News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2010-04-11 HS: Moskeijan nuori polvi

Started by skrabb, 11.04.2010, 07:36:02

Previous topic - Next topic

skrabb

QuoteMoskeijan nuori polvi
Länsi-Euroopassa ollaan huolestuneita nuorista muslimimiehistä, toisen polven maahanmuuttajista, joista osa on radikalisoitunut. Entä Suomessa. Millaiseen islamiin uskovat täällä aikuistuneet muslimit Hunde, Abdillahi, Nasrullah, Aden ja Mohamed?
Tommi Nieminen

HELSINGIN SANOMAT

Abdillahi Farah Muhamedilla oli raju nuoruus. Kun hän löysi Allahin, hänestä tuli uskossaan jyrkkä. Hän rukoilee olohuoneessaan Pähkinärinteessä.

Vakaumuksen näkee 23-vuotiaasta helsinkiläisestä Hunde Assefasta jo päällepäin, kun hän kävelee hunnutetun vaimonsa ja nelivuotiaan poikansa kanssa kadulla. Hundella on ohut liuhuparta, valkoinen asu ja muslimien päähine. Se viestii, että hän on hartaampi kuin keskitien suomalainen uskonveli.

Hunde on syntynyt 1980-luvun lopulla Suomessa ja asunut täällä koko elämänsä. Mutta kun häneltä kysyy identiteetistä, hän ei korosta suomalaisuuttaan.

"Ensisijainen identiteettini on muslimi. Muilta osin olen kansainvälinen: juureni ovat Etiopiassa, olen syntynyt Suomessa ja käynyt kansainvälisiä kouluja", hän sanoo.

Hundea voisi kutsua myös toisen polven maahanmuuttajaksi. Hänen perheensä on alun perin Etiopian kristittyjä. Islamiin Hunde kääntyi kuusi vuotta sitten. Ei siis ihme, että hän on hyvin uskonnollinen, sillä käännynnäiset usein ovat.

Hunde oli 18-vuotias, kun hän hyväksyi Allahin elämäänsä. Siihen vaikutti se, että teini-iän hän vietti suomensomalialaisten kanssa.

"Peruskoulun aikana alkoi se ulkomaalaisen identiteetti kehittyä. Kun somalialaisia ja muita ulkomaalaisia alkoi tulla Suomeen, minulla ei ollut epäilystäkään, ettenkö kuulu heihin."

Hunde on sanojaan huolellisesti harkitseva nuori sunni, jonka lainopillinen koulukunta on melko vanhoillinen shafi'i ja henkinen koulukunta on sielun puhdistamista korostava suufilaisuus. Islam määrää hänen elämäänsä.

"Kun ihminen rukoilee viisi kertaa päivässä tiettyinä aikoina, se tuo järjestelmällisyyttä elämään."

Päivätyö merkonomi Hundella on Itellan postikeskuksessa lajittelijana. Viikonloppuisin hän opettaa Malmilla lapsille Koraania ja lukee Aalto-yliopiston pääsykokeisiin. Loppu aika menee perhe-elämään.

Länsimaista populaarikulttuuria Hunde ei seuraa: "Populaarimusiikin sanoitukset ovat mitä ovat. En minä telkkariakaan paljon katso. Se vaikuttaa kuitenkin sieluun."

Jos oikein hyvin käy, Hunde lähtee jonakin päivänä islamilaiseen yliopistoon. Esimerkiksi Jemenissä on kiinnostava koulu, maltillinen Dar Al Mustafa.

"Sinne on mennyt länsimaista paljon opiskelijoita. Palattuaan he ovat tehneet tosi paljon hyvää yhteisöissään."

Muslimeja on Suomessa ainakin 45 000. Pääosa heistä on sunneja, shiialaisia on vain muutama tuhat. Valtaosa on saapunut 1990-luvun alun jälkeen: ensin tuli somaleja, sitten irakilaisia, kosovolaisia ja afganistanilaisia. Pieni tataarivähemmistö asettui Suomeen jo 1800-luvun lopulla.

Nyt osa Suomeen viime vuosikymmeninä muuttaneiden muslimien lapsista on kasvanut täysi-ikäisiksi. Osa heistä on maallistunut ja länsimaalaistunut, kun taas moni elää hyvin vakaumuksellista muslimin elämää. Mutta millaiseen islamiin he uskovat?

Islamilainen radikalismi on ollut Suomessa hyvin vähäistä, mutta juuri toisen polven muslimimiehiä pidetään riskiryhmänä kaikkialla Länsi-Euroopassa. Esimerkiksi Britanniassa ja Ranskassa osa toisen polven maahanmuuttajista on katkeroitunut, radikalisoitunut ja eristäytynyt yhteiskunnasta.

Heillä on syynsä. Moni heistä on syntynyt ja kasvanut Euroopassa, ja silti heitä kohdellaan – esimerkiksi työmarkkinoilla – b-luokan kansalaisina. Niin Suomessakin: kun vuonna 2005 kantaväestön työttömyysaste oli 9 prosenttia, suomensomalialaisilla se oli 58 prosenttia.

Se saa osan nuorista muslimeista etsimään vastauksia muualta kuin työvoimatoimistosta.

Pähkinärinteessa Vantaalla asuvan Abdillahi Farah Muhamedin tarina hiljentää. Elämänsä kuusi ensimmäistä vuotta hän eli kamelipaimenperheessä Somalimaalla. Nyt 21-vuotiaana hän näyttää jo siltä – isot kuulokkeet korvillaan ja pipo päässä –, miltä pääkaupunkiseudun nuoret näyttävät.

Abdillahi lähetettiin sotaa pakoon Suomeen vuonna 1996. Hän ei ollut kuullut edes Euroopasta. Hän näki lumen ja meren ensi kertaa. Ihmiset asuivat valkoisissa kuutioissa. Bussien huokailu kuulosti oudolta, sillä Abdillahi ei ollut kuullutkaan maakaasusta.

"Koulun pihalla sanottiin, että olet ruma neekeri. Tai kysyttiin, oletko kumivenepakolainen. Sitä en unohda koskaan", Abdillahi muistelee vantaalaishotellin ruokaravintolassa.

Teini-iässä meni lujaa. Abdillahi sopeutui suomalaiseen kulttuuriin niin, että ryyppäsi, käytti huumeita ja vaelteli yöt ulkona. Kerran Malmilla kolme suomalaismiestä osoitti aseella ja uhkasi ampua.

"Se on jäänyt mieleen".

Rasismi tuli silmille. Hänellä oli lyhytaikainen tyttöystävä, jolla oli venäläissyntyinen isä. Kun ukko löysi Abdillahin kodistaan, hän haki metsästyskiväärin ja sanoi, että "sinä neekeri et lähde täältä elävänä, lähden vaikka lusimaan".

"En ihan helpolla unohda näitä asioita", Abdillahi sanoo.

Vuonna 2007 Abdillahi pakeni sotkujaan puoleksi vuodeksi Saksaan sisarpuolensa luo. Se reissu muutti elämän. Abdillahi ei osaa oikein kertoa, mikä asia johti mihinkin, paitsi että kyse oli Allahin johdatuksesta. Kun hän palasi Vantaalle, hän ryhtyi fundamentalistiksi isolla F:llä.

Nyt hän uskoo sunnien erittäin vanhoillisiin tulkintoihin islamista. Osa hänen ajatuksistaan hämmentää, kuten käsitykset evoluutiosta: apinat polveutuvat ihmisistä, jotka tekivät miljoonia vuosia sitten syntiä Allahia vastaan, ja Allah muutti heidät apinoiksi.

Tai miehen ja naisen rooleista: "Suurin ongelma Suomessa on, että somalialaiset naiset ajattelevat olevansa vapaita ja voivansa tehdä mitä haluavat. He ovat vieneet mieheltä kunnian olla vastuussa kaikesta siitä, mitä nainen syö, mihin hän pukeutuu tai mitä lapsille opetetaan."

Ei Abdillahi silti mikään huppupäinen uskonsoturi ole. Hän on juuri aloittanut työn lasten päiväkodissa Vantaalla. Aiemmin hän on ollut esimerkiksi kehitysvammaisten hoitajana Rinnekodissa. Hän on kohtelias nuorukainen, mutta uskossaan kovin jyrkkä. "Yksinäinen susi", hän itsekin sanoo.

Tulee mieleen, ymmärtääkö nuori Abdillahi itsekään, mitä hän sanoo, kun hän silmää räpäyttämättä toteaa: profeetta Muhammedista pilapiirroksia tehneiden kuuluu kuolla. "Se on meidän pyhässä kirjassa. En voi tulla siinä vastaan. Jokainen meistä on teoistaan vastuussa."

Hän ei hyväksy myöskään shiiamuslimeja – jotka tälläkin hetkellä kahakoivat esimerkiksi Irakissa sunnien kanssa –, mutta tietää, että vielä tulee päivä, jolloin kaikki maailman muslimit pitävät yhtä.

"Meille on sanottu, että viimeinen maailmansota käydään palestiinalaisella alueella. Kaikki islamilaiset maat yhdistyvät ja kaikki kristityt maat yhdistyvät", Abdillahi sanoo muitta mutkitta.

Kuka teille niin on sanonut?

"Se löytyy ihan suoraan pyhästä kirjasta, Koraanista."

Oletko itse valmis siihen?

"Toivon, etten elä sinä päivänä, kun se käydään."

Puhutaanko tästä Suomen moskeijoissa?

"Ei tietenkään. Niissä opetetaan, miten eletään hyvää elämää, miten suhtaudutaan vanhempiin ja lähestytään Jumalaa."

Näin jyrkkiä sunneja on Suomessa vähän. Muslimiväestön radikalisoitumista ehkäisee tehokkaasti se, ettei täällä ole yhtä hallitsevaa muslimiryhmää, kuten Britanniassa (Intian ja Pakistanin muslimit), Saksassa (turkkilaiset, jotka tosin ovat melko maallistuneita) tai Ranskassa (pohjoisafrikkalaiset). Näin sanoo Helsingin yliopistossa työskentelevä islamin tutkija Marko Juntunen.

Mitä enemmän muslimiryhmät joutuvat puhaltamaan yhteen hiileen, sitä valmiimpia heidän on oltava kompromisseihin. Se vaimentaa äärisuuntia. Ei tosin kaikkia.

Helsingin yliopiston sudanilainen tutkija Kuel Jok väitti helmikuussa, että somalialainen al-Shabab-terroristijärjestö värvää Suomessa asuvia nuoria somaleja sotaan Somalian hallitusta vastaan. Suojelupoliisi pyysi alkuvuonna eduskunnalta 1,7 miljoonaa euroa, jotta se voisi lähettää poliiseja pysyvästi Afrikkaan ja Lähi-itään pysäyttämään mahdolliset Suomeen matkustavat terroristit.

Ylen toimittaja Tom Kankkonen puolestaan väittää kirjassaan Islam Euroopassa (2008), että saudiarabialaisen jyrkän linjan wahhabilaisuuden – jota lähellä oleva suuntaus on Suomessa harjoitettava salafismi – leviämistä Suomessa pidetään jo jonkinlaisena uhkana. Näitä uusfundamentalisia sunneja on Suomessa muutamia satoja, ja he toimivat sellaisissa yhteisöissä kuin Muslimikoti Helsingissä, Iqra-yhdistys, Totuudentie ja internetin Salafi-foorumi.

"Tämänkaltaiset ryhmät kaikkialla Euroopassa katsovat, että tärkeintä on luoda muusta yhteiskunnasta eristynyt puhtaan islamilaisuuden saareke", Juntunen sanoo. Hän huomauttaa kuitenkin, ettei ryhmien uskontulkinnalla ole välttämättä mitään tekemistä turvallisuuspoliittisten uhkien kanssa, vaikka salafismi saattaa kyllä motivoida radikalismia.

Hyvin konservatiivinen ja jäykän kirjaimellinen salafismi onkin – ainakin toistaiseksi – Suomessa suurempi huolenaihe maan maltilliselle muslimiväestölle kuin luterilaiselle valtaväestölle.

Nuorisotyöntekijä Mohamed Xadar Mukhtar Abdilla on selkeä työtehtävä: pitää somalinuoret kaidalla tiellä. Irti huumaavan khatin pureskelusta, alkoholista ja muusta elostelusta. Mohamed työskentelee maahanmuuttajia tukevassa Kanava-yhdistyksessä.

"Monet ovat siinä rajoilla, että tippuvat koulusta pois. Sitten on nuoria, jotka ovat jo tippuneet", 25-vuotias Mohamed sanoo.

"Joillakin perhesiteet ovat katkenneet. He eivät tee mitään. Nukkuvat päivisin ja näkevät kavereita öisin. Pahin on khat. Koko yö valvotaan, ja seuraava päivä menee ihan sekaisin."

Paradoksi on siinä, että monet länsimaissa radikalisoituneista musliminuorista ovat itse asiassa hylänneet omien vanhempiensa perinteisen elämäntavan. He saattavat elää hyvinkin länsimaista elämää ja tuntea huonosti islamin oppeja. Joillekin maallisemmille muslimeille islam on vain yksi tapa brändätä kulutustavaroita.

"Yhä useampi globaali hyödyke on islamin merkkaama: barbinukeista internetsivustoihin, virvokejuomiin ja viihteeseen saakka", tutkija Juntunen toteaa.

Niinhän se menee. Suomen nuoret muslimit janoavat yksilöllistä elämäntapaa kuten muutkin. Se yksilöllisyys vain vaihtelee jyrkästi: ahdasmielisestä salafismista kulutuskeskeiseen kevyt-islamiin. Internetillä on keskeinen asema siinä, mitkä aatteet houkuttelevat. Ja arkielämän kokemuksilla.

"Viime vuoden lopusta suurimpia huolenaiheita täällä Kanavassa on ollut, että moni somalialainen nuori menettää työpaikkansa", Mohamed sanoo.

"Jos saa liikaa lokaa niskaansa, niin nuoren houkutteleminen johonkin [jyrkän linjan muslimien] järjestöön on helpompaa."

Jotkut tähän juttuun haastatelluista somalialaisista, kuten nuori Abdillahi, arvioivat, että Suomessa on "aika paljon" al-Shababin kannattajia. He tosin korostavat, että kannatuksessa ei ole kyse terrorin kannattamisesta, vaan siitä, että osa Suomen somaleista edustaa samoja klaaneja, jotka ovat enemmistönä al-Shababissa.

Mohamed kertoo, että radikaaliliikkeen mahdollista vaikutusta pelätään Suomen maltillisissa muslimipiireissä. Hän itse on todiste siitä, että harraskin muslimi voi omaksua härmäläisen elämänmenon. Hän on hiljainen kuin suomalaismiehet, ja hänellä on ainakin yksi peruspahe, jota somalialaisessa kulttuurissa ei hyväksytä: "Voi olla, etten moneen kuukauteen käy tapaamassa äitiä."

Silti: kun Mohamed katsoo peiliin, hän ymmärtää, että häntä tullaan hautaan asti pitämään somalialaisena. Se on leima.

"Jos se Sellon ampuja olisi ollut somalialainen, helvetti olisi ollut irti", hän sanoo.

Suomen sunnien ja shiiojen välit ovat viilentyneet 2000-luvulla. Tutkija Marko Juntunen selittää sitä koko islamilaisen maailman jyrkentyneellä kahtiajaolla. Syyskuun 2001 WTC-iskujen jälkeen radikalisoitumista on tapahtunut kaikkialla muslimimaailmassa. Se, mitä sunnien ja shiiojen välillä tapahtuu vaikkapa Irakissa tai Iranissa, heijastuu Suomeen asti.

"Pitäjänmäen [salafistinen] Muslimikoti-yhdistys kierrättää aika hurjaakin arabiankielistä shiialaisvastaista tavaraa verkossa", Juntunen kertoo.

Kahtiajako on Suomen muslimiyhteisössä arkaluonteinen asia. Kiistaa kuumentaa se, että jyrkän sunnilainen Saudi-Arabia tekee aktiivista lähetystyötä. Sitä on tehty Suomessakin 1980-luvulta alkaen.

"Saudit alkoivat suunnata rahaa Eurooppaan heti Iranin [shiialaisen] vallankumouksen jälkimainingeissa. Saudihallinto pelkäsi, että katujen islamilainen liikehdintä kaataisi hallituksia kaikkialla Lähi-idässä", Juntunen sanoo.

Rahaa saudilähteistä on saanut ainakin kolme suomalaismoskeijaa ja yksi yhteisö, esimerkiksi Itä-Pasilassa sijaitseva Helsinki Islam Keskus. Erimielisyyttä muslimien kesken on siitä, missä määrin rahan ehtona on Saudi-Arabian uskonoppien omaksuminen.

Suomen islamilaisen puolueen 26-vuotias varapuheenjohtaja Wubulihaire Rousidan kertoo, että saudirahaa on saanut esimerkiksi vanhoillinen Muslimikoti-yhdistys. Rousidan, musliminimeltään Nasrullah, on uiguuri eli Länsi-Kiinasta kotoisin oleva muslimi. Hän vastustaa saudien uskonoppeja.

"Kun Muslimikoti osti paikkansa Pitäjänmäellä, rahoittajista yksi oli Saudi-Arabiassa asuva uiguuri. Se paikka ei sovi meidän uiguurien elämään. Esimerkiksi naiset ja miehet eivät voi käydä Muslimikodissa yhdessä. Miehet ovat toisella puolella, naiset toisella."

Suomeen tulevasta saudirahasta ei tarvitse sinänsä huolestua, muistuttaa suojelupoliisin terrorismin torjunnan yksikön päällikkö Lasse Anttila. Eikä edes siitä, että Suomesta on 2000-luvulla lähtenyt muutama kymmenen muslimia opiskelemaan Saudi-Arabian vanhoillisiin yliopistoihin. Sillä voi olla jopa radikalismia vähentävä vaikutus.

"Radikaaleja ajatuksia omaavat henkilöt ovat opiskelunsa aikana maltillistuneet ja hylänneet aiemmat äärimieliset ajatuksensa", Anttila sanoo.

"Ongelmat liittyvät ennemminkin virallisten oppilaitosten ympärillä toimiviin rekrytoijiin, jotka pyrkivät värväämään opiskelijoita väkivaltaiseen radikaaliin toimintaan. Olemme keskustelleet joidenkin opiskelemaan lähteneiden kanssa, jotta he tiedostaisivat tällaisen mahdollisuuden."

Kateeksi ei käy. Kuinka Afrikasta tai Lähi-idästä tullut nuori muslimimies ylipäätään voi todistaa sopeutumishalunsa?

No, hän voi vaikka lähteä Vekaranjärven varuskuntaan tykkimieheksi, kuten 25-vuotias somalialainen Mohamed Abdirashid Awad.

"Olin silloin ainoa tumma, vaikka se on Suomen isoin varuskunta. Kaikki muut oli jostain Heinolasta, ja oli siellä sellaisia, jotka eivät varmaan olleet ikinä nähneet tummaa kaveria. Mutta sain kavereita sieltä", Mohamed kertoo kantakahvilassaan Postitalossa.

Nyt hän opiskelee kirurgiseksi sairaanhoitajaksi, tienaa rahaa myymällä hampurilaisia, katsoo televisiosta lätkää ja käy moskeijassa rukoilemassa. Usein mukana on 26-vuotias Aden Ahmed Hassan.

Myös Aden on päässyt eteenpäin Suomessa, vaikka työpaikka on joskus tyssännyt siihen, kun hän on puhelimessa kertonut nimensä. Nyt hän opiskelee Hankenissa (hänet laitettiin lapsena ruotsinkieliselle ala-asteelle), kuuluu Rkp:hen ja työskentelee lentoaseman turvatarkastajana.

"Me tunnemme jo tämän kulttuurin kaikki jujut."

Luulisi, että heidänlaisensa euromuslimit Suomen on helppo niellä, mutta ei se ihan niin mene. Mohamed kertoo, että pari kuukautta sitten Helsingin rautatieasemalla vartijat haistattelivat, kävivät kimppuun ja sumuttivat kaasua naamaan. Paikalle saapunut poliisi väitti Muhamedin potkineen toista vartijaa. "Samaan aikaan valuin verta, kun vartija oli lyönyt päin naamaa."

Pian sotkua selvitetään käräjillä, mutta Mohamed ei usko somalialaisten olevan tuomioistuinten edessä samalla viivalla kuin kantaväki. Ei edes samalla viivalla kuin vaaleaihoiset maahanmuuttajat.

"Venäläisten ja virolaisten on helpompi päästä eteenpäin", Aden sanoo. "Haluaisin tietää, mistä se johtuu."

Ei sille ole yhtä syytä. Somalit olivat Suomen ensimmäinen iso pakolaisryhmä, ja sopeutuminen oli vaikeaa. Poliittinen islam taas on saanut synkän maineen Suomessakin, vaikka terrorismia vastustaa ylivoimainen enemmistö muslimeista.

"Nyt moni nuori muslimi joutuu kärsimään sellaisesta, mihin heillä ei ole osaa eikä arpaa", nuorisotyöntekijä Mohamed sanoo.

Siitäkös kiukku kasvaa. Syrjäytyminen työelämästä, päihteet ja rahattomuus – yhdistettynä muukalaisvastaisuuteen – vievät itsetunnon. Siihen umpikujaan osa voi löytää vastauksen jyrkän linjan uskosta. Islamin globaaleilla markkinoilla on aatteita, mistä valita.

"Jos nuori ei ole henkisesti valmis ja jos nuori tuntee, että Suomi on häntä vastaan, tällaiset tiet helpottavat", Mohamed sanoo. "Joskus itsestänikin tuntuu siltä, että olisi odottanut enemmän Suomelta."

http://www.hs.fi/verkkolehti/sunnuntai/artikkeli/Moskeijan+nuori+polvi/1135256006789
Ken vaivojansa vaikertaa, on vaivojensa vanki. Ei oikeutta maassa saa, ken itse sit' ei hanki.

MikkoAP

Quote from: skrabb on 11.04.2010, 07:36:02
QuoteMoskeijan nuori polvi



"Viime vuoden lopusta suurimpia huolenaiheita täällä Kanavassa on ollut, että moni somalialainen nuori menettää työpaikkansa", Mohamed sanoo.

"Jos saa liikaa lokaa niskaansa, niin nuoren houkutteleminen johonkin [jyrkän linjan muslimien] järjestöön on helpompaa."

Jotkut tähän juttuun haastatelluista somalialaisista, kuten nuori Abdillahi, arvioivat, että Suomessa on "aika paljon" al-Shababin kannattajia. He tosin korostavat, että kannatuksessa ei ole kyse terrorin kannattamisesta, vaan siitä, että osa Suomen somaleista edustaa samoja klaaneja, jotka ovat enemmistönä al-Shababissa.

Niinpä niin. On ymmärrettävää, että syrjäytynyt somali fanatisoituu. Mutta on kamalaa rassissmia, jos työtön, tai matalapalkkainen suomalainen nuivistuu.

QuoteMohamed kertoo, että radikaaliliikkeen mahdollista vaikutusta pelätään Suomen maltillisissa muslimipiireissä. Hän itse on todiste siitä, että harraskin muslimi voi omaksua härmäläisen elämänmenon. Hän on hiljainen kuin suomalaismiehet, ja hänellä on ainakin yksi peruspahe, jota somalialaisessa kulttuurissa ei hyväksytä: "Voi olla, etten moneen kuukauteen käy tapaamassa äitiä."

Silti: kun Mohamed katsoo peiliin, hän ymmärtää, että häntä tullaan hautaan asti pitämään somalialaisena. Se on leima.

Jos itse lyö leiman otsaansa, niin turha syyttää siitä muita.

Syrjiminen syrjimisen lopettamiseksi on kuin naisi neitsyyden tähden tai sotisi rauhan puolesta, vai miten se menikään. - M.

Kari Kinnunen

"
Myös Aden on päässyt eteenpäin Suomessa, vaikka työpaikka on joskus tyssännyt siihen, kun hän on puhelimessa kertonut nimensä. Nyt hän opiskelee Hankenissa (hänet laitettiin lapsena ruotsinkieliselle ala-asteelle), kuuluu Rkp:hen ja Myös Aden on päässyt eteenpäin Suomessa, vaikka työpaikka on joskus tyssännyt siihen, kun hän on puhelimessa kertonut nimensä. Nyt hän opiskelee Hankenissa (hänet laitettiin lapsena ruotsinkieliselle ala-asteelle), kuuluu Rkp:hen ja työskentelee lentoaseman turvatarkastajana.
"

"
Rkp:hen ja työskentelee lentoaseman turvatarkastajana.
"

Pelottaako ketään muuta kuin minua ajatus muslimista lentoaseman turvatarkastajana?

eetos kukkura

Hyysäri kirjoittaa, että radikalisoitumiseen on syynsä, olemme syrjivä kansa.  :facepalm: Miksiköhän omat syrjäytyneemme jossain Kainuussa eivät radikalisoidu, heilläkö ei ole tuota syytä?

"Joskus itsestänikin tuntuu siltä, että olisi odottanut enemmän Suomelta."

Joskus minustakin tuntuu, että olisi odottanut enemmän tulijoilta. Ikään kuin vastineeksi mahdollisuudesta elämään.

PaulR

Quote from: Kari Kinnunen on 11.04.2010, 08:39:09
Pelottaako ketään muuta kuin minua ajatus muslimista lentoaseman turvatarkastajana?

Tieto palkkauksesta ja pääsyvaatimuksista tehtävään huolestuttaa mahdollisesti enemmän.

Kari Kinnunen

Quote from: eetos kukkura on 11.04.2010, 08:45:43
"Joskus itsestänikin tuntuu siltä, että olisi odottanut enemmän Suomelta."

Yhteiskunta edelleenkin koostuu ihmisistä. Jos vähänkin tuntuu siltä ettei tämä yhteiskunta tunnu mukavalta niin voi vapaasti mennä muualle. Kukaan ei jää rättipään perään itkemään. Ja jo jää niin itkijät voivat lähteä perässä sinne parempaan yhteiskuntaan.

Käsittämätöntä kitinää.

Maassa maan tavalla tai maasta pois. Muslimien kohdalla mieluummin tietysti pois.

petebe

Quote from: Kari Kinnunen on 11.04.2010, 08:39:09


Pelottaako ketään muuta kuin minua ajatus muslimista lentoaseman turvatarkastajana?


Pakko sanoa ettei pelota. Niin paljon ko. uskontopoliittisensuunnan ihmisiä toimii turvallisuusalallakin pitkin Eurooppaa, että yksi, tai edes muutama, tapaus Suomessa ei asiaa muuta miksikään. Valtaosin suurilla lentoasemilla turvallisuustarkastuksia tekevät eivät tee niitä yksin, joten aikalailla pieni on riski/mahdollisuus väärinkäytöksiin.
"Suomellahan on erittäin hyvä maine Afrikassa, meillä ei oo minkäännäköstä historiallista taakkaa...oikeestaan päinvastoin"  -Alexander Stubb-

Puoluekanta määrittää mielipiteen oikeellisuuden sekä syyttämis- että tuomitsemiskynnyksen. -oma-

Uljanov

#7
Ihan mielenkiintoinen artikkeli. Ei minua tuo turvatarkastaja huolestuta, vaan tämä:

QuoteTai miehen ja naisen rooleista: "Suurin ongelma Suomessa on, että somalialaiset naiset ajattelevat olevansa vapaita ja voivansa tehdä mitä haluavat. He ovat vieneet mieheltä kunnian olla vastuussa kaikesta siitä, mitä nainen syö, mihin hän pukeutuu tai mitä lapsille opetetaan."

Ei Abdillahi silti mikään huppupäinen uskonsoturi ole. Hän on juuri aloittanut työn lasten päiväkodissa Vantaalla. Aiemmin hän on ollut esimerkiksi kehitysvammaisten hoitajana Rinnekodissa. Hän on kohtelias nuorukainen, mutta uskossaan kovin jyrkkä. "Yksinäinen susi", hän itsekin sanoo.

Tulee mieleen, ymmärtääkö nuori Abdillahi itsekään, mitä hän sanoo, kun hän silmää räpäyttämättä toteaa: profeetta Muhammedista pilapiirroksia tehneiden kuuluu kuolla. "Se on meidän pyhässä kirjassa. En voi tulla siinä vastaan. Jokainen meistä on teoistaan vastuussa."

Hän ei hyväksy myöskään shiiamuslimeja – jotka tälläkin hetkellä kahakoivat esimerkiksi Irakissa sunnien kanssa –, mutta tietää, että vielä tulee päivä, jolloin kaikki maailman muslimit pitävät yhtä.

"Meille on sanottu, että viimeinen maailmansota käydään palestiinalaisella alueella. Kaikki islamilaiset maat yhdistyvät ja kaikki kristityt maat yhdistyvät", Abdillahi sanoo muitta mutkitta.

Oleskeluluvan ehtona pitäisi olla sellaisen paperin allekirjoittaminen, johon on listattu tärkeimmät ihmisoikeuden ja vaaditaan niiden hyväksymistä. Tällaisen paikka ei ole töissä päiväkodissa.

rähmis

Olen pitänyt Tommi Niemistä tolkun miehenä, mutta nyt tuli melkoista kuraa. Juttu sinänsä oli hyvin tehty, mutta tuo siitä läpi huokuva "eihän meillä tässä mitään hätää ole - mukavanoloiset nuorukaiset ne vaan lämpimikseen kertovat katkovansa meiltä kurkut" -asenne on todella häiritsevä. Jopa siinä määrin, että epäilen Tommille kerrotun, että nyt poika syntyy sellainen juttu, jota Caisassakin voidaan hyväksyvästi nyökytellen ja mairea ilme kasvoilla lukea.  

Mikäli näin on, ihailtavan hyvin hän jätti rivien välit avoimeksi muita varten.

oinas

Quote from: Uljanov on 11.04.2010, 08:57:46
Ihan mielenkiintoinen artikkeli. Ei minua tuo turvatarkastaja huolestuta, vaan tämä:

QuoteTai miehen ja naisen rooleista: "Suurin ongelma Suomessa on, että somalialaiset naiset ajattelevat olevansa vapaita ja voivansa tehdä mitä haluavat. He ovat vieneet mieheltä kunnian olla vastuussa kaikesta siitä, mitä nainen syö, mihin hän pukeutuu tai mitä lapsille opetetaan."

Ei Abdillahi silti mikään huppupäinen uskonsoturi ole. Hän on juuri aloittanut työn lasten päiväkodissa Vantaalla. Aiemmin hän on ollut esimerkiksi kehitysvammaisten hoitajana Rinnekodissa. Hän on kohtelias nuorukainen, mutta uskossaan kovin jyrkkä. "Yksinäinen susi", hän itsekin sanoo.

Tulee mieleen, ymmärtääkö nuori Abdillahi itsekään, mitä hän sanoo, kun hän silmää räpäyttämättä toteaa: profeetta Muhammedista pilapiirroksia tehneiden kuuluu kuolla. "Se on meidän pyhässä kirjassa. En voi tulla siinä vastaan. Jokainen meistä on teoistaan vastuussa."

Hän ei hyväksy myöskään shiiamuslimeja – jotka tälläkin hetkellä kahakoivat esimerkiksi Irakissa sunnien kanssa –, mutta tietää, että vielä tulee päivä, jolloin kaikki maailman muslimit pitävät yhtä.

"Meille on sanottu, että viimeinen maailmansota käydään palestiinalaisella alueella. Kaikki islamilaiset maat yhdistyvät ja kaikki kristityt maat yhdistyvät", Abdillahi sanoo muitta mutkitta.

Oleskeluluvan ehtona pitäisi olla sellaisen paperin allekirjoittaminen, johon on listattu tärkeimmät ihmisoikeudet ja vaaditaan niiden hyväksymistä. Tällaisen paikka ei ole töissä päiväkodissa.

Samaa mieltä minäkin. Ymmärtävätköhän Suomen sinisilmäiset viranomaiset, millaisten asioiden kanssa tekemisissä ollaankaan? Pitääkö jotain radikaalia taas tapahtua, ennen kuin silmät hetkeksi aukeavat?

Professori

Quote from: Uljanov on 11.04.2010, 08:57:46

Oleskeluluvan ehtona pitäisi olla sellaisen paperin allekirjoittaminen, johon on listattu tärkeimmät ihmisoikeuden ja vaaditaan niiden hyväksymistä.


Tämä voisi olla ihan hyvä idea. Käytännössähän pyydettäisiin Suomen lakien noudattamista, mutta olisi hyvä jos niistä räikeimmin tulijan kulttuurin kanssa ristiriidassa olevat seikat käytäisiin hänen kanssaan vielä erikseen läpi. Samassa yhteydessä voitaisiin tulijalta ottaa sitoumus siitä, että mikäli hän ei näitä erikseen läpikäytyjä asioita Suomessa ollessaan noudata, hänet voidaan omalla suostumuksellaan välittömästi palauttaa sinne mistä tulikin.
Niin kauan kuin yhteiskunnassa on todellinen sananvapaus se ei voi olla läpeensä mätä. Sen sijaan jokaisesta läpeensä mädästä yhteiskunnasta puuttuu todellinen sananvapaus.
Lisää ajatuksia: http://professorinajatuksia.blogspot.com/

nuiseva

Quote from: skrabb on 11.04.2010, 07:36:02


Jos oikein hyvin käy, Hunde lähtee jonakin päivänä islamilaiseen yliopistoon. Esimerkiksi Jemenissä on kiinnostava koulu, maltillinen Dar Al Mustafa.

"Sinne on mennyt länsimaista paljon opiskelijoita. Palattuaan he ovat tehneet tosi paljon hyvää yhteisöissään."

Tarvitseeko palata? Jos oikein hyvin käy, Hunde voi toteuttaa omaa kulttuuriaan vaikka siellä Jemenissä, jossa tällä viikolla mm. kuoli 12-vuotias lapsimorsian.

Quote from: skrabb on 11.04.2010, 07:36:02

Heillä on syynsä (radikalisoitua). Moni heistä on syntynyt ja kasvanut Euroopassa, ja silti heitä kohdellaan – esimerkiksi työmarkkinoilla – b-luokan kansalaisina. Niin Suomessakin: kun vuonna 2005 kantaväestön työttömyysaste oli 9 prosenttia, suomensomalialaisilla se oli 58 prosenttia.

Se saa osan nuorista muslimeista etsimään vastauksia muualta kuin työvoimatoimistosta.

Länkkäreiden syytä, että muslimit radikalisoituvat, eivätkä mene työkkäriin. Joo-o.

Quote from: skrabb on 11.04.2010, 07:36:02
Teini-iässä meni lujaa. Abdillahi sopeutui suomalaiseen kulttuuriin niin, että ryyppäsi, käytti huumeita ja vaelteli yöt ulkona.

Eikös tuo sopeutuminen perinteiseen suomalaiseen päihde- ja vaeltelukulttuuriin onnistunut sitten varsin hyvin?

Quote from: skrabb on 11.04.2010, 07:36:02
Vuonna 2007 Abdillahi pakeni sotkujaan puoleksi vuodeksi Saksaan sisarpuolensa luo. Se reissu muutti elämän. Abdillahi ei osaa oikein kertoa, mikä asia johti mihinkin, paitsi että kyse oli Allahin johdatuksesta. Kun hän palasi Vantaalle, hän ryhtyi fundamentalistiksi isolla F:llä.

Niin. Mitä Saksassa tapahtui?? Tuliko törmättyä muihin radikaalimuslimeihin, mitkä yhteydet heihin muodostuivat?

Quote from: skrabb on 11.04.2010, 07:36:02
Tai miehen ja naisen rooleista: "Suurin ongelma Suomessa on, että somalialaiset naiset ajattelevat olevansa vapaita ja voivansa tehdä mitä haluavat. He ovat vieneet mieheltä kunnian olla vastuussa kaikesta siitä, mitä nainen syö, mihin hän pukeutuu tai mitä lapsille opetetaan."

Suurin ongelma Suomessa??? Luulin, että työttömyys tai velkaantuminen. No, joka tapauksessa, puolestani tämä muslimi voi lähteä johonkin, jossa saa toiseuttaan toteuttaa. Kiitos ja hei.

Quote from: skrabb on 11.04.2010, 07:36:02
Hän ei hyväksy myöskään shiiamuslimeja

Mahtaako hän hyväksyä kristittyjä, ateisteja tai hinduja? Tässä suvaitsevaisuuden ihanuutta kaikille.


Quote from: skrabb on 11.04.2010, 07:36:02
Näin jyrkkiä sunneja on Suomessa vähän. Muslimiväestön radikalisoitumista ehkäisee tehokkaasti se, ettei täällä ole yhtä hallitsevaa muslimiryhmää, kuten Britanniassa (Intian ja Pakistanin muslimit), Saksassa (turkkilaiset, jotka tosin ovat melko maallistuneita) tai Ranskassa (pohjoisafrikkalaiset).

No, asiaa ollaan perheenyhdistämisten kautta korjaamassa.

Quote from: skrabb on 11.04.2010, 07:36:02

"Viime vuoden lopusta suurimpia huolenaiheita täällä Kanavassa on ollut, että moni somalialainen nuori menettää työpaikkansa", Mohamed sanoo.

"Jos saa liikaa lokaa niskaansa, niin nuoren houkutteleminen johonkin [jyrkän linjan muslimien] järjestöön on helpompaa."

Jos somali joutuu työttömäksi, hän radikalisoituu. Pääasiassa länkkärin syy. Hyvin on opittu muille vastuun kaataminen.

Quote from: skrabb on 11.04.2010, 07:36:02

Hän itse on todiste siitä, että harraskin muslimi voi omaksua härmäläisen elämänmenon. Hän on hiljainen kuin suomalaismiehet, ja hänellä on ainakin yksi peruspahe, jota somalialaisessa kulttuurissa ei hyväksytä: "Voi olla, etten moneen kuukauteen käy tapaamassa äitiä."

Suomlaiset hylkäävät äitinsä. Saattaa johtua siitä, että kotikuntaa ei voi vanhainkodissa ollessaan muutta lähemmäksi lapsia, sen sijaan somaliäidit tuodaan Somaliasta lasten lähelle.

Quote from: skrabb on 11.04.2010, 07:36:02

"Jos se Sellon ampuja olisi ollut somalialainen, helvetti olisi ollut irti", hän sanoo.

Helvetti oli irti tragedian jälkeen.

Quote from: skrabb on 11.04.2010, 07:36:02
Rahaa saudilähteistä on saanut ainakin kolme suomalaismoskeijaa ja yksi yhteisö, esimerkiksi Itä-Pasilassa sijaitseva Helsinki Islam Keskus. Erimielisyyttä muslimien kesken on siitä, missä määrin rahan ehtona on Saudi-Arabian uskonoppien omaksuminen.

Suomen valtion rahat ovat pikkuhiluja verrattuna öljysheikkien rahavuoriin, siitä sitten analysoimaan, että sen lauluja laulat, kenen leipää syöt....

Quote from: skrabb on 11.04.2010, 07:36:02
Suomeen tulevasta saudirahasta ei tarvitse sinänsä huolestua, muistuttaa suojelupoliisin terrorismin torjunnan yksikön päällikkö Lasse Anttila. Eikä edes siitä, että Suomesta on 2000-luvulla lähtenyt muutama kymmenen muslimia opiskelemaan Saudi-Arabian vanhoillisiin yliopistoihin. Sillä voi olla jopa radikalismia vähentävä vaikutus.

Kaikki hyvin, poistukaa paikalta. Eivät ne siksi opiskele radikaaliyliopisoissa saudeissa, että niistä tulisi radikaaleja.

Quote from: skrabb on 11.04.2010, 07:36:02

Luulisi, että heidänlaisensa euromuslimit Suomen on helppo niellä, mutta ei se ihan niin mene. Mohamed kertoo, että pari kuukautta sitten Helsingin rautatieasemalla vartijat haistattelivat, kävivät kimppuun ja sumuttivat kaasua naamaan. Paikalle saapunut poliisi väitti Muhamedin potkineen toista vartijaa. "Samaan aikaan valuin verta, kun vartija oli lyönyt päin naamaa."

Pian sotkua selvitetään käräjillä, mutta Mohamed ei usko somalialaisten olevan tuomioistuinten edessä samalla viivalla kuin kantaväki. Ei edes samalla viivalla kuin vaaleaihoiset maahanmuuttajat.

Hmmm. Mohamed ei varmaan tehnyt muuta kuin istunut työmatkalla junaa odottamassa, kun rasistivartijat tyypilliseen tapaansa pahoinpitelivät hänet? Sitten vielä rasistinen tuomioistuin antaa tuomion!

Quote from: skrabb on 11.04.2010, 07:36:02
Siitäkös kiukku kasvaa. Syrjäytyminen työelämästä, päihteet ja rahattomuus – yhdistettynä muukalaisvastaisuuteen – vievät itsetunnon. Siihen umpikujaan osa voi löytää vastauksen jyrkän linjan uskosta.
Jos somali joutuu työttömäksi, hän radikalisoituu. Pääasiassa länkkärin syy.

Quote from: skrabb on 11.04.2010, 07:36:02
"Jos nuori ei ole henkisesti valmis ja jos nuori tuntee, että Suomi on häntä vastaan, tällaiset tiet helpottavat", Mohamed sanoo. "Joskus itsestänikin tuntuu siltä, että olisi odottanut enemmän Suomelta."

Jos somali joutuu työttömäksi, hän radikalisoituu. Pääasiassa länkkärin syy.
Koko ajan puhutaan vain kuluista, puuskahtaa Helsingin kaupunginhallituksen puheenjohtaja Risto Rautava (kok.).
Hän haluaisi puhua enemmän Guggenheimin positiivisesta vaikutuksesta ja vähemmän hankkeen kustannuksista.

IDA

Quote from: rähmis on 11.04.2010, 09:03:55
Olen pitänyt Tommi Niemistä tolkun miehenä, mutta nyt tuli melkoista kuraa. Juttu sinänsä oli hyvin tehty, mutta tuo siitä läpi huokuva "eihän meillä tässä mitään hätää ole - mukavanoloiset nuorukaiset ne vaan lämpimikseen kertovat katkovansa meiltä kurkut" -asenne on todella häiritsevä. Jopa siinä määrin, että epäilen Tommille kerrotun, että nyt poika syntyy sellainen juttu, jota Caisassakin voidaan hyväksyvästi nyökytellen ja mairea ilme kasvoilla lukea.  

Jutussahan avoimesti ihmetellään mahtaako haastateltava itsekään ymmärtää mitä puhuu. Tuo asenne on myös todella häiritsevä. Siinä kieltäydytään hyväksymästä, että kyse on täysivaltaisista, aikuisista ihmisistä, joilla kuitenkin voi olla elämästä täysin eri käsitykset, kuin länsimaisella toimittajalla, joka ymmärtää kaiken.

Ernst

Quote from: rähmis on 11.04.2010, 09:03:55
Olen pitänyt Tommi Niemistä tolkun miehenä, mutta nyt tuli melkoista kuraa. Juttu sinänsä oli hyvin tehty, mutta tuo siitä läpi huokuva "eihän meillä tässä mitään hätää ole - mukavanoloiset nuorukaiset ne vaan lämpimikseen kertovat katkovansa meiltä kurkut" -asenne on todella häiritsevä. Jopa siinä määrin, että epäilen Tommille kerrotun, että nyt poika syntyy sellainen juttu, jota Caisassakin voidaan hyväksyvästi nyökytellen ja mairea ilme kasvoilla lukea.  

Mikäli näin on, ihailtavan hyvin hän jätti rivien välit avoimeksi muita varten.

Ei voi välttyä ajatukselta, millaisen jutun hän olisi saanut aikaan, jos joku muu kuin tumma muslimi olisi kertonut omasta väkivaltaisesta ja diskriminoivasta idologiastaan. Sävy olisi ollut ehkä kriittisempi?
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

törö

Pojat ovat selvästikin aivan väärässä maassa. Mahtaisiko heille löytyä turvapaikka jostain islamilaisesta maasta, koska tasavaltalaiset sortavat heitä niin kovin törkeästi. Naisillakin on ihmisoikeudet eikä epävarma macho-poju voi sulattaa sellaista.

Shawast

#15
Nyt olisikin hyvä saada vastaavanlainen sympatiseeraava juttu esimerkiksi uusnatseista. Hauska on myös kuvitella, miltä tämä juttu näyttäisi siinä kontekstissa. Pekka peräkammarin kiljunatsi kertoo:

Quote"Suurin ongelma Suomessa on, että somalialaiset naiset ajattelevat olevansa vapaita ja voivansa tehdä mitä haluavat. He ovat vieneet [suomalaiselta] mieheltä kunnian olla vastuussa kaikesta siitä, mitä nainen tummaihoinen syö, mihin hän pukeutuu tai mitä lapsille opetetaan."

Ei Abdillahi Pekka silti mikään huppupäinen uskonsoturi ole. Hän on juuri aloittanut työn lasten päiväkodissa Vantaalla. Aiemmin hän on ollut esimerkiksi kehitysvammaisten hoitajana Rinnekodissa. Hän on kohtelias nuorukainen, mutta uskossaan kovin jyrkkä. "Yksinäinen susi", hän itsekin sanoo.
"Hän puhuu korostetun rauhallisesti, mutta tunnekuohu näkyy hikikarpaloina nenän alla."

- HS raportoi mystisestä keltaiseen purjehdustakkiin pukeutuvasta perussuomalaisten kannattajasta 29.3.2011

törö

Quote from: Shawast on 11.04.2010, 10:19:35
Nyt olisikin hyvä saada vastaavanlainen sympatiseeraava juttu esimerkiksi uusnatseista. Hauska on myös kuvitella, miltä tämä juttu näyttäisi siinä kontekstissa. Pekka peräkammarin kiljunatsi kertoo:

Quote"Suurin ongelma Suomessa on, että somalialaiset naiset ajattelevat olevansa vapaita ja voivansa tehdä mitä haluavat. He ovat vieneet [suomalaiselta] mieheltä kunnian olla vastuussa kaikesta siitä, mitä nainen tummaihoinen syö, mihin hän pukeutuu tai mitä lapsille opetetaan."

Ei Abdillahi Pekka silti mikään huppupäinen uskonsoturi ole. Hän on juuri aloittanut työn lasten päiväkodissa Vantaalla. Aiemmin hän on ollut esimerkiksi kehitysvammaisten hoitajana Rinnekodissa. Hän on kohtelias nuorukainen, mutta uskossaan kovin jyrkkä. "Yksinäinen susi", hän itsekin sanoo.

Se vasta olisikin suvaitsevaisuutta jos uusnasse voisi kaikessa rauhassa sanoa, että kaikki Hitleriä pilkkaavat pitää tappaa ja porukka vain hymisisi kuorossa "monikulttuurisuus on rikkaus, monikulttuurisuus on rikkaus, monikulttuurisuus on rikkaus...". Siinä olisi ruotsalaisillakin ihmettelemistä.

M.

QuoteTulee mieleen, ymmärtääkö nuori Abdillahi itsekään, mitä hän sanoo, kun hän silmää räpäyttämättä toteaa: profeetta Muhammedista pilapiirroksia tehneiden kuuluu kuolla. "Se on meidän pyhässä kirjassa. En voi tulla siinä vastaan. Jokainen meistä on teoistaan vastuussa."

Mistä tällaista tulee mieleen? Miksei muslimi voi tarkoittaa mitä sanoo? Tämähän on tyypillistä suvaitsevaista alentuvaa suhtautumista maahanmuuttajiin. Kun joku varavaltuutettu riemuidiootti Urjalasta perustaa Facebookiin ryhmän, jonka kuvauksessa hän epäsuorasti uhkaa Astrid Thorsin henkeä, koko maa on täydessä paniikissa eikä ole suvaitsevia toimittajia kyselemässä mahtaako varavaltuutettu itsekään ymmärtää mitä oikein on tehnyt. Kun täysin puhtaaksi viljelty sekopäinen muslimifundis uhoaa aivan suoraan poliittisilla murhilla, se sivuutetaan olankohautuksella, koska muslimi ei muka ymmärrä, mitä sanoo.


Malla

Quote from: törö on 11.04.2010, 10:45:02
Quote from: Shawast on 11.04.2010, 10:19:35
Nyt olisikin hyvä saada vastaavanlainen sympatiseeraava juttu esimerkiksi uusnatseista. Hauska on myös kuvitella, miltä tämä juttu näyttäisi siinä kontekstissa. Pekka peräkammarin kiljunatsi kertoo:

Quote"Suurin ongelma Suomessa on, että somalialaiset naiset ajattelevat olevansa vapaita ja voivansa tehdä mitä haluavat. He ovat vieneet [suomalaiselta] mieheltä kunnian olla vastuussa kaikesta siitä, mitä nainen tummaihoinen syö, mihin hän pukeutuu tai mitä lapsille opetetaan."

Ei Abdillahi Pekka silti mikään huppupäinen uskonsoturi ole. Hän on juuri aloittanut työn lasten päiväkodissa Vantaalla. Aiemmin hän on ollut esimerkiksi kehitysvammaisten hoitajana Rinnekodissa. Hän on kohtelias nuorukainen, mutta uskossaan kovin jyrkkä. "Yksinäinen susi", hän itsekin sanoo.

Se vasta olisikin suvaitsevaisuutta jos uusnasse voisi kaikessa rauhassa sanoa, että kaikki Hitleriä pilkkaavat pitää tappaa ja porukka vain hymisisi kuorossa "monikulttuurisuus on rikkaus, monikulttuurisuus on rikkaus, monikulttuurisuus on rikkaus...". Siinä olisi ruotsalaisillakin ihmettelemistä.

Ei tähän mitään Peräkammarin Pekka-uusnatsia tarvitse vetää. Ihan ihmisoikeudet riittävät.
Esimerkiksi muistutus siitä, että Suomessa nainenkin saa päättää itse, mitä syö ja miten pukeutuu. Jos joku koettaa estää, se on laitonta.


mikkostadista

Voi helevetti, tämä on sitä monikulttuurisuuden rikkautta parhaimmillaan:

"Peruskoulun aikana alkoi se ulkomaalaisen identiteetti kehittyä. Kun somalialaisia ja muita ulkomaalaisia alkoi tulla Suomeen, minulla ei ollut epäilystäkään, ettenkö kuulu heihin."

Eipä ole epäilystä, ei...tais kotouttaminen epäonnistua...

Ja annisinnemäille ja muille puunhalaajille:

""Suurin ongelma Suomessa on, että somalialaiset naiset ajattelevat olevansa vapaita ja voivansa tehdä mitä haluavat. He ovat vieneet mieheltä kunnian olla vastuussa kaikesta siitä, mitä nainen syö, mihin hän pukeutuu tai mitä lapsille opetetaan."

Kohti parempaa huomista ja Suomen Islamilaista Tasavaltaa!

M.E

Vetää hiljaiseksi; monessakin mielessä. Ensinnäkin on todella järkyttävää lukea, että tuollaisia tapauksia löytyy Suomestakin. Ehkä kuitenkin vielä järkyttävämpää on toimittajan suhtautuminen mm. noihin poliittisten murhien kannattamiseen.

Ja loppukaneettina syyllinenkin löytyy: suomalainen rasismi, joka ajaa maahanmuuttajaparat fundamentalistien syliin.

No. Uskon, että tuo juttu avaa taas monet silmät.
"Tässäkö se elämä sitten olikin? Sanokaa heille, että sanoin jotain älykästä."

etnis

Tuo lentoasemasomali on Hesarin luottotapaus, jo kolmannen kerran (ainakin) lehdessä.
Chaos rampant in age of distrust
Confrontations impulsive habitat

ikuturso

Onpa paljon kommentteja ja tulkintoja. Tässä omani:

QuoteMoskeijan nuori polvi

Heillä on syynsä. Moni heistä on syntynyt ja kasvanut Euroopassa, ja silti heitä kohdellaan – esimerkiksi työmarkkinoilla – b-luokan kansalaisina. Niin Suomessakin: kun vuonna 2005 kantaväestön työttömyysaste oli 9 prosenttia, suomensomalialaisilla se oli 58 prosenttia.
Onko koulutuksella mitään virkaa tässä asiassa? Tai kielitaidolla? En minä ottaisi töihin ihmistä, joka puhuu sujuvaa somalia ja arabiaa, mutta ei ymmärrä sanaakaan mitä minä sanon.

QuoteTai miehen ja naisen rooleista: "Suurin ongelma Suomessa on, että somalialaiset naiset ajattelevat olevansa vapaita ja voivansa tehdä mitä haluavat. He ovat vieneet mieheltä kunnian olla vastuussa kaikesta siitä, mitä nainen syö, mihin hän pukeutuu tai mitä lapsille opetetaan."
Suurin ongelma Suomessa on, että jotkut fanaatikot uskovat vielä omistavansa vaimonsa ja saavansa määrätä heidän elämästään täysin oman päänsä mukaan.

QuoteTulee mieleen, ymmärtääkö nuori Abdillahi itsekään, mitä hän sanoo, kun hän silmää räpäyttämättä toteaa: profeetta Muhammedista pilapiirroksia tehneiden kuuluu kuolla. "Se on meidän pyhässä kirjassa. En voi tulla siinä vastaan. Jokainen meistä on teoistaan vastuussa."
Tulee mieleen, ymmärtääkö nuori Abdillahi itsekään mitä hän ajattelee. Ei se ole sammakko, rakas toimittaja. Se on hänen mielipiteensä. Olisiko kivempaa, kun hän ei olisi sanonut sitä ääneen. Kiitos kuitenkin, että päästit sen myös lehteen. Me ymmärrämme mistä on kyse, jos sinun maailmaasi ei mahdu moinen asenne.

Quote"Meille on sanottu, että viimeinen maailmansota käydään palestiinalaisella alueella. Kaikki islamilaiset maat yhdistyvät ja kaikki kristityt maat yhdistyvät", Abdillahi sanoo muitta mutkitta.

Kuka teille niin on sanonut?

"Se löytyy ihan suoraan pyhästä kirjasta, Koraanista."
Jos muslimit vs. muut sota syttyy:
a) Onko muhammed ollut taitava ennustaja?
b) Onko muhammed arvannut mihin hänen oppiensa noudattaminen lopulta johtaa?
c) Kun näin on kirjoitettu, onko muslimien tavoite ko. sota, jotta ennustus ja jumalan tahto saadaan täytettyä?

QuoteNäin jyrkkiä sunneja on Suomessa vähän.
QuotePoliittinen islam taas on saanut synkän maineen Suomessakin, vaikka terrorismia vastustaa ylivoimainen enemmistö muslimeista.
Tähänkin haastatteluun radikaalit vs. maltilliset suhteeksi on helposti saatu fifty-sixty. Jotenkin nuo jälkimmäiset tuntuvat enemmän poikkeuksilta myös haastattelussa esitettyjen työllisyysprosenttien valossa. Kuitenkin toimittaja tietää Jaakko Hämeen-Anttilan faktan: Suomessa ylivoimainen enemmistö muslimeista on maltillisia ja vastustaa terrorismia.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

MW

#23
Quote from: M. on 11.04.2010, 10:58:53
QuoteTulee mieleen, ymmärtääkö nuori Abdillahi itsekään, mitä hän sanoo, kun hän silmää räpäyttämättä toteaa: profeetta Muhammedista pilapiirroksia tehneiden kuuluu kuolla. "Se on meidän pyhässä kirjassa. En voi tulla siinä vastaan. Jokainen meistä on teoistaan vastuussa."

Mistä tällaista tulee mieleen? Miksei muslimi voi tarkoittaa mitä sanoo? Tämähän on tyypillistä suvaitsevaista alentuvaa suhtautumista maahanmuuttajiin. Kun joku varavaltuutettu riemuidiootti Urjalasta perustaa Facebookiin ryhmän, jonka kuvauksessa hän epäsuorasti uhkaa Astrid Thorsin henkeä, koko maa on täydessä paniikissa eikä ole suvaitsevia toimittajia kyselemässä mahtaako varavaltuutettu itsekään ymmärtää mitä oikein on tehnyt. Kun täysin puhtaaksi viljelty sekopäinen muslimifundis uhoaa aivan suoraan poliittisilla murhilla, se sivuutetaan olankohautuksella, koska muslimi ei muka ymmärrä, mitä sanoo.



Voi herregyd. Jotkut ovat vaan tasa-arvoisempia kuin toiset: jotkut voivat julkistaa tappolistojaan Hesarissa, toiset joutuvat tyytymään visvaiseen intter-netsiin.

Katsokaahan nyt vantaalaiset, mihin päiväkotiin lapsenne viette.

EDIT: typö

JoKaGO

Quote from: M.E on 11.04.2010, 11:12:10
Vetää hiljaiseksi; monessakin mielessä. Ensinnäkin on todella järkyttävää lukea, että tuollaisia tapauksia löytyy Suomestakin. Ehkä kuitenkin vielä järkyttävämpää on toimittajan suhtautuminen mm. noihin poliittisten murhien kannattamiseen.

Ja loppukaneettina syyllinenkin löytyy: suomalainen rasismi, joka ajaa maahanmuuttajaparat fundamentalistien syliin.

No. Uskon, että tuo juttu avaa taas monet silmät.

Aivan varmasti avaa. Luultavasti tässä onkin kyseessä koepallo, meneekö näinkin avoin uhkailu kuin tässä kirjoituksessa on esitetty, läpi.

Täyttyykö kiihottaminen kansanryhmää vastaan kohdassa, jossa maalaillaan sotaa Palestiinaan? Entä ovatko suomalaiset sosiaaliviranomaiset tehtäviensä tasalla, jos islamisti-anarkisti saa työskennellä päiväkodissa?

Hyvä kirjoitus mielestäni juuri siksi, että monella menee aamukahvi väärään kurkkuun tänä aamuna Pravdaa lukiessaan!
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Viimeinen suomalainen

No huh huh! Aika karmeata luettavaa. Suomi tuntuu seuraavan pelottavan tarkasti Ison-Britannian, Hollannin ja Ruotsin jalanjälkiä. Kunniamurhia on jo ollut, milloin palavat autot lähiöissä, milloin räjähtää ensimmäinen pommi? Nuiva lopunajan veikkaus...
Viimeinen maastalähtijä sammuttaa valot.

petebe

Quote from: JoKaGO on 11.04.2010, 11:35:24
Aivan varmasti avaa. Luultavasti tässä onkin kyseessä koepallo, meneekö näinkin avoin uhkailu kuin tässä kirjoituksessa on esitetty, läpi.

Täyttyykö kiihottaminen kansanryhmää vastaan kohdassa, jossa maalaillaan sotaa Palestiinaan? Entä ovatko suomalaiset sosiaaliviranomaiset tehtäviensä tasalla, jos islamisti-anarkisti saa työskennellä päiväkodissa?

Hyvä kirjoitus mielestäni juuri siksi, että monella menee aamukahvi väärään kurkkuun tänä aamuna Pravdaa lukiessaan!

Tuo kirjoitus ja siinä olevat kommentit tulevat näyttämään miten Suomessa tilanne on; aiheuttaako kirjoitus vahvan hyökkäyksen korkeiltakin tahoilta puolustamaan a) Suomea, suomalaisuutta ja perinteisiä arvoja tasa-arvosta perusturvallisuuteen vai b) ymmärrystä maahanmuuttajien erilaisuutta ja uskonnollispoliittista näkemystä kohtaan unohtaen tasa-arvosta alkaen kaikki arvot, joita Suomessa on pidetty tärkeinä?

Valitettavasti, nykytilanteessa, itse arvelen vaihtoehdon b toteutuvan :-[
"Suomellahan on erittäin hyvä maine Afrikassa, meillä ei oo minkäännäköstä historiallista taakkaa...oikeestaan päinvastoin"  -Alexander Stubb-

Puoluekanta määrittää mielipiteen oikeellisuuden sekä syyttämis- että tuomitsemiskynnyksen. -oma-

Totuusko?

#27
Quote from: skrabb on 11.04.2010, 07:36:02
QuoteMoskeijan nuori polvi
Länsi-Euroopassa ollaan huolestuneita nuorista muslimimiehistä, toisen polven maahanmuuttajista, joista osa on radikalisoitunut. Entä Suomessa. Millaiseen islamiin uskovat täällä aikuistuneet muslimit Hunde, Abdillahi, Nasrullah, Aden ja Mohamed?
Tommi Nieminen

HELSINGIN SANOMAT

...

Abdillahi sopeutui suomalaiseen kulttuuriin niin, että ryyppäsi, käytti huumeita ja vaelteli yöt ulkona.

...


http://www.hs.fi/verkkolehti/sunnuntai/artikkeli/Moskeijan+nuori+polvi/1135256006789

Vai että oikein suomalaiseen kulttuuriin? Pthyi...

Ilmeisesti olen kulttuuritaustaltani jokin muu kuin suomalainen, kun en ole pahemmin ryyppäillyt, en ole koskaan edes kokeillut huumeita (edes sitä abdillahien kulttuuriin kuuluvaa khatia) ja yönikin olen viettänyt telttaretkiä lukuunottamatta sisätiloissa.

EDIT:

Toimittajan tavoin en lähde edes väittämään, että puska- ja joukkoraiskaukset, julkiset teloitukset, lasten silpomiset tai pedofilia olisivat jonkin uskonnon, etnisen ryhmän tai kansallisuuden kulttuuria. Tunnen valtavaa myötähäpeää suomalaisen journalismin puolesta.

ibn ghul

QuoteEi Abdillahi silti mikään huppupäinen uskonsoturi ole. Hän on juuri aloittanut työn lasten päiväkodissa Vantaalla. Aiemmin hän on ollut esimerkiksi kehitysvammaisten hoitajana Rinnekodissa. Hän on kohtelias nuorukainen, mutta uskossaan kovin jyrkkä. "Yksinäinen susi", hän itsekin sanoo.

Tulee mieleen, ymmärtääkö nuori Abdillahi itsekään, mitä hän sanoo, kun hän silmää räpäyttämättä toteaa: profeetta Muhammedista pilapiirroksia tehneiden kuuluu kuolla. "Se on meidän pyhässä kirjassa. En voi tulla siinä vastaan. Jokainen meistä on teoistaan vastuussa."

Ei lisättävää. Ulos maasta.
"Jos ihmisille sanoo, että heidän kultturinsa on perseestä, miten heidän voi olettaa äänestävän sellaisen väitteen esittäjää?" (John King: Human Punk, s 242)

peräkylän Antti

Onko ko. juttu myös paperi lehdessä?
Ihmettelen myös suuresti miksei ko. juttu ole poikinut lainkaan keskustelua nettihesarissa?