News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Ilman maahanmuuttajia bussit eivät kulje

Started by Äänestäjä, 09.04.2010, 13:43:32

Previous topic - Next topic

Äänestäjä

"Ilman maahanmuuttajia bussit eivät kulje"

Tämähän on ollut yksi 'mokuttajien' peruste runsaasti lisääntyvälle maahanmuutolle, mukaan lukien sosiaaliturvapaikanhaku.

En toki itsekään vastusta niiden maahanmuuttajien Suomeen ottamista, jotka työllistyvät, esimerkiksi bussikuskeiksi.

Mutta mitä jos jatkossa ei tarvitakaan enää bussikuskeja? Tuleeko Vantaan bussikuskeista jatkossa työttömiä muiden maahanmuuttajakollegoidensa tavoin?

QuoteVantaalle tulossa kuskittomia älyautoja
....
Euroopan komission Suomen-edustuston Europa-julkaisun  mukaan   Vantaa on mukana EU-rahoitteisessa hankkeessa, jossa selvitetään kuskittomien älyautojen käyttöä joukkoliikenteessä.
.....
Kokeilu herätti paljon huomiota. Moni sanoi, että tähän suuntaan joukkoliikennettä on ehdottomasti kehitettävä. Toisia taas pelotti astua ilman kuskia liikkuvaan autoon, vaikka vauhti ei kova ollutkaan, kertoo Vantaan kaupungin projekti-insinööri Gilbert Koskela kommentoi kokemuksia Europa-lehdessä.

http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=2010/04/32340

OK. Myönnän tämän olleen osin perjantain kevennys, mutta ihan tosiasiallisestikin, ns. bussikuski-argumentilla on aika paha perustella nykyistä sosiaaliturvapaikanhaku-politiikkaa.
"Nothing in all the world is more dangerous than sincere ignorance and conscientious stupidity."
"Our lives begin to end the day we become silent about things that matter."-Martin Luther King, Jr.
Howler monkeys are the loudest monkeys. Their deep, howling calls can be heard more than 5 kilometers

Eino P. Keravalta

Jos ne mamut haluavat ajaa bussia, niin tulisi halvemmaksi lähettää ne bussit sinne Afrikkaan ja Afganistaniin kuin ottaa mamut tänne. Ajelkoot aavikolla sydämensä kyllyydestä dösillään.

Eiköhän Suomen puolesta miljoonasta työttömästä löytyisi pari sataa bussikuskiksikin, jos nyt mamut jättäisivät Suomen.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Kantoraketti

Tuo "ilman maahanmuuttajia ei bussit kulje" on niin surkea argumentti, että en edes ymmärrä miten sitä joku viitsii käyttää. Ja em. argumentin käyttö kertoo todella paljon argumentin esittäjän yleisistä tiedoista. Oulussa nimittäin bussit kulkee, ja mikä ihmeellisintä, pääosin kantaväestön voimin. Se, että ruuhkasuomessa bussikuskit ovat maahanmuuttajia, on vain seurausta siitä, että kyseessä on työ mihin ei vaadita kielitaitoa, eikä koulutusta ja että palkka on sen verran huono, ettei bussikuskiksi ryhdytä, jos on mahdollisuuksia joihinkin muihin töihin. Maahanmuuttajabussikuskeista suurin hyötyjä on HKL, koska se saa heistä halpaa työvoimaa.
"Islam kunnioittaa naisia, mutta naisten kunnioitus ei tarkoita, että heitä nimitetään painaviin sosiaalisiin asemiin." - Ayatollah Ahmad Khatami

Julmuri

Mamu-kuskien eduksi on kyllä sanottava se, että vieläkin menee käsi nyrkkiin kun ajattelee niitä muutamia HKL:n k-pää kuskeja aikoinaan, jotka simputti mua junnuna eräillä linjoilla. Mamu-kuskeista mulla ei ole ikinä ollut pahaa sanottavaa, reitin kysyminen tietty voi olla haasteellista.

On jääty yöksi kaupunkiin kun koululaiskortin kantaosa oli jäänyt kotiin ja rahaa tarjotessa sanottiin, että "yritit huijata en ota kyytiin", väitetty että on antanut liian vähän rahaa ja sanottu, että heittää ulos jos ei maksa lisää, pistetty keskellä yötä ulos dösästä sen takia, että jollain toisella penkillä riehui joku jota ei ole itse edes koskaan nähnyt (kaikki nuoret ulos!), eräs yritti repiä mun passin kun väitti sitä väärennetyksi lasten lippua ostettaessa jne.

Jari-Petri Heino

Muistuttaisin edelleen, että ajokortti maksaa, kuten myös kurssitus linja-auton kuljettajaksi.
Minä en hyväksy väitettä, ettei bussit kulje ilman maahanmuuttajia. Jos sama panostettaisiin suomalaiseen ajokortittomaan työttömään nuoreen, niin melko varmasti riittäisi työntekijöitä omasta takaa. Bussinkuljettajan vuorotyö sopisi monelle opiskelijalle, siinä missä taksinkin ajaminen.

"Vallan, rahan ja tilan uudelleen jakaminen on seuraava vaiheemme"

dothefake

Kyse voi olla myös salaliitosta. Mamut hankkiutuvat kaikkien bussien
kuljettajiksi ja yhtenä päivänä lähtevätkin pitkänä letkana Afrikkaan.
Ei ole sitten kuskeja eikä autoja, joukkoliikenne taantuu hevoskaudelle.
Voi tulla vielä muuttotappiota, jos lähtevät kesken linjan matkustajineen.
Tässä näemme, kuinka vaarallista on antaa ohjakset vieraisiin käsiin yhteiskunnan
tärkeimmissä töissä.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Spesialisti

Suomessa bussit ovat kulkeneet aina Onni Vilkkaan ja Väinö Paunun ajoista alkaen varsin mallikkaasti ihan kotimaisin voimin. Jostain syystä hyysäristön mielestä tähän tarvitaan nyt laumoittain bussinkuljettamisen moniosaajia lämpimistä maista. Tietääkö kukaan paikallisliikennettä harjoittavien bussifirmojen ja kaupunkien liikkennelaitosten rekrytointipolitiikasta? Onko varsinaiskiintiöitä?

JM-K

Olen kulkenut nyt 8 vuotta työmatkani bussilla. Yhtään maahanmuuttajaa en muista ratissa nähneeni. Ja tämä arvio ei nyt perustu ihonväriin tms., vaan siihen, että tapanani on jutustella kuskien kanssa. Taitavat sitten nuo mamukuskit ajaa just niitä linjoja, joissa minä en matkusta?

EDIT: Eivät kai he vaan pelkää minua?

skrabb

#8
Maahanmuuttajia tarvitaan koska,
suomalaiset ovat sisäsiittoisia
tajuton työvoimapula uhkaa välittömästi
ovathan suomalaisetkin menneet muille maille vierahille
ovathan suomalaisetkin lähettäneet lapsiaan sotaa pakoon
onhan Suomeen tullut pakolaisia ennenkin (Karjalan evakot)
se on rikkaus
se on voimavara
mitä olisi Suomi ollut ilman maahanmuuttaja Fazer, Serlachius etc.
maahamuuttajat pyyhkivät mummujen ja paappojen pyllyt, kun suuret ikäluokat vanhenevat
Suomi hukkuu p-aan ilman maahanmuuttajasiivoojia
bussit ei kulje ilman maahanmuuttajia

Mitä seuraavaksi?
Ken vaivojansa vaikertaa, on vaivojensa vanki. Ei oikeutta maassa saa, ken itse sit' ei hanki.

Julmuri

Quote from: JM-K on 09.04.2010, 16:15:22
Olen kulkenut nyt 8 vuotta työmatkani bussilla. Yhtään maahanmuuttajaa en muista ratissa nähneeni. Ja tämä arvio ei nyt perustu ihonväriin tms., vaan siihen, että tapanani on jutustella kuskien kanssa. Taitavat sitten nuo mamukuskit ajaa just niitä linjoja, joissa minä en matkusta?

EDIT: Eivät kai he vaan pelkää minua?

Kato. Sä kuljetkin nyssellä. Nyt oli kyse bussikuskeista.

JM-K

Quote from: Julmuri on 09.04.2010, 16:40:22
Quote from: JM-K on 09.04.2010, 16:15:22
Olen kulkenut nyt 8 vuotta työmatkani bussilla. Yhtään maahanmuuttajaa en muista ratissa nähneeni. Ja tämä arvio ei nyt perustu ihonväriin tms., vaan siihen, että tapanani on jutustella kuskien kanssa. Taitavat sitten nuo mamukuskit ajaa just niitä linjoja, joissa minä en matkusta?

EDIT: Eivät kai he vaan pelkää minua?

Kato. Sä kuljetkin nyssellä. Nyt oli kyse bussikuskeista.

En kulje Nyssellä vaan länskällä eli Länsilinjoilla. Nysset on kaupunkibusseja, minä poika käy maaseudulla töissä.

dothefake

Tuli mieleen, että sehän olisi synenergian silta elävässä elämässä, kun
bussikuskit pyyhkisivät kyytiin tulevien mummojen ja pappojen peput.
Matkan aikana he voisivat luennoida oman tohtorisalansa asioista vitsikkäästi.
Siihen ei kantiskuski pystyisi, kätevää.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

pamaus

#12
Oletan tuon mokufaktan koskevan vain ja ainoastaan pääkaupunkiseutua sekä paria keskittymää toisaalla.

Kotikaupungissani linja-autoa kuskaavat yhä edelleen A. Tenkaset tai sorjat kauniimman puolen kuskittaret. Harvekseltaan, tosin.

Joten tuo väite hoidetaan talikolla sinne minne kuuluukin ja muistetaan katsoa tätäkiin 'totuutta' koko maan kannalta.
Pamaus - tapahtui Viipurissa 30.11.1495 ja uudestaan 19.5.2024  https://mil.in.ua/en/news/an-explosion-occurs-at-an-oil-depot-in-vyborg/ . Vajakkien keskuudessa uumoillaan  ullatusilotuksen sattuneen.

Mika.H

Quote from: Julmuri on 09.04.2010, 14:31:28
Mamu-kuskien eduksi on kyllä sanottava se, että vieläkin menee käsi nyrkkiin kun ajattelee niitä muutamia HKL:n k-pää kuskeja aikoinaan, jotka simputti mua junnuna eräillä linjoilla.

perhana. mullakin on huonoja kokemuksia yhdestä kuskista. olin perkkeerannut mun autoni (porsche) ihan laillisesti runeberginkadulla. olin sitten nousemassa autoon kun se pökilö jäi autoni taakse odottamaan, että siirryn aukaisemaan ovea ja sitten ajoi niin läheltä, että jouduin hyppäämään konepellille turvaa. niks naks nupissa sumeni ja juoksin bussin kiinni ja olin menossa suljetusta ovesta sisään.. lievää väkivaltaa käyttäen.. onneksi en päässyt ja suhina päässänikin loppui kun hieman liikuttelin raajojani.

lopputulos oli sitten kun meinasin ihan virallisesti reklamoida asiasta, että pantiin homma päittäin kun kröhym, bussiin kuulemma tuli joitain "nimellisiä" vaurioita...

no mitä tuosta opimme. 1 dösäkuskit ei pidä urheiluautoista 2. aina pitäisi laskea sataseen, tai tonniin kun suututtaa..;)



Ei niin voi sanoa, avoin shekki. Totta kai ollaan keskusteltu siitä, mitä ne palvelut tulee olla, mutta ei olla annettu mitään hintoja meidän taholtamme siihen, mitä tää pitäisi tai ei saisi maksaa. J.Kuuluvainen, Migri

Hippo

Väite, että ilman maahanmuuttajia ei bussit kulje pitää täysin paikkansa. Muistan kun nuorena asuin Helsingissä, jolloin siellä ei ollut paljoakaan maahanmuuttajia. Tilanne oli todella karmaiseva. Kaikki bussit lojuivat varikoilla ja ihmiset odottelivat pysäkeillä turhaan koska ei ollut kuljettajia. Kylmissään kaikki manasivat, että kun vaan saataisiin niitä maahanmuuttajia ajamaan noita pirun dösiä.

Postin kanssa oli sama tilanne. Postia lähetettiin paljon enemmän kuin nykyään lähetetään mutta se kaikki jäi lojumaan lajittelukeskuksiin koska kukaan ei sitä kyennyt Helsingissä jakamaan.

Kypsyin tilanteeseen täysin ja muutin pois pääkaupungista.

Onneksi siellä on nykyään tilanne kuulemma parantunut, bussit liikkuvat ja posti jaetaan. Thanks to maahanmuuttajat.

Oami

Otsikon väitteen luin erään kerran ihan Uutispäivä Demarin takakansisivulta. (Disklaimerina sen verran, että käsittelen mm. kyseistä lehteä ammattini puolesta, pois se minusta että itse siitä maksaisin.)

No, kuitenkin, kertoo minusta omaa kieltänsä eräänäkin aikakautena työväenpuolueeksi profiloituneen porukan asenteesta suomalaista työläistä kohtaan.
Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi

Alapo

Hyvinhän bussit kulkisi ihan suomalaisin voimin jos vaan suomalaisista työttömistä koulutettaisi bussikuskeja, tosin kun nämä koulutuskeskukset ottavat n.50% koulutukseen mamuja. Oma koulutus on loppusuoralla kyseiseen ammattiin, n.6viikkoa olen ajellut bussia palkatta :P

Jari-Petri Heino

Quote from: Alapo on 10.04.2010, 11:32:25
Hyvinhän bussit kulkisi ihan suomalaisin voimin jos vaan suomalaisista työttömistä koulutettaisi bussikuskeja, tosin kun nämä koulutuskeskukset ottavat n.50% koulutukseen mamuja. Oma koulutus on loppusuoralla kyseiseen ammattiin, n.6viikkoa olen ajellut bussia palkatta :P

Kysyppäs niiltä mamuilta, mikä ajokokemus ja ajokortti heillä oli, ennen kuin pääsivät kursseille?

Tämä on juuri se mitä tarkoitan. En usko, että kovin monella mamulla on esimerkiksi bc-korttia, joka minusta olisi vähimmäisvaatimus kyseiselle kurssille.

Kun heillä ei tätä korttia, tai minkäänlaista korttia ole, joku sen maksaa.
Itsellä on kokemusta isoista autoista muutaman kymmenen vuoden ajalta, mutta hakiessani linja-auton kuljettajan koulutukseen minua ei sinne valittu. Sakkoja ja muita rikkomuksia ei ole. Voi tottakai olla, että oli paljon pätevämpiä hakijoita, mutta epäilen.
Kun taas kävin taksinkuljettajankurssin työvoimapoliittisena koulutuksena, oli kursseille valittu kolme mamua ja 10 kantasuomalaista. Vain 7 sai luvan, joukossa yksi mamu, joka puhui täydellistä suomea. Yksi kurdi ei osannut kuin muutaman sanan, mutta oli silti valittu kurssille ja näin ollen vei jonkin muun paikan, kuten ne muutkin joilla ei ensi näkemälläkään  ollut mitään mahdollisuutta viedä kurssia läpi.

En ymmärrä mitenkään logiikkaa, jossa kuorma- ja linja-autonkuljettajan kursseille otetaan pelkän b-kortin omaavia ja jopa ajokortittomia.
"Vallan, rahan ja tilan uudelleen jakaminen on seuraava vaiheemme"

Alapo

Quote from: Jari-Petri Heino on 10.04.2010, 12:21:09
Quote from: Alapo on 10.04.2010, 11:32:25
Hyvinhän bussit kulkisi ihan suomalaisin voimin jos vaan suomalaisista työttömistä koulutettaisi bussikuskeja, tosin kun nämä koulutuskeskukset ottavat n.50% koulutukseen mamuja. Oma koulutus on loppusuoralla kyseiseen ammattiin, n.6viikkoa olen ajellut bussia palkatta :P

Kysyppäs niiltä mamuilta, mikä ajokokemus ja ajokortti heillä oli, ennen kuin pääsivät kursseille?

Tämä on juuri se mitä tarkoitan. En usko, että kovin monella mamulla on esimerkiksi bc-korttia, joka minusta olisi vähimmäisvaatimus kyseiselle kurssille.

Kun heillä ei tätä korttia, tai minkäänlaista korttia ole, joku sen maksaa.
Itsellä on kokemusta isoista autoista muutaman kymmenen vuoden ajalta, mutta hakiessani linja-auton kuljettajan koulutukseen minua ei sinne valittu. Sakkoja ja muita rikkomuksia ei ole. Voi tottakai olla, että oli paljon pätevämpiä hakijoita, mutta epäilen.
Kun taas kävin taksinkuljettajankurssin työvoimapoliittisena koulutuksena, oli kursseille valittu kolme mamua ja 10 kantasuomalaista. Vain 7 sai luvan, joukossa yksi mamu, joka puhui täydellistä suomea. Yksi kurdi ei osannut kuin muutaman sanan, mutta oli silti valittu kurssille ja näin ollen vei jonkin muun paikan, kuten ne muutkin joilla ei ensi näkemälläkään  ollut mitään mahdollisuutta viedä kurssia läpi.

En ymmärrä mitenkään logiikkaa, jossa kuorma- ja linja-autonkuljettajan kursseille otetaan pelkän b-kortin omaavia ja jopa ajokortittomia.

5:stä mamusta tais kaks ajaa kortin kurssikeskuksen kautta, yksi oli itse ajanut sen, mutta ajo oli niin huonoa että piti koulutus keskeyttää. Kyllähän muutamalla on melko huono suomenkielentaito, että itse en ottaisi palvelutehtäviin, sama koskee kyllä joitain nykyisiäkin kuskeja. Työkkärin täti etsi etsimällä rasisteja suomalaisista haastattelutilaisuudessa jossa kurssille tulevat valittiin. Lähes kaikki kysymykset olivat sen suuntaisia, hyvä etteivät puoluekantaa kyselleet. Mikäli ei olisi kurssille valittu, niin olisi pitänyt valitus tehdä.....rasismista.

Jouko

Mamu-sirkuksesta tulonsa ja elintasonsa saavat pitää jäävätä näistä keskusteluista. Heidän mielipiteillään ei voi olla painoarvoa kun päätetään siihen piiriin kuuluvien toimintojen rahoituksesta. Yhtä vähän kuin palkansaajalla on työnantajansa rahankäyttöön. Ainakaan yksityisellä puolella.
Erittäin huono juttu on että sosiaalitoimi alkaa olla enemmän ja enemmän mukana mamutuksessa ja mokutuksessa. Siihen vielä terveydenhuolto ja vanhusten huolto. Koko hyvinvointiyhteiskunnan perusta.

Monikohan noiden hesalaisten mamukuskien perheistä elää pelkästään sillä kuskin palkalla? Onkohan niin, että sosiaaliedut ovat paremmat kuin han-suomalaisten perheillä? Positiivinen syrjintä, taas kerran.
"Raja railona aukeaa.Edessä Aasia, Itä.Takana Länttä ja Eurooppaa;varjelen, vartija, sitä."

Uuno Kailas

Suomessako jokin mamujen aiheuttama huumeongelma? Ja khatin kontit!

Komediaa, parodiaa, sarkasmia ja ivaa; lakonisuutta ja kyynisyyttä unohtamatta

Nyökkäily; Tuo aikamme valtiomiestaito

JM-K

Quote from: Jouko on 10.04.2010, 14:12:10
Mamu-sirkuksesta tulonsa ja elintasonsa saavat pitää jäävätä näistä keskusteluista. Heidän mielipiteillään ei voi olla painoarvoa kun päätetään siihen piiriin kuuluvien toimintojen rahoituksesta.

Muutos 2011 ottaa tavoiteohjelmassaan kantaa myös tähän epäkohtaan. Ohjelma julkaistaan lähiviikkoina monivaiheisesti.

Kari Kinnunen

#21
Quote from: Jari-Petri Heino on 10.04.2010, 12:21:09
Quote from: Alapo on 10.04.2010, 11:32:25
Hyvinhän bussit kulkisi ihan suomalaisin voimin jos vaan suomalaisista työttömistä koulutettaisi bussikuskeja, tosin kun nämä koulutuskeskukset ottavat n.50% koulutukseen mamuja. Oma koulutus on loppusuoralla kyseiseen ammattiin, n.6viikkoa olen ajellut bussia palkatta :P

Kysyppäs niiltä mamuilta, mikä ajokokemus ja ajokortti heillä oli, ennen kuin pääsivät kursseille?

Tämä on juuri se mitä tarkoitan. En usko, että kovin monella mamulla on esimerkiksi bc-korttia, joka minusta olisi vähimmäisvaatimus kyseiselle kurssille.

Kun heillä ei tätä korttia, tai minkäänlaista korttia ole, joku sen maksaa.
Itsellä on kokemusta isoista autoista muutaman kymmenen vuoden ajalta, mutta hakiessani linja-auton kuljettajan koulutukseen minua ei sinne valittu. Sakkoja ja muita rikkomuksia ei ole. Voi tottakai olla, että oli paljon pätevämpiä hakijoita, mutta epäilen.
Kun taas kävin taksinkuljettajankurssin työvoimapoliittisena koulutuksena, oli kursseille valittu kolme mamua ja 10 kantasuomalaista. Vain 7 sai luvan, joukossa yksi mamu, joka puhui täydellistä suomea. Yksi kurdi ei osannut kuin muutaman sanan, mutta oli silti valittu kurssille ja näin ollen vei jonkin muun paikan, kuten ne muutkin joilla ei ensi näkemälläkään  ollut mitään mahdollisuutta viedä kurssia läpi.

En ymmärrä mitenkään logiikkaa, jossa kuorma- ja linja-autonkuljettajan kursseille otetaan pelkän b-kortin omaavia ja jopa ajokortittomia.

Joo samoja kokemuksia vaikka lisenssi ABECE. Sen sijaan B-kortti mamut kyllä kelpaavat. Olen havainnut että monet bussikurssit ovat nimenomaan suunnattu vain ja ainoastaan mamuille. hyvin mielenkiintoista tasa-arvoa.
Äkistään luulisi että olisi intressiä hommata kotimaiset jo kokemusta omaavat ammattikuskit ensin duuniin ja kattella sitten josko olisi lisätarvetta.

Ennen vanhaan piti olla jo kuorma-autolla työkokemustakin ennen kuin edes pystyi hakemaan E/D-korttia suorittamaan. Nykyään E-korttiinkin riittää näköjään kunhan on kortti:

http://www.mol.fi/koulutukset/browseCourses.html?locale=fi_FI&searchType=direct&courseId=620266&sortBy=profession&professionId=54110&pageIndex=0

Eipä ihme että tästä duunista on tullut 'hanttihomma'.

nimetönkeskustelija

Quote from: Julmuri on 09.04.2010, 14:31:28
Mamu-kuskien eduksi on kyllä sanottava se, että vieläkin menee käsi nyrkkiin kun ajattelee niitä muutamia HKL:n k-pää kuskeja aikoinaan, jotka simputti mua junnuna eräillä linjoilla. Mamu-kuskeista mulla ei ole ikinä ollut pahaa sanottavaa, reitin kysyminen tietty voi olla haasteellista.

Itse hyppäsin kerran bussiin opiskelija-aikana rautatieaseman pysäkillä. Tiesin bussin numerosta että se oli menossa oikeaan suuntaan, mutta en tiennyt että onko se lähdössä nyt vai 15-minuutin päästä. Kuski oli sen näköinen että tauko oli vielä vähän kesken. Kysyin kuskilta että "milloin tämä bussi lähtee". Hän vastasi "se lähtee sitten kun se lähtee". Siihen tietysti totesin nokkelasti "just sillon mun pitikin lähteä" ja hyppäsin kyytiin. Ja tämä oli ihan kantasuomalainen kuski. Eli jotain perää tossa julmurin kirjottelussa on.

Mutta tuo väite että bussit ei kulkisi ilman mamuja on täysin naurettava. Sinne alalle nyt vaan on puskettu mamuja töihin erilaisin työllistämiskeinoin. Stadin busseja ajoi vielä parikymmentä vuotta sitten melkeen puhtaasti suomalaiset ja hyvin onnistui silloinkin. Meillähän on raservissä 300 000 työtöntä, joista ainakin osasta voitaisiin hyvin kouluttaa bussikuskeja jos niin haluttaisiin. Sen sijaan päätettiin kohdistaa työllistämistoimet mamuihin. Näitä aloja tulee muuten ihan varmasti lisää tulevaisuudessa.

Toinen juttu on, että bussien tarve vähenee, kunhan metroverkko kehittyy. Sitähän ollaan lopultakin laajentamassa.
Eikö jokaiselle tullut jos selväksi että kommunismi ei ole koskaan toiminut missään? Mistä näitä uusmarxisteja oikeen sikiää?

dothefake

Mainiota, saamme maanlaajuisen metroverkon.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Alapo

Pk-seudulla kun entinen ytv tai siis nykyinen hsl maksaa bussien liikkumisesta, voisi vaatia suomenkielitestit, lähinnä palvelutason varjolla. Kun työkavereittenkin kesken pitää yrittää etsiä ymmärrystä, saati et joku kysyy neuvoja tai mitä tahansa.

Roope

Eilinen täysistunto:
QuoteUlla-Maj Wideroos /r (ryhmäpuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä yhteydessä ruotsalainen eduskuntaryhmä pitää valitettavana, että johtavalta oppositiotaholta on nyt alkanut kuulua työvoiman maahanmuuton vastaisia äänenpainoja. Ilman ulkomaista työvoimaa esim. pääkaupunkiseudun julkinen liikenne ei toimisi, yhtenä esimerkkinä.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Alapo

Quote from: Roope on 14.04.2010, 01:36:20
Eilinen täysistunto:
QuoteUlla-Maj Wideroos /r (ryhmäpuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä yhteydessä ruotsalainen eduskuntaryhmä pitää valitettavana, että johtavalta oppositiotaholta on nyt alkanut kuulua työvoiman maahanmuuton vastaisia äänenpainoja. Ilman ulkomaista työvoimaa esim. pääkaupunkiseudun julkinen liikenne ei toimisi, yhtenä esimerkkinä.

Pistäis kaikki turhaan tolpalla kyttäävät taksarit ajamaan niin sillähän melkein pääsis kuskipulasta. Tai koulutettais rohkeasti suomalaisia ajamaan bussia eikä mamuja.

pelle12

Quote from: nimetönkeskustelija on 10.04.2010, 21:47:26
Quote from: Julmuri on 09.04.2010, 14:31:28
Mamu-kuskien eduksi on kyllä sanottava se, että vieläkin menee käsi nyrkkiin kun ajattelee niitä muutamia HKL:n k-pää kuskeja aikoinaan, jotka simputti mua junnuna eräillä linjoilla. Mamu-kuskeista mulla ei ole ikinä ollut pahaa sanottavaa, reitin kysyminen tietty voi olla haasteellista.

Itse hyppäsin kerran bussiin opiskelija-aikana rautatieaseman pysäkillä. Tiesin bussin numerosta että se oli menossa oikeaan suuntaan, mutta en tiennyt että onko se lähdössä nyt vai 15-minuutin päästä. Kuski oli sen näköinen että tauko oli vielä vähän kesken. Kysyin kuskilta että "milloin tämä bussi lähtee". Hän vastasi "se lähtee sitten kun se lähtee". Siihen tietysti totesin nokkelasti "just sillon mun pitikin lähteä" ja hyppäsin kyytiin. Ja tämä oli ihan kantasuomalainen kuski. Eli jotain perää tossa julmurin kirjottelussa on.


Jotkut eivät vain sovi palveluammatteihin, kansalaisuudesta riippumatta. Naiskuskeista ei minulla ole pahaa sanottavaa, mutta muutamista mieskuskeista on. Toki matkustajiltakin sopisi odottaa välillä parempaa käytöstä.

Julmuri

Quote from: Ulkopuolinen on 14.04.2010, 09:47:43
Quote from: planeta on 14.04.2010, 02:41:01
Ilman maahanmuuttajia bussit eivät todellakaan kulje niin kovaa!

Lapseni ajaa monta kertaa viikossa Helsingissä bussilla nro 78 ja siinä on usein sama kaapuun (onko turvariski pitkine helmoineen) ja muslimipäähineeseen pukeutunut kuski. Hänen naamansa vääntyy tyytymättömään irvistykseen joka kerta, jos lapsellani on koira mukana - ja sitten se vauhti alkaa! Koira kaatui kerran jopa lattialle, ja ihmiset katsovat kauhuissaan toisiaan yrittäessään pysyä pystyssä aamulla ruuhka-aikaan.

Tämä osaaja on vaara sekä matkustajille että muulle liikenteelle. Eikä muuten ole ainoa ulkomaalaistaustainen kuljettaja, joka rakastaa vauhtia ja vaarallisia tilanteita.

No ei muuta kuin valitusta kehiin. Eiköhän työnantaja osaa asennekouluttaa jos siihen on tarvetta.

Se on totta, että ulkkiskuskit ajelee melkoisen lujaa. Toisaalta kun muistelee erästäkin kuskia, jota nimitimme lempinimellä "hiipijä" ei se välttämättä ole täysin negatiivinen asia.

Ulkomaiset bussikuskit tekevät työnsä ja ovat varmasti palkkansa ansainneet, mutta minusta on vain väärin väittää, ettei muka kyettäisi suomalaisista kuskeja kouluttamaan. Kyllä siinä on kyse lähinnä poliittisesta päätöksestä, että bussikuski on katsottu ammatiksi, johon maahanmuuttajia on helppo kouluttaa.

Mika.H

#29
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=2105034&pos=hl-ko-1

mokuttajien tietojen perusteella nyt sitten taas maksamme velkaa.

koskakohan tietoa tulee minkälainen kuski oli puikoissa?

oliskos vedonlyönnin paikka?
Ei niin voi sanoa, avoin shekki. Totta kai ollaan keskusteltu siitä, mitä ne palvelut tulee olla, mutta ei olla annettu mitään hintoja meidän taholtamme siihen, mitä tää pitäisi tai ei saisi maksaa. J.Kuuluvainen, Migri