News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2010-08-01 Ulkomaalaislakiin muutoksia 1.8.2010

Started by TriDoc, 03.08.2010, 22:03:05

Previous topic - Next topic

L. Brander

Quote from: Lemmy on 04.08.2010, 00:36:58
Mikään hyysärin tyhjäntoimittaja ei vahingossakaan kyllä nosta minkäänlaisia otsikoita siitä, että Suomen kansalaiset ovat 2. luokan kansalaisia omassa maassaan. Vapaa liikkuvuus jee jee!

Eipä näistä asioista juuri puhuta kuin täällä foorumilla. Samaan aikaan huudetaan laikka punaisena, että maahanmuuttokeskustelu on jumissa, maahanmuuttokeskustelua käydään natsien ehdoilla verkossa ja maahanmuuttokeskustelu ei ole hompanssien yksinoikeus. Miksi ihmeessä näitä asioita ei sitten työnnetä lupamaksuvaroilla rahoitetun uutistoimisto TASS:n eetteriin?

Olen tiedustellut useita kertoja tätä asiaa Ilmalan moraalittomalta ja epäpätevältä joukolta, joka ei ole koskaan vaivautunut vastaamaan.

LB
Dystooppinen salamasota

John Carter

"Kuulkaapa, me Tanskassa emme pyydä anteeksi sananvapauttamme"
-Anders Fogh Rasmussen

TeemuT

#32
Jää nähtäväksi onko tuolla ihan oikeasti jotain vaikutusta vai onko kyse vain siitä, että hallituspuolueet voivat tuossa vaalikamppailun alkaessa kertoa, mitä kaikkea sitä on tullutkaan tehtyä. Ihmeellistä muuten, että kuuleman mukaan kukaan muu kuin Astrid Thors tässä Vanhasen hallituksessa ei voi vaikuttaa tähän kyseiseen politiikkaan, eiköhän silti hurskastelu ala, että sitä ja tätä on tullut tehtyä. Itse en oikein jaksa luottaa nykymenoon, niin pakko on äänestää vaihtoehtoa hallituspuolueiden ulkopuolelta.

Joka tapauksessa on selvää, että vain ja ainoastaan persujen kannatuksen nousulla gallupeissa on ollut tuohonkin ehkä kosmeettiseen lakimuutokseen vaikutusta. Eli äänestetään me kriittiset vaan vaihtoehdon puolesta niin ehkäpä tähän touhuun oikeasti jotain järkeä jossain vaiheessa saadaan. Kataisen ja Stubbin lausunnot kertovat mitä tämän hetken suurin puolue on asioista mieltä

Fincad

Quote from: nimetönkeskustelija on 03.08.2010, 22:24:08
QuoteTurvapaikanhakijan työnteko-oikeutta lukuun ottamatta muutokset koskevat vain lain voimaantulon jälkeen tehtyjä hakemuksia.

Eli ne tuhannet yhdistämishakemukset menevät todennäköisesti lähes kaikki läpi.

Ja ne mitkä eivät mene läpi, menevät sitten valitusrumban jälkeen viimeistään Euroopan Ihmisoikeustuomioistuimessa läpi..ja kansa maksaa

Fincad

Quote from: TriDoc on 03.08.2010, 22:03:05

Alaikäiselle perhesiteen perusteella myönnettävän oleskeluluvan edellytykset muuttuivat siten, että luvan myöntäminen alaikäiselle on mahdollista vain, jos lapsi on alaikäinen sinä päivänä, jolloin oleskelulupahakemus ratkaistaan. Lupaa ei voi kuitenkaan evätä, jos hakemuksen käsittely on viivästynyt merkittävästi hakijasta riippumattomasta syystä.

Eli alaikäinen saa käytännössä aina oleskeluluvan, sillä hakemusten käsittelyt viivästyvät aina, sillä harvoin ko.lasten lähtömaassa ei yleensä ole toimivaa hallintoa tai toimivaa henkilötietojärjestelmää, jolloin ko. lapsesta ei saa/ole olemassa mitään virallisia tietoja.
Lisäksi epämääräisten aikamääreiden kuten "viivästynyt merkittävästi" käyttö on myös ikävä piirre suomalaisessa lainsäädännössä/ohjeistuksessa; mikä on kenellekin merkittävää viivästystä. Onko hakemuksen käsittely viivästynyt merkittävästi kun sen käsittely on kestänyt tunnin, päivän, viikon, kuukauden vai vuoden..

JoKaGO

Quote from: HaH on 04.08.2010, 00:14:14
Ai niin tosiaan: Myös Ranskan kansalaisuuden saanut Ali-Abdul Atimallah muuttaessaan Suomeen, saa kaikki perheenjäsenensä Ghanasta suoraan tänne Suomeen, vaikka heistä yksikään ei olisi aiemmin ollut sekuntiakaan EUn alueella. Toki toimeentulovaatimus on, nääs, mutta senhän turvaa suomalainen veronmaksaja, sossun kautta, kuten ennenkin....

Sen sijaan minun vaimoni joutuu anomaan viisumia, pääsee kuulusteluun lähetystössä, ja niin edelleen, mutta kas, minä olenkin Jukka-Pekka, Suomesta. ;D

Tässähän ei ole mitään järkeä! Jos Ali-Abdul Atimallah olisi saanut Ranskan kansalaisuuden mutta vaimonsa vain oleskeluluvan, asia olisi jotenkin ymmärrettävissä. Mutta jos käytäntö on tuo yllämainittu, niin eihän asiassa ole mitään järkeä! Missä on tasapuolinen kohtelu?
En tarkoita, että Jukkis saisi tuoda vaimonsa yhtä helposti Suomeen, vaan että Alin kohdalla pitäisi noudattaa samaa menettelyä kuin Jukkiksen tapauksessa, tai mieluummin vielä hieman tiukempaa tulkintaa.
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Roope

Quote from: Fincad on 04.08.2010, 10:37:59

Lisäksi epämääräisten aikamääreiden kuten "viivästynyt merkittävästi" käyttö on myös ikävä piirre suomalaisessa lainsäädännössä/ohjeistuksessa; mikä on kenellekin merkittävää viivästystä. Onko hakemuksen käsittely viivästynyt merkittävästi kun sen käsittely on kestänyt tunnin, päivän, viikon, kuukauden vai vuoden..

Tavoiteaika ylitetään nykyisin ainakin tuplasti.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Sibis

Tuo "laki" ei riitä minulle!

Komppaan Manifestiä ja äänestän sen mukaisesti.
Sanoma Oy:n mainos, jossa yhtiö kertoi: Kutsumuksemme on luoda uusi parempi maailma.

Lauttasaaren Emiiri

Tohon Tanskan tilanteeseen vielä muistutuksena (käsitelty jo ao. triidissä). Tämä ikäraja siis koskee EU/Pohjoismaiden ulkopuolelta tulevia puolisoita. Heidän osalta tosin toimeentulovaatimus on voimassa.

Muistaakseni Tanskassa joutuu olemaan useita vuosia töissä, ennenkuin on oikeutettu esim. työttömyyskorvaukseen.
Onko falskia sitten sanoa, että edustan suomalaisia, jos en kuitenkaan halua puhua sellaisten puolesta, jotka elämästä vieraantuneina ajattelevat vain omaa napaansa, täyttävät vatsansa teollisesti kasvatetulla lihalla ja katsovat maailmaa televisiosta ja autonsa ratin takaa mukavasti istuen?
- Kimmo Helistö

hattiwatti

Oliko tämä se Arto Satosen työryhmän aikaansaannos, vai mikä sen nyt piti olla.

Maskirovkaa. Onhan tuossa joitain pieniä korjauksia siellä ja täällä, mutta kokonaisuudesta on paha sanoa mitään kauhean positiivistä.

Satoselta kun kysyin kun tuli vastaan, että tuleeko korjatuksi sitä keskeistä juttua tästä humanitaarisesta suojelusta. Eli jokainen Somali, Irakilainen, ja Afgaani joka tulee Suomeen on automaattisesti oikeutettu olemaan täällä. Ja perheenyhdistys päälle, kun vain tulee näistä maista. Tämähän oli ainutlaatuinen erikoispiirre, mitä ei voida perustella kansainvälisillä sopimuksilla.

Vastaus oli että ei kun on niin paljon muutakin sitä ennen tehtävänä - tässä ketjussa nyt on sitten ne tulokset.

Nautiluseläin

> oikeuslääketieteellisellä tutkimuksella <

Jo pari, kolme vuotta on puhuttu siitä, miten oikeuslääketieteellisen toimintaa pitäisi supistaa ja resursseissa säästää, vaikka yleisti on tiedossa, että ilman oikeuslääketieteellistä ruumiinavausta monet kuolemantapaukset, joihin liittyy rikos, jäisivät selvittämättä.

Nyt rahaa kuitenkin tuntuu riittävän toisen tyyppiseen oikeuslääketieteelliseen tutkimukseen.

Miten tämä maa voi olla näin päälaellaan?
"Jyrki. Hyvä ja reilu kaverini Jyrki Katainen. Hän on hieno ihminen ja todellinen johtaja, jonka elämänarvot ovat kohdallaan. Oikeastaan aika hassua, että siilinjärveläinen savolainen ja kaksikielinen stadilainen ovat kuin samasta puusta veistettyjä."

Alexander Stubb Gloria-lehden haastattelussa (12/2010)

Jouko

Maahanmuuttoviranomaisten tahallinen harhauttaminen tulisi tehdä vielä ankarasti rangaistavaksi ja mitenkä muutenkaan kuin välitön maastakarkoitus.
"Raja railona aukeaa.Edessä Aasia, Itä.Takana Länttä ja Eurooppaa;varjelen, vartija, sitä."

Uuno Kailas

Suomessako jokin mamujen aiheuttama huumeongelma? Ja khatin kontit!

Komediaa, parodiaa, sarkasmia ja ivaa; lakonisuutta ja kyynisyyttä unohtamatta

Nyökkäily; Tuo aikamme valtiomiestaito

desperaato

Aamulehti 6.8.2010

Mielipide; Arto Satonen:

QuotePerheiden yhdistämistä rajoitettava

Viimeisen vuoden aikana Suomen ulkomaalaislakia on uudistettu useasti. Hallituksen periaatepäätöksen mukaisesti Suomen turvapaikkapolitiikan tulee olla linjassa muiden pohjoismaiden kanssa. Turvapaikkapolitiikka ei siis saa houkutella hakeutumaan erityisesti Suomeen.

Lainsäädäntömuutoksilla onkin poistettu vetovoimatekijöitä muun muassa ottamalla käyttöön ikätestit, rajaamalla pois kasvattilasten oikeus omaan perheenyhdistämiseen, alentamalla toimeentulotukea ja ottamalla se pois EU:n sisältä tulevilta turvapaikanhakijoilta.

Näiden toimenpiteiden seurauksena turvapaikanhakijoiden määrä on saatu käännettyä laskuun. Kun turvapaikanhakijoiden määrä triplaantui vuosina 2007-2009 päätyen lähelle kuutta tuhatta hakijaa, tänä vuonna hakijoiden määrä palannee neljän tuhannen tasolle.

Uusi lainsäädäntö on saanut lähes loppumaan EU:n sisältä tulevat turvapaikkahakemukset ja myös alaikäisten turvapaikan hakijoiden määrä on alentunut selvästi. On siis otettu pitkä askel parempaan suuntaan.

Turvapaikkapolitiikan järkevöityminen säästää yhteiskunnan kustannuksia ja takaa aikaisempaa nopeammat käsittelyajat niille turvapaikanhakijoille, joilla on hyväksyttävät perusteet jäädä Suomeen. Lisätyillä resursseilla maahanmuuttovirasto ja poliisi ovat kyenneet erottelemaan aikaisempaa nopeammin ja tehokkaammin oikeasti turvaa tarvitsevat muista hakijoista.

Maahanmuuttopolitiikassa on kuitenkin edelleen muista pohjoismaista opiksi otettavaa. Tanskalaiset ovat ratkaisseet sekä perheenyhdistämispaineet että kerjäläisongelman toimeentulo -ja asumisedellytysvaatimuksella.

Kansainvälisten säännösten mukaan oikeus perheenyhdistämiseen on niin sanotuilla aidoilla pakolaisilla eli kansainvälisen pakolaisstatuksen saaneilla. He ovat kiintiöpakolaisia tai poliittisten, uskonnollisten tai niihin rinnastettavien syiden perusteella henkilökohtaisesti vainottuja.

Näille henkilöille on kansainvälisen suojelun perusteella annettava oikeus perheenyhdistämiseen. Se on myös eettisesti oikein, koska kyse on todella vainon kohteeksi joutuneista ihmisistä.

Käytännössä esimerkiksi poliittisten pakolaisten on kuitenkin vaikeaa yhdistää perhettään, koska siihen eivät suostu heidän kotimaansa viranomaiset.

Suomen maahanmuuttovirastossa on tällä hetkellä vireillä 9 000 perheenyhdistämishakemusta. Valtaosa perheenyhdistämistä hakevista ei ole pakolaisstatuksen omaavia, vaan ovat täällä humanitäärisen suojelun perusteella oleskelevia.

Käytännössä se tarkoittaa, että he tulevat sellaisista maista ja sellaisilta alueilta, johon ei voida henkilöitä palauttaa. Suomella ei kuitenkaan ole kansainvälistä velvoitetta ottaa vastaan heidän sukulaisiaan tai maksaa perheenyhdistämismatkoja.

Suomella on vain velvollisuus tarjota suojaa siihen asti, kunnes olot kotimassa rauhoittuvat ja palaaminen kotiin on mahdollista.

Nykyinen laki antaa perheenyhdistämisoikeuden myös humanitäärisin syin oleskeluluvan saaneille. Tähän tarvitaan pikainen muutos, koska kotouttamisjärjestelmämme ei kestä sitä, että maahan tulee tuhansia huonon koulutaustan omaavia henkilöitä.

Perheenyhdistämisoikeus pitää Tanskan mallin mukaisesti yhdistää yhteiskunnassa pärjäämiseen. Perheenyhdistämisoikeus tulee antaa vain niille, jotka omalla toimeentulollaan voivat elättää täällä perheensä ja joilla on perheelleen asunto järjestettynä.

Näin toimitaan jo nyt työperäisten maahanmuuttajien kohdalla. Heidän perheilleen ovet aukeavat vain, kun tulotaso Suomessa on riittävä.

Tanska poisti kerjäläisongelman vetoamalla samaan toimeentulovaatimukseen. Pohjoismaisessa hyvinvointiyhteiskunnassa, jossa kansalaisilla on yhteiskunnan takaama viimesijainen toimeentuloturva, itsensä elättämistä kerjäämällä ei pidetä soveliaana.

Tanskan lain mukaan henkilö, jonka toimeentulo perustuu kerjäämiseen, voidaan poistaa maasta välittömästi. Tähän lopputulokseen on meidänkin päästävä.

Bulgarian ja Romanian romanien asiat eivät ratkea kerjäämällä Suomessa, vaan ne on hoidettava romaanien asemaa parantamalla kyseisissä maissa.

Arto Satonen

kansanedustaja (kok)

Tanskan lain

mukaan henkilö, jonka toimeentulo

perustuu kerjäämiseen, voidaan poistaa maasta välittömästi. Tähän on meidänkin päästävä.



JoKaGO

Quote from: desperaato on 06.08.2010, 19:24:21
Aamulehti 6.8.2010

Mielipide; Arto Satonen:
...

Ihan oikeansuuntaista tekstiä, mitä nyt vähän vedetään kotiinpäin.

Näissä kansanedustajien yleisönosastokirjoituksissa minua "sattuu" niin maan perkeleesti se, että kirjoitetaan "pitäisi sitä, tätä ja tuota". Erityisesti hallituspuolueen edustajan ollessa kyseessä.

MUUMIN HATTIVATTI! Sitä vartenhan heidät on tuonne valittu, että heidän pitää tehdä eikä pitäisi tehdä! Siitä on annettu ihan valtakirja äänestäjiltä.
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

ikuturso

^Siitä vaan sähköpostia Satoselle, jossa kiitellään hienosta kolumnista ja odotetaan lakialoitetta hallituspuolueen kansanedustajalta.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Iloveallpeople

Quote from: desperaato on 06.08.2010, 19:24:21
Aamulehti 6.8.2010

Mielipide; Arto Satonen:
...

Perheiden yhdistäminen on suurin yksittäinen aukko elintasopakolaisten Suomeen vyörymisessä. Kun vertaa 9000 perheenyhdistämishakemusta 4000 turvapaikanhakemukseen, niin huomaamme mitä kautta Suomeen tullaan. Vielä kun muistetaan, että humanitääristen maahanmuuttajien perheenyhdistämiset hyväksytään lähes poikkeuksetta, koska heillä ei ole toimeentulovelvoitetta, niin maahanmuuttajien lukumäärä kasvaa Suomessa tällä hetkellä hurjaa vauhtia.

"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff

Roope

Quote from: Iloveallpeople on 10.08.2010, 14:38:36
Vielä kun muistetaan, että humanitääristen maahanmuuttajien perheenyhdistämiset hyväksytään lähes poikkeuksetta, koska heillä ei ole toimeentulovelvoitetta, niin maahanmuuttajien lukumäärä kasvaa Suomessa tällä hetkellä hurjaa vauhtia.

Hyväksymisprosentti taitaa olla nykyisin vain jossain 50:n paikkeilla, näin ainakin muistelen jonkun Maahanmuuttoviraston työntekijän haastattelussa kertoneen. On myös ilmoitettu, että väärinkäytökset hakumenettelyssä ovat harvinaisia. En oikein ymmärrä, miten molemmat väitteet voisivat olla yhtä aikaa tosia.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Iloveallpeople

Quote from: Roope on 10.08.2010, 14:49:32
Quote from: Iloveallpeople on 10.08.2010, 14:38:36
Vielä kun muistetaan, että humanitääristen maahanmuuttajien perheenyhdistämiset hyväksytään lähes poikkeuksetta, koska heillä ei ole toimeentulovelvoitetta, niin maahanmuuttajien lukumäärä kasvaa Suomessa tällä hetkellä hurjaa vauhtia.

Hyväksymisprosentti taitaa olla nykyisin vain jossain 50:n paikkeilla, näin ainakin muistelen jonkun Maahanmuuttoviraston työntekijän haastattelussa kertoneen. On myös ilmoitettu, että väärinkäytökset hakumenettelyssä ovat harvinaisia. En oikein ymmärrä, miten molemmat väitteet voisivat olla yhtä aikaa tosia.

Hyvä jos näin on, mutta 50% kuulostaa kyllä huikean pieneltä luvulta. Oikeastaan ainut mahdollisuus, että jotain henkilöä ei yhdistettäisi Suomeen on kai siinä, että hän on perheessä orpona ottolapsena, mutta selvityksessä paljastuukin vanhempien olevan elossa.
"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff

Roope

Quote from: Iloveallpeople on 10.08.2010, 17:15:32
Hyvä jos näin on, mutta 50% kuulostaa kyllä huikean pieneltä luvulta.

Niin, minustakin kuulostaa epäilyttävältä. Valitettavasti en löydä tähän hätään lähdettä.

Kun sukulaisuus muuten tarkistetaan DNA-testeillä, niin ainoa mieleen tuleva osittainen selitys on perusteettomien kasvattilapsihakemusten valtava lisääntyminen (josta onkin kerrottu) ja näiden hakemusten hylkääminen. Toisaalta on kuitenkin väitetty, ettei kasvattilapsijärjestelmää käytettäisi väärin, ja että oleskelulupa myönnetään paperittomille kasvattilapsillekin haastattelun perusteella lähes aina.

Quote from: Jorma VuorioKasvattilasten määrä on kasvanut tässä ihan viime aikoina siten, että jos meillä viime vuonna oli tällasta yhtä ja kahta kasvattilasta perheessä, niin nyt meillä on semmoisia perhekokonaisuuksia, joissa voi olla kahdeksan.

QuoteJyri Mikkola, johtava sosiaalityöntekijä, Turun kaupunki
He ei niinkun voikaan tässä niin sanotussa kasvattiperheessään asua. Että he ei ole siinä kovin pitkään asunu. Ja heillä on perheen vanhemmat elossa, vaikka tässä Suomeen saapuessa ovat kertoneet, että vanhemmat olis kuolleet. Että siinä oli ihan selkeästi tarkoituksena ollut se, että tämä lapsi tai nuori saa oleskeluluvan ja voi hakea myöhemmin perhettään sitten perheenyhdistämisen kautta Suomeen.

Toimittaja
Vaikka väärinkäytös paljastuisi, kasvattilapsi saa silti lähes poikkeuksetta jäädä Suomeen. Suomen Somaliliitto ei halua kommentoida asiaa. Liiton entinen puheenjohtaja lupaa kuitenkin puhua.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset