News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2010-03-09 HS: Perussuomalaiset jäivät Ruotsin-laivalla etniseksi vähemmistöksi

Started by skrabb, 09.03.2010, 06:00:53

Previous topic - Next topic

Juki

Niinpä, sitten pitäisi vielä kyetä jotenkin määrittelemään suomalaisuus, kulttuuri ja suomalainen kulttuuri. Miksi muuten fenotyyppi on ratkaiseva? Siis genotyyppi voisi olla mitä vain kunhan fenotyyppi olisi eurooppalainen?


Ehkä on jokin syy, miksi puolueet eivät rajaa jäseniään vastaavilla kriteereillä, sillä se olisi mahdoton urakka.

Antti Tulonen

Quote from: Taikakaulin on 13.03.2010, 20:22:20
Pitäisikö siis Perussuomalaisten ottaa oppia BNP:stä, ja hyväksyä vain valkoihoiset jäseniksi? Sekö olisi mielestäsi järkevää?

BNP poisti hiljattain tämän säännön ja hyväksyy jäsenikseen myös ulkomaalaisia.

http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Brittinationalistit+avaavat+ovensa+my%C3%B6s+maahanmuuttajille/1135252905666

Henkipatto

Quote from: Juki on 13.03.2010, 21:38:30
Niinpä, sitten pitäisi vielä kyetä jotenkin määrittelemään suomalaisuus, kulttuuri ja suomalainen kulttuuri.

Kulttuuri:

"Yhteiskuntatieteissä käsite, jolla tarkoitetaan jonkin yhteisön jäsenten opittujen ja symbolien välityksellä jäseneltä toiselle siirtyvien tapojen, tottumusten, uskomusten, tietojen ja taitojen muodostamaa kokonaisuutta. Suppeammassa merkityksessä mm. kulttuuriantropologian piirissä kulttuuria on luonnehdittu ideasysteemiksi, tietojen ja uskomusten kokonaisuudeksi, jonka avula ihmiset järjestävät kokemuksiaan ja havaintojaan ja jonka pohjalta he toimivat."

--Suuri tietosanakirja, WSOY Facta

Jos nyt asiaa lähestytään vaikkapa tapaus Al-Bazoonin kautta, niin voidaanko erottaa toisistaan suomalainen kulttuuri ja irakilainen kulttuuri? Toki kansallisten kulttuurien erot voivat olla vain pieniä vivahteita tavoissa ja arvoissa ja moni kulttuuripiirre jaettu, mutta ei tässä tapauksessa - irakilainen kulttuuri kuuluu jopa toiseen yläkategoriaan, Lähi-idän kulttuuripiiriin.

QuoteMiksi muuten fenotyyppi on ratkaiseva? Siis genotyyppi voisi olla mitä vain kunhan fenotyyppi olisi eurooppalainen?

Fenotyyppi heijastaa genotyyppiä, ja fenotyyppinen samankaltaisuus korreloi geneettisen samankaltaisuuden kanssa (ihmiskunnan maantieteellisiä makroryhmiä tarkasteltaessa). Fenotyyppi voi antaa viitteitä yksilön sukujuurista, myös siitä, kuinka merkittävä osa hänen vanhemmistaan ja esivanhemmistaan on sellaisista populaatioista, jotka eivät koskaan ole kuuluneet kiinteänä osanä tiettyyn kansakuntaan - geneettisesti tai kulttuurisesti.

Hieman yleistäen voidaan todeta, että etninen assimilaatio (ei sama kuin yhteiskunnallinen integraatio) tapahtuu, kun etnistä ryhmää ei mm. fenotyyppisten ominaisuuksien perusteella erota ympäröivästä populaatiosta. Se käy joko sulautumisen myötä, jolloin erot geenipoolien välillä vähenevät, tai siten, että ryhmä on jo valmiiksi hyvin läheinen muun populaation kanssa.

Se, että yksilö mahtuu ympäröivän populaation perinteiseen, suppeaan fenotyyppiseen variaatioon on mielestäni osoitus riittävästä geneettisestä läheisyydestä. On toki niitä, jotka kaipaisivat molekyylitason syyniä ennen ulkopuolisen hyväksymistä, mutten itse koe sitä tarpeelliseksi.

QuoteEhkä on jokin syy, miksi puolueet eivät rajaa jäseniään vastaavilla kriteereillä, sillä se olisi mahdoton urakka.

No ei oikeastaan. Johan BNP on näin toiminut:

QuoteGriffin claims to have repudiated racism, instead espousing what he calls "ethno-nationalism". He claims that his core ideology is "concern for the well-being of the English, Scottish, Welsh and Irish ethnic nations that compose the United Kingdom".

The BNP requires that all members must be members of the "Indigenous Caucasian" racial group. The party does not regard non-white people as being British, even if they have been born in the UK and are naturalised British citizens. Instead, Griffin has stated that "non-Europeans who stay", while protected by British law, "will be regarded as permanent guests".

http://en.wikipedia.org/wiki/British_National_Party#Social_and_cultural_policy
"...humans are really free only when at liberty to compete, even if inadvertently, if only for defence, even if risks and opportunities are socially buffered. For a naturally evolved organism the ultimate form of liberty is the freedom to defend its genetic interests."  --Frank Salter

Anodis

'Suurin osa kätteli ja kumarsi. He olivat hyvää jengiä.'
Ihan Perussuomalaista käytöstä perussuomalaiseslle irakilaiselle.
Assimilated by the Borg.

alyniekka

Quote from: Riukulehto on 13.03.2010, 13:12:06
Värvätä nyt Irakin kurdi puolueeseen. Ei hyvää päivää :facepalm:
Tyhmä!  Juuri sinunlaisten ihmisten takia jotkut ristii maahanmuutto-kritiikin piilorasismiksi. Ovat kyllä oikeassa sinun suhteen. Vaikutat olevan juuri se rasisti mistä lehdet kirjoittelee.  Minkä takia pitää tulla tänne laukomaan tuollaisia päättömiä asioita kun hyvin tiedät, että eri tahot ottaa yksittäisiä lauseita juurikin tästä foorumista?

Miksi PS puolueen pitäisi ottaa vain valkoihoisia joukkoon? Oletpa kyllä tosi hölmö  :-\. Kaveri vaikuttaa todella fiksulta ainakin ensimmäisen artikkelin perusteella! Toivottavasti mies menestyy eikä tämä juttu kaadu Riukulehdon tyylisiin ihmisiin.

Juki

Henkipatto, osaan kyllä käsitteen kulttuuri mutta kiitos vaivan näkemisestä. Sanakirjamääritelmä aiheesta ei kuitenkaan kerro vastausta esittämiini kysymyksiin.

Turha kai tästä on siitä huolimatta ruveta vänkäämään...


PaulR

Quote from: alyniekka on 14.03.2010, 00:09:27
Kaveri vaikuttaa todella fiksulta ainakin ensimmäisen artikkelin perusteella!

Suomalaiseksi vai kurdiksi?

turha jätkä


nimetönkeskustelija

Alkuperäiseen aiheeseen liittyen. Jos nyt ihan vakavasti mietitään, niin Velton laulu oli ehkä tarkoitushakuinen. Se osotti huonoa tilannetajua ehkä jopa kaukaisia viitteitä rasismiin. Veltto on hupipoliitikko. Hän ei ole persujen ydinryhmää, Ihmettelen myös että kuka häntä oikeasti äänestää. Sekin osotti huonoa makua, että kurdeille alettiin huutelemaan. Se oli tyylitöntä huonoa käytöstä, joka ei muuta tätä maata mihinkään.

Mutta kaikenkaikkiaan selvää on että tuolla laivareissulla ei tapahtunut mitään todellisen uutisen arvoista. Yleensä uutisen arvoinen asia on, jos joku johtavassa asemassa oleva poliitikko puheessaan ilmottaa jonkin selvän uuden kannan. Uutinen olisi myös ollut, jos laivareissulla joku olisi ammuskellut (kuten Sellossa uutena vuotena). Jokaisella laivareissulla joku soittaa suutaan jollekin toiselle. Jos Velton sekoiluja yms. ei olisi tapahtunut, niin hyysärin "toimittaja" olisi joka tapauksessa keksinyt tikusta asiaa. Hän lähti PS:n laivajuhlaan alun perin lokaamaan persuja. Tämä ei ollut sensaatiojuttu. Muutaman riviedustajan sekoilusta tehtiin sensaatio väkisin. No siinäpähän HS maksaa tuon roskajournalismin lukijamäärien laskuna.

Entä tekeekö HS vastaavia juttuja muista puolueista? Menevätkö he vihreiden kokouksiin tarkastelemaan. Ehkä muutama hasissätkä voisi löytyä. Joku voisi jopa äityä puolustelemaan huumeita. Demareiden kokouksissa taas voisi joku vanha änkyräkommunisti ahtaajien luottamusmies uhota kännipäissään tappavansa jonkun yrittäjän. Kokoomuksen juhlissa taas voisi sieltäkin löytyä jotain pientä rasismiin viittaavaa. Tämä osottaa kuinka tarkotuksenhakuisesti itseään toimittajaksi kutsuva aivopesty broileri lähtee toimituksen käskystä tekemään juttua persujen rasistisuudesta ja sitähän kaivetaan vaikka kiven kolosta.

Siksi tähän mukaan lähteminen on epätoivoista ja turhaa. Jokainen hesarin lokajuttu Halla-ahosta tai persuista on kääntynytkin itseään vastaan. Hesari menettää lukijoita ja Halla-aho/persut saa kannatusta lisää.
Eikö jokaiselle tullut jos selväksi että kommunismi ei ole koskaan toiminut missään? Mistä näitä uusmarxisteja oikeen sikiää?

Hanskala

Velttoa aliarvioidaan yhdessä näistä aikaisemmista kommenteista. Veltolla on ehkä taitelijan "hieman epäselvä" tapa toimia, mutta Veltto on kaikessa vaikeaselkoisuudessaankin erittäin älykäs. Ytimekkäästi kiteytettynä - VELTTO KANTAA

Tommi Korhonen

Mutta miksi IlteLEHTI lähti tuohon hottentottitohtori-juttuun? Ilta-Sannalle se olisi ollut ihan tavallista (joskin tiedän :sanna: n lähteneen) mutta Iltalehdelle tuo ei minusta ole normaalia.

Aika selkeä poliittinen lokajuttu kyllä, samoin kuin nimetönkeskustelija yllä osoittaa myös HS:stä. Risteilyllä EI tosiaan tapahtunut niin mitään merkittävää että siitä oikeata uutista saisi.
Quote from: Ant. on 25.06.2015, 06:17:22Kerrassaan toivoton tilanne. Kaikki muut eduskuntapuolueet kannattavat suomalaisvastaista politiikkaa. Perussuomalaiset ovat ohjelmatasolla hyvä, mutta sillä on lampaan rohkeus.

JR

Aika rohkeaa mamun lähteä persujen kelkkaan, siitä seuraa joko menestys, tai paha epäonnistuminen.
Sukulaistyttö on naimisissa Irakin kristityn pakolaisen kanssa, joka on tullut Suomeen Husseinin aikana. Hyväkäytöksinen vakaumuksellinen kristitty, joka ei ole vienyt keneltäkään mitään ja työssä on ollut koko aikuisikänsä.
Muslimit minusta se ongelma on.

IDA

Päivän Kymen Sanomissa jo aivan vakavassa kolumnissa huomattiin, että risteilyemäntä oli feministi ja perussuomalaiset junttiäijät eivät ole tottuneet naisten komenneltaviksi. Ilmeisesti jokaisen päivystävän dosentin on kehitettävä oma näkökulmansa tätä hottentottijuttuun.

Voisi itsekin yrittää jotain sellaista missä risteilyvieraat nähtäisiin selkeästi ilmastodenialisteina. Jos se onnistuisi siitä avautuisi varma ura intelligentti-idioottina. Kolumni viikossa ei olisi paha rasti ja en mä Jopet-Showhon pääsisi kuitenkaan.

SoulBrother

Quote from: JR on 14.03.2010, 10:50:24
Aika rohkeaa mamun lähteä persujen kelkkaan, siitä seuraa joko menestys, tai paha epäonnistuminen.
Sukulaistyttö on naimisissa Irakin kristityn pakolaisen kanssa, joka on tullut Suomeen Husseinin aikana. Hyväkäytöksinen vakaumuksellinen kristitty, joka ei ole vienyt keneltäkään mitään ja työssä on ollut koko aikuisikänsä.
Muslimit minusta se ongelma on.


Tai sitten siitä ei seuraa mitään sen kummempaa. Oikeastaan tämä ison numeron tekeminen on kaikkiaan hieman omituinen juttu. Itse näen lähinnä sen positiivisena että mukana on monenlaista tyyppiä.

Pliers

"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-

Totuusko?

Quote from: Jussi Halla-aho on 09.03.2010, 09:52:06
Miska on asiallinen kaveri ja kuvaa tuossa jutussa risteilyä varsin totuudenmukaisesti. Velton esitys oli aivan helvetin nolo. Nähdäkseni kaikki mamukriittisesti profiloituneet poistuivat paikalta ja - kuten Simon - lähtivät kuuntelemaan zulujen ksylofonibändiä.

Valitettavsti en ollut itse näkemässä velton showta, mutta kukapa viitsisikään seurata "noloa" esitystä? Hieman erikoista on kuitenkin se, että useiden täällä kirjoittavien kommenteista on luettavissa selvää kiihottumista. Lakupaperi, neekerinsuukot ja hottentotti -laulu kuulunevat kaikki jatkossa "mustalle listalle", joihin politiikassa vaikuttavien tulee suhtautua hyvinkin penseästi.

Quote from: Jussi Halla-aho on 09.03.2010, 09:52:06
Roikkupöksyisiä, isomahaisia ja perskännisiä, seuraavissa eduskuntavaaleissa oman ilmoituksensa mukaan ziljoona ääntä kokoavia varavaltuutettuja oli häiriöksi asti.

Mielenkiinnolla odotan, kuinka moni kuvauksestasi itsensä tunnistava "häirikkö" tulee älähtämään? Soinin "propellipää" -termi kun tuntui kolahtavan melko suureen osaan täällä kirjoittavista.


nevahood

QuoteToistaiseksi nähdyn perusteella vaikuttaa siltä, että Al-Bazoonilla saattaa olla myös paljon konkreettista annettavaa puolueelle.
Juuri näin. Ihmeellinen "vastarinta" noussut foorumilla tästäkin uutisesta.

- Itse olen havainnut jyrkimmin maahanmuuttoon suhtautuvan juurikin maahanmuuttajien. Etnisestä taustasta riippumatta. Maahanmuuttajilla on todennäköisesti eniten käytännön kokemusta viiteryhmän leimautumisesta ongelmatapausten vuoksi. Eikä tarvitse olla edes Freddy tai Iivi, vaan hyvin moni "varsinainen" suhtautuu mm. rikollisten palauttamiseen erittäin nuivasti. Samoin kuin todellista uhkaa paenneet tai töiden perässä tulleet suhtautuvat pelkillä elintasoperusteilla muuttaneisiin nuivasti.

- Kuten edellä mainittiin, maahanmuuttajilla on myös monesti enemmän kokemusta kristittyjen ja muslimeiden yhteiselosta kuin monella meistä. Selvästikään monokulttuuriin ei ole paluuta, joten ratkaisuja integroitumiseen olisi hyvä hakea myös puolueen sisältä (vrt. käsittämättömät synergiaprojektit joiden tarkoituksena on korostaa kulttuurien eroja eikä etsiä yhteneväisyyksiä).

- Perussuomalaiseksi profiloituva maahanmuuttaja on pelkästään hyvä asia. Vaikka en ole Al-Bazoonin ajatusmaailmaan perehtynyt, niin ilmeisesti hän jakaa suomalaiset arvot, joka on integroitumisen ja toisaalta myös yhteistyön kannalta pelkästään hyvä asia.

- Varsinkin (oikeilla) pakolaisilla on kokemusta kriisialueilta. Heille jos kenelle on tärkeää (uuden) kotimaan rauhallisuus ja turvallisuus. Huoli siitä on varmasti todellista ja heidän sanansa on monesti uskottavampi kuin pelkästään Suomessa asuneen sana. Lisäksi immuniteetti rasistikortille on parempi.

Yhteenvetona siis. Maahanmuuttajilla voi olla paljonkin annettavaa politiikkaan ja mielelläni aina asiasta keskustelen maahanmuuttajien kanssa.
Suurkiihottaja Runeberg

elukka

En kritisoi Velton hottentottilaulua, mutta ne persuisännät, jotka olivat tahallaan ärsyttäneet pakolaisia ja pakolaisia hottentottilaivalla, saisivat suksia ....

P.s.
Miksi PerSut käyttävät Åparheid Affenanmaalaisia laivoja?

Virolainen Tallink ei olisi ollut noin poliittisesti korrekti...
Kulttuurimarxismi
http://rauta-aika.blogspot.fi/2012/04/frankfurtin-koulukunnan.html

Homoliittolain vaikutukset Massachusettsin osavaltiossa
https://www.youtube.com/watch?v=bSXFb6ULsCg

Teemu Lahtinen

Quote from: elukka on 14.03.2010, 19:21:32
Miksi PerSut käyttävät Åparheid Affenanmaalaisia laivoja?

Koska: http://www.youtube.com/watch?v=zrFa8-R78P8

(Juu, vasta lähtöviikolla selvisi minullekin ettemme ole menossa Rääveliin vaan Tukholmaan)

Iloveallpeople

QuoteTohtorihotti

Asui kerran Helsingissä, Eiran hienostokulmilla tohtorihotti Halla-aho, eduskuntaan ehdolla.

Pyysi rahaa tiskin alta, bongas roikkupöksyt laivalta. Nolostui Velton laulusta Hotti vaikka blogissa mamuja kurmotti.
...

Iltalehti

Julkaistu tänään Iltalehden nettisivuilla toisen kerran. Liekö myös paperilehdessä uudestaan?

"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff

JoKaGO

Quote from: PMH on 13.03.2010, 14:02:09
Tämänhetkiset irakin pakolaiset ilmeisesti pakenevat amerikan laittoman intervention aiheuttamia massiivisia aseellisia selkkauksia kotimaassaan. Joukossa on varmasti Saddamin hallinnon kannattajia mutta myös kärsineitä vähemmistöjä...joten kannataako jo olemassa olevat ristiriidat rantauttaa Suomen kamaralle?

Miksi näin hyvä puheenvuoro jäi noteeraamatta? "Vadelman" kelpoisuus punnitaan siinä vaiheessa, kun hänen viitekehyksensä jengi käy vastapuolen jengin päälle jossain suomalaisessa kaupungissa. Kenen lauluja laulat jne...
Jos oli teh Hottentottilaiva ruutitynnyri niin vielä räjähdysherkempi ruutitynnyri muhii paraikaa matereella(?)

Ymmärsinkö ihan väärin, että ei se joku niitä sähköjä katkaissut Hottentottilaulun vaan Uhvo-laulun aikana, jonka (oman laulunsa) sanoja Veltto improvisoi käyttäen sopivissa kohdissa sanoja "astrid" ja "thors"? Eli se joku oli RKP:n kannattaja (yllättäen), mistä halutaan vaieta, ja syntipukiksi on nostettu harmiton lastenlaulu baskeripäisen taiteilijan esittämänä!

Tuo täälläkin siteerattu Pikkutakki on itse asiassa aika vaikutusvaltainen kaveri, nimittäin Aamulehden internetsisältöjen tuottaja Seppo Roth.
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Teemu Lahtinen

Quote from: Iloveallpeople on 15.03.2010, 10:45:30
QuoteTohtorihotti

Asui kerran Helsingissä, Eiran hienostokulmilla tohtorihotti Halla-aho, eduskuntaan ehdolla.

Pyysi rahaa tiskin alta, bongas roikkupöksyt laivalta. Nolostui Velton laulusta Hotti vaikka blogissa mamuja kurmotti.
...

Iltalehti

Julkaistu tänään Iltalehden nettisivuilla toisen kerran. Liekö myös paperilehdessä uudestaan?



Olipa onneton ajoitus kolumnilla, kun Leppäsen kuolemasta uutisoitiin juuri tänään.

pelle12

Quote from: Matias Turkkila on 13.03.2010, 13:38:06
Viking Linen työntekijä ei ollut aivan väärässä - se laiva oli ruutitynnyri.

Simonille - tai mielummin Simoneille - propsit sen osoittamisesta, että kyräily ja kärhämöinti ei ole ainoa mahdollinen toimintatapa.
Jos tuo pitää paikkansa, ja miksei pitäisi, niin ei kai se rasismi-leimakaan ole ihan täysin tuulesta temmattu. Toisaalta tappeluun tarvitaan aina kaksi osapuolta. Lisäksi toivoisi, että edes jossain julkisessa tilaisuudessa, tai matkalla, voisi harkita muutakin ajanvietettä kuin perskännien vetämistä. Ei kai perussuomalaisuuteen sentään 100%:isesti-aina ja kaikkialla- tarvitse kuulua perseily, vai tarvitseeko?

skrabb

QuoteYmmärrys Afrikasta mustana maanosana elää sitkeästi lastenlauluissa
"Eri ajoilta peräisin olevat laulut sisältävät monenlaisia käsityksiä esimerkiksi kansallisuudesta, etnisyydestä ja rodusta."
Taru Leppänen

Diplomi-insinööri Anneli Manninen pohti (HS Mielipide 13. 3.) Hottentotti-laulun rasistisuutta. Jotta asiaan voisi ottaa kantaa, on syytä tutustua lastenlaulukulttuurissa ilmeneviin ihonvärin esittämisen tapoihin. Hottentotti-laulu sijoittuu sellaisten lastenlaulujen historialliseen jatkumoon, joissa käsitellään Afrikkaa ja afrikkalaisia.

Suomalaiset lastenlaulut sisältävät paljon erilaisten kulttuurien ja niiden edustajien kuvauksia. Pienimmät lapset saattavat kohdata musiikin parissa leikkiessään ja laulaessaan ensimmäisen kerran käsityksiä vaikkapa siitä, millainen paikka Afrikka on ja millaisia ovat afrikkalaiset ihmiset. Pienten lasten mahdollisuudet arvioida kriittisesti musiikin tarjoamaa tietoa meistä ja muista ovat erilaisia kuin aikuisten.

Laulua Mustasta Saarasta voidaan pitää eräänä tunnetuimpana suomalaisten harjoittaman kolonialismin ilmentymänä. Laulun laulaminen on 1950-luvun jälkeen lopetettu pitkälti ilmeisesti siksi, että sen ajatellaan olevan rasistinen. Ennen 1960-lukua Musta Saara oli kuitenkin suomalaisten lasten yleisesti tuntema ja laulama laulu.

Kirjallisuudentutkija Olli Löytty on tarkastellut Mustassa Saarassa ilmenevää puhtaussymboliikkaa. Kuoleman jälkeen Saara muuttuu kristinuskon ansiosta mustasta valkoiseksi. Laulu vahvistaa käsityksiä mustan ihon likaisuudesta ja siitä, että musta iho tarvitsee puhdistamista. Lika ja synnit yhdistyvät afrikkalaisille tyypilliseen ihonväriin, kun taas puhtaus ja kristinusko liittyvät eurooppalaisille tyypillisimpään ihonväriin, valkoisuuteen.

1960-luvun lasten keskuudessa suosittu laulu oli puolestaan Maikki Länsiön ja Esa Saarion levyttämä Hottentotti-laulu, jonka sanoitti suomeksi Jukka Virtanen. Laulun päähenkilö on pikkupoika, "oikea hottentotti" Huua Kotti, joka on "musta kuin pesty noella".

Hottentotti on nimitys, jonka hollantilaiset kolonialistit antoivat Etelä-Afrikassa, Namibiassa ja Botswanassa asuvalle Afrikan alkuperäisväestölle, khoisaneille. Nimitys tarkoittaa nikottelijaa tai änkyttäjää ja viittaa khoisan-kansan kielen äänneasuun. Hottentotti-nimitys on loukkaava, kun taas khoisan merkitsee oikeaa ihmistä.

Valkoisten suomalaisten ymmärrys Afrikasta mustana maanosana elää sitkeästi lastenlauluissa myös 2000-luvulla. Vauvan vaaka -nimiseen lastenlaulukokoelmaan sisältyy laulu Afrikan yö. Laulun Afrikassa kaikki on mustaa: nukkevauva, taivas, maa, äidin ääni, iho, luomi, silmäripset ja yö.

Tutkiessaan eurooppalaisia kuvauksia Afrikasta ja afrikkalaisista suhteessa länsimaiseen kolonialistiseen tappokoneistoon Olli Löytty on kertonut ymmärtäneensä, että "afrikkalainen pimeys" onkin eurooppalainen vientituote.

Kaikki kolme tässä mainitsemaani laulua ovat samankaltaisia siten, että Afrikka ja afrikkalaiset kuvataan niissä mustiksi.

Suomi on muuttumassa yhä monikulttuurisemmaksi maaksi. Lisääntyvän maahanmuuton seurauksena käsitys yhtenäiskulttuurisesta Suomesta ja suomalaisesta kulttuurista on murentunut. Prosessin myötä on käynyt selväksi, että Suomi ei ole koskaan ollut kulttuurisesti yhtenäinen.

Suomen kansalaisiin on valtion perustamisesta lähtien kuulunut monia eri kieltä puhuvia, eri etnisyyksiä edustavia ja erilaisiin uskontokuntiin kuuluvia. Tässä tilanteessa myös "kantasuomalaisten" valkoinen etnisyys ja rodullisuus sekä suhteet muihin tulevat näkyviksi ja polttaviksi kysymyksiksi.

Suomalaisessa lastenmusiikkiohjelmistossa esiintyy monia ajallisia kerrostumia. Se sisältää lauluja kansanperinteen kehto- ja leikkilauluista sekä lastenlaulun alkuajoista lähtien aina nykyaikaan saakka.

Vaikka lapsuus ja lastenkulttuuri ovat jatkuvassa muutoksessa, ne ovat kuitenkin myös erilaisten perinteiden säilytyspaikkoja. Lapsuuteen liittyy paljon nostalgiaa. Vanhemmuus ja lasten kanssa oleminen herättävät aikuisissa muistoja omasta lapsuudesta. Vanhempien ja muiden musiikkikasvattajien omat lapsuuden laulut siirtyvät uusien sukupolvien lapsille uudempien lastenlaulujen ohella.

Eri ajoilta peräisin olevat laulut sisältävät monenlaisia käsityksiä esimerkiksi kansallisuudesta, etnisyydestä ja rodusta. Kysymys etiikasta nousee tässä tilanteessa keskeiseksi: Millaisia lauluja haluamme lapsille laulaa? Miten suhtaudumme sellaisiin lauluihin, jotka eivät ehkä vastaa käsityksiämme kansallisuuksista, etnisyyksistä ja roduista sekä näiden välisistä suhteista? Millaiset käsitykset pääsevät lastenmusiikkikulttuurissa esille ja mitkä käsitykset vaiennetaan? Kuka saa päättää lastenmusiikkikulttuurista?

filosofian tohtori, dosentti
naistutkimus
Turun yliopisto
Ken vaivojansa vaikertaa, on vaivojensa vanki. Ei oikeutta maassa saa, ken itse sit' ei hanki.

requiem

Kiitos skrabb, tätä pyytelinkin tuolla toisessa ketjussa.

Nauttikaa  ;D
"If all men are created equal, that is final. If they are endowed with inalienable rights, that is final. If governments derive their just powers from the consent of the governed, that is final." - Calvin Coolidge

Nikopol

Kuka saa päättää lastenmusiikkikulttuurista?

Miten mykistävä kysymyksenasettelu, ajatteli sitä miten päin tahansa.

KUKA saa PÄÄTTÄÄ lastenmusiikkiKULTTUURISTA?

Miten kieroutunut pitää ihmisen mielen olla että edes tulee mieleen ajatus että jonkun pitäisi saada päättää kulttuurista? Millä mandaatilla ja valtuuksilla? Paljastaa paljon sosiaalisen insinööritieteen tavoitteista ja metodeista.

Minulla on ainakin ohikiitävä aavistus siitä kenen naistutkimuksen dosentin mielestä PITÄISI saada päättää. Monestakin asiasta. Ja monien vaikutuskanaviensa ansiosta päättääkin.

Mutta vastaus kysymykseen: lasten vanhempien. Käytännössä kuitenkin markkinamiehet, jotka päättävät mitä levytetään ja levitetään.

"[romanianromani]kopla valitsi uhreiksi iäkkäitä naisia välttyäkseen yhteenotoilta miesten kanssa." Keski-Uusimaa
"Kenet Jeesus hakkaisi?" kmruuska 2012

Luotsi

QuoteEri ajoilta peräisin olevat laulut sisältävät monenlaisia käsityksiä esimerkiksi kansallisuudesta, etnisyydestä ja rodusta. Kysymys etiikasta nousee tässä tilanteessa keskeiseksi: Millaisia lauluja haluamme lapsille laulaa? Miten suhtaudumme sellaisiin lauluihin, jotka eivät ehkä vastaa käsityksiämme kansallisuuksista, etnisyyksistä ja roduista sekä näiden välisistä suhteista? Millaiset käsitykset pääsevät lastenmusiikkikulttuurissa esille ja mitkä käsitykset vaiennetaan? Kuka saa päättää lastenmusiikkikulttuurista?

filosofian tohtori, dosentti
naistutkimus
Turun yliopisto

Kertokaa nyt joku tälle naistutkimuksen dosentille ettei ihmisrotuja uusimman tutkimuksen mukaan ole olemassakaan, ettei nyt enempää mene nolaamaan itseään!
*** Kommunismi toimii mainiosti - muurahaisilla ***

JR

"Punastui jo Huua Kotti, vaikka oli musta hottentotti"

Suomalainen "eurooppalaistunut" kansa on pikapikaa
myös vaurastunut, seestynyt ja tullut kaikin
puolin hyvinvoivaksi. Meillä ei ole asumishuolia,
työttömyyttä, köyhyyttä, mielenterveyspulmia
eikä muitakaan merkittäviä ongelmia. Ei, ei ole,
ei voi olla.
Tämän voi päätellä vaikkapa siitäkin, että lähes
valtakunnan kärkiuutiseksi nousi jossain risteilyllä
Veltto Virtasen laulama Hottentottilaulu. Eikä
siinä kaikki, asiaa ruoditaan varmaankin vielä
valtakunnan korkeimmassa päättävässä elimessä,
eduskunnassa. Kun aikaa on tällaiseen jonninjoutavaan
merkitsee se sitä että, tärkeämmät asiat
valtakunnassa on jo hoidettu.

Tässä alkupätkä karmaisevasta rasistisesta Hottentottilaulusta:
"Asui kerran Afrikassa Chickadua-joella
pikkupoika Huua Kotti
musta, kuin pesty noella.
Ei ollut puettu Kallen tavoin,
Kulki melkein paljain navoin.
Siten kulki Huua Kotti,
hän oli oikea hottentotti.
Naapurina kuningas asui bambumajassansa
sekä kuninkaan rouva ja tytär ynnä koko kansa.
Kuninkaan varpaassa oli känsä
sekä rengas nenässänsä.
Hän oli paksu kuin kaskelotti,
mutta oli hauska hottentotti...."

Ja sitä rataa. Tämän Jukka Virtasen suomentaman
laulun Veltto Virtanen lauloi risteilyllä ja
häntä syytettiin rasismista. Laulu muuten on eräs
aikansa suosituimmista lastenlauluista, sinänsä
jännittävä tarina, joka saa mielikuvituksen lentoon.
Laulun kauheassa loppusäkeistössä hottentottikuningas
antaa Huua Kotille tyttärensä ja jalkapallon.

Suomalaiset kunnostautuvat kaikilla aloilla.
Huippuja olemme typeryydessä ja kaiken maailman
takapuolten nuoleskelussa ja olisimme
potentiaalisia ehdokkaita silloin, kun perseennuolemisen
ennätystä Guinnessin ennätysten kirjaan
haettaisiin.
Muutaman vuoden takaisia merkittäviä pepunnuolemisaiheita
ja valtakunnanuutisia ovat olleet
muun muassa Aku-Ankan housuttomuus, lakritsipatukan
käärepaperissa olleen tyylitellyn neekerin
kuvan rasistisuus, makean Neekerinpusu -herkun
nimen rasistisuus ja Suvivirsi -laulun sopimattomuus
kouluihin ja päiväkoteihin.
Suvivirsi onkin kaikessa karmeudessaan ollut eräs
suomalaisen yhteiskunnan suurimmista häpeäpilkuista,
loukkaahan tuo raaka ja sotaisa Suvivirsi
muun muassa lempeiden esinahkojenleikkaajien,
klitoristensilpojien ja kaulankatkaisijoiden kulttuurien
ikiaikaista pyhyyttä.

Vielä on maassa korjattavaa. Eihän pannaan ole
julistettu eikä kriminalisoitu vielä edes mustaa
makkaraakaan. Tuo musta pötköhän, sen lisäksi
että on väriltään rasistinen, on muodoltaan kuin
paskapökäle. Makuja en voi vertailla, olen maistanut
vain mustaa makkaraa, mutta voin kuvitella
loput. Tähänkin tulevat uusvouhakkeet vielä katseensa
kohdistamaan, saatte olla varmoja.

Meillä Suomessa lapsien kasvukehitys on merkittävästi
hitaampaa kuin esimerkiksi Somaliassa.
Kun Somaliasta tulee Suomeen 12-vuotias
pakolainen, saattaa hänellä olla viikset, harvahko
täysparta ja pituutta 180 senttiä.
Maahanmuuttoviranomaisten mukaan Suomeen
otetaankin vain kaikkein pahimmassa ja turvattomimmassa
asemassa olevia pakolaisia. Selvä tämä.
Onneksi sieltä ei juurikaan tule sotaisia isoäitejä,
naisia ja vauvoja kuin muutama malliksi.
Nytkin on paria mummoa yritetty karkottaa Suomesta
kaikin viranomaisvoimin maata uhkaamasta.
Onneksi toisesta lävestä tulee parrakkaita lapsia
ja kolmannesta lävestä varastelevia mustalaisia.
terveisin
Mustosen Kari (Lahden Seudun Sanomat 15.-21.3.2010)

Tommi Korhonen

Saa mielestäni myös päivystävä naistutkimuksen dosentti päättää lastenmusiikkikulttuurista. Kunhan ensin hankkii kavereita niin että ovat enemmistö Suomessa. Sitä ennen on turha nojailla naistutkimukseen, feminismiin tai monikulttuuriin.
Quote from: Ant. on 25.06.2015, 06:17:22Kerrassaan toivoton tilanne. Kaikki muut eduskuntapuolueet kannattavat suomalaisvastaista politiikkaa. Perussuomalaiset ovat ohjelmatasolla hyvä, mutta sillä on lampaan rohkeus.