News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2009-11-01 TS: Vanhemmat tyytymättömiä islamin opetukseen Turussa

Started by hemuli, 01.11.2009, 09:46:43

Previous topic - Next topic

Ernst

Quote from: M. on 01.11.2009, 19:28:37
Mitäs sitten tehdään, jos käy ilmi, että islamin opettaja on homo tai juutalainen? Suostutaanko järkyttyneiden vanhempien vaatimuksiin?

Tai jos islamin opettaja syö koulun ruokalassa hyvällä halulla porsaspataa?
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

Aurelius

Vaikkei minulla ole asiasta parempia tietoja, pitäisin todennäköisenä, että tässä on kyse islamin tulkinnasta. Haluttaneen vanhoillisempi opettaja ja tunnustuksellista opetusta. Peruskoulussahan kuuluu antaa oman uskonnon opetusta, ei tunnustuksellista uskonnonopetusta. Opetukseen ei saa sisältyä uskonnonharjoitusta.

Kuten Pöllämystynyt huomautti, kristitty ei saisi millään kiristyksellä vaikutettua uskontonsa opetuksen sisältöön, vaan hänet demonisoitaisiin vanhoilliseksi lahkolaiseksi. Linjausta pidän kyllä sinänsä järkevänä, koska muuten ollaan ongelmissa esim. lestadiolaisenemmistöisissä kunnissa.

Mutta katsotaanpa, ovatko eräät kohta tasa-arvoisempia kuin toiset.

Ano Nyymi

Quote from: Nikopol on 01.11.2009, 13:46:23
Opiskelua ilman kuvia, lapsuus ilman musiikkia, alastomuuden pelkoa. Sairas uskonto, sairas kulttuuri. Haluatko SINÄ myötävaikuttaa veroillasi tämän lisääntymiseen?

Ja sitten vielä kehdataan ihmetellä miksi normaaliälyiset kantasuomalaiset kuskaavat lapsensa pois näistä muslimisoituneista kouluista.
Eihän tuollaisessa pelleilyssä ole järjen hiventäkään. Jos tämän maan tavat eivät muslimeille kelpaa niin sitten sopii etsiä sopivampi maa..

Mursu

Minua ärsyttää suunnattomasti, tuo asenne, että mikään ei riitä maahanmuuttajille. He eivät juurikaan tuota tälle yhteiskunnalle ja me järjestämme heidän koulutuksen ja jopa opetamme heille heidän omaa uskontoaan, mutta ei riitä, tulee vaatimuksia siitä kuka saa opettaa ja siitä, mitä saa opettaa. Käsittämätöntä on, että vaatimuksiin myöntymistä edes harkitaan. Se johtaa vain lisääntyviin vaatimuksiin.

Nikopol

Yleisön pyynnöistä huolimatta: vanha bloggaukseni islamin vaatimista poikkeusjärjestelyistä opetuksessa.

http://nikopol2008.blogspot.com/2009/02/islam-ja-sen-vaatimat.html

QuoteKaikki lainaukset ovat suoraan Helsingin kaupungin ohjeistuksesta. Vastaukset ovat siis niitä samoja mitkä jokainen veronmaksaja saisi Opetusvirastosta kysyessään. Nämä eivät ole mitään kuviteltuja tilanteita vaan autenttisista kulttuurikohtaamisista syntyneitä käytännön ratkaisuja kulttuurieroihin jotka tekevät maastamme rikkaamman.
"[romanianromani]kopla valitsi uhreiksi iäkkäitä naisia välttyäkseen yhteenotoilta miesten kanssa." Keski-Uusimaa
"Kenet Jeesus hakkaisi?" kmruuska 2012

Juha J.

Quote from: Nikopol on 01.11.2009, 11:12:38Uskonnonopetus on Suomessa ei-tunnustuksellista
Niinpä. Tämä pitäisi uskonnonopetusta vastustavien muistaa.

Tuo muslimivanhempien vaatimus on päätön.
Chillax mothafuckas. Toimitaan järkevästi.

RP

Quote from: Juha J. on 02.11.2009, 02:39:09
Quote from: Nikopol on 01.11.2009, 11:12:38Uskonnonopetus on Suomessa ei-tunnustuksellista
Niinpä. Tämä pitäisi uskonnonopetusta vastustavien muistaa.

"Tietää" voisi olla sopivampi verbi. Muutos on ymmärtääkseni suhteellisen tuore(?) Joka tapauksessa (ei-niin-ikäloppuna) en menisi kutsumaan omia, ainakaan ala-asteen uskonnontuntejani, tunnustuksettomaksi.
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

Veli Karimies

Quote from: Juha J. on 02.11.2009, 02:39:09
Quote from: Nikopol on 01.11.2009, 11:12:38Uskonnonopetus on Suomessa ei-tunnustuksellista
Niinpä. Tämä pitäisi uskonnonopetusta vastustavien muistaa.

Tuo muslimivanhempien vaatimus on päätön.

Jaajaa. Ala-asteella vedettiin joka päivä aamurukous sekä ruokarukous, näin muun muassa.

pelle12

Quote from: Oscari on 01.11.2009, 10:49:09
Juuri tämä tähden vastustan koulussa tapahtuvaa uskonnon opetusta. Ja kun muutaman vuoden päästä pitää jokaiselle islamin tulkinnalle olla oma opettajansa niin siinä kunnä rahaa poltetaan aivan turhaan.
Jos joku haluaa uskonnollista opetusta, niin sitä varten ovat pyhäkoulut ja muut uskonnolliset tilanteet. Ei siis uskonnon opetusta varsinaisissa kouluissa.

Kohtaa menee puolet opetusbudjetista uskonnonopettajien palkkaukseen kun jokainen lahko vaatii omien dogmiensa mukaista opetusta. Kuinkakohan perusteellisesti nuo vanhemmat itse ovat perillä islamin teologiasta? Siis millä lihaksilla valittavat? Silläkö, kuinka heidän omat vanhemmat islamia tulkitsivat?

IDA

Quote from: Nikopol on 01.11.2009, 17:48:20
Tuo viinanhajuargumentti/esimerkki on aivan käsittämätön. Jos kolmesta opettajasta vain yksi ei ole muslimi, tuo juttu on törkeän leimaava. Jos olisin ko ope, jäisin oitis sairaslomalle ja vaatisin lehdeltä oikaisun, anteeksipyynnön ja rahaa. Täysin siitä riippumatta haisenko viinalle vai en.

Sama. Kyseisenä opettajana todellakin vaatisin oikaisun, anteeksipyynnön ja korvauksia. Ihme paskaa saa syytää työntekijöiden niskaan suvaitsevaisuuden nimissä.

Tyyppi puhuu tässä peruskoulusta:

Quote
Uusi oppiaine voisi olla esimerkiksi sekoitus uskontoa, elämänkatsomustietoa, filosofiaa, uskontotiedettä ja ehkä myös hyvin yleisellä tasolla psykologiaa (lähinnä ihmispsyyken lainalaisuuksien tarkastelua nykytietämyksen valossa).

Oma ratkaisuni olisi, että peruskouluissa ruvettaisiin opettamaan kvanttimekaniikkaa ja pohtimaan siihen liittyviä matemaattisia ongelmia. Tästä olisi se hyöty, että Suomesta tulisi kuin itsestään ydinfysiikan suurvalta ja mikäpä ettei biotekniikankin. Sen lisäksi oppilaille voisi opettaa neljää vierasta kieltä, ornamenttista kuvataiteilua, telinevoimistelua ja kertovaa laulua, jossa ei ole tuhan polveilevia sävelkulkuja.

Mitä islamin opettamiseen yleensä tulee, niin on järjetöntä opettaa sitä kouluissa, koska Suomessa ei oikeastaan voi olla päteviä islamin opettajia ja islamin vaikutus suomalaiseen kulttuuriin on käytännössä olematon.


mikkoR

Uskonnonopetuksen voisi ostaa ostopalveluna niistä maista joissa se on pääuskontona, etenkin niiden oppilaiden kohdalla jotka ei edes osaa Suomea kunnolla heidän vanhemmista puhumattakaan.

Samalla voisi ostaa myös muun opetuksen ja koko perhe voisi mennä samalla mukaan sinne.

Voisin väittää koko perheen elämisen maksaminen tulisi paljon edullisemmaksi siellä kuin täällä ja uskonnon opetuskin olisi tasoltaa 10+.
Paras tapa päästä eroon laittomista aseista on toki luoda riittävä määrä väyliä laillisille aseille.

turha jätkä

Quote from: IDA on 02.11.2009, 08:35:21
Mitä islamin opettamiseen yleensä tulee, niin on järjetöntä opettaa sitä kouluissa, koska Suomessa ei oikeastaan voi olla päteviä islamin opettajia ja islamin vaikutus suomalaiseen kulttuuriin on käytännössä olematon.

Islamin opettaminen on minusta verrattavissa esim. helluntailaisten tai baptistien omiin uskontoryhmiin. Nähdäkseni nuo kaikki ryhmät voisivat hoitaa uskonnonopetuksen muulloin kuin kouluajalla. Sama koskee tietysti myös luterilaisia, siksi kannatan kaikille pakollista uskontotietoutta.

Simo Hankaniemi

Islamia tuskin voi suomalaisissa kouluissa opettaa "oikeasti", koska islam on niin monessa kohtaan ristiriidassa maan lakien kanssa. Esim. opit jihadista ja vääräuskoisten kohtelusta, juutalaisten alkuperästä ja naisten asemasta. Jos suomalainen opettaja on oikonut mutkia näissä tärkeissä kysymyksissä, niin eipä ihme, että vanhemmat ovat valittaneet.

Miten muuten historiaa on ajateltu opettaa islamilaisille? Tai biologiaa, missä pitää näyttää eläinten kuvia? Ihmisen evoluution kohdalla islamilaiset oppilaat ja heidän vanhempansa nostavat ilmeisesti protestiaallon, koska heidän mukaansa vääräuskoiset eivät ole syntyneet vain apinoista, vaan myös sioista. Ja oikeauskoiset eivät ole kehittyneet apinoista.

Ehdotan, että opettajien tueksi oppitunneille ei oteta islamilaista, vaan satakiloinen vartija käsirautoineen ja pamppuineen. Vartija varmistaa sen, että opetus tapahtuu säädetyssä eikä islamilaisessa järjestyksessä.  

IDA

Quote from: turha jätkä on 02.11.2009, 09:27:11
Islamin opettaminen on minusta verrattavissa esim. helluntailaisten tai baptistien omiin uskontoryhmiin. Nähdäkseni nuo kaikki ryhmät voisivat hoitaa uskonnonopetuksen muulloin kuin kouluajalla. Sama koskee tietysti myös luterilaisia, siksi kannatan kaikille pakollista uskontotietoutta.

Minusta tuo voitaisiin yhdistää historian opetukseen, jota voisi muutenkin lisätä. Siis eikö uskontotietoudeksi peruskouluissa riitä uskonnon vaikutukset historiaan ja kulttuuriin?

Kaikkein järkevintä olisi tietenkin opettaa messu ulkoa, että pysyisivät tahdissa ja voisivat siitä ytimestä sitten syventää tietojaan, mutta siihen tuskin päästään ennen kuin asiat ovat muuttuneet paljon pahemmiksi ;)

Axl

Jos kiellettäisiin uskonnonopetus kokonaan kouluissa(mitä itse kyllä toivoisin) heräisi heti kysymys: Tarvittiinko islamin tuleminen tänne suomeen (tällä voimalla maahanmuuton tähden) jotta pääsimme eroo yhdestä valtion ja uskonnon yhteenkietoutumasta? Eikö tämä näyttäisi peräänantamiselta "rauhan uskonnolle" tässä  kysymyksessä. Vaikka itse en juuri perusta valtionkirkkomme varaan niin eikö silti kristinusko ole vastavoima euroopan islamisaatiolle? Ihmiset kun näyttävät kuitenkin hakevan jonkinlaista uskontoa - lohtua itselleen sivistyksestä huolimatta.
Suomessa on uskonnonvapaus ja me emme voi estää koraanikoulujen syntymistä, mutta sen me voimme taata että virallisessa koulutusjärjestelmässä koraanikoulu ei tule koskaan korvaamaan yleistä ja yhtenäistä peruskoulutusta, vaan se lähinnä rinnastetaan pyhäkoulun ja kirkon iltapäiväkerhotoiminnan tapaiseksi aivopesuksi.

IDA

Quote from: Axl on 02.11.2009, 10:01:13
Suomessa on uskonnonvapaus ja me emme voi estää koraanikoulujen syntymistä, mutta sen me voimme taata että virallisessa koulutusjärjestelmässä koraanikoulu ei tule koskaan korvaamaan yleistä ja yhtenäistä peruskoulutusta, vaan se lähinnä rinnastetaan pyhäkoulun ja kirkon iltapäiväkerhotoiminnan tapaiseksi aivopesuksi.

Tämä on hyvä asenne, koska se väistämättä johtaisi sekulaarin, länsimaisen yhteiskunnan tuhoon. Ainakin, jos noin 5 - 10 prosentin vähemmistö toitottaisi koko ajan posket pullollaan, että uskontoa ei opeteta koska se on aivopesua. Islam kyllä nitistää uskonnottomat ensimmäisinä. Ja jos kristityt eivät viitsi puolustaa länsimaisia valtioita se tekee sen aika helpostikin.

Luottamus sellaisiin väkivaltakoneistoihin, joiden takana on vain pieni vähemmistö, on aika perusteetonta, kun vielä huomioi sen, että nimenomaan sekulaari älymystö vieroksuu eniten esimerkiksi asepalvelusta tai poliisia muuna, kuin maksettuna palveluna.

Sekulaarin älymystön itsemurhataistelua ei voi oikein rinnastaa edes Japanin kunniakkaisiin kamikaze-lentäjiin, koska sitä ei tehtäisi minkään puolesta, vaan ainoastaan tyhmyyden ja tietämättömyyden vuoksi ja omaksi tuhoksi.


turha jätkä

Quote from: IDA on 02.11.2009, 09:58:26
Quote from: turha jätkä on 02.11.2009, 09:27:11
Islamin opettaminen on minusta verrattavissa esim. helluntailaisten tai baptistien omiin uskontoryhmiin. Nähdäkseni nuo kaikki ryhmät voisivat hoitaa uskonnonopetuksen muulloin kuin kouluajalla. Sama koskee tietysti myös luterilaisia, siksi kannatan kaikille pakollista uskontotietoutta.

Minusta tuo voitaisiin yhdistää historian opetukseen, jota voisi muutenkin lisätä. Siis eikö uskontotietoudeksi peruskouluissa riitä uskonnon vaikutukset historiaan ja kulttuuriin?

Tuo on yksi ihan järkevänkuuloinen vaihtoehto. Jos mennään enemmän fantasian puolelle, niin tekisin vielä tällaisenkin mullistuksen.

Pakollinen asevelvollisuus pois. Tilalle kummallekin sukupuolelle pakollinen yhteiskuntapalvelus. Aluksi kaikki teinit viedään koulutuskeskuksiin, jossa aamusta iltaan harjoitetaan liikuntaa, opetetaan hengenpelastustaitoja ja ennenkaikkea luennoidaan ja opetetaan yhteiskunnan toiminnasta. Kerrotaan lainsäädännöstä, opetetaan kansakunnan historiasta keskeisiä asioita, käsitellään yhteiskunnassa esiintyvät keskeiset uskonnot jne jne.

Tämän yhteisen koulutuksen jälkeen motivoituneimmat voisivat koettaa hakea loppuajaksi asepalvelukseen ja muut siviiliyhteiskunnan pariin töihin. Pointti tuossa olisi se, että kerättäisiin aikuisuuden kynnyksellä kaikki vielä samaan kasaan ja kerrattaisiin/opetettaisiin keskeiset asiat yhteiskunnasta.

Sitä paitsi mikään suunnitelma missä teinit viedään leirille koulutettavaksi ja kovuutta hakemaan, ei voi olla täysin paha suunnitelma.

JoKaGO


Eikös tässäkin olisi taas triviaali ratkaisu olemassa. Opettakoon muslimivanhemmat lapsensa kotona, kun kerran ovat niin pirun paljon parempia opettajia kuin pätevyyden siihen hankkineet. Säästyisi nekin rahat.
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Daemonic

Quote from: IDA on 02.11.2009, 10:26:12
Quote from: Axl on 02.11.2009, 10:01:13
Suomessa on uskonnonvapaus ja me emme voi estää koraanikoulujen syntymistä, mutta sen me voimme taata että virallisessa koulutusjärjestelmässä koraanikoulu ei tule koskaan korvaamaan yleistä ja yhtenäistä peruskoulutusta, vaan se lähinnä rinnastetaan pyhäkoulun ja kirkon iltapäiväkerhotoiminnan tapaiseksi aivopesuksi.

Tämä on hyvä asenne, koska se väistämättä johtaisi sekulaarin, länsimaisen yhteiskunnan tuhoon. Ainakin, jos noin 5 - 10 prosentin vähemmistö toitottaisi koko ajan posket pullollaan, että uskontoa ei opeteta koska se on aivopesua. Islam kyllä nitistää uskonnottomat ensimmäisinä. Ja jos kristityt eivät viitsi puolustaa länsimaisia valtioita se tekee sen aika helpostikin.

Luottamus sellaisiin väkivaltakoneistoihin, joiden takana on vain pieni vähemmistö, on aika perusteetonta, kun vielä huomioi sen, että nimenomaan sekulaari älymystö vieroksuu eniten esimerkiksi asepalvelusta tai poliisia muuna, kuin maksettuna palveluna.

Sekulaarin älymystön itsemurhataistelua ei voi oikein rinnastaa edes Japanin kunniakkaisiin kamikaze-lentäjiin, koska sitä ei tehtäisi minkään puolesta, vaan ainoastaan tyhmyyden ja tietämättömyyden vuoksi ja omaksi tuhoksi.

No onpa taas aika paksua. Tuskin on tarkoitus demonisoida uskontoja, vaan ainoastaan poistaa niiden opetus kouluista. On kaikille helpompaa, jos uskonnoilla ei ole mitään sijaa kouluissa. Nythän ollaan väistämättä menossa siihen suuntaan, että on tasa-arvon nimissä valittava joko kaikkien uskontojen opettaminen niitä haluaville tai poistetava kokonaan uskonnot kouluista (EDIT: Tai siis tunnustuksellinen osuus. Eri uskonnot käsiteltäisiin tietenkin historian tunneilla, joiden määrää voisi lisätä, mikäli tarpeellista). Jälkimmäinen on paljon paljon helpompaa ja halvempaa. Ainoa järkevä ratkaisu.

Surullistahan siinä on se, että perinteiset joulujuhlat yms. jäävät pois, mutta maailma muuttuu, ja muutos ei aina ole parempaan suuntaan. Kyllähän se "oikea joulu" kuitenkin vietetään kotona perheen kanssa, joten menetys ei ole suuri.

Sanottakoon nyt vielä, että minun mielestäni nykyisen (vai ovatko ne jo mennyttä?) kaltaiset joulujuhlat yms. suvivirret kuuluvat osana suomalaiseen kulttuuriin, mutta olen niistä valmis luopumaan yleisen hyvän nimissä. En näe todellisena mahdollisuutena nykylinjan jatkamista ja muslimien pakottamista vain hyväksymään tilanteen. Siinähän ei sinänsä olisi mitään väärää, mutta poliittista tahtoa tuskin löytyy tarpeeksi nopeasti.
EIT: "sananvapaus ei koske pelkästään sellaisia "tietoja" tai "ajatuksia", joihin suhtaudutaan myötämielisesti tai joita pidetään vaarattomina tai yhdentekevinä, vaan myös sellaisia, jotka loukkaavat, järkyttävät tai häiritsevät."

IDA

Quote from: Daemonic on 02.11.2009, 12:26:31
No onpa taas aika paksua. Tuskin on tarkoitus demonisoida uskontoja, vaan ainoastaan poistaa niiden opetus kouluista.

Viittasin siis tähän:

Quote
vaan se lähinnä rinnastetaan pyhäkoulun ja kirkon iltapäiväkerhotoiminnan tapaiseksi aivopesuksi.

Jos motiivit poistamiselle ovat tuollaiset ja niitä sitten toitotetaan turuilla ja toreilla, niin tottahan se vahvistaa sekulaaria, länsimaista yhteiskuntaa? Omasta mielestäni ei todellakaan.

Quote
Surullistahan siinä on se, että perinteiset joulujuhlat yms. jäävät pois, mutta maailma muuttuu, ja muutos ei aina ole parempaan suuntaan. Kyllähän se "oikea joulu" kuitenkin vietetään kotona perheen kanssa, joten menetys ei ole suuri.

No tuo hiljalleen johtaa siihen USA:ssa yleistyvään ja jo Eurooppaan levinneeseen tapaan, jossa lapsia ei enää laiteta julkisiin kouluihin, jos vain kyetään olemaan laittamatta. Miksi laitettaisiin, jos ne eivät enää heijasta mitään yhteistä arvopohjaa? Kohtuullisella rahalla tai vaivalla saa lapsilleen paremman peruskoulutuksen muualta.

Quote
Sanottakoon nyt vielä, että minun mielestäni nykyisen (vai ovatko ne jo mennyttä?) kaltaiset joulujuhlat yms. suvivirret kuuluvat osana suomalaiseen kulttuuriin, mutta olen niistä valmis luopumaan yleisen hyvän nimissä. En näe todellisena mahdollisuutena nykylinjan jatkamista ja muslimien pakottamista vain hyväksymään tilanteen. Siinähän ei sinänsä olisi mitään väärää, mutta poliittista tahtoa tuskin löytyy tarpeeksi nopeasti.

Itse ole varma siitä, että vaikka kouluista lopetettaisiin uskonnonopetus ja kristilliseen kulttuuriin kuuluvat tavat muslimit tulisivat jatkamaan uskontonsa, sekä omien tapojensa opetusta. Siinä mielessä uskonnon opetuksen ja erilaisten juhlakäytäntöjen poistaminen ei ole mikään ratkaisu. Enemmän se pahentaisi tilannetta, koska paineita kulttuuriin sopeutumiseksi vähennettäisiin entisestään.

Ari-Lee

QuoteItse ole varma siitä, että vaikka kouluista lopetettaisiin uskonnonopetus ja kristilliseen kulttuuriin kuuluvat tavat muslimit tulisivat jatkamaan uskontonsa, sekä omien tapojensa opetusta. Siinä mielessä uskonnon opetuksen ja erilaisten juhlakäytäntöjen poistaminen ei ole mikään ratkaisu. Enemmän se pahentaisi tilannetta, koska paineita kulttuuriin sopeutumiseksi vähennettäisiin entisestään.
Eli varautukaa siihen että löysiä antamisen jälkeen joudutte antamaan löysiä. Muhamettilaisuuden ollessa kyseessä vaihdan kantaani ja sanon ettei pidä lopettaa uskonnon opetusta koska silloinhan olemme antaneet löysiä toisen osapuolen kiristäessä. Miettikääpä uudestaan koko asetelma?
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

ihminen

QuoteTurun muslimioppilaiden vanhempainyhdistys (...)
Onkos kristittyjen, ateistien tai ortodoksien vanhempainyhdistys ottanut tähän asiaan kantaa? Vai olisiko niin, että ainoat uskonnon mukaan järjestäytyneet ovat...

QuoteSuomessa laki on aina uskonnon yläpuolella. Vuodesta 2003 uskonnon opetus on ollut tunnustuksetonta ja koulujen on sitä tiukasti noudatettava. Tunnustuksellisen muslimin on tätä vaikea ymmärtää, sillä uskonto on  kaiken yläpuolella.

Näitähän tässä sitten kotoutat.

Phantasticum

Quote from: IDA on 02.11.2009, 08:35:21
Quote from: Nikopol on 01.11.2009, 17:48:20
Tuo viinanhajuargumentti/esimerkki on aivan käsittämätön. Jos kolmesta opettajasta vain yksi ei ole muslimi, tuo juttu on törkeän leimaava. Jos olisin ko ope, jäisin oitis sairaslomalle ja vaatisin lehdeltä oikaisun, anteeksipyynnön ja rahaa. Täysin siitä riippumatta haisenko viinalle vai en.

Sama. Kyseisenä opettajana todellakin vaatisin oikaisun, anteeksipyynnön ja korvauksia. Ihme paskaa saa syytää työntekijöiden niskaan suvaitsevaisuuden nimissä.

Tyyppi puhuu tässä peruskoulusta:

Quote
Uusi oppiaine voisi olla esimerkiksi sekoitus uskontoa, elämänkatsomustietoa, filosofiaa, uskontotiedettä ja ehkä myös hyvin yleisellä tasolla psykologiaa (lähinnä ihmispsyyken lainalaisuuksien tarkastelua nykytietämyksen valossa).

Oma ratkaisuni olisi, että peruskouluissa ruvettaisiin opettamaan kvanttimekaniikkaa ja pohtimaan siihen liittyviä matemaattisia ongelmia. Tästä olisi se hyöty, että Suomesta tulisi kuin itsestään ydinfysiikan suurvalta ja mikäpä ettei biotekniikankin. Sen lisäksi oppilaille voisi opettaa neljää vierasta kieltä, ornamenttista kuvataiteilua, telinevoimistelua ja kertovaa laulua, jossa ei ole tuhan polveilevia sävelkulkuja.

Mitä islamin opettamiseen yleensä tulee, niin on järjetöntä opettaa sitä kouluissa, koska Suomessa ei oikeastaan voi olla päteviä islamin opettajia ja islamin vaikutus suomalaiseen kulttuuriin on käytännössä olematon.

Tyyppi? Tästä saa sellaisen käsityksen, että viittaisit tyypillä Turun Sanomien toimittajaan Heikki Kauhaseen? Lainaus on otettu minulta tästä viestistä.

Tank U

ja eikun Pakistaniin tai Afganistaniin oppimaan "Islamia"  ???

voi pojat mikä luokkaretki siitä tuleekan kun palaavat takasin Eurooppaan :o
Inter Arma Silent Leges

jahve

Kertokaapa mitä pitäisi kysyä peruskoulun yläasteen islamin -opettajalta (islamiin palannut hlö) islamin opetuksesta ja sen sisällöstä? 

Koottaisiinko 10 lyhyttä ja tiivistä kysymystä niin välitän ne Wilman kautta ko. henkilölle.



Runner

Minun käsitykseni mukaan yksikään uskonnon-opettajistani ei ole ollut sen erityisemmin uskovainen, yleensä joko teologi tai psykologi joka on asioihin paneutunut. Ja näin sen pitää olla, uskonnon opetus ei ole sama kuin USKONNOLLINEN opetus jota saa kirkosta tai moskeijasta. Uskonnon opetuksessa opetetaan asiat uskonnosta,eikä aleta soveltamaan asioita oppilaiden omaan elämään.

Emilie

Selailin joku aika sitten huvikseni ala-asteella käytettyä Islamin oppikirjaa. Kyllä se minusta hyvin tunnustukselliselta vaikutti ja asiat esitettiin täysin totena (mm. väittämä siitä, että Islam on maailman vanhin uskonto!) ja Islamista puhuttiin "meidän uskonamme". Samoin olen sattunut näkemään Islamin opettajan valmistamia materiaaleja, ja siellä opetellaan erilaisia rukouksia yms. Minusta se vaikuttaa hyvinkin tunnustukselliselta.

Jahve, aina voisi kysyä mitä Islamin tunneilla opetetaan muista uskonnoista. Varsinkin kun perusluterilaisessa uskonnonopetuksessa muut uskonnot esitetään hyvinkin neutraalisti tyyliin, "Buddhalaiset uskovat tähän ja tuohon ja heidän pyhä kirjansa on se ja se." Kun tiedetään monien muslimien uskomukset mm. juutalaisista, tämä on tärkeä asia. Luterilaisen uskonnon opetuksessa olevat, eli valtaosa, saa neutraalia opetusta myös muista uskonnoista yleissivistyksen nimissä - eikö tämä tarkoita sitä, että muslimioppilaiden yleissivistys ja heidän suvaitsevaisuutensa muita uskontoja kohtaan jää puutteelliseksi?

pakruti2c263

Lainaus käyttäjätä M
QuoteMuslimilapset tuossa kokonaisuudessa ovat ensimmäiset ja takuuvarmat häviäjät. Kehittyviin aivoihin ei taatusti vaikuta myönteisesti se, että lapsi ei saa silmällä hahmottaa ympäristöään ja tehdä kädellä ja kynällä siitä kaksiulotteista mallia. Hahmotus, hienomotoriikka ja toiminnanohjaus kärsivät. Mitenkään eduksi ei ole kehitykselle myöskään soiton ja laulun opettamisesta luistelu. Outo profeetta se Muhammed ja outo Jumala Allah, kun haluaa tehdä kannattajistaan toistaitoisia.

Antavatkohan suomalaiset muslimikäännynnäiset lastensa mennä musiikkiopistoon tai kuvataidekerhoon. Tietoa kenelläkään?

Edellämainittu selittää ehkä osaltaan arabi/musulmaanikultuurin takapajuisuuden.
Tarujen, mytologien ja erilaisten saagojen tuputtaminen penskoille on rikollista.
Verorahoja ei pitäisi haaskata yhdellekään uskonnolle, eikä myöskään ateismille.
Tuputtaviin "veljiin /sisariin" törmää kyllä elämän varrella tasavarmasti.
Kaikki nämä "markkinoijat" kauppaavat tuotetta jossa ei ole kuluttajansuojaa.
V***u!

Ps. Islamin opetus Suomalaisessa peruskoulussa.
     Pitäisikö nauraa vai itkeä??
Suvaitsija:
"Monikulttuurisuus on sitä, että meillä on neekeri ja sitten meillä on muslimi, ja kantaväestö suvaitsee ja alistuu."

Nuivinaattori

Quote from: jahve on 29.10.2010, 14:44:36
Kertokaapa mitä pitäisi kysyä peruskoulun yläasteen islamin -opettajalta (islamiin palannut hlö) islamin opetuksesta ja sen sisällöstä? 

Koottaisiinko 10 lyhyttä ja tiivistä kysymystä niin välitän ne Wilman kautta ko. henkilölle.



Rukoillaanko oppitunneilla?
Vaikuttavatko oppilaiden vanhemmat opetuksen sisältöön?
Onko opetus täysin yhtenevää pojille ja tytöille?
Käsitelläänkö opetuksessa maallisen lain ja uskonnollisen lain suhdetta?
Syyllistyykö pornoteollisuus kiihoittamiseen?