News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2011-03-07 Ruotsi: Yhdeksän oppilasta kymmenestä ei voi olla tyhmiä

Started by rähmis, 07.03.2011, 21:44:00

Previous topic - Next topic

rähmis

"Ei voi olla mahdollista, että yhdeksän oppilasta kymmenestä on tyhmiä. Tämä johtuu jostain muusta", sanoo matematiikan opettaja Stavros Louca.

Koulutarkastusvirasto pudotti tänään pommin. Rosengårdin alueen koulut saavat osakseen viiltävää kritiikkiä - Rosengårdskolanin oppilaista 87% ei saa hyväksyttävää arvosanaa kaikista oppiaineista.

SVT

Rosengårdin alueen tulokset ovat hälyttäviä, kerrotaan koulutarkastusvirastosta. Pääjohtaja Ann-Marie Beglerin mukaan resurssien puutteesta ei ainakaan ole kyse.

SVT

Ehkä ilmastonmuutos on pehmentänyt oppilaiden aivot.

OTU

"Ei voi olla mahdollista, että yhdeksän oppilasta kymmenestä on tyhmiä. Tämä johtuu jostain muusta", sanoo matematiikan opettaja Stavros Louca.

Islam ja/tai kulttuuritausta?
Tietysti, kyllähän se mahdollista voi olla, kun on haalittu väkeä ilman minkäänlaista testausta. Ja vielä maista, joissa ÄO on alhainen.
Väitätkö meitä väkivaltaisiksi? Peru väitteesi, tai tapamme sinut.
Merkel: ,,Multi-Kulti ist absolut gescheitert"
"David Cameron will say as he declares that the doctrine of multiculturalism has "failed" and will be abandoned."
Sarkozy: Vallitseva maahanmuuttajapolitiikka epäonnistunut.

Vouti

Quote from: rähmis on 07.03.2011, 21:44:00
Ehkä ilmastonmuutos on pehmentänyt oppilaiden aivot.

Ehkä ilmastonmuutos on pehmentänyt oppilaiden päättäjien aivot. Tai sitten koko homma johtuu siitä, että Kremlin Suuret Punaiset Aivot käännettiin pois päältä 1991.

      - Vouti

Jälkimaailma, seiso täällä omalla pohjallasi äläkä luota vieraaseen apuun. -Augustin Ehrensvärd

Lentomestari

Nämä Ruotsista kasaantuvat monikulttuuriuutiset on takuulla suvispiireissä kiusallisia, se lipposen sokea reettakin näkee mistä on kyse, mutta kukaan ei voi sanoa ääneen, koska rasismi.

Täältä pienen rapakon takaa on turvallista lukea noita ja hekotella, jonkun aikaa...vielä, koskahan täälläkin??...no ehkä sitten kun kultamunat kuoriutuu.

Malla

Quote from: rähmis on 07.03.2011, 21:44:00
"Ei voi olla mahdollista, että yhdeksän oppilasta kymmenestä on tyhmiä. Tämä johtuu jostain muusta", sanoo matematiikan opettaja Stavros Louca.

Ehkä opettajasta? Jos mikään muu selitys ei toimi.

pw

Quote from: Axel Cardan on 07.03.2011, 21:54:11
Aha. Ensimmäinen kerta, kun kuulen, että resursseja ainakin on riittävästi.

Nyt alkaakin pohdinta.


Tuota minäkin ihmettelin. Yleensä suvispoolin papukaijamainen vastaus kaikkiin mokua koskeviin ongelmiin on vaatia lisää rahaa. Mistäs nyt tulee kun ei fyffe kelpaa?

Olisko syy pyyteettömyyteen se että mokukoneistolla on jo ruåtsissakin niin paljon fyrkkaa(käytännössä avoin piikki) ettei sen lisääminen ole oikein mahdollista . Jäljelle jää siis vain se perinteinen: aloittaa infernaalinen rasismikiljunta. Rakenteellinen rasismi, piilorasismi, rasismi...

Ehkä uutinen oli pohjustus. Todetaan että ongelma on. Seuraavassa jaksossa kerrotaan sitten syylliset.

Sanglier

Otsikosta: kyllä voi. Älykäskin voi käyttäytyä tyhmästi. Tyhmyys koulussa on nimenomaan oman etunsa vastaista toimintaa: laiskottelua, lintsausta, häiriköintiä. Syy löytyy 100%:sti kotoa ja kulttuurista.

Jos otos on oikea, kymmenenkin oppilasta kymmenestä voi olla "tyhmiä."

Professori

Toistan itseäni, mutta kannattaisikohan Ruotsissa (ja Suomessa) pohtia, olisiko kotoutusmenetelmille tehtävissä jotain? Jos mamunuoleskelun sijasta opetettaisiin uuseurooppalaisille sellaisia asioita, joiden avulla länsimaisessa yhteiskunnassa voi oikeasti menestyä? Loogista ajattelua, ahkeruutta, erilaisten ihmisten kunnioittamista, pohjoismaista kulttuuria, tapoja ja elämäntapoja.
Niin kauan kuin yhteiskunnassa on todellinen sananvapaus se ei voi olla läpeensä mätä. Sen sijaan jokaisesta läpeensä mädästä yhteiskunnasta puuttuu todellinen sananvapaus.
Lisää ajatuksia: http://professorinajatuksia.blogspot.com/

KTM

Eiköhän USAn esimerkki ole sen jo osoittanut että kotoutuminen ja sopeutuminen on sitä tehokkaampaa mitä vähemmän siihen laitetaan rahaa. Pakko on paras motivaatio.

Mahtaakohan oikeasti monikulttuurisissa maissa kuten USA ja Singapore edes olla mitään monikulttuurisuusinstituutteja ja muita? Eiköhän noissa maissa sopeuduta, koska ilmaista rahaa ei ole tarjolla. Ilmainen raha ja liiallinen "ymmärtäminen" on pahin este kotoutumiselle.

Kommeli

Quote from: Axel Cardan on 07.03.2011, 22:27:34
Stavros tietää tasan tarkkaan mistä kenkä puristaa.
Hänen kommenttinsa on niin todellisuuspakoinen, että tulee mieleen mies, joka lyö vasaralla sormeensa ja toteaa perään, että kipu ei voi ainakaan väärästä ravinnosta johtua.
Totta. Onkin mielenkiintoista nähdä mihin ruotsalaiset ongelmiensa ratkonnassa päätyvät.
Minä veikkaan, että vika on opettajissa ja opettajakoulutuksessa.
Quote from: Malla on 07.03.2011, 22:13:36
Ehkä opettajasta? Jos mikään muu selitys ei toimi.

Edit:
Vielä parempi: ongelma on kouluympäristö. Oppilaat pakkosiirretään paremmille alueille Ruotsiin.

matkamasentaja

Quote from: Malla on 07.03.2011, 22:13:36
Quote from: rähmis on 07.03.2011, 21:44:00
"Ei voi olla mahdollista, että yhdeksän oppilasta kymmenestä on tyhmiä. Tämä johtuu jostain muusta", sanoo matematiikan opettaja Stavros Louca.

Ehkä opettajasta? Jos mikään muu selitys ei toimi.


Kysytty oppilailta vääriä kysymyksiä?. Olisiko tulos parempi jos vastaukset saisi antaa räppinä eikä kirjoitettuna.

matkamasentaja

Quote from: Axel Cardan on 07.03.2011, 22:27:34
Stavros tietää tasan tarkkaan mistä kenkä puristaa.
Hänen kommenttinsa on niin todellisuuspakoinen, että tulee mieleen mies, joka lyö vasaralla sormeensa ja toteaa perään, että kipu ei voi ainakaan väärästä ravinnosta johtua.

Oikeassahan se olisi.. ;D

Kommeli

Quote from: matkamasentaja on 07.03.2011, 22:57:03
Quote from: Malla on 07.03.2011, 22:13:36
Quote from: rähmis on 07.03.2011, 21:44:00
"Ei voi olla mahdollista, että yhdeksän oppilasta kymmenestä on tyhmiä. Tämä johtuu jostain muusta", sanoo matematiikan opettaja Stavros Louca.

Ehkä opettajasta? Jos mikään muu selitys ei toimi.


Kysytty oppilailta vääriä kysymyksiä?. Olisiko tulos parempi jos vastaukset saisi antaa räppinä eikä kirjoitettuna.
Ei vaan ongelma on se, että rasistiset ruotsalaiset ovat paenneet alueelta. Ruotsalaisia oppilaita onkin pakkosiirrettävä Rosengordeniin. Win Win!

CaptainNuiva

Nämä ruotsalaiset sitten jaksavat etsiä näitä syitä ja eivät pysty tunnustamaan faktoja vaikka hohtimilla niitä ulos yrittäisi kiskoa....Ovat kuin teinejä jotka uskovat pystyvänsä fysiikan lakeja autollaan kumoamaan ja tempaisevat 150 lasissa jyrkästä kurvista metsähallituksen tontille.
Sen jälkeen etsitään syitä ruotsalaiseen tapaan:
-Autossa oli varmaan jotain vikaa
-Tie oli taatusti jäässä
-Vastaantulija yllätti
-Kaverit häiritsi
-Kirjoitin tekstaria kaverille takapenkille.
jne jne.
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

Uljanov

Google Translator tarjoaa käännöksen englanniksi: (sisältää varmuudella virheitä)

QuoteMatt teacher Stavros Louca in "Class 9A". Photo: SVT
"Nine out of ten students can not be stupid"

Published March 7, 2011 - 17:55
Updated March 7 2011 - 18:13
School Supervision alarming report on Rosengårdsskolan in Malmo arouses strong reactions. "It can not be that nine out of ten young people are unintelligent. It depends on other things," says math teacher Stavros Louca to SVT.

School Inspectorate's report hit like a bomb today. Schools in the district Malmoe receive scathing criticism. On Rosengårdsskolan reaches 87 percent of students are not goals in all subjects.

Stavros Louca have personally visited the school in which SVT recorded a pilot episode of "Class 9A" a few years ago.
-In the class we visited, which were almost no approved. It was awful, "he says.

"Raise the bar"

Their attitude towards the students is the first National Authority to crack down on. There is too much "lack" thinking in terms of students.

-To have the low expectations of students is a great danger. One must raise the bar to enhance performance. If I was a teacher in a class where nine out of ten students will not be approved, I ask myself the question if there is anything I should improve. Maybe needed coaching," says Stavros Louca.

When deficiencies are found in schools is often cited lack of resources as a reason. But Stavros Louca do not think it is the main problem in Rosengårdsskolan.

- When 87 percent are not certified, it is about something else. Students are not inspired and probably the teachers are not sufficiently motivated. There is no vision, he believes.

Not a lack of resources

There is also a danger of a "vicious circle" in underperforming schools. A situation in which students pull down instead of lifting each other. Stavros Louca believe that school principals and teachers have to go in and break the vicious spiral.

-Young people need to motivate and inspire each other.

Rosengard district must, within one month to show what measures it will take to better analyze student achievement. And at the school are expected hard work.

-The Principal must gather the staff and ask them what they think the situation is due. Then, the head teacher in class and see how instruction looks like and interviewing students. Maybe you have to completely redo the classes if they are too destructive. In addition, the school must convene the parents.

-You must do something quickly. For what happens when these kids can not get into high school. The risk of facing the street. And it's very serious for both the children themselves and for society, "says Stavros Louca.

Eli kyllähän tuossa aika paljon syytä vieritettiin opettajille. Koko uutisessa ei mainita Rosengårdin maahanmuuttajavaltaisuudesta sanaakaan.

Kysyms Ruotsin tilannetta paremmin tunteville: tietääkö perusruotsalainen näitä lukiessaan, mistä siellä oikeasti on kyse? Vai miettivätkö he lukiessaan, että mikä Görania ja Sven-Åkea vaivaa, kun ei koulu suju?

edit:
tuossa toisessa uutisessa on haastateltu maahanmuuttajataustaisia oppilaita, joten siitä selviää tilanteen taustat ehkä vähän paremmin, vaikkei Rosengårdin väestöpohjaa mainita siinäkään.

dothefake

"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Jepulis

Quote from: rähmis on 07.03.2011, 21:44:00
Tämä johtuu jostain muusta", sanoo matematiikan opettaja Stavros Louca.
Olisiko kotoutusresurssien vähäisyydestä kyse. Ao. selvityksestä:

http://www.karjalainen.fi/karjalainen/Uutiset/suomi_k%C3%A4rkiviisikossa_maahanmuuttajien_kotouttamisessa_3684032.html

"Parhaiten maahanmuuttajia kotoutetaan Ruotsissa, kertoo 28 maata käsittävä selvitys"

Just. Niin onnistui islamuskoisten maahanmuuttajien liittämisessä maahansa siihen maailman eniten panostava.  

50-60-70 luvuilla vastaavat tulijat ei tarvinneet juuri resursseja, vaan päinvastoin toivat. Siksikin Ruotsi on nyt maailman rikkaimpia maita, jolla on varaa esiintyä maailman omanatuntona. Ruotsissa on kuitenkin tabu vetää yhteen ne kaksi lankaa, että alkupään tulijat oli Suomesta ja jälkimmäisistä epäonnistuneimmat tulee islamilaisista maista.  

Ruotsi on kyllä ihmeellinen maa sikäli, että noinkin näkyvät ongelmat ei ole käytännössä vaikuttaneet erikoisemmin maan politiikkaan. Ilmeisesti rahan määrä helpottaa ongelmia ja rahaa Ruotsin kansantaloudessa toistaiseksi riittää, kuten eräässä aiemmassa kommentissani esimerkkien kautta totesin. Ruotsi on kiistämättömästi hoitanut taloutensa monilta osin hyvin. Se loi huomattavasti Suomea joustavamman pelikuvion Euroopassa ja onnistui finanssipolitiikassa. Niillä he pystynee kompensoimaan melko massiivisiakin virheitä. Suomi historian, yhteensattumien ja viimeisten vuosien heikon politiikan seurauksena ei omista vastaavia kansantaloudellisia resursseja, eikä joustavuutta, joten suomalaisilla ei myöskään ole varaa pelata rikasta ja rutiköyhää maahanmuuttokysymyksillä. Ruotsin nielemään laskuun meillä ei ole varaa, vaikka suomalaispoliitikoilla on ikävä kyllä sama sokea usko kuin ruotsalaiskolleegoillaan.
Vihapuhe on parempi kuin lässytetty valhe.

Eino P. Keravalta

Quote"Ei voi olla mahdollista, että yhdeksän oppilasta kymmenestä on tyhmiä. Tämä johtuu jostain muusta", sanoo matematiikan opettaja Stavros Louca.

Voisiko Stavros matematiikan opettajana sitten kertoa, moniko kymmenestä oppilaasta voi olla tyhmä? En ole matematiikan opettaja, mutta uskon, että oppilaista 0-100% voi olla tyhmiä. Kaikki oppilaat voivat olla tyhmiä, jos luokalle on sattunut vain tyhmiä oppilaita.

Stavros tietysti tarkoittaa, että normaalioloissa olisi tavattoman epätodennäköistä, että 90% oppilaista olisi tyhmiä. Mutta Rosengård ei edustakaan normaalia, ruotsalaista yhteiskuntaa, jolle opetussuunnitelma on luotu - se edustaa Lähi-Itää ja Afrikkaa, ja tulosta tulisi peilata siinä suhteessa ja tunnustaa, että Lähi-Idän ja Afrikan tulokseksi jakauma on aivan normaali. Tässä mielessä Stavros voi olla huoleti ja lakata epäilemästä kykyjään matematiikan opettajana.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

AIP

Quote from: Sanglier on 07.03.2011, 22:26:00
Otsikosta: kyllä voi. Älykäskin voi käyttäytyä tyhmästi. Tyhmyys koulussa on nimenomaan oman etunsa vastaista toimintaa: laiskottelua, lintsausta, häiriköintiä. Syy löytyy 100%:sti kotoa ja kulttuurista.

Jos otos on oikea, kymmenenkin oppilasta kymmenestä voi olla "tyhmiä."

No niinpä juuri. Jos yksi tai kaksi yhdeksästä olisivatkin ihan oikeasti tyhmiä, niin loput yksinkertaisesti käyttäytyvät typerästi ja/tai heitä painostetaan typerään käytökseen kotona. Edes ruotsalaiset suoriutumisvaatimukset eivät voi olla niin korkeita, etteikö keskiälyinen ihminen voisi niitä täyttää.

Se, että oppilaisiin ei suhtauduta oppilaina, vaan triljoonakertaisesti ylimitoitetuin, kaikkeen muuhun kuin oppimiseen tähtäävin erityisresurssein lienee oma tekijänsä surkeassa kokonaisuudessa. Katsokoon nyt Varissuolla taas mallia Rosengårdista sen suhteen miten ei tule menetellä.

ämpee

Kaikki ihmiset ovat yhtä hyviä, ja kaikki kulttuurit ovat samanarvoisia...

Tasapäistämis Tasa-arvoisuusajattelu on tainnut mennä hieman överiksi.
Joissain kulttuureissa oppimista vaan ei arvosteta samalla lailla kuin joissain toisissa, taustalla saattaa ehkä vaikuttaa sekin, että vanhempienkaan ei ole tarvinnut mitään muuta tehdä, kuin ilmaantua paikkakunnalle, ja leipää on riittänyt.

Onko kukaan koskaan kuullut sosiaalituen vähäisyydestä vaikeroivasta kiinalaisesta, tai koulunkäynnin vastenmielisyydestä valittelevasta juutalaisesta, tai lakien ankaruudesta valittavasta saksalaisesta ?
Moniosaaminen näyttääkin olevan monivalittamista, ja suvaitsevaisto näyttää äidinvaistoja...
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

matkamasentaja

Alueen kouluihin on saatava etnis-ruotsalais kiintiöt. 10% etnisiä ruotsalaisia luokkaan sen yhden osaavan Råsengårdilaisen lisäksi parantaa tulosta jo 100%, enää 8/10 oppilaista on äärettömän tyhmiä.

normi

Pelottavaa, jos vastaus on, että voi... sitä ei voi täysin sulkea poiskaan. pelottavaa jos todellinenluku on vaikka vain 5 kymmenestä tai 4:kin...

Käytännössä on kyse sitten tyhmyydestä tai tyhmästä kulttuurista tms. niin we are in trouble with these immigrants...

no ainahan voi marssitta kameran eteen sen yhden kymmenestä ja "todistaa", että kyllä nekin osaavat...  ;)
Impossible situations can become possible miracles

Late

90% oppilaista Rosengårdissa ei ole lähtökohtaisesti niin tyhmiä etteivät voisi saavuttaa hyväksyttävää tai jopa kohtalaista arvosanaa kaikissa kouluaineissa. Lähtökohta nuorten opiskeluun on kuitenkin niin huono että mitä muutakaan voi odottaa. Kun vanhemmat pääosin elelevät sosiaalituilla niin sieltä suunnalta tuskin tulee kannustusta panostaa opiskeluun ja positiiviset esimerkit lienevät ikätovereissakin aika harvassa.

Eivätkä nuo esitetyt korjaavat toimenpiteet oikein vakuuta.

QuoteSamverkan med hemmen måste blir bättre. Föräldrarna måste få större möjlighet att påverka verksamheten i skolor och förskolor.

Eli vanhemmille lisää vaikutusmahdollisuuksia koulujen toimintaan. No just. Vanhemmat tulevat kertomaan miten heidän pilttinsä oppivat parhaiten. Opetussuunnitelmista viis.
Quote
Elevernas kunskaper om demokrati måste fördjupas och deras möjlighet att påverka undervisningen måste bli större.

Syventävää demokratiatietoa/taitoa ja suuremmat vaikutusmahdollisuudet opetukseen. Ei se oppi tietenkään väkisin oppilaiden päähän mene mutta vähän pelkään että rima asetetaan vähän alas jos oppilaat saavat päättää millaista opetusta he saavat ja millä tavalla.

Niin kauan kun oppilasjakauma on noin vinoutunut on vaikea kuvitella että tulokset radikaalisti paranisivat. Ylipäätään Ruotsin kouluille ei voi kovin valoisaa tulevaisuutta ennustaa kun maassa laittomasti oleskelevien lapsetkin saivat oikeuden koulunkäyntiin. Sinänsä hyvä näille lapsille mutta taas yksi lisärasite koululaitokselle.

Jaska-70

Mikä mahtaa olla maahanmuuttajien osuus ko asuinalueen ihmisistä?
Ei kai vain 87% ? :)

Malla

Quote from: Eino P. Keravalta on 08.03.2011, 01:59:18
Quote"Ei voi olla mahdollista, että yhdeksän oppilasta kymmenestä on tyhmiä. Tämä johtuu jostain muusta", sanoo matematiikan opettaja Stavros Louca.

Voisiko Stavros matematiikan opettajana sitten kertoa, moniko kymmenestä oppilaasta voi olla tyhmä? En ole matematiikan opettaja, mutta uskon, että oppilaista 0-100% voi olla tyhmiä. Kaikki oppilaat voivat olla tyhmiä, jos luokalle on sattunut vain tyhmiä oppilaita.

Niin. Matematiikan opettaja Louca sotkee nyt hieman huolestuttavasti epätodennäköisyyden ja mahdottomuuden. Esim. loton pääpotin voittaminen on jokseenkin epätodennäköistä, mutta ei tiettävästi mahdotonta.


pamaus

Quote from: matkamasentaja on 07.03.2011, 22:58:57
Quote from: Axel Cardan on 07.03.2011, 22:27:34
Stavros tietää tasan tarkkaan mistä kenkä puristaa.
Hänen kommenttinsa on niin todellisuuspakoinen, että tulee mieleen mies, joka lyö vasaralla sormeensa ja toteaa perään, että kipu ei voi ainakaan väärästä ravinnosta johtua.

Oikeassahan se olisi.. ;D

Jos tutkimuksen tulos ei ole totta (vaikka onkin) niin väärin tutkittu.  ;)

Taas yksi osoitus siitä ettei suvisten todellisuus ole kotoisin tästä maasta.
Pamaus - tapahtui Viipurissa 30.11.1495 ja uudestaan 19.5.2024  https://mil.in.ua/en/news/an-explosion-occurs-at-an-oil-depot-in-vyborg/ . Vajakkien keskuudessa uumoillaan  ullatusilotuksen sattuneen.

saippuakauppias

Ooh, vihdoinkin pätkittiin Ruåtsi. Meillähän on jo ratkaisu keksitty; Virkkunen ehdotti, että hkin yliopistossa aletaan järjestää somalinkielisistä opetusta.

Kun tajuuvatten perustaa Råsengårdin Somalinkielisen Yliopiston, niin ratkeaa tämäkin pulma. Kukaan ny viitti kouluja käydä jos tulkkauspalvelu loppuu ysiluokalla. Jos tie on auki tohtoritasolle, niin eiköhän ne kultamunat ala kuoriutua.

kohmelo

http://www.thelocal.se/32456/20110308/
QuoteMalmö schools slammed by inspectorate

Schools in Rosengård in Malmö in southern Sweden have come in for stinging criticism from the Swedish Schools Inspectorate (Skolinspektionen).
...

Rekku

Quote from: Kaapo on 07.03.2011, 23:58:04
...kuinka paljon Abdi saa sakkoa kun heittää poliisia kivellä, jos Abdi saa 60 päiväsakkoa....

Epäyhtälö. Ei abdi saa sakkoja. poliisi saa sakot kansanryhmän kiihottamisesta heittämään kivellä.
"Nykyvihreät kuolisivat melkoisen äkkiä nälkään, kylmään ja sukupuuttoon, jos saisivat tahtonsa läpi kaikissa ajamissaan asioissa."
—Asta Tuominen

"The earth is flat. Whoever claims it is round is an atheist deserving of punishment."
—Sheik Abdul-Aziz Ibn Baaz, supreme religious authority of Saudi Arabia, 1993

Kommeli

08.03.2011 HS:Tutkijat: Koulun tuettava erilaisia temperamentteja
QuoteKoulu ei anna riittävästi tukea poikien vilkkaalle temperamentille. Tässä saattaa olla yksi syy sille, että pojat syrjäytyvät herkemmin jatko-opinnoista ja työelämästä kuin tytöt, arvelevat Helsingin yliopiston tutkijat.

Psykologian tohtori Laura Pulkki-Råbackin ja psykologian maisteri Saija Alatuvan mukaan syrjäytymiskehitys alkaa jo peruskoulussa. Vilkkaus ei kuitenkaan yksinään lisää syrjäytymistä. Esimerkiksi suuri luokkakoko, epävakaa kotiympäristö ja periytyvä herkkyys ympäristön vaikutuksille pahentavat tilannetta.

Geneettiset herkkyydet liittyivät tässä tutkimuksessa aivojen serotoniini- ja dopamiini-aineenvaihduntaa sääteleviin geeneihin.

Koulun pitäisi tutkijoiden mielestä tarjota tukea erilaisille temperamenteille. Tutkijat toivovat kouluihin lisää miesopettajia sekä pienryhmille soveltuvia koulutiloja ja luokkakokojen pienentämistä. Varhainen puuttuminen häiriökäyttäytymiseen voi vähentää eriarvoisuutta.
Mitähän ruotsalaiset ovat mieltä?

http://www.youtube.com/watch?v=ba--oXgcLGs