News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Homman suuri ja kaikenkattava kaupunki- ja liikennesuunnitteluketju

Started by Mika.H, 12.04.2013, 22:50:29

Previous topic - Next topic

Golimar

Mätäpaiseille kyllä kelpaa verot mutta eivät edes viitsi hiekoittaa pyöräteitä ja tuo on vielä todella paljon käytetty reitti kun siinä on metroasema vieressä. Molemmilla puolilla tuota alikulkua oli niin liukasta etten meinannut jaloillani pysyä ja sitten piti vielä taluttaa sähköpyörää joka liukui holtittomasti. Alle 100 metrin matkaan meni luultavasti 5 minuuttia kun könysin penkkoja pitkin.  >:(

https://www.google.com/maps/place/60%C2%B014'15.1%22N+25%C2%B006'25.2%22E/@60.2375278,25.1048113,541m/data=!3m2!1e3!4b1!4m5!3m4!1s0x0:0x3e15d511b2c35bff!8m2!3d60.2375262!4d25.1070099

Skeptikko

Quote from: l'uomo normale on 13.01.2022, 22:13:13
Silloinkin taisi olla roskakuiluja mutta myös ruokaluiluja, joista nostettiin asuntoon tarjottimella ruoka keskuskeittiöstä.

Muistaakseni ainakin Hakaniemessä Helsingissä olen nähnyt talonyhtiön mihin oli rakennettu aikoinaan roskakuilu, joka ei tosin käsittääkseni ole ollut pitkään aikaan käytössä. Muistelen kuulleeni, että mm. rottaongelman takia nuo olisi poistettu käytöstä. Voi myös olla, että niihin liittyy riskejä tulipalojenkin suhteen.
En homona toivota tervetulleiksi Suomeen henkilöitä, jotka haluavat tappaa minut:
http://www.bbc.com/news/magazine-33565055

Tanskan pakolaisapu: hallitsematon tulijatulva johtamassa armageddoniin ja yhteiskuntamme tuhoon:
http://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE7963933/Sammenbrud-truer-flygtningesystem/

Fiftari

Saas nähdä mitä tästä nyt sitten tulee. Lisää ruuhkia. Siinä käy ratinan ja koskarin parkkihallit turhiksi kun autolla ei meinaa päästä hirveän helposti. Monikohan käy esim. ratinan lidlissä ostoksilla jos kauppakassia ei saa autoon. Toki voi sitä bussilla roudata mutta pakasteita ei varmasti osteta. Sitten kun tuo ratikka leviää lielahteen niin sieltä kajautetaan myös nuo vanhat matalat liikehuoneistot pois ja luodaan asuntoja.
QuoteTampereen Hämeenpuistosta halutaan tehdä puisto: "sinänsä siinä on hassu tilanne" – Tästä muutoksessa on kyse

Hämeenpuiston asemakaavan muutos Näsinpuiston ja Tiiliruukinkadun välisella osuudella alkaa. Asemakaavan osallistumis- ja arviointisuunnitelma asetettiin nähtäville Tampereella. Yleisö voi esittää kysymyksiä asiasta.

Hämeenpuiston vilkas liikenne, tapahtumapaikat ja perimmäinen luonne aiotaan yhdistää Tampereella tekeillä olevassa asemakaavan muutoksessa.

"Nämä täytyy nyt sovitella keskenään. Siihen asemakaava on ihan hyvä työkalu", kertoo Tampereen kaupungin projektiarkkitehti Katarina Surakka.

"Hämeenpuisto on siinä mielessä kiinnostava kohde, että siellä ovat edustettuna kaikki muut kulkumuodot paitsi Viikinsaaren laivat", hän kuvaa tilannetta.

XXX

Muutoksen tavoitteena on turvata Hämeenpuiston arvo historiallisena puistona, osana viherverkostoa ja Tampereen kansallista kaupunkipuistoa.

"Se on yksi Tampereen merkittävistä historiallisista puistoista an sich (omana itsenään), mutta sinänsä siinä on hassu tilanne, että se on asemakaavassa lähes kokonaan katualuetta", Surakka kertoo.

Puistoja ajatellaan Laakkosen mukaan lähtökohtaisesti virkistymisen ja viihtymisen tiloina, eikä niissä saisi kaavallisesti olla häiriöitä. "Hämeenpuisto on ympäristöhäiriöiltään hyvinkin kuormitettu paikka", hän kertoo.

"Puhummekin historiallisesta puistosta, jolloin kaupunkikuvallinen ja historiallinen arvo ovat ne, joiden takia ilman muuta Hämeenpuisto tulee nähdä puistona ja sen status tulee olla asemakaavassa puisto", Laakkonen kertoo.

Hän sanoo, että muutoksessa on lisäksi taustalla poliittinen tahto eli aikanaan tehty valtuustoaloite asemakaavamuutoksen tekemisestä.

XXX

Asemakaava ottaa kantaa myös siihen, missä kohdin Hämeenpuistossa pyöräillään tulevaisuudessa. "Nyt pyöräillään samalla hiekkakäytävällä jalankulkijoiden kanssa", Laakkonen kertoo.

Myös se otetaan Laakkosen mukaan huomioon, miten kulkeminen saadaan kaikkien kannalta viihtyisäksi ja turvalliseksi. "Asetelma on nyt, että Hämeenpuistossa kulkija ikään kuin väistää ajoneuvoliikennettä. Siellä on sivuun vedettyjä ylityspaikkoja."

Hämeenpuistossa haetaan ratkaisuja myös ilmanlaatuun ja liikenteen aiheuttamaan meluun, jotta väki viihtyisi siellä.

"Nythän se on luonteeltaan aika paljon läpikulkupaikka", Surakka sanoo. "Aika harva on siellä piknikillä. Aika kovaluonteinen pitää ihmisen olla, että viitsii istua siinä."
Aamulehti
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

P

Quote from: Titus on 11.01.2022, 15:22:56
Mitenköhän esim tämän kohdan lumen auraus on suunniteltu tehtäväksi ?

googlelinkki Vantaan ja Hgin rajalle:

https://www.google.fi/maps/@60.2480329,25.0861883,3a,75y,20.89h,80.93t/data=!3m6!1e1!3m4!1soQuqTTGM53zgkVoNUBoSNg!2e0!7i13312!8i6656?hl=fi


:o

Kalliisti erikoistyönä? Mutta suunnittelija luultavasti uskoo ihmisen aiheuttamaan ilmastonmuutokseen? Sen mukaanhan lumiset talvet ovat mennyttä.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

no future

Quote from: JoKaGO on 13.01.2022, 22:27:41
Quote from: l'uomo normale on 13.01.2022, 22:13:13
Quote from: Titus on 13.01.2022, 14:00:42
Quote from: no future on 13.01.2022, 13:32:43
Kierrätyskö sua noin vituttaa? Onhan se hirveetä että tiheässä kaupungissa ei tukoteta sekajäteastioita ihan aina niillä pizzalaatikoilla.

Eikö Kalasataman alueella ole se putkijätejärjestelmä ?

Nuo toimivat kierrätyssysteemit on tosi jees ja on mielenkiintoista seurata miten ne toimii käytännössä. Harmi, että niistä "seurantauutisoidaan" yleensa vasta kun jotain ongelmaa on, esim kun mainittu putkijärjestelmä nikotteli aluksi.

Suursuolla ja Kivistössä on, ongelmineen.  Mutta ne on metsälähiöitä (toistaiseksi). Luulen että putkijätesysteemien vetäminen kantakaupunkiin olisi haastavampaa.

Muutoin noissa uudiskohteissa erityispalveluin kiinnostaa se että vastaavia taisi olla viimeksi sata vuotta sitten, eli että taloyhtiö tarjoaa muutakin kuin perusasumista. Silloinkin taisi olla roskakuiluja mutta myös ruokaluiluja, joista nostettiin asuntoon tarjottimella ruoka keskuskeittiöstä. Poirot-tv-sarjassa ainakin oli. Sitten tuli sodat, inflaatio ja varakkaamman keskiluokan suhteellisen aseman lasku, jolloin kysyntä tuollaiselle väheni. Myöhemmin kodinkoneet vähensivät palveluskunnan tarvetta.

Tässäkin konkretisoituu sosialismin perusydinongelma. Vain rikkailla on varaa johonkin palveluun -> tapettava pois.
Vaihtoehtona tietenkin olisi kehittää palvelua niin, että ensin keskiluokalla, sitten muillakin, olisi varaa tuohon palveluun (eli verotuksen kautta keskiluokka maksaisi koko paskan).
Niissä Redin torneissahan on aulapalvelutkin. En tosin tiedä mitä kaikkea ton consierge:n toimenkuvaan kuuluu.

Titus

Naapurit kimpaantuivat helsinkiläisessä lähiössä: 130 asunnon kerrostaloon rakennettiin vain 10 autopaikkaa – "Kadunvarsi on aivan tukossa"

QuoteSiilitien ja Kettutien risteykseen toissa vuonna valmistuneessa Hoasin opiskelijatalossa on 130 asuntoa, mutta vain kymmenen autopaikkaa.

Naapureiden mukaan opiskelijoilla on kuitenkin huomattavasti enemmän autoja ja he pysäköivät viereisen Näätätien varteen.

– Oli kaunis ajatus, että helsinkiläisillä opiskelijoilla ei olisi autoja, mutta totuus on aivan toinen. Nyt koko Näätätien kadunvarsipaikat ovat aivan tukossa eikä paikkoja riitä esimerkiksi naapuriyhtiöiden vieraille, sanoo Helsingin Uutisiin yhteyttä ottanut mies.

– Ennen opiskelijatalon valmistumista tässä oli hyvin tilaa. Osasimme odottaa ongelmaa, kun kuulimme että autopaikkoja tulee vain kymmenen. Talossamme toimii vuokrattava kerhotila, jonka kävijöille ei ole enää vapaita parkkipaikkoja, sanoo Näätätiellä asuva Airi Kontio, 71.

MYÖS opiskelijat ovat kiinnittäneet huomiota autopaikkojen vähäiseen määrään.

23-vuotias Johanna Saikkonen asui Kettutiellä aiemmin kumppanin kanssa, jolla oli auto.

– Minulla oli oma autopaikka ja käytimme autoa paljon. Käytän nyt joukkoliikennettä enkä hankkisi omaa autoa. Olen ihmetellyt autopaikkojen vähäisyyttä eikä kymmenen autopaikkaa kannusta autoiluun.

https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/4439462


autottoman kaupungin tavoitteet täyttyvät  ;D

that's a bingo!

Eino P. Keravalta

Pitäisi olla pykälä, että jokaista 50 neliötä kohti on pakko rakentaa yksi autopaikka.

Autot eivät tule häviämään sillä, että pysäköintipaikat poistetaan. Autoa tarvitseva hakee sitten asuntonsa muualta. Päättäjät tuntuvat elävän jossain kummallisessa harhassa, jonka mukaan autoilla ajellaan vain kiusalla ja huvikseen - ei kyetä ymmärtämään, että autoilu on Suomessa niin kallista, että 99,9 prosenttia ihmisistä ajaa autolla siksi, että se on käytännössä pakko hinnasta ja autoilun vaikeuttamisesta huolimatta.

Jos tänä päivänä joku kaupunki haluaa muuttovoittoa hyvistä veronmaksajista, sen kannattaisi pitää huoli autoilun mahdollisuuksista.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Siili

Quote from: Titus on 16.01.2022, 11:38:18
Naapurit kimpaantuivat helsinkiläisessä lähiössä: 130 asunnon kerrostaloon rakennettiin vain 10 autopaikkaa – "Kadunvarsi on aivan tukossa"

Quote
– Oli kaunis ajatus, että helsinkiläisillä opiskelijoilla ei olisi autoja, mutta totuus on aivan toinen. Nyt koko Näätätien kadunvarsipaikat ovat aivan tukossa eikä paikkoja riitä esimerkiksi naapuriyhtiöiden vieraille, sanoo Helsingin Uutisiin yhteyttä ottanut mies.

– Ennen opiskelijatalon valmistumista tässä oli hyvin tilaa. Osasimme odottaa ongelmaa, kun kuulimme että autopaikkoja tulee vain kymmenen. Talossamme toimii vuokrattava kerhotila, jonka kävijöille ei ole enää vapaita parkkipaikkoja, sanoo Näätätiellä asuva Airi Kontio, 71.

.

https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/4439462

autottoman kaupungin tavoitteet täyttyvät  ;D

Ei vielä täysin.  Näätätielle (ja muuallekin) pitää ehdottomasti saada ympärivuorokautinen parkkeerauksen maksullisuus.  Näin opiskelija-asuntojen asukkaat ja alueella vierailevat oppivat välttämään autoilua.

Muuten, mitenköhän nuo kymmenen autopaikkaa annostellaan asukkaiden kesken?

Titus

Quote from: Siili on 16.01.2022, 12:12:27
Muuten, mitenköhän nuo kymmenen autopaikkaa annostellaan asukkaiden kesken?

Normikäytäntö on, että talon ekat asukkaat saivat ostaa/varata merkityn paikan ja sen jälkeen jonottamalla. Joku paikan saanut lähtee talosta -> se menee jonon ekalle.

Ehkä näihinkin voisi laittaa esim joka toinen kuukausi tapahtuvan huutokaupan ? Kymmenen eniten tarjoavaa saavat parkkeerata paikoille kahden kuukauden ajan  :D

that's a bingo!

Fiftari

Itse odotan tässä autoilun vastaisessa ilmapiirissä sitä että joku taho kieltää autoilun vaikka helsingin kaupunkialueella kokonaan, sen tarkemmin erittelemättä. No sitten todetaan että muuttoautoilla, jakeluautoilla tai muillakaan tavaroita toimittavilla ajoneuvoilla ei ole asiaa kaupunkiin, ja taas raavitaan päätä että miksi keskusta näivettyy. Aiemmin olisin vain naureskellut ettei tällaista voisi koskaan tapahtua mutta nykyisin en ole edes niin varma.
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

no future

Quote from: Titus on 16.01.2022, 11:38:18
Naapurit kimpaantuivat helsinkiläisessä lähiössä: 130 asunnon kerrostaloon rakennettiin vain 10 autopaikkaa – "Kadunvarsi on aivan tukossa"

QuoteSiilitien ja Kettutien risteykseen toissa vuonna valmistuneessa Hoasin opiskelijatalossa on 130 asuntoa, mutta vain kymmenen autopaikkaa.

Naapureiden mukaan opiskelijoilla on kuitenkin huomattavasti enemmän autoja ja he pysäköivät viereisen Näätätien varteen.

– Oli kaunis ajatus, että helsinkiläisillä opiskelijoilla ei olisi autoja, mutta totuus on aivan toinen. Nyt koko Näätätien kadunvarsipaikat ovat aivan tukossa eikä paikkoja riitä esimerkiksi naapuriyhtiöiden vieraille, sanoo Helsingin Uutisiin yhteyttä ottanut mies.

– Ennen opiskelijatalon valmistumista tässä oli hyvin tilaa. Osasimme odottaa ongelmaa, kun kuulimme että autopaikkoja tulee vain kymmenen. Talossamme toimii vuokrattava kerhotila, jonka kävijöille ei ole enää vapaita parkkipaikkoja, sanoo Näätätiellä asuva Airi Kontio, 71.

MYÖS opiskelijat ovat kiinnittäneet huomiota autopaikkojen vähäiseen määrään.

23-vuotias Johanna Saikkonen asui Kettutiellä aiemmin kumppanin kanssa, jolla oli auto.

– Minulla oli oma autopaikka ja käytimme autoa paljon. Käytän nyt joukkoliikennettä enkä hankkisi omaa autoa. Olen ihmetellyt autopaikkojen vähäisyyttä eikä kymmenen autopaikkaa kannusta autoiluun.

https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/4439462


autottoman kaupungin tavoitteet täyttyvät  ;D

Hertsikkahan ei ole asukaspysäköintialuetta, niin nyt sitten kanta-astujat ihmettelee kun ilmaiset parkkipaikat on aina täynnä. Tervetuloa kaupunkiin.

no future

Quote from: Eino P. Keravalta on 16.01.2022, 11:47:00
Pitäisi olla pykälä, että jokaista 50 neliötä kohti on pakko rakentaa yksi autopaikka.

Autot eivät tule häviämään sillä, että pysäköintipaikat poistetaan. Autoa tarvitseva hakee sitten asuntonsa muualta. Päättäjät tuntuvat elävän jossain kummallisessa harhassa, jonka mukaan autoilla ajellaan vain kiusalla ja huvikseen - ei kyetä ymmärtämään, että autoilu on Suomessa niin kallista, että 99,9 prosenttia ihmisistä ajaa autolla siksi, että se on käytännössä pakko hinnasta ja autoilun vaikeuttamisesta huolimatta.

Jos tänä päivänä joku kaupunki haluaa muuttovoittoa hyvistä veronmaksajista, sen kannattaisi pitää huoli autoilun mahdollisuuksista.
Helsingissähän toi sun autopaikkanormisi tarkoittaisi vaatimattomasti 450 000 pysäköintipaikkaa. Se olisikin vaan reilut 2 paikkaa per stadilaisilla käytössä olevat henkilöautot.

Eino P. Keravalta

Quote from: no future on 16.01.2022, 14:32:16
Quote from: Eino P. Keravalta on 16.01.2022, 11:47:00
Pitäisi olla pykälä, että jokaista 50 neliötä kohti on pakko rakentaa yksi autopaikka.

Autot eivät tule häviämään sillä, että pysäköintipaikat poistetaan. Autoa tarvitseva hakee sitten asuntonsa muualta. Päättäjät tuntuvat elävän jossain kummallisessa harhassa, jonka mukaan autoilla ajellaan vain kiusalla ja huvikseen - ei kyetä ymmärtämään, että autoilu on Suomessa niin kallista, että 99,9 prosenttia ihmisistä ajaa autolla siksi, että se on käytännössä pakko hinnasta ja autoilun vaikeuttamisesta huolimatta.

Jos tänä päivänä joku kaupunki haluaa muuttovoittoa hyvistä veronmaksajista, sen kannattaisi pitää huoli autoilun mahdollisuuksista.
Helsingissähän toi sun autopaikkanormisi tarkoittaisi vaatimattomasti 450 000 pysäköintipaikkaa. Se olisikin vaan reilut 2 paikkaa per stadilaisilla käytössä olevat henkilöautot.

Olen avoin paremmille ehdotuksille. Niitä varmasti on.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

no future

Quote from: Eino P. Keravalta on 16.01.2022, 14:39:51
Quote from: no future on 16.01.2022, 14:32:16
Quote from: Eino P. Keravalta on 16.01.2022, 11:47:00
Pitäisi olla pykälä, että jokaista 50 neliötä kohti on pakko rakentaa yksi autopaikka.

Autot eivät tule häviämään sillä, että pysäköintipaikat poistetaan. Autoa tarvitseva hakee sitten asuntonsa muualta. Päättäjät tuntuvat elävän jossain kummallisessa harhassa, jonka mukaan autoilla ajellaan vain kiusalla ja huvikseen - ei kyetä ymmärtämään, että autoilu on Suomessa niin kallista, että 99,9 prosenttia ihmisistä ajaa autolla siksi, että se on käytännössä pakko hinnasta ja autoilun vaikeuttamisesta huolimatta.

Jos tänä päivänä joku kaupunki haluaa muuttovoittoa hyvistä veronmaksajista, sen kannattaisi pitää huoli autoilun mahdollisuuksista.
Helsingissähän toi sun autopaikkanormisi tarkoittaisi vaatimattomasti 450 000 pysäköintipaikkaa. Se olisikin vaan reilut 2 paikkaa per stadilaisilla käytössä olevat henkilöautot.

Olen avoin paremmille ehdotuksille. Niitä varmasti on.
Niin siis Siilitiellä asukkaat on tottunut pysäköimään ilmaiseksi tienvarteen, ja nyt niitä vituttaa kun uudetkin asukkaat pysäköi ilmaiseksi siihen tienvarteen. Kikkelis kokkelis vaan, mutta ilmainen pysäköinti ei toimi niin että sen auton saisi joka päivä just siihen oman kotirapun eteen. Edes suurin osa maksullisesta pysäköinnistä ei tiheästi asutussa kaupungissa toimi niin.

Odotan jo innoissani sitä kitinää mikä alkaa kun maksullista asukaspysäköintiä jossain vaiheessa laajennetaan metrolinjaa pitkin itäänpäin.  Euro päivässä auton seisottamisesta kotikadulla, riistoa ja ryöstöä!

Eino P. Keravalta

Kaikesta päätellen Helsinki alkaa olla jo täyteen rakennettu.

Ehdotin jo vuosia sitten Helsinkiin uudisrakennuskieltoa pariksi vuosikymmeneksi. Suomessa on kyllä tilaa asua muuallakin. Ei kaikkien tarvitse asua Helsingissä, pääkaupunkiseudulla tai kehyskunnissa, varsinkaan kun väkiluku on jatkuvassa laskussa - poislukien kelaperäinen maahanmuutto.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Väestönvaihtaja

Quote from: Eino P. Keravalta on 16.01.2022, 15:09:40
Kaikesta päätellen Helsinki alkaa olla jo täyteen rakennettu.

Ehdotin jo vuosia sitten Helsinkiin uudisrakennuskieltoa pariksi vuosikymmeneksi. Suomessa on kyllä tilaa asua muuallakin. Ei kaikkien tarvitse asua Helsingissä, pääkaupunkiseudulla tai kehyskunnissa, varsinkaan kun väkiluku on jatkuvassa laskussa - poislukien kelaperäinen maahanmuutto.
Harvoin kuulee näin huonoja ehdotuksia edes sosialisteilta ja heidän track recordinsa talouden suhteen on sentään todella huono. Asunnoille Helsingissä on kysyntää, joten uusien asuntojen rakentamisen kieltäminen olisi erittäin typerää. Helsinkiin tulee rakentaa enemmän asuntoja ja mahdollisimman tiiviisti ja korkeasti. Helsinki ei ole maailman mittakaavassa erityisen tiiviisti rakennettu kaupunki.

Uudet asunnot tarjoavat mahdollisuuden Helsinkiin muuttamiseen heille jotka sinne haluavat muuttaa, mutta ne eivät pakota ketään muuttamaan Helsinkiin. Jos ongelmaksi koetaan Helsingin vetovoima, mikä tässä näyttää olevan ongelma, silloin ratkaisu ei ole estää sinne muuttaminen, vaan syrjäseutujen kehittäminen.

Pakolliset autopaikat 50 neliötä kohti nekin ovat hölmö idea. Kaikilla ihmisillä, kuten minulla, ei ole tarvetta tai halua omistaa autoa. Autopaikka minua varten olisi turha autopaikka.

Uuno Nuivanen

QuoteUudet asunnot tarjoavat mahdollisuuden Helsinkiin muuttamiseen heille jotka sinne haluavat muuttaa...

No sitähän tässä juuri pelätäänkin. Vain sosiaaliturvaperäisillä maahanmuuttajilla kun on varaa sinne tulla.  :(

Väestönvaihtaja

Quote from: Uuno Nuivanen on 16.01.2022, 15:35:58
QuoteUudet asunnot tarjoavat mahdollisuuden Helsinkiin muuttamiseen heille jotka sinne haluavat muuttaa...

No sitähän tässä juuri pelätäänkin. Vain sosiaaliturvaperäisillä maahanmuuttajilla kun on varaa sinne tulla.  :(
Uusien asuntojen rakentamisen estäminen nostaisi hintoja entisestään.

Tälläistä ajattelua jossa muuttaminen halutaan estää pakolla sen sijaan että kehitetään asuinpaikasta miellyttävämpi asuinympäristö on toki esiintynyt muuallakin, esimerkiksi Itä-Saksassa ja Pohjois-Koreassa.

Siili

Quote from: no future on 16.01.2022, 14:53:48

Niin siis Siilitiellä asukkaat on tottunut pysäköimään ilmaiseksi tienvarteen, ja nyt niitä vituttaa kun uudetkin asukkaat pysäköi ilmaiseksi siihen tienvarteen. Kikkelis kokkelis vaan, mutta ilmainen pysäköinti ei toimi niin että sen auton saisi joka päivä just siihen oman kotirapun eteen. Edes suurin osa maksullisesta pysäköinnistä ei tiheästi asutussa kaupungissa toimi niin.

Herkkä vittuuntumisesi toisten julkiseen harmitukseen on noteerattu.  Siinä ei ole mitään uutta. 

Minusta kuitenkin opiskelijatalon naapurien narinan ensisijainen syy oli uuden yhtiön alhaiset normit autopaikoille, ei uusien asukkaitten (arvattava) käytös sinänsä. Vanhoissa yhtiössä suurimmalle osalle autollisista asujista löytyy autopaikka omalta tontilta, jolloin kadulta on aikaisemmin löytynyt hyvin tilaa vieraillekin.  Niukat normit uudisrakennukselle aiheuttavat kadun käyttämistä nyt enenevässä määrin vakiparkkeeraukseen, mikä luonnollisesti pännii väljiin katuihin tottuneita.  Jos ymmärsin artikkelin oikein, tyytymättömät toivat vain esiin tuntemuksensa, eivätkä suunnittele minkään sortin (jälkikäteistä) nimbyilyä asian tiimoilta.  Meinaatko, että intersektionaalisessa vertailussa heidän uhristatuksensa on liian alhainen, jotta he voisivat avata suunsa?

Ohessa kuva Näätätieltä vuodelta 2009:

https://www.google.com/maps/@60.2066811,25.0402069,3a,75y,173.64h,87.02t/data=!3m6!1e1!3m4!1saXeaKcC_MYmcJOBP1loeEA!2e0!7i13312!8i6656

Titus

Quote from: no future on 16.01.2022, 14:53:48
Euro päivässä auton seisottamisesta kotikadulla, riistoa ja ryöstöä!

€/päivä riippumatta löytyykö parkkipaikkaa vai ei  ;D


omalla kotikadulla näyttää lumikinokset vääjäämättä taas valtaavan viidenneksen autopaikoista. joko tila loppui Lauttasaaren sillalta,vai miten se lumijuttu meni Anni ?

that's a bingo!

Eino P. Keravalta

Quote from: Hae-won on 16.01.2022, 15:32:17
Quote from: Eino P. Keravalta on 16.01.2022, 15:09:40
Kaikesta päätellen Helsinki alkaa olla jo täyteen rakennettu.

Ehdotin jo vuosia sitten Helsinkiin uudisrakennuskieltoa pariksi vuosikymmeneksi. Suomessa on kyllä tilaa asua muuallakin. Ei kaikkien tarvitse asua Helsingissä, pääkaupunkiseudulla tai kehyskunnissa, varsinkaan kun väkiluku on jatkuvassa laskussa - poislukien kelaperäinen maahanmuutto.
Harvoin kuulee näin huonoja ehdotuksia edes sosialisteilta ja heidän track recordinsa talouden suhteen on sentään todella huono. Asunnoille Helsingissä on kysyntää, joten uusien asuntojen rakentamisen kieltäminen olisi erittäin typerää. Helsinkiin tulee rakentaa enemmän asuntoja ja mahdollisimman tiiviisti ja korkeasti. Helsinki ei ole maailman mittakaavassa erityisen tiiviisti rakennettu kaupunki.

Uudet asunnot tarjoavat mahdollisuuden Helsinkiin muuttamiseen heille jotka sinne haluavat muuttaa, mutta ne eivät pakota ketään muuttamaan Helsinkiin. Jos ongelmaksi koetaan Helsingin vetovoima, mikä tässä näyttää olevan ongelma, silloin ratkaisu ei ole estää sinne muuttaminen, vaan syrjäseutujen kehittäminen.

Pakolliset autopaikat 50 neliötä kohti nekin ovat hölmö idea. Kaikilla ihmisillä, kuten minulla, ei ole tarvetta tai halua omistaa autoa. Autopaikka minua varten olisi turha autopaikka.

Jos itselläsi ei ole käyttöä autopaikalle, voit aina vuokrata sen  :)
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Mikke70

Quote from: Eino P. Keravalta on 16.01.2022, 16:27:27
Quote from: Hae-won on 16.01.2022, 15:32:17
Quote from: Eino P. Keravalta on 16.01.2022, 15:09:40
Kaikesta päätellen Helsinki alkaa olla jo täyteen rakennettu.

Ehdotin jo vuosia sitten Helsinkiin uudisrakennuskieltoa pariksi vuosikymmeneksi. Suomessa on kyllä tilaa asua muuallakin. Ei kaikkien tarvitse asua Helsingissä, pääkaupunkiseudulla tai kehyskunnissa, varsinkaan kun väkiluku on jatkuvassa laskussa - poislukien kelaperäinen maahanmuutto.
Harvoin kuulee näin huonoja ehdotuksia edes sosialisteilta ja heidän track recordinsa talouden suhteen on sentään todella huono. Asunnoille Helsingissä on kysyntää, joten uusien asuntojen rakentamisen kieltäminen olisi erittäin typerää. Helsinkiin tulee rakentaa enemmän asuntoja ja mahdollisimman tiiviisti ja korkeasti. Helsinki ei ole maailman mittakaavassa erityisen tiiviisti rakennettu kaupunki.

Uudet asunnot tarjoavat mahdollisuuden Helsinkiin muuttamiseen heille jotka sinne haluavat muuttaa, mutta ne eivät pakota ketään muuttamaan Helsinkiin. Jos ongelmaksi koetaan Helsingin vetovoima, mikä tässä näyttää olevan ongelma, silloin ratkaisu ei ole estää sinne muuttaminen, vaan syrjäseutujen kehittäminen.

Pakolliset autopaikat 50 neliötä kohti nekin ovat hölmö idea. Kaikilla ihmisillä, kuten minulla, ei ole tarvetta tai halua omistaa autoa. Autopaikka minua varten olisi turha autopaikka.

Jos itselläsi ei ole käyttöä autopaikalle, voit aina vuokrata sen  :)

Noilla autopaikkamäärillä ei taitaisi autopaikalle olla kysyntää. Toki keskustassa luolassa oleva paikka kiinnostaisi moniakin. Edullisesti. Hesan laitamilla noista ei maksa kukaan yhtään mitään.
Donald—I appreciate the free publicity for Borat! I admit, I don't find you funny either. But yet the whole world laughs at you.

no future

Quote from: Mikke70 on 16.01.2022, 16:33:53
Quote from: Eino P. Keravalta on 16.01.2022, 16:27:27
Quote from: Hae-won on 16.01.2022, 15:32:17
Quote from: Eino P. Keravalta on 16.01.2022, 15:09:40
Kaikesta päätellen Helsinki alkaa olla jo täyteen rakennettu.

Ehdotin jo vuosia sitten Helsinkiin uudisrakennuskieltoa pariksi vuosikymmeneksi. Suomessa on kyllä tilaa asua muuallakin. Ei kaikkien tarvitse asua Helsingissä, pääkaupunkiseudulla tai kehyskunnissa, varsinkaan kun väkiluku on jatkuvassa laskussa - poislukien kelaperäinen maahanmuutto.
Harvoin kuulee näin huonoja ehdotuksia edes sosialisteilta ja heidän track recordinsa talouden suhteen on sentään todella huono. Asunnoille Helsingissä on kysyntää, joten uusien asuntojen rakentamisen kieltäminen olisi erittäin typerää. Helsinkiin tulee rakentaa enemmän asuntoja ja mahdollisimman tiiviisti ja korkeasti. Helsinki ei ole maailman mittakaavassa erityisen tiiviisti rakennettu kaupunki.

Uudet asunnot tarjoavat mahdollisuuden Helsinkiin muuttamiseen heille jotka sinne haluavat muuttaa, mutta ne eivät pakota ketään muuttamaan Helsinkiin. Jos ongelmaksi koetaan Helsingin vetovoima, mikä tässä näyttää olevan ongelma, silloin ratkaisu ei ole estää sinne muuttaminen, vaan syrjäseutujen kehittäminen.

Pakolliset autopaikat 50 neliötä kohti nekin ovat hölmö idea. Kaikilla ihmisillä, kuten minulla, ei ole tarvetta tai halua omistaa autoa. Autopaikka minua varten olisi turha autopaikka.

Jos itselläsi ei ole käyttöä autopaikalle, voit aina vuokrata sen  :)

Noilla autopaikkamäärillä ei taitaisi autopaikalle olla kysyntää. Toki keskustassa luolassa oleva paikka kiinnostaisi moniakin. Edullisesti. Hesan laitamilla noista ei maksa kukaan yhtään mitään.
Tästähän juuri on kyse tossa Siilitien tapauksessakin. Kuvitellaan asuvansa Hesan laitamilla, vaikka se kaupunki levittäytyy vauhdilla siihen omaan naapurustoon.

En Suoraan sanottuna tiedä tarkemmin Siilitien-Herttoniemen tai edes vanhan Hertsikan teollisuusalueen-Roihupellon rakentamissuunnitelmista, etenkään pysäköintitalojen suhteen, mutta oletettavasti sinne on aika helkkaristi uudisrakentamista tulossa.

Hämeenlinnan Oraakkeli

Quote from: Eino P. Keravalta on 16.01.2022, 15:09:40
Kaikesta päätellen Helsinki alkaa olla jo täyteen rakennettu.

Ehdotin jo vuosia sitten Helsinkiin uudisrakennuskieltoa pariksi vuosikymmeneksi. Suomessa on kyllä tilaa asua muuallakin. Ei kaikkien tarvitse asua Helsingissä, pääkaupunkiseudulla tai kehyskunnissa, varsinkaan kun väkiluku on jatkuvassa laskussa - poislukien kelaperäinen maahanmuutto.

Helsinki ei ole täyteenrakennettua nähnytkään. Suurkaupungeissa on moninkertaisesti asukkaita per neliökilometri.

jmk

Quote from: no future on 16.01.2022, 14:26:36
Quote
Naapurit kimpaantuivat helsinkiläisessä lähiössä: 130 asunnon kerrostaloon rakennettiin vain 10 autopaikkaa – "Kadunvarsi on aivan tukossa"

Hertsikkahan ei ole asukaspysäköintialuetta, niin nyt sitten kanta-astujat ihmettelee kun ilmaiset parkkipaikat on aina täynnä. Tervetuloa kaupunkiin.

"Tervetuloa kaupunkiin", mutta ei niin päin, että "te tulitte kaupunkiin joten kikkelis kokkelis, mitäs odotitte". Vaan päinvastoin: "Kaupunki tuli kylään pyytämättä ja yllättäen, sopeutukaapas nyt siihen".

Tilannehan oli asukkaiden kannalta ihan reilassa, kunnes heidän asuinympäristöään muutettiin. Turha silloin nenäkkäästi viisastella, että tervetuloa kaupunkiin.

Siener



Kyllä murhemielin katson (nykyään mahdollisimman kaukaa) Helsingin rappiota.

Vielä 1990-luvulla, nuorena opiskelijatyttönä, oli hauskaa päästä kesätöihin Helsinkiin, asua viikolla lähisukulaisella kesävuokralaisena, haistella sitä Helsingin henkeä viihtyisässä ja turvallisessa pääkaupungissamme.

Työn ja sukuloinnin vuoksi olen vuosien mittaan melko usein pääkaupungissamme käynyt.

Mutta nyttemmin en enää.

Kampin matkakeskuksessa vaihdan vain yhdestä kaukoliikenteen bussista toiseen.

Tuo turvaton monikulttuurinen shithole ei saa minulta "palveluistaan" euroakaan !

-PPT-

Ei tarvitse mennä kauemmaksi kuin Tukholmaan, joka sekään ei mikään suurkaupunki ole, niin siellä asuu Helsingin kokoisella alueella 200000 ihmistä enemmän kuin Helsingissä.

Väestönvaihtaja

Quote from: Eino P. Keravalta on 16.01.2022, 16:27:27
Quote from: Hae-won on 16.01.2022, 15:32:17
Quote from: Eino P. Keravalta on 16.01.2022, 15:09:40
Kaikesta päätellen Helsinki alkaa olla jo täyteen rakennettu.

Ehdotin jo vuosia sitten Helsinkiin uudisrakennuskieltoa pariksi vuosikymmeneksi. Suomessa on kyllä tilaa asua muuallakin. Ei kaikkien tarvitse asua Helsingissä, pääkaupunkiseudulla tai kehyskunnissa, varsinkaan kun väkiluku on jatkuvassa laskussa - poislukien kelaperäinen maahanmuutto.
Harvoin kuulee näin huonoja ehdotuksia edes sosialisteilta ja heidän track recordinsa talouden suhteen on sentään todella huono. Asunnoille Helsingissä on kysyntää, joten uusien asuntojen rakentamisen kieltäminen olisi erittäin typerää. Helsinkiin tulee rakentaa enemmän asuntoja ja mahdollisimman tiiviisti ja korkeasti. Helsinki ei ole maailman mittakaavassa erityisen tiiviisti rakennettu kaupunki.

Uudet asunnot tarjoavat mahdollisuuden Helsinkiin muuttamiseen heille jotka sinne haluavat muuttaa, mutta ne eivät pakota ketään muuttamaan Helsinkiin. Jos ongelmaksi koetaan Helsingin vetovoima, mikä tässä näyttää olevan ongelma, silloin ratkaisu ei ole estää sinne muuttaminen, vaan syrjäseutujen kehittäminen.

Pakolliset autopaikat 50 neliötä kohti nekin ovat hölmö idea. Kaikilla ihmisillä, kuten minulla, ei ole tarvetta tai halua omistaa autoa. Autopaikka minua varten olisi turha autopaikka.

Jos itselläsi ei ole käyttöä autopaikalle, voit aina vuokrata sen  :)
Noin monelle autopaikalle ei ole kysyntää. Helsingissä autottomuus ei ole lainkaan harvinaista. Autopaikan vuokraamisen aiheuttamalta vaivalta säästyy kun sitä paikkaa ei ole ollenkaan.

Helsingin uudisrakentamisen vähentämistä voidaan harkita sitten, kun Helsingissä on yhtä tiheä asutus kuin alla olevassa kuvassa esiintyvässä kaupungissa.

Eino P. Keravalta

Quote from: Hämeenlinnan Oraakkeli on 16.01.2022, 17:51:37
Quote from: Eino P. Keravalta on 16.01.2022, 15:09:40
Kaikesta päätellen Helsinki alkaa olla jo täyteen rakennettu.

Ehdotin jo vuosia sitten Helsinkiin uudisrakennuskieltoa pariksi vuosikymmeneksi. Suomessa on kyllä tilaa asua muuallakin. Ei kaikkien tarvitse asua Helsingissä, pääkaupunkiseudulla tai kehyskunnissa, varsinkaan kun väkiluku on jatkuvassa laskussa - poislukien kelaperäinen maahanmuutto.

Helsinki ei ole täyteenrakennettua nähnytkään. Suurkaupungeissa on moninkertaisesti asukkaita per neliökilometri.

Pelkkien numeroiden tuijottaminen tässä ei taitane tehdä autuaaksi.

Helsinki on jo enemmän kuin täyteenrakennettu paikoin, jos käytetään sosiaalisia, viihtyvyyteen liittyviä mittareita, arvoja ja asukkaiden tyytyväisyyden astetta.

Minäkin - vaikka maalainen olenkin - pidän urbaanista menosta ja sellaista edustaa vaikkapa Helsingin historiallinen kivikeskusta niemellään. Se on kaunis, viihtyisä, sopivan urbaani ja monokulttuurillisesti syväulotteinen ja  rikas.

Tämä ei tarkoita sitä, että joku Kivikko, Konala tai Pukinmäki pitäisi rakentaa yhtä tiiviisti kun niillä ei ole keskustan vetovoimaa ja varsinkaan kun niille ehdolla oleva nyky-arkkitehtuuri on vastenmielistä, epäesteettistä tusinatavaraa, joka estää ihmisiä viihtymästä, juurtumasta ja kokemasta jotain iloa ympäristöstään.

Jos jonkun mielestä Helsinki on aivan liian väljästi rakennettu, menköön kysymään jostain Stansvikin kartanon naapurustosta, haluavatko he alueelleen lisää neukkukuutioita ja matuja vai haluavatko he säästää luontoa ja pommittaa kivikasoiksi jo valmistuneetkin, modernit betoni-ihmissäilyttämöt..

Kun Helsingin rajalta ajaa mihin tahansa suuntaan parikymmentä minuuttia, ollaan ihan pystymetsässä. Jos muuttopainetta on, niin tilaa kyllä riittää. Ei Stadista tarvitse ampua jokaista kalliota muruiksi tai kaataa jokaista puistikkoa uudeksi tusina-arkkitehtuurin ulkoilmamuseoksi. Kaupungin pitää myös hengittää. Eiköhän Stadi ole jo tarpeeksi täynnä.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Väestönvaihtaja

Quote from: Eino P. Keravalta on 16.01.2022, 18:40:34
Kun Helsingin rajalta ajaa mihin tahansa suuntaan parikymmentä minuuttia, ollaan ihan pystymetsässä.
Aivan! Helsingin tiivis rakentaminen ei estä pystymetsässä asumista. Suomessa kyllä pystymetsää riittää heille, jotka siellä haluavat asua. Sen sijaan Helsingin tiiviin rakentamisen estäminen estää tiiviissä kaupungissa asumisen ellei muuta ulkomaille.

Annetaan kaikille mahdollisuus asua mieluisissa asuinpaikoissa. Helsingin tiivis rakentaminen tarjoaa mahdollisuuden asua tiiviissä kaupungissa heille, jotka sellaisessa haluavat asua, muttei se pakota pystymetsästä nauttivia muuttamaan Helsinkiin.

Tiiviin rakentamisen vastustaminen olisi ymmärrettävää jos Suomi olisi pieni maa jossa on pulaa pystymetsästä. Näin ei kuitenkaan ole, vaan tilanne on aivan päinvastainen.

Tiivis rakentaminen myös vähentää auton omistamisen tarvetta. Vähemmän tarvetta valittaa autoilun verotuksesta ja pysäköintipaikkojen puutteesta.