News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2010-09-24 YLE:Maahanmuuttajanuoret jäävät usein ilman opiskelupaikkaa

Started by Titus, 25.09.2010, 19:57:11

Previous topic - Next topic

Titus

http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2010/09/maahanmuuttajanuoret_jaavat_usein_ilman_opiskelupaikkaa_2009488.html?origin=rss

Helsinkiin kokoontui lauantaina musliminuoria ympäri Suomea vaihtamaan ajatuksia koulutuksesta. Koulutus valikoitui konferenssin teemaksi, koska siirtolaisnuorten koulutuksesta ollaan huolissaan.

Eli muslimipennuille on pidetty ihan konferenssia kun joutuu opiskelemaan niin kovin.

Kenenköhän rahoilla konferenssi ja mahdollinen opiskelu tapahtuu ?
that's a bingo!

Lasisti

Eihän tämä pidä paikkaansa. Maahanmuuttajille on jopa omia linjoja:

http://www.ts.fi/online/kotimaa/161815.html

Onneksi ongelmiin löytyi taas se oikea syy, nimittäin rasismi. Kiintiöitä ja positiivista syrjintää odotellessa.

Suomitalon renki

Lainaus tekstistä "Myös Suomessa pitkään tai koko elämänsä asuneet nuoret voivat kokea turhautumista, sillä he eivät koe saavansa samoja mahdollisuuksia kuin muut nuoret."

Se taitaa toteutua myös muodossa; Suomessa koko elämänsä asuneet nuoret voivat kokea turhautumista, sillä he eivät koe saavansa samoja mahdollisuuksia kuin maahanmuuttaja  nuoret.  

_w_

Uutisissa ykkösellä oli juuri samasta. Aika perinteisellä linjalla meni.

Uljanov

QuoteToisen polven maahanmuuttajat ovat keskivertoa parempia kielten opiskelussa.

Mihin ihmeeseen tämä perustuu? Tässäkin uutisessa päivitellään juuri sitä, että opinnot ei suju.

jahve

Quote from: Uljanov on 25.09.2010, 20:43:27
QuoteToisen polven maahanmuuttajat ovat keskivertoa parempia kielten opiskelussa.

Mihin ihmeeseen tämä perustuu? Tässäkin uutisessa päivitellään juuri sitä, että opinnot ei suju.

"Maahanmuuttajataustaiset nuoret jäävät ilman lukio- tai ammattikoulupaikkaa kaksi kertaa useammin kuin muu väestö. Nuori voi joutua tekemään koulun eteen myös enemmän töitä kuin muut.

- Mä joudun opiskelemaan ja lukemaan kaksi kertaa enemmän kuin muut ja pohtimaan asioita"

kuulemma siis muslimi nuoren pitää opiskella kaksi kertaa enemmän kuin muiden => koskapa jatko-opiskelupaikat jaetaan ainoastaan ja vain koulumenestyksen mukaan niin ilmeisesti se on yhteiskunnan vika jos maahanmuuttajia ei halua tai pääse jatko-opskelupaikkaan? Taustalla tässä on vain yksinkertaisesti maahanmuuttajakiintiöiden saaminen eri oppilaitoksiin....


Muistellaampa tähän Hesari juttu 11.4.2010

"Radikalisoituneet toisen polven muslimit huolestuttavat Suomessakin

Nyt hän uskoo sunnien erittäin vanhoillisiin tulkintoihin islamista. Osa hänen ajatuksistaan hämmentää, kuten käsitykset evoluutiosta: apinat polveutuvat ihmisistä, jotka tekivät miljoonia vuosia sitten syntiä Allahia vastaan, ja Allah muutti heidät apinoiksi.

Tai miehen ja naisen rooleista: "Suurin ongelma Suomessa on, että somalialaiset naiset ajattelevat olevansa vapaita ja voivansa tehdä mitä haluavat. He ovat vieneet mieheltä kunnian olla vastuussa kaikesta siitä, mitä nainen syö, mihin hän pukeutuu tai mitä lapsille opetetaan."

Ei Abdillahi silti mikään huppupäinen uskonsoturi ole. Hän on juuri aloittanut työn lasten päiväkodissa Vantaalla. Aiemmin hän on ollut esimerkiksi kehitysvammaisten hoitajana Rinnekodissa. Hän on kohtelias nuorukainen, mutta uskossaan kovin jyrkkä. "Yksinäinen susi", hän itsekin sanoo.

Tulee mieleen, ymmärtääkö nuori Abdillahi itsekään, mitä hän sanoo, kun hän silmää räpäyttämättä toteaa: profeetta Muhammedista pilapiirroksia tehneiden kuuluu kuolla. "Se on meidän pyhässä kirjassa. En voi tulla siinä vastaan. Jokainen meistä on teoistaan vastuussa."

Lähde: http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Radikalisoituneet+toisen+polven+muslimit+huolestuttavat+Suomessakin/1135256012710

mikkoR

Otsikko on maahanmuuttajanuoret, teemapäivänä kokoontuu muslimit, onko maahanmuuttaja+muslimi jotenkin synonyymi vai koskeeko tämä opiskelupaikkojen puute vain tätä rakkauden uskonnon edustajakuntaa?

Onko ensiviikolla kenties juutalaisten, luterilaisten tai katolisten vuoro?

Jankkaan samaa asiaa mutta miten tuntuu että tämä maahanmuuttaja/islam kombinaatio=moniongelma? Miksi yleensä pitää tunkea kaikki tähän maahanmuuttaja kategoriaan jos iso osa ongelmista polarisoituu tietyn uskonnon edustajiin ja tunnetusti tämän tietyn uskonnon edustajista melkoinen osa käsittääkseni on "pakolaisia" sekä osa toki pakolaisia?
Paras tapa päästä eroon laittomista aseista on toki luoda riittävä määrä väyliä laillisille aseille.

Sanglier

"Siirtolainen" on jo juurtunut jargoniin, jotta voitaisiin jatkaa maahanmuuttajien käsittelemistä könttänä, eli jottei maahanmuuton todellisia ongelmia jouduttaisi edes mainitsemaan.

Ei onnistu.

Oho

Quote from: Uljanov on 25.09.2010, 20:43:27

Mihin ihmeeseen tämä perustuu? Tässäkin uutisessa päivitellään juuri sitä, että opinnot ei suju.

Osa, esimerkiksi venäläiset, voivat lukea äidinkieltään vieraana kielenä.

Nuivinaattori

 :roll: Eli ei muuta kuin positiivista syrjintää kehiin niin maan perkeleesti.

Syyllistyykö pornoteollisuus kiihoittamiseen?

Roope2

MAAHANMUUTTAJANAISILLE VOIDAAN VARATA OMA UIMAHALLIVUORO –casesta apulaisoikeusasiamies Jukka Lindstedt 16.6. 2009 Dnro 208/4/08



"Kiinnitän lopuksi yleisesti huomiota siihen, että maahanmuuttajanaisten tai -miesten positiivinen erityiskohtelu on sallittua vain niin kauan kuin erityiskohtelu on tarpeellista todennettujen haittojen korjaamiseksi."
"Koulussa menestyminen on vain siitä kiinni, kuinka paljon ja miten teet töitä. Oma asenne vaikuttaa tosi paljon."

Maryam Imtiaz, Pakistanista 13-vuotiaana Suomeen muuttanut Aalto-yliopiston opiskelija

juge

Jos on tyhmä ja/tai laiska - tai peräti kielitaidoton - ei pärjää opinnoissa. Ihan ihonväristä ja uskonnosta riippumatta.

En näe tätä minään ongelmana. Näinhän sen kuuluukin olla.
Osmo Soininvaara: "Pakolaistulva Afrikasta on vasta tulossa"

as336uyli

Odotan raivonsekaisella innolla sitä kun joku keksii että esim. yliopistojen suomen kielen oppilinjoille pitää saada suomea puhumattomille mamuille kiintiöpaikat...

Oikeasti, joku raja se täytyy hyysäämiselläkin olla. Jotkut jutut vaan ovat "oma henkilökohtainen VOI-VOI" ja jossain asioissa täytyy vaan todeta että life is life, nan-naa-naa-na-na.

Näppyläisellä naamalla, tyhmillä aivoilla, hörökorvilla, leveällä perseellä - kaikennäköisillä vaivoilla joutuu "tekemään kaksi kertaa enemmän töitä" pärjätäkseen yhteiskunnassa. Maahanmuuttajilla ja heidän jälkikasvullaan se on se hinta joka maahan muuttamisesta koituu maksettavaksi. Jos se vaihtokauppa kotimaan ankeita oloja vasten alkaa tuntua huonolta, niin kaipa täältä poiskin pääsee; tuskin Astrid lentokentälle ampuu jos ulos maasta yrittää.

Kaikkea ei vaan voi aina saada.

Oho

Quote from: as336uyli on 26.09.2010, 07:16:55

Oikeasti, joku raja se täytyy hyysäämiselläkin olla. Jotkut jutut vaan ovat "oma henkilökohtainen VOI-VOI" ja jossain asioissa täytyy vaan todeta että life is life, nan-naa-naa-na-na.


http://www.youtube.com/watch?v=JbB1s7TZUQk

JP

"Myös Suomessa pitkään tai koko elämänsä asuneet nuoret voivat kokea turhautumista, sillä he eivät koe saavansa samoja mahdollisuuksia kuin muut nuoret."

Tottahan tuo on. Johtuu aivolukosta nimeltä islam.
Freedom is never more than one generation away from extinction. We didn't pass it on to our children in the bloodstream. It must be fought for, protected, and handed on for them to do the same, or one day we will spend our sunset years telling our children what it was once like

juge

Minusta on täysin käsittämätöntä väittää että Suomessa kaikilla ei olisi samoja mahdollisuuksia koulutukseen. Täysin eri juttu on, että kaikista ei tule lääkäreitä tai juristeja. Meikäläisten yliopistojen ja muiden opinahjojen pääsykokeet ovat täysin neutraaleja ihonvärille tai uskonnolle. Ei se koulun vika ole jos Ahmedista tai Janipetteristä ei tule diplomi-insinääriä; ennemmin kannattaa katsella peiliin.

Mahdollisuuksien tasa-arvo ja lopputulosten tasapäisyys ovat eri asioita.
Osmo Soininvaara: "Pakolaistulva Afrikasta on vasta tulossa"

roskis

Jos koko elämänsä on Suomessa asunut, on suomen kieli kuitenkin sillä tasolla ettei se estä korkeakouluissa opiskelua. Jos suomen kieli taas ei ole vaadittavalla tasolla ja olet koko elämäsi Suomessa asunut, niin 1+1.
Jos koulunkäynti ei ole maistunut ja on mielummin riehuttu, lintsattu tai tehty jotain muuta kuin opiskeltu lukiossa ja kaikilla on kuitenkin tiedossa, että pääsykokeissa katsotaan pääsykokeen lisäksi lukion menestystä niin 1+1.
Jos koulussa joutuu tekemään tuplasti töitä päästäkseen samalle tasolle muun luokan kanssa, niin onko korkeakoulu oikea paikka tai jos on tyhmä, niin onko korkeakoulu oikea paikka sittenkään?

Kyllä kai siitäkin ammattiloukkaantujat rasismia löytävät, kun valkoset naamat hymyillen menevät kouluun ja hän katselee apeiden verhojen lomasta tätä suorastaan natsistista syrjintää. Tai sitten pitäisi mielessä vilahtaa myös ajatus, että toiset lukevat useamman vuoden päästäkseen unelmiensa kouluun. Moniko muslimi on sanonut opetelleensa viimeisimmän kolmen vuoden Kauppakorkean pääsykoekirjat ulkoa tai menneensä korottamaan ylioppilaskirjoitusten arvosanoja kemian ja matematiikan osalta, että saisi kaksi-kolme lisäpistettä Lääkiksen hakuun.

Kuka meistä on valittanut ympäri ämpäri kokeneensa vääryyttä, kun jäi vaaditusta pistemäärästä ja jäi siis ulos koulusta? Peilille saa huutaa ja kuvassa näkyy syyllinen.

Rupeaa riittämään tämä kaikkimullehetinyt asenne ja jos ei tuu, se on rasismia ja syrjintää. Ja kun tuntuu että se on AINA sama uskonlahko kyseessä.

skrabb

Eilen YLE1 TV-uutisissa klo 17.00 kerrottiin tulevien klo 18.00 uutisten sisältävän jutun mm. "Musliminuorilla vaikeuksia jatko-opinnoissa".
Itse uutisissa aihe olikin sitten muuttunut poliittisen korrektiksi maahanmuuttajanuorten ongelmaksi

http://areena.yle.fi/video/1308916 (alkaa 0.04.09)
Ken vaivojansa vaikertaa, on vaivojensa vanki. Ei oikeutta maassa saa, ken itse sit' ei hanki.

Kaarin M

"Rupeaa riittämään tämä kaikkimullehetinyt asenne ja jos ei tuu, se on rasismia ja syrjintää. Ja kun tuntuu että se on AINA sama uskonlahko kyseessä."

Luultavammin nämä nuoret eivät näe sitä ponnistusta jonka "kantaväestö" tekee menestyksensä eteen. Pitäväthän he luonnollisena ja normaalina hyysäystä. Kaikki, mitä elämässä tarvitaan, tuodaan valmiina nokan eteen  . Ei tarvitse kun pyytää, niin jo annetaan. Luulevat ilmeisesti "kantaväestönkin" näin elävän. Johan siinä kuuppa käryää kun ei lääkärin papereita saakkaan vaikka kuinka haluaa...
Tänään ei saa uskoa
tänään täytyy unohtaa
tänään ei saa tuntea tuskaa
tänään täytyy diskossa persettä heiluttaa

Malla

Quote from: jahve on 25.09.2010, 21:15:24
"Maahanmuuttajataustaiset nuoret jäävät ilman lukio- tai ammattikoulupaikkaa kaksi kertaa useammin kuin muu väestö. Nuori voi joutua tekemään koulun eteen myös enemmän töitä kuin muut.
- Mä joudun opiskelemaan ja lukemaan kaksi kertaa enemmän kuin muut ja pohtimaan asioita"

Miten niin kaksi kertaa enemmän? Eikö suomalainen nuori joudu pohtimaan asioita, ihan itsestäänkö tieto päähän singahtaa?
Vähän samalla logiikalla: kun nuori pärjää koulussa, laiskemmat kaverit saattavat sanoa: "No helppoahan sun on, kun sulla on niin hyvä muisti/opit niin helposti." Jopa se hyvämuistinen ja -oppinen joutuu tekemään esim. pitkän matikan laskut (joka päivä) ihan itse, lukemaan kirjat ihan itse, raahautumaan oppitunneille ihan itse. Koeviikolla ja tenttikausina voi olla toisinaan niin kiire, ettei ehdi seminaariin vaikertamaan asioiden pohtimisen kaksinkertaista vaikeutta. Ei ehdi edes se vaikeasta lukihäiriöstä kärsivä, joka sinnitteli lukion läpi jatko-opintoihin suurista hankaluuksista huolimatta.

Tuttavapiiristä muutama hyvin yo-arvosanoin kirjoittanut nuori jäi ilman jatko-opintopaikkaa. Analyysi: "En lukenut pääsykokeisiin tarpeeksi. Nyt menen avoimeen ja pänttään töiden ohella."


(OT: Sori, lainaus meni varmaan väärän nimimerkin piikkiin!)


timouti

On kyllä totta, että maahanmuuttajien pitää tehdä työtä, kun selvittävät kaikki käsitteet itselleen. Suomalaiset oppivat koko ajan sanoja ja asioita huomaamattaan, maahanmuuttajien pitää opetella kaikki erikseen.

Otetaan vaikka sellainen yksinkertainen asia kuin neljävuotias kävelyllä metsässä. Vanhemmat voivat selostaa koko ajan kasvien nimiä ja sijaintia, värejä, muotoja ja kokoja. Maahanmuuttajavanhemmat eivät voi, koska eivät itsekään tunne asioita ja osaa niitä suomeksi. Vaikka lapsi olisi asunut aina Suomessa, niin aika ummikkona sitten kouluun menee, jos on ollut vain eri kielisten ja kulttuuristen vanhempien seurassa.

Sitten ollaan koulussa, vuosiluokkien 1-4 ympäristö- ja luonnontiedon tunneilla. Opetussuunnitelman mukaan "Ympäristö- ja luonnontiedon opetus tukeutuu tutkivaan ja ongelmakeskeiseen lähestymistapaan,jossa lähtökohtana ovat oppilaan ympäristöön ja oppilaaseen itseensä liittyvät asiat, ilmiöt ja tapahtumat sekä oppilaan aikaisemmat tiedot, taidot ja kokemukset." http://www02.oph.fi/ops/perusopetus/pops_web.pdf
Suomalaisellahan on aikaisempia tietoja, mutta maahanmuuttaja joutuu tässä vaiheessa opettelemaan erikseen juurakot ja pientareet ja polun varret, jotta pysyy mukana opetuksessa.

Suomalainen koulu on nykyisin paljon tuollainen, että asioita ei varsinaisesti erikseen opeteta niin, että opettaja selittää ja oppilaat kuuntelevat. Monet asiat "tehdään" läpi. Maahanmuuttajille varmaankin sopisi paremmin vanhanaikainen opettaminen.

Varsinainen pointti on, että usein opettajat eivät edes osaa opettaa ja eivät ymmärrä, että oppilas ei todella tiedä jotain asiaa. Ymmärtääkö edes suomen kielen opettaja aina, että sanan merkitys on näytettävä tai kuvattava jotenkin.
Kotoutukseen lisää rahaa ei ole ratkaisu. Opetuksen tehostaminen ja parantaminen olisi, mutta se ajatus ikävästi astuisi kasvatustieteilijöiden varpaille.

Koko juttu näyttää taas sen, että kukkikset eivät itse tajua, että holtiton maahanmuutto ei onnistu, koska ei ole kykyä hoitaa asioita perustellisesti kunnolla. Kyse ei ole rasismista vaan
:flowerhat: omasta älyttömyydestä ja huonosta asioiden hallinnasta.






juge

Quote from: roskis on 26.09.2010, 09:57:25
Jos koko elämänsä on Suomessa asunut, on suomen kieli kuitenkin sillä tasolla ettei se estä korkeakouluissa opiskelua.

Tästähän on esimerkkejä, kuten Fatbardhe Hetemaj. Muuttanut Suomeen 7-vuotiaana ja puhuu jokseenkin täydellistä suomea. Kirjoittanut ylioppilaaksi luonnontiedolukiosta, nykyään mm. kauppatieteiden kandidaatti.

Husein Muhammed on muuttanut Suomeen 14-vuotiaana. Puhuu Suomea erittäin hyvin ja oikeustieteiden maisteri.

Siitä vaan tekemään perässä, niin ahmedit kuin syntyperäisetkin suomalaiset. Vaatii tietty sen verran fiksuutta ja ahkeruutta, että ei onnistu kaikilta. Eikä siinä mitään, ei kaikkien tarvitsekaan olla ylioppilaita saati akateemisia, mutta jos haluaa olla niin ihan itse ne hommat pitää tehdä eikä syytellä ympäristöä rasismista.
Osmo Soininvaara: "Pakolaistulva Afrikasta on vasta tulossa"

Malla

Quote from: timouti on 26.09.2010, 11:38:24
Otetaan vaikka sellainen yksinkertainen asia kuin neljävuotias kävelyllä metsässä. Vanhemmat voivat selostaa koko ajan kasvien nimiä ja sijaintia, värejä, muotoja ja kokoja.

Ihan hyvä esimerkki. Päiväkodissa työskentelevä tuttuni kertoo jatkuvasti tarinoita siitä, miten muksut eivät tunnista mitään metsässä, koska eivät ole siellä koskaan käyneet.´
Ihan han-suomalaisia muksuja ovat.

Pilttini opiskelee bilsaa. Eikä taatusti nelivuotiaana kuullut selostuksia kasvien nimistä ja sijainnista. Mutta oli läsnä ja useimmiten ilmeisesti myös hereillä oppitunneilla. Omat hommat piti hoitaa ihan itse, ja hommat hoituivat.

Micke

Minusta oli todella mukavaa silloin kuin pääsin lukioon ja yläasteen pahimmat wannabeet ja pahikset eivät.
Olo oli aivan toisenlainen ja 3 vuoden jälkeen pystyi yhtäkkiä 100% keskittymään koulussa opintoihin eikä opettajien aikaa missään nimeessä mennyt siihen että olisivat joutuneet ylläpitäämään ainakin jonkinlaista järjestystä.
Vähän outoa oli kans se etteivät opettajat jatkuvasti lähteneet sairauslomille.

Jos nyt poliitikot, monikulttuurisuuden ja positiivisen syrjinnän nimeessä, pakottavat ne jotka todellakin haluavat pärjätä koulussa, ja tekevät työtä sen eteen, käymään koulua vielä lukiossa ihmisten kanssa jotka eivät edes yritä ja pilaavat muiden mahdollisuudet niin mikä mahtaa olla lopputulos?
Suomalaiset oppilaat pärjäisivät luultavasti paljon hunoimmin lukiossa ja opettajien sairauslomat lähtisivät hurjaan nousuun, ja poliitikot eivät varmastikaan käsittäisi mistä nämä huonot tulokset johtuvat, ja jos kannatat positiivisen syrjinnän lopettamista olisit luultavasti rasisti.

Jos he eivät jaksa opiskella ja tehdä sitä työtä mitä vaaditaan, niin siitä ei pitäsi olla surauksia muille. Turhaa valittaa rasismista ja juosta konferensseissa kuin oma asenne ja pää eivät ilmeisesti ole sitä tasoa kuin pitäisi olla pärjätäkseen suomalaisessa koulussa.

Vieläkin yksi esimerkki monikulttuurisuuden ihanuudesta.

Sarppi

Ei niihin konferensseihin varmaan osallistu ne, joita ei kiinnnosta opiskelut?

Aika helppoa on ymmärtää, että tietysti se ärsyttää, että ilman omaa syytä joutuu yhtäkkiä opiskelemaan vieraalla kielellä uutta sisältöä ja siihen on ilman muuta vaikeata päästä sisälle. Kantasuomalaiset koulukaverit käyttävät läksyihin 10 minuuttia ja itse siinä ajassa saa ehkä luettua biologian läksykappaleen läpi sanakirjan kera, eikä sittenkään oikein sisältö tullut selväksi. Opiskelin itse lukiossa englanniksi, ja joku historian lukuläksy vei alkuun todella paljon enemmän aikaa kuin suomenkielinen lukuläksy, vaikka osasinkin ihan hyvin kieltä tuolloin.

Täysin eri asia on tietysti se, että asialle on hankala tehdä mitään ja se on lähinnä "henkilökohtainen voi voi" (kuten joku edellä ilmaisi).

Tällä hetkellä yleensä peruskoulun aikana maahan muuttava nuori sijoitetaan yhden valmistavalla luokalla käydyn vuoden jälkeen yhtä vuotta alemmalle luokalle kuin hän iän perusteella kuuluisi. Hyvällä tuurilla Suomen ja lähtömaan kouluissa opetellaan edes osin samantapaisia asioita, niin ehkä aiheet olisivat jo ennastaan vähän tuttuja kun kieli on vielä vierasta. Luultavimmin aiheetkin ovat vieraita, mutta onpahan vuosi enemmän aikaa käydä peruskoulua. Tämä on varmaan konferenssissakin todettu hyväksi käytännöksi?

Joillain paikkakunnilla maahanmuuttajanuorille ja lapsille pidetään läksykerhoja, jossa paikalliset opiskelijat tms. auttavat läksyissä. Tämäkin on hyvä käytäntö, joka auttaa niitä maahanmuuttajia, joita opiskelu kiinnostaa. Siellä selviävät matikan hankalat sanalliset tehtävät ja yhteiskuntaopin lukukappaleen jäsentäminen pääkohtiin.

Vielä yksi käytäntö tulisi itselleni mieleen, nimittäin ruotsin kielen pakollisuuden poistaminen kaikilta Suomessa. Tämä keventäisi ehkä kantasuomalaisen näkökulmasta yllättävän paljon maahanmuuttajanuoren opiskelutaakkaa. Kielen opiskeleminen (ruotsi) toisella vieraalla kielellä (suomi) on melko tuskallista.


Ylläoleva kirjoitus tulkittakoon siten, että kuvittelin konferenssin oikeasti käsitelleen maahanmuuttajien koulutukseen liittyvien ongelmien ratkaisemista. Instead, kyse onkin Suomen Islamilaisen neuvoston järjestämästä Nuorten muslimien konferenssista, jonka ohjelmasta en keksi, minkä keskustelun yhteydestä YLE:n artikkelissa esitetyt poiminnat on saatu (veikkaan Nuoret ja yhteiskunta -paneelikeskustelua). Teemana toki oli koulutus.

Olisi kiva tietää, esitettiinkö konferenssissa ratkaisuja tai keinoja auttaa nuoria opinnoissa. Löytääkö joku lisätietoa?

hammerzeit

Quote from: Suomitalon renki on 25.09.2010, 20:31:49
Lainaus tekstistä "Myös Suomessa pitkään tai koko elämänsä asuneet nuoret voivat kokea turhautumista, sillä he eivät koe saavansa samoja mahdollisuuksia kuin muut nuoret."

Siinähän sitten kokevat. Kouluihin ei Suomessa yleisesti oteta sisään naamakertoimen vaan kylmän matematiikan mukaan. Jos pohjapisteet + pääsykoepisteet > pääsyraja, tervetuloa opiskelemaan. Jos ei, onnea ensi vuodelle. Jos ei pää kestä lukemista niin vika ei ole pahan valkoisen miehen.
A war is easily won if your enemy does not know he is fighting.

Paholaisen asianajaja

Quote from: juge on 26.09.2010, 09:13:30
Minusta on täysin käsittämätöntä väittää että Suomessa kaikilla ei olisi samoja mahdollisuuksia koulutukseen. Täysin eri juttu on, että kaikista ei tule lääkäreitä tai juristeja. Meikäläisten yliopistojen ja muiden opinahjojen pääsykokeet ovat täysin neutraaleja ihonvärille tai uskonnolle. Ei se koulun vika ole jos Ahmedista tai Janipetteristä ei tule diplomi-insinääriä; ennemmin kannattaa katsella peiliin.

Mahdollisuuksien tasa-arvo ja lopputulosten tasapäisyys ovat eri asioita.
Kaikki eivät tule kodeista, joissa koulutusta arvostetaan. Joku joutuu käymään huonompaa peruskoulua tai lukiota kuin joku toinen. Jollekin isukki ostaa opiskelija-asunnon yliopiston vierestä ja antaa reippaat taskurahat, joku joutuu käymään töissä että saa maksettua soluasunnon vuokran. Joku sattuu syntymään ruotsinkieliseen perheeseen ja pääsee kouluun kätevästi kiintiön kautta. Joku joutuu menemään 15-vuotiaana iltaduuniin, että olisi sisaruksille edes vähän ruokaa kun faija tai mutsi dokaavat kaiken. Onneksi se on silti tasa-arvoisempaa kuin monessa muussakin maassa. Toistaiseksi. Odotetaan vaan, kunhan saadaan luotua Suomeenkin muutama mamughetto.

En oikeastaan ihmettele yhtään joidenkin maahanmuuttajien katkeruutta. Jos kotoa ei tule oppimisen ja menestymisen mallia ja fatta maksaa kätevästi kaiken, ei sitä koskaan opikaan työmoraalia tai ymmärrä koulutuksen tärkeyttä. Lapset ja varhaisnuoret ovat kuitenkin viattomia ympäristönsä tuotteita, ja sen jälkeen onkin helposti jo liian myöhäistä. Jos vanhemmat istuvat kotona kaikki päivät ja kieltävät lähtemästä mukaan länsimaisiin kotkotuksiin, mitä 10-vuotias voisi muka tehdä?
räyhävasemmistolainen viheranarkististalinisti

heikkiolli

Quote from: hammerzeit on 27.09.2010, 14:55:11
Quote from: Suomitalon renki on 25.09.2010, 20:31:49
Lainaus tekstistä "Myös Suomessa pitkään tai koko elämänsä asuneet nuoret voivat kokea turhautumista, sillä he eivät koe saavansa samoja mahdollisuuksia kuin muut nuoret."

Siinähän sitten kokevat. Kouluihin ei Suomessa yleisesti oteta sisään naamakertoimen vaan kylmän matematiikan mukaan. Jos pohjapisteet + pääsykoepisteet > pääsyraja, tervetuloa opiskelemaan. Jos ei, onnea ensi vuodelle. Jos ei pää kestä lukemista niin vika ei ole pahan valkoisen miehen.

Onhan meillä ruotsinkielisille 10% kiintiö korkakoulupaikkoihin. Jos se laskettaisiin vastaamaan ruotsinkielisten väestömäärää, n. 4%, saataisiin vapautneille paikoille varsinaisten kiintiö. Astrid?

Iloveallpeople

QuoteSINE kannustaa nuoria muslimeja koulutukseen

Suomen islamilainen neuvosto (SINE) päätti tänään kahden päivän jatkuneen konfrenssin Helsingissä. Konfrenssin teemana oli nuorten kannustaminen koulutukseen, koulun tärkeä asema nuorten tulevaisuudelle ja islamilaisen yhteiskunnan kotouttuminen ja vaikuttaminen suomalaiseen yhteiskuntaan koulutuksen kautta.

...
Opeutusministeriön valtiosihteeri Marcus Rantala korosti puheessaan, että opetusministeriö tukee nuorten maahanmuuttajien toimintaa kehittäviä järjesöjä. Marcus kertoi, että maahanmuuttaja nuorten ongelmia kouluissa aiheuttaa puutteelisen suomen kielen ja toisesta kulttuurista tulevien vanhempiensa väheisestä osallistumisesta lasten koulunkäynnissä.

Markus sanoi, että kotoutumisprosessi on kaksi suuntainen, suomalainen yhteiskunta pitää kehittää monikulttuuriseksi, jotta kantasuomalaiset oppisivat suvaitsemaan erilaisia kulttuureja, uskontoja ja muita vähemmistöjä.
...

Profeeta Muhammedin ensimmäinen kutsu jumalalta oli "ikhra bismi rabika ladii khalakh", lue Allahin nimessä, joka on sinun luojasi. Lukeminen, oppiminen ja tiedonhankiminen on kaikken perusta. Monet nykypäivän muslimit luulevat, että Jihad on islamin tärkein käsky, mutta uskonsota (Jihad) tuli profeetalle noin 15 vuotta tämän käskyn jälkeen.
...


Suomen Somali
"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff

jahve

Quote from: jahve on 25.09.2010, 21:15:24
Quote from: Uljanov on 25.09.2010, 20:43:27
QuoteToisen polven maahanmuuttajat ovat keskivertoa parempia kielten opiskelussa.

Mihin ihmeeseen tämä perustuu? Tässäkin uutisessa päivitellään juuri sitä, että opinnot ei suju.

"Maahanmuuttajataustaiset nuoret jäävät ilman lukio- tai ammattikoulupaikkaa kaksi kertaa useammin kuin muu väestö. Nuori voi joutua tekemään koulun eteen myös enemmän töitä kuin muut.

- Mä joudun opiskelemaan ja lukemaan kaksi kertaa enemmän kuin muut ja pohtimaan asioita"

kuulemma siis muslimi nuoren pitää opiskella kaksi kertaa enemmän kuin muiden => koskapa jatko-opiskelupaikat jaetaan ainoastaan ja vain koulumenestyksen mukaan niin ilmeisesti se on yhteiskunnan vika jos maahanmuuttajia ei halua tai pääse jatko-opskelupaikkaan? Taustalla tässä on vain yksinkertaisesti maahanmuuttajakiintiöiden saaminen eri oppilaitoksiin....


Muistellaampa tähän Hesari juttu 11.4.2010

"Radikalisoituneet toisen polven muslimit huolestuttavat Suomessakin

Nyt hän uskoo sunnien erittäin vanhoillisiin tulkintoihin islamista. Osa hänen ajatuksistaan hämmentää, kuten käsitykset evoluutiosta: apinat polveutuvat ihmisistä, jotka tekivät miljoonia vuosia sitten syntiä Allahia vastaan, ja Allah muutti heidät apinoiksi.

Tai miehen ja naisen rooleista: "Suurin ongelma Suomessa on, että somalialaiset naiset ajattelevat olevansa vapaita ja voivansa tehdä mitä haluavat. He ovat vieneet mieheltä kunnian olla vastuussa kaikesta siitä, mitä nainen syö, mihin hän pukeutuu tai mitä lapsille opetetaan."

Ei Abdillahi silti mikään huppupäinen uskonsoturi ole. Hän on juuri aloittanut työn lasten päiväkodissa Vantaalla. Aiemmin hän on ollut esimerkiksi kehitysvammaisten hoitajana Rinnekodissa. Hän on kohtelias nuorukainen, mutta uskossaan kovin jyrkkä. "Yksinäinen susi", hän itsekin sanoo.

Tulee mieleen, ymmärtääkö nuori Abdillahi itsekään, mitä hän sanoo, kun hän silmää räpäyttämättä toteaa: profeetta Muhammedista pilapiirroksia tehneiden kuuluu kuolla. "Se on meidän pyhässä kirjassa. En voi tulla siinä vastaan. Jokainen meistä on teoistaan vastuussa."

Lähde: http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Radikalisoituneet+toisen+polven+muslimit+huolestuttavat+Suomessakin/1135256012710