News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2010-10-01 YLE: 95-bensan poistuminen ihmetyttää

Started by Oinomaos, 01.10.2010, 17:44:40

Previous topic - Next topic

do.ut.des

MOT saisi tehdä jutun tästä etanolihömpötyksestä.
"Elintason nousu on sitä, että entistä useammalla on enemmän rahaa käytössä kuin järkeä." - P.V.

"Peace for us means the destruction of Israel and nothing else." - Yasser Arafat

Fincum

Manuaalin mukaan autooni käy 95 bensa, mutta kilkatuksen ja kalkatuksen välttämiseksi olen jo ajat käyttänyt 98 bensaa. Nakuttelu loppui siihen.
Volvo Fordin 1.8 koneella.
Liika raha on vähemmistön ongelma, mutta ei heitäkään pidä unohtaa.

Oluttikka

Mites tuo hallinnon läpinäkyvyys... Ketkä tämänkin pelleilyn Suomeen toivat?
Syytänkö viherpipertäjiä vai ketä.

nevahood

#93
Voi hyvin kuvitella taas lopputuloksen.

- Nopeimpana vaikutuksena viljan hinta pomppaa (käy meksikot)
- Pakettiin jääneet ja hiljalleen metsittyvät pellot otetaan takaisin käyttöön (en pidä sinänsä huonona). Hiilinielun (metsä) sijaan metsittyvä pakettipelto muuttuu erittäin huonolla hyötysuhteella toimivaksi "kierrättämöksi". Peltojen puskurointikyky on huomattavasti huonompi kuin metsillä, ts. pienetkin muutokset ilmastossa voivat pilata koko vuoden sadon ja samalla myös positiivisen ympäristövaikutuksen.
- Moni väittää, että ilmastovaikutus pellolla ja metsällä on sama, sillä "kyllä se puukin hiileksi palaa". En pitäisi ihan noin yksinkertaisena. Sahatavarana puu säilyy kuitenkin jopa vuosisatoja. Ei sen puun tarvitse olla ikimetsässä, johon sitoutunut hiili saturoituu hyvinkin nopeasti. Pellosta taas hiilikierto on huomattavasti nopeampaa. Eniten minun mielestä hiiltä sitoo tehoviljelty metsä, jota käytetään sahatavaraan.

Ei muuta kun lisää peltoa vaan. Mieluiten vielä sieltä, missä se on halvinta. Eli sademetsäalueelta. Pitäis mennä läpi ihan ilmoitusasiana. Vähän kuin hehkulamppukielto.
Suurkiihottaja Runeberg

monokultturisti

Quote from: mustaviirus on 26.10.2010, 23:31:16
Tuossa aikaisemmin pohdiskelin Shellin V-powerin käyttöä. Pari tankillista takana ja bääm bääm.

Oli liian korkealentoinen ilmaisu minulle, siis mitä tapahtui?
Voisin kuvitella, että muslimien uskoa islamin oikeellisuuteen vahvistaa suurestikin se, että länsimaalaisten itsepetoksellista suhtautumista islamiin ei pysty järjellä selittämään. Sen on siis oltava Allahin johdatusta.

sikakyösti

onneksi venäjältä saa halpaa ja hyvää alkoholitonta bensaa vielä piittkkkäääännn :flowerhat: vanha passatti volkkari on paras peli mitä on, halpa ja varma toiminen,ei ole katteja eikä muita turhuuksia ja tankki vetää +90l ja tonkassa 10l ;D

Ano Nyymi

Valtio tekee tuossa mokan ja saa kansan vastustamaan asiaa. Jos bensa myytäisiin entiseen tapaan mittarilta ja etonolin saisi erillispakkauksessa kassalta mukaansa niin jopas olisi kansalaisten mielestä maailman parhain juttu tuo  ;D

monokultturisti

Voisin kuvitella, että muslimien uskoa islamin oikeellisuuteen vahvistaa suurestikin se, että länsimaalaisten itsepetoksellista suhtautumista islamiin ei pysty järjellä selittämään. Sen on siis oltava Allahin johdatusta.

Teemu Niva

Onkos tuota uutta E10-bensaa vielä kukaan kokeillut? Miten toimii?

Wikipedia ei kyllä hirveästi lupaile:

Quote
Etanolin lämpöarvo on kuitenkin huomattavasti bensiiniä alhaisempi (etanolin 26,8 MJ/kg, moottoribensiinin 43,0 MJ/kg), minkä vuoksi litramääräinen kulutus kasvaisi lähes puolella, ellei moottorin hyötysuhde paranisi. Sensijaan E95:n lämpöarvo on 33,8 MJ/kg ja gasoholin eli E10:n lämpöarvo puolestaan 47,0 MJ/kg. [7] Valtion teknillisen tutkimuskeskuksen arvion mukaan litrakulutus kasvaa 25–40 % etanolipitoisuudesta riippuen.[8]

...

Teknisesti etanolia on mahdollista lisätä joko bensiinin joukkoon tai käyttää sellaisenaan. Moottoriin tehtävät muutokset ovat vähäisiä, mutta etanolin vaatiman korkeamman höyrystymislämmön ja alhaisemman höyrynpaineen vuoksi moottorin käynnistäminen kylmänä vaikeutuu merkittävästi
Kosmisten totuuksien laukominen ääneen on kiellettyä!
teemu-niva.ehdolla.fi

Selonteko: Maahanmuuton vaikutukset Kajaanissa

Veli Karimies

En tuosta tiedä, mutta korkeampi oktaaninen ainakin kuluu hitaammin ja tuo hieman tehoja.

P

Quote from: Faidros. on 02.10.2010, 12:22:26
Quote from: RockOla on 02.10.2010, 11:55:39

QuoteMikä on shovel?


Shovelhead = Harley Davidson

Ei se nyt ihan 1/1 mene. Shovelhead("lapiopää") on yksi HD:n lempinimistä. Nimi juontuu syliterinkannen muodoista, aivan samaan tapaan kuin Flathead(sivuventtiili "lättäpää"), tai Panhead(kansiventtiili "pannupää").

Shovel on myös kansivena, mutta uudempi versio pannupäästä - panheadista. Panheadia edelsi myös kansivena "Kuncklehead"-rystyspää. Sitä edelsivät/ rinnakkain elivät UL ja VL-sarjat, flatheadit eli lättäpäät.

Shovelia seurasi sitten "Evola" jossa venakoppa on laatikkomainen. Nyt on menossa/rinnalla jo uusi kone.

Hienoa noissa kaikissa on sama moottorikaaveli, eli kiinnityspisteet. Teoriassa 30-luvun runkoon voi heittää evolan ja lättäpään uuteen 2000-luvun runkoon..

Ja jenkkipelinä luultavasti HD-kone sietää etanolia jostain 70/80-lukujen taitteesta, ihan kuten jenkkiautotkin. Siellä oli näet myynnissä halvimpana bensanlitkuna etanolikoktaili jo tuohon aikaan.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

P

Quote from: svobo on 02.10.2010, 19:30:28
Quote from: Topi Junkkari on 02.10.2010, 19:17:25
Quote from: svobo on 02.10.2010, 18:18:53
Paras vaihtoehto olisi kuitenkin kotimainen turpeesta tehty nestemäinen polttoaine.

Onko sen valmistamiseen keksitty muita tapoja kuin Fischer-Tropsch-synteesi? En ole kemisti, mutta käsitykseni mukaan F-T-prosessin energiahyötysuhde on huono eli polttoaineen valmistukseen kuluu kohtuuttoman paljon energiaa suhteessa lopputuotteen energiasisältöön. Saksassa (II maailmansodan aikana) ja Etelä-Afrikassa (kauppasaarron aikana) polttoaineiden valmistaminen F-T-menetelmällä oli pitkälti pakon sanelema juttu.

Tästä on jossakin oma ketjunsa.
Minusta energiahyötysuhde ei ole tärkeää. Tällaisessa laitoksessa uusiutuvan energian käyttö on helpompaa, koska energia varastoituu nestemäiseen polttoaineeseen ja sitä voidaan tehdä esimerkiksi kesällä varastoon. Tärkeämpää on kotimaisuus.

F-T:stä voitaneen ottaa lämpöä talteen prosessissa ja käyttää asutuskeskuksissa esim kaukolämpönä/kaukokylmänä? Silloin kokonaisprosessin energiatalous nousisi?
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Faidros.

Ruotuväki-lehden mukaan puolustusvoimat siirtyy ainoastaan E98:n käyttöön.
Ei kannata ottaa riskejä...
Ei linkkiä, sorry. Poitsu soitteli harmaista uutiset...
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

nimetönkeskustelija

Itsekin tankkaan 98:a, vaikka 95:n pitäisi valmistajan mukaan käydä. Enpä halua olla maksamassa sitten mahdollista moottoririkkoa. Mitään kokoemusperäistä tietoahan asiasta ei ole. Varmaa vaan on, että viinabensa ei ainakaan käy kaikkiin autoihin joihin normi 95 kävisi. Tällä hetkellä hintaeroa on muutama sentti, jolloin koko tankillisen tankatessa lisämaksettavaa kertyy pari euroa ja onhan tossa viinabensassa huonompi lämpöarvo, eli kulutus olisi hieman suurempi sitä käytettäessä.
Eikö jokaiselle tullut jos selväksi että kommunismi ei ole koskaan toiminut missään? Mistä näitä uusmarxisteja oikeen sikiää?

matkamasentaja

#104
Quote from: Veli on 03.01.2011, 17:09:24
En tuosta tiedä, mutta korkeampi oktaaninen ainakin kuluu hitaammin ja tuo hieman tehoja.

Ainoastaan hyvin kehittyneissä, uusissa moottorinohjausjärjestelmissä (säätyvät nokkien ajoitukset, säätyvät turbot, nakutuksen tunnistus jne.). Puristuskestävyys jota tuo oktaaniluku tarkoittaa, ei nosta tehoja mihinkään eikä vaikuta kulutukseen. Jos jotakin muuttuu V-Powerilla, se johtuu muista lisäaineista, eikä oktaaniluvusta.

Veli Karimies

Quote from: Faidros. on 20.01.2011, 17:44:10
Ruotuväki-lehden mukaan puolustusvoimat siirtyy ainoastaan E98:n käyttöön.
Ei kannata ottaa riskejä...
Ei linkkiä, sorry. Poitsu soitteli harmaista uutiset...


Ja puolustuskulut nousee.. eiku eihän nouse. Samalla on pärjättävä.

matkamasentaja

Quote from: P on 03.01.2011, 17:24:43
Quote from: svobo on 02.10.2010, 19:30:28
Quote from: Topi Junkkari on 02.10.2010, 19:17:25
Quote from: svobo on 02.10.2010, 18:18:53
Paras vaihtoehto olisi kuitenkin kotimainen turpeesta tehty nestemäinen polttoaine.

Onko sen valmistamiseen keksitty muita tapoja kuin Fischer-Tropsch-synteesi? En ole kemisti, mutta käsitykseni mukaan F-T-prosessin energiahyötysuhde on huono eli polttoaineen valmistukseen kuluu kohtuuttoman paljon energiaa suhteessa lopputuotteen energiasisältöön. Saksassa (II maailmansodan aikana) ja Etelä-Afrikassa (kauppasaarron aikana) polttoaineiden valmistaminen F-T-menetelmällä oli pitkälti pakon sanelema juttu.

Tästä on jossakin oma ketjunsa.
Minusta energiahyötysuhde ei ole tärkeää. Tällaisessa laitoksessa uusiutuvan energian käyttö on helpompaa, koska energia varastoituu nestemäiseen polttoaineeseen ja sitä voidaan tehdä esimerkiksi kesällä varastoon. Tärkeämpää on kotimaisuus.

F-T:stä voitaneen ottaa lämpöä talteen prosessissa ja käyttää asutuskeskuksissa esim kaukolämpönä/kaukokylmänä? Silloin kokonaisprosessin energiatalous nousisi?

Turve kuuluu suolle ja sen kuuluu olla märkää. Siellä se on parhaimmillaan ankarassa taistelussa CO2 ja toivottomassa sissisodassa ilmaston muutosta vastaan. Sen myöntävät ilmastohörhötkin. Samoin paskavesien valuminen vesistöihin vähenee jos suot ja kosteikot ovat täynnä märkää turvetta.
Muualla turve aiheuttaa vain hiukkas-, raskasmetalli- ja muita saastepäästöjä aivan samalla volyymilla tai enemmän kuin raskas polttööljy (HFO).

Lentomestari

Nämä on nyt niitä pieniä mahdollisuuksia kansalla näyttää mitä mieltä ovat, eli tankataan vain 98e pensaa. Öljy-yhtiöt on sen jälkeen ihmeissään, mihin viinansa laittavat. ;D

nimetönkeskustelija

Quote from: Lentomestari on 20.01.2011, 21:21:26
Nämä on nyt niitä pieniä mahdollisuuksia kansalla näyttää mitä mieltä ovat, eli tankataan vain 98e pensaa. Öljy-yhtiöt on sen jälkeen ihmeissään, mihin viinansa laittavat. ;D

Heh aivan samaa mieltä. Kun ajat ovat kovat. Energiaverot nousevat ja ruoka kallistuu. Työpaikat lähtevät halpatuotantomaihin. EU ja euro on kaatumaisillaan. Suomi takaa muiden maiden jättilainoja... Kaien tämän keskellä Suomen päättäjät haluavat ajatella "vihreästi" ja toteuttaa naurettavia asetuksia, jotka vielä lisäävät suomalaisen veronmaksajan kuormitusta. Mun puolesta ne saa työntää ton alkoholinsa sinne minne ei aurinko paista. Maksan kiusallani sen 98:n ekstrahinnan. Kyllä jämpti on näin.
Eikö jokaiselle tullut jos selväksi että kommunismi ei ole koskaan toiminut missään? Mistä näitä uusmarxisteja oikeen sikiää?

MaisteriT

Quote from: Veli on 03.01.2011, 17:09:24
En tuosta tiedä, mutta korkeampi oktaaninen ainakin kuluu hitaammin ja tuo hieman tehoja.

Osaatko kaivaa jostain tiedon, kuinka iso tuo ero on? Onko prosentti vai promille?
AL: Jussi Halla-Aho (kuvassa) poseeraa tässä arkistokuvassa virallisesti puvussa. Tiistaina hänet nähtiin eduskunnassa rennoissa kesävaatteissa.

Noottikriisi

Tein periaatepäätöksen että käytän vain 98:a
- hintaero on mitätön
- 98 kuulemma antaa tehoa sen verran enemmän että hinta saattaa olla käytännössä sama
- en halua olla koekäyttäjä, itse ne remontit kuitenkin joutuu maksamaan
- vastustan viherhössötystä ihan periaatteesta
- olen utelias näkemään miten meitä seuraavaksi pakotetaan muottiin, luultavasti 98:lle lätkäistään rangaistusvero (jollain nimellä)

Onko sinusta jo kauan tuntunut siltä että monikulttuurisuus on rikkaus?

EJK

Quote from: MaisteriT on 21.01.2011, 11:19:35
Quote from: Veli on 03.01.2011, 17:09:24
En tuosta tiedä, mutta korkeampi oktaaninen ainakin kuluu hitaammin ja tuo hieman tehoja.

Osaatko kaivaa jostain tiedon, kuinka iso tuo ero on? Onko prosentti vai promille?


Satavarmaksi en sano, mutta muistelen jostain nähneeni laskelmia n. parin prosentin muutoksesta. Löytyi linkki: http://www.iltalehti.fi/autot/2011012013033229_au.shtml Lähteen luotettavuuteen en ota kantaa.

Oma vanha sotaratsuni ei saanut katsastusmiehen hyväksyntää, joten ei tarvinne arvuutella millä bensalla ajelee. Oli sen verran pitkä vikalista. Pitänee alkaa rassaamaan avolavapakettiautoni takaisin liikenteeseen jossain vaiheessa. Voi tankata melkein vaikka munkkirasvaa tai ranskanperunaöljyä. Stna.
Tieto lisää tuskaa.

Veli Karimies

Quote from: MaisteriT on 21.01.2011, 11:19:35
Quote from: Veli on 03.01.2011, 17:09:24
En tuosta tiedä, mutta korkeampi oktaaninen ainakin kuluu hitaammin ja tuo hieman tehoja.

Osaatko kaivaa jostain tiedon, kuinka iso tuo ero on? Onko prosentti vai promille?


Näyttääkin olevan juuri päinvastoin, poislukien tosiaan nuo 98 optimoidut tai säädetyt koneet. Normipelissä et mitään eroa huomaa.

Lentomestari

Kyllä näillä pensoilla on eroja joissain yksittäistapauksissa, nyt ei vielä pääse oikein vertailemaan, koska huoltamoiden tankeissa laatu vaihtuu hitaasti ja ei vielä voi olla varma mitä sinne tankkiin oikein menee. Kunhan huoltamolla säiliöt on täytetty pariin kertaan, voisi olettaa siellä 95e tankissa jo olevan luvattua alkoholiseosta.

Edellisillä pensoilla huomasin omassa veteraaniprätkässä selvän eron oktaanien kanssa, 95 pensalla ei pystynyt ajamaan kunnolla, paukku putkissa ja moottorijarrutus oli yhtä tykistökeskitystä, 98 pensiinillä käi kun kisaprätkä. Oma ikivanha Honda civic on myös jonkummoinen pätkijä, nyt 98e.tä tankattuani odotan mielenkiinnolla mitkä on käyntimuutokset, toivottavasti hyvät.

Eli joillain vanhoilla peleillä saattaakin 98e olla se oikea vaihtoehto, nuukuuttaan on vain tullut tankattua halvempaa laatua.


Topi Junkkari

On isänmaallista pidättäytyä viinabensan käytöstä. Lähde: useat uutislähteet tänään, Puolustusvoimissa käytetään jatkossa 98E-bensaa.
Ihmisiä, joilla on vakavia hallusinaatioita, ei pitäisi päästää merkittäviin julkisiin virkoihin. Lievät harhanäyt tai -äänet ei haittaa, ellei satu olemaan lentäjä tai pianonvirittäjä.

– Nimim. Joutilas Hommaforumilla 13.9.2015
http://hommaforum.org/index.php/topic,903.msg1989950.html#msg1989950

matkamasentaja

Quote from: Lentomestari on 21.01.2011, 22:03:56
Kyllä näillä pensoilla on eroja joissain yksittäistapauksissa, nyt ei vielä pääse oikein vertailemaan, koska huoltamoiden tankeissa laatu vaihtuu hitaasti ja ei vielä voi olla varma mitä sinne tankkiin oikein menee. Kunhan huoltamolla säiliöt on täytetty pariin kertaan, voisi olettaa siellä 95e tankissa jo olevan luvattua alkoholiseosta.

Edellisillä pensoilla huomasin omassa veteraaniprätkässä selvän eron oktaanien kanssa, 95 pensalla ei pystynyt ajamaan kunnolla, paukku putkissa ja moottorijarrutus oli yhtä tykistökeskitystä, 98 pensiinillä käi kun kisaprätkä. Oma ikivanha Honda civic on myös jonkummoinen pätkijä, nyt 98e.tä tankattuani odotan mielenkiinnolla mitkä on käyntimuutokset, toivottavasti hyvät.

Eli joillain vanhoilla peleillä saattaakin 98e olla se oikea vaihtoehto, nuukuuttaan on vain tullut tankattua halvempaa laatua.

Juu, yksittäisissä, varsinkin "veteraani" vehkeissä on varmasti eroja, sytkän ja venttiilien säädöt, tulpat ja muut. Autojenkin kanssa pitänee odotella kesäkelejä vertailutestiä varten ettei liukkaat kelit, alati vaihteleva lämpötila / sää ja lämmityskäyttö pilaa empiirisiä tutkimuksia.

Topi Junkkari

Quote from: matkamasentaja on 21.01.2011, 22:15:41
Juu, yksittäisissä, varsinkin "veteraani" vehkeissä on varmasti eroja, sytkän ja venttiilien säädöt, tulpat ja muut.

Hitto vieköön, kun olimme aikoinaan vuoden 2004 tienoilla liikkeellä vuoden 1982 Taunuksella. Jälkikäteen kävi ilmi, että ne venttiilinvälykset olisi kannattanut säätää ennen lähtöä. Olimme Virossa, ja jouduin kompensoimaan tilannetta kääntämällä sytytystä mihin sattuu. Bensaa tietysti kului. Virityksilläni pääsimme nipin napin laivaan Tallinnassa ja ulos Helsingissä. Jouduin käyttämään merkittävän osan vironkielentaidostani. Tuulepealne maa.
Ihmisiä, joilla on vakavia hallusinaatioita, ei pitäisi päästää merkittäviin julkisiin virkoihin. Lievät harhanäyt tai -äänet ei haittaa, ellei satu olemaan lentäjä tai pianonvirittäjä.

– Nimim. Joutilas Hommaforumilla 13.9.2015
http://hommaforum.org/index.php/topic,903.msg1989950.html#msg1989950

HDRisto

MTV3.fi sivuilta napsaistu.
On siis autonvalmistajien vika että polttoaine on paskaa väärää ja pahaksi koneelle. Ja tämä että Suomessa aletaan myymään 95E 0-10% bensaa, olisi pitänyt pystyä ennustamaan noin 15 vuotta sitten.

nimetönkeskustelija

Quote from: HDRisto on 23.01.2011, 00:25:17
MTV3.fi sivuilta napsaistu.
On siis autonvalmistajien vika että polttoaine on paskaa väärää ja pahaksi koneelle. Ja tämä että Suomessa aletaan myymään 95E 0-10% bensaa, olisi pitänyt pystyä ennustamaan noin 15 vuotta sitten.

Jutun lopussa todetaan vielä, että autonvalmistajat ovat vastuussa jos moottorit eivät kestä. Voi vaan arvata että miten siinä käy, jos moottorit eivät kestäkään uutta viinabensaa. Maahantuojat tietysti pesevät kätensä ja autonsa voi ehkä saada korjattua heidän piikkiinsä voittamalla korkeimmassa oikeudessa juttu. Jos häviät niin maksat kaiken muun päälle myös vakuutusyhtiön massiiviset oikeudenkäyntikulut.

Että eiköhän tässä riskinottajia ole taas autonomistajat. Poikkeuksena ehkä ne, joilla on niin uusi auto, että siinä on vielä täysi takuu voimassa.
Eikö jokaiselle tullut jos selväksi että kommunismi ei ole koskaan toiminut missään? Mistä näitä uusmarxisteja oikeen sikiää?