News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Homman suuri ja kaikenkattava kaupunki- ja liikennesuunnitteluketju

Started by Mika.H, 12.04.2013, 22:50:29

Previous topic - Next topic

Paawo

^^Arja Alho oli kaukaa viisas kaukonäköinen todetessaan sen kuuluisimman repliikkinsä jo joskus vuosia sitten.

Marksisteilla oli selkeä näkemys siitä miltä heidän Suomensa näyttää 2020-luvulla.
Ylläoleva teksti on kiihtymystilassa kirjoitettua uhoamista. KKO:2017:52

"Ei ole mahdollista houkutella parhaita osaajia, jos samalla pyllistetään kaikille, jotka pökkäävät silmään katukuvassa." - Rosa Meriläinen 2023

"Mun mielestä valta on ihanaa!" - Eva Biaudet 2021

Psalmi 12:6-10

Eino P. Keravalta

Quote from: Siener on 09.06.2023, 20:05:10
Rautatieaseman lähistölle ei enää kukaan uskalla edes päiväsaikaan. Syy se ,JOSTA EI SAA PUHUA.

Päivittäin on kuitenkin varmaan kymmeniä tuhansia ihmisiä, joiden on käytännössä pakko liikkua Steissin kautta.

Ratkaisu olisi yksityisauto, mutta alaikäisille sekään ei ole mahdollisuus.

Yhteiskunnassamme on jotain perinpohjin vialla, jos kansalaisia pelottaa käyttää julkista liikennettä. Ei tällainen tullut mieleenkään menneinä vuosina. Mikä on mennyt pieleen, mikä on muuttunut, mitä on mokattu, mille ei olla tehty yhtään mitään?
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Augustus

Quote from: Eino P. Keravalta on 09.06.2023, 20:32:16
Quote from: Siener on 09.06.2023, 20:05:10
Rautatieaseman lähistölle ei enää kukaan uskalla edes päiväsaikaan. Syy se ,JOSTA EI SAA PUHUA.

Päivittäin on kuitenkin varmaan kymmeniä tuhansia ihmisiä, joiden on käytännössä pakko liikkua Steissin kautta.

Ratkaisu olisi yksityisauto, mutta alaikäisille sekään ei ole mahdollisuus.

Yhteiskunnassamme on jotain perinpohjin vialla, jos kansalaisia pelottaa käyttää julkista liikennettä. Ei tällainen tullut mieleenkään menneinä vuosina. Mikä on mennyt pieleen, mikä on muuttunut, mitä on mokattu, mille ei olla tehty yhtään mitään?
Jotain on tosiaan mennyt vikaan, mulla on ihan omaa kokemusta tästä turvattomuuden tunteesta viime syksyltä Vantaalla.

Oli pimeä syysilta ja tarkoituksena oli mennä stadiin (tai jonnekin) ja niinpä kävelin kohti bussipysäkkiä, joka on omakotitaloalueella silleen että tien toisella puolella on omakotitaloja ja toisella puolella metsää. Bussipysäkki on metsän puolella tietä. Saavuin pysäkille ja pysäkillä oli sitten 4-5 afrikkalaisen näköistä nuorta. Siinä he sitten olivat aika levottomia ja jäin muutaman metrin päähän, koska en halunnut ängetä saman katoksen alle. Mietin silloin siinä tilannetta, että pysäkki käytännössä keskellä ei mitään, ei ketään muuta ihmistä missään tietä pitkin katsoen missään ja siinä sitten olen minä ja tuo porukka.

Muutama minuutti he siinä sitten olivat keskenään kunnes se isokokoisin tyyppi noteerasi mut ja päätti sitten lähestyä ja kysyä tulta tupakkaan. Vastasin asiallisesti, että en polta. Onneksi olen suhtkoht isokokoinen ja tuo lähestyvä kaveri oli hieman pienempi kuin minä ja kaveri kääntyi sitten pois. Ei sillä mun koolla olisi ollut mitään väliä, jos koko porukka olisi päättänyt toimia, mutta nyt se tulenkysyjä kääntyi pois.

Vaikka tilanteessa ei tapahtunut mitään, olin jo siinä tulenkysymistilanteessa melko varma, että nyt sitten mulle reaalisoituu se matujengiongelma ihan konkreettisesti. Oli muuten pelottavaa olla sielä silloin ihan yksin.

edit:  jatko meni siten, että tuo porukka ei ollutkaan odottamassa bussia, koska he lähtivät pysäkiltä pois ja jäin sinne yksin. Onneksi bussi tuli nopeasti.

jmk

Quote
Sarvikiven mukaan paloauto oli matkalla pelastamaan ihmistä, joka oli hukkumaisillaan. Hälytystehtävä kuitenkin peruuntui, kun toinen yksikkö pääsi paikalle aiemmin.

Pelastuslaitoksen tulisi tehdä rikosilmoitus liikennesuunnittelijasta, joka on aktiivisilla toimillaan tukkinut Espan. Tulisi selvittää, saadaanko hänet leivättömän pöydän ääreen vaaran aiheuttamisesta.

RL 21:13
Vaaran aiheuttaminen

Joka tahallaan tai törkeällä huolimattomuudella aiheuttaa toiselle vakavan hengen tai terveyden vaaran, on tuomittava, jollei teosta muualla laissa säädetä yhtä ankaraa tai ankarampaa rangaistusta, vaaran aiheuttamisesta sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.


Lalli IsoTalo

Quote from: jmk on 09.06.2023, 21:17:37
Quote
Sarvikiven mukaan paloauto oli matkalla pelastamaan ihmistä, joka oli hukkumaisillaan. Hälytystehtävä kuitenkin peruuntui, kun toinen yksikkö pääsi paikalle aiemmin.

Pelastuslaitoksen tulisi tehdä rikosilmoitus liikennesuunnittelijasta, joka on aktiivisilla toimillaan tukkinut Espan. Tulisi selvittää, saadaanko hänet leivättömän pöydän ääreen vaaran aiheuttamisesta.

RL 21:13
Vaaran aiheuttaminen

Joka tahallaan tai törkeällä huolimattomuudella aiheuttaa toiselle vakavan hengen tai terveyden vaaran, on tuomittava, jollei teosta muualla laissa säädetä yhtä ankaraa tai ankarampaa rangaistusta, vaaran aiheuttamisesta sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.


QuoteJari Taponen

Mielestäni tämä on parasta Helsingin keskustan liikenteen kehittämiselle pitkään aikaan!

Samalla Esplanadin viihtyvyys ponnahti pari piirua ylemmäs!

Kun kokonaisuus on valmis, uskon että autot löytävät väylänsä. Uskoisin myös, että suunnitelmissa on huomioitu myös pelastustiet.

QuoteHelsingin kaupungin pelastuslaitos

@stadinbrankkari
Ajoimme keskustan tärkeimpiä hälytysreittejä yhdessä @HelsinkiPoliisi
ja @HelsinkiKymp kanssa.

Keskustan liikennejärjestelyt, kuten Esplanadien kaventaminen ja kesäkadut, tuovat haasteita hälytysajoneuvojen liikkumiselle alueella. 1/5

Esimerkiksi ruuhka-aikaan Esplanadeille pelastusyksikön, siis paloauton, on käytännössä turha yrittää päästä. Tulevalle pyöräkaistalle autojen on mahdollista väistää hälytysajoneuvoa, rakennetuille terasseille ei. Kuva on otettu maanantaiaamuna. 2/5

Keskustassa sijaiseva Erottajan asema käyttää vaihtoehtoisia reittejä jo nyt, koska pääväylien varaan hälytysajoja ei voida jättää. 3/5

Fakta on, että katujen kaventaminen, lukuisat samanaikaiset korjaustyöt sekä mm. väliaikaiset katuterassit vaikuttavat vasteaikoihin. Kuinka paljon, sitä selvitämme kesän aikana. Tuloksia on tiedossa syksyllä. 4/5

Ajoreittejä olivat ma 5.6. tsekkaamassa @HelsinkiKymp
Elina Airaksinen ja Taneli Nissinen (autossa) sekä @HelsinkiPoliisi
@DPasterstein
ja Stadin brankkareilta Toni Folin, Tommi Sarvikivi ja Janne Rautasuo. 5/5

Kiitettävän asiallista viestintää brankkareilta. Ja erittäin epäasiallista viestintää Taposelta.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Titus

Yksi mistä ei ole puhuttu Espan kaventamisessa on, että ilta/yöaikaan porukkaa haahuilee kännipäissään keskellä ajokaistoja ja taksit kaahaa näitä kaistoja pitkin. Ei menne aikaa kun joku jää alle.
Käytännössä ei kerkeä tekemään mitään kun joku tulee eteen autojen välistä tai näiden puskien takaa eikä väistämiseen ole juurikaan mahdollisuutta.




that's a bingo!

Kallan

Quote from: Titus on 09.06.2023, 19:02:28
Kas näin, paloauto Espalla ruuhka-aikana:

QuotePelastus­laitoksen pelot kävivät toteen Esplanadeilla: Paloauto puikkelehti ihmisten joukossa
Helsingin pelastuslaitoksen mukaan Esplanadeille on mahdotonta päästä paloautolla ruuhka-aikaan.

ASEMAMESTARI Tommi Sarvikivi Erottajan pelastusasemalta vahvistaa, että paloauton piti käyttää hälytystehtävässä poikkeusreittiä Esplanadin puiston laidalla.
Sarvikiven mukaan paloauto oli matkalla pelastamaan ihmistä, joka oli hukkumaisillaan. Hälytystehtävä kuitenkin peruuntui, kun toinen yksikkö pääsi paikalle aiemmin.

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009646710.html


huomatkaa paloauton perseessä ajava pyöräilijä... safety first niinkuin aina (kunnes sattuu).

Poimin joitain mielenkiintoisia kommentteja, missä oli älyllinen epärehellisyys valloillaan:

Quote"Minkä takia Espalla ei kielletä yksityisautoilua? Ei nyt ole kauhean iso ongelma pari korttelia kiertää."

"Selvästi yksityisautot estivät hälytysajoneuvojen kulun. Ratkaisu on esplanadien sulkeminen muilta kuin takseilta ja huoltoajolta."

"Mikä pakko Espalle on päästä yksityisautolla tukkimaan pelastuslaitoksen reittejä?"

"Espan liikenne on läpikulkuliikennettä. Se pitää yksinkertaisesti estää. Kaikki noi henkilöautot tulee Itäväylältä Espalle. Kurkakaa karttaa. Tai käykää autolla katsomassa."

Ei vaan tuota logiikkaa - tai sen puutetta - kykene vaan ymmärtämään. Kaipa siinä on sitten jotain logiikkaa junantuomien mielestä.  :o

jmk

Nyt on sitten tämäkin nähty.

Kaukoliikenteen junaan nousee miekkonen, kookas skuutti mukanaan. Hän taittaa skuutin "kokoon" (= ohjausvarsi taittuu alarungon suuntaiseksi) ja alkaa tunkea skuuttia matkatavarahyllylle.

Aikansa ähellettyään tämä vihreä sankari huomaa yrityksen toivottomaksi ja vie skuuttinsa vaunun eteiseen. Skuutti ei mahtunut hyllylle lähimainkaan edes paksuutensa puolesta. Jos kuvitellaan, että se olisi mahtunut, se olisi vienyt pituussuunnassa tilaa usean laukun verran. Ja mikä idea alun perinkään on nostaa ajoneuvo paskaisine pyörineen muiden matkustajien ylle?

Skuuttaaja on spandex-pyöräilijä potenssiin kaksi. "Minä minä minä".

Nikolas

Quote from: Kallan on 10.06.2023, 23:00:12

Poimin joitain mielenkiintoisia kommentteja, missä oli älyllinen epärehellisyys valloillaan:


Siellä on myös viihdyttävää sanailua kummallispolitiikasta.

Kimmo Lehtonen:
QuoteHelsingin päättäjät SDP, Vihreät ja Vasemmisto tämän sai aikaan. Hyvä syy äänestää seuraavissa Kuntavaaleissa ettei tämä onneton politiikka jatku.

Laura Karppinen:
QuoteHelsingin kaupunginvaltuuston suurin puolue on kokoomus. Eiköhän heilläkin ole aika vankasti osuutta asiaan.

Kari Tainio:
QuoteNiukasti kokoomus kuitenkin häviää äänestyksessä vihreiden ja vasemmiston koalitiolle. Edes perussuomalaisten kanssa eivät saa enemmistöä, vaan vihreiden ja vasemmiston kanta voittaa. Suurimman puolueen tittelistä ei ole mitään hyötyä äänestyksissä, kuten on huomattu.

Mielestäni kommenttiosastojen keskustelut hyvin paljastavat miten huonosti jotkut kansalaiset ovat perillä politiikan tekemisen todellisuudesta Suomessa. Että sillä ei ole väliä kuka oli tasavallan presidenttinä silloin kun huonoja lakeja kirjoitettiin. Eikä silläkään, mikä puolue oli suurin valtuustossa silloin kun typeriä päätöksiä tehtiin. Enemmistöllä päätökset runnotaan läpi.

Epäilys: Jos kansalaiset edes vähän jaksaisivat katsoa, kuka äänesti mitä, sillä saattaisi olla vaikutusta vaalien tuloksiin.

Titus

Kun Hgin kaupungin liikennelaskennan tuloksia analysoi eli korjaa "oikeiksi" kiilusilmäiset autovihaaja-agendistit, niin totuus on kumman erilaista kuin empiirinen tulos. Esim Hämeentien sadat ellei tuhannet päivittäiset pyöräilijät vs lähinnä tyhjät pyöräilykaistat...

QuoteKatokokeilussa (toimittajalta btw) sekä Pohjois- että Eteläesplanadi muutettiin yksikaistaisiksi. Näin vapautettiin tila muun muassa terasseille, penkeille ja pyöräteille. Samalla se on ruuhkauttanut ajoradat. Vartiainen huomauttaa, että yleinen linja maailmalla on, että vastaavan tyyppiset uudistusten talousvaikutukset ovat positiivisia. Toisaalta Helsingin Yrittäjät on kuvannut sitä kuoliniskuksi kivijalkayrittäjäksi.

QuoteVartiainen toteaa, ettei auta vedota yhteiseen hyvään tai yrittäjille koituvien hyötyjen arviointiin, jos joku kokee katukokeilun aiheuttavan merkittäviä kielteisiä vaikutuksia yritystoiminnalleen. Hän tapasi yrittäjiä asian tiimoilta viime viikolla ja sai viestin, ettei Helsingin ja yrittäjien välinen vuorovaikutus ole ollut riittävän hyvää.

Tämän pormestari aikoo muuttaa.

– Pienyrittäjillä ja elinkeinonharjoittajilla on paljon omaa omaisuutta, sisua ja sydäntä pelissä, ja minusta täytyy nöyrästi kuunnella, mitä tulee ja koettaa löytää joku keskitie, hän toteaa.
– Aion tämän kokemuksen perusteella tiivistää yhteistyötä, koska sen verran massiivista tämä kritiikki on ollut.

https://www.verkkouutiset.fi/a/juhana-vartiainen-hslle-tama-helsingin-katukokeilun-arvostelusta-opitaan

yleensähän kiilusilmät argumentoivat "amsterdamissakin"- tai "kun asuin tähän joku kaupunki ulkomailla"- niin siellä kyllä pyöräiltiin 24/7/365 ihan joka paikkaan

EDIT: vilkaiskaapa näitä "laskentojen" tuloksia, esim Sörnäisten rantatiellä melkein 6k pyöräilijää ja Pitkänsillan ylittäisi keskimäärin noin 4300 pyöräilijää päivässä (07-19 välillä):

https://www.hel.fi/static/liitteet/kaupunkiymparisto/liikenne-ja-kartat/kadut/liikennetilastot/pyoraliikenne/webmap/index.html#16/60.1794/24.9535

eli Pitkänsillan yli ajaisi tämän mukaan kuusi pyöräilijää minuutissa läpi kesän... toki  :roll:
that's a bingo!

Viimeinen linja

Tunnin juna tulee tänne missä asun. Yksi syy muuttaa oli se ettei täällä ole junaa, tuleekohan maailma kylään nyt sitten tännekin. Taitaa olla taas muutto edessä.

https://www.hs.fi/kotimaa/turku/art-2000009660691.html

"HS:n tiedot: Helsingistä Turkuun rakennetaan miljardien eurojen junarata
HS:n haltuunsa saaman hallitusohjelmaluonnoksen mukaan Tunnin juna rakennetaan."

Pahani Julmu

Quote from: Iltalehti 19.6.2023Näyttelijä ja yrittäjä Janne Katajan suosittu yritys Tampereella sulkee ovensa. Kataja tiedotti Pienen Lelukaupan lopettavan toimintansa Hämeenkadulla.

Syynä ovat vajaan kahden vuoden aikana ilmenneet haasteet. Asiakkaiden on vaikea saapua autolla Hämeenkadun varressa sijaitsevaan yritykseen.

Asiakaskyselyissä on ilmennyt, että kauppapaikkaa pidetään hankalana, koska myymälän lähelle ei pääse edes nopeasti noutamaan ostoksiaan autolla, Kataja kertoo tiedotteessaan.

– Tämä on elintärkeää lelukaupan tapaiselle toimijalle, hän korostaa.

Katajan mukaan he olisivat mielellään jatkaneet lelukaupan toimintaa, mutta haasteet asiakkaiden tavoittamisessa pakotti ikävään ratkaisuun. Kauppa on kuitenkin vielä kesän auki.

Kokonaan Pieni Lelukauppa ei Tampereen alueelta katoa, vaan se siirtyy myöhemmin Lempäälän Ideaparkiin.

IL


-PPT-

Radiossa oli mielenkiintoinen juttu kuinka pk-seudun vesihuolto on riippuvainen Päijänne-tunnelista.

Jos tulee jokin häiriö veden saamiseksi Päijänne-tunnelista niin on varmuusvarasto mutta se riittäisi vain kuukauden tarpeisiin.

Onko Suomen suurin asutuskeskus väärässä paikassa?

Lalli IsoTalo

^
QuotePääkaupunkiseudulla juodaan vettä Vantaanjoesta

Julkaistu 28.03.2008

Yli miljoona pääkaupunkiseudun asukasta joutuu loppuvuoden ajan juomaan Vantaanjoen vettä. Huhtikuun puolesta välistä lähtien pääkaupunkiseudun raakavesi otetaan Vantaanjoesta, sillä Päijänne-tunnelin korjaustyöt alkavat.

Helsingin Vesi ryhtyy tehostamaan vedenpuhdistusta, koska Vantaanjoen vesi on likaisempaa kuin Päijänteen.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

JoKaGO

Quote from: Lalli IsoTalo on 21.06.2023, 20:04:04
^
QuotePääkaupunkiseudulla juodaan vettä Vantaanjoesta

Julkaistu 28.03.2008

Yli miljoona pääkaupunkiseudun asukasta joutuu loppuvuoden ajan juomaan Vantaanjoen vettä. Huhtikuun puolesta välistä lähtien pääkaupunkiseudun raakavesi otetaan Vantaanjoesta, sillä Päijänne-tunnelin korjaustyöt alkavat.

Helsingin Vesi ryhtyy tehostamaan vedenpuhdistusta, koska Vantaanjoen vesi on likaisempaa kuin Päijänteen.

Pääkaupunkilaisten onneksi Vantaanjoen vesi on puhdistunut vuodesta 2008, sillä nykyään jo luonnon merilohikin nousee sinne. Villilohi ei paskaveteen nousisi!

Yksi keski-suomalainen metallimies kertoi kylläkin 80-luvulla, että pilkkiessään Päijänteellä ei aina tule kalaa, mutta jos alkaa viiksettämään, niin ainahan voi kusaista pilkkireikään ajatellen hekumoiden, ettei Sorsa (RIP) pääse ikinä kusemaan hänen aamukahviinsa  ;)
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Golimar

Kun valitsee sopivan puolueen, kusipäisyys on meriitti.

Quote
X

APULAISPORMESTARI Paavo Arhinmäki (vas) jäi kiinni laittoman graffitin teosta juhannusaaton iltana.

Arhinmäki oli Vuosaaren satamaradalla kulkevassa tunnelissa toisen henkilön kanssa tekemässä graffitia, kun vartijat saapuivat paikalle.

Vartijat kutsuivat paikalle myös poliisin. Arhinmäki kertoo HS:lle, että tilanne hoidettiin hyvässä yhteistyössä. Siihen, seuraako vahingonteoksi luokiteltavasta teosta jälkiseuraamuksia, Arhinmäki ei lauantaina osannut ottaa kantaa.

"Se oli tyhmästi tehty, ja olen tästä todella pahoillani", Arhinmäki kommentoi puhelimitse HS:lle.

X

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009677125.html

Quote

Arhinmäki Paavo Erkki

Syntymävuosi
1976
Asuinpaikka
Uusimaa
Verovuosi
2 021
Pääomatulo
0
Ansiotulo
159 771
Tulot yhteensä
159 771


[tweet]1671856849270763520[/tweet]

https://twitter.com/paavoarhinmaki/status/1671856849270763520

Quote

Paavo Arhinmäki
@paavoarhinmaki
Näissä talkoissa pieni- ja keskituloiset tekevät työt. Suurituloiset istuvat katsomossa nakkikori kädessä ja huutavat ohjeita.

Kiitos Petteri Orpo ja Riikka Purra. 🫶🏼
Translate Tweet


Quote

Paavo Arhinmäki – politiikan sunnuntailapsi
Vasemmistoliitto asetti presidenttiehdokkaakseen Paavo Arhinmäen - entisen katuhuligaanin, jalkapallokatsomoiden mellastajan ja seinäntöhrijän.

X

https://www.iltalehti.fi/presidentinvaalit/a/2011121414943841

Titus

QuoteSuurituloiset istuvat katsomossa nakkikori kädessä ja huutavat ohjeita.

tai kun muut istuu koronan takia kotona, niin shampanjavasemmisto istuu katsomassa jalkapalloa paikan päällä

Quote– Vasemmistoliiton eduskuntaryhmä on huolissaan vakavasta epidemiatilanteesta. Nyt tarvitaan lisärajoituksia, jotta ihmisten terveys ja sairaanhoidon kantokyky saadaan turvattua, kello 21.18 lähetetyssä tiedotteessa todettiin.

Lisätietojen antajaksi on merkitty vasemmistoliiton eduskuntaryhmän puheenjohtaja Paavo Arhinmäki.

Näin Arhinmäki perusteli asiaa

Puolisen tuntia myöhemmin, kello 21.43, intohimoisena jalkapallofanina tunnettu Arhinmäki julkaisi Twitterissä kuvan Olympiastadionilta, jossa hän oli seuraamassa Huuhkajien MM-karsinta-avausta Bosnia-Hertsegovinaa vastaan.

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/7bc656c0-520a-4ebb-a881-511af5e5b810

toki hieroo paskan muiden naamaan twiittaamalla asiasta paikan päältä:

[tweet]1374809084936003585[/tweet]
that's a bingo!

simppali

Melko huimaa settiä HSL:n johtoon kuuluvalta henkilöltä.
https://www.verkkouutiset.fi/a/hsln-osastonjohtaja-julkisiin-saa-matkustajia-pidentamalla-autoilijoiden-matka-aikoja/#d40946d0
QuoteHelsingin seudun liikenteen (HSL) osastonjohtaja Mari Flink kirjoittaa blogitekstissään, että edulliset lipunhinnat eivät ole tehokas tapa nostaa matkustajamääriä.

– HSL:n taloushuolien helpottamiseen esitetään toisinaan yksinkertaista keinoa eli lipun hintojen laskua. Ajatus on, että hintojen laskulla olisi niin suuri vaikutus kysynnän kasvuun, että matkustajamäärien lisäys kattaisi alennukset ja myyntitulot kasvaisivat, Flink kirjoittaa.
Joopa ja niin ku...paha, paha autoilija.
Quote– Matkustuksen kasvu [hintojen laskemisesta] ei myöskään tule vain automatkoista vaan myös kävelystä, pyöräilystä tai ihan lisämatkojen tekemisestä. Kokonaislipputulot jäävät alennusten jälkeen pysyvästi alhaisemmalle tasolle.

Flink viittaa 2017 tehtyyn tutkimuskatsaukseen, jonka mukaan autoilun heikentämisen vaikutus joukkoliikenteeseen todettiin noin 14 -kertaiseksi verrattuna joukkoliikenteen vaikuttavuuteen automarkkinassa.
Eli, kun viellä vaikeutetaan autoilua hesassa, niin kaikki ryntäävät neljätoistakertaisesti HSL:n asiakkaiksi,,,vaan taitaa käydä niin, että harva enään viitsii tulla hesan kantakaupunkiin autollaan, koska samat+++ jopa paremmat palvelut löytyvät muualta. Flink varmaan on tyytyväinen tulevaisuudessa..joukkoliikenne toimii,,, puolityhjät dösät ja ratikat veivaavat edes takaisin, ja koko hesan keskusta on pyhitetty palmuille sekä pyöräteille.
Quote– Joukkoliikennematkojen ja automatkojen keskinäinen suhde ei siis ole symmetrinen. Joukkoliikennepalvelun muutoksilla (hinnat, palvelutaso, matkustusajat) ei pystytä tehokkaasti vaikuttamaan automatkoihin, mutta pidentämällä esimerkiksi autoilun matka-aikoja, saadaan isoa kasvua joukkoliikennematkoissa, Flink kertoo.
Kun painuvi päät muun kansan, maan,
Me jääkärit uskoimme yhä.

Lalli IsoTalo

QuoteHelsingin seudun liikenteen (HSL) osastonjohtaja Mari Flink kirjoittaa blogitekstissään, että edulliset lipunhinnat eivät ole tehokas tapa nostaa matkustajamääriä.

Flink väittää, että kyseessä on jotakuinkin hintajoustamaton (!) tuote. Hänen ratkaisunsa joukkoliikenteen lisäämiseen on yksityisautoilun rampauttaminen. Sillä lailla!

"Joukkoliikennepalvelun muutoksilla (hinnat, palvelutaso, matkustusajat) ei pystytä tehokkaasti vaikuttamaan automatkoihin, mutta pidentämällä esimerkiksi autoilun matka-aikoja, saadaan isoa kasvua joukkoliikennematkoissa."

https://www.hsl.fi/hsl/viestinta/vuoro/blogi-voiko-joukkoliikenteen-hinnoittelulla-vahentaa-autoilua?s=09


Education (LinkedIn)

Aalto UniversityAalto University - Master of Civil Engineering - MEng, Spatial planning and Transport EngineeringMaster of Civil Engineering - MEng, Spatial planning and Transport Engineering 2016 - 2019
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Augustus

Quote from:  Maria Flink Verkkouutisissa
...
Flink viittaa 2017 tehtyyn tutkimuskatsaukseen, jonka mukaan autoilun heikentämisen vaikutus joukkoliikenteeseen todettiin noin 14 -kertaiseksi verrattuna joukkoliikenteen vaikuttavuuteen automarkkinassa.

– Joukkoliikennematkojen ja automatkojen keskinäinen suhde ei siis ole symmetrinen. Joukkoliikennepalvelun muutoksilla (hinnat, palvelutaso, matkustusajat) ei pystytä tehokkaasti vaikuttamaan automatkoihin, mutta pidentämällä esimerkiksi autoilun matka-aikoja, saadaan isoa kasvua joukkoliikennematkoissa, Flink kertoo.
...
Ansiokkaasti päätelty. Hieman epäilyttää tuo luku 14, miten olisi vaikka suuruusluokkaa osoittava luku 10, eli siis noin kymmenkertainen tai noin viisinkertainen tai kaksinkertainen tai mitä vaan. Tuollaiset näennäistarkat arviot, kuten luku 14 ärsyttää mua ihan suunnattomasti, se kielii ihan jostain taitamattomasti tehdystä tutkimuksesta. Jollain luvulla 13 olisi edes jotain haaleaa huumoriarvoa.

Mutta ei hätää, Kim-Il-Sungin yliopiston tutkimusten mukaan yksityisautoilun kieltäminen muilta kuin puolueen napahenkilöiltä ja viranomaisilta luo verrattomat puitteet joukkoliikenteelle ja pyöräilylle, kävelyä unohtamatta.   Kyllä Flink on analyysissään pohjimmiltaan oikeassa..

Roope

Quote from: Roope on 09.06.2023, 16:25:47
QuoteLiikennepolitiikan puolella ollaan pääsemässä yhteisymmärrykseen siitä, että yksi kolmesta suuresta raidehankkeesta toteutetaan. Kyseessä on Turun tunnin juna.
Ilta-Sanomat: Tämä hallitusneuvotteluista jo tiedetään: Soteen tulossa isot leikkaukset, työttömyysturvaan muutoksia, polttoaineen hintaan kompensaatiota... 8.6.2023

Täysin järjetön Turun alueen poliitikkojen lobbaama julkisen rahan multimiljardihanke, joka päästöjä lisätessään vain korostaa Suomen maailman kovimman hiilineutraalisuustavoitevuoden järjettömyyttä.

QuoteMiksi hallitus toteuttaa kalliin Turun tunnin junan? Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne vastaa

Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne (ps.) puolustaa hallituksen päätöstä toteuttaa kannattamattomaksi arvioitu Turun tunnin juna.

Ranteen mukaan kyseessä on hallitusohjelmassa sovittu kompromissi, johon hallituspuolueet ovat sitoutuneet.

– Tiedämme kaikki, että kaikki raidehankkeet ovat hyöty-kustannussuhteeltaan heikompia kuin tiestön kunnostaminen tai tiehankkeet yleisesti. Hallitusohjelma on aina kompromissi. Tämä oli poliittinen valinta. Jos haluamme, että näitä edistetään, niin se on vain hyväksyttävä tosiasia. Näillä mennään, hallitusohjelmakirjaukset ovat ratahankkeiden osalta yksiselitteisiä.

Valtiovarainministeriö on laskenut että kaikki kolme kaavailtua raidehanketta – Turun tunnin juna, Tampereen Suomirata ja Itärata – ovat taloudellisesti kannattamattomia ja ilmastovaikutuksiltaan negatiivisia. Hallitus päätti toteuttaa Turun tunnin junan, joka on suunnitelmiltaan pisimmällä.

[...]

Ranteen mukaan Turun tunnin junaa tuetaan hallituskaudelle noin 460 miljoonalla eurolla, ja kaikkia raideinvestointeja yhteensä noin 1,4 miljardilla eurolla.
MTV 21.8.2023

Jos jotain positiivista, niin ministeri Lulu Ranne ei valehtele hanketta järkeväksi tai kannattavaksi, kuten ministerit normaalisti tekisivät, vaan myöntää, että näillä mennään, koska PS joutui antamaan asiassa periksi.

Kysymys kuuluukin, missä on minkäänlaiset perustelut hankkeen puolesta. Miksi tällainen miljardihanke toteutetaan?

Voisi olettaa, että jotkut kokoomusta lähellä olevat tienaavat ja paljon. Jäljet johtavat pääministeri Orpon kotiseudulle, sillä vaikka Tampereen radankin laskelmat olivat huonoja, ne olivat sentään selvästi parempia kuin Turun radan.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

JoKaGO

Quote from: Roope on 22.08.2023, 12:44:49
Kysymys kuuluukin, missä on minkäänlaiset perustelut hankkeen puolesta. Miksi tällainen miljardihanke toteutetaan?

Vastaus on helvetin yksinkertainen. Seuraa rahaa ... Tai siis, mistä päin Suomea Lulu on kotoisin. Asiaa edistää lisäksi Turun mafia Petteri Orpon johdolla.
Noin helppoa  8)
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Lasse

Quote from: JoKaGO on 22.08.2023, 16:45:24
Quote from: Roope on 22.08.2023, 12:44:49
Kysymys kuuluukin, missä on minkäänlaiset perustelut hankkeen puolesta. Miksi tällainen miljardihanke toteutetaan?

Vastaus on helvetin yksinkertainen. Seuraa rahaa ... Tai siis, mistä päin Suomea Lulu on kotoisin. Asiaa edistää lisäksi Turun mafia Petteri Orpon johdolla.
Noin helppoa  8)

Olen pettynyt.

Mutta en kovin yllättynyt.
NOVUS ORDO HOMMARUM

Paawo

Pääministerin oma pikku siltarumpuhanke.
PS tekivät siinä hyvää työtä että eivät lähteneet fantsuttelemaan esim. Tampereen tunnin junan puolesta lukuisten kokkarinimien tavoin vaan linjasivat järkevästi vastustavan kantansa kaikille noille megalomaanisille liikennehankkeille.

Enemmän ihmettelen Rkp:n hiljaisuutta asiassa, sillä Espoo-Lohja-Salo-yhteyden toteutuessa tietää se väistämättä liikenteen palvelutason putoamista ruotsinkielisellä etelärannikolla. Samoin tullee Lohjan ja Salon seudulla näkyvät liikenteelliset hyödyt olemaan melko laihoja. Jos tunnin kokonaismatka-aikaan todella pyritään ei se niinkään tarkoita nykyistä merkittävästi suurempia huippunopeuksia vaan enemmänkin vähentyneitä pysähdyksia. Tarkoittaa sitä että Orpon oma juna tuskin Kupittaan sivuutettuaan jarrua painaa ennen Pasilaa.  :)
Ylläoleva teksti on kiihtymystilassa kirjoitettua uhoamista. KKO:2017:52

"Ei ole mahdollista houkutella parhaita osaajia, jos samalla pyllistetään kaikille, jotka pökkäävät silmään katukuvassa." - Rosa Meriläinen 2023

"Mun mielestä valta on ihanaa!" - Eva Biaudet 2021

Psalmi 12:6-10

Hohtis

Johtaja: Espoon kaupungin­teatterin uusi nimi & on "positiivinen provokaatio" – "Kyllä se tulee asettumaan"

QuoteESPOON kaupunginteatteri muuttaa nimensä &-merkiksi, teatteri tiedotti perjantaina. Välimerkki lausutaan tyypillisesti suomenkielisissä yhteyksissä et-sanana, mitä kautta yhteys Espoon kaupunginteatteriin – tai tuttavallisemmin Espoon teatteriin – tulee.

Nimenvaihdos perustuu kaksivuotiseen brändityöhön, johon ovat osallistuneet teatterilta teatterinjohtaja Erik Söderblom, myynti- ja markkinointipäällikkö Karoliina Kiviluoto yhdessä Open Flower -toimiston luovan strategin Anna Moilasen sekä TBWA-mainostoimiston luovan suunnittelijan Mikael Kivelän kanssa. Ilmeen suunnittelusta on vastannut Kivelä ja sen käytännön toteutuksesta graafikko Teemu Junkkaala. Verkkosivujen ilmeestä vastaa Great Apes -toimisto.
...
Tarkoituksena on kehittää toimintaa kohti suurempaa inklusiivisuutta. Työterveys­laitoksen mukaan se tarkoittaa yhdenvertaista ja syrjimätöntä sekä kaikkia osallistavaa ja mukaan ottavaa toimintatapaa.

Kaksi vuotta tehty brändityötä arvatkaapa kenen rahoilla? Miksi? Kuinka paljon se maksoi? Miten lopputuloksen onnistumista mitataan? Mitä lisäarvoa tämä tuo espoolaisille veronmaksajille? Miten tunnistettava tuo logo on kansalaisten ja turistien mielestä?

Miksi sellaisen paikan, jossa Espoossa esitetään teatteria nimi ei voi olla Espoon teatteri? Miksi sellaisen laitoksen, jonka ainoa tehtävä on jakaa postia nimi ei voi olla Posti?

Törkeää veronmaksajien rahojen tuhlaamista tyhjänpäiväiseen paskaan taloustilanteessa, jossa meillä ei todellakaan ole tällaiseen varaa. Julkisen sektorin ei pidä leikkiä yksityistä sektoria muiden rahoilla. Joku tälläkin toki tienasi, en epäile yhtään.


Sitäpaitsi ei tuo logo ole mikään "&". Tuohan on ilmiselvä 88. Musta 88. Hälytys!!1!  ;D

Lalli IsoTalo

Helsinki aikoo sabotoida siirtämällä Hesperian puiston pyörätiet ajoteille, jotka ovat varmiiksi liian kapeita. Tästä varmaan lisää myöhemmin jos hanke toteutuu. Ei linkkiä.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Titus

Quote from: Lalli IsoTalo on 23.08.2023, 17:55:47
Helsinki aikoo sabotoida siirtämällä Hesperian puiston pyörätiet ajoteille, jotka ovat varmiiksi liian kapeita. Tästä varmaan lisää myöhemmin jos hanke toteutuu. Ei linkkiä.

Tuohan olisi ihan mainio idea, pyöräilyhighwayn voisi toteuttaa poistamalla kaikki parkkiruudut puiston varrelta ja rakentamalla tuplaleveän pyöräilyradan niiden tilalle.

Toki tämä olisi reittinä yhtä hieno oivallus kuin Ympyrätalo - Kurvi-väli joka ei itseasiassa yhdistä mitään eikä johda minnekkään.

:P
that's a bingo!

Kallan

Quote from: Titus on 23.08.2023, 18:01:50
Quote from: Lalli IsoTalo on 23.08.2023, 17:55:47
Helsinki aikoo sabotoida siirtämällä Hesperian puiston pyörätiet ajoteille, jotka ovat varmiiksi liian kapeita. Tästä varmaan lisää myöhemmin jos hanke toteutuu. Ei linkkiä.

Tuohan olisi ihan mainio idea, pyöräilyhighwayn voisi toteuttaa poistamalla kaikki parkkiruudut puiston varrelta ja rakentamalla tuplaleveän pyöräilyradan niiden tilalle.

Toki tämä olisi reittinä yhtä hieno oivallus kuin Ympyrätalo - Kurvi-väli joka ei itseasiassa yhdistä mitään eikä johda minnekkään.

:P

Ja hyvä ja kohtuullinen pyöräilykausi kestäisi sitten huhtikuusta syyskuun loppuun, jolloin joku saattaisi käyttääkin pyöräilyrataa. Hollannin esimerkkinä kaupunkisuunnittelijoille ymmärrän, koska siellä ovat leudommat talvet, ja siellä pyöräilykelit ovat suotuisammat. Ja välimatkatkin pieniä pienessä maassa. Mutta ilmeisesti pitkien matkojen Suomi pitkällä talvella ei merkitse mitään tietyissä piireissä.

Joskus mietin, ovatkohan pyöräteidenkin rakennuttaminen sittenkin pelkkää hyvesignalointia joissakin punavihreissä piireissä - kovimmatkin punavihreät elävät persumpiakin persummalla tavalla, kun silmä välttää ja se yksityisautoilu onkin yhtäkkiä oikein näppärää ja aivan luonnollista.  ;D

simppali

Laajasalon tie-väkerrykset kuvaavat hyvin helsingin kokonaisuutta,,väsätään, väsätään valmista tulee joskus, mutta tärkeintä on poistaa autot kaupungista. Vihreä ideologia,.. kaiken muun on oltava vihreää, paitsi liikennevalojen.

https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/6160389
QuoteLaajasalon asukkaat ovat tuskastuneita jatkuvasti pitkittyviin tietöihin ja liikenneruuhkiin. Laajasalontie muuttuu bulevardiksi eli puistokaduksi Yliskyläntien ja Koirasaarentien välillä.

Vuonna 2021 alkanut urakka on myöhästynyt useaan otteeseen ja ruuhkauttanut liikennettä sekä aiheuttanut ongelmia kauppakeskus Saaren myynnille. Useat Helsingin Uutisiin yhteyttä ottaneet asukkaat ovat olleet turhautuneita tilanteeseen.

– Aluksi töiden piti valmistua viime vuoden marraskuussa, sitten kesäkuussa ja sen jälkeen heinäkuussa. Tällä hetkellä työt ovat vieläkin käynnissä, kertoo Jollaksessa asuva Sari Orava.
Jalkaisin kipittämään,,lattemuki kädessä.
QuoteSari Orava on laittanut Laajasalon tilanteesta useita palautteita kaupungille. Hänen mukaansa palautetta ei ole otettu rakentavasti vastaan.

– Autoilu ei vähene sillä, että suljetaan teitä ja vaikeutetaan ihmisten liikkumista. En usko tilanteen paranevan tulevaisuudessakaan.
Muutamat liikennevalot lisää.... mahtuvat tuollekin kadun pätkälle.
QuoteRuuhkia pahentaa Oravan mukaan liikennevalot. Lyhyellä bulevardipätkällä niitä on kolmet peräkkäin.
Kun painuvi päät muun kansan, maan,
Me jääkärit uskoimme yhä.

l'uomo normale

QuoteSami Takala HS
13:56
"HENKINEN kantti alkaa olla ihan finaalissa."

Näin sanoo Anne Poikonen, joka seisoo kotitalonsa pihassa Helsingin Malminkartanossa. Vieressä ovat puoliso Aimo Poikonen, naapuri Virpi Hakanen ja muutama muu asukas.

Kaikkia kiukustuttavat talojen lukuisat rakennusvirheet, joita ei heidän mukaansa ole saatu korjattua.

Radanvarren kolme kerrostaloa kuuluvat Helsingin kaupungin omistamalle asumisoikeusyhtiölle Hasolle. Vuonna 2018 valmistuneet talot on rakennuttanut Helsingin asuntotuotanto Att. Urakoitsijana toimi Lujatalo.


Asukkaat kertovat nyt, mikä kaikki Luutnantinpolulla mättää.

ASTUMME sisään yhteen porrashuoneista. Lattia kiiltelee vedestä, kuramatto kuivuu lämpöpatterin päällä. Katossa näkyy veden jälkeensä jättämä tumma, kostea läikkä.

Haastattelua edeltävänä päivänä Helsingissä on satanut vettä, ja sadevesi on päässyt rakenteiden läpi sisälle. Aimo Poikonen osoittaa sormellaan ulko-oven yläpuolelle. Ulkoseinää suojaavassa pellissä ammottaa aukko.

Vettä valuu sateella myös pariskunnan ikkunoiden väliin. Anne Poikonen näyttää videota kännykkänsä ruudulta.

"Se on kuin Niagaran putous."

Hänen mukaansa rakennuttajan eli Att:n edustaja kävi katsomassa ikkunaa ja totesi, että siinä on rakennusvirhe. Ongelmalle ei ole kuitenkaan tehty mitään kahteen vuoteen. Poikoset joutuvat pitämään ikkunalaudalla pyyhkeitä suojana.

Naapuri kertoo, että asunnon seinässä oli jo muuttaessa selvä kosteusvaurio, pehmeä patti. Kylpyhuoneessa suihkuvesi kertyi wc-istuimen ympärille, ja nyt olohuoneen kattoon on ilmestynyt kiiltäviä viiruja.

Seinän kosteusvaurio on korjattu, mutta kylpyhuoneessa on edelleen ongelmia.

Poikosten käymälän pönttö vuoti. Aina kun vessa vedettiin, pöntöstä pulppusi jätevettä: jalan alta tuli haisevaa jätevettä lattialle noin desin verran. Vika korjattiin lisäämällä pytyn takaosaan tiiviste.

[....]

ASUKKAAT kokevat, että he ovat jääneet yksin taistelemaan ongelmien kanssa: isännöitsijään on vaikea saada yhteyttä eikä suoria puhelinnumeroita suostuta antamaan. Asiat on hoidettava sähköpostitse.

[...]

"Tappelimme monta viikkoa, että tekninen isännöitsijä tulee hakemaan näytepussukan. Sitten meni seitsemän viikkoa, ja ruvettiin kyselemään, missä vastaukset viipyvät, niin hän vastasi sähköpostilla, että asuntoon tulee huone- ja siitepölyä."

Asukkaat eivät pyynnöstä huolimatta saaneet laboratorion nimeä eivätkä alkuperäistä lausuntoa näytteiden tuloksista. Suodattimia ei ole suostuttu vaihtamaan useammin kuin kahdesti vuodessa.

[....]

"Hämmentävän pitkä lista."
KYSYIMME asukkaiden esiin nostamista ongelmista Hason, Lujatalon ja Att:n edustajilta.

Hason toimitusjohtaja Juha Viljakainen sanoo suhtautuvansa vakavasti asukkaiden huoliin. Hänen mukaansa nyt listatut viat aiotaan tarkistaa ja niille tehdään tarvittavat toimenpiteet.

"Takuuaikana ilmenneet viat, jotka ovat urakoitsijan vastuulla, on tietääksemme korjattu ja viimeisiä saatetaan kuntoon parhaillaan."

Viljakainen kehottaa asukkaita tekemään vikatilanteissa aina sähköisen ilmoituksen, jolloin huolto voi puuttua tilanteeseen välittömästi.

"Asukkaan itse ei siis tarvitse hoitaa asiaa isännöitsijän kanssa. Osa listatuista puutteista on ilmoitettu, ja suunniteltu korjaus on jo voitu käynnistää."

TALON rakentaneen Lujatalon toimialajohtaja Tero Saanisto sen sijaan kertoo, että nyt ilmi tulleet viat ovat hänelle uusia, eikä hän siksi pysty kommentoimaan niitä.

Rakennusvirheiden määrää Luutnantinpolulla Saanisto pitää tavanomaisena.

"Toki tässä oli hämmentävän pitkä lista."

Saaniston mukaan kiinteistössä on tehty takuukorjauksia, ja viime keväänä korjauksista on pidetty jälkitarkastus.

"Silloin tilaajan edustajan eli Att:n valvoja on tarkistanut ja hyväksynyt kaikki takuuajan korjaukset. Sen jälkeen meille urakoitsijana ei ole tullut mitään reklamaatiota."

[....]


ATT:N tiimipäällikkö Kenny Fahlström sanoo, ettei ole tietoinen valtaosasta asukkaiden esille nostamista ongelmista, minkä takia myöskään hän ei halua ottaa asiaan kantaa.

"Näistä pitäisi ilmoittaa välittömästi isännöinnin kautta Hasolle, ja Haso sitten ilmoittaa niistä eteenpäin. Jos toimittaja tuo näitä vain esiin, ei mene ihan oikein tämä prosessi nyt."

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009805737.html

Isännöinti on uudistettu niin, ettei isännöitsijään nimeä ja yhteystietoja ole missään vaan kaikki yhteydenotot menevät puhelimitse Hason asiakaspalvelun kautta tai geneerisen sähköpostiin. Isännöitsijätoimistosta on vaihdettu sellaiseen, jolle maksetaan siitä, että useitten asukkaiden pitää valittaa pikkuasioistakin, että mitään tapahtuu. Kätevästi ei sitten asuntojen omistaja eikä rakentaja ole tietoinen mistään. Jutussa on kerrottu paljon enemmän ongelmia kuin lainauksessa.

Tietoinen asumisen laadun romauttaminen, ensin rakentamisen, sitten kiinteistöjen ylläpidon osalta.

Hesarissa on ollut paljon juttuja kaupunkisuunnittelusta:

Uutta asuin- ja toimitilarakentamista suunnitellaan, lähiluonnonystävät vastustavat.

Vallilanlaakson uudella ratikalla ja uusilla bussirunkolinjoilla on harvat pysäkit, jotta saadaan muutama minuutti lyhyempi matkustusaika.

Asuntojen hinnat laskevat, asuntorakentaminen romahtaa, asuntosijoittajat kusessa.

Keskusta autioutuu liikkeistä, mutta elinvoimaa toivotaan kävelykaduista, autottomuudesta, kulttuuripalveluista, pöhinästä.

Saattaa olla että viimeisen vuosikymmenen ideaalikaupunki, jossa nuoret ja terveet kaupunkilaiset pikaratikoivat ja metroilevat tiiviisti ja korkeasti rakennetuista uudisasutusalueista keskustaan luoviin siisteihin duuneihin ja viihdyttämään itseään pöhinällä, ei toimi. Ihmiset vanhenevat ja tylsistyvät ja jäävät kököttämään esikaupunkeihinsa. Työpaikat sijoittuvat kehäteiden varsille.

Jossain vaiheessa sattaa tulla ajankohtaiseksi, että Tuusulan ja Kirkkonummen kaltaiset kermankuorijakehyskunnat pakotetaan ottamaan vastuunsa pääkaupunkiseudun tasapainoisesta kehityksestä ja ne liitetään Helsinkiin joko suoraan tai yhteisen Metropolihallinnon kautta.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.