News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Vihreä siirtymä - vuosisadan puhallus, ekologinen ja eettinen katastrofi

Started by Totti, 31.12.2022, 12:58:43

Previous topic - Next topic

Kek2

Quote from: Roope on 30.10.2024, 20:05:14
QuoteSuomen suurin vihreän siirtymän investointi on vaikeuksissa – jättihanke repii Inkoota

Suomen suurin vihreän siirtymän investointi on Inkooseen kaavailtu terästehdas. Siellä teräksen tekemiseen käytetään saasteetonta vihreää vetyä – fossiilisten polttoaineiden sijaan.

Tällä hetkellä Blast Green Steelin tontti on yhä tyhjä, mutta vihreää terästä myydään jo. Viime viikolla yhtiö ilmoitti toimittavansa Inkoosta saksalaiselle asiakkaalleen 100 000 tonnia terästä vuodessa, ja ensimmäisen erän pitäisi lähteä vuosikymmenen lopulla.

Se ei kuitenkaan ole varmaa.

Toimitusjohtajaa Mark Bula on kuitenkin huolissaan siitä, onko tehdas silloin valmis – viimeisimpien tietojen mukaan kaavoitus näyttää venyvän kuntavaalien jälkeiseen aikaan. Terästehtaan puuhamies toivoi kaavoituksen valmistuvan tänä vuonna, mutta Inkoon virkamiehistössä on puhuttu myöhäisestä syksystä 2025.

– Toivon, että tämä voitaisiin välttää. Jos prosessi kestää yli vuoden tästä hetkestä, sillä on vaikutus projektiimme. Siitä ei ole epäilystäkään, Bula sanoo.
Mies osoittaa paperille tulostetttua havainnekuvaa, taustalla toinen mies pitää kuvan nurkasta kiinni.

[...]

Tällä hetkellä vihreän teräksen laitoksia kaavaillaan hänen mukaansa Suomen ja Ruotsin lisäksi esimerkiksi Espanjassa ja Ranskassa. Ja asiakkaat haluavat terästä ennen vuotta 2030.

Näin ne haluavat osoittaa, että ne ovat siirtymässä kohti vähähiilistä tulevaisuutta.

– Oikein tai väärin, vuosi 2030 on maaginen vuosi. Jos emme kykene lupaamaan, että toimitamme terästä ennen vuosikymmenen vaihdetta, menetämme varhaisen toimijan etumme, Bula sanoo.

Se voisi hänen mukaansa viivästyttää ennakkosopimuksia ja rahoituksen keräämistä.

Kaavoitukseen ja muuhun luvitukseen liittyvän byrokratian hitaus on Suomen helmasynti, jota pyritään ratkomaan myös hallitusohjelmassa voimalla.

[...]

Inkoon kunnanhallituksen puheenjohtaja ja RKP:n kansanedustaja Henrik Wickström tosin sanoo, että kaavaan tarvitaan joka tapauksessa yhtiöltä uusia tietoja. Se viivästyttää hänen mukaansa kaava siten, että lautakunnan päätöksellä ei lopulta ole merkittävää vaikutusta aikatauluun.

Viivästyminen ei hänen mukaansa ole välttämättä teräsyhtiölle huono asia.

– Jos odottaa ely-keskuksen perustellun päätelmän, voi varmistua, että kaava on niin hyvä, että sitä on vaikea lähteä vaikkapa valituksen kautta kaatamaan, Wickström sanoo.

– Kun kuitenkin tehdään nopealla aikataululla on suuri riski, että joku asia jää huomaamatta. Sillä tavalla tämä perusteltu päätelmä toisi tiettyä tukea.
Yle 30.10.2024
Vedyllä ei tuoteta mitään kannattavasti. Koko projekti ei varmasti toteudu ilman veronmaksajien taskuista otettuja tukiaisia. Kiinnostaisi kuulla paljollako me tuemme teräksen valmistusta saksalaisille. Siis jos tämä projekti ikinä edes toteutuu.

Nikolas

Quote from: MattiN on 30.10.2024, 12:06:09

Olipas sekopäinen juttu heti merivirroista alkaen. Jos Neste rakentaa kalliin elektrolyyserin, joka ei maksa itseään ikinä, niin mikä on se palkkio, jonka toimittaja arvioi etujoukoissa kulkevien saavan?


Pitäisi olla selkeät laskelmat ja suunnitelmat. Jos johonkin pykätään vaikka vetyelektrolyysilaitos, laitoksen asiakaspuoli pitää olla tiedossa. Noin esimerkiksi vain, ammoniakkitehdas siihen vetylaitoksen viereen olisi luonnollinen vetyä hyödyntävä asiakas. Ammoniakkitehtaan sijoittamista pitää myös miettiä samalla tapaa kuin vetylaitoksenkin. Ammoniakista valmistetaan tyypillisesti ammoniumnitraattia. Pikkuhiljaa valtamerilaivoihin tulee ammoniakkimoottoreita. Näillä perusteilla voisi olla viisasta sijoittaa vedyn, ammoniakin ja ammoniumnitraatin tuotanto teollisuussataman lähelle.

Vedystä voidaan valmistaa ammoniakin lisäksi muutakin. Vetyä tarvittaisiin myös biopohjaiseen metanolin, etanolin ja dimetyylieetterin tuotantoon. Näille olisi monenlaista hyötykäyttöä, esimerkiksi moottoripolttoaineina. Mutta yksistään vety ei riitä, sillä näihin tarvitaan myös bioperäistä hiilidioksidia, jota voitaisiin saada sivutuotteena puunjalostusteollisuudelta.

Puhtaan makean veden helppo saatavuus olisi myös edullista vetyelektrolyysille. Ennen kaikkea tuotantoon kaivataan halpaa sähköä.

Tuossa tuli lueteltua joitain sellaisia palikoita joita vedyn tuotanto voisi tarvita tuekseen. Mitkään puheet polttomoottoreiden kieltämisestä eivät asiaa edistä.

Roope2

"Ei ole varmaa, lisääntyvätkö hirmumyrskytuulet ilmastonmuutoksen myötä."


Tuo Hesarin myrskyyn liittyvä lisäys pisti minut mietityttämään, että kun normaalisti hienosti toimiva vatsani on viime aikoina reistaillut, niin johtuisikohan se ....... 
"Koulussa menestyminen on vain siitä kiinni, kuinka paljon ja miten teet töitä. Oma asenne vaikuttaa tosi paljon."

Maryam Imtiaz, Pakistanista 13-vuotiaana Suomeen muuttanut Aalto-yliopiston opiskelija

DuPont

Vihreillä ei tosiaan mene hyvin. Kukaan ei oikein enää usko heidän ympäristöpolitiikkaansa. Kaikki tietävät heidän ydinvoimavastaisen politiikkansa olevat bullshittiä. Vihersiirtymä tuulivoiman kera on huijausta. Vihreät ovat ajautuneet sosiaalipolitiikassa niin vasemmalle, ettei kukaan mies enää äänestä heitä. He ajavat talouslinjaa, jota Karl Marx voisi pitää viksuna, ehkä?
Kaiken tuon älyllisen typeryyden jälkeen vihreän puolueen edustajat ihmettelevät, mikseivät muut kun yliopiston sosiaalisia aineita opiskelevat tytöt äänestä heitä... :D  :D

Outo olio

Quote from: Nikolas on 30.10.2024, 23:30:18
Pikkuhiljaa valtamerilaivoihin tulee ammoniakkimoottoreita.

Minä en usko tuohon. Laivassa merellä ollaan ikään kuin vankina, ja pois pääsee vain hyppäämällä mereen. Jos polttoainesäiliö alkaa vuotaa, voi koko miehistö tukehtua. Ja rahtimiehistöt ovat yleensä köyhistä maista, eli rikkaat länsimaalaiset kuluttajat lisäisivät köyhien ihmisten kuoleman riskiä, keventääkseen omaa ympäristötaakkaansa. Kyseessä olisi vähän liian irvokas esimerkki globaalista vihreästä siirtymästä, ja toimisi negatiivisena symbolina koko touhulle. On siis olemassa sekä teknisiä että psykologisia syitä sille, miksi en usko tällaisen toteutuvan.
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

simppali

Kokkolassa meinaa "vihreä" akun tuonanto kaatua.
https://yle.fi/a/74-20123354
QuoteKobolttivalmistaja Umicore arvioi uudelleen akkustrategiaansa. Yhtiö kertoo pyrkivänsä maksimoimaan nykyisten tehtaidensa käyttöasteen ennen lisälaajennuksia.

Belgialaisyhtiö aloittaa säästöohjelman ja keskeyttää akkumateriaalitehtaan rakentamisen Kanadassa.

Umicore on suunnitellut Kokkolaan miljardi-investointeja eli uuden akkumateriaalitehtaan ja nikkelijalostamon rakentamista.
Kun painuvi päät muun kansan, maan,
Me jääkärit uskoimme yhä.

Golimar

Voi Pyhä Greta sentään!

Quote
X

Kehitysapu- ja hyväntekeväisyysjärjestö Oxfam epäilee, että Maailmanpankin ilmastorahoituksesta on kadonnut jopa kymmeniä miljardeja dollareita.

Järjestö julkaisi lokakuussa raportin, josta käy ilmi, että vuosina 2017–2023 jopa 24–41 miljardia dollaria ilmastotoimiin tarkoitettuja varoja on voinut mennä kirjanpidon ohi.

Summa on noin 40 prosenttia järjestölle viimeisen seitsemän vuoden aikana jaetuista varoista.

Maailmanpankin rahojen käytöstä ei ole olemassa julkista rekisteriä. Siksi tarkkaa tietoa siitä, mihin rahat ovat kadonneet, ei ole.

X

Oxfam varoittaa, että läpinäkyvyyden puute voi heikentää luottamusta maailmanlaajuisiin ilmastorahoitustoimiin.

Ilmastorahoitus on keskeinen aihe tulevassa ilmastokokouksessa, joka alkaa ensi viikolla Azerbaidžanissa.

Ilmastoaktivistit vaativat muiden muassa, että globaalin pohjoisen on korvattava vähintään viisi biljoonaa dollaria globaalille etelälle ilmasto-oikeudenmukaisuuden nimissä.


https://yle.fi/a/74-20123371

https://vimeo.com/766867765

Kapseli

Viisi tuhatta miljardia afrikan sarveen? Mitähän pojat meinasi rahoilla tehdä. Varmaan mersut lähtee ensimmäisenä tilaukseen. Kuittaako nuo ilmastorahat sitten valkoisen miehen orjakompensaation vai maksetaanko sekin erikseen? Se nyt ei yllätä, että ilmastohumpparahat on menneet vääriin taskuihin. Siitä rahasta on päässeet kyllä röyhkeimmät kuorimaan omat päältä. Ei ilmasto pysähdy 1.5 asteeseen sillä tavalla, että rahaa laitetaan taskuun. Sitä pitää heittää ilmaan. Seteleitä, ei kolikoita. Leviää paremmin ilmakehään.

Luotsi

Trump juottaa katkeraa kalkkia ilmastohihhuleille & gepardisuikille. Ei tipu ilmastodollareita! Paitsi hölmölästä ehkä...
*** Kommunismi toimii mainiosti - muurahaisilla ***

CrystalCube

Harmillisesti ei bensan hinta voi laskea Suomessa niin alas, että olisi edullisempaa kuin sähköauton käyttö  ;)

tavallinen jantteri

Quote from: CrystalCube on 08.11.2024, 21:24:17
Harmillisesti ei bensan hinta voi laskea Suomessa niin alas, että olisi edullisempaa kuin sähköauton käyttö  ;)

Onneksi kuitenkin sähkönhinta voi nousta sen verran että bensa-auton käyttö olisi edullisempaa.  ;D

Tämä toki vaatii sen ettei bensan hinta nouse vastaavasti.
"We're using the law to keep justice away!"

Suupala

Quote from: tavallinen jantteri on 10.11.2024, 09:39:21
Quote from: CrystalCube on 08.11.2024, 21:24:17
Harmillisesti ei bensan hinta voi laskea Suomessa niin alas, että olisi edullisempaa kuin sähköauton käyttö  ;)

Onneksi kuitenkin sähkönhinta voi nousta sen verran että bensa-auton käyttö olisi edullisempaa.  ;D

Tämä toki vaatii sen ettei bensan hinta nouse vastaavasti.

Mikä saa uskomaan valtion toimivan älykkäästi ja ohjaavan kuluttajia kuluttamaan saasteettomammin?
Tarkoitan siis tällä sitä, että kun bensan ja dieselin hinta lähti laukalle, niin jostain kumman syystä alkoholipolttoaineen hinta seurasi perässä.
Ei kai sen viivav olisi pitänyt nousta jos arabimaat laittaa öljyhanat kiinni.
Tietääkseni arabimaissa ei edes valmisteta tai käytetä alkoholia.

mmm

Quote from: Suupala on 10.11.2024, 11:40:01
Quote from: tavallinen jantteri on 10.11.2024, 09:39:21
Quote from: CrystalCube on 08.11.2024, 21:24:17
Harmillisesti ei bensan hinta voi laskea Suomessa niin alas, että olisi edullisempaa kuin sähköauton käyttö  ;)

Onneksi kuitenkin sähkönhinta voi nousta sen verran että bensa-auton käyttö olisi edullisempaa.  ;D

Tämä toki vaatii sen ettei bensan hinta nouse vastaavasti.

Mikä saa uskomaan valtion toimivan älykkäästi ja ohjaavan kuluttajia kuluttamaan saasteettomammin?
Tarkoitan siis tällä sitä, että kun bensan ja dieselin hinta lähti laukalle, niin jostain kumman syystä alkoholipolttoaineen hinta seurasi perässä.
Ei kai sen viivav olisi pitänyt nousta jos arabimaat laittaa öljyhanat kiinni.
Tietääkseni arabimaissa ei edes valmisteta tai käytetä alkoholia.
Onkohan polttomoottoreissa käytetty alkoholi millaista laadultaan, jos vertaa kurkusta kipattavaan? Jos minä suunnittelisin alkomoottorin, se olisi sellainen, että minkä tahansa kuusen alla tislatun rankin tuotos kelpaa polttoaineeksi, mutta todellisuus voi olla muuta.

Mietiskelen siis, että näinköhän polttoaine ja juotava alkoholi ovat samaa kamaa, eli kilpailevat samoista markkinoista, mikä tarkoittaa ettei ihmiskulutukseen tarkoitetun alkoholin kysynnällä ja tarjonnalla ole merkitystä, kun korkeintaan välillisesti, jos Bolsin tehdas alkaakin tuottamaan autoille sopivaa alkoholia.

Sikäli jos alkopolttoaineen hinta nousi, kyse oli varmaan jompi kumpi kahdesta. Joko ennakoitiin tulevaa kysyntäpiikkiä ihmisten vaihtaessa lennosta autoa kuin sukkia, tai sitten oli vaan hyvä tilaisuus lypsää enemmän fyrkkaa.

Paljon mutuilua, vähän tietoa. Pahoittelen :)
Eläköön Suomi ja Åland ja Sulo ja
brr..brr..brr...bruttokansantulo.

repo

Quote from: mmm on 10.11.2024, 18:42:55
Paljon mutuilua, vähän tietoa [alkoholista liikennepolttoaineena].

Forumilla aiemmin jutustelua aiheesta ketjussa "Bensan hinta yli kaksi euroa", linkki etanolikeskusteluun https://hommaforum.org/index.php/topic,132446.msg3410400.html#msg3410400.

Ketjua on hyvä seleta enemmän kuin vain tuota kohtaa. Ketjuun on kertynyt 27 sivua kolmen vuoden aikana.

@mmm
"Kokoomusvihassa ei ole mitään huvittavaa. Kolmannen polven kokoomuslaisena totesin 2000- luvun alussa, ettei Kokoomusta enää voi äänestää, eikä naurattanut minua yhtään silloin eikä edelleenkään." -- Emo

JoKaGO

Quote from: mmm on 10.11.2024, 18:42:55
Onkohan polttomoottoreissa käytetty alkoholi millaista laadultaan, jos vertaa kurkusta kipattavaan? Jos minä suunnittelisin alkomoottorin, se olisi sellainen, että minkä tahansa kuusen alla tislatun rankin tuotos kelpaa polttoaineeksi, mutta todellisuus voi olla muuta.

No, ensinnäkin, rankki on se, mitä jää jäljelle, kun MÄSKISTÄ on tislattu alkoholi pois  8)

Mutta joo, se polttomoottorin käyttämä alkoholi ei sitä katso, että onko se tuotettu Kilpilahdessa isossa jalostamossa, vaiko korpikuusen juurella. Mutta kun kruunun pitää sitä verottaman, niin jokin merkkiaine siihen lisätään Kilpilahdessa. Kun merkkiainetta ei löydy autosi tankista, niin häkki heilahtaa ja kaikki rahasi menetät valtiolle.
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

mmm

Quote from: JoKaGO on 10.11.2024, 20:17:23
Quote from: mmm on 10.11.2024, 18:42:55
Onkohan polttomoottoreissa käytetty alkoholi millaista laadultaan, jos vertaa kurkusta kipattavaan? Jos minä suunnittelisin alkomoottorin, se olisi sellainen, että minkä tahansa kuusen alla tislatun rankin tuotos kelpaa polttoaineeksi, mutta todellisuus voi olla muuta.

No, ensinnäkin, rankki on se, mitä jää jäljelle, kun MÄSKISTÄ on tislattu alkoholi pois  8)
Aivopieru. Tislaamista en ole vielä kerinnyt opettelemaan käytännössä, mutta mäskännyt olen muutamaan otteeseen. Viina ei aineena houkuttele juomistarkoituksessa, mutta oluelle olen perso :)
Eläköön Suomi ja Åland ja Sulo ja
brr..brr..brr...bruttokansantulo.

Cassa

Iltasanomat kertoo nyt, että Kanarialta on havaittu rantaan huuhtoutunut jättiläiskalmari. Kuvatekstissä tämän kerrotaan jonkin mystisen syyn seurauksena johtuvan ilmastonmuutoksesta:

QuoteIlmastonmuutos voi kuljettaa jättiläiskalmareita ja muita meren eliöitä paikkoihin, joissa niitä ei tavallisesti tavata.

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010823747.html

Tietenkään tätä ei tarvitse mitenkään perustella, onhan kyseessä pyhä ilmastonmuutos - ihmisen aiheuttama!

Kalmarit elävät kilometrien syvyyksissä kaikkialla maailman merissä. Vain kerran sellainen on sukellusrobotilla havaittu - harvoin niitä kuitenkin ajautuu matalampaan veteen tai huuhtoutuu kuolleena rannalle. Mutta Iltasanomat tietää, että ilmastonmuutos kuljettaa kalmareita paikkoihin, joissa niitä ei tavallisesti tavata - kun niitä siis elää jokaisessa meressä, niin Marsiinko ilmastonmuutos niitä kuljettaa.

JoKaGO

^Just tänään oli YLE-ykkösellä ohjelma avaruussäästä, eli revontulista ja niiden syntysyistä ja vaikutuksista maan päällä. Siinä kerrottiin paitsi mehiläisten ja muuttolintujen, myös valaiden "kompasseista", jotka häiriintyvät, kun auringosta tulee voimakkaita plasmapurkauksia.

Valaat siis reagoivat ohjelman kertoman mukaan tuohon. Kun aurinko ei lähetä plasmapurkauksia, niin valaat elävät normaalia elämää, mutta kun auringosta lähtee voimakas plasmapurkaus, kaikki kompassit, myös valaiden, sekoaa, ja valaat uivat kuivalle maalle.

Varmaankin myös nuo jättiläis-kalmaritkin elävät noin. Onpahan Kanarialla ravintoloissa taas kalmarin lihaa turisteille syötäväksi  :P
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Golimar

Saatiin sitten vähän rahaa takaisin €Uroistoliitolta ja jos hyvin käy niin muutama Pohjois-Savon työttömistä saa työpaikan.

Quote
X

7 400 asukkaan kaupunkiin Kiuruvedelle Pohjois-Savoon aletaan rakentaa biokaasulaitosta, joka käyttää raaka-aineenaan muun muassa lähialueen nautatilojen lantaa.

Laitoksen taustalla on Suomen Lantakaasu Oy, joka kertoo tiedotteessaan investoivansa hankkeeseen yli 80 miljoonaa euroa. Rakennustyöt on määrä aloittaa tulevana talvena, ja laitoksen on tarkoitus valmistua vuonna 2026.

X

Kaikkiaan kokonaisuuden investoinnin arvo on noin sata miljoonaa euroa. Hankkeelle on myönnetty EU:n elpymis- ja palautumistukea reilut 19 miljoonaa euroa.

Suomen Lantakaasun omistavat elintarvikeyhtiö Valio ja biokaasuyhtiö St1 Biokraft. Laitoksessa valmistettu nesteytetty biokaasu on määrä jakaa St1:n jakeluverkoston kautta raskaan liikenteen polttoaineeksi.

X

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010825146.html

mmm

^veronmaksajat osallistuvat random yritysten investointihankkeisiin hyötymättä itse mitään.. jep jep..
Eläköön Suomi ja Åland ja Sulo ja
brr..brr..brr...bruttokansantulo.

Nikolas

Quote from: lurkkeri on 04.06.2024, 09:04:08

Aika vähän on kuulunut juttua siitä että Suomi, monen muun Euroopan maan (Bulgaria, Kroatia, Tšekki, Ranska, Unkari, Moldova, Alankomaat, Puola, Romania, Slovakia, Slovenia, Ruotsi, Ukraina ja Yhdistynyt Kuningaskunta) lisäksi, on Dubain ilmastokokouksessa allekirjoittanut julistuksen, jonka mukaan maat työskentelevät ydinvoiman kolminkertaistamiseksi vuoteen 2050 mennessä. Saksa tietenkään ei ole mukana, pitävät kiinni Energiewende -hulluudestaan.


Ei ole helppoa saksalaisillakaan.

Quote

No one but themselves is to blame.

There's some speculation that (when) Scholz loses, so do the Green Loons, and nuclear makes a come-back.

But they have to get through this winter to do that, and this year's start is not very promising at all.

Lähde: https://hotair.com/tree-hugging-sister/2024/11/22/youll-never-guess-what-collapsed-the-same-day-as-the-german-government-n3797269

Lalli IsoTalo

Tällaista tällä kertaa.

Quote from: https://x.com/JaniMakelaFi/status/1862765490319351988Jani Mäkelä @JaniMakelaFi

Tapahtuipa kesäkuun alun keskiviikkona Helsingissä vuonna 2022, että oli suuren valiokunnan kokous. Se ei kiinnostanut juuri ketään eduskunnan ulkopuolella ennen kokousta, eikä sen jälkeenkään.

Kokouksessa päätettiin Suomen kanta päästökaupan ulottamista maantie- ja meriliikenteeseen. Marinin hallitus esitti kaikkien muiden puolueiden paitsi perussuomalaisten ja KD:n tukemana, että Suomi lähtee päästökauppaan mukaan.

Keskusta oli kiltisti mukana hallituksen linjassa, kokoomus tuki oppositiosta
.

Todennäköisimmin minä esitin perussuomalaisten vastalauseen, mahtoikohan Kike Elomaa kannattaa. Hävisimme äänestyksen, Suomen kannaksi muodostui ulottaa päästökauppa näihin uusiin alueisiin.

Tulipa synkkä torstai-ilta loppusyksystä 2024 ja eduskunnan kyselytunti. Keskusta esittää edustaja Kurvisen suulla hallitukselle kysymyksen, jossa arvostelee päästökauppaan lähtemistä ja perussuomalaisia siitä, että bensan hinta voi nousta 2027 jopa eurolla litra. Että miksei tätä lykätä muutamalla vuodella, että voidaan maksaa lykkäyksestä turhaan systeemiin.

Ei tätä voi käsikirjoittaa. Tämä vain tapahtuu.

Hyvät ihmiset, asia on sellainen että politiikassa tehdyillä päätöksillä on merkitystä. On turha rypistellä kun huonot ovat housussa. Vaikka ne EU-asiat kiinnostaisivat miten vähän siellä vaaliuurnilla, kyllä ne jossain kohtaa alkavat kiinnostaa sitten ihan oikeassa elämässä.

9:47 AM · Nov 30, 2024
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Totti

Jälleen yksi aurinkovoimala on tuhoutunut myrskyssä:

QuoteOwners of a solar farm torn to pieces were among those counting the cost of killer Storm Darragh - as recovery work was ongoing on Monday [9.12.2024].

Hundreds of panels at the giant 190-acre Porth Wen solar farm in Anglesey, North Wales - only built two years ago - were blown off their mountings, some ripped to shreds.

The site at Llanbadrig, in the north of the island which is owned by French power firm EDF Energy and powers up to 9,500 households, now needs significant repairs.

Elsewhere on the island of Anglesey, blades were sheared off a wind turbine which then reportedly caught fire.

Work was continuing yesterday to reconnect thousands of homes left without power and reopen a string of railway lines in Wales and the West Country which were blocked by fallen trees.

Storm Darragh brought severe gusts which reached 96mph at Berry Head, Devon, and gales to the whole Irish Sea coast extending eastwards inland.

Aikaisemmin tässä ketjussa oli uutinen intialaisesta suuraurinkovoimalasta, joka tuhoutui myrskyssä samalla lailla.

Myrskyssä tuhoutuneita aurinkovoimaloita alkaa hiljalleen tulemaan kun aurinkovoimaloiden koko kasvaa. Iso kenttää kallellaan olevia paneleita sieppaa tuulen kun purje. Ilma ei pääse pakenemaan vaan paine kasvaa työntäen paneelit irti kiinnikkeistään tai halkaisee ne. Kun yksi paneeli irtoaa se saattaa törmätä seuraavaan paneelirivin ja syntyy ketjureaktio, jossa koko paneelisarake lähtee irti. Liitekuvasta näkee, että rikkoutuminen keskittyy paneelikentän keskelle, jossa paine on korkeimmillaan. Samassa myrskyssä irtosi myös tuulivoimalan propelli.

Toisissa uutisissa saamme lukea, että kukaan ei ole kiinnostunut rakentamaan meritulivoimaa Tanskassa:

https://finance.yahoo.com/news/denmark-latest-offshore-wind-tender-100335008.html

QuoteDenmark's latest offshore wind farm tender in the North Sea has received no bids - a setback for the global offshore wind industry, as reported by Reuters.

The Danish Energy Agency plans to engage with market participants to understand the reasons behind the lack of interest in this tender.

The tender, launched in April 2024, was Denmark's largest to date, offering six sites with a combined capacity of up to 10GW - three in the North Sea and three in the Baltic and Kattegat (a sea area between Norway, Denmark and Sweden).

No subsidies were provided for the companies competing. The deadline for the three North Sea sites was 5 December 2024 and the deadline for the sites in the Baltic Sea and Kattegat is 1 April 2025.

The country's Energy and Climate Minister Lars Aagard stated: "This is a very disappointing result. The circumstances for offshore wind in Europe have changed significantly in a relatively short time, including large price and interest rate increases."

Denmark, known for its pioneering role in both onshore and offshore wind, continues to face challenges despite its favourable wind speeds.

Danish offshore wind developer Ørsted cited an "unfavourable risk-reward balance" as its reason for not bidding.

The company opted not to bid, acknowledging industry challenges such as higher inflation, rising interest rates and supply chain bottlenecks.

Ørsted chief commercial officer Rasmus Errboe stated: "To mitigate the impact of this and support the ongoing expansion of offshore wind energy, industry and policymakers should work together to create the necessary conditions for a sustainable future for offshore wind."

Tarjouskilpailu ei sisältänyt valtiontukia tuulivoiman rakentamiseen ja nyt energiaviranomaiset ovat ihmeissään miksi sijoittajat eivät olleet kiinnostuneet kippaamaan omaa rahaa merenpohjaan.

Tuuulivoimafirma Ørstedin ilmoittikin, että bisnes kiinnostaa jos "poliitikot luovat suotuisia olosuhteita" rakentamiselle. Ts. veronmaksajien pitäisi tukea Ørstedin tuulivoimalabisneksen.
Sosialisti on mätä ydintä myöten.
- kansanviisaus

Totti

Innoissaan pelastaa planeetta, saksalaiset ovat antaneet kiinalaiset firmat kusettaa ainakin miljardi euroa ns. päästöoikeuksilla. Saksalaisen uutistoimisto DW selvitti minne rahat häviävät:

https://www.youtube.com/watch?v=aU_S97Ae1eg

Järjestelmä toimii niin, että kiinalaiset perustavat erinäisiä firmoja, jonka nimissä keksitään "puhtaita" energiahankkeita, joilla ollaan poistavinaan tai vähentävinään CO2 ilmasta.

Saksalaiset yritykset tukevat näitä hankkeita ostamalla päästötodistuksia, joita Saksan hallinto on hyväksynyt. Hankkeet pitää sääntöjen mukaan olla uusia ja muutama "maineikas" saksalaisfirma on auditoivinaan ne eli varmistavinaan, että kyseessä on aidot ja uudet hankkeet.

Auditoijilla ja kiinalaisilla on kuitenkin salaliitto keskenään, jonka puitteissa kiinalaiset hankkeet hyväksytään ja ja ilmoitetaan virnamoisille olevan aitoja. Sen jälkeen yritykset pääsevät makselemaan aneitaan.

Kiinan päässä mitään hankkeita ei kuitenkaan ole olemassa tai vanhoja laitoksia ilmoitetaan uusina päästöhankkeina. Kiinassa toimintaa operoi postilaatikkoyritykset, joilla ei ole oikeita osoitteita tai ne ei edes ole olemassa.

Eräskin saksalainen bioöljytuottaja maksoi 25 miljoonaa euroa päästöaneistaan. Toiminta oli yrityksen mukaan erittäin ammatillista, kaikki paperit oli tehty valmiiksi eikä tarvinnut kun pistää rahat tilile.

Tällainen kusetus ei voi pelittää ilman kiinalaisia toimijoita Saksassa. Jo kielimuuri aiheuttaa suuria ongelmia länkkäreille operoida tällaisia huijauksia. Kiinalaisia on kuitenkin ympäri länsimaita erinäisinä vakoojina, joten en ihmettelisi jos sakalaisilla auditoijilla on kiinalaisia palkkalistoillaan hoitamassa bisneksen Euroopan päässä.

Onkohan tätä samaa kusetusta menossa Suomessa? Täällä kun olaan aina kovin innostuneita kiinalaisesta bisneksestä ja sinisilmäisenä kansana rahaa tyrkytetään pyytämättäkin.
Sosialisti on mätä ydintä myöten.
- kansanviisaus

Lalli IsoTalo

1. Ihmiskunta juurikaan tuota lisää CO2:ta.
2. Se ei ole myrkky.
3. Lisää sitä tarvittaisiin.

"The notion that CO2 is pollution is absolutely preposterous... The idea that [it's] going to destroy the planet or change the temperature of the Earth is totally ludicrous."

[tweet]1872220993239847168[/tweet]
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Lalli IsoTalo

Vihreää bisnestä.

Quote from: https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=pfbid033JqDMJKN7adHAFr2DCy5qkGy5kQYxUkytabf9f7TZqFMTSZDPpye7SvMsBH2AVo5l&id=100009304665747

Bjørn Lomborg

𝗧𝗵𝗲 𝗰𝗵𝗲𝗮𝗽 𝗴𝗿𝗲𝗲𝗻 𝗹𝗶𝗲
You are told that solar and wind are cheap
𝗕𝘂𝘁 𝗰𝗿𝗮𝗺𝗺𝗶𝗻𝗴 𝗶𝗻 𝗺𝗼𝗿𝗲 𝘀𝗼𝗹𝗮𝗿 𝗮𝗻𝗱 𝘄𝗶𝗻𝗱 𝗷𝘂𝘀𝘁 𝗺𝗮𝗸𝗲𝘀 𝗽𝗼𝘄𝗲𝗿 𝗺𝗼𝗿𝗲 𝗮𝗻𝗱 𝗺𝗼𝗿𝗲 𝗰𝗼𝘀𝘁𝗹𝘆
because solar and wind are worthless when not sunny and windy
https://iea.org/data-and.../data-product/energy-prices
I've written about this in WSJ today: https://archive.ph/lZKbb
See more data here: https://x.com/BjornLomborg/status/1874787199767728205
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Roope

#nytonpakko

QuoteSuomi panee hakuun 400 miljoonaa euroa vihreän siirtymän tehtaille – tavoitteena torpata investointien karkaaminen

Suomi on lähdössä heti vuoden alusta voimakkaasti mukaan eurooppalaiseen valtiontukikilpailuun suurista vihreän siirtymän investoinneista.

Suomi hangoitteli pitkään suoria valtiontukia vastaan, mutta joutui lopulta taipumaan, koska suuret investoinnit uhkaavat lähteä muualle Eurooppaan suurempien tukien perässä.

Uusi suurille vihreän siirtymän investoinneille suunnattu tukiohjelma on näillä näkymin lähdössä käyntiin tammikuun kuluessa. Jakoon tulee suoraa tukea 400 miljoonaa euroa.

[...]

Suuria puhtaan siirtymän investointeja koskevaa investointiavustusohjelmaa hallinnoi valtionkonserni Business Finland. Johtaja Kari Komulaisen mukaan tukea voivat saada vähintään 30 miljoonaa euroa maksavat investoinnit.

– Tuen suurin määrä voi olla 150–200 miljoonaa euroa. Tuen osuus investointikustannuksista voi olla 15–50 prosenttia, Kari Komulainen kertoo.

Komulaisen mukaan päätöksiä investointiavustuksista alkaa nähtävästi tulla kesän alussa. Hän uskoo, että Suomen tarjoamat tuet ovat riittävän suuret investointien toteutumiseen.

– Kun puhutaan jopa 50 prosentin julkisesta rahoitusosuudesta investoinnin kokonaiskuluista, niin olemme kyllä toiveikkaita ja vakuuttuneita, että tämä saa investointeja liikkeelle, Komulainen sanoo.
Yle 3.1.2025
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

JoKaGO

Quote from: Roope on 03.01.2025, 19:00:47
Quote
– Tuen suurin määrä voi olla 150–200 miljoonaa euroa. Tuen osuus investointikustannuksista voi olla 15–50 prosenttia, Kari Komulainen kertoo.

Suomihan tunnetusti on kova saamaan EU:lta noita 150 - 200 miljoonan euron tukia. Taitaa nytkin käydä niin, että Suomi tunkee taaaas velkarahaa tuon 200 miljoonaa jonnekin Bulgariaan tai Romaniaan rakennettavaan ... johonkin  :facepalm:
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Luotsi

QuoteJakoon tulee suoraa tukea 400 miljoonaa euroa.

[...]

Suuria puhtaan siirtymän investointeja koskevaa investointiavustusohjelmaa hallinnoi valtionkonserni Business Finland.

Mikä voisi mennä vikaan :facepalm:
Welcome Wittunen!
*** Kommunismi toimii mainiosti - muurahaisilla ***

Totti

Quote from: Roope on 03.01.2025, 19:00:47
#nytonpakko

QuoteSuomi panee hakuun 400 miljoonaa euroa vihreän siirtymän tehtaille – tavoitteena torpata investointien karkaaminen
Yle 3.1.2025

YLE:n jutusta:

QuoteEnsimmäisten joukossa uutta suoraa valtiontukea aikoo hakea akkumateriaalitehdasta Kotkaan suunnitteleva kiinalais-suomalainen Easpring Finland New Materials -yritys.
Yhtiön toimitusjohtaja Vesa Koiviston mukaan valtiontuen määrällä on osaltaan vaikutusta siihen, tekeekö yhtiö lopullisen ratkaisun tehtaan rakentamisesta Kotkaan.

Uskon kyllä täydestä toimitusjohtaja Koiviston puheita, että valtiolta saadut kymmenet ja sadat miljoonat kelpaavat. Eihän muuten bisnes voisi olla "kannattavaa" ellei veronmaksajien lompakko olisi käytettävissä. Epäilenpä vaan, että tästäkin tulee uusi valtiontukien megafiasko.

Akkubisnes on samanlainen tukiautomaatti kun tuulimyllyt. Molempiin upotetaan miljardeja veronmaksajien rahaa ja silti ne menee konkurssiin. Esimerkiksi ruotsalainen Northvolt sai yhteensä yli 10 mrd USD tukia eri maiden veronmaksajilta mutta kaatui silti äskettäin konkurssiin massiivisilla veloilla (johto tosin pelasti itsensä myymällä osakkeensa hyvän sään aikaan):

https://www.euronews.com/business/2024/11/22/northvolt-files-for-bankruptcy-in-major-blow-to-european-ev-sector

QuoteSwedish battery cell maker Northvolt AB, which produces battery cells for electric vehicles (EVs), has announced that it has filed for Chapter 11 bankruptcy in the US. This is being seen as a significant hit to the European domestic electric vehicle industry, as the company was the most developed battery manufacturer on the continent.

Northvolt AB produces lithium-ion, lithium-metal and sodium-ion cells for e-mobility and energy storage, amongst other purposes. The company's flagship battery gigafactory, Northvolt Ett, is located in Skellefteå, Sweden.

The move comes as the battery maker struggled to secure rescue funding, resulting in the company having only one week's worth of cash remaining, which came up to about $30m (€28.81m). In contrast, Northvolt AB's debt amounted to around $5.84bn (€5.61bn).

Suomalaisten veronmaksajien rahojen työntäminen akkubisnekseen on megaluokan riskihanke. Koko ala on kriisissä kun sähköautojen markkinat sakkaavat ja yhä useampi maa alkaa heräämään siihen tosiasiaan, että "vihreä energia" on ajamassa seinään. Eiköhän valtiolla olisi tässä konkurssissa parempiakin rahareikiä kun alkaa tukemaan horjuvaa akkualaa.

Persut! Haloo! Nyt stoppi tälle typeryydelle!


E: kikot.
Sosialisti on mätä ydintä myöten.
- kansanviisaus