News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2010-06-10 VU: Ulkomaalaislaki tiukkenee elokuussa

Started by juge, 10.06.2010, 18:12:48

Previous topic - Next topic

juge

Presidentti Tarja Halosen odotetaan vahvistavan perjantaina eduskunnan päättämät tiukennukset ulkomaalaislakiin. Säännösmuutokset tulevat voimaan elokuun alusta.

Muutokset perustuvat hallituksen viime vuoden marraskuussa antamaan lakiesitykseen, johon eduskunta teki valiokuntakäsittelyssä useita tiukennuksia. Lain saatteeksi eduskunta liitti lausuman, jonka mukaan hallituksen on selvitettävä 16. lokakuuta mennessä, ovatko Suomen nykyiset säännökset vetovoimaiset turvapaikan hakemiselle ja humanitäärisluonteiselle maahanmuutolle muihin EU- ja Pohjoismaihin verrattuna.

Muutetussa laissa oleskeluluvan hakijan tai perheenkokoajan ikä voidaan selvittää tarpeen vaatiessa oikeuslääketieteellisellä tutkimuksella. Laissa on myös säännös, jonka mukaan luvan myöntäminen alaikäiselle on mahdollista vain, kun lapsi on alaikäinen sinä päivänä, jolloin oleskelulupahakemus ratkaistaan.

Oleskelulupa voidaan jättää myöntämättä, jos on perusteltua aihetta epäillä, että perheenkokoajan oma oleskelulupa perustuu henkilöllisyydestä ja perhesuhteista annettuihin vääriin tietoihin. Kansainvälistä tai tilapäistä suojelua saaneen ulkomaalaisen perheenyhdistäminen edellyttää elokuun alusta turvattua toimeentuloa, jos perhe on muodostettu vasta Suomeen tulon jälkeen.

Turvapaikanhakijan työnteko-oikeutta rajoitetaan. Jatkossa työnteko-oikeus kolmen kuukauden jälkeen on vain niillä hakijoilla, joilla on rajanylitykseen oikeuttava asiakirja. Muuten oikeuden työntekoon saa kuuden kuukauden oleskelun jälkeen.

http://www.verkkouutiset.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=32522:ulkomaalaislaki-tiukkenee-elokuussa&catid=2:kotimaa&Itemid=4
Osmo Soininvaara: "Pakolaistulva Afrikasta on vasta tulossa"

SapeMies

Selittäkääkä tyhmemmälle, että onko tuossa joku looginen idea, että turvapaikan hakija EI SAA hakea töitä? Kaikki maahanmuuttajathan tulevat tunnetusti tänne töihin niin miksi valtio kiusaa näin razzziztisesti näitä työnhaluisia immeisiä.  ???

hammerzeit

Quote from: SapeMies on 11.06.2010, 13:01:31
Selittäkääkä tyhmemmälle, että onko tuossa joku looginen idea, että turvapaikan hakija EI SAA hakea töitä?

Sen kun, piru vie, tajuaisi. Ehkä tällä yritetään leikata siipiä harmaalta taloudelta, mutta come on, Jyrki: ne pimeästi töitä tekevät eivät tule kysymään valtiolta lupaa puuhiinsa! Ainoa mitä tällä saadaan aikaan on lisäpassivointi sossun kassalle, sieltähän massi juoksee jatkuvalla syötöllä.

Perse edellä puuhun, kuinkas muuten.
A war is easily won if your enemy does not know he is fighting.

ikki

Quote from: SapeMies on 11.06.2010, 13:01:31
Selittäkääkä tyhmemmälle, että onko tuossa joku looginen idea, että turvapaikan hakija EI SAA hakea töitä? Kaikki maahanmuuttajathan tulevat tunnetusti tänne töihin niin miksi valtio kiusaa näin razzziztisesti näitä työnhaluisia immeisiä.  ???

että sitten kun on turvallista, ne voidaan lähettää pois, ilman että voivat itkeä että joku firma kärsii.

Mika Mäntylä

Eiköhän se ole niin, että tuohon lakiin laitettiin tuollainen epäkohta vain sitä varten, että sen perusteella voidaan itkeä ja valittaa miten turvapaikanhakijat ovat kaltoin kohdeltu ryhmä.
Lukijan tulisi huomioida, että tämäkin viesti saattaa sisältää kärjekkäitä näkemyksiä tosiasioista tai mustaa huumoria.

Ohjattu ja hallittu vapaa keskustelija?

Roope

Quote from: SapeMies on 11.06.2010, 13:01:31
Selittäkääkä tyhmemmälle, että onko tuossa joku looginen idea, että turvapaikan hakija EI SAA hakea töitä? Kaikki maahanmuuttajathan tulevat tunnetusti tänne töihin niin miksi valtio kiusaa näin razzziztisesti näitä työnhaluisia immeisiä.  ???

Valtaosa tulijoista (80-90 %) hävittää henkilöllisyyden osoittavat paperinsa, eikä auta viranomaisia sen selvittämisessä, koska tutkinnan pitkittyminen on heidän etujensa mukaista. Lakimuutos on yritys kannustaa oikean henkilöllisyyden osoittamiseen mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Ajatus on oikean suuntainen, mutta en usko, että näin pieni ero karenssiajassa (3 kk) vaikuttaa paljonkaan, kun päätöksen odotus kestää keskimäärin melkein kaksi vuotta.

Nykyisellään laiton maahantulo salakuljetettuna ja sen jälkeinen turvapaikanhaku on kieli- ja ammattitaidottomille ihmisille helpoin tapa päästä EU:n sisälle töihin. Jos hakija sattuu saamaan työtä, niin oleskelulupa voidaan myöntää, vaikka turvapaikkaa ei saisikaan. Järjestelmä suorastaan yllyttää väärinkäytöksiin (yli puolet hakemuksista perusteettomia, kolmannes saa oleskeluluvan, vain 2,7 % turvapaikan) ja on minusta täysin järjetön.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Maailmanmies

Quote from: juge on 10.06.2010, 18:12:48
Turvapaikanhakijan työnteko-oikeutta rajoitetaan. Jatkossa työnteko-oikeus kolmen kuukauden jälkeen on vain niillä hakijoilla, joilla on rajanylitykseen oikeuttava asiakirja. Muuten oikeuden työntekoon saa kuuden kuukauden oleskelun jälkeen.

Minä en ymmärrä tätä työnteko-oikeutta sitten ollenkaan, enkä sen sitomista asiakirjoihin. Jokaisen tiedossa on, että turvapaikanhakijoiden työllistyminen on heikkoa, eikä mitenkään kiinni työluvista.

Johdonmukaista maahanmuuttopolitiikkaa noudattavissa maissa työviisumit ovat niitä varten jotka tulevat töihin, turvapaikanhakijoille ei työlupaa anneta.

Koko turvapaikanhakijoiden työluvilla koetetaan vain luoda savuverhoa ja taikatempunomaisesti muuttaa turvapaikanhakijat "työperäisiksi"

Kuka uskoo työhaluihin muutenkaan, jos turvapaikahakija saa valtiolta saman kuin sellaisesta työstä mihin hän voisi ehkä teoreettisesti työllistyä.

pelle12

 Tiukennus? Kansalaisuuden tulee saamaan ainakin entistä helpommin ja lyhyemmässä ajassa. Missä viipyy laki, jolla voidaan myönnetty kansalaisuus peruuttaa?

M.K.Korpela

Ulkomaalaislaki tiukkenee. Mistä kohti se muka tiukkenee ?

QuoteMuutetussa laissa oleskeluluvan hakijan tai perheenkokoajan ikä voidaan selvittää tarpeen vaatiessa oikeuslääketieteellisellä tutkimuksella

Ei siis pakkoa, mikä on toinen tapa sanoa että sitä "tarvetta" ei tule.

QuoteOleskelulupa voidaan jättää myöntämättä, jos on perusteltua aihetta epäillä, että perheenkokoajan oma oleskelulupa perustuu henkilöllisyydestä ja perhesuhteista annettuihin vääriin tietoihin.

Sitä "perusteltua aihetta" ei tule.
M.K.Korpela ratsastaa.
DO NOT LOOK AT LASER WITH THE REMAINING EYE
YLLÄRI !

M.K.Korpela

Tuo perheenyhdistäminen .... äkikseltään joku voisi erehtyä luulemaan, että nyt vihdoin se helppo perheenyhdistäminen loppuu.

QuoteKansainvälistä tai tilapäistä suojelua saaneen ulkomaalaisen perheenyhdistäminen edellyttää elokuun alusta turvattua toimeentuloa, jos perhe on muodostettu vasta Suomeen tulon jälkeen.

Ei. Luetaan kuin piru raamattua:

1. Perhe on jo olemassa Somaliassa, Afganistanissa, Irakissa jne. Esimerkin vuoksi mies, vaimo, x lasta. Yksi lapsista lähetetään ankkuriksi. Perhe on jo olemassa jo ennen ankkurin Suomeen tuloa, joten mikään ei muutu.

2. Yksinäinen turvapaikanhakija saapuu Suomeen. Tämä muodostaa perheen turvapaikan saatuaan. Miten ? Ei mitenkään muuten kuin poistumalla Suomesta, ja käytännössä kotimaahansa, johon teoriassa ei pitäisi pystyä palata. Sitten kotimaassaan muodostaa perheen, palaa yksin Suomeen, ja nyt anoo perheenyhdistämistä.

Kaippa näette, minkälainen bullshitti tämä koko "perheenyhdistämisen ehtojen kiristys" oikein on ? Olennaiseen ei puututa kerta kaikkiaan mitenkään. Jotenkin vaihtoehto 2 voi toteutua ehkä 5 % hakijoista, eli siis somali, afgaani, tai muu vastaava hakija lomailee kotimaassaan, avioituu siellä ja palaa Suomeen yksin. Nyt tämä laki siis pätisi.

Että kotimaassa voi lomailla on sekin tietysti korni juttu, koska nimenomaan kotimaan hengenvaarallisuus on turvapaikan syy eikä siellä pitäisi pystyä matkailla, mutta nykytilanne onkin bullshittiä bullshitin päällä.
M.K.Korpela ratsastaa.
DO NOT LOOK AT LASER WITH THE REMAINING EYE
YLLÄRI !

nimetönkeskustelija

Näitähän käsiteltiin täällä jo lakiesityksen valmisteluvaiheessa. Tiukennukset on täysin kosmeettisia. Ne eivät tuki yhtäkään porsaanreikää. Lisäksi ne taas jättävät valtavasti harkintavaltaa virkamiehille. Se taas voi johtaa loputtomiin oikeudenkäsittelykierteisiin, kun laki ei ole selkeä.

Kokoomuspoliitikoillakaan ei sitten ollut meisseliä tehdä vastuullisia ratkaisuja.
Eikö jokaiselle tullut jos selväksi että kommunismi ei ole koskaan toiminut missään? Mistä näitä uusmarxisteja oikeen sikiää?

nimetönkeskustelija

QuoteKansainvälistä tai tilapäistä suojelua saaneen ulkomaalaisen perheenyhdistäminen edellyttää elokuun alusta turvattua toimeentuloa, jos perhe on muodostettu vasta Suomeen tulon jälkeen.

Tietysti tuo tarkottaa sitä, että vaimoja ei voi enää tilata suoraan Somaliasta. Ensin pitäisi olla työpaikka, jotta pystyy elättämään tuontivaimon. Toisaalta nainenhan voidaan tuoda perheenyhdistysperiaatteella. Otetaan vaan alaikäinen tyttö, joka sitten yhdistetään kasvattilapsena ja naitetaan Suomessa asuvalle turvapaikka-asioiden erityisasiantuntijalle eli nuorelle somalimiehelle.
Eikö jokaiselle tullut jos selväksi että kommunismi ei ole koskaan toiminut missään? Mistä näitä uusmarxisteja oikeen sikiää?

JoKaGO

Quote from: M.K.Korpela on 11.06.2010, 21:37:02
Ulkomaalaislaki tiukkenee. Mistä kohti se muka tiukkenee ?

QuoteMuutetussa laissa oleskeluluvan hakijan tai perheenkokoajan ikä voidaan selvittää tarpeen vaatiessa oikeuslääketieteellisellä tutkimuksella

Ei siis pakkoa, mikä on toinen tapa sanoa että sitä "tarvetta" ei tule.

QuoteOleskelulupa voidaan jättää myöntämättä, jos on perusteltua aihetta epäillä, että perheenkokoajan oma oleskelulupa perustuu henkilöllisyydestä ja perhesuhteista annettuihin vääriin tietoihin.

Sitä "perusteltua aihetta" ei tule.

Koneteknikko löysi jälleen oleellisen.

Quote from: M.K.Korpela on 11.06.2010, 22:10:02
Että kotimaassa voi lomailla on sekin tietysti korni juttu, koska nimenomaan kotimaan hengenvaarallisuus on turvapaikan syy eikä siellä pitäisi pystyä matkailla, mutta nykytilanne onkin bullshittiä bullshitin päällä.

Nimenomaan sitä on tämä uusi "tiukennettu" laki, nimenomaan sitä!

Quote from: TunturiTiger on 11.06.2010, 22:33:59
Toisaalta olis parempi jos lakiin olis lisätty, ettei maahanmuuttaja, jolla ei ole mitään papereita, saa poistua vok:n alueelta. Jos tyypillä ei ole koskaan ollut papereita ja asunutkin vaan jossain pakolaisleirin rikkinäisessä teltassa kuuden muun perheen kanssa, niin ei luulis olevan paha rasti viettää se muutama kk "hotellissa".

Ei luulisi olevan vaikeaa ottaa tällainen käytäntö, joka karsisi nykyisenlaisen puuteripylly-pakolaisuuden tehokkaasti olemattomiin.

Quote from: nimetönkeskustelija on 12.06.2010, 10:41:19
QuoteKansainvälistä tai tilapäistä suojelua saaneen ulkomaalaisen perheenyhdistäminen edellyttää elokuun alusta turvattua toimeentuloa, jos perhe on muodostettu vasta Suomeen tulon jälkeen.

Tietysti tuo tarkottaa sitä, että vaimoja ei voi enää tilata suoraan Somaliasta. Ensin pitäisi olla työpaikka, jotta pystyy elättämään tuontivaimon. Toisaalta nainenhan voidaan tuoda perheenyhdistysperiaatteella. Otetaan vaan alaikäinen tyttö, joka sitten yhdistetään kasvattilapsena ja naitetaan Suomessa asuvalle turvapaikka-asioiden erityisasiantuntijalle eli nuorelle somalimiehelle.

Sylettää jo valmiiksi tällainen kuvio!

Quote from: nimetönkeskustelija on 11.06.2010, 22:24:33
Kokoomuspoliitikoillakaan ei sitten ollut meisseliä tehdä vastuullisia ratkaisuja.

Munatonta meininkiä, nimenomaan sitä. Toivottavasti löytävät perseilynsä edestään seuraavissa vaaleissa putoavana kannatuksena.
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Anssi Sarvi

QuoteTurvapaikanhakijan työnteko-oikeutta rajoitetaan. Jatkossa työnteko-oikeus kolmen kuukauden jälkeen on vain niillä hakijoilla, joilla on rajanylitykseen oikeuttava asiakirja. Muuten oikeuden työntekoon saa kuuden kuukauden oleskelun jälkeen.

Olisi kiva kysyä näiltä tämän lain sorvaajilta, että mikä heidän visionsa on ollut tämän työnteko-oikeuden rajoittamisen kanssa. Miten he mahtaisivat perustella tätä lakimuutosta, että minkähän verran se mahtaa liikuttaa luku- ja kirjoitustaidotonta turvapaikanhakijaa, jolla ei ole käytännössä mitään edellytyksiä työllistyä em. valmiuksilla suomessa.

Vera

Sinänsä se ajatus, että sellainen turvapaikanhakija, jolla on henkilöpaperit, olisi etuoikeutetussa asemassa verrattuna sellaiseen, jolla ei ole, on ihan hyvä, mutta luulen ettei suurinta osaa niistä työnteko-oikeuden puute häiritse.

Tällä hetkellä turvapaikan hakeminen tekosyynä työperäiselle maahanmuutolle on käytännössä erittäin harvinaista, minkä näkee siitä että turvapaikanhakijamaista tulleet eivät lähes koskaan hae työhon perustuvaa oleskelulupaa (esim. vuosina 2006-2009 somalit ovat hakeneet 2535 turvapaikkaa ja 5343 muuta oleskelilupaa, joista vain 7 hakemusta perustui työntekoon), mutta ehkä yritetään varautua ongelmiin jotka ovat esiintyneet muualla Euroopassa.

Luulen muuten että se syy miksi tällä hetkellä Suomessa turvapaikanhaku ei ole yleinen tekosyy työn etsimiseen on se, että AMK-opiskelu muodostaa paremman tekosyyn.

Mitä tulee humanitaaristen maahanmuuttajien uusien perheiden muodostamiseen, se on yleinen ongema aika monessa maassa, ihan hyvä juttu että se muuttuu toimeentuloedellytyksen alaiseksi. Kannattaa muistaa senkin, että jos pakolainen voi tuoda valtion elätettäväksi alkuperäisen perheensa, se on teoriassa vain yksi perhe. Jos se voi tuoda uusia perheitäkin valtion elätettäväksi, se voi tuoda useita muutaman vuoden välein.


Roope

Quote from: Vera on 12.06.2010, 14:56:27
Tällä hetkellä turvapaikan hakeminen tekosyynä työperäiselle maahanmuutolle on käytännössä erittäin harvinaista, minkä näkee siitä että turvapaikanhakijamaista tulleet eivät lähes koskaan hae työhon perustuvaa oleskelulupaa (esim. vuosina 2006-2009 somalit ovat hakeneet 2535 turvapaikkaa ja 5343 muuta oleskelilupaa, joista vain 7 hakemusta perustui työntekoon), mutta ehkä yritetään varautua ongelmiin jotka ovat esiintyneet muualla Euroopassa.

Eikös tuossa esimerkissäsi ole sellainen vääristymä, että nimenomaan somalit eivät saa varsinaisia kielteisiä päätöksiä kuin hyvin harvoin? Lähes kaikki somalit saavat joko myönteisen päätöksen tai sitten heidät käännytetään Dublin-tapauksina. Vai voiko/ehtiikö toiseen EU-maahan käännytettävä hakea oleskelulupaa työn perusteella?

Väittäisin mutuna, että lainsäädännön turvapaikanhakuun kannustavuutta ei muutenkaan hahmota pelkästään työlupatilastoista. Useimmilla EU:n alueelle salakuljetetuilla on varmasti ollut haaveena lähtömaahan verrattuna hyvin palkattu työ, mutta etenkin Suomeen asti päätyneille on ollut karua huomata, ettei tarjolla ole välttämättä edes pimeää työtä.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Maailmanmies

Quote from: Anssi Sarvi on 12.06.2010, 14:21:43
QuoteTurvapaikanhakijan työnteko-oikeutta rajoitetaan. Jatkossa työnteko-oikeus kolmen kuukauden jälkeen on vain niillä hakijoilla, joilla on rajanylitykseen oikeuttava asiakirja. Muuten oikeuden työntekoon saa kuuden kuukauden oleskelun jälkeen.

Olisi kiva kysyä näiltä tämän lain sorvaajilta, että mikä heidän visionsa on ollut tämän työnteko-oikeuden rajoittamisen kanssa. Miten he mahtaisivat perustella tätä lakimuutosta, että minkähän verran se mahtaa liikuttaa luku- ja kirjoitustaidotonta turvapaikanhakijaa, jolla ei ole käytännössä mitään edellytyksiä työllistyä em. valmiuksilla suomessa.


Kyse on savuverhosta, jossa tietämättömälle kansanosalle ensin on kerrottu, että tp-hakijat tekisivät töitä mutta eivät saa, mutta nyt tekevät koska byrokraattinen este poistetaan.
Tietämätön on tyytyväinen, koska ajattelee näiden helpottavan työvoimapulaa. Tietämättömälle vain ei ole kerrottu, että työvoimapulaa ei ole olemassa.


Vera

Quote from: Roope on 12.06.2010, 15:18:37
Quote from: Vera on 12.06.2010, 14:56:27
Tällä hetkellä turvapaikan hakeminen tekosyynä työperäiselle maahanmuutolle on käytännössä erittäin harvinaista, minkä näkee siitä että turvapaikanhakijamaista tulleet eivät lähes koskaan hae työhon perustuvaa oleskelulupaa (esim. vuosina 2006-2009 somalit ovat hakeneet 2535 turvapaikkaa ja 5343 muuta oleskelilupaa, joista vain 7 hakemusta perustui työntekoon), mutta ehkä yritetään varautua ongelmiin jotka ovat esiintyneet muualla Euroopassa.

Eikös tuossa esimerkissäsi ole sellainen vääristymä, että nimenomaan somalit eivät saa varsinaisia kielteisiä päätöksiä kuin hyvin harvoin? Lähes kaikki somalit saavat joko myönteisen päätöksen tai sitten heidät käännytetään Dublin-tapauksina. Vai voiko/ehtiikö toiseen EU-maahan käännytettävä hakea oleskelulupaa työn perusteella?

Tämä on kyllä aika hyvä pointti. Dublin-tapauksetkin toki voivat hakea oleskelulupaa työn perusteella, mutten tiedä kuinka hyvin ehtivät.

Quote
Väittäisin mutuna, että lainsäädännön turvapaikanhakuun kannustavuutta ei muutenkaan hahmota pelkästään työlupatilastoista. Useimmilla EU:n alueelle salakuljetetuilla on varmasti ollut haaveena lähtömaahan verrattuna hyvin palkattu työ, mutta etenkin Suomeen asti päätyneille on ollut karua huomata, ettei tarjolla ole välttämättä edes pimeää työtä.

Täytyy sanoa että mun uskomus ainakin Suomeen salakuljetettujen työhaluihin on varsin heikko, vaikka esim. Espanjaan niitä pimeitä työläisiä tulee aika paljonkin. Voisi olla mun ennakkoluuloja tai valikoivaa uutisointia, mutta esim. opiskelemaan tulleista nigerialaisista koko ajan kuulee kaikenlaisia pimeä työ-juttuja, kun taas turvapaikanhakijoista enemmänkin sellaisia "voi-voi kun sain turvapaikan jo kaksi vuotta sitten eikä kukaan vielä antanut asuntoa enkä tietenkään ole vaivautunut töihin tai opiskelemaan".