News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Homman suuri ja kaikenkattava kaupunki- ja liikennesuunnitteluketju

Started by Mika.H, 12.04.2013, 22:50:29

Previous topic - Next topic

insinörtti

Työkkäristä tarjosivat työläisiä 5 euroa/h maksua vastaan. Niitä kun istuttaa Transitin penkillä, niin voivat siirtää autoa jos uhkaava lappuliisa lähestyy. Vaikka pitäisi webastoa päällä, niin polttoainekulujenkaan jälkeen 7€/h ei ylittyisi - kun sitä kiuasta ei tarvitse kaasu pohjassa huudattaa. Voisivatko pysäköintiavustajat olla Suomen uusi Nokia?

Paawo

Kunpa vain Suomen kaupungit Helsingin johdolla nojaisivat kaiken muunkin toimintansa vain ja ainoastaan siihen kysynnän ja tarjonnan lakiin.
Näin toivon isänä ja veronmaksajana. :)
Ylläoleva teksti on kiihtymystilassa kirjoitettua uhoamista. KKO:2017:52

"Ei ole mahdollista houkutella parhaita osaajia, jos samalla pyllistetään kaikille, jotka pökkäävät silmään katukuvassa." - Rosa Meriläinen 2023

"Mun mielestä valta on ihanaa!" - Eva Biaudet 2021

Psalmi 12:6-10

Siili

Timo Harakka teetätti arkkitehtiystävällään selvityksen, jonka mukaan Sörnäisten tunneli voitaisiin korvata maanpäällisellä ratkaisulla ottamalla Vanha talvitie läpiajokäyttöön: https://timoharakka.fi/sornaisten-tunneli-on-turha/

Hesari kirjoittaa asiasta: https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000008427731.html

Ihan mielenkiintoinen ehdotus, ilmeisesti monen asiantuntijankin mielestä.   Helsingin liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö Reetta Putkonen tyrmää kuitenkin ajatuksen:
QuotePutkosen mukaan Vanhan talvitien kautta esitetty pääkatulinjaus ei ole mahdollinen.
"Tässä on menty yksityisen kiinteistön kautta ja esitetty, että katulinjausta muutetaan eli otetaan yksityiseltä kiinteistöltä tilat uudelle kadulle."
Putkonen sanoo, että kaupunki pysyy omissa suunnitelmissaan katualueella.
"Tuollekin yksityiselle tontille on jo kaavoitettu lisärakennusoikeutta, ja siihen on suunniteltrru toimistotalo. Emme ole lähteneet esittämään katuyhteyttä, joka ei jo kaavoitettuja tontteja mahdollista."

Putkosen argumentit kuulostavat kovin byrokraattiselta.  Kaavoja on mahdollisuus muuttaa ja yksityisen toimijan kanssa voidaan tehdä kaikenlaisia diilejä.  Nykytilanteessa ei Sörnäisten Rantatien ja Vanhan talvitien välillä ole kovin isoja rakennuksia (linkeissä 3d- ja Streetview-kuva)

https://www.google.com/maps/place/Vanha+talvitie,+00580+Helsinki/@60.1864457,24.9723996,325a,35y,39.43t/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x4692097a8c5fdca7:0x4881bd7a20fb3abd!8m2!3d60.191189!4d24.9764474

https://www.google.com/maps/@60.1881638,24.9728116,3a,75y,67.11h,91.2t/data=!3m6!1e1!3m4!1sts7gucoo_sRIiB2Dt28Yyw!2e0!7i13312!8i6656

Luulisi, että Vanhaa Talvitietä hyväksi käyttäen tunnelikin voisi olla huomattavasti lyhyempi, Sörnäisten rantatien ja Vanhan talvien välillä.  Tosin pidemmän tunnelin metrihinta on alhaisempi kuin lyhyemmän, joten saattaa olla, että tunneli Hermannin Rantatielle asti on tarkoituksenmukaisempi. Joka tapauksessa hahmotelmaa ei minusta voi tyrmätä pelkästään argumentilla, ettei nykyinen kaava sitä salli.


tomto

Tampereella varaudutaan liikennekatastrofiin viikonloppuna Nokia-Arenan ensimmäisten paikallismatsien aiheuttamien liikennejärjestelyjen vuoksi.

Nokia-Arenan lähikadut suljetaan liikenteeltä, Vuolteenkadun silta mukaanlukien, joten ainoiksi vaihtoehdoiksi ylittää junarata yksityisautolla jää ajaa joko Viinikan liikenneympyrän kautta Tampereen Valtatietä, tai kiertää Erkkilänkadun tai Lapintien kautta. Lisäksi, kun 13000 ihmistä saapuu areenaan, ovat tiet tukossa yksityisautoista, ja joukkoliikenteen kuljetuskapasiteetti koetuksella.

https://www.tampere.fi/tampereen-kaupunki/ajankohtaista/tiedotteet/2021/11/29112021_4.html
Quote
Nokia Arenan suurtapahtumissa liikenteen poikkeusjärjestelyjä avausviikonloppuna 3.-4.12.

Tampereen Nokia Arena kokee ensimmäisen tulikasteensa Suomen ykkösareenana, kun avausviikonloppuna 3.-4.12.2021 areenalla pelataan kotijoukkueiden Tapparan ja Ilveksen liigaottelut. Nokia Arena sijaitsee aivan kaupungin ydinkeskustassa, mikä tulee ottaa huomioon erityisesti areenaan saapumisessa ja sieltä poistumisessa. Yleisömäärältään suurten tapahtumien aikana oma auto kannattaa jättää kotiin tai keskustan ulkopuolella oleviin liityntäparkkeihin ja tulla keskustaan julkisilla liikennevälineillä, kävellen tai pyörällä.

Areenan yleisökapasiteetti on jääkiekko-otteluissa yli 13 000 katsojaa ja konserteissa jopa 15 000 katsojaa, joten suurten tapahtumien aikaan areenan ympäristössä liikkuu paljon väkeä. Jotta väen liikkuminen eri kulkumuodoilla sujuisi mahdollisimman hyvin, edellytetään areenan ympäristön liikennejärjestelyiltä erityisiä toimenpiteitä.

l'uomo normale

Vielä menee lujaa, mutta myös uusia kohteita jostain syystä tyrkyttävät minulle Facebookissa, vaikken mitään ole hankkimassa.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

Fiftari

QuoteTutkimus selvitti, kumpi käyttää enemmän rahaa keskustassa, kävelijä vai autoilija – näin kulutus jakautui

TUTKIMUKSEN mukaan suurin osuus Tampereen keskustan kokonaiskulutuksesta kertyi jalankulkijoille. Ostovoimasta 36 prosenttia kulki kävellen, 29 prosenttia autolla, 27 prosenttia joukkoliikenteellä ja yhdeksän prosenttia polkupyörällä.

– Kävelijöiden kertakulutus oli pienempi kuin autoilijoilla, mutta asiointikäyntejä oli huomattavasti useammin. Autoilijoilla kertakulutus taas oli suurempi, mutta käyntien määrä vähäisin, kertoo liikenneinsinööri Katja Seimelä tiedotteessa.

Keskustan kokonaiskulutuksesta kävelijöiden osuus oli suurimmillaan päivittäistavaraostoksissa (49 %), pyöräilijöiden osuus tapahtumissa (17 %), joukkoliikenteen osuus kahvila- ja ravintolapalveluissa (41 %), sekä autoilijoiden osuus erikoistavarakaupassa (36 %).

XXX

KAUPUNKISEUDULTA 91 prosenttia suuntasi Tampereen keskustaan etenkin erikoistavaraostoksille. Ostosten, ravintoloiden ja hyvinvointipalveluiden lisäksi keskustaan tultiin viettämään myös vapaa-aikaa. Jopa 19 prosenttia Tampereen kehyskuntienkin asukkaista saapui Tampereelle pelkästään ajankuluksi.

XXX

Asiointialueen valintaan vaikutti eniten mahdollisuus hoitaa monta asiaa samalla matkalla. Myös hintataso, kauppojen ja palveluiden määrä ja monipuolisuus ratkaisivat.

Heikoimmat arvosanat saivat autoliikenneyhteydet, pysäköintimahdollisuudet ja pysäköinnin hinta, mutta pääosalle vastaajista ne eivät olleet kriittisiä tekijöitä asiointialueen valinnassa. Kehyskunnista saapuville, autoilijoille ja erittäin harvoin keskustassa käyville Tampereen keskustaan autolla saapumisen ja pysäköinnin helppous olivat tärkeitä.

XXX

Asiointitutkimukseen osallistui 1 148 yli 15-vuotiasta Tampereen kaupunkiseudulta. Vastaajat arvoivat Tampereen keskustassa asiointia ja liikkumista huhtikuuta 2021 edeltäneiden 12 kuukauden ajalta

XXX

Tutkimuksen tausta-aineistoina käytettiin eri kulkutapojen liikennemääriä, matkapuhelindataan perustuvia kävijämääriä keskustassa, keskustan seurantajärjestelmää, keskustan elinvoimalaskentaa ja yritysten liikevaihtotietoja. Tutkimuksen toteutti Ramboll Finland Oy.
Tamperelainen
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

Eino P. Keravalta

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000008480076.html

Eteläsataman arkkitehtuurikilpailun ehdotukset.. mikä on sinun suosikkisi?

Minä pidin eniten ehdotuksesta nimeltään For Generations. Siinä on häivähdys jotain klassista muotoilua siinä, missä moni muu ehdotus on DDR:läinen kuutio tai sitten jotain ufoa nykyarkkitehtuurisontaa. Ei tämä kannattamanikaan mikään ylen hieno ole, mutta surkeista selvästi paras  :)
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

lurkkeri

Eiköhän se ehdotus voita, tai ainakin toteuteta, jossa on eniten kerrosneliöitä. Saa sitten rakentaja maksaa kaupungin kaavoittajille/puolueille vaalitukea muodossa tai toisessa.
Sosiaalisen oikeudenmukaisuuden suhde oikeudenmukaisuuteen on suunnilleen sama kuin kommunistisen totuuden suhde totuuteen.

Melbac

Quote from: Paawo on 23.11.2021, 12:23:06
Kunpa vain Suomen kaupungit Helsingin johdolla nojaisivat kaiken muunkin toimintansa vain ja ainoastaan siihen kysynnän ja tarjonnan lakiin.
Näin toivon isänä ja veronmaksajana. :)
Voisivat lopettaa nämä 5 tyyppiä haluaa jotain hihhulihei juttua ja siihen pistetään >100 000€ jutut.Näissä käy joku >10 henkilöä ja samaan aikaan olisi tolle rahalle hyödyllisempää käyttöä joka hyödyttäisi >10 000 helsinkiläistä.

no future

Quote from: Melbac on 17.12.2021, 01:06:14
Quote from: Paawo on 23.11.2021, 12:23:06
Kunpa vain Suomen kaupungit Helsingin johdolla nojaisivat kaiken muunkin toimintansa vain ja ainoastaan siihen kysynnän ja tarjonnan lakiin.
Näin toivon isänä ja veronmaksajana. :)
Voisivat lopettaa nämä 5 tyyppiä haluaa jotain hihhulihei juttua ja siihen pistetään >100 000€ jutut.Näissä käy joku >10 henkilöä ja samaan aikaan olisi tolle rahalle hyödyllisempää käyttöä joka hyödyttäisi >10 000 helsinkiläistä.
Mihis viiden henkilön hihhulointiin on nyt hukattu 10 000 kaupunkilaisen rahat? Onko jonnekin avattu pyörätie?

Melbac

https://omastadi.hel.fi/processes/osbu-2020/f/185/results

"19.   LGBTQ+ seminaareja kouluille   100 000 €   3 416 kpl"

"30.   Hiilineutraalit kaupunginosat   60 000 €   2 886 kpl"

"44.   Monikulttuurinen Helsinki (lisää monikulttuurisia aktiviteetteja)   38 800 €   2 171 kpl"

Tossa nyt pari,helsingissä ei omasta mielestä tarvita enää yhtään "monikultuurillista aktiviteettia" koska sitä on muutenkin jo ihan liikaa.Noillakin rahoilla olisivat voineet rakentaa yleisiä vessoja puistoihin yms ja vaikka niitä isoja roskiksia(niitä joissa on se iso "sukka",ei olisi roskikset aina täynnä eikä ne roskat leviäisi ympäriinsä tuulen/lintujen yms toimesta kun ne tulee täyteen).

Lalli IsoTalo

Mitä noita Etelärannan havainnekuvia katselin, niin osassa näytti siltä (Tähtitorninmäeltä katsottuna), että koko etelärannan auto- ja raitsikkakatu on jäänyt asuntojen alle! :o
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

ohkurin_narsi

Mutta ei Kehä I kuitenkaan ympäri , kuten oli alkuperäinen suunnitelma?

Uuno Nuivanen

Välimeren ilmasto tulee näköjään jokaisen 'ehdotuksen' kylkiäisenä. Aivan kuin Epsanjassa, paitsi ettei ole. Lämpimien alkuperämaiden ilmaisasujille varmaan ihan fantsu notkumispaikka, mikä nyt siten valitaankin.

Ehkä tuolla voi joskus kesällä käydä prätkällä ajamassa kierroksen, pysäköinnistä edes sillä lienee turha haaveilla.

ohkurin_narsi

Epsanja on muuten eri juttu, siellä on ylänköä.

Outo olio

Quote from: Uuno Nuivanen on 19.12.2021, 02:04:18
Välimeren ilmasto tulee näköjään jokaisen 'ehdotuksen' kylkiäisenä. Aivan kuin Epsanjassa, paitsi ettei ole. Lämpimien alkuperämaiden ilmaisasujille varmaan ihan fantsu notkumispaikka, mikä nyt siten valitaankin.

Ehkä tuolla voi joskus kesällä käydä prätkällä ajamassa kierroksen, pysäköinnistä edes sillä lienee turha haaveilla.

Joskus viime tammikuussa tai siinämain kävelin tuolla, illalla ja tuuli etelästä eli mereltä. Tämä muistui mieleeni kun näin nuo havainnekuvat. :)

Vuodessa on 52 viikkoa ja Suomessa on jotain 3 viikkoa vuodessa sellainen sää kuin kuvissa. Mainonta on yhtä rehellistä kuin jos esimerkiksi kannustaisi huumekokeiluihin sillä että se tuntuu hetken hyvältä, ja jättäisi mainitsematta pitkäaikaiset riippuvuuden ja muut ongelmat.
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

Titus

Millainen kaupunki mahdollistaa autottomuutta reilusti?
QuoteJulkaistu 13.12.2021
Linda Karjalainen ja Jari Lyytimäki

Autottomien kotitalouksien roolia tulisi korostaa strategisessa kaupunkisuunnittelussa entisestään. Kaupunkiympäristö voi mahdollistaa autotonta elämäntapaa, mutta toisaalta myös luoda autoilusta riippuvaista liikkumista.

"Going carless in different urban fabrics: Socio-demographics of household car ownership'' -tutkimuksessa analysoitiin kaupunkialueiden autonomistajuutta yhdistämällä ensimmäistä kertaa fyysisen kaupunkirakenteen elementit sosio-demografisten muuttujien kanssa. Tutkimus tuo myös esiin niiden tilastollisen merkitsevyyden suhteessa toisiinsa. Lisäksi tutkimuksessa nostetaan esiin autottomuuden eri muotoja, ja korostetaan ihmisen elinkaaren aikana tapahtuvia muutoksia asuinalueissa sekä autollisuudessa. Hyvin toimivalla kestävän liikenteen alueella autottomuus voi olla tärkeä osa ihmisten hyvinvointia, kun taas autoriippuvaisessa kaupunkiympäristössä autottomuus lisää herkästi kotitalouksien haavoittuvaisuutta.

Miten autotonta elämäntapaa voidaan edistää?
Autottomuutta tutkittaessa on tärkeää huomioida autottomuuden kaksijakoisuus – se on joko itse valittu elämäntapa tai pakon sanelema elämän rasite. Osa autottomista kotitalouksista asui kaupungin autokudoksen alueella, missä autoton elämäntapa on vaikeaa. Erityisen haavoittuvassa asemassa ovat iäkkäät eläkeläisnaiset. Muun muassa opiskelijoille tuettu opiskelija-asuminen taas mahdollistaa vähävaraisenakin asumisen hyvin saavutettavilla ja keskeisillä alueilla.

Kasvavassa kaupungissa on kehitettävä kestävien liikennemuotojen käyttöä tukevaa tiivistä, saavutettavaa, mutta samalla vehreän viihtyisää ja palveluiltaan monipuolista kaupunkirakennetta. Samalla tulee huomioida haluttujen ja keskeisten alueiden asumiskustannusten kehitys. Sujuvasta autottomasta elämäntavasta ei saa tulla vain vauraan väestönosan luksusta.

https://www.styletutkimus.fi/millainen-kaupunki-mahdollistaa-autottomuutta-reilusti/
https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs11116-021-10239-8


:facepalm: :facepalm: :facepalm:
that's a bingo!

Huppupelikaani

Juttu Hämeentie pyöräilijöistä pyörällä liikkuvista.

Quote
Hämeentien joukkoliikennekadusta julkaistuille uutisille ja mielipidekirjoituksille luonteva jatkojuttu on kysyä, paljonko pyöräilijöitä on laskentojen mukaan uusilla yksisuuntaisilla pyöräteillä ollut. Tulos ei ollut yllätys: pyöräily Hämeentiellä on lisääntynyt.

Todellinen yllätys tulikin vasta jutun tarkistusvaiheessa. Juttuun haastateltu kaupungin virkamies halusi, että lehtitekstiin vaihdettaisiin sanan "pyöräilijä" tilalle "pyörällä liikkuva".

Tätä on ryhdytty toimialalla suosimaan, koska sana "pyöräilijä" ei ole tarpeeksi "inhimillinen viittaustapa". Koska 71 prosenttia helsinkiläisistä ainakin joskus hyppää pyörän selkään, tulee korostaa, että pyörällä "liikkuu ihminen".

Vastausmeiliin oli myös punakynällä korjattu jokainen pyöräilijä-sana "pyörällä liikkuvaksi".

TOIMITTAJA VASTASI viestiin, että sanaan pyöräilijä kylläkin jo lähtökohtaisesti sisältyy se, että kyseessä on pyörällä liikkuva ihminen. Tämän jälkeen juttuun toivottiin termin vaihtoa sen takia, että jotkut liittävät sanaan "pyöräilijä" negatiivisia mielleyhtymiä.

———
Helsingin uutiset 21.12.2021

Siis virkamies halusi muokata HU:n juttua niinkin törkeästä virheestä, etten sanoisi jopa maalittamisesta, kuin pyöräilijän kutsumisesta pyöräilijäksi? Monta facepalmia viesteihin saikaan laittaa?

Titus

ym liittyi tähän juttuun:

Tämän verran Hämeentiellä oikeasti on pyöräilijöitä – "Lupaavalta vaikuttaa"

QuoteHämeentie muutettiin joukkoliikennekaduksi ja pyöräilijät saivat yksisuuntaiset pyörätiet. Remontin valmistumisesta asti yleinen kommentti liittyen Hämeentiehen on ollut se, ettei kadulla tunnu juuri fillaroijia näkyvän.

Onko tutkittua tietoa asiasta jo saatavilla?

– Kyllä on, vastaa Helsingin pyöräliikenteen koordinaattori Oskari Kaupinmäki kaupunkiympäristön toimialalta.

Kesäkuun mittauksessa Hämeentiellä liikkui 1 300 pyöräilijää vuorokaudessa ja syksyllä 700 per vuorokausi.

Kaupinmäki korostaa, että arviot ovat alustavia, mutta ne tuskin korjattuna ainakaan pienenevät.   :facepalm: :facepalm:

– Ennen peruskorjausta Hämeentiellä meni vuorokaudessa noin 200 pyöräilijää, eli määrä on ainakin kolminkertaistunut, Kaupinmäki huomattaa.

Kaupunki seuraa pyöräliikenteen määrää sekä manuaali- että automaattilaskennalla. Manuaalisesti eli käsin laskemalla tehtävän suorittaa paikan päällä työntekijä. Automaattilaskentapisteitä on 22 eri puolilla Helsinkiä, myös Hämeentiellä. Niissä induktiosilmukka havaitsee, kun yli ajetaan pyörällä.

HÄMEENTIELLE on ennustettu 2 000 pyöräilijää vuonna 2025.

– Hyvin lupaavalta vaikuttaa. Koska pyöräliikenteen järjestelyt ovat olleet pitkään hyvin sekavat, niin Hämeentiellä on siihen nähden jopa yllättävän paljon ollut nyt pyörällä liikkujia.

https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/4414770


Asun Hämeentien vieressä ja käytän sitä jalan lähes päivittäin. Tuo 700 pyöräilijää/vrk on ihan puppua, mukaan täytyy laskea kaikki potkulaudoista lastenvaunuihin ja ei riitä sittenkään.
Jos lasketaan700 pyörää 06-24 väliselle ajalle, niin se olisi noin 40 pyörää tunti. Käytännössä koko ajan pitäisi näkyvillä olla ainakin yksi pyörä menossa johonkin suuntaan (jos näkyvän tien pätkän kulkeminen kestää pyörällä esim 3-5 min). On ihme jos näkee yhtään pyörää kun kadulla kävelee...

Ja tuo epäkielen kehittäminen on juuri sitä schaissea mitä kaupungilla harrastetaan tilastoja tehdessä ja niiden muuttamisessa epäkelvoksi kuraksi jonka kanssa on kiva puuhastella tehden muka työtä joka muuttaa Helsingin parhaaksi... mikähän se juliste siellä ruokatilan seinällä oli...

Tietoa todellakin "tutkitaan", että se saadaan istumaan narratiiviin.
that's a bingo!

Veturinainen

Quote from: Titus on 22.12.2021, 10:21:46
Asun Hämeentien vieressä ja käytän sitä jalan lähes päivittäin. Tuo 700 pyöräilijää/vrk on ihan puppua, mukaan täytyy laskea kaikki potkulaudoista lastenvaunuihin ja ei riitä sittenkään.
Jos lasketaan700 pyörää 06-24 väliselle ajalle, niin se olisi noin 40 pyörää tunti. Käytännössä koko ajan pitäisi näkyvillä olla ainakin yksi pyörä menossa johonkin suuntaan (jos näkyvän tien pätkän kulkeminen kestää pyörällä esim 3-5 min). On ihme jos näkee yhtään pyörää kun kadulla kävelee..

Miltä Hämeentie näyttää pyöräilijoiden suhteen ns. ruuhka-aikoina aamulla ja iltapäivällä?
Puolueiden kannatusilmoitukset ovat julkisia. Lue Hesarin viimekertainen juttu tämän linkin takaa.

Titus

Kun tuottolaskelma on tehty, niin täytyyhän tilastojenkin sitten osua niihin...

QuoteKaupunki: Yksi Hämeentien pyörätiehen käytetty euro tuottaa 3,6 euroa – laskelman mukaan katua pyöräilee 2500 ihmistä per päivä

Helsinki on tehnyt ensimmäistä kertaa tarkan hyötykustannuslaskelman pyöräilyhankkeelle, kaupunki kertoo tiedotteessa.

Arviointikohteena oli Hämeentien uudistus, joka osoittautui kannattavaksi myös eurooppalaisessa vertailussa. Laskelma tehtiin uudella Bikenomics-menetelmällä. Vastavaa laskennallista hyötykustannusanalyysia ei ole ennen tehty Suomessa.

ANALYYSIN MUKAAN Hämeentien uudistuksessa rakennetut yksisuuntaiset pyörätiet ovat kaupungille kannattava investointi. Yhtä sijoitettua euroa kohden pyörätiet tuottavat kaupungille 3,6 euroa.

Suurin hyöty tulee terveysvaikutuksista. Pyöräily vähentää liikkumattomuudesta koituvia terveyshaittoja ja -kustannuksia. Etenkin vähän liikkuvat hyötyvät arkiliikunnan lisääntymisestä.

Toinen Hämeentien pyöräteistä syntyvä hyöty on matka-aikojen lyhentyminen. Pyöräliikenne, joukkoliikenne ja jalankulku vähentävät ruuhkia. Hämeentiestä tehty analyysi tukee aikaisempia tutkimustuloksia näiden kulkumuotojen kannattavuudesta rajatussa kaupunkitilassa.

Laskelman lähemmästä tarkastelusta ilmenee muun muassa, että Helsinki odottaa Hämeentien pyöräilijöiden määrän kasvavan 200:sta peräti 2 500 pyöräilijään päivässä. Autojen määrä vastaavasti puolittuu. Hämeentiestä remontoitiin joukkoliikennekatu.

Uusitulla Hämeentiellä pyöräilijät voivat kasvattaa keskinopeuttaan 14 kilometristä tunnissa 18 kilometriin tunnissa. Terveyshyötyjä syntyy laskelman mukaan esimerkiksi siitä, että entistä useampi ihminen valitsee nyt pyörän auton sijaan, mikä tuottaa positiivisia terveysvaikutuksia.

https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/4128595

btw ennustetta oli pudotettu maltillistettu koronan seurausten johdosta 500 pyöräilijää päivä...


veturinaiselle. en osaa sanoa, pyöriä ei oikein tunnu näkyvän mihinkään kellon aikaan erityisesti. Sörnäisten rantatie on edelleen helpompi vaihtoehto kaikista suunnista ellet nimenomaan aja Kurvi - Ympyrätalo väliä.

that's a bingo!

Titus

Ensin vihelletään peli poikki suunnitelluista, sitten jo alkaneista ja lopulta myydään jo valmistuneita sijoitusyhtiöille puoli-ilmaiseksi. Ihan kuin 2006-> :

YIT vetäytymässä tornitalo­ hankkeesta Pasilassa – "Ei ole taloudellisesti kannattavaa"
YIT käynnistää neuvottelut Trigoni-hankkeesta vetäytymiseksi.

QuoteRAKENNUSYHTIÖ YIT, Helsingin kaupunki ja Senaatti-kiinteistöt ovat päättäneet aloittaa neuvottelut Helsingin Pasilaan sijoittuvan Trigoni-hankkeen sopimuksen purkamisesta.

Hanke ei YIT:n mukaan todennäköisesti toteudu suunnitellusti.

– On harmillista, että joudumme luopumaan Trigoni-hankkeesta, siihen tekemästämme merkittävästä panostuksesta huolimatta. Tehtyjen hankelaskelmien pohjalta on käynyt selväksi, että hankkeen toteuttaminen ei ole taloudellisesti kannattavaa, YIT:n Kiinteistökehitys-segmentin johtaja Ilkka Tomperi sanoo tiedotteessa.

Hänen mukaansa pieni tontti ja kolmikulmaiset korkeat rakennukset osoittautuivat erityisen hankalaksi yhdistelmäksi.

Päätökseen vetäytymisneuvottelun aloittamisesta vaikuttivat myös rakennuskustannusten voimakas nousu ja koronapandemian taloudelliset vaikutukset kiinteistömarkkinoihin, vuokralaiskysyntään ja sijoittajien näkemyksiin.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000008493860.html


Tämän myötä Pasilan juna-aseman ympäristö jäänee samanlaiseksi puolitekeleeksi kuin Konepajan alue oli yli kymmenen vuotta siinä kivenheiton päässä.

that's a bingo!

Lalli IsoTalo

Quote from: Huppupelikaani on 22.12.2021, 09:34:34
Quote
Todellinen yllätys tulikin vasta jutun tarkistusvaiheessa. Juttuun haastateltu kaupungin virkamies halusi, että lehtitekstiin vaihdettaisiin sanan "pyöräilijä" tilalle "pyörällä liikkuva".

Tätä on ryhdytty toimialalla suosimaan, koska sana "pyöräilijä" ei ole tarpeeksi "inhimillinen viittaustapa".
...
TOIMITTAJA VASTASI viestiin, että sanaan pyöräilijä kylläkin jo lähtökohtaisesti sisältyy se, että kyseessä on pyörällä liikkuva ihminen.

Apinatkin pyöräilevät. Sen lisäksi jalkakäytävillä pyöräilevä rupusakki on apinoita minun kirjoissani.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Eino P. Keravalta

Hienoa, että YIT luopuu surkeasta Trigoni-hankkeesta  :)

Kyseessähän olisi ollut ympäristön rikollinen raiskaaminen, noita taloja ei suunnitellut yksikään arkkitehti, vaan esteettisesti kyvyttömät bulkin tuottajat aitoon DDR-henkeen.

Nyt pitäisi enää purkaa Tripla, se saatanan rumilus.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Titus

Quote from: Eino P. Keravalta on 22.12.2021, 17:22:09
Nyt pitäisi enää purkaa Tripla, se saatanan rumilus.

Ellei purkaannu itsestään  ;D

QuoteTriplan kauppakeskuksessa rakennevikoja: Alikulkutie suljettu
Triplan julkisivussa on vaarallisia rakennevikoja.

Kauppakeskus Triplan julkisivumateriaaleissa on havaittu rakennevikoja. Rakenneviat voivat aiheuttaa pintalaattojen irtoamisia ja siten tapaturmavaaran rakennuksen julkisivujen läheisyydessä.

Turvallisuussyistä Veturitie Triplan kohdalla, eli kulkuyhteys Triplan ali, sekä Firdonkadun itäpään kiertoliittymän ja Veturitien välinen osuus ovat suljettuina kaikelta liikenteeltä 27. joulukuuta kello 12 asti.

Triplan parkkihalleihin pääsee ajamaan normaalisti.

Liikenne on suljettu niin jalankulkijoilta kuin auto- ja pyöräliikenteeltä. Suljetut katuosuudet on merkattu oheiseen karttaan punaisilla pisteillä.

Asiasta tiedotti Helsingin kaupunki.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/b00c3cc7-69df-498c-894d-93d959cca169
that's a bingo!

Eino P. Keravalta

Niin.

Näin siinä käy kun talonrakennushommia teetetään kielitaidottomalla matalapalkka-armeijalla eikä valvontaa ole.

Omakotitaloasujaa kyllä kiusataan kaikenmoisella, pitää muun muassa paskahuussiin päästä pyörätuolilla, vaikkei talon rakennuttajat käytä pyörätuolia ja vaikkei yläkertaan edes pyörätuolilla pääse. Sen sijaan nämä megahankkeet jäävät käytännössä valvomatta. Sijoittajat teettävät halpaa paskaa halvalla paskalaadulla ja kaikki on rumaa. Joku vetää rahat välistä samalla kun joku saa sadan metrin korkeudesta pudonneen tiilen päähänsä. Ja tälläkin hetkellä on rakennusmiehiä työttömänä. Kun keharimaasta saa keharilaatua halvemmalla.

En ole Triplassa käynyt ja nyt en käy ainakaan. Pitäkää neukkukuutionne.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Huolestunut Kansalainen


Quote
Päätökseen vetäytymisneuvottelun aloittamisesta vaikuttivat myös rakennuskustannusten voimakas nousu ja koronapandemian taloudelliset vaikutukset kiinteistömarkkinoihin, vuokralaiskysyntään ja sijoittajien näkemyksiin.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000008493860.html

Mikäköhän niitä rakennuskustannuksia nostaa? Ettei ongelmana nyt vain olisi se, ettei harmaata/halpatyövoimaa itäblokin maista olekaan koronan vuoksi vapaasti saatavilla? Toki noita voi olla myös vaikea saada kaupaksi, saati sitten vuokralle hinnoilla jotka voi päätellä jo pelkästään sijainnista.
Mursu: "Siis vertaatko ihan tosissasi sitä, että amerikkalaiset lopettivat toisen maailmansodan atomipommeilla säästäen siten satojen tuhansien elämän siihen, että natsit murhasivat miljoonia juutalaisia ja valloittivat noin kymmenen itsenäistä valtiota?"
Kekkeruusi: "Kyllä se on täysin oikeudenmukainen näkemys."

Eino P. Keravalta

Quote from: Huolestunut Kansalainen on 22.12.2021, 19:22:00

Quote
Päätökseen vetäytymisneuvottelun aloittamisesta vaikuttivat myös rakennuskustannusten voimakas nousu ja koronapandemian taloudelliset vaikutukset kiinteistömarkkinoihin, vuokralaiskysyntään ja sijoittajien näkemyksiin.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000008493860.html

Mikäköhän niitä rakennuskustannuksia nostaa? Ettei ongelmana nyt vain olisi se, ettei harmaata/halpatyövoimaa itäblokin maista olekaan koronan vuoksi vapaasti saatavilla? Toki noita voi olla myös vaikea saada kaupaksi, saati sitten vuokralle hinnoilla jotka voi päätellä jo pelkästään sijainnista.

Voihan myös olla, että asiaan vaikuttaa se, että Helsingistä pyrkii yhä enemmän maksukykyisiä ihmisiä ulos. Juuri eilen kuulin uutisista, että kantakaupungissa yksiöiden myynti näyttää hieman hidastuneen, mitä ei ole tapahtunut sitten vuoden 2008. Voisiko olla, että yhä useampi on kyllästynyt pääkaupunkimme keharisaatioon ja päättää lähteä vähän sivummalle..
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Outo olio

^En muista lähdettä mutta äsken luin jostain että pääkaupunkiseudulla väestönkasvu johtuisi pelkästään maahanmuutosta, ja samalla varakkaampaa väkeä muuttaa pois. Eli kupla pysyy pystyssä vain Kela-aatelin avulla, ja julkisella velanotolla.

Quote from: Titus on 22.12.2021, 10:31:06
QuoteKaupunki: Yksi Hämeentien pyörätiehen käytetty euro tuottaa 3,6 euroa – laskelman mukaan katua pyöräilee 2500 ihmistä per päivä

Nyt kun erilliset pyöräkaistat ovat olemassa, niin se hyvä puoli asiassa on, että asiaa voidaan seurata melko kätevästi. Johonkin vain nettikamera kuvaamaan pyöräkaistaa, ja tietokone laskee pikseleistä moniko liikkuva kohde kulkee taustan ohi vuorokaudessa. Jalankulkija on tietynkokoinen ja tietyllä nopeudella liikkuva pikselimössö, auto isompi ja mahdollisesti nopeampi, pyöräilijä kooltaan niiden välillä, nopeus taas voi vaihdella niin paljon että sitä pitää miettiä datan kanssa, ei voi etukäteen arvata. Mutta jos pyöräilijät menevät omaa kaistaansa, niin se helpottaa paljonkin. Tietokoneen saamaa ekaa tulosta voidaan verrata ihmisen tarkistamaan lukemaan, ja laskea korjauskerroin, niin saadaan jo alkeellinen systeemi aikaiseksi.
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?