halla-ahon Jussikin on tuon jo maininnut aikoja sitten*.

Tätä naureskelinkin, että jostain sentään hänenkin kanssaan olen samaa mieltä...  ;)



Quote

Puhe ei ollutkaan nyt siitä, miten tämä asia ratkaistaan. Puhe oli siitä, että suurissa määrissä maahanmuuttajat aiheuttavat ongelmia kouluopetuksessa. Tämä taas jakaa kouluja hyviin ja huonoihin.

En allekirjoita edelleenkään. Mutta tasoeroja on, se on selvä. Näen kuitenkin tällaiset asiat ongelmina, jotka on ratkaistavissa (ilman maahanmuuton rajoittamista). Poliittisia näkemyksiäni voi lukea aiemmista viesteistä.


Quote from: _jaq_ on 20.04.2011, 21:01:50
Quote
http://www.opettaja.fi/pls/portal/docs/PAGE/OPETTAJALEHTI_EPAPER_PG/2011_08/156481.htm

Jos nyt ollaan kaikinpuolin rehellisiä, maahanmuuttajien määrä vaikuttaa kouluopetukseen - negatiivisesti.

ja ratkaisu siihen löytyy myös resurssien lisäyksestä:
"Vastaajien mielestä monikulttuurisuus on nykypäivää ja rikkaus. Suvaitsevaisuus osa elämisen taitoa nykymaailmassa. Edellytyksenä on, että opettajat saavat riittävästi koulutusta maahanmuuttajien opetukseen. Kahdeksan opettajaa kymmenestä sanoo, että ei ole saanut tällaista koulutusta. Opettajat pitävät saamaansa koulutusta maahanmuuttajien opetukseen täysin riittämättömänä."

Quote

Tuo jo suora johdannainen monikulttuurisuusmantroista. Tuossa ollaan menossa metsään. Monta eri arvojärjestelmää rinnakkain eivät toimi.
Monikulttuurissa "maassa maan lailla" ei enää päde, koska on monta eri laki-, tapa-, ja normijärjestelmää rinnakkain. Ainakin monet muslimit toteuttavat sanomansa mukaan mielummin Islamin lakia kuin maan lakia.

Lisää resursseja? No, lisätään resursseja. Se ei kuitenkaan poista sitä asiaa, että maahanmuuttajaoppilaat aiheuttavat huomattavaa lisätyötä. Itse asiassa se vahvistaa tämän käsityksen.

Taisit sen tuossa itsekin epäsuorasti myöntää. Olepas nyt ihan rehellinen itsellesikin.

Osa mamuoppilaista aiheuttaa lisätyötä. Suuri osa ei. Osa kantaväestön oppilaista aiheuttaa lisätyötä, suuri osa ei. Kummassakin tapauksessa resursseja tulisi lisätä. Tästä varmaan kaikki on yhtä mieltä, mitään ei kuitenkaan tapahdu sen suhteen...

Mutta siihen, että näen sitä rasismia kantaväestön oppilaiden puolelta ei auta mikään rahallinen resurssi. Sen resurssin on tultava yhdessä kotoa ja koulusta. Eli käsitellään niitä teinejä ja varhais-sellaisia varsinkin hieman kevyemmällä ajatuksenkululla, kuin esim mitä täällä foorumilla tai vaikka kommarifoorumeilla politiikkaa mietitään.

Marius

Jaq, vaadit lisää resursseja. Mitä ne resurssit olisivat? Lisää palkkaa sinulle,
että jaksaisit mamuhelvetissäsi? Kenties uusiin silmälaseihin?
Yksi plus yksi on kolme, koska enemmistö sanoo niin.

Batman

Quote from: _jaq_ on 20.04.2011, 23:33:33
Olen kuin olenkin Halla-ahon kanssa jostakin asiasta OSITTAIN samaa mieltä!
Tuo nyt ei ole kovinkaan informatiivista, miltä osin?

Quotekaikenlaista...

Jaa minkälaista?
"Tällaiset puheet eivät ansaitse sanavapautta"
- Apulaisvaltakunnansyyttäjä Jorma Kalske

Mielipide on kuin persreikä; jokaisella on omansa.
http://www.youtube.com/watch?v=NrmPehlHK3w&feature=related

_jaq_

Quote from: Marius on 21.04.2011, 00:32:37
Jaq, vaadit lisää resursseja. Mitä ne resurssit olisivat? Lisää palkkaa sinulle,
että jaksaisit mamuhelvetissäsi? Kenties uusiin silmälaseihin?

Mielestäni palkkani on erinomainen. Silmälaseja en käytä.

rahalliset resurssit:
Tärkein:
-Pienemmät opetusryhmät.

sitten:
-joka kouluun erillinen "paja", pienryhmä. Johon voi laittaa oppilaan, jos se matikka tai englanti ei luonnistu.

-lisää tulkkipalveluita kodin ja koulun yhteydenpidon helpottamiseen

-suomen kielen opiskeluun lisäresursseja

henkiset lisäresurssit:
-kantaväestön suvaitsevaisuus  ;)

Marius

Yksi plus yksi on kolme, koska enemmistö sanoo niin.

_jaq_

Quote from: Batman on 21.04.2011, 00:39:06
Quote from: _jaq_ on 20.04.2011, 23:33:33
Olen kuin olenkin Halla-ahon kanssa jostakin asiasta OSITTAIN samaa mieltä!
Tuo nyt ei ole kovinkaan informatiivista, miltä osin?
no siltäosin, kun juuri sanoit että olemme samaa mieltä...
Quote
Quotekaikenlaista...

Jaa minkälaista?
sanonta...

_jaq_

Quote from: Marius on 21.04.2011, 00:46:38
Eli ainut mitä itseasiassa vonkaat, on RAHAA!

Kyllä näinkin pärjätään, mutta kyllä koululaitos aika pienellä tulee tällä hetkellä toimeen.

Raha myös rahoittaa, kuten sanotaan.

Ja sitä henkistä lisäresurssiakin voi tosiaan yrittää hoitaa rahalla, mutta kyllä se onnistuu ilmankin. Ja se olisi ehkä mielestäni se tärkein kuitenkin...  ;)