News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Monikulttuuri-elokuvia käsittelevä monipropagandaketju

Started by Hypokriitti, 21.12.2015, 14:07:32

Previous topic - Next topic

Kansanmies

Quote from: Tavan on 24.08.2022, 17:29:13
^Tuo neekeri lapsenlapsena -skenaario on luonteeltaan niin graavi, että se auttaa minua hieman ymmärtämään niiden muslimi-isien mielenliikkeitä, jotka kunniasurmaavat lapsiaan.

Hyi Saatana mikä kommentti. Toivottavasti (ja todennäköisesti) et lisäänny.

S.O.Mali


Jorma Teräsrautela

Maanantaina 16.10.2022 esitetty elokuva Kaksi kuningatarta kuuluu monikulttuurin aateliin. Maria Stuartin miehellä on (epähistoriallinen) homosuhde hovilaulajaan ja Englannin lähettiläs  Thomas Randolph on patamusta  neekeri. Skotlannin hovissa on myös aasialainen hovineito.

Puuttuu vain pygmi ministerinä ja mustalaiskenraali.

Leostoa

Yritin katsoa aiemmin tuota jäsen KTM:n katsomaa Sandman-sarjaa. Muutama jakso meni, mutta sitten juonen ja draaman päälle räväistiin sellainen homo-, trans- ja mikälie draqparvi jonka hukutti alleen sen hyvän mikä sarjassa oli. En katsonut siitä eteenpäin, mutta kokemuksena (jälleen kerran) hyvän sarjan pilaaminen liiallisella wokehomotransuhössötyksellä.

Oma vika tietenkin kun menin katsomaan Netflixiä :D
Älä husuta lähimmäistäsi!

Titus

meneeköhän "wakanda"-matkojen hakujen ennätykset uusiksi:

Hotel booking sites report that searches for the FICTIONAL country of Wakanda from the Black Panther movie are up 620%
(tämä elokuvan ensimmäisen osan aikaan, nyt tuli toinen samaa sarjaa)

QuoteIt seems that the Black Panther movie has done such a good job of immersing audiences in its world that many people think it's real.

Two hotel booking sites have revealed that site searches for the word 'Wakanda' – the name of the fictional African country the movie is set in – have risen dramatically.

Hotelscan.com reported that the number of people landing on its Wisconsin Wakanda Water Park page is up by 620 per cent and Hotels.com reported that searches for neighbouring Wakanda Park are up by 55 per cent year on year.

https://www.dailymail.co.uk/travel/travel_news/article-5496211/Hotel-booking-sites-report-searches-Wakanda-620.html

En oikein osaa kuvitella mitä jonkun jolle paljastuukin, että tämä on fiktiivinen paikka, päässä liikku vai mitään...

;D
that's a bingo!

no future

Quote from: Titus on 11.11.2022, 14:30:19
meneeköhän "wakanda"-matkojen hakujen ennätykset uusiksi:

Hotel booking sites report that searches for the FICTIONAL country of Wakanda from the Black Panther movie are up 620%
(tämä elokuvan ensimmäisen osan aikaan, nyt tuli toinen samaa sarjaa)

QuoteIt seems that the Black Panther movie has done such a good job of immersing audiences in its world that many people think it's real.

Two hotel booking sites have revealed that site searches for the word 'Wakanda' – the name of the fictional African country the movie is set in – have risen dramatically.

Hotelscan.com reported that the number of people landing on its Wisconsin Wakanda Water Park page is up by 620 per cent and Hotels.com reported that searches for neighbouring Wakanda Park are up by 55 per cent year on year.

https://www.dailymail.co.uk/travel/travel_news/article-5496211/Hotel-booking-sites-report-searches-Wakanda-620.html

En oikein osaa kuvitella mitä jonkun jolle paljastuukin, että tämä on fiktiivinen paikka, päässä liikku vai mitään...

;D

No, tossa yllä just kauhistellaan fiktiivistä elokuvaa missä on ihan vääränvärisiä ihmisiä. "Päässä liikkuu vai mitään..."

Näkkileipä

Minä kävin vaimoni kanssa katsomassa tuon Black Panther: Wakanda forever elokuvan, pidin siitä hyvin paljon, koska siinä ei hierottu katsojien naamaan monikultturista ihanuutta, vaan tuotiin hyvin esille miten erilaisia kulttuurieroja on ja jotkut kulttuurit voivat olla jopa väkivaltaisia.

Mika

Quote from: Näkkileipä on 12.11.2022, 16:52:08
Minä kävin vaimoni kanssa katsomassa tuon Black Panther: Wakanda forever elokuvan, pidin siitä hyvin paljon, koska siinä ei hierottu katsojien naamaan monikultturista ihanuutta, vaan tuotiin hyvin esille miten erilaisia kulttuurieroja on ja jotkut kulttuurit voivat olla jopa väkivaltaisia.

Eilen tuli televisiosta vuonna 2005 valmistunut King Kong. Se on siinä mielessä hätkähdyttävä leffa, että siinä mustat alkuasukkaat esitetään samanlaisina kuin millaisiksi heidät kuvataan 1900-luvun alun maantieteen kirjoissa.  Ihme, ettei tätä elokuvaa ole vielä pistetty esityskieltoon, kun vanhat Tarzan-elokuvatkin ovat tainneet olla kiellettyjen listalla jo pitkään.
"Nigerian poliisi on pidättänyt vuohen epäiltynä autovarkaudesta"

Roope

Vielä muutama vuosi sitten ulistiin, että maahanmuuttajat ja muut vähemmistöt ovat aliedustettuja mediassa, elokuvissa ja sarjoissa. Väitteelle ei ollut sen kummemmin todisteita, mutta siltä suomalainen tuotanto varmaan tuntui verrattuna jenkki- ja etenkin brittituotantoihin, joissa oli käytössä monikulttuurikiintiöt ja -ideologia.

Enää ei puhuta mitään oikeasuhtaisesta edustuksesta vaan vähemmistöjen tietoinen yliedustus (esim. mainokset) otetaan annettuna ja ainoana oikeana käytäntönä. Todellisuus saa väistyä diversiteetti-ideologian tieltä myös historiaa kuvattaessa.

QuoteElokuvissa ja sarjoissa näkyvät nyt vähemmistöt – Aikuiset-sarjaan haettiin tarkoituksella näyttelijöitä erilaisista taustoista

– Lisää lesboleffoja! huudahtaa näyttelijä Elsi Sloan.

Hän esittää pääosaa Sydänpeto-elokuvassa, joka kertoo kahden tytön ystävyys- ja rakkaussuhteesta. Ranskaan sijoittuvan elokuvan päähenkilön, suomalaisen Elinan sukupuoli-identiteettiä ei määritellä. Hänellä on kuitenkin tunteita uutta sisarpuoltaan Sofiaa kohtaan.

Sydänpeto on Sloanin ensimmäinen elokuvarooli. Hän koki tärkeäksi näytellä hahmoa, joka ei mene perinteiseen mies-nais-jaotteluun.

Näyttelijä haluaisi nähdä enemmän elokuvia, joissa seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvat esitetään tavallisina ihmisinä ja heidän tarinansa eivät keskity heidän seksuaaliseen suuntautumiseensa.

[...]

Erilaiset vähemmistöt ovat alkaneet näkyä yhä enemmän kotimaisissa elokuvissa ja tv-sarjoissa. Tähän mennessä esimerkiksi etnisiin vähemmistöihin tai seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvia on nähty vain pienissä ja juonen kannalta mitättömissä rooleissa.

Tästä kertoo kotimaisten elokuva- ja tv-alan sisällöntuottajien yhdistyksen Apfin kolme kertaa teettämä tilasto. Vähemmistöjen osuus rooleista on häviävän pieni.

Nyt tilanne on muuttumassa. Esimerkiksi suositun Aikuiset-sarjan kolmannelle ja viimeiselle kaudelle haettiin tietoisesti erilaisista etnisistä taustoista tulevia näyttelijöitä kuvastamaan oikeata Kallion elämää.

[...]

Moninaisuuden lisääntyminen näkyy myös maailmalla. Esimerkiksi suoratoistopalvelu Netflixin Bridgerton-sarjassa nähdään erilaisista etnisistä taustoista olevia näyttelijöitä, vaikka kirjoihin perustuva sarja sijoittuu 1800-luvun Britanniaan.

[...]

Pietari Vappulan mielestä uudet tekijät kokevat jopa velvollisuudekseen uudistaa fiktiivistä tarinankerrontaa.

– Siinä on valtaa joko toistaa jotain stereotypiaa tai purkaa sitä.
Yle 20.11.2022
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Näkkileipä

#1689

Quote

...Moninaisuuden lisääntyminen näkyy myös maailmalla. Esimerkiksi suoratoistopalvelu Netflixin Bridgerton-sarjassa nähdään erilaisista etnisistä taustoista olevia näyttelijöitä, vaikka kirjoihin perustuva sarja sijoittuu 1800-luvun Britanniaan....


...Pietari Vappulan mielestä uudet tekijät kokevat jopa velvollisuudekseen uudistaa fiktiivistä tarinankerrontaa...

– Siinä on valtaa joko toistaa jotain stereotypiaa tai purkaa sitä...
Yle 20.11.2022
Ilmeisesti kenellekään Hyvälle Ihmiselle ei tullut mieleenkään, että ovat vain luomassa uutta stereotyyppiä vanhan tilalle, eikä todellakaan purkamassa sitä.

Pietari Vappula, ajatus siitä, että sarjojen ja elokuvien tekijöillä olisi jokin erityinen velvollisuus, huomioida vähemmistöjä on minusta outoa, eikö fiktiivisen tarinoiden tekijät todellakaan saa ihan itse päättää millaisia elokuvia/sarjoja he tekevät, ilman ulkoista painostusta?

Sen sijaan, että elokuvan/sarjan tekijät valitsevat itse sopivat näyttelijät, niin pitäisi huomioida jotain erilaisia vähemmistöjä, vaikka ne eivät liittyisi lainkaan juoneen. Tuollainen logiikka vain vahingoittaa elokuvia ja sarjoja.

Ymmärrettävää se olisi vain siinä tapauksessa jos elokuvan/sarjan aiheena olisi jokin vähemmistö ryhmä.

Tai sitten tuo ajattelu kertoo sellaisista Hyvistä Ihmisistä, jotka eivät ymmärrä mitä eroa on fiktiolla ja faktalla. Ilmeisesti kaikkien elokuvien alkuun pitäisi laittaa itsestään selvä lmoitus:

"Tämä elokuva/sarja on täyttä fiktiota, eikä sillä ole mitään yhteyttä todellisuuteen."

Onko se todellakin ihan mahdoton ajatus, että että erilaisia vähemmistöjä kohdellaan, kuin ihan tavallisia ihmisiä, ilman mitään erityisiä huomioon ottamisia?

Hyvät Ihmiset taitavat olla niitä paljon puhuttuja "piilorasisteja" jotka eivät näe kaikkia ihmisiä samanarvoisina.

Roope

QuoteSami Laitinen turhautui suomalaisen elokuvan valkoisuuteen – syntyi Hyväveli, jonka pääosissa nähdään somaleja

Somalit esitetään elokuvissa usein rasismin ja ihonväriin liittyvien yleistysten kautta. Hyväveli-elokuvan tekijät halusivat kohdella päähenkilöitä yksilöinä. Loukkaavaa kieltä ei elokuvassa käytetä.

Ihmissuhteet ovat tärkeitä, ja ennen kaikkea lapsuudenystävistä kannattaa ehdottomasti pitää kiinni.

Se oli päällimmäisin oppi, joka Kamaludin Ahmed Abdullaan tarttui Hyväveli-elokuvaa tehdessä. Hän näyttelee Sami Laitisen ohjaamassa rikosdraamassa vankilasta vapautuvaa Warsamea.

Nuori somalimies yrittää pysyä kaidalla tiellä, mutta menneisyyden aaveet ovat hetkessä kintereillä.

Warsamen vastapuoli elokuvassa on lapsuudenkaveri Loyan (Abdirahman Bile), joka tekee uraa poliisina Helsingissä. Se sakkaa. Syitä ei lausuta ääneen, mutta rivien välistä voi lukea, että valkoisella miehellä olisi helpompaa.

Muunnäköisten on poliisilaitoksella vaikea edetä, kuten Loyanin pariksi tuleva Johanna (Heli Sutela) toteaa.

Hyväveli on yksi harvoista suomalaiselokuvista, joiden pääosissa nähdään ei-valkoisia näyttelijöitä. Näin isoja rooleja ei somalitaustaisille Bilelle ja Abdullalle ole aiemmin tarjottu.

[...]

Idea Hyväveli-elokuvaan syntyi vuosia sitten. Sami Laitinen seurasi keskustelua siitä, miksi suomalaiselokuvissa kaikki pääroolit menivät valkoisille näyttelijöille. Se johtui tietenkin ennen kaikkea siitä, että roolit kirjoitettiin "Pentille, Jussille ja Liisalle".

Laitinen keksi, että hän voisi yrittää kirjoittaa jotain muuta.

– Ajattelin, että olen niin etuoikeutettu, että mun olisi ehkä mahdollista tehdä elokuva.

Samoihin aikoihin Laitinen jutteli somalialaisen kaverinsa kanssa ja tuli ehdottaneeksi, että tämä ryhtyisi poliisiksi. Kaveri antoi välittömästi liudan syitä sille, miksi ajatus on täysin järjetön.

– Yksi konkreettinen oli se, että miksi puolustaisin tämän yhteiskunnan arvoja ja tätä maailmaa, kun se ei ole mun puolellani, Laitinen sanoo.

Hän keksi, että tulevan elokuvan pitäisi kertoa somalitaustaisesta poliisista.

[...]

Sami Laitinen sanoo, että stereotypioihin ja yleistyksiin syyllistyy jokainen. Myös hän itse. Hyväveli-elokuvan käsikirjoitusta jumpattiin näyttelijöiden kanssa kuvauksiin saakka.

Yhdessä päätettiin, että tässä elokuvassa ei tarvitse näyttää, kuinka päähenkilö syö ruokaa käsillä tai moikkaa kadulla kaikkia vastaan tulevia mustia henkilöitä. Kulttuuria ja esimerkiksi musiikkia ei tarvitse erityisesti esitellä.

Sellainen lipsahtaa helposti eksotisoinniksi, hämmästelyksi, mikä taas itsessään pitäisi yllä eroa vieraan ja supisuomalaisen välillä.

Selvää oli myös se, ettei mustista hahmoista käytettäisi rasistisia termejä. Sitä on tehty kotimaisessa elokuvassa jo liikaakin, Bile sanoo.

– Se on tosi laiskaa kirjoittamista, kun esitetään, että kaveri on rasisti, käyttämällä n-sanaa. Et voi tuoda elokuvaan mitään uutta n-sanaa käyttämällä. Se on niin raaka, voimakas sana.

[...]

Vuonna 2017 Longplay paljasti suomalaispoliisien salaisen Facebook-ryhmän, jossa rasismi rehotti. Virkavallan rasistisesta käytöksestä on keskusteltu viime vuosina paljon.

Tänä syksynä korkein hallinto-oikeus tuomitsi helsinkiläispoliisit sakkorangaistukseen etnisestä profiloinnista. Poliisit pysäyttivät räppäri Mustan Barbaarin sukulaisnaiset kadulla vuonna 2016.

Uutisointi oli mielessä Hyväveli-elokuvan käsikirjoitusta tehdessä. Ohjaaja Laitisen toiveena on, että elokuva inspiroisi mustia ja ruskeita ihmisiä hakeutumaan poliisiksi. Se olisi yksi tapa kitkeä rasismia.

– Sehän on totuus, että poliisihierarkian yläpäässä ei ole mun näköisiä kavereita. Se on valitettavaa, mutta ei se vaan ole tää suomalainen kulttuuri. Mutta nämä on tehty rikottaviksi, Abdirahman Bile sanoo.

Kotimaisessa elokuvassa vähemmistöjen määrä näyttää nousevan, ja se on osin seurausta juuri siitä, että että tekijäporukoissa alkaa olla ihmisiä moninaisista taustoista.

Poc-näyttelijöille (POC = person of color, ei-valkoinen) järjestetään aiempaa enemmän casting-tilaisuuksia. Se on perusteltua. Somalia puhuu äidinkielenään Suomessa pitkälti yli 20 000 henkilöä, mutta somaleita ei elokuvissa ole juuri näkynyt.

Sami Laitinen mainitsee poikkeuksena Khadar Ahmedin kansainvälisesti palkitun Guled & Nasran (2021), joka kuvattiin Djiboutissa. Lisää tarvitaan, hän sanoo.
Yle 9.12.2022
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Luotsi

QuoteHän keksi, että tulevan elokuvan pitäisi kertoa somalitaustaisesta poliisista.

= Hän keksi, kuinka avustusrahahanat saa avattua.
*** Kommunismi toimii mainiosti - muurahaisilla ***

Lalli IsoTalo

Somaleita ei käsitellä yleistysten kautta. Eli siis somaleita ei käsitellä somaleina. Vaan kultamunina.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Eino P. Keravalta

QuoteOhjaaja Laitisen toiveena on, että elokuva inspiroisi mustia ja ruskeita ihmisiä hakeutumaan poliisiksi. Se olisi yksi tapa kitkeä rasismia.

Todellisuudesta vieraantunut käsitys. Todennäköisemmin ruskeat poliisit vain lisäisivät rasismia. Jokainen voi arvata, miksi.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Outo olio

QuoteNuori somalimies yrittää pysyä kaidalla tiellä, mutta menneisyyden aaveet ovat hetkessä kintereillä.

Warsamen vastapuoli elokuvassa on lapsuudenkaveri Loyan (Abdirahman Bile), joka tekee uraa poliisina Helsingissä.

On positiivista, että tarinassa on erilaisia elämänpolkuja, mutta "yrittää pysyä kaidalla tiellä" kuulostaa siltä kuin rikokseen syyllistyminen olisi oletusarvo, ja rehellisen elämän eteen pitäisi nähdä enemmän vaivaa kuin rikollisen elämän. Tosin toisaalta, vankilaan ei tässä maassa ihan helposti päädy, joten ehkä rehellinen elämä on tuollaiselle henkilölle poikkeuksellisen vaikeaa, en tiedä.

Quote– Ajattelin, että olen niin etuoikeutettu, että mun olisi ehkä mahdollista tehdä elokuva.

Ja sitten kuitenkin päädyit tekemään leffan jossa mustalla henkilöllä on vaikeuksia olla rikkomatta lakia? :roll:

QuoteWarsamen vastapuoli elokuvassa on lapsuudenkaveri Loyan (Abdirahman Bile), joka tekee uraa poliisina Helsingissä. Se sakkaa. Syitä ei lausuta ääneen, mutta rivien välistä voi lukea, että valkoisella miehellä olisi helpompaa.

Suomessahan on päinvastoin jo ainakin vuosikymmenen ajan haluttu maahanmuuttajia poliisikouluun, siis monikulttuurifanaatikot ovat halunneet ja kukaan muu ei, mutta huono lähtötaso on edelleen ongelma. Jos joku olisi oikeasti pätevä ja ihonväri tumma, hänellä olisi päinvastoin vaarana joutua työnnetyksi "keulakuvatehtäviin", sen sijaan että päätyisi sinne missä on pätevä ja tykkää tehdä työtään. Mustalla poliisilla olisi hankalaa, ei siksi että järjestelmä painaisi tummaa alaspäin, vaan päinvastoin siksi että tummasta poliisista yritettäisiin saada jotakin mitä hän itse ei halua olla.

QuoteTänä syksynä korkein hallinto-oikeus tuomitsi helsinkiläispoliisit sakkorangaistukseen etnisestä profiloinnista. Poliisit pysäyttivät räppäri Mustan Barbaarin sukulaisnaiset kadulla vuonna 2016.

Poliisi profiloi mustat naiset kadulla mahdollisiksi orjakaupan ja seksiorjuuden uhreiksi. Eikö sekään kelpaa? Eikö saa auttaa? Ei kai sitten.

Tämänkin elokuvan olisi voinut toteuttaa niin, että tehdään siitä samanlainen aikuisten rotusatu kuin esimerkiksi modernit "1800-luvun" tarinat ovat, eli noin kolmasosa hahmoista mustia ja lisäksi pari aasialaista, vaikka tapahtumapaikkana olisi pieni englantilainen kylä. Samalla tavalla olisi voinut toteuttaa "pienen mittakaavan draamaa" kaupunkilaisaikuisten elämästä, ja sitten vain muuttaa kaikki hahmot mustiksi, ja katsoo että rotumuunnoksesta ei aiheudu mitään "rosoa", kuten muslimioletettu syömässä porsaanlihamakkaraa. Mutta tällaiseen "mustia normalisoivaan" aikuisten satuun ei olisi saatu mukaan rasismiulinaa, ja sehän tässä oli se tavoite eikä mustien normalisointi.


Lisäys: aloin miettimään nyt tuollaista tarinaa. Tässä vähän luonnostelua:

Helsingissä asuvan Ahmedin pesukone hajoaa. Ahmed löytää Torista käytetyn halvalla, mutta hän ja myyjä eivät puhu samaa kieltä. Ahmed onnistuu sopimaan kaupat internetin käännösohjelman avulla, mutta hänen täytyy hakea kone myyjältä. Ahmed ryhtyy käymään läpi kaveripiiriään, saadakseen lainaksi auton jolla pesukone voidaan kuljettaa, ja saadakseen kantoapuun jonkun joka puhuu samaa kieltä kuin myyjä, ja voi tarvittaessa toimia tulkkina. Ahmedilla on X päivää aikaa järjestellä asiat, sillä myyjä on nyt ulkomailla, ja palaa kotiin X päivän kuluttua. Myyjä on ilmoittanut että jos nouto ei onnistu sinä päivänä, kauppaa ei tule.

Tuohon sitten vielä jotain pienempää normaalia "slice-of-life" jokapäiväisen elämän kuvausta. Elokuva täyteen montaa erilaista pintakulttuuria, kuten käytöstapoja ja ruokareseptejä. Voidaan vierailla monen eri henkilön kotona, kysymässä kasvotusten voitko auttaa. Kaikki hahmot etnisiä vähemmistöjä ja elokuvassa puhutaan montaa eri kieltä, mutta vain vähän suomea. Suomen kieltä voidaan vielä erikseen etäännyttää jos halutaan, siten että sitä puhuvat eivät näy kamerassa, vaan nämä henkilöt ovat kuvan ulkopuolella. Haluttaessa elokuvasta voidaan myös julkaista erikseen leikattu versio, josta on leikattu pois kaikki suomen kieli, niin eksoottisuus ja sen normalisointi voidaan maksimoida. DVD:t ja Bluerayt voivat sisältää interaktiivista sisältöä, joten fyysisellä tallennusvälineellä voi olla molemmat versiot, ja valita niistä napin painalluksella.

Etnisten vähemmistöjen elämästä Suomessa voidaan keksiä myös tarinoita ilman syrjintää.
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

Toni R Jyväskylästä

Toi "Hyväveli"-elokuva on saanut yllättävän huonot arvostelut jopa monikulttuuria palvovilta "kriitikoilta": Episodi 2/5 Turun Sanomat 2/5 Helsingin sanomat 2/5.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Hyv%C3%A4veli

JiM


Lalli IsoTalo

Quote from: JiM on 11.12.2022, 01:13:57
Quote
WOKE Hollywood Is IMPLODING!!!

https://www.youtube.com/watch?v=VJuL-EBhwdY

Quote from: Ricky GervaisApple roared into the the TV game with a morning show a superb drama.

Yeah a superb drama about the importance of dignity and doing the right thing made by a company that runs sweatshops in China so well you say you woke but the companies you work for. 

I mean, unbelievable. Apple Amazon Disney, if Isis started a streaming service you'd call your agent wouldn't you so if you do win an award tonight.

Don't use it as a platform to make a political speech right you're in no position to lecture the public about anything. You know nothing about the real world most of you spent less time in school than Greta thundberg! So if you win right come up except your little award thank your agent and your God and off, okay.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Näkkileipä

#1698
Disney+ harjoittaa kaksinaismoralismia, jokaisessa vanhassa elokuvan infossa, muistutetaan katsojia elokuvien rasismista mutta...

... muutama päivä sitten katsoin "Matka maan keskipisteeseen (noin 1950)" Elokuvassa on oikeisiin liskoihin kiinnitetty (liimattu?) selkäharja ja niihin heitetään "keihäitä" jotka oikeasti vahingoittavat näitä viattomia eläimiä, kohtaukset on sitten kuvattu erittäin läheltä, saadakseen illuusion isoista oikeista dinosaruksista. Lopuksi kyseiset eläimet tapetaan erittäin brutaalisti.

Mutta Disney ei nähtävästi pidä tarpeellisena varoittaa katsojia tuosta vanhanajan oikeista eläimistä piittaamattomasta tavasta tehdä hirviöelokuvia.

DuPont

Kuka arvostelee elokuvia/telkkua?
Tulkinnat eivät värity...:

Roope

QuoteSalaiset kansiot -kulttisarja saattaa tehdä paluun

Black Panther -ohjaaja Ryan Coogler tekisi sarjan uusin näyttelijöin ja laajentaisi etnistä monimuotoisuutta, kertoo sarjan alkuperäinen luoja Chris Carter.

[...]

Coogler, 36, joka on viime vuosina ohjannut esimerkiksi Creed-nyrkkeilyelokuvia sekä Black Panther -supersankarielokuvia, suunnittelee kuvaavansa klassikkosarjan uudella otteella.

Tarkoitus on käyttää kokonaan eri näyttelijöitä ja laajentaa roolituksen etnisyyttä ylipäätään. Cooglerin Black Panther -elokuvat ovat ensimmäisiä megabudjetin elokuvia, joissa ohjaajan lisäksi liki koko näyttelijäkaarti on musta.

[...]

Salaisten kansioiden alkuperäisen käsikirjoittajan ja tuottajan Chris Carterin mukaan sarjaa oli 2000-luvun Yhdysvalloissa jo vaikea tehdä, kun erilaisia salaliittoteorioita alkoi ääriliikkeiden ja internetin myötä olla maassa liikaa.

Donald Trumpin presidenttikaudella ne alkoivat myös murentaa demokratiaa.

Carterin mukaan Ryan Cooglerin kaltainen ohjaaja voisi uudistaa sarjaa niin, että sen näkökulma muuttuu jälleen järkevämmäksi.
Helsingin Sanomat 30.3.2023

X-Files + mustat näyttelijät + "järkevämpi näkökulma" = ?

Chris Carter ei mainitse CBC:n haastattelussa Trumpia tai järkevyyttä tai että sarjaa olisi vaikea tehdä 2000-luvun Yhdysvalloissa salaliittoteorioiden vuoksi. Nämä ovat vain Hesarin jutun lähteenä käytetyn The Verge -lehden toimittaja Alex Cranzin ja Helsingin Sanomien nimensä pois jättäneen toimittajan omia mielipiteitä.

e: CBS => CBC
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Outo olio

Salaiset kansiot päätyi kulttiklassikoksi koska se oli hyvin toteutettu (muun laadukkaan toteutuksen lisäksi myös mahdollisimman paljon fyysisiä erikoistehosteita, ei tietokonegrafiikkaa paitsi kun pakko, tämä lisäsi sarjan realismia ja uskottavuutta), ja osui otolliseen saumaan: 90-luvulla kaikenlainen salaliittoteoretisointi ja "matalan tason epäluulo" lisääntyivät Yhdysvalloissa. Kommunismin luhistuttua epäluuloiset yksilöt käänsivät huomionsa kuvitteellisesta "maailmanlaajuisesta kommunistisesta salaliitosta" kohti omaa liittovaltiotaan, ja jotkut poliitikot intoutuivat miettimään ääneen kommunismin jälkeistä "maailman uudelleenluomista", mikä lisäsi epäilijöiden epäluuloja. Lisäksi tietotekniikan kehitys alkoi näkyä enemmän tavallisten ihmisten elämässä, ja toi huomiota sille että teknologian kehittyminen voi johtaa valtion ja/tai suuryritysten toteuttamaan ihmisten valvontaan ja kontrolliin, jopa vahingossa jos ei tahallisesti. 90-luku oli "matalan vainoharhan" aikaa, ja Salaisten kansioiden tarina sopi tähän maaperään: päähenkilöt ovat valkoihoisia, toinen mies ja toinen nainen, eli katsojat voivat samaistua päähenkilöihin, päähenkilöt työskentelevät valtiolle, toinen heistä on pilkattu "salaliittohörhö", joka on oikeasti pääosin oikeassa vaikka kukaan ei häntä uskokkaan, ja toinen päähenkilö on skeptikko joka epäilee vieressä.

En usko että nykypäivänä päästäisiin ihan samaan. "Ajan henki" on muuttunut, joten resonoidakseen yhteiskunnan kanssa sarjan henkeä pitäisi mahdollisesti muuttaa, ja se ei olisi enää sama. Lisäksi yhteiskunnan ja sarjan "fiilikseen" kuuluu se että salaliittoteoreetikot ovat yksin ja toinen toisistaan eristyksissä, ja heitä ympäröi yhteiskunta jonka tavalliset ihmiset pilkkaavat heitä tai eivät edes noteeraa heitä. Nykypäivänä tietysti tilanne on täysin päinvastainen, jokaisella on älypuhelin ja siinä sosiaalinen media, jossa voi keskustella samanmielisten kanssa, vaikka teoriat olisivat miten marginaalisia. Aina löytyy samanhenkisiä, vaikka yksi ihminen kymmenestä miljoonasta. Ja melkein kaikilla meistä voi olla myös omat kotisivut ja harrastusfoorumi, sellainenhan Hommafoorumikin teknisesti on, vaikka sisältö onkin tavoitteiltaan poliittinen eikä käsittele esimerkiksi vesipalloa tai majakkaturismia.

Merkittävä tekijä vainoharhaisessa tunnelmassa on tunne ja tieto siitä, miten yksin oikeasti yhteiskunnassa olet. Yksin oloon liittyy tunne siitä, että joku voi koska hyvänsä vaikka siepata ja hävittää sinut, ja totuus häviää sinun mukanasi, koska et ole pystynyt kertomaan siitä muille. Ja vaikka tuntisitkin kasvotusten muutamia samanhenkisiä teoreetikkoja, ja keskustelisitte välillä teorioista ja maailman tapahtumista, eivät he pystyisi organisoimaan etsintöjä sinun löytämiseksesi, ja jos häviämisen takana on salaliitto, ei kaveripiirisi pysty saamaan asialle mediahuomiota, koska salaliitto estää sen. Ja joku keskustelupiirissä voi myös ollakin hallituksen agentti, joka raportoi kaikesta eteenpäin. Mutta nykyään pienenkin virtuaaliyhteisön on paljon helpompi saada asialleen huomiota, ja maailmanlaajuisesti, ja virtuaaliyhteisöä on hankalampi vakoilla.

Se salaliittoteorioiden ja vainoharhojen yhtenäisyhteiskunta, johon sarja sopi, on nyt muokkautunut vaihtoehtoisten totuuksien, valeuutisten ja valeuutisväitteiden, vaihtoehtoisten esimerkiksi ilmastonmuutosuutisten ("ihmisen sukupuutto alle vuosisadassa" vs. "öljyn polttaminen edistää puidenkasvua"), afrosentrismin, patriarkaattiteorioiden, valkoisuusteorioiden, ja kaikenlaisen muun sälän täyttämäksi "valitse oma todellisuutesi, kyllä sillekin samanmielisten yhteisö löytyy"-rinnakkaistodellisuuskokoelmaksi. Enää et ole yksin, olit mitä mieltä hyvänsä. Meidän aikamme ei ole yksinäisen ahdistuneisuuden aikaa, vaan yhteisöllisen voimautumisen aikaa.

Lisäksi, Salaisten kansioiden salaiset totuudet olivat aina hallituksen salaliitto tai jotenkin muuten "turvallisia": ei voida olettaa, että tämä fiktio johtaisi mihinkään vakavaan tosielämän seuraukseen. Nykyään taas tämänkaltaista oletusta ei yksinkertaisesti voida tehdä. Alitajuiset reptiliaanit pitävät lapsia kellarissa orjina, tai ainakin joku saattaa ihan oikeasti uskoa tuollaiseen. Todellisuus asettaa hyvin tiukat rajat käsikirjoittajien mielikuvitukselle.

Ja sitten rotukysymykset: kun kaikki hahmot olivat valkoisia, valkoinen enemmistö yleisöstä saattoi samaistua heihin, ja myös muunväriset saattoivat ajatella että henkilöt ovat valkoisia niin kuin enemmistö, ja ainakin yrittää keskittyä juoneen eikä ihonväriin. Jos taas henkilöt ovat vähemmistötaustaisia, tulee mikä hyvänsä roolitus näyttämään poliittiselta valinnalta eikä tarinankerrontavalinnalta, ja lisäksi, koska rooleja on vain niin monta, suurin osa ihonväreistä jää nytkin pois, joten jollekulle tulee aina paha mieli. Moni valkoinen katsoja ottaa herneen nenään, jos musta salaliittohörhö tonkii hallituksen salaisuuksia, ja moni musta taas ottaa, jos musta hahmo ei usko afrosentrismiin tai vingu valkoisuusnormeista, vaikka muuten salaliittoihin uskookin. "Deep State" on toinen hyvin polarisoiva käsite. Se, suuttuuko joku katsoja kuvitteellisten valtion salaliittojen tonkimisesta, voikin ensisijaisesti riippua ihonvärin sijaan siitä, kannattaako katsoja Donald Trumpia. Uudessa versiossa "Mulder" voisikin olla trumpisti joka tonkii Deep Statea, ja "Scully" on skeptikko ja perinteisempi keskustalainen. Ja jos osalla pahiksista on tai ei ole rasistisia motiiveja, katsojat suuttuvat siitäkin.

Jos olen väärässä, myönnän sen, mutta en usko että tätä voi toteuttaa. Teknologian ja yhteiskunnan muutos on ajanut sarjan ohi, ja erilaiset rotuvaatimukset olisivat aivan yhtä paha ongelma, vaikka eläisimmekin yhä teknisellä 90-luvulla. Sekä teknologian taso että rotukysymykset, yksinään, riittävät tekemään uusintaversion mahdottomaksi.


Muokattu: kirjoitusvirheet korjattu ja sanajärjestystä korjattu.
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

Golimar

Seuraavaksi joku varmaan vaatii että Kalevala pitää fimatisoida ja näyttelijöiden on oltava gibrilejä.

Quote
X

Harri Römpötti
2:00
BRITTILÄISTEN historiallisten draamojen laatua on perinteisesti arvostettu – syystäkin. Se on ollut sikäläisen television leipälajeja, jossa muun muassa puvustus ja lavastus on tehty huolellisesti, ajankuvaa vaalien.

Viime aikoina on kuitenkin herätty huomaamaan historiallisten draamojen valkoisuus. Mustia tai muita rotuja niissä ei ole näkynyt, ei ainakaan päärooleissa. Esimerkiksi suosittu Downton Abbey (2010–2015) oli vitivalkoinen.

Tom Jones -minisarjassa toisessa pääroolissa Sophia Westernin ihonväri on vaihdettu mustaksi. Henry Fieldingin romaanissa hahmo oli valkoinen.

Sarjassa Sophia (Sophie Wilde) saapuu Jamaikalta, jossa hän syntyi kartanonherran pojan suhteesta orjaan. Äiti on kuollut lapsivuoteeseen. Ennen omaa kuolemaansa isä on testamentannut Sophialle vapauden.

MYÖS Britannian historiaa on alettu tutkia rodun näkökulmasta entistä enemmän vasta viime aikoina. On huomautettu, että Britanniassa on ollut mustia jo Rooman vallan aikaan ajanlaskun ensimmäisellä vuosisadalla.

Fieldingin romaani Tom Jones ilmestyi 1749. Sillä vuosisadalla Britanniassa on arvioitu olleen 15 000 mustaa, monissa ammateissa ja asemissa. Tuskin vähemmistöllä oli silloinkaan tasa-arvoa.

X

https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000009562028.html

Tavan

Katselin tuoreen kotimaisen scifielokuvan suursatsauksen Veden vartija, jossa kerrottiin siitä miten maailma tuhoutui kun vihreiden varoituksia ei otettu vakavasti.

Tuhoutuneessa maailmassa neekerit ovat pakkautuneet tänne Suomeen. Elokuva kuvailee suomalaisnaisten eroottisia suhteita neekeriväestöön, hyvin kouriintuntuvalla tavalla. Elokuvassa suomalainen mies on ilkeä huijari ja itsekäs mulkku. Neekerimiestä taas epäillään syyttä, hän on herkkä rakastaja, joka on valmis uhrautumaan ja riskeeraamaan henkensä suomalaisen naisen ja yhteisen hyvän vuoksi.

Löytyy elokuvasta myös kansallisomaisuuden globalisoimisen ihannointia. Pääasiallisena opetuksena on "vesi kuuluu kaikille". En tiedä onko ajatuksena ohjelmoida suomalaisia sitä varten, kun pohjavesivarojamme aletaan siirtää ylikansalliseen käyttöön. Siinä vaiheessa vesivarojen pitämistä kansallisessa omistuksessa tullaan pitämään natsismina.
This was my father's belief and this is also mine:
  Let the corn be all one sheaf--
And the grapes be all one vine,
  Ere our children's teeth are set on edge
By bitter bread and wine.

pyrokatti

Perikato on yksi niistä elokuvista jotka pitäisi ehdottomasti tehdä uudelleen niin että Hitler ja muu johtoporras on roolitettu neekereillä. Olisi mielenkiintoista seurata millaisia reaktioita tämä herättäisi. Vanha versiohan on tylsästi vitivalkoinen.
Kari Suomalainen: "Niin hassua ei pilapiirtäjä keksi, ettei se myöhemmin olisi täyttä totta."

ikuturso

Täällä on paljon puhuttu kuka saa näytellä ketä.

Voiko terve näytellä vammaista? Kuinka Tom Hanks saattoi näytellä autistia? Miten Eddie Redmayne saattoi näytellä ALS-oireyhtymän vammauttamaa Stephen Hawkingia? Entä Tom Cruise pyörätuolia käyttävää Ron Kovicia?

Jos olisin vammainen, voisin loukkaantua siitä, että terve voi elokuvassa asettua hyvinkin vammaisen asemaan, mutta portugalilainen ei kykene asettumaan hispanioolin asemaan tai kristitty juutalaisen asemaan.

Varmaan tuosta syystä monet natseja näytelleistä kantavat natsin tai vittumaisen ihmisen leimaa lopun elämäänsä, koska katsojat liian helposti kuvittelevat, että natsia voi näytellä vain natsimielinen.

Mutta onneksi afrikkalainen mies voi näytellä Mannerheimia. Suurta valkoista sotapäällikköä. Sen roolinhan omaksuu vartissa, kun vasemmistolainen kertoo näyttelijälle tämän roolihahmon edustamat arvot.

-i-

Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Roope

Quote from: ikuturso on 09.05.2023, 09:33:26
Mutta onneksi afrikkalainen mies voi näytellä Mannerheimia. Suurta valkoista sotapäällikköä. Sen roolinhan omaksuu vartissa, kun vasemmistolainen kertoo näyttelijälle tämän roolihahmon edustamat arvot.

Ohjelmat eivät ole huonoja vaan katsojat, valistaa toimittaja Tero Kartastenpää.

QuoteOhjelmien sijaan syy on kuitenkin huonoissa katsojissa. Sellaisissa, jotka luulevat, etteivät voi muuttua paremmiksi. Pahimpia on viidenlaisia.

1. Autentikot. Heille fiktiivisten sarjojen pitää olla "totta". Sen sijaan, että he huomaisivat olevansa tosikoita, he puhuvat "autenttisuudesta" ja "representaation tärkeydestä". Osa yrittää edelleen toipua siitä, että yhdessä tv-sarjassa kymmenen vuotta sitten Mannerheim oli musta.
Helsingin Sanomat: Televisio ei ole tyhmää vaan vika on näissä viidessä erilaisessa katsojassa 9.5.2023
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Titus

Muistatteko Vaaleanpunaisen pantterin Clouseaun ? Peter Sellers roolissaan.

Legendaarinen koomikko on pestattu Vaaleanpunaisen pantterin rebootin komisario Clouseauksi

QuoteKomisario Clouseauksi on napattu kukas muukaan kuin Eddie Murphy. Murphylla on melkoiset kengät täytettävänään, nimittäin Peter Sellersin luomaa ranskalaispoliisia voisi luonnehtia ikoniseksi hahmoksi. Sellersin ensimmäinen Pink Panther sai ensi-iltansa vuonna 1963.

https://www.episodi.fi/uutiset/legendaarinen-koomikko-on-pestattu-vaaleanpunaisen-pantterin-rebootin-komisario-clouseauksi/

Varmaankin seuraavaksi vaaleanpunaista pantteria esittää musta pantteri  :o
that's a bingo!

Titus


Disneyn uusin:

Lumikki ja seitsemän poliittisesti korrektia kumppania:

[tweet]1679824302462447616[/tweet]

Lumikkia esittää latino/espanjalaisen oloinen nainen (!), kyseessä joku teatteriesitys, ei elokuva.

"seven dwarves have been replaced by 'magical creatures' ". tuo maagiset olennot lienee seuraava rasistinen termi joka halutaan muuttaa korrektimpaan muotoon...

:facepalm: :facepalm: :facepalm: :facepalm: :facepalm: :facepalm: :facepalm: :facepalm: :facepalm: :facepalm: :facepalm: :facepalm:
that's a bingo!

Titus

Sex and the City uusimmalla tv-kaudella kansikuvassakin on enemmän kuukereita kuin pääosan esittäjiä :



https://www.justwatch.com/fi/sarja/and-just-like-that/kausi-2
that's a bingo!