News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2010-03-12 Yle: "Äärioikeistolaisia opettajia" ei eroteta Britanniassa (BNP)

Started by Orpheus, 12.03.2010, 08:52:46

Previous topic - Next topic

Orpheus

Äärioikeistolaiset opettajat saavat jatkaa Britanniassa
julkaistu tänään klo 08:42


Äärioikeistolaisia opettajia ei uhkaa erottaminen Britanniassa. Hallituksen asettaman selvitysmiehen mukaan avoimen rasistiseen BNP-puolueeseen kuuluminen ei ole irtisanomisperuste, koska kyseessä on laillinen järjestö, kertoo Britannian yleisradioyhtiö BBC.

Opetusministerin mukaan raportista huolimatta äärioikeistolaisten opettajien mahdollisuutta työskennellä kouluissa tullaan arvioimaan vuosittain uudelleen. Tällä hetkellä puolueen jäsenillä ei ole asiaa poliisivoimien ja rikosseuraamuslaitoksen palvelukseen.

Raportin tehneen Britannian entisen koulutarkastusjohtajan mukaan kielto olisi pähkinän lyömistä moukarilla. Puolen miljoonan opettajan poliittisen toiminnan rajoittaminen kieltämällä kuuluminen tiettyyn järjestöön olisi hänen mielestään selkeä provokaatio. Lisäksi oppilaiden saamaa opetusta kouluissa seurataan nykyisellään tarkasti, joten ylilyönteihin voidaan puuttua nopeasti. Ongelmat liittyvät lisäksi lähinnä itsenäisiin yksityiskouluihin, joissa on runsaasti epäpäteviä opettajia.

Hallitus asetti selvitysmiehen sen jälkeen, kun viime vuonna paljastui, että ainakin 15 opettajaa kuuluu äärioikeistopuolueeseen. British National Party -puolueen pääteema on viime vuosina ollut ei-valkoisen maahanmuuton ja monikulttuurisuuden vastaisuus. Se oli aiemmin myös juutalaisvastainen, mutta on sittemmin keskittynyt arvostelemaan lähinnä islamia.


YLE uutiset

Alkuasukas

"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

requiem

Mites vihaan kiihottavat uskonnolliset fundamentalistit?

Ah, niinpä tietenkin. Community cohesion...
"If all men are created equal, that is final. If they are endowed with inalienable rights, that is final. If governments derive their just powers from the consent of the governed, that is final." - Calvin Coolidge

Eino P. Keravalta

Nuo taisivat olla niitä samanlaisia "äärioikeistolaisia" kuin mitä Helsingin Sanomain mielestä on 90% Suomen kansasta..

Nykyisinhän äärioikeistolainen määritellään siten, että se on henkilö, joka haluaa lapselleen turvallisen tulevaisuuden.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

control

Tyypillinen YLE:n otsikko. Antaa lukijan olettaa että väärään puolueeseen kuuluminen pitäisi olla irtisanomisen peruste. Ehkä Kiinassa tai Neuvostoliitossa.

Oami

Demokraattisessa yhteiskunnassa on aika perverssiä, että tällaisesta ylipäänsä tarvitsee tehdä uutista.
Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi

Astbury

Quote from: Orpheus on 12.03.2010, 08:52:46
Äärioikeistolaiset opettajat saavat jatkaa Britanniassa
julkaistu tänään klo 08:42
....Ongelmat liittyvät lisäksi lähinnä itsenäisiin yksityiskouluihin, joissa on runsaasti epäpäteviä opettajia.

...

Jännä juttu, minä olin tähän asti siinä käsityksessä, että juuri itsenäiset yksityiskoulut ovat niitä kaikkien tavoitelluimpia UK:ssa, mut siellä olikin ne epäpätevät opet sitten...mahtaa prinssi Williamia vieläkin vituttaa ku joutu Etonin epäpätevien opettajien opettamaksi.

am

Opettaja haluaa taas kommentoida:

Minusta on ihan hyvä, että opettajien, jotka selvästi liputtavat jonkin aatteen ja/tai uskonnon puolesta, toimia seurataan vähän tarkemmin. Onhan toki ihan mahdollista, että opettaja pystyy erottamaan työminänsä vapaa-ajan minästään ja arvioimaan/arvostamaan kaikkia oppilaitaan samoilla kriteereillä. Mielestäni on kuitenkin olemassa ihan aikuisten oikea riski, että niin ei käy. Ja ketkä siitä sitten eniten kärsii? (No, toi nyt oli vain tuollainen retorinen kysymys.)

Eino P. Keravalta

Julkisissa kouluissa opettajat aivopesevät lapsia fasistiseen mokukulttiin, mutta se ei muka ole ongelma, vaan isänmaallisuus?
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Alkuasukas

Quote from: am on 12.03.2010, 10:17:27
Minusta on ihan hyvä, että opettajien, jotka selvästi liputtavat jonkin aatteen ja/tai uskonnon puolesta, toimia seurataan vähän tarkemmin.

...joo, mikäli tämä tapahtuu tasapuolisesti. Ilmu-uskovaiset, ääntiset stalinistit, viherhörhöt, kiihkouskovaiset yms. sitten samalle listalle.
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

am

Quote from: Eino P. Keravalta on 12.03.2010, 10:21:41
Julkisissa kouluissa opettajat aivopesevät lapsia fasistiseen mokukulttiin, mutta se ei muka ole ongelma, vaan isänmaallisuus?

Opettajan pitää pystyä olemaan neutraali - tai hakeutua jollekin muulle alalle. Minulle henk. koht. on ihan sama mitä aatetta/uskontoa opettaja vapaa-ajallansa kannattaa, kunhan hän ei tuputa omaa aatemaailmaansa oppilailleen tai (kuten eräs entinen opettajani aikoinaan teki) jaa oppilaita A- ja B-luokan kansalaisiin omien arvojensa perusteella.

am

Quote from: Alkuasukas on 12.03.2010, 10:24:11
Quote from: am on 12.03.2010, 10:17:27
Minusta on ihan hyvä, että opettajien, jotka selvästi liputtavat jonkin aatteen ja/tai uskonnon puolesta, toimia seurataan vähän tarkemmin.

...joo, mikäli tämä tapahtuu tasapuolisesti. Ilmu-uskovaiset, ääntiset stalinistit, viherhörhöt, kiihkouskovaiset yms. sitten samalle listalle.

Juuri niin.

Alkuasukas

Quote from: am on 12.03.2010, 10:28:53
Opettajan pitää pystyä olemaan neutraali - tai hakeutua jollekin muulle alalle.

Ihminen on mitä on, ei sitä voi peittää. Ehkä matlu-aineissa fys/kem/mat/jne. voidaan pidättäytyä tieteessä, mutta kaikissa huuhaa"tieteissä" (esim. kaikki humanistiset aineet) opettejalla on oletettavasti jokin mielipide.
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

am

Varmuuden vuoksi:

Ei opettajan pidä olla hajuton, mauton, mihinkään kantaa ottamaton. Mutta siinä vaiheessa kun hänen omat näkemyksensä alkavat vaikuttaa esim. opetukseen (esim. keiden oppilaiden mielipiteitä arvostaa tai keille antaa aikaansa opetustilanteessa), siihen miten hän reagoi asiattomuuksiin, miten hän arvoi oppilaittensa menestystä tms., kyseisen henkilön paikka ei ole enää luokkahuoneessa.

Alkuasukas

Quote from: am on 12.03.2010, 10:37:09
Varmuuden vuoksi:

Ei opettajan pidä olla hajuton, mauton, mihinkään kantaa ottamaton. Mutta siinä vaiheessa kun hänen omat näkemyksensä alkavat vaikuttaa esim. opetukseen (esim. keiden oppilaiden mielipiteitä arvostaa tai keille antaa aikaansa opetustilanteessa), siihen miten hän reagoi asiattomuuksiin, miten hän arvoi oppilaittensa menestystä tms., kyseisen henkilön paikka ei ole enää luokkahuoneessa.

Koska olet ilmeisesti alalla, nii olet varmaanin tietoinen tutkimustuloksista jossa selvitetään oppilaan käyttäytymisen ja persoonan vaikutusta saatuihin arvosanoihin?

Niin kauan kun numeroita annetaan muista kuin monivalintakokeista tulee opettajan ja oppilaan vuorovaikutussuhde vaikuttamaan arvosanoihin.
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

Juki

Quote from: Alkuasukas on 12.03.2010, 10:31:48
Quote from: am on 12.03.2010, 10:28:53
Opettajan pitää pystyä olemaan neutraali - tai hakeutua jollekin muulle alalle.

Ihminen on mitä on, ei sitä voi peittää. Ehkä matlu-aineissa fys/kem/mat/jne. voidaan pidättäytyä tieteessä, mutta kaikissa huuhaa"tieteissä" (esim. kaikki humanistiset aineet) opettejalla on oletettavasti jokin mielipide.


Tää on hyvä parodia taas! Onko nyt siis hyvä, että opella on mielipide vai ei? Arvostelu huojui kaikissa aineissa, myös luma-aineissa. Se oli varmaan sitä tiedettä sitten.

Nikopol

Kas.

Britanniassa opettajien laillisen poliittisen toiminnan sallitaan jatkuvan, mutta asia tarkistetaan vuoden välein.

Itkeä? Nauraa? Molempia?

"[romanianromani]kopla valitsi uhreiksi iäkkäitä naisia välttyäkseen yhteenotoilta miesten kanssa." Keski-Uusimaa
"Kenet Jeesus hakkaisi?" kmruuska 2012

Jouko

Opettajan henkilökohtainen suuntautuminenhan ei voi olla este opetustyölle jos hän ei sitä mitenkään oppilailleen paljasta. Tämä koskee siis kaikkia poliittisia, uskonnollisia, seksuaalisia(pedofilia poislukien) tai filosofisia t.m.s. suuntautumisia. Ne jos pysyvät kallon sisällä niin kyllä opettajakin voi hommansa hoitaa. Mutta se burkhan pitäminen menee rajan yli. Ainakin kasvojen tulisi näkyä. Kuitenkin jokin pukukoodi muun säännöstön ohella opettajilla tulee kumminkin olla.
"Raja railona aukeaa.Edessä Aasia, Itä.Takana Länttä ja Eurooppaa;varjelen, vartija, sitä."

Uuno Kailas

Suomessako jokin mamujen aiheuttama huumeongelma? Ja khatin kontit!

Komediaa, parodiaa, sarkasmia ja ivaa; lakonisuutta ja kyynisyyttä unohtamatta

Nyökkäily; Tuo aikamme valtiomiestaito

am



Koska olet ilmeisesti alalla, nii olet varmaanin tietoinen tutkimustuloksista jossa selvitetään oppilaan käyttäytymisen ja persoonan vaikutusta saatuihin arvosanoihin?

Niin kauan kun numeroita annetaan muista kuin monivalintakokeista tulee opettajan ja oppilaan vuorovaikutussuhde vaikuttamaan arvosanoihin.
[/quote]

Olen tietoinen. Ja tottakai huomaan sen myös omassa työssäni.

Olen kuitenkin sitä mieltä, että riski siihen, että opettaja alkaa kohdella oppilaitaan hyvinkin eriarvoisesti, lisääntyy huomattavasti, jos hän on jonkin ääriaatteen, poliittisen tai uskonnollisen, kannattaja.

hyperbeli

Minusta opetustyössä on hienoa, jos opettaja jaksaa tuoda siihen omaa persoonaansa. Sitä lapset ja nuoret arvostavat. Eivät he ensi sijassa etsi virkamiehiä, vaan ihmissuhteita turvallisista aikuisista. Olen omassa työssäni huomannut, että jos kerron jotain vaikkapa urheiluharrastuksistani tai tietokonepelaamisestani, se avaa suhdetta oppilaisiin ihan eri tavalla kuin pelkkä matematiikan jauhaminen.

En myöskään mitenkään peittele omaa helluntailaisuuttani, enpä kyllä myöskään pyri tuomaan sitä mitenkään varsinaisesti esiinkään. Lapsille on tärkeää, että huomaavat, että aikuisiakin on monenlaisia ja erilaisista taustoista. Silti voidaan tehdä yhdessä työtä.

hyperbeli

Quote from: am on 12.03.2010, 11:26:00
Olen kuitenkin sitä mieltä, että riski siihen, että opettaja alkaa kohdella oppilaitaan hyvinkin eriarvoisesti, lisääntyy huomattavasti, jos hän on jonkin ääriaatteen, poliittisen tai uskonnollisen, kannattaja.

Suomessa on perinteisesti luotettu opettajiin, käsittääkseni harvassa maassa opettajalla on niin suuria valtuuksia kuin täällä järjestää oman opetuksensa. Voit valita haluamasi kirjasarjat tai olla jopa täysin ilman (omien matskujen varassa). Tämä on toiminut hyvin, koska me olemme myös maailmassa poikkeuksellisen korkeasti koulutettuja. Tottakai myös suomalaisella työkulttuurilla on osansa menestyksessä.

Vastustan sitä, että asettaisimme tiettyjä ääriopettajia ääritarkkailuun. Tämä olisi samalla epäluottamuslause koko opettajakuntaa kohtaan.

Eivätkä ne oppilaatkaan mitään idiootteja ole. Kyllä ne tajuaa, jos opettajalla iso pyörä heittää.

Koskela Suomesta

Quote from: am on 12.03.2010, 10:28:53
Quote from: Eino P. Keravalta on 12.03.2010, 10:21:41
Julkisissa kouluissa opettajat aivopesevät lapsia fasistiseen mokukulttiin, mutta se ei muka ole ongelma, vaan isänmaallisuus?

Opettajan pitää pystyä olemaan neutraali - tai hakeutua jollekin muulle alalle. Minulle henk. koht. on ihan sama mitä aatetta/uskontoa opettaja vapaa-ajallansa kannattaa, kunhan hän ei tuputa omaa aatemaailmaansa oppilailleen tai (kuten eräs entinen opettajani aikoinaan teki) jaa oppilaita A- ja B-luokan kansalaisiin omien arvojensa perusteella.

Am. taidat olla aika nuori opettaja?  

Kuule, täällä Suomessa ei jokunen vuosi sitten pidetty minään ihmeenä taistolaiskommunistisia opettajia, jotka yrittivät aivopestä lapsia kommunismiin ja Neuvostoliiton ihailuun.

Äidinkielen opettajani oli pesunkestävä stallari ja käytti kaikki, ihan kaikki, mahdollisuudet aivopesuun.

Ja olen ymmärtänyt, että nykyään käytetään samalla tavalla kaikki mahdollisuudet oppitunneilla tämän monikulttuuriuskonnon levittämiseen kaikissa meidän kouluissamme ihan virallisestikin. Riippuu kai sitten opettajasta miten aktiivinen hän oikeasti on. Näin olen lapsieni puheista ymmärtänyt, että tätä oikeaan ajatteluun "kannustamista" tapahtuu koko ajan.

Koska en pidä tätä monikulttuuria minään muuna kuin uskontoon verrattavana ideologiana, kuten en islamia, kommunismia ja fasismiakaan, suhtaudun niiden levittämiseen koululaitoksessamme hyvin negatiivisesti.

Haistan pahasti sinulla kaksoisstandardia, koska tuskin suhtaudut monikulttuurin ideologiaa oikeasti levittävään opettajakollegaan samalla tavalla kuin suhtautuisit vaikkapa BNP:hen kuuluvaan opettajaan, joka ei aatettaan tunnilla edes markkinoisi.

Tälläinen tilanne meillä oli kouluaikana, kommunistiset opettajat julistivat uskoaan tunneilla, oikeistolaiset opettivat oppiainetta sekoittamatta siihen politiikkaa tai uskontoa.

Ja mitä tulee tuohon A- ja B-kansalaisiin jakamiseen, niin miten sinä luulet käyvän monikulttuuriuskovaisen opettajan kohdalla, jos joku oppilaista esittää vääriä kysymyksiä ja vääriä näkemyksiä, vaikkapa ihan koulun pihalla koettuun vedoten? aivan....  sitä samaahan sille käy kuin meille muillekin "rasisteille", ja niin kävi minulle ja kavereilleni äidinkielen tunneilla, ja se nähtiin numeroissakin.

Me tosin vietiin asia vastaiskuna niin pitkälle, että aloimme "kiusaamaan" häntä tyhmillä kysymyksillä ja ajamalla hänet sitten umpikujaan seuranneessa keskustelussa kostoksi hänen omasta toiminnastaan. Tiesimmehän jo kuuluvamme siihen B-ryhmään ja saavamme siitä syystä aina huonommat numerot kuin muut. Pidimme hyvänä saavutuksena kun saimme hänet itse aloittamansa propaganda session jälkeen poistumaan itkien luokasta.

Tosin nykyään tuo ei ole mahdollista eikä ollut silloinkaan viereisessä (tai monessa muussa) koulussa. Meillä muu opettajakunta oli neutraalia tai oikeistolaista, kuten rehtorimme, mutta viereisen koulun rehtori oli itsekin taistolainen ja merkittävä osa opettajista myös. Siellä ei kyselty "tyhmiä" Neuvostoliitosta tai kyseenalaistettu kommunismia. Ja tämä on aivan totta, ei mitään huhupuheita.

Perustan mielipiteeni ja käsitykseni tilanteesta siihen millainen tilanne oli jo aiemmin, nyt vain kommunismin tilalle on vaihtunut tämä multikultiuskonto.

PS. Meillä rehtori vain sanoi puhuttelussa että pojat hän ymmärtää ja tietää tilanteen, mutta älkää silti viitsikö ihan noin pahasti. Eikä me sitten enää viitsittykään, ainakaan ihan joka tunnilla, vain silloin kun mentiin taas aivan tolkuttomuuksiin. Sinällään ihan hyvää aikaa tuo, siten minustakin tuli näiden ismien epäilijä ja vääräuskoinen, multikultiuskovaisten oppi-isien ja -äitien taistolaisten ansiosta  ;D ;D ;D
'That's not an argument. THAT's an argument.' Daily Mail 15.12.2011

Eksternaalinen kausaali atribuutio.

am

Quote from: hyperbeli on 12.03.2010, 11:28:05
Minusta opetustyössä on hienoa, jos opettaja jaksaa tuoda siihen omaa persoonaansa. Sitä lapset ja nuoret arvostavat. Eivät he ensi sijassa etsi virkamiehiä, vaan ihmissuhteita turvallisista aikuisista. Olen omassa työssäni huomannut, että jos kerron jotain vaikkapa urheiluharrastuksistani tai tietokonepelaamisestani, se avaa suhdetta oppilaisiin ihan eri tavalla kuin pelkkä matematiikan jauhaminen.

En myöskään mitenkään peittele omaa helluntailaisuuttani, enpä kyllä myöskään pyri tuomaan sitä mitenkään varsinaisesti esiinkään. Lapsille on tärkeää, että huomaavat, että aikuisiakin on monenlaisia ja erilaisista taustoista. Silti voidaan tehdä yhdessä työtä.


Olen kanssasi täysin samaa mieltä. Sellaiset opettajat, jotka puhuvat vain ja ainoastaan opettamastaan aiheesta, harvemmin saavat luotua henkilökohtaista sidettä oppilaisiinsa. Ja juuri sitä sidettä aikuiseen oman kokemukseni mukaan todella monet oppilaat nykyisin kaipaavat.

Sellaiset mielipiteet, joissa opettaja jaottelee ihmisiä jollekin hyvä-huono-akselille, eivät kuitenkaan mielestäni kuulu luokkaan. Jos opettajalla on vahvoja tämän suuntaisia ajatuksia vapaa-ajallaan, on aika suuri riski, että ne pullahtavat pintaan myös töissä.

Koskela Suomesta

Quote from: am on 12.03.2010, 11:48:39
Quote from: hyperbeli on 12.03.2010, 11:28:05
Minusta opetustyössä on hienoa, jos opettaja jaksaa tuoda siihen omaa persoonaansa. Sitä lapset ja nuoret arvostavat. Eivät he ensi sijassa etsi virkamiehiä, vaan ihmissuhteita turvallisista aikuisista. Olen omassa työssäni huomannut, että jos kerron jotain vaikkapa urheiluharrastuksistani tai tietokonepelaamisestani, se avaa suhdetta oppilaisiin ihan eri tavalla kuin pelkkä matematiikan jauhaminen.

En myöskään mitenkään peittele omaa helluntailaisuuttani, enpä kyllä myöskään pyri tuomaan sitä mitenkään varsinaisesti esiinkään. Lapsille on tärkeää, että huomaavat, että aikuisiakin on monenlaisia ja erilaisista taustoista. Silti voidaan tehdä yhdessä työtä.


Olen kanssasi täysin samaa mieltä. Sellaiset opettajat, jotka puhuvat vain ja ainoastaan opettamastaan aiheesta, harvemmin saavat luotua henkilökohtaista sidettä oppilaisiinsa. Ja juuri sitä sidettä aikuiseen oman kokemukseni mukaan todella monet oppilaat nykyisin kaipaavat.

Sellaiset mielipiteet, joissa opettaja jaottelee ihmisiä jollekin hyvä-huono-akselille, eivät kuitenkaan mielestäni kuulu luokkaan. Jos opettajalla on vahvoja tämän suuntaisia ajatuksia vapaa-ajallaan, on aika suuri riski, että ne pullahtavat pintaan myös töissä.

Pidätkö vahvaa monikulttuuriuskoa tällaisena riskitekijänä?
'That's not an argument. THAT's an argument.' Daily Mail 15.12.2011

Eksternaalinen kausaali atribuutio.

am

Quote from: Koskela Suomesta on 12.03.2010, 11:38:56
Quote from: am on 12.03.2010, 10:28:53
Quote from: Eino P. Keravalta on 12.03.2010, 10:21:41
Julkisissa kouluissa opettajat aivopesevät lapsia fasistiseen mokukulttiin, mutta se ei muka ole ongelma, vaan isänmaallisuus?

Opettajan pitää pystyä olemaan neutraali - tai hakeutua jollekin muulle alalle. Minulle henk. koht. on ihan sama mitä aatetta/uskontoa opettaja vapaa-ajallansa kannattaa, kunhan hän ei tuputa omaa aatemaailmaansa oppilailleen tai (kuten eräs entinen opettajani aikoinaan teki) jaa oppilaita A- ja B-luokan kansalaisiin omien arvojensa perusteella.

Am. taidat olla aika nuori opettaja?  Kuule, täällä Suomessa ei jokunen vuosi sitten pidetty minään ihmeenä taistolaiskommunistisia opettajia, jotka yrittivät aivopestä lapsia kommunismiin ja Neuvostoliiton ihailuun.

Äidinkielen opettajani oli pesunkestävä stallari ja käytti kaikki, ihan kaikki, mahdollisuudet aivopesuun.

Ja olen ymmärtänyt, että nykyään käytetään samalla tavalla kaikki mahdollisuudet oppitunneilla tämän monikulttuuriuskonnon levittämiseen kaikissa meidän kouluissamme ihan virallisestikin. Riippuu kai sitten opettajasta miten aktiivinen hän oikeasti on. Näin olen lapsieni puheista ymmärtänyt, että tätä oikeaan ajatteluun "kannustamista" tapahtuu koko ajan.

Koska en pidä tätä monilkuttuuria minään muuna kuin uskontoon verrattavana ideologiana, kuten en islamia, kommunismia ja fasismiakaan, suhtaudun niiden levittämiseen koululaitoksessamme hyvin negatiivisesti.

Haistan pahasti sinulla kaksoisstandardia, koska tuskin suhtaudut monikulttuurin ideologiaa oikeasti levittävään opettajakollegaan samalla tavalla kuin suhtautuisit vaikkapa BNP:hen kuuluvaan opettajaan, joka ei aatettaan tunnilla edes markkinoisi.

Tälläinen tilanne meillä oli kouluaikana, kommunistiset opettajat julistivat uskoaan tunneilla, oikeistolaiset opettivat oppiainetta sekoittamatta siihen politiikkaa tai uskontoa.

No nuori ja nuori  :) Melkein päivälleen samanikäinen kuin JH-a, joten en ehkä kuitenkaan enää ihan räkänokka.

Meillä muuten kaksi pahinta julistajaa (siis omina kouluvuosinani) olivat yksi natsiaatteen ihannoija (eikä tämä nyt todellakaan ole mitään aiheetonta leimaamista - olisitte vaan kuulleet hänen juttujaan!) ja toinen oli hurmahenkinen uskovainen. Useimmilla opettajillamme oli hyvin oikeistolainen maailmankatsomus, joka (toisin kuin sun kokemuksessa) sekoittui opetukseen siinä määrin, että jopa me melko oikeistolaisista perheistä tulleet kuuntelimme juttuja välillä monttu ammollaan.

Mitä muuten tarkoitat tuolla monikulttuuri-ideologialla? Täällä Hommassa (ja toki sen ulkopuolellakin) kun se tuntuu tarkoittavan eri kirjoittajille hyvinkin eri asioita. Jos se tarkoittaa jotain hurmahenkistä "kaikki ulkomainen on niin ihanaa" ja "maahanmuuttajia tulee aina ymmärtää" (=kohdella suunnilleen kuin pikkulapsia) niin kyllä minä tuollaista höpötystä arvostelen - ihan siinä missä jotain ihmisten luokittelua parempiin ja huonompiin automaattisesti heidän kansalaisuutensa, uskonnollisen taustansa tms. perusteella.

am

(Taisit lisätä alkuperäiseen viestiin vielä aikalailla tektiä, tai sitten mä jostain syystä lopetin sen lukemisen kesken.)

Voin vastata vain omasta puolestani, mutta ei ainakaan mun luokkahuoneessa ole ns. automaattisesti oikeita tai vääriä tapoja ajatella. Mielipiteet pitää kuitenkin aina pystyä perustelemaan asiallisesti. (Tämän opin aikoinaan itse uskonnonopettajaltamme, jonka tunneilla kävin vaikken kirkkoon kuulunutkaan, sen verran loistavia keskuteluja tuon yhden Suomen ensimmäisen naispapin tunneilla käytiin.) Mitään pelkkiin ennakkoluuloihin (millaiseta maaperästä ne sitten kumpuavatkaan) perustuvia heittoja tai puhtaasti toisten oppilaiden provosoimiseen ja/tai loukkaamiseen tarkoitettuja suunsoittoja en kauhea kauan kuuntele.

Koskela Suomesta

Quote from: am on 12.03.2010, 12:26:13
(Taisit lisätä alkuperäiseen viestiin vielä aikalailla tektiä, tai sitten mä jostain syystä lopetin sen lukemisen kesken.)

Voin vastata vain omasta puolestani, mutta ei ainakaan mun luokkahuoneessa ole ns. automaattisesti oikeita tai vääriä tapoja ajatella. Mielipiteet pitää kuitenkin aina pystyä perustelemaan asiallisesti. (Tämän opin aikoinaan itse uskonnonopettajaltamme, jonka tunneilla kävin vaikken kirkkoon kuulunutkaan, sen verran loistavia keskuteluja tuon yhden Suomen ensimmäisen naispapin tunneilla käytiin.) Mitään pelkkiin ennakkoluuloihin (millaiseta maaperästä ne sitten kumpuavatkaan) perustuvia heittoja tai puhtaasti toisten oppilaiden provosoimiseen ja/tai loukkaamiseen tarkoitettuja suunsoittoja en kauhea kauan kuuntele.

En epäillyt että sinä niin tekisit, mutta tiedän että muut tekevät. Mutta: Pidätkö vahvaa monikulttuuriuskoa tällaisena riskitekijänä oppilaiden eriarvoiseen kohteluun?

Monikulttuuriuskonnolla tarkoitan juuri sitä oppia, että kulttuurit ovat samanarvoisia, ne voivat elää samassa yhteiskunnassa rinnakkain ja josta seuraa tuo toiseuden ihannointi ja ymmärtäminen ja oman dissaaminen sekä nykyisen kaltaisen rajoittamattoman maahanmuuton kannattaminen, tämän ideologian arvostelijoiden natsittelu ja rasisteiksi syyttely, eli se että tämä oppi on ainoa ja oikea jne.

Eli suurin piirtein samaa kuin mitä sinäkin kirjoitit.

PS. en kai lisäillyt, mutta korjailin virheitä, opin kymmensormijärjestelmän aikuisella iällä, ja virheiden määrä on melkoinen. Yleensä oikea määrä oikeita kirjaimia, mutta väärässä järjestyksessä, kun toiset sormet ovat nopeampia kuin toiset  ;)
'That's not an argument. THAT's an argument.' Daily Mail 15.12.2011

Eksternaalinen kausaali atribuutio.

sr

Quote from: Oami on 12.03.2010, 09:35:07
Demokraattisessa yhteiskunnassa on aika perverssiä, että tällaisesta ylipäänsä tarvitsee tehdä uutista.
Öh, minusta on hemmetin hyvä, että uutisoidaan se, että joillekin ihmisille koitettiin saada aikaan potkut pelkästään heidän puoluetaustansa takia. Perverssiä demokratian kannalta olisi ennemminkin se, että potkuyrityksistä olisi vaiettu.
With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -Steven Weinberg
Faith = Pretending to know things you don't know

control

QuoteÖh, minusta on hemmetin hyvä, että uutisoidaan se, että joillekin ihmisille koitettiin saada aikaan potkut pelkästään heidän puoluetaustansa takia. Perverssiä demokratian kannalta olisi ennemminkin se, että potkuyrityksistä olisi vaiettu.

Tuo otsikon asettelu on hieman perverssi. Vertaa:

1. "Opettajia yritettiin irtisanoa heidän poliittisen aatteensa takia"
2. "Väärää puoluetta kannattavat opettajat saavat sittenkin jatkaa työssään"

Koululaitoshan taitaa olla yksi vanhimmista propagandalaitoksista. Koululaitoksen tehtävä ei ole missään vaiheessa tuottaa viisaita, valistuneita ja itsenäisesti ajattelevia ihmisiä. Sen ainoa tarkoitus on tuottaa yhteiskunnalle ja poliittiselle johdolle sopivaa kulutustarviketta ja työvoimaa.  Google booksissa on muistaakseni kokonainen ilmainen skannattu julkaisu "how to brainwash a nation" tai vastaava. En nyt millään löydä kyseistä kirjaa kun yritän etsiä. Oli aika mielenkiintoinen joka tapauksessa ja vastaavia kirjoja löytyy http://books.google.com-osoitteesta jos aihe kiinnostaa. Koululaitos on yksi tehokkaimmista välineistä siihen ja tällä hetkellä se palvelee monikulttuurisuuden glamorisointia. Johan täällä eräs kirjoittaja oli skannannut lukion koulukirjan jossa luki tyyliin: "monokulttuurinen maa on sellainen jolla on vain yksi vientituote. Monikulttuurisella maalla on paljon eri tuotteita ja palveluita" Silkkaa roskaa ja käsitteiden merkitysten häikäilemätöntä vääristelyä mutta lukion oppimateriaalia.



am

Quote from: Koskela Suomesta on 12.03.2010, 12:31:48
Quote from: am on 12.03.2010, 12:26:13
(Taisit lisätä alkuperäiseen viestiin vielä aikalailla tektiä, tai sitten mä jostain syystä lopetin sen lukemisen kesken.)

Voin vastata vain omasta puolestani, mutta ei ainakaan mun luokkahuoneessa ole ns. automaattisesti oikeita tai vääriä tapoja ajatella. Mielipiteet pitää kuitenkin aina pystyä perustelemaan asiallisesti. (Tämän opin aikoinaan itse uskonnonopettajaltamme, jonka tunneilla kävin vaikken kirkkoon kuulunutkaan, sen verran loistavia keskuteluja tuon yhden Suomen ensimmäisen naispapin tunneilla käytiin.) Mitään pelkkiin ennakkoluuloihin (millaiseta maaperästä ne sitten kumpuavatkaan) perustuvia heittoja tai puhtaasti toisten oppilaiden provosoimiseen ja/tai loukkaamiseen tarkoitettuja suunsoittoja en kauhea kauan kuuntele.

En epäillyt että sinä niin tekisit, mutta tiedän että muut tekevät. Mutta: Pidätkö vahvaa monikulttuuriuskoa tällaisena riskitekijänä oppilaiden eriarvoiseen kohteluun?

Monikulttuuriuskonnolla tarkoitan juuri sitä oppia, että kulttuurit ovat samanarvoisia, ne voivat elää samassa yhteiskunnassa rinnakkain ja josta seuraa tuo toiseuden ihannointi ja ymmärtäminen ja oman dissaaminen sekä nykyisen kaltaisen rajoittamattoman maahanmuuton kannattaminen, tämän ideologian arvostelijoiden natsittelu ja rasisteiksi syyttely, eli se että tämä oppi on ainoa ja oikea jne.

Eli suurin piirtein samaa kuin mitä sinäkin kirjoitit.

PS. en kai lisäillyt, mutta korjailin virheitä, opin kymmensormijärjestelmän aikuisella iällä, ja virheiden määrä on melkoinen. Yleensä oikea määrä oikeita kirjaimia, mutta väärässä järjestyksessä, kun toiset sormet ovat nopeampia kuin toiset  ;)

Hyviä keskusteluja tänään, mutta nyt mun täytyy kyllä mennä - nuorimmainen odottaa.

p.s. Sinä sentään olet oppinut kymmensormijärjestelmän  ;)