News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Kulttuuri ja tiedostavaiston sensuuri - yhdistetty (ks. ensimmäinen viesti)

Started by Titus, 29.09.2014, 11:50:32

Previous topic - Next topic

nutsy

Olisiko tuossa jo alkua kuittailulle?

Quote(...)
Mihin nimi Punataika liittyy?

– Se on pieni jäänne menneisyydestä. Ja hänellä on punainen takki.

(...)

Punainen taika, jäänne Ylen menneisyydestä sai intiaanin katoamaan ohjelmasta.
"Jokainen yhteiskunta ja kulttuuri on tietynlaisten ihmisten tuottama ja ylläpitämä."
      \
        :)

Roope

Quote from: Titus on 29.09.2014, 11:50:32
Peppi Pitkätossun uusi versio ei saa pelkästään parannettua kuvaa ja ääntä, vaan
myös sisältöä on sensuroitu paranneltu nykyaikaan Ruotsin ilmapiiriin sopivammaksi.

Pepin iskä on nykyään vain kuningas jossakin Eteläisellä Tyynellämerellä. Aiemminhan
hänet tunnettiin nimikkeellä joka saattaisi loukata modernia katsojakuntaa. Lisäksi
kohtaus jossa Peppi hassuttelee tekemällä itselleen vinot silmät kiinalaisittain on
uudelleen muokattu.

QuotePeppi Pitkätossu on uudessa kirjassa ja radiokuunnelmassa Rinkebyn lähiössä asuva romanityttö

PEPPI PITKÄTOSSUSTA on tekeillä radiokuunnelma ja kirja Pippi i Rinkeby, kertoo Sveriges Radio. Kirjassa Peppi on romanityttö, ja Huvikummun sijaan hän asuu Tukholmassa Rinkebyn lähiössä.
...
Helsingin Sanomat 26.9.2018

QuoteNykylasten normaali on jotain, mitä me nelikymppiset emme edes olisi voineet nähdä

[...]

Tommi ja Annika ovat klassisesta satukirjakuvastosta tutun näköisiä suittuja ruotsalaislapsia. Pepillä on sivuille sojottavat palmikot ja viehättävän resuinen asu, kuten kuuluukin.

Kaikki näyttää aivan samalta kuin olemme aina tottuneet näkemään. Paitsi että Peppiä näyttelee lapsi, jonka ihonväri ei ole vaalea. Kukaan esitystä seuraavista lapsista ei reagoi asiaan mitenkään, eikä oma nelivuotiaanikaan kiinnitä asiaan mitään huomiota esityksen aikana tai sen jälkeen. Tietenkään.

KUILU oman lapsuuteni todellisuuteen on suuri. Nykylasten normaali on jotain mitä me nelikymppiset emme todellakaan nähneet: ei-stereotyyppisen skandinaavisen näköisen Peppi-näyttelijä.

Huikeaa, vapauttavaa. Olen innoissani! Näytelmässä ihonvärillä ei yksinkertaisesti ole mitään merkitystä. Samaan aikaan luen ruotsalaisen Johannes Anyurun August-palkittua romaania He hukkuvat äitiensä kyyneliin. Se on dystopia tulevaisuuden Ruotsista, jossa muslimit ja alku­peräisen kantaväestön ylivaltaa kyseenalaistavat suljetaan keskitysleirin kaltaisiin oloihin.

Romaanin pakahduttavan synkkä tulevaisuudenkuva kumpuaa nyky­ajan rasistisesta todellisuudesta.

Kaikki tämä pyöri mielessä Ruotsin vaaleja seuratessa. Maahanmuuton vastustajat eivät lopulta voittaneet niin paljon kuin oli ennustettu.
Helsingin Sanomat 22.9.2018
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Paju

Peppi Pitkätossu on taas suvaitsevaiston hampaissa, tällä kertaa Ylen Radioteatterin v. 1996 nauhoitettu kuunnelma.

Yle on kuitenkin päättänyt pitää pintansa, eikä lähde anteeksipyytely- ja sensuurilinjalle, vaan peräänkuuluttaa vanhempien kulttuuri- ja medialukutaitoa. Hienoa! Suhteettomille kuplastahuutelijoiden vaatimuksille ei pidä antaa liian suurta painoarvoa. Muutenkaan on vaikea kuvitella, mikä voisi oikeuttaa arkiston peukaloinnin. Se jos mikä olisi kaikuja synkiltä vuosikymmeniltä.

Quote from: IL 25.2.2019Perheenäiti Anna, 40, raivostui - Ylen lastenohjelmassa törkeän rasistista kielenkäyttöä: "Lapsellekin tuli paha mieli"

[..]Anna tyrmistyi jakson kielenkäytöstä. Jaksossa kerrotaan Pepin isästä Efraim Pitkätossusta, jota vanhoissa Peppi-kirjoissa tituleerattiin neekerikuninkaaksi.

–Jaksossa sanotaan tosi monta kertaa neekerikuningas ja neekerit. En halua selittää lapselle, mikä on neekeri tai neekerikuningas. Lapseni on päiväkodissa, jossa on paljon tummaihoisia lapsia. Olisi katastrofi, jos suvaitsevaiseksi opettamani lapsi alkaisi hokea neekeri-sanaa ihmisten ilmoilla, huolestunut Anna sanoo selvästi järkyttyneenä, [..]

–Kieli rakentaa maailmaa, ja Yle tuputtaa lapselleni tällaista tunkkaista maailmankuvaa!

Radioteatterin ohjelma on tehty vuonna 1996, ja se perustuu Astrid Lindgrenin Peppi-kirjoihin. Ensimmäinen Peppi Pitkätossu -kirja ilmestyi vuonna 1945.

Pepin uusista kirjapainoksista on poistettu neekerikuningas-sana. Pepin isää tituleerataan tuoreissa painoksissa Etelämeren kuninkaaksi.[..]

Yle on jostain syystä valinnut eri linjan, eikä neekerikuningas-sanaa ole korjattu, vaikka se olisi digiaikana yksinkertaista.[..]

Ylen julkaisujohtaja Ismo Silvo tietää jakson ongelmallisuuden.

–Juuri tästä syystä Peppi-kuunnelmien alussa lukee ohjelman sisältävän rasistisia ilmaisuja. Se riittää nyt, emme lähde muuttamaan sisältöä. Nykyisin tuollaista ei tietenkään tehtäisi, Silvo sanoo.

Ilmoitus näkyy ylimmäisenä mikäli ohjelmaa katsoo desktop-versiona tietokoneella. Mobiililla katsoessa ilmoituksen nähdäkseen on mentävä erikseen sarjan kuvaukseen, ei jaksokuvaukseen.

Silvon mukaan arkistossa on paljon muitakin ohjelmia, joissa on rasistisia ilmaisuja.

–Yle ei voi putsata koko 100-vuotista kulttuuriarkistoaan, se olisi väärin.

Silvo arvelee, etteivät lapset itse löydä sisältöä vaan he kuuntelevat Peppiä ja muita ohjelmia yhdessä vanhempien kanssa.

–Kyllä se on vanhempien tehtävä opettaa lapsia näissä konteksteissa.[..]

Loput linkistä https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/88650858-b1f8-479a-a9ee-a1ed5ba14852

KTM

^ Otsikosta olisi voinut saada käsityksen että lapselle tuli paha mieli n-sanasta, mutta jutun mukaan se paha mieli tulikin siitä kun suvakkiäiti ei antanut kuunnella Peppiä loppuun

QuoteEpisodista jäi käteen paha mieli myös Annan kolmevuotiaalle lapselle. Hän olisi halunnut kuunnella jakson loppuun.

– Hän kysyi monta kertaa, miksi Peppiä ei voi kuunnella. Lapsellekin tuli siis paha mieli Ylen vuoksi. Vastasin hänelle, että ohjelma meni jumiin

Valehtelemaankin alkoi vielä lapselleen.

Roope

Lastenohjelman jakso on "vanhentunut", tullut "tietyn käyttöikänsä" päähän, joten on "normaalia toimintaa" siirtää se "poistettavien listalle".

QuoteYle poisti Areenasta suositun lastenohjelman jakson, jossa imitoitiin riisihattuisia kiinalaisia – Ohjelman tuottaja IS:lle: "Ilmaisu ei vastaa tätä päivää"

Yle poisti Areenastaan yhden lastenohjelman jakson, jossa musikantit toimivat lauluoppaina iloisten lasten kanssa.

Yle Areenan ohjelmatiedoissa Muista laulaa -ohjelman Huangho-joella-jakso esiteltiin näin: Hyppää laulukyytiin! Musikantit Soili Perkiö ja Satu Sopanen toimivat lauluoppaina iloisten lasten kanssa. Muista sinäkin laulaa: Huangho-joella!

IS kysyi Pikku Kakkosen vastaavalta tuottajalta, oliko katsojilta tullut esimerkiksi kielteistä palautetta ohjelman tavasta esittää kiinalaiset tai oliko ohjelmassa teknisiä ongelmia.

– Ei ole kyse ohjelman teknisistä ongelmista. Kyseinen jakso on poistettavien listalla. Teemme läpileikkausta siitä, mitkä ohjelmat ovat vanhentuneet. Tämä on normaalia toimintaa, Pikku Kakkosen vastaava tuottaja Teija Ryösä kertoo Ilta-Sanomille.

 Ohjelmilla on tietty käyttöikä, ja poistettavien listalla oleva Muista laulaa, Huangho-joella-jakson ilmaisu ei vastaa tätä päivää, hän kertoo.

TV2:n lastenohjelmissa ja Lasten Areenassa Herra Heinämäessä jo vuosia esiintynyt intiaanihahmohan poistettiin vuonna 2018. Oliko Muista laulaa, Huangho-joella-jaksossa samantapaisia ongelmia?

– Ei ollut. Päätös tehtiin eri kriteerein. Huangho-joella-jakson ilmaisu ei vastaa tätä päivää. Herra Heinämäen asiassa taas oli kyse stereotyyppisesti käyttäytyvästä menneen ajan jäänteestä, joka kohdistui tiettyyn kansanosaan, Ryösä kertoo.
Ilta-Sanomat 20.3.2019

Eivät sentään vielä poistaneet saman Muista laulaa -sarjan klassikkoa Meillä ja teillä. "Onpas jännää, erilaista, toisenlaista, samanlaista..."
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

jmk

Quote from: KTM on 26.02.2019, 20:30:45
QuoteEpisodista jäi käteen paha mieli myös Annan kolmevuotiaalle lapselle. Hän olisi halunnut kuunnella jakson loppuun.

– Hän kysyi monta kertaa, miksi Peppiä ei voi kuunnella. Lapsellekin tuli siis paha mieli Ylen vuoksi. Vastasin hänelle, että ohjelma meni jumiin

Valehtelemaankin alkoi vielä lapselleen.

Olisi pitänyt sanoa rehellisesti, että äiti meni jumiin.

Eisernes Kreuz

Winston Smith työskentelee nykyään Suomen Yleisradion palveluksessa.
There is freedom of speech, but freedom after speech, that I cannot guarantee.
- Idi Amin, diktaattori

Jorma M.


Yle Areenasta löytyy sentään kymmeniä vuosia vanha radiotallenne. Mark Twainin 1860-luvulla kirjoittama Mississippi-joella -kuunnelmasovitus.

Ohjelman yhteydessä on kuitenkin suuret pahoittelut moniosaisen kuunnelman rasistisesta kielestä. (Ohjelmassa käytetään sanaa "neekeri", joka oli neekeriväestön itsensäkin käyttämä termi vielä 1960-luvulla.)
"On käynyt ilmi, että demokratia ja lehdistön vapaus ovat suurimpia niistä tyhjistä korulauseista, jotka milloinkaan ovat ihmismieltä sumentaneet".

Oldschoolguy

On kulttuurista itsemurhaa sensuroida historiaansa tai jopa kirjoittaa sitä uudelleen. Näissäkin esillä olleissa tapauksissa lapsia yritetään ideologisista syistä estää saamasta tietoonsa tiettyjä historiallisia tosiasioita entisestä ihan normaalista elämänmenosta. Vanhoissa sivistysmaissa ja toisissa kulttuureissa taas arvostetaan perinteitä. Kumma että kun nämä meidän orwellilaiset sitten matkustelevat maailmalla, niin he kehuvat maasta taivaaseen juuri sitä, miten hienoa on kun jossain sentään älytään arvostaa vanhoja perinteitä.

ismolento


Eisernes Kreuz

Quote from: ismolento on 21.03.2019, 19:53:35
Quote from: Eisernes Kreuz on 21.03.2019, 15:56:12
Winston Smith työskentelee nykyään Suomen Yleisradion palveluksessa.

Kukas hän on?

George Orwellin romaanin 1984 päähenkilö, joka työskenteli virkamiehenä totuusministeriössä, tehtävänään väärentää historiaa puolueen tarpeisiin.
There is freedom of speech, but freedom after speech, that I cannot guarantee.
- Idi Amin, diktaattori

Roope

Etenkin sanojen rytmillä leikittelevistä ns. nonsense-runoista kuuluisan tanskalaisen Halfdan Rasmussenin (1915-2002) kustantaja Gyldendal on sensuroinut Rasmussenin 60-luvulla julkaistun lastenrunokirjan uusintapainoksesta kahdeksan runoa, joissa on sellaisia ilmauksia kuin "neekerinukke", "hottentotti" ja "keltainen kiinalainen", joilta nykylapsia on kustantajan mukaan suojeltava.

QuoteHalfdan Rasmussen, en av Nordens mest älskade barndiktare, debatteras i sitt hemland Danmark. Åtta av hans ordjazziga nonsensramsor för barn stryks i en nyutgåva. Förlaget vill inte att hans eftermäle ska stämplas med rasism.

"Skorstenssvarta negrer" och "gula kineser" ingår inte längre i två stora samlingsutgåvor av barnramsor av den legendariske danske barnrimsdiktaren Halfdan Rasmussen (1915-2002).
Hbl: Danska barnrimsdiktaren Halfdan Rasmussen uppdateras – ord som "hottentotter" strukna i nyutgåva 28.5.2019

QuoteI ny udgave af Halfdan Rasmussens børnerim har Gyldendal fjernet rim, der kan opfattes som racistiske
Extra Bladet: Gyldendal fastholder Halfdan-censur: Beskytter børnene 15.5.2019

Quote from: Google-käännösDespite criticism from, among others, Halfdan Rasmussen's children, the publisher Gyldendal maintains that it is correct to remove eight rhymes from a new edition of the author's nursery rhymes.

According to Gyldendal's director, Morten Hesseldahl, they have been removed because they contain words like "negro" and "hottentot". And the words children should be protected from, he believes.

The decision has been met with criticism from, among others, Halfdan Rasmussen's daughter. In the new version, the foreword states why the rhythms have been removed.

According to the daughter, Iben Nagel Rasmussen, the preface leaves an impression of Halfdan Rasmussen as a racist.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Kni

Rasmuksessa on kauhea vääntö uudesta kirjakaustista:

QuoteMiksi parivuotias lapsenlapseni luulee tummaa vauvaa kirjassa apinaksi? Kuvat äitiyspakkauksen kirjoista.

Leena
Täällä yritetään valistaa teitä, jotka ette ymmärrä apinakuvaston tummaihoisuuteen assosioimisen vahingollisuutta.

Kirsi
Kelaan palautetta kirjasta!

Christian
So in Finland up to today they are indoctrinating already babies with racism! Paid for by government! No wonder the country has just been declared the most racist country in Europe!
https://www.facebook.com/groups/RASMUSGROUP/permalink/2627963393881535/

Aloittaja on uhannut poistaa ketjun, koska meni riitelyksi taas kerran. Käykää lukemassa niin kauan kun luettavissa on.  ;D
Osa järjestäytynyttä koulutettua koneistoa.

pienivalkeapupu

^ Rasmuslaiset riitelevät siis keskenään? No enpä olisi uskonut  ;D
"Luulen, että pääsääntöisesti, kirjoitukseni ovat totta."

"Minun täytyy toimia epävarmuudessa, vaikkei minulla aina ole kaikkea informaatiota ja tietoa."

Golimar

Quote

Jannan halloweenasu sai täystyrmäyksen – puvun raju tarina selvisi laulajalle vasta, kun kommenttikenttään ryöpsähti vihaisia viestejä
Laulaja Janna pukeutui halloweenina Pocahontakseksi ja soppa oli valmis. Nyt hän kertoo Instagramissa, ettei ymmärtänyt hahmon taustoja tarpeeksi hyvin.

Laulaja Janna esitteli viikonloppuna Instagram-tilillään halloweenasuaan, sillä hän oli pukeutunut juhlan kunniaksi Disneyn elokuvista tutuksi Pocahontakseksi.

X

Janna oli valinnut asuunsa beigen hapsumekon ja ja pitkä, tumman peruukin, joka muistutti Pocahontaksen pitkää tukkaa. Pian laulajan kuvaan alkoi kerääntyä viestejä, joissa osassa hänen asuvalintaansa ihasteltiin, ja osassa sitä kritisoitiin voimakkaasti. Jannaa syytettiin kulttuurisesta omimisesta ja hänen asunsa todettiin olevan loukkaava.

X

Kulttuurisella omimisella tarkoitetaan sitä, kun eri kulttuurista tuleva lainaa toiselle kulttuurille kuuluvia elementtejä, tapoja tai symboleita ilman lupaa ja ymmärtämättä niiden taustoja.

– Suosittelen tutustumaan mitä on kulttuurinen omiminen ja kuinka sillä yhä pidetään yllä sortavia rakenteita. Kulttuuri ei ole naamiaispuku, eräs nainen totesi tiukasti Jannan kuvan kommenteissa.

– Pocahontas oli alaikäinen tyttö, joka joutui ihmiskaupan uhriksi. Kulttuuri ei ole asu, toinen jatkoi.

Maanantaina Janna julkaisi Instagramissa pitkän kirjoituksen, jossa hän selittää päätöstään pukeutua Pocahontakseksi. Hän myöntää, ettei tuntenut asun tai hahmon taustoja eikä siksi tiedostanut päätöksensä vaikutuksia. Nyt hän kuitenkin kertoo ymmärtävänsä, miksi asu oli ongelmallinen.

– Pienestä tytöstä lähtien olen ihaillut Pocahontasta ja muistan sanoneeni äidilleni, että haluaisin isona olla kuin hän, kaunis, vahva ja rohkea. Kuitenkin tähän päivään asti olen ollut täysin tietämätön Pocahontaksen oikeasta tarinasta. Se on erittäin traaginen ja sydäntäsärkevä, eikä se Disneyn kertoma onnellinen rakkaustarina.

Disneyn rakastettu Pocahontas-animaatioelokuva ilmestyi vuonna 1995. Elokuvaa on kritisoitu siitä, etteivät sen tapahtumat vastaa todellista historiaa.

X

https://www.is.fi/viihde/art-2000006711565.html

Dangr

Quote from: Roope on 21.03.2019, 15:33:08

QuoteYle poisti Areenasta suositun lastenohjelman jakson, jossa imitoitiin riisihattuisia kiinalaisia – Ohjelman tuottaja IS:lle: "Ilmaisu ei vastaa tätä päivää"

Pitää suojella vähemmistöjä, tarkoittaa kiinalaisia.
"We now live in a nation where doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the press destroys information, religion destroys morals, and our banks destroy the economy." Chris Hedges
"Shouting "Freedom" and other anti-government slogans" NYT

Tsuudi

^^Kulttuurista omimista. Mitä se sitten on, kun irakin ihme tai afrikan moniosaaja ajaa BMW:llä tai MB:llä? Eikö se pitäisi ratsastaa kamelilla?
Tai afrolla on valkoisten keksimä kännykkä? Miksei paukuta runpuja niinkuin kivikaudella, jolloin tehtiin näiden korkeakulttuurien suurimmat ja ainoat keksinnöt.
Jotenkin tuntuu, että se mitä valkoiset on keksineet, kuuluu koko maailmalle.
Ja suurimman ulinan pitää suvakkilauma, joka on niin etuoikeutettua, että saa oikein leipätyökseen etsiä vikoja kulttuurista joka mahdollistaa tällaisen joutorälssin elätyksen ja puuhastelun mm sukupuolentutkimuksen parissa.
"Hyvä pystykorva on parempi kuin huono nainen."

l'uomo normale

Pitäisiköhän hankkia Pocahontas-elokuva (alkuperäinen DVD:nä). kun sen vielä saa ostettua?
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

akez

Quote from: Golimar on 02.11.2020, 15:29:39
Jannan halloweenasu sai täystyrmäyksen – puvun raju tarina selvisi laulajalle vasta, kun kommenttikenttään ryöpsähti vihaisia viestejä

Asialla on täytynyt olla suomalainen raivovasemmisto, koska täällä mitään intiaaneja ole. Enkähän usko, että intiaanit olisivat moisesta edes moksiskaan. Janna oli kuulemma nöyrtynyt sitten näiden fasistien edessä ja pyytänyt anteeksi. Ei olisi kannattanut, sillä jos pöpeiltä alkaa anteeksi pyydellä, niin sitä saa sitten tehdä koko loppuikänsä.
George Orwell: "All that Oceania's citizens know about the world is whatever the Party wants them to know."

koojii

Kommenttiketju unohtunut auki tuossa Janna Hurmerinnan kulttuurisen omimisen "rasistisessa" uutisessa:

https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/033a0def-fef9-4415-8531-51685c1dedba

Aika nuivaa kommenttia.

Eihän tuosta mitään tule jos eri rotuiset ihmiset alkavat omia toisten rotujen "keksimiä" vaatteita. Ajatelkaa mitä siitä tulisi jos joku joku neekeri vaikka pukeutuisi valkoisen miehen keksimään tummaan pukuun, kravattiin tai farkkuihin tai alkaisi vaikka sukkia käyttämään ja omimaan tuolla tavalla valkoisten eurooppalaisten kulttuuria.

:D


Lalli IsoTalo

https://www.suomenuutiset.fi/tutkimus-yhteiskuntatieteiden-opiskelijat-haluavat-rajoittaa-mielipiteenvapautta/

Quote
Marraskuu 25, 2020
Tutkimus: Yhteiskuntatieteiden opiskelijat haluavat rajoittaa mielipiteenvapautta

Yllättävän moni yhteiskuntatieteiden opiskelija haluaa rajoittaa mielipiteenvapautta, kertoo saksalaistutkimus. Myös Suomen yliopistoissa mielipiteenvapaudella tuntuu olevan yhtä ahtaammaksi käyvät rajat. Tämä on tullut viime aikoina esille erityisesti Tampereen yliopistossa.

Frankfurtilaisessa Goethe-yliopistossa lähes tuhannelle yhteiskuntatieteiden opiskelijalle tehty tutkimus paljastaa FAZ-lehden mukaan hälyttäviä seikkoja enimmäkseen vasemmistolaisten opiskelijoiden ajatusmaailmasta. Tutkimuksen mukaan merkittävä osa opiskelijoita ei halua kohdata eriäviä mielipiteitä.

Jopa puolet opiskelijoista vastustaa sitä, että yliopistolle päästettäisiin vierailevia luennoitsijoita tai opettajia, joilla on valtavirrasta poikkeavia mielipiteitä kiistanalaisista aiheista, kuten islamista, sukupuolirooleista tai maahanmuutosta. Joka kolmas opiskelija haluaa, että kirjastoista poistetaan toisinajattelijoiden kirjoittamat kirjat.

Loput linkistä.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

duc

Kuukuppi ja Muhammad

Pelättiinkö kuukupin aiheuttavan jihadistisen reaktion?

https://www.is.fi/menaiset/ilmiot/art-2000007647479.html

Quote
Senni Koskenvesa opiskelee kuvataiteiljaksi LAB-ammattikorkeakoulussa Lappeenrannassa. Koulu toimii samoissa tiloissa kuin LUT eli Lappeenrannan yliopisto. Viime viikolla Koskenvesan maalauksen opintojakso päättyi, ja lopputehtävänä oli tehdä teos, joka olisi esillä koulun tiloissa kahden päivän ajan.

– Halusin tehdä kauniin ja naisellisenkin työn, jossa olisi mukana kuukuppi, mutta luonnollista kokoa paljon isompana.

Koska teokset tulivat koulun hallinnoimiin tiloihin, oppilaiden piti esitellä teoksen suunnitelma omalle opettajalleen, joka taas lähetti ne koulun tilavastaaville.

- -
Viime viikon perjantaina Koskenvesa kuuli opettajaltaan, ettei LUT:n tiloista vastaava tilapalveluiden edustaja pidä teosta "soveliaana koulun pääaulaan".

– Opettaja pyysi perustelemaan, miksei se ole sovelias. Tilavastaava vetosi sähköpostissa tiloissa liikkuviin pieniin koululaisiin, LUT:n yhteistyökumppaneihin sekä erilaisia kulttuuritaustoja omaaviin henkilöihin, Koskenvesa kertoo.

"Tiloista vastaavan henkilön mukaan teos voi aiheuttaa näille liiallisia tunnereaktioita", Koskenvesa siteeraa sähköpostikeskustelua.

Lupa irtosi ilman kuukuppia
- -

– Kerroin opettajalle, että aion laittaa tilalle kyltin, jossa kerrotaan kuukupin sensuroimisesta, mutta en kertonut tätä tilavastaavalle.

Koskenvesa sai luvan laittaa teoksensa esille ilman kuukuppia. Hän otti kupin pois ja laittoi tilalle kyltin, jossa lukee: Koulu sensuroi tästä kuukupin.
- -
Keskiviikkona opiskelijat ja opettajat kiersivät katsomassa teoksia, ja Koskenvesan teoksen kohdalla tilavastaava sattui kävelemään ohi. Opettaja pyysi häntä mukaan keskusteluun.
- -
– Hän sanoi, ettei kyltille ole annettu lupaa eikä sitä olisi saanut laittaa esille. Kun kysyimme perusteluja, mikä teoksessa on häiritsevää, tilavastaavan mielestä se on liian radikaali. Hän vertasi sitä Muhammedista tehtyihin pilapiirroksiin, että tämä teokseni loukkaa samalla tavalla.

Koskenvesasta vertaus Muhammedin pilapiirroksiin oli niin absurdi, että hän joutui tarkistamaan opiskelijakavereiltaan, että sitä todellakin käytettiin.
- -
Vähän myöhemmin Koskenvesa sai LUT:lta pahoittelut niin Instagramiin kuin sähköpostiinkin, sekä pyynnön asettaa teos vielä esille, alkuperäisenä ja sensuroimattomana.
Lihavointi minun.
ὕβρις, νέμεσις, και κριτική 'häpäisy, kosto ja tuomio'

Memento mori 'Muista kuolevaisuutesi'

Roope

Quote from: duc on 27.11.2020, 20:20:11
Viime viikon perjantaina Koskenvesa kuuli opettajaltaan, ettei LUT:n tiloista vastaava tilapalveluiden edustaja pidä teosta "soveliaana koulun pääaulaan".

– Opettaja pyysi perustelemaan, miksei se ole sovelias. Tilavastaava vetosi sähköpostissa tiloissa liikkuviin pieniin koululaisiin, LUT:n yhteistyökumppaneihin sekä erilaisia kulttuuritaustoja omaaviin henkilöihin, Koskenvesa kertoo.

"Tiloista vastaavan henkilön mukaan teos voi aiheuttaa näille liiallisia tunnereaktioita", Koskenvesa siteeraa sähköpostikeskustelua.

Tulee mieleen taannoinen tapaus, jossa "tunnereaktioita" aiheuttanut teos oli koulun edustajien mielestä hyvinkin sovelias koulun pääaulaan ja jossa "tiloissa liikkuvat pienet koululaiset" olivat ihan oikeastikin koululaisia, eivät täysi-ikäisiä opiskelijoita.

QuoteKoululaisten "Suomeen vai kuoleen" -juliste suututti Laura Huhtasaaren – koululle ei seurauksia

Europarlamentaarikko Laura Huhtasaaren (ps) esille nostama "Suomeen vai kuoleen" -juliste ei johda seurauksiin sen tehneiden oppilaiden koululle, toteaa apulaisoikeuskansleri Mikko Puumalainen tuoreessa ratkaisussa.

Silloinen kansanedustaja Huhtasaari suuttui viime vuoden lokakuussa alaikäisten oppilaiden tekemästä julisteesta, joka tehtiin osana koulun kulttuurikasvatusohjelmaa. Julisteessa oli kuvattuna Suomen keskeisiä poliitikkoja, turvapaikanhakijoita kuljettanut vene ja teksti "Suomeen vai kuoleen". Sanan "kuoleen" alla olivat Huhtasaaren ja perussuomalaisten puheenjohtajan Jussi Halla-ahon kuvat.

[...]

Puumalainen mainitsee, että oppilaat itse halusivat ottaa kantaa maahanmuuttoteemaan. Julisteen teon aikaan olivat esillä presidentinvaalit, joissa Huhtasaarikin oli ehdolla.

– Ilmaisun- ja sananvapaus ovat kansainvälisten sopimusten mukaan myös lapselle ja oppilaalle kuuluvia oikeuksia, Puumalainen toteaa.

– Oppilaiden julisteessa oli kärjekkyyttä, joka oli omiaan kirvoittamaan reaktioita. Nähdäkseni siinä ei kuitenkaan ylitetty niitä rajoja, joita poliittisen puolueen ja sen johtajien voidaan edellyttää sietävän osana yhteiskunnallista keskustelua.
Iltalehti 10.12.2019
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

ikuturso

Onko tämä oikea paikka kulttuuriselle omimiselle?

Tänään tuli televisiosta Ođđasat eli saamenkieliset uutiset.

Siellä ihmiset valittivat, kun saamelaiset käsityöt eivät mene enää kaupaksi. Asiakkaat kysyvät, että voiko näitä ostaa ja jos ostaa, uskaltaako niitä käyttää? Silti eivät uskalla ostaa ja tavara jää hyllyyn.

Minullakin on kaapissa joku vanha neljän tuulen lakki mallia turisti. Lapsena minulla oli myös sellainen talvihattuna ja tykkäsin siitä vietävästi.

Nunnuka nunnuka ja sillee. Varmaan olette nyt onnellisia vähemmistökansat. Veistäkää kelosta poronkiveksiä. Niitä voi käyttää koruina ja kravattineuloina ja se ei ole kulttuurista omimista. Se on sitä puhdasta turistien kusetusta mitä kaikkialla muuallakin harrastetaan.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Radio

Suomeen kuoleen. Täällä asuu se hirmuinen Halla-ahon peikko ja paha noita-akka Laura. Älkää helvetissä tänne tulko! Persut tulee, persut tappaa.
Kouluaikonani olivat Sadankomiteat, Teiniliitto, taistolaiset, KOMteatteri, sadankomitea yms. eli komukoiden aivopesukone jyräsi kierroksilla, Sama touhu jatkuu, vallankumousporukat ovat keksineet tuoda täysin vieraan kulttuurin onnenonkijoita eläteiksi veronmaksajien piikkiin.Kantiskakaroille voisi säätää viikkorahaveron 50% siitä ilosta, että saavat nauttia monikulttuurisista luonnonlapsikavereista, kielikylvystä ja kuumaveristen partalasten erilaisesta suhtautumisesta feministinalkuihin.
Tulijoita olisi muutama miljardi, joiden kulttuurissa ei ole mitään omittavaa.Sotahan sillä vain aikaansaadaan. Eikä sotataidoissakaan taida olla meille opittavaa.

Fiftari

Tuohan on siitä vähän outo pyyntö että kuinka paljon saamelaiset itse käyttävät heidän kulttuurinsa ulkopuolelta olevia elementtejä.
QuoteSaamelaisneuvosto vaatii saamelaispuvun poistamista Final Fantasy -pelistä: "Kyse ei ole herkkätunteisuudesta"

Saamelaisneuvosto vaatii, että Square Enix poistaa Final Fantasy 14 -pelistä paketin, joka sisältää saamelaispuvun.  Neuvosto on sanonut, että paketin myyminen rikkoo saamelaisten oikeuksia, sillä puku on saamelaisten kulttuuriomaisuutta.

"Kulttuuriomaisuutemme oikeudet eivät ole teoreettisia. Niitä suojelevat henkiseen omaisuuteen liittyvät lait, jotka on harmonisoitu maailmanlaajuisesti. Square Enix on mediayhtiönä tietoinen siitä, mitä henkisen omaisuuden lait tarkoittavat, eikä sillä ole minkäänlaisia tekosyitä rikkoa saamelaisten kulttuuriomaisuutta näin räikeällä tavalla", Holmberg toteaa.

Vastaavasta tilanteesta on ennakkotapaus, sillä saamelaisneuvosto on tehnyt Walt Disney Animation Studion kanssa sopimuksen saamelaisasun käytöstä Frozen 2 -elokuvassa.
Muropaketti
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

Nuivinator

Ei Hyvää Päivää!

Quote
As you may have heard, Disney has decided to censor the Disney/Donald Duck cartoons.
Among other things, two of Don Rosa's stories (and the original Bark's story) are banned because Disney believes that the zombie is an expression of racism.
Specifically, their censorship means that stories that Disney no longer cares about cannot be reprinted again.
Which again quite concretely means an eternal goodbye to e.g. Don Rosa's Life and Times of Scrooge McDuck as Chapter 11 is one of the now banned stories!!!
The Danish Donaldist Society does not like that kind of censorship of our history, our culture and our beloved Ducks.
If Disney finally finds problems with individual stories, then it should be able to be handled in the same way as they do with their feature films – by coming up with a disclaimer beforehand.
We therefore intend to make an attempt to influence Disney in that direction.
Does it help?
Maybe not.
But we will not watch in silence.
We are therefore sending the following letter to Disney - for the time being on behalf of the Danish Donaldist Society, Ankistit - Finish Donaldist Society and Carl Barks Fan Club. We have also reached out to the Swedish, German and Italian Donaldists.
But we also welcome individual co-signatories - because the more we are, the more impact we have!
So if you want to put your signature on the letter - write your name and nationality below - or send me an email at [email protected]
We need to get it completed and sent off, so the deadline for submitting your signature is Sunday, February 19 at 3 p.m.
I hope many people want to put their vote in the pool!
The letter we intend to send is the following:

To The Walt Disney Company
On behalf of all the Duck societies and all the duck fans from around the globe listed at the bottom, I hereby send The Walt Disney Company a request, to reconsider the decision regarding banning certain Donald Duck stories from being published in the future.
We acknowledge that standards off which things can be viewed as offensive may differ from country to country, and we understand The Walt Disney Company's considerations on how things may be viewed by different readers and hence which signals The Walt Disney Company is sending out to its readership.
But caution and censorship are two very different reactions and, in this situation we find that censorship is the wrong solution.
By banning stories written in the past, you take away the possibility for readers - eg. parents that read to their children - to discuss how the world has evolved and why this realization is so important.

At the same time, you take away cultural literature that has played a very important role of many peoples life particularly in Europe.
When for example you ban the 11th chapter in The Life and Times of Scrooge McDuck you remove an integral part of one of the most influential and important Duck comics of all time – a highly awarded and loved comic tale that actually became the survival of Donald Duck comics all over Europe and which for many of the people under the age of 40 was their introduction to the Disney comic universe.

Without this comic – and many others – on the market, the world would be a poorer place.
The world has changed and we acknowledge this, but The Walt Disney Company has already created an informative and elegant solution regarding your movies – and we only ask, that you will employ the same solution for our beloved comics.
By introducing an informative notice at your start certain comics, you will make the readers think of what they are reading and thereby stop up for a second and acknowledge the different world we live in – and how we arrived to this point in time. This would have a positive influence on the readers to come.
By withdrawing the comics from the market, you will not only remove stories loved by many people, you will also remove the opportunity to impact and teach the readers.
As we hope you will listen to our prayers – sincerely yours

Laila Jerming Graf
President
The Danish Donaldist Society



Lainasin tuon tekstin kokonaisuudessaan, koska kyse avoimesta kirjeestä.
Nimitys paperiton laittomasta maassaolijasta on kuin kutsuisi huumediileriä paperittomaksi farmaseutiksi tai myymälävarasta kuitittomaksi asiakkaaksi.

Urban Moving Systems

Agatha Christien romaanien uusimmat versiot ovat sensuroitu kielestä, jota nykyajan lukijat saattavat pitää loukkaavana, mukaan lukien viittaukset juutalaisiin. Christien kirjoja muutettiin korrektiin muotoon ensimmäisen kerran toisen maailmansodan jälkeen.
QuoteAgatha Christie, sans antisemitism: New editions of novels scrub offensive language about Jews, Black people

Christie has long been scrutinized for using pejorative language to describe minorities

The newest editions of Agatha Christie's detective novels won't include language that contemporary readers might consider offensive, including references to Jews and Black people.

HarperCollins, the publishing company posthumously reissuing Christie's work, has rewritten potentially offensive language in some passages of Christie's books and cut other passages entirely, The Telegraph reported.

Christie, the author of 66 novels that have sold over 2 billion copies internationally, has a long and complicated history of antisemitism.

As part of their efforts, HarperCollins has removed detective Hercule Poirot's description of a character as "a Jew, of course" in the new edition of The Mysterious Affair at Styles, Christie's debut novel from 1920. This isn't the first time publishers have edited offensive language out of novels written by the so-called "Queen of Crime." After the Holocaust, Christie's literary agent allowed her U.S. publisher to covertly delete the antisemitic language in her early novels for their postwar reprints.
...

Christie's descriptions of Black characters have also attracted significant criticism over the years. HarperCollins's new edits include revising one of Christie's short stories, which included a servant originally referred to as "Black" and "grinning," to now describe the character as "nodding," without reference to his race.
...

https://forward.com/fast-forward/541259/agatha-christie-antisemitism-new-editions-harpercollins-edited/

qwerty

Silpoivat parhaan elokuvan Oscar voittajaa, ilmoittamatta tästä millään lailla >:(
[tweet]1666078216530935808[/tweet]
Quote1. The messed-with sequence begins at the 9:42 mark, during the film's first act. Gene Hackman's Popeye Doyle enters the brightly-lighted main lobby of the police station. He drops off paperwork, puts on his overcoat, walks over to the main door and flexes his hand. Roy Scheider's Cloudy follows but at exactly 10:05 a passage that used to be part of the film is no longer there.
Quote2. It's a bit between Doyle and Cloudy, who's nursing a wounded arm after being stabbed by a drug dealer. Doyle: "You dumb guinea." Cloudy: "How the hell did I know he had a knife?" Doyle: "Never trust a [ethnic slur (arvatenkin nigger)]." Cloudy: "He coulda been white." Doyle: "Never trust anyone."
Quote3b. It is presumed that the sequence was removed by Disney, which bought the film's original owner, 20th Century Fox, on 3.20.19, and not The Criterion Channel.
Quote9. Over the last couple of days I've sent emails to various directors and producers, asking them to please forward yesterday's HE story about the French Connection censorship to Friedkin. I'm presuming that Friedkin would hit the ceiling when he learns of this, and will post some kind of protest statement or perhaps even a video.
Quote10. Cutting out scenes that are racially insensitive is a slippery slope. Once you start editing to spare sensitive ears where do you stop?
Quote12. It's one thing to warn viewers in advance about offensive or insensitive racial content, but eliminating entire passages is completely outrageous, especially in the case of a Best Picture Oscar winner.
"The oldest fraud is the belief that the political left is the party of the poor and the downtrodden": Thomas Sowell

hullukallio

Seinäjoella purkuun menossa olevassa Maakuntatalossa (rakennus yksityisessä omistuksessa) on taiteilija Arvid Bromsin taideteos Lakeuden kansan vaellus vuodelta 1958.

Ilkka-Pohjalainen uutisoi 10.12.2024:
Seinäjoen kaupungin taidetyöryhmä antaa kylmää kyytiä Arvid Bromsin freskolle – "Ei edusta kulttuurisesti moninaista ihmiskuvaa"
https://ilkkapohjalainen.fi/ihmiset-ja-kulttuuri/sein%C3%A4joen-kaupungin-taidety%C3%B6ryhm%C3%A4-antaa-kylm%C3%A4%C3%A4-kyyti%C3%A4-arvid-bromsin-freskolle-ei-edusta-kulttuurisesti-moninaista-ihmiskuvaa

Lainauksia Seinäjoen kunnanhallituksen kokouksen pöytäkirjasta 2.12.2024:
https://listat.seinajoki.fi/ktwebscr/fileshow?doctype=7&docid=724121
https://listat.seinajoki.fi/ktwebscr/fileshow?doctype=3&docid=724121 (PDF)
QuoteTaidetyöryhmä 25.11.2024 on kokouksessaan käsittelyt Arvid Bromsin freskon toisintamista uudelle asemalle.

Kaupunginjohtajan nimeämän Seinäjoen kaupungin Taidetyöryhmän tehtävänä on julkisen taiteen edistäminen ja yhdistäminen muuhun rakentamiseen. Taidetyöryhmä tekee esitykset ja lausuu tulevista taidekohteista, taiteilijavalinnoista ja julkisten taideteosten tilausprosesseista sekä taideteosten lähiympäristön muutoksiin ja huoltotoimenpiteisiin liittyvistä toimenpiteistä.

Taidetyöryhmän yksimielinen kanta on, että työryhmä ei puolla aloitteen ehdotusta.

Perustelut:
Quote
3) Teoksen representaatiot

Kunnilla on yhteiskunnassa tärkeä rooli yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon edistäjänä ja toteuttajana. On tärkeää pohtia myös tältä kannalta minkälaista ajan- ja ihmiskuvaa julkisissa tiloissa esillä oleva taide välittää. Teos ei alun perin ole ollut sijoitettuna julkiseen ulkotilaan vaan puolijulkiseen sisätilaan. Bromsin fresko kertoo paikkakunnan historiasta ja oman aikansa eteläpohjalaisista henkilöistä. Se on myös tehty rakennukseen, joka edustaa omaa aikakauttaan. Teoksen siirtäminen muualle alkuperäisestä sijoituspaikastaan irrottaa teoksen omasta kontekstistaan.

Myöskään teoksen ihmishahmot eivät nykyajassa edusta kulttuurisesti moninaista ihmiskuvaa. Teos ei kuva-aiheeltaan edusta myöskään Seinäjoen yhdenvertaisuus- ja tasa-arvosuunnitelmaan kirjattuja tavoitteita. Ohjelmassa määritellään moninaisuus ajatuksena erilaisista yksilöistä ja yhteisöistä, jotka kunnioittavat ja hyväksyvät toistensa erilaisuuden yhteiskunnassa. Erilaisuus voi perustua esimerkiksi kieleen, kulttuurieroihin, etnisiin piirteisiin, sukupuoleen, seksuaalisuuteen, sosioekonomiseen asemaan, ikään, fyysisiin ominaisuuksiin, vammaisuuteen, uskontoon, poliittisiin näkemyksiin, ideologioihin ja vakaumuksiin. Bromsin teoksen ihmishahmot edustavat hyvin kapeaa ja homogeenistä ihmisjoukkoa.
Asia päätettiin palauttaa uudelleen valmisteluun.

Tähän 25.11.2024 pidettyyn yksimieliseen Seinäjoen kaupungin Taidetyöryhmän kokoukseen/päätökseen ovat osallistuneet Elina Teitti, Elina Alkio, Jyrki Kuusinen, Kari Hirvensalo, Mirja Jatkola, Kirsi Mattila ja Heli Palvela.

Mainittakoon että kyseinen rakennus ja fresko on joutunut kesällä 2024 ilkivallan kohteeksi:
https://ilkkapohjalainen.fi/rikokset-ja-onnettomuudet/ilkivallantekij%C3%A4t-piinaavat-maakuntataloa-kuvat-n%C3%A4ytt%C3%A4v%C3%A4t-lohduttoman-n%C3%A4yn

Rakennuksesta on rakennustutkija Olli Joukio tehnyt vuonna 2020 rakennusinventoinnin. Inventoinnissa on lisätietoa rakennuksen historiasta:
https://www.seinajoki.fi/wp-content/uploads/2022/09/maakuntatalon-rakennusinventointi_olli-joukio-16.12.2020_pieni.pdf