News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2010-10-01 YLE: 95-bensan poistuminen ihmetyttää

Started by Oinomaos, 01.10.2010, 17:44:40

Previous topic - Next topic

Lentomestari

Quote from: Kokoliha on 06.10.2010, 21:32:53

Ennustan sen verran, että harva uskaltaa tai haluaa vuodenvaihteessa tankata E10:tä autoonsakaan (varsinkaan jos hintaero 98E:hen ei ole jo kättelyssä ainakin 20 senttiä), vaan tankkaa varmuuden vuoksi 98E:tä jättääkseen kokemuksien keräämisen muille. Ja kannattaa muistaa, että etanolibensalla pa-kulutus on hieman suurempi, ja suorituskyky samalla huonompi.


-> Ihmisiä vituttaa.
  -> Vihreät taputtavat karvaisia kämmeniään.

Yhtään huonompi idea, eli pieni kansalaistottelemattomuus ja laittaa boikottiin koko 95e10, Ihan vain kokeillakseen toimisiko tällainen suora demokratia, no minulla tämä boikotti toteutuu ihan itsestään, sillä kaikki menopelini joudun jokatapauksessa tankkaamaan 98 pensalla.

Ano Nyymi

#61
Minua kyllä ihan itkettää kun hyvää etanuulia sotketaan bensan sekaan. Kyllä tässä maassa sentään joku raja pitäisi olla saastuttamisellakin.

Saakohan sen jalon aineksen millään säällisen helpolla konstilla pois sieltä bensan seasta??? Ajattelin polttaa sen maksassani.



MW

Quote from: Kokoliha on 06.10.2010, 21:32:53
Quote from: ElinaElina on 06.10.2010, 20:52:50
Mitä laitetaan moottorisahaan, perämoottoriin, trimmeriin ja wanhaan volkkariin?

98E:tä. Niin kauan kuin sitä saa. (btw, tietääkö joku, mikä on takaraja 98E:n myynnille?) Sen jälkeen sitten ilmeisesti ns. pienkonebensaa, joka on tosin sikahintaista (19€/5 litran kanisteri, saa rautakaupoista). Pienkonebensaa olen tosin jo muutenkin käyttänyt ruohonleikkurissa syksyn viimeisissä tankillisissa, ja peräprutkuihin olen aina syksyllä ajanut viimeisellä käytöllä pienkonebensan sisään. Tällä tavoin ei ole keväällä kaasarit tai ruisku tukossa hartsijäämistä, koska nykyinen 95E bensakaan ei puolta vuotta säily.
***


Totta joka sana. 2-T peräprutkun tms. talvivalmistelun voi vaihtoehtoisesti tehdä käyttämällä kaasarit tyhjiksi puskien samalla suojaöljyä ilmanputsarista sisään. Voitelee ja huuhtelee koko koneen talven vaaroja (so. ulkosäilytystä) vastaan.

Keväällä eka startti hiukan käryää, mutta on laakin startti, jos kaikki muu on kunnossa.

Hippien viinabensaan en tule hetkeen varovaisuussyistä koskemaan. Näitä minun nykyisiä vehkeitä kun ei ole moiselle liemelle suunniteltu, vaikka kuinka "pitäisi kestää". Korvauksia kun ei varmaan maksa kukaan. Antaa muiden syövyttää polttoainejärjestelmänsä ensin.

ElinaElina

Facebookissa kiva sivu: Lieksa maahanmuutto kuvia

Topi Junkkari

Quote from: ElinaElina on 06.10.2010, 22:17:12
kiitos hyvistä neuvoista. siis 98.

Jos se Volkkarisi on ikiwanha (Kupla tms.), se saattaa tarvita lisäksi venttiilinsuoja-ainetta eli ns. lyijynkorviketta. Jos sille on tähän asti kelvannut lyijytön bensa sellaisenaan, niin lisäaineita ei tarvita jatkossakaan 98-bensan kanssa.
Ihmisiä, joilla on vakavia hallusinaatioita, ei pitäisi päästää merkittäviin julkisiin virkoihin. Lievät harhanäyt tai -äänet ei haittaa, ellei satu olemaan lentäjä tai pianonvirittäjä.

– Nimim. Joutilas Hommaforumilla 13.9.2015
http://hommaforum.org/index.php/topic,903.msg1989950.html#msg1989950

ElinaElina

Siinä on sellainen tarra, että "vain lyijytön bensiini soveltuu". Perämoottori on Yamaha 2 hv ja moottorisaha Husqvarna tavallinen.
Facebookissa kiva sivu: Lieksa maahanmuutto kuvia

Kokoliha

#66
Quote from: MW on 06.10.2010, 22:00:22
Totta joka sana. 2-T peräprutkun tms. talvivalmistelun voi vaihtoehtoisesti tehdä käyttämällä kaasarit tyhjiksi puskien samalla suojaöljyä ilmanputsarista sisään. Voitelee ja huuhtelee koko koneen talven vaaroja (so. ulkosäilytystä) vastaan.

Keväällä eka startti hiukan käryää, mutta on laakin startti, jos kaikki muu on kunnossa.
Jep. Tuon suojaöljyn suihkuttaminen 2-tahtiperäprutkuun (itsellä m-91 40hv Yamaha) kaasarien kurkuista sisään (moottorin käydessä nopeaa tyhjäkäyntiä) syksyn viimeisellä käytöllä on ollut mulla aina rituaali, koska en säilytä konetta lämpimässä tilassa. Sillä tavoin kampiakselin ja kiertokankien laakerit saa talvea vasten suojavoitelun. Sen lisäksi otan tulpat irti, ruiskautan hiukan suojaöljyä tulpanrei'istä myös sylintereihin, pyöräytän konetta vauhtipyörästä pari kierrosta käsin, ja tulpat takaisin kiinni. Ja peräöljyjen vaihto vielä päälle, niin se on siinä.

Nyt eksytään hiukan aiheesta, mutta tuosta kaasarien tyhjennyksestä on kahta koulukuntaa (itse en ole Eks Pertti). Toiset sanoo, että tyhjennysropuista kaasarit tyhjäksi ja toiset taas, että kannattaa ennemmin ajaa pienkonebensa sisään (tai sitten stabilointiainetta reilusti mukaan viimeiseen tankilliseen). Pääasia kaiketi, että tekee jommin kummin päin.

Quote from: MW on 06.10.2010, 22:00:22
Hippien viinabensaan en tule hetkeen varovaisuussyistä koskemaan. Näitä minun nykyisiä vehkeitä kun ei ole moiselle liemelle suunniteltu, vaikka kuinka "pitäisi kestää".
Sama täällä. Sitten kun ei enää muuta kuin tuota etanolibensaa saa, niin katsotaan uudestaan, että jatkaako veneilyä enää ollenkaan, jos ei viitsi investoida uuteen about 5 tonttua maksavaan koneeseen. Vanha, 4 vuotta sitten uudenveroiseksi rempattu koneenihan on siis tuolloin vain romuraudan arvoinen; luulin vielä keväällä ajavani sillä tuollaiset 20 vuotta.

Lasisti

#67
Quote from: requiem on 06.10.2010, 20:48:44
Jos Suomessa jo olevien jakeluketjujen lisäksi tänne ei ole uusia tulokkaita polttoaineineen, ei tämä tarkoita etteikö tuotantoa ja kulutusta olisi myös muissa maissa.

Kuten Kauppalehden uutisesta selviää, kyseessä ei ollut jakeluketju vaan tukku/tuotantoporras. En ole kemisti, mutta ilmeisesti etanolipitoisuuden nostaminen ei onnistu vain kaatamalla tankkiin lisää pirtua. Siitä seuraa erinäisiä ongelmia, kuten esimerkiksi separoituminen kosteuden vaikutuksesta:

http://www.fuel-testers.com/ethanol_engine_precautions.html

Muut öljynjalostajat eivät luultavasti ole kiinnostuneita tämänkään ongelman kanssa painimisesta, ja pioneereiksi pakotetut suomalaiskuluttajat jäävät sen takia monopolin/oligopolin varaan.

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2010/10/1199543

Suomi on ensimmäisiä EU-maita, joissa ryhdytään käyttämään uutta E10-polttoainetta

Mitkähän nämä muut maat ovat?

Kokoliha

#68
Quote from: ElinaElina on 06.10.2010, 22:35:39
Siinä on sellainen tarra, että "vain lyijytön bensiini soveltuu". Perämoottori on Yamaha 2 hv ja moottorisaha Husqvarna tavallinen.

Muistatko, että onko tuo Yamaha 2hv kaksitahti vai nelitahti? Veikkaan tuon tarran perusteella tosin, että se on jokin 2000-luvun 4-tahtikone.

Joka tapauksessa molempiin siis 98 bensaa, ja moottorisahaan (joka on varmasti 2-tahti) bensan sekaan tuollaiset 2% moottorisahaan tarkoitettua 2-tahtiöljyä.

Jos käyttö on pientä, niin voi toki ostaa myös sitä pienkonebensaa, jota myydään 5l kannuissa myös valmiiksi 2-tahtikoneille öljyllä esisekoitettuna. Pienkonebensa on taatusti puhdasta, laadukasta eikä happane, vaikka seisoisi vuoden tankissa. Vihreä kannu on pelkkää bensaa 4-tahtimoottoreille, ja oranssi kannu on samaa tavaraa, johon on laitettu valmiiksi 2%:n 2-tahtiöljyseos mukaan (sopii m-sahoihin, trimmereihin jne, mutta ei kuitenkaan mielellään 2-tahtiperämoottoreihin, koska niille on ihan omansorttisensa 2-tahtiöljy)
Selvitystä erilaisista 2-tahtiöljyistä,
Autowikin tiivistelmä 2t-öljyistä

mustaviirus

Kulutuksen ja tehon vaikutuksia tuskin kukaan osaa arpoa etukäteen vai onko jo jossain osviittaa?

Itsellä taitaa olla myös 98:iin siirtyminen sillä kulutus on valmiiksi luokkaa 15l/100km ja tehoa sen 250+. Vois nakertaa jos kulutus kasvaisi tuosta 10% ja tehoja häviäisi vastaavasti 10%. No toi 10% on tietty ihan  :flowerhat: sta revittyä. ;)
If you can't be a good example, then you'll just have to be a horrible warning.

Kokoliha

Quote from: mustaviirus on 06.10.2010, 23:15:33
Kulutuksen ja tehon vaikutuksia tuskin kukaan osaa arpoa etukäteen vai onko jo jossain osviittaa?
Nehän kulkee käsi kädessä. Jos siis sun kärrysi ottaa tuollaiset 40hv tehoa kulkeakseen 100 km/h, niin tuon saman 40hv tehon aikaansaamiseksi moottori haukkaa enemmän etanolibensaa kuin kunnon bensaa. Ja vastaavasti, jos sun moottorisi huipputeho kunnon bensalla on sen 255hv, niin etanolibensalla sen on vähemmän (ehkä 240hv?). Kuinka paljon vähemmän, niin sitä tuskin osataan vielä sanoa.

dothefake

Quote from: mustaviirus on 06.10.2010, 23:15:33
Kulutuksen ja tehon vaikutuksia tuskin kukaan osaa arpoa etukäteen vai onko jo jossain osviittaa?

Itsellä taitaa olla myös 98:iin siirtyminen sillä kulutus on valmiiksi luokkaa 15l/100km ja tehoa sen 250+. Vois nakertaa jos kulutus kasvaisi tuosta 10% ja tehoja häviäisi vastaavasti 10%. No toi 10% on tietty ihan  :flowerhat: sta revittyä. ;)
Minulla ei ole varaa leikkiä, suora kuutoseni kehittää vain 205 hv ja jos se menee alle 200,
häpeäisin käydä Lidlissä hakemassa itselleni rakasta kitkerää orjien olutta.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

mustaviirus

Quote from: dothefake on 06.10.2010, 23:43:56
Quote from: mustaviirus on 06.10.2010, 23:15:33
Kulutuksen ja tehon vaikutuksia tuskin kukaan osaa arpoa etukäteen vai onko jo jossain osviittaa?

Itsellä taitaa olla myös 98:iin siirtyminen sillä kulutus on valmiiksi luokkaa 15l/100km ja tehoa sen 250+. Vois nakertaa jos kulutus kasvaisi tuosta 10% ja tehoja häviäisi vastaavasti 10%. No toi 10% on tietty ihan  :flowerhat: sta revittyä. ;)
Minulla ei ole varaa leikkiä, suora kuutoseni kehittää vain 205 hv ja jos se menee alle 200,
häpeäisin käydä Lidlissä hakemassa itselleni rakasta kitkerää orjien olutta.
Kyllä söisi miestä. :)

Sovitaan että jätetään E10:t muille. Miten uudistus mahtaa vaikuttaa Shellin V-Poweriin? En ole koskaan tuota tankannut kun tiedä kyseisestä litkusta mitään.
If you can't be a good example, then you'll just have to be a horrible warning.

MW

Quote from: Kokoliha on 06.10.2010, 22:39:46
Quote from: MW on 06.10.2010, 22:00:22
Totta joka sana. 2-T peräprutkun tms. talvivalmistelun voi vaihtoehtoisesti tehdä käyttämällä kaasarit tyhjiksi puskien samalla suojaöljyä ilmanputsarista sisään. Voitelee ja huuhtelee koko koneen talven vaaroja (so. ulkosäilytystä) vastaan.

Keväällä eka startti hiukan käryää, mutta on laakin startti, jos kaikki muu on kunnossa.
Jep. Tuon suojaöljyn suihkuttaminen 2-tahtiperäprutkuun (itsellä m-91 40hv Yamaha) kaasarien kurkuista sisään (moottorin käydessä nopeaa tyhjäkäyntiä) syksyn viimeisellä käytöllä on ollut mulla aina rituaali, koska en säilytä konetta lämpimässä tilassa. Sillä tavoin kampiakselin ja kiertokankien laakerit saa talvea vasten suojavoitelun. Sen lisäksi otan tulpat irti, ruiskautan hiukan suojaöljyä tulpanrei'istä myös sylintereihin, pyöräytän konetta vauhtipyörästä pari kierrosta käsin, ja tulpat takaisin kiinni. Ja peräöljyjen vaihto vielä päälle, niin se on siinä.

Nyt eksytään hiukan aiheesta, mutta tuosta kaasarien tyhjennyksestä on kahta koulukuntaa (itse en ole Eks Pertti). Toiset sanoo, että tyhjennysropuista kaasarit tyhjäksi ja toiset taas, että kannattaa ennemmin ajaa pienkonebensa sisään (tai sitten stabilointiainetta reilusti mukaan viimeiseen tankilliseen). Pääasia kaiketi, että tekee jommin kummin päin.

Quote from: MW on 06.10.2010, 22:00:22
Hippien viinabensaan en tule hetkeen varovaisuussyistä koskemaan. Näitä minun nykyisiä vehkeitä kun ei ole moiselle liemelle suunniteltu, vaikka kuinka "pitäisi kestää".
Sama täällä. Sitten kun ei enää muuta kuin tuota etanolibensaa saa, niin katsotaan uudestaan, että jatkaako veneilyä enää ollenkaan, jos ei viitsi investoida uuteen about 5 tonttua maksavaan koneeseen. Vanha, 4 vuotta sitten uudenveroiseksi rempattu koneenihan on siis tuolloin vain romuraudan arvoinen; luulin vielä keväällä ajavani sillä tuollaiset 20 vuotta.

Jep, silloin viimeistään on syksy, kun on peräöljyt vaihdettu ja laite trailerilla kohtia arkea.

Toivottavasti virheät sallivat vielä kevään tulemisen. Jotenkin hienoa, se ensimmäinen vesillelasku, ja peijaiset. Saaliittomuudesta riippumatta.

Vai voiko kalastelija ny "peijaisista" puhua?  ???

Kokoliha

#74
Quote from: dothefake on 06.10.2010, 23:43:56
Minulla ei ole varaa leikkiä, suora kuutoseni kehittää vain 205 hv ja jos se menee alle 200, häpeäisin käydä Lidlissä hakemassa itselleni rakasta kitkerää orjien olutta.
Kuulostaa siinä määrin kiikun kaakun tilanteelta, että en ottaisi riskiä.
Mullakin on potkua koneessa tähän asti riittänyt niin
Edit: Ja vääntöhän se kuulkaas on, joka autoa liikuttaa. Sitä tavaraa puolestaan on mun koneessa riittänyt jopa niin rutkasti, että on tuskitta mennyt pienillä vaihteilla isotkin mäet, mutta saas ny sitte nährä kuinkapäin jatkossa.

Quote from: MW on 07.10.2010, 00:01:50
Toivottavasti virheät sallivat vielä kevään tulemisen. Jotenkin hienoa, se ensimmäinen vesillelasku, ja peijaiset. Saaliittomuudesta riippumatta.
Totta. Itse asiassa ikääntymisen huomaa paitsi siitä, että tulee tuskassa typoja kun ei viitsi aina käyttää laseja, myös siitä, että talvi kestää yhtä kauan kuin aina ennenkin, mutta kesät menevät ihan hujauksessa ohi. Talvi (ks. liite) on oikeastaan aika hanurista.

requiem

Quote from: Lasisti on 06.10.2010, 22:51:10
Quote from: requiem on 06.10.2010, 20:48:44
Jos Suomessa jo olevien jakeluketjujen lisäksi tänne ei ole uusia tulokkaita polttoaineineen, ei tämä tarkoita etteikö tuotantoa ja kulutusta olisi myös muissa maissa.

Kuten Kauppalehden uutisesta selviää, kyseessä ei ollut jakeluketju vaan tukku/tuotantoporras. En ole kemisti, mutta ilmeisesti etanolipitoisuuden nostaminen ei onnistu vain kaatamalla tankkiin lisää pirtua. Siitä seuraa erinäisiä ongelmia, kuten esimerkiksi separoituminen kosteuden vaikutuksesta:

http://www.fuel-testers.com/ethanol_engine_precautions.html

Muut öljynjalostajat eivät luultavasti ole kiinnostuneita tämänkään ongelman kanssa painimisesta, ja pioneereiksi pakotetut suomalaiskuluttajat jäävät sen takia monopolin/oligopolin varaan.

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2010/10/1199543

Suomi on ensimmäisiä EU-maita, joissa ryhdytään käyttämään uutta E10-polttoainetta

Mitkähän nämä muut maat ovat?

E10 or less

Edelleenkään en ota kantaa kyseisen toimenpiteen järkevyyttä kohtaan.

Yritän vain oikaista sen virheellisen väittämän, että valtio olisi velvoittanut polttoainefirmoja siirtymään e10-polttoaineeseen jo nyt. Valtio on velvoittanut nostamaan polttonesteen etanolipitoisuuden 5,75% polttoainelitralta, bensafirmat vain ovat päättäneet siirtyä suoraan tuohon 10,0%:iin.

Nuo tavoitteet voi katsoa täältä. Suomen asettama tavoite on aivan linjassaan muiden vauraiden EU:n jäsenmaiden kanssa.
"If all men are created equal, that is final. If they are endowed with inalienable rights, that is final. If governments derive their just powers from the consent of the governed, that is final." - Calvin Coolidge

monokultturisti

Quote
Luettelossa mainitaan ne mallit, joihin E10:n tiedetään soveltuvan jatkuvasti käytettynä.
http://www.e10bensiini.fi/files/107/E10_soveltuvuus_henkiloautoihin_06_10_2010.pdf
Tuntuu yhä vahvemmin siltä, että tuossa pitäisi lukea "arvellaan soveltuvan". Kuulin välikäden kautta, että Volvon edustaja ei puhelintiedustelussa luvannut soveltuvuutta oikeastaan vielä mihinkään heidän malliinsa. Lupaili kuitenkin listoja ajoissa. Joku kuitenkin päätti jo ajat sitten että:
Quote
E10 soveltuu kaikkiin 1984 jälkeen markkinoille tuotuihin Volvo-malleihin.
http://www.e10bensiini.fi/files/107/E10_soveltuvuus_henkiloautoihin_06_10_2010.pdf
:-\
Voisin kuvitella, että muslimien uskoa islamin oikeellisuuteen vahvistaa suurestikin se, että länsimaalaisten itsepetoksellista suhtautumista islamiin ei pysty järjellä selittämään. Sen on siis oltava Allahin johdatusta.

nimetönkeskustelija

Se oliskin "hienoa", jos myöhemmin osottautuisi, että tuo uusi bensa hajottaisikin autojen moottoreita lupauksista huolimatta. Tällöin romarit olisi täynnä vähän ajettuja autonraatoja ja koko hölmöyden maksaisi taas kerran suomalainen veroja maksava työmatka-autoilija.

Muutenkaan uuden bensiinin hinnasta ei ole vielä mitään takeita. Korotus voi olla vaikka 50 % eikä valinnanvaraa ole. Lisäksi litramääräinen kulutus kasvaa joka tapauksessa tällä uudella polttoaineella. Tässä on jälleen kerran uusi tapa verottaa autoilijoita tällä kertaa ympäristön nimissä (kuinka kekseliästä).

Jossain vaiheessa vielä kamelin selkä taittuu ja tämä orjuutus loppuu. Mistäs meinas Sinnemäet ja Kataiset sen jälkeen pumpata verotuloja. On olemassa muitakin maita jos kerran kotiseudut täytetään sosiaaliturvapaikanhakijoilla ja kaikki työllä ansaitut rahat varastetaan valtion kassaan.
Eikö jokaiselle tullut jos selväksi että kommunismi ei ole koskaan toiminut missään? Mistä näitä uusmarxisteja oikeen sikiää?

requiem

Tuulilasi tarjoaa asiasta neutraalin artikkelin. Tärkeimmät kohdat poimittu tuohon alle.

QuoteMaanantaina 4.10. tiedotusvälineet kohisivat aivan uudesta asiasta, E10-bensiinistä. Sitä kuulemma voi käyttää vain omalla vastuulla, ja se voi aiheuttaa moottorivaurioita. Totuus on paljon tavanomaisempi.

...

Jo 90-luvulla bensiinin happipitoisuutta nostettiin ryhtymällä lisäämään siihen alkoholiperustaista MTBE-lisäainetta. Sittemmin MTBE:n huonojen ominaisuuksien tultua julkisiksi lisäaineeksi tuli ETBE, alkoholia sekin. Kummallakin aineella on myös oktaanilukua eli bensiinin puristuskestävyyttä parantava vaikutus.

...

Etanoli toimii yksinäänkin kipinäsytytysmoottorin polttoaineena. Ongelmana vain on moottorin käynnistäminen kylmissä olosuhteissa, sillä etanolin leimahduspiste on +13 °C, kun se bensiinillä on -43 °C. Etanoli on kuitenkin erittäin hyvä bensiinin seosaine, sillä sen oktaaniluku on korkea, jopa liki 130. Sen käyttö vähentää muiden oktaaniluvun nostamiskeinojen tarvetta.

...

Ensi vuoden alussa standardin sallima etanolin määrä on nousemassa 10 prosenttiin. Tästä on peräisin uuden bensiinin nimitys E10, virallisesti 95 E10. Uuden bensiinin energiasisältö on 3,7 % pienempi kuin sataprosenttisen bensiinin. Nykylaatuun verrattuna vähennys on n. 1,9 %. Periaatteessa kulutus siis nousee vajaat kaksi prosenttia nykyisestä.

...

Etanolin käyttöön liittyvät mahdolliset ongelmat ovat pelkästään kemiallis-fysikaalisia. Bensiini on tehokas liuotin, samoin etanoli. Mahdollisia ongelmia voi aiheutua siitä, että polttonestejärjestelmissä käytetyt materiaalit eivät kestäkään etanolin liuottavaa vaikutusta.

Ongelmat saattaisivat ilmetä lähinnä letkujen ja järjestelmän tiivisteiden vuotamisena. Osa autoissa käytetyistä materiaaleista tiedetään sellaisiksi, että ne eivät kestä pitkäaikaista altistumista etanolille. Niinpä muutamista automalleista on ilmoitettu, että niissä ei voida käyttää E10-bensiiniä.

Useimmissa tapauksissa valmistajat eivät ole tehneet aiheesta kokeita, joten ne eivät voi antaa suostumusta enemmän etanolia sisältävän bensiinin käytölle.

...

Koska öljy-yhtiöt eivät halua rakentaa ylimääräistä jakeluverkostoa, Suomessa siirtyminen E10-laatuun toteutetaan aivan kuten lyijyttömään bensiiniin siirtyminen reilut 20 vuotta sitten. Peruslaatu, josta nyt käytetään nimitystä 95E, korvataan uudella 95 E10:llä. Korkeaoktaaninen eli 98-oktaaninen 98E säilyy ennallaan, se sisältää jatkossakin vain 5 % etanolia.

Niissä autoissa, joihin E10 ei todellakaan sovi, joudutaan ensi vuonna käyttämään 98E:tä. Tästä aiheutuu muutaman sentin suuruinen lisäkustannus litraa kohti. Käytännössä tällä ei ole merkitystä, onhan liikenteessä vielä vanhoja ei-katalysaattorikauden autoja, joissa korkean puristussuhteen takia on niin ikään käytettävä ysikasia.

...

"If all men are created equal, that is final. If they are endowed with inalienable rights, that is final. If governments derive their just powers from the consent of the governed, that is final." - Calvin Coolidge

nimetönkeskustelija

QuoteNiissä autoissa, joihin E10 ei todellakaan sovi, joudutaan ensi vuonna käyttämään 98E:tä. Tästä aiheutuu muutaman sentin suuruinen lisäkustannus litraa kohti. Käytännössä tällä ei ole merkitystä, onhan liikenteessä vielä vanhoja ei-katalysaattorikauden autoja, joissa korkean puristussuhteen takia on niin ikään käytettävä ysikasia.


Vaikea on uskoa tuota, kun hinnannousu määräytyy monesta tekijästä. Siksi sitä ei ole voitu ilmottaa eikä mitään ole luvattu. Pahoin pelkään että tuo muutama sentti ei riitä.
Eikö jokaiselle tullut jos selväksi että kommunismi ei ole koskaan toiminut missään? Mistä näitä uusmarxisteja oikeen sikiää?

Iloveallpeople

Saako tuota etanolia tislattua mitenkään tuosta 95 E10:stä? Voisi käyttää bensaosan autossa, eikä joutuisi siirtymään 98:iin ja etanolin voisi juoda.
"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff

OTU

Quote from: Iloveallpeople on 20.10.2010, 11:06:41
Saako tuota etanolia tislattua mitenkään tuosta 95 E10:stä? Voisi käyttää bensaosan autossa, eikä joutuisi siirtymään 98:iin ja etanolin voisi juoda.

Kokeile vanhaa alanmiesten kikkaa: laske ranskanleivän läpi. Tai laske neste pakkasella teräskourua pitkin. Irtonaiset ratakiskot olivat kuulemma hyvejä. Nämä tosin taisivat kyllä olla denaturointiaineen irroittamiseksi kuningasvedestä. ;)  
Väitätkö meitä väkivaltaisiksi? Peru väitteesi, tai tapamme sinut.
Merkel: ,,Multi-Kulti ist absolut gescheitert"
"David Cameron will say as he declares that the doctrine of multiculturalism has "failed" and will be abandoned."
Sarkozy: Vallitseva maahanmuuttajapolitiikka epäonnistunut.

Lepakko

Quote from: a__m on 01.10.2010, 21:22:16
Täh? Eihän tästä ole kuin reilut puolivuosikymmentä kun asemilla myytiin 95E:tä, 98E:tä ja 99:ä (lyijyllinen) sekä dieseliä. Ei ollut mahdotonta pitää myynnissä kolmea eri lajia.

Entäs aikanaan, kun myytiin 92:a, 95:ä, 97:a ja 99:a? Ja vielä dieseliä päälle? Neljä bensiinilaatua vierekkäin. Ja nafta päälle.

Eivät olleet yhtä aikaa myynnissä ja toiseksi 97 oli 99:n ja 95:n blandis, ei vaatinut omaa säiliötä. Samoin aikanaan 96 oli 92:n ja 99:n (100) sekoitus.

"Letkuapinana" 1991-1994
- Suomalaiset tulevat nielemään sen. Jos eivät, työnnetään se heille peräpuikolla.

Lepakko

Quote from: Kokoliha on 06.10.2010, 22:39:46
Quote from: MW on 06.10.2010, 22:00:22
Totta joka sana. 2-T peräprutkun tms. talvivalmistelun voi vaihtoehtoisesti tehdä käyttämällä kaasarit tyhjiksi puskien samalla suojaöljyä ilmanputsarista sisään. Voitelee ja huuhtelee koko koneen talven vaaroja (so. ulkosäilytystä) vastaan.

Keväällä eka startti hiukan käryää, mutta on laakin startti, jos kaikki muu on kunnossa.
Jep. Tuon suojaöljyn suihkuttaminen 2-tahtiperäprutkuun (itsellä m-91 40hv Yamaha) kaasarien kurkuista sisään (moottorin käydessä nopeaa tyhjäkäyntiä) syksyn viimeisellä käytöllä on ollut mulla aina rituaali, koska en säilytä konetta lämpimässä tilassa. Sillä tavoin kampiakselin ja kiertokankien laakerit saa talvea vasten suojavoitelun. Sen lisäksi otan tulpat irti, ruiskautan hiukan suojaöljyä tulpanrei'istä myös sylintereihin, pyöräytän konetta vauhtipyörästä pari kierrosta käsin, ja tulpat takaisin kiinni. Ja peräöljyjen vaihto vielä päälle, niin se on siinä.

Nyt eksytään hiukan aiheesta, mutta tuosta kaasarien tyhjennyksestä on kahta koulukuntaa (itse en ole Eks Pertti). Toiset sanoo, että tyhjennysropuista kaasarit tyhjäksi ja toiset taas, että kannattaa ennemmin ajaa pienkonebensa sisään (tai sitten stabilointiainetta reilusti mukaan viimeiseen tankilliseen). Pääasia kaiketi, että tekee jommin kummin päin.

Quote from: MW on 06.10.2010, 22:00:22
Hippien viinabensaan en tule hetkeen varovaisuussyistä koskemaan. Näitä minun nykyisiä vehkeitä kun ei ole moiselle liemelle suunniteltu, vaikka kuinka "pitäisi kestää".
Sama täällä. Sitten kun ei enää muuta kuin tuota etanolibensaa saa, niin katsotaan uudestaan, että jatkaako veneilyä enää ollenkaan, jos ei viitsi investoida uuteen about 5 tonttua maksavaan koneeseen. Vanha, 4 vuotta sitten uudenveroiseksi rempattu koneenihan on siis tuolloin vain romuraudan arvoinen; luulin vielä keväällä ajavani sillä tuollaiset 20 vuotta.

Hyviä ohjeita peräruutan omistajille. Venetelakan pitäjä täällä Varsinais-Suomessa kertoi, että Ameriikasta on kuulunut ikäviä huhuja etanolibensan sopivuudesta nykyaikaisiin, saati vanhoihin perärutkuihin. Ilmeisesti Suomessakin kouluttavat alan huolto- ja korjaushenkilökuntaa jo tulevia polttoaineen aiheuttamia ongelmia varten.

Fantastista!
- Suomalaiset tulevat nielemään sen. Jos eivät, työnnetään se heille peräpuikolla.

HDRisto

Jos ei viinabensa muuta tee, niin ainakin kondenssivesi tankissa tulee aiheuttamaan ongelmia. Päiväntasaajalla Brasilian tasalämmössä +30 se on tyystin kuvitteellinen asia vaikka tankissa on pelkkää etanolia.

LambOfGod

Mihin tämä koko etanolihölmöily perustuu? Ilmaston lämpenemiseen? Osaako kukaan sanoa, kuinka suuri globaali ongelma on suomalainen autoilija? Loppuuko Kiinan ja Venäjän saastuttaminen 10% etanolilla? Venäläiset duunarit ilmeisesti ovat siirtyneet 10 prossaseen jo ennen meitä:
http://www.youtube.com/watch?v=aSYVcURK6TM
Kukkahattuinen Fatima: "Mitkä positiivisen syrjinnän muodot itseäsi eniten huolettavat ja ärsyttävät?"

LambOfGod

Kuinkas muuten bensan imppaajille käy? Toimiiko 10% versio yhtä hyvin kuin vanha 95?
Kukkahattuinen Fatima: "Mitkä positiivisen syrjinnän muodot itseäsi eniten huolettavat ja ärsyttävät?"

mustaviirus

Quote from: LambOfGod on 20.10.2010, 14:29:20
Mihin tämä koko etanolihölmöily perustuu? Ilmaston lämpenemiseen? Osaako kukaan sanoa, kuinka suuri globaali ongelma on suomalainen autoilija?

Suomalainen autoilija on vitsaus. Piste. Tuossa aikaisemmin pohdiskelin Shellin V-powerin käyttöä. Pari tankillista takana ja bääm bääm. Tosin ohi oli mennyt uutinen että Shell lopettaa toimintansa Suomessa. Ehkä ihan ok veto heiltä, ei tätä pelleilyä kestä kukaan.

Tammikuussa päästömittaus edessä. Voisin kuvitella että korkeaoktaaninen palaa puhtaammin joten rekisteriotteeseen merkitty raja 257g/km ei liene ongelma. Trafilla tosin on - heidän verolipun mukana tuleva taulukko päättyy 210:een. Whatevs.
If you can't be a good example, then you'll just have to be a horrible warning.

requiem

#88
Quote from: Oinomaos on 20.10.2010, 08:17:13
Quote from: Oinomaos on 01.10.2010, 17:44:40
Voisiko joku viisaampi kertoa, missä kaikissa EU-maissa tämä E10-bensa vuodenvaihteessa todella on ainut vaihtoehto 98:n rinnalla, eli 95:ttä noissa maissa vuodenvaihteen jälkeen ei saa kuin tiskin alta?

Taloussanomat tietää kertoa, että Suomi on uudistuksessa Euroopan kärkijoukkoa: kymmenkunta prosenttia bioetanolia sisältävää E10-bensiiniä on tällä hetkellä myynnissä muista EU-maista vain Ranskassa.

En tiedä meneekö seuraava pilkunjyystämiseksi, mutta pakko on vielä korostaa seuraavaa seikkaa.

QuoteE10 tarkoittaa, että bensiinissä voi olla etanolia 10:n tilavuusprosenttiin saakka. Odotettavasti pitoisuus myös on lähellä 10 prosenttia. Merkintää täydennetään oktaaniluvulla niin, että se on muotoa 95E10, jossa 95 on oktaaniluku, jonka bensiini täyttää. Voi myös esiintyä muita oktaanilukuja, kuten 98E10.

http://www.ksml.fi/teemat/autot/liikenne/sopiiko-e10-bensiini-vanhoihin-autoihin/610689

Sivuhuomautuksena mainittakoon, että ihmettelen kyllä mitä jutun tohtorin tuolla kolmannella virkkeellään ajaa takaa. Tämä siitä syystä, ettei tuohon 98:n maksimietanolipitoisuuteen tehty muutosta.

ps. itse itseäni korjaten. Myös 98E10 on mahdollinen variantti, mutta tämän rinnalla on sitten myös pidettävä myynnissä 98E5:sta "suojalaatuna".
"If all men are created equal, that is final. If they are endowed with inalienable rights, that is final. If governments derive their just powers from the consent of the governed, that is final." - Calvin Coolidge

Kokoliha

Quote from: HDRisto on 20.10.2010, 13:58:37
Jos ei viinabensa muuta tee, niin ainakin kondenssivesi tankissa tulee aiheuttamaan ongelmia.

Olisiko tässä jokamiehen tislauskonsti? Eli ostetaan sitä viinabensaa läpinäkyvään kanisteriin, kaadetaan sekaan reippaasti vettä, hölskytetään, ja annetaan seisoa. Tällöin säiliön pohjalle muodostuu vesi/etanoliseos ja bensa jää pinnalle (aivan kuten tulee käymään etenkin veneiden kiintotankeissakin). Sitten imetään lappopumpulla toiseen kanisteriin kunnollinen bensa pinnalta pois, jonka oktaaniluku ilman etanolikomponenttia on tosin surkea. Avuksi tarvitaan siis jotain oktaania buustaavaa kallista lisäainetta, mutta saanee ainakin auttavasti käyttökelposta bensaa. Näin se maailma pelastuu ja vihreät saavat kestoerektion.

Ai niin, sitten jää vielä se vesi/etanoliseos, jossa on pikku bensajäämiä mukana. Onko pienimuotoisen kiljuteollisuuden edustajilla hyviä ideoita sen jatkokäytön suhteen?