News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Koltat ja kolttalaki

Started by dothefake, 30.11.2010, 13:23:27

Previous topic - Next topic

dothefake

Tuohan on syntyperään perustuvaa syrjintää. Etelän variksilla pitää
olla mahdollisuus alkaa koltaksi, koska jokaisen sisällä asuu pieni koltta,
ainakin noilla eduilla.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Willy Whisper

Kyllä kolttien oikeudet varmaankin kalpenevat mustilaisten privilegioiden rinnalla, sillä Suomeen ei ole suuntautunut miljoonien kolttien vaellusta koko maanpiiristä?

Koltille varmaan annetaan bensarahaa ja lentolippurahaa kotiinpaluuseenkin tarkistamatta lähtevätkö? Jos eivät, annetaan uudet rahat, jne. jne....?

Onk koltilla isokin kiintiö Helsingin yliopistossa isopalkkaisiin ammatteihin johtavissa tutkinnoissa kuten oikeustieteellisessä?

Jostain syystä Suomeen kuuluneen Petsamon alkuperäisasukkaille myönnetut etuudet eivät minua paljon rassaa. Ehkä se johtuu siitä, että koltilta puuttuu erinäisille vähemmistöille tyypillinen ylimielisyys ja röyhkeys?
"Neuropsykologisen näkökulman mukaan suurin uhka maailmanrauhalle tulee niiden kansakuntien taholta, jotka tarjoavat virikeköyhimmän ympäristön lapsilleen, ja tukahduttavat eniten seksuaalista nautintoa ja naisen sukupuolisuutta."
J.W.Prescott

kalpea massa

Oisko kolttia 1000-2000?
Enemmän hermostuttaisi somali-,venäläis-,albaani-,...laki.
Viekää tuhkatkin munasta.

ElinaElina

Olen joskus ammoin lukenut, että koltat sai vuosittain asutustila-lainan anteeksi, jos emäntä synnytti. Ja emäntä siis synnytti.

Venevalkamasta. Jos suomalaisella mökin/tilan omistajalla on "osuus yhteisiin" (vesialueisiin) niin veneensä saa parkkeerata vesialueen autioille rannoille, eikä rannan tarvi olla erityisen autio.
Facebookissa kiva sivu: Lieksa maahanmuutto kuvia

Pohjolan puolesta

Kerrataanpa mitä Koltat ovat. He ovat Suomessa menetetyltä Petsamon alueelta paenneita ortodoksi-uskoisia saamelaisia,  joita on Suomessa Wikipedian mukaan alle 500.
Aikanansa Petsamossa Koltat olivat vauraita ja heidän poronsa olivat hyvistä laitumista johtuen kookkaita.
Kolttien ortodoksisuus juontuu Petsamon vuonna 1553 perustetusta luostarista, joka aloitti uudestaan toimintansa 1997. Luostarin on tuhonnut Pekka Vesainen joukkoineen vuonna 1589, mutta se jälleenrakennettiin.
Norjan puolella rajaa on vuonna 1869 rakennettu Oscar II kappeli edustamaan läntistä kristinuskoa. Oscar II oli sekä Ruotsin että Norjan kuningas. Tuolloin Norja oli osa Ruotsia.

Koltilla ei kovinkaan hyvin mene kaikista tukitoimista huolimatta. Ongelmat ovat aika tyypillisia eli liittyy "nestehukkaan". Kolttia on niin vähän että he todennäköisesti ratkaisevat ongelmansa yksinkertaisesti itse itsestään. Vai miten sen muotoilisi?
McLuhan: "Olemme sekoittaneet järjen, luku -ja kirjoitustaitoon"

Willy Whisper

Quote from: Pohjolan puolesta on 30.11.2010, 18:49:28
Kerrataanpa mitä Koltat ovat. He ovat Suomessa menetetyltä Petsamon alueelta paenneita ortodoksi-uskoisia saamelaisia...

Koltan kieli on yksi saamelaiskielistä, ja Petsamon ja Kuollan alueella alkuperäinen. Venäjän raja läntisen naapurinsa kanssa jakoi kolttien alueen kahtia, mistä aiheutui huomattava haitta varsinkin maailmansodan jälkeen, kun Petsamo menetettiin neukuille.

Kolttat elivat kahteen lapinkylään l. siitaan jakautuneina, niin että kesät erä-alueellaan kiertäneet perheet kokoontuivat talveksi yhteiseen kylään. Tämä piti yllä muista lappilaisista poikkeavaa identiteettiä, kuten myös Suomen puolella kolttien ortodoksinen uskonto.

Talvisota merkitsi kolttien tuhansia vuosia jatkuneen elintavan loppua. Suonjelin (Suonikylä) siitakokous pidettiin viimeisen kerran talvella 1938. Vuotta myöhemmin koltat oli evakuoitu Pohjanmaalle sotaa pakoon. Välirauhan aikana kolttien paluuta Petsamoon ei voitu sodan uhan takia järjestää. Petsamo jäi sitten kokonaan rajan taakse 1944.

Koltat siirrettiin asumaan Inarinjärven itäpuolelle, mm. Sevettijärven kylään. Nykyiset tukitoimet ovat oikeastaan näiden vanhojen siirtojen jälkien paikkailua. Parempi myöhään kuin ei silloinkaan. Että mitä te maahanmuuttajat oikein valitatte?
"Neuropsykologisen näkökulman mukaan suurin uhka maailmanrauhalle tulee niiden kansakuntien taholta, jotka tarjoavat virikeköyhimmän ympäristön lapsilleen, ja tukahduttavat eniten seksuaalista nautintoa ja naisen sukupuolisuutta."
J.W.Prescott

E.P.L

Kolttia voi verrata intiaaneihin, suomalaiset uudisasukkaat veivät heidän maansa. Ensin Norjan puolella Näätämössä, jossa kolttien porot ja poronhoitooikeudet annettiin suomalaisille kolttien joutuessa lähinnä näiden rengeiksi. Petsamossa oli vielä vuonna 1926 kolttia neljäsosa väestöstä, mutta vuonna 1930 enää kymmenesosa johtuen suomalaisten muutosta alueelle.

Willy Whisper

Quote from: E.P.L on 30.11.2010, 19:28:59
Petsamossa oli vielä vuonna 1926 kolttia neljäsosa väestöstä, mutta vuonna 1930 enää kymmenesosa johtuen suomalaisten muutosta alueelle.

Mutta maahanmuutto on rikkaus!  Koltat eivät opetelleet uimaan!
"Neuropsykologisen näkökulman mukaan suurin uhka maailmanrauhalle tulee niiden kansakuntien taholta, jotka tarjoavat virikeköyhimmän ympäristön lapsilleen, ja tukahduttavat eniten seksuaalista nautintoa ja naisen sukupuolisuutta."
J.W.Prescott

E.P.L

Quote from: Willy Whisper on 30.11.2010, 20:06:07
Quote from: E.P.L on 30.11.2010, 19:28:59
Petsamossa oli vielä vuonna 1926 kolttia neljäsosa väestöstä, mutta vuonna 1930 enää kymmenesosa johtuen suomalaisten muutosta alueelle.

Mutta maahanmuutto on rikkaus!  Koltat eivät opetelleet uimaan!
No, taisi kuitenkin käydä Suomen puolen koltille paremmin kuin niille, jotka joutuivat rajan taakse.

Pliers

Väitän, että kairassa on enemmän mökkejä tv-antenneineen kuin kolttia. Johtunee poromiehistä, jotka ainakin kokevat omaavansa samat (laajat) oikeudet ja elävät muutenkin kuin pellossa. Luonnon kunnioittaminen on unohtunut kauan sitten.
"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-

Ano Nyymi

Koltat ovat rikkaus ja voimavara ja niillä on kultamunat. Eiku...  :roll:

E.P.L

Quote from: Lapinleuku on 30.11.2010, 21:11:46
Joka väittää että koltilta tai saamelaisilta puuttuu ylimielisyys, ei ole paljoakaan ollut heidän kanssaan tekemisissä. Anteeksi vain. Ja koltat eivät ole sen alkuperäisempiä asukkaita kuin me suomalaisetkaan, suomalaisilla ja ylipäätään saamelaisilla on pitkälti samat juuret.
Kyl saamelaiset on geneetisesti eri kansaa kuin suomalaiset. Kolttia voi toki pitää alkuperäisempänä kansana omalla alueellan kuin suomalaisia. Noilla leveyksillä ei suomalaisia ole kovin kauaa ollut.

P

Quote from: E.P.L on 30.11.2010, 21:25:39
Quote from: Lapinleuku on 30.11.2010, 21:11:46
Joka väittää että koltilta tai saamelaisilta puuttuu ylimielisyys, ei ole paljoakaan ollut heidän kanssaan tekemisissä. Anteeksi vain. Ja koltat eivät ole sen alkuperäisempiä asukkaita kuin me suomalaisetkaan, suomalaisilla ja ylipäätään saamelaisilla on pitkälti samat juuret.
Kyl saamelaiset on geneetisesti eri kansaa kuin suomalaiset. Kolttia voi toki pitää alkuperäisempänä kansana omalla alueellan kuin suomalaisia. Noilla leveyksillä ei suomalaisia ole kovin kauaa ollut.

On ollut. Esim. osa saamelaisista alueella on uudempia tulokkaita kuin suomalaiset (esim. inarinsaame). Ja tosiaan ei sevettijärvi ole kolttien "oman alueena" ainakaan alunperin, kun ovat Petsamosta...
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

E.P.L

Quote from: P on 30.11.2010, 21:35:12
Quote from: E.P.L on 30.11.2010, 21:25:39
Quote from: Lapinleuku on 30.11.2010, 21:11:46
Joka väittää että koltilta tai saamelaisilta puuttuu ylimielisyys, ei ole paljoakaan ollut heidän kanssaan tekemisissä. Anteeksi vain. Ja koltat eivät ole sen alkuperäisempiä asukkaita kuin me suomalaisetkaan, suomalaisilla ja ylipäätään saamelaisilla on pitkälti samat juuret.
Kyl saamelaiset on geneetisesti eri kansaa kuin suomalaiset. Kolttia voi toki pitää alkuperäisempänä kansana omalla alueellan kuin suomalaisia. Noilla leveyksillä ei suomalaisia ole kovin kauaa ollut.

On ollut. Esim. osa saamelaisista alueella on uudempia tulokkaita kuin suomalaiset (esim. inarinsaame). Ja tosiaan ei sevettijärvi ole kolttien "oman alueena" ainakaan alunperin, kun ovat Petsamosta...
Inarinsaamelaiset uudempia tulokkaita kuin suomalaiset? Ei taida pitää paikkaansa? Sevettijärvi oli itse asiassa osaksi kolttien talvilaidunalueita.

P

Quote from: E.P.L on 30.11.2010, 21:42:36
Quote from: P on 30.11.2010, 21:35:12
Quote from: E.P.L on 30.11.2010, 21:25:39
Quote from: Lapinleuku on 30.11.2010, 21:11:46
Joka väittää että koltilta tai saamelaisilta puuttuu ylimielisyys, ei ole paljoakaan ollut heidän kanssaan tekemisissä. Anteeksi vain. Ja koltat eivät ole sen alkuperäisempiä asukkaita kuin me suomalaisetkaan, suomalaisilla ja ylipäätään saamelaisilla on pitkälti samat juuret.
Kyl saamelaiset on geneetisesti eri kansaa kuin suomalaiset. Kolttia voi toki pitää alkuperäisempänä kansana omalla alueellan kuin suomalaisia. Noilla leveyksillä ei suomalaisia ole kovin kauaa ollut.

On ollut. Esim. osa saamelaisista alueella on uudempia tulokkaita kuin suomalaiset (esim. inarinsaame). Ja tosiaan ei sevettijärvi ole kolttien "oman alueena" ainakaan alunperin, kun ovat Petsamosta...
Inarinsaamelaiset uudempia tulokkaita kuin suomalaiset? Ei taida pitää paikkaansa? Sevettijärvi oli itse asiassa osaksi kolttien talvilaidunalueita.

Sekoilin Inarin osalta siinä, että inarinsaamelaiset ovat todella alueelta. Iso osa Suomen pohjoissaamelaisperäisestä väestä on muuttanut nykyisille asuinalueilleen 1700-luvulla Norjan suunnasta.
Suomalaisasutus on on siellä vanhempaa/ yhtävanhaa. Tätä ei ymmärrettävästi hirveästi rummuteta.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

E.P.L

Quote from: P on 30.11.2010, 21:49:21
Sekoilin Inarin osalta siinä, että inarinsaamelaiset ovat todella alueelta. Iso osa Suomen pohjoissaamelaisperäisestä väestä on muuttanut nykyisille asuinalueilleen 1700-luvulla Norjan suunnasta.
Suomalaisasutus on on siellä vanhempaa/ yhtävanhaa. Tätä ei ymmärrettävästi hirveästi rummuteta.
No, tuo riippuu vähän miten asiaa katsoo. Tarkoitat ilmeisesti Norjan ja Venäjän välisen rajan sulkeutumisesta syntynyttä muuttoliikettä? Tuolloinhan Suomeen "muuttaneet" olivat muutenkin kierrelleet jo aijemmin Suomessa porojensa perässä, mutta eivät asuneet täällä vakituisesti.

E.P.L

Quote from: Lapinleuku on 30.11.2010, 22:33:01
Koko asia on todella mutkikas, mutta fakta on, että Inarissa on vanhoja suomalaisia sukuja, jotka ovat asuneet täällä pitkään ennen kuin norjan saamelaiset tulivat. Genetiikan suhteen olen kyllä käsittänyt, että suomalaiset ja saamelaiset omaavat yhteiset juuret ja yhteisen kantakielenkin.
Omakäsitykseni on nimenomaan päinvastainen, kieli on samaa juurta, mutta kansat ei. Voin olla väärässäkin.

Quote
Kolttalaki on joka tapauksessa perseestä. Samalla verukkeella pitäisi olla lappilaislaki, kainuulaislaki, savolaislaki jne. jne. Ei ole mieltä, että vuonna 2010 maksellaan tämmöisiä korvauksia henkilöille, jotka eivät eroa käytännössä millään tavalla kantaväestöstä. Ja jos korvauksiaa maksellaan edelleen siitä ko Petsamo piti tyhjentää, niin miksi niitä ei maksella myös Petsamosta pois lähteneille suomalaisille? Tai entäs Karjalan evakot? Onko heidän jälkeläisillään oikeus vaatia samaa kuin kolttien jälkeläisillä?
Ohan tuo syntyperään perustuva positiivinen syrjintä aina väärin, mutta toisaalta eikö tuo kolttalaki päde vain tuolla koltta-alueella? Silloinhan siinä on eräänlainen reservaattiajatus.

Tommi Korhonen

Samaa mieltä kuin EPL viimeisessä kommentissaan. Jos lähdetään siitä että edes jotain etuoikeuksia voi olla, eikä IHAN kaikkea ole pakko pitää täysin tasa-arvoisena - tai edes että sitä voidaan tässä tapauksessa katsoa läpi sormien, niin minusta tuo on niin selkeästi syrjäseutujen tukea kuin voi olla. Eikä vain syrjäseutujen, vaan syrjäsyrjäseutujen.

Niin kauan kuin Lappi on niin kaukana ja valitettavasti niin merkityksetön, ja Valtio ei siellä maa-alueitaan kuitenkaan pysty kovin tehokkaasti hyötykäyttämään, niin maahan liittyvät edut ovat mielestäni mitättömät, ja päinvastoin tuovat Valtiolle enemmän etua kun siellä edes joku on niitä metsiä katsomassa ja hyötykäyttämässä.
Quote from: Ant. on 25.06.2015, 06:17:22Kerrassaan toivoton tilanne. Kaikki muut eduskuntapuolueet kannattavat suomalaisvastaista politiikkaa. Perussuomalaiset ovat ohjelmatasolla hyvä, mutta sillä on lampaan rohkeus.

Willy Whisper

Quote from: Ano Nyymi on 30.11.2010, 21:00:55
Koltat ovat rikkaus ja voimavara ja niillä on kultamunat. Eiku...  :roll:

Täällä syvässä etelässä huhutaan että turistinaisilla Lapissa saattaa olla tuollaisia mielipiteitä? Lienee kuulopuhe..... :o
"Neuropsykologisen näkökulman mukaan suurin uhka maailmanrauhalle tulee niiden kansakuntien taholta, jotka tarjoavat virikeköyhimmän ympäristön lapsilleen, ja tukahduttavat eniten seksuaalista nautintoa ja naisen sukupuolisuutta."
J.W.Prescott

E.P.L

Quote from: Lapinleuku on 01.12.2010, 13:30:01
Tässä puhutaan taas tietysti pisarasta meressä, mutta kyllä noin 1000 ihmisen ja aikanaan heidän jälkeläistensä tukeminen tällä tavoin maksaa.
Kolttia taitaa olla se 500 ja jos he asuvat kuten muutkin saamelaiset voi kolttalaueella olettaa heitä asuvan ~200.

desperaato

Oikeus valmistaa jokapäiväistä perinnejuomaa koltha polthoista?

dothefake

Quote from: desperaato on 01.12.2010, 14:45:17
Oikeus valmistaa jokapäiväistä perinnejuomaa koltha polthoista?
Eivätkös he enemmän valmista asunnoissaan siidaria?
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

E.P.L

Quote from: Lapinleuku on 01.12.2010, 14:35:02
Tämän lain varjolla jokainen joka voi suoraan todistaa polveutuvansa koltasta tai oppii ensimmäisenä kielenään koltan kielen, on koltta. Aivan sama vaikka ei olisi äänioikeutta käräjillä ja aivan sama vaikka asuisi Helsingissä; näihin etuihin on kuitenkin oikeus, ihan vaikka lomamökkiä rakennellessa. Mutta oli tuettavia 500 tai 1000, niin pienistä määristä puhutaan. Mut kuitenkin!

Quote
5? §
Tuettavat henkilöt ja yritykset

Tämän lain mukaisista lainoista, avustuksista ja muista tukitoimenpiteistä voi päästä osalliseksi koltta-alueella vakituisesti asuva koltta, joka on taloudelliselta asemaltaan, olosuhteiltaan ja henkilökohtaisilta ominaisuuksiltaan sellainen, että hänen tukemistaan on pidettävä tarkoituksenmukaisena.
Ei tuo kyl vaikuta siltä, että kaikkia kolttia tuettaisiin?

E.P.L

Quote from: Lapinleuku on 01.12.2010, 17:33:36
Lue lakia uudelleen ja tsiigaa mitkä oikeudet kuuluvat ihan joka koltalle. Ne polttopuut voi hakea ja kämpän pykätä pystyyn vaikka asuis Helsingissä.
Tekstiä tuossa on aika paljon, mutta en nyt löytänyt kuin tuon kohdan

"Koltta-alueella asuvalla koltalla on tälläalueella sijaitsevilla valtion maa- ja vesialueilla ilman eri korvausta oikeus:

1)?käyttää omaa polttopuutarvetta varten valtion metsissä olevaa maapuuta ja kuivaa puuta, ei kuitenkaan rakennuspuuksi kelpaavaa puuta;"

TJK

Saamelaisväestö on vetäytynyt suomalaisten tieltä suurimmasta osasta maatamme. Mielestäni Lapin metsiin sillä porukalla saa siis mielestäni olla nautintaoikeus, vaikka suomalaiset olisivatkin ne itselleen merkinneet. Muita tukiaisia ei kuitenkaan tarvita.

P

Quote from: TJK on 01.12.2010, 18:06:46
Saamelaisväestö on vetäytynyt suomalaisten tieltä suurimmasta osasta maatamme. Mielestäni Lapin metsiin sillä porukalla saa siis mielestäni olla nautintaoikeus, vaikka suomalaiset olisivatkin ne itselleen merkinneet. Muita tukiaisia ei kuitenkaan tarvita.

Ihankohan noin on? Suomalaisilla ja saamelaisilla kun tuppaavat olemaan yhteiset esi-isät.. Suomalaiset päättivät siirtyä viljelyyn ja sekoitautua muiden lähialueen kansojen kanssa. Saamelaiset jatkoivat paimentolaisina ja jättivät osittaisen sekoittumisen, balttialaisiin, germaaneihin ja slaaveihin tekemättä.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

P

Quote from: E.P.L on 01.12.2010, 17:41:59
Quote from: Lapinleuku on 01.12.2010, 17:33:36
Lue lakia uudelleen ja tsiigaa mitkä oikeudet kuuluvat ihan joka koltalle. Ne polttopuut voi hakea ja kämpän pykätä pystyyn vaikka asuis Helsingissä.
Tekstiä tuossa on aika paljon, mutta en nyt löytänyt kuin tuon kohdan

"Koltta-alueella asuvalla koltalla on tälläalueella sijaitsevilla valtion maa- ja vesialueilla ilman eri korvausta oikeus:

1)?käyttää omaa polttopuutarvetta varten valtion metsissä olevaa maapuuta ja kuivaa puuta, ei kuitenkaan rakennuspuuksi kelpaavaa puuta;"


Sulta unohtui toinen momentti tuon alta:

"2)?saada välttämättömiin tarpeisiin metsähallintoviranomaisen osoituksen mukaan määrätyiltä paikoilta rakennus-, poltto- ja muuta kotitarvepuuta sekä rakennus- ja muuta kotitarvetta varten soraa ja täytemaata;"

Sekä 5 luku Maan myynti, jonka mukaan koltta voi vaatia valtiota myymään 5 hehtaarin tilan "käypään hintaan". Valtio on velvollinen antamaan 25 vuoden lainan 4% korolla, joista kaksi ensimmäistä vuotta ovat korkovapaita.

Aika hyvä diili, varsinkin kun rakennuspuut, soran ja täytemaan saa ilmaiseksi valtiolta.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

E.P.L

Quote from: P on 01.12.2010, 18:23:18
Quote from: E.P.L on 01.12.2010, 17:41:59
Quote from: Lapinleuku on 01.12.2010, 17:33:36
Lue lakia uudelleen ja tsiigaa mitkä oikeudet kuuluvat ihan joka koltalle. Ne polttopuut voi hakea ja kämpän pykätä pystyyn vaikka asuis Helsingissä.
Tekstiä tuossa on aika paljon, mutta en nyt löytänyt kuin tuon kohdan

"Koltta-alueella asuvalla koltalla on tälläalueella sijaitsevilla valtion maa- ja vesialueilla ilman eri korvausta oikeus:

1)?käyttää omaa polttopuutarvetta varten valtion metsissä olevaa maapuuta ja kuivaa puuta, ei kuitenkaan rakennuspuuksi kelpaavaa puuta;"


Sulta unohtui toinen momentti tuon alta:

"2)?saada välttämättömiin tarpeisiin metsähallintoviranomaisen osoituksen mukaan määrätyiltä paikoilta rakennus-, poltto- ja muuta kotitarvepuuta sekä rakennus- ja muuta kotitarvetta varten soraa ja täytemaata;"

Sekä 5 luku Maan myynti, jonka mukaan koltta voi vaatia valtiota myymään 5 hehtaarin tilan "käypään hintaan". Valtio on velvollinen antamaan 25 vuoden lainan 4% korolla, joista kaksi ensimmäistä vuotta ovat korkovapaita.

Aika hyvä diili, varsinkin kun rakennuspuut, soran ja täytemaan saa ilmaiseksi valtiolta.
Joo, mutta siis koko Suomessahan tuo ei siis päde?

Quote from: P on 01.12.2010, 18:15:45
Quote from: TJK on 01.12.2010, 18:06:46
Saamelaisväestö on vetäytynyt suomalaisten tieltä suurimmasta osasta maatamme. Mielestäni Lapin metsiin sillä porukalla saa siis mielestäni olla nautintaoikeus, vaikka suomalaiset olisivatkin ne itselleen merkinneet. Muita tukiaisia ei kuitenkaan tarvita.
Ihankohan noin on? Suomalaisilla ja saamelaisilla kun tuppaavat olemaan yhteiset esi-isät.. Suomalaiset päättivät siirtyä viljelyyn ja sekoitautua muiden lähialueen kansojen kanssa. Saamelaiset jatkoivat paimentolaisina ja jättivät osittaisen sekoittumisen, balttialaisiin, germaaneihin ja slaaveihin tekemättä.
Suomalaisilla ja saamelaisilla on kyllä samat esi-isät samaan tapaan kuin kaikilla kansoilla on ollut samat esi-isät. Saamelaiset eriytyivät kuitenkin kokonaan eri suuntaan suomalaisista ja suomalaisten levittäytyminen Lappiin alkoi vasta tämän eron tapahtumisen jälkeen.

P

Quote from: E.P.L on 01.12.2010, 18:39:48
Suomalaisilla ja saamelaisilla on kyllä samat esi-isät samaan tapaan kuin kaikilla kansoilla on ollut samat esi-isät. Saamelaiset eriytyivät kuitenkin kokonaan eri suuntaan suomalaisista ja suomalaisten levittäytyminen Lappiin alkoi vasta tämän eron tapahtumisen jälkeen.

Ahaa? Siis suomalaisten levittäytyminen Lappiin? Eikös sinusta Suomalaiset olleet vieneetkään saaamelaisilta maita läpi koko surkean Suomemme? :roll:
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

E.P.L

Quote from: P on 02.12.2010, 09:42:34
Quote from: E.P.L on 01.12.2010, 18:39:48
Suomalaisilla ja saamelaisilla on kyllä samat esi-isät samaan tapaan kuin kaikilla kansoilla on ollut samat esi-isät. Saamelaiset eriytyivät kuitenkin kokonaan eri suuntaan suomalaisista ja suomalaisten levittäytyminen Lappiin alkoi vasta tämän eron tapahtumisen jälkeen.

Ahaa? Siis suomalaisten levittäytyminen Lappiin? Eikös sinusta Suomalaiset olleet vieneetkään saaamelaisilta maita läpi koko surkean Suomemme? :roll:
Sanoinko jossain niin? :roll: