News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Polkupyöräterroristit

Started by törö, 26.03.2019, 12:00:21

Previous topic - Next topic

Beef Supreme

Quote from: Alabama on 03.05.2020, 09:15:56
Quote from: simppali on 03.05.2020, 04:01:31

Mikä on fillarikommunisti?..

Ehkä jotakin alla olevan kuvan tapaista. Vasemmistolaisia fillaristeja, jotka eivät välitä liikennesäännöistä tuon taivaallista. Kuten vappuna Wienin kaupungissa. Wienissä pidetyssä vappumarssissa oli mielivaltaisen pyöräilyn lisäksi kymmenen hengen polkupyräilijäryhmä käynyt poliisien kimppuun. Yksi poliisi moottoripyörineen kaatui ja vyöryi ajoesteen läpi, kun tämä oli potkittu pyörän satulasta käsin kumoon. Ei nyt ihan teidän aiheesta, mutta liittyy kuitenkin polkupyöräterroristeihin ....

https://www.krone.at/2147223
Onneksi tuollainen ei ole pyöräilyn aiheuttamaa käytöstä, vaan pyörä on paska-anarkistien suosima kapinan instrumentti. Kaupungissa pääsee pakoon sekä jalan että autolla liikkuvaa poliisia, ja naamari päässä vielä rohkaistuu lisää.

Ehkäpä fillarikommunisti on enemmän sellainen elämäntapavalinta, jonka mahdollistaa Helsingissä ratikkaverkon alueella asuminen. Oikea terrorismi on sitten eri asia, ja sitä näköjään Wienissä nähtiin.

Sibis

Joskus näkee "sänkyfillareita". Easyraidereita?

Nuo lie harmittomia mutta mielestäni pösilöitä.
Sanoma Oy:n mainos, jossa yhtiö kertoi: Kutsumuksemme on luoda uusi parempi maailma.

Lalli IsoTalo

Quote from: Sibis on 03.05.2020, 12:01:35
Joskus näkee "sänkyfillareita". Easyraidereita?

Nuo lie harmittomia mutta mielestäni pösilöitä.

Noi olivat kuuminta hottia 50 vuotta sitten.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

John Johnson

Quote from: Tuulenhenki on 03.05.2020, 07:00:52
Quote from: John Johnson on 02.05.2020, 22:31:17
Jep, kumma kun sitä kelloa ei uskalleta käyttää. Lain mukaan äänimerkkiä tulee käyttää ohittaessa tai vaaran välttämiseksi. Koskee pyöräilijöiden lisäksi autoilijoitakin.
Niin meinaat että lain mukaan joka kerta autolla ohittaessa (ohitetaanpa pyörä tai auto) pitää töötätä? Älä hassuja puhu.

Quote from: John Johnson on 02.05.2020, 22:50:51
Samaa voin sanoa polkupyöräilijöille jotka käyttävät ylitehokkaita ajovaloja. Ei se näkyvyyttä paranna jos ajovalo häikäisee.
Ja entäs ne strobovalot, mita fillareihin saa! Aargh. Tervetuloa migreeni tai epilepsiakohtaus, jos sellaista erehtyy vilkaisemaan.

Lain mukaan äänimerkkiä saa käyttää vain ohittaessa tai vaaran välttämiseksi. Samaa mieltä vilkkuvaloista, ne kuuluvat ainoastaan viranomaisille ja pitäisi kieltää taviksilta.

Tavasin tieliikennelakia, mutta en löytänyt ohjetta äänimerkin käyttöön ohituksessa, mutta joitain artikkeleita löysin, mm:
https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/1255697
QuoteSuomessa on kaksi tilannetta, jolloin auton äänimerkkiä saa laillisesti käyttää: ohituksessa, mutta vain taajaman ulkopuolella valoisaan aikaan sekä silloin, kun äänimerkin käyttö "vaaran välttämiseksi on tarpeen" kuten asia laissa ilmaistaan.

Auton torvi nyt on aika levottoman äänekäs, mutta pyörän kellon kilauttaminen on mielestäni ihan kohteliasta ja järkevää, kunhan sen tekee riittävän matkan päästä. Varsinkin koiria taluttavia lenkkeilijöitä on parempi huomauttaa kellolla. Käytännössä siis äänimerkkiä saa ja pitää käyttää jos tilanne vaatii.
You cannot say Happiness without saying Penis.

I went to the bank the other day and asked the lady behind the counter to check my balance, so she pushed me!

snap

Quote from: Savi on 03.05.2020, 06:44:39
Ongelmia joihin itse törmään ovat;

  • Polkupyöräilijät olettavat että heitä pitää väistää risteyksessä vaikka autoilija ei ole kääntymässä
  • Ajetaan jalankulkijoiden joukossa aivan liian kovaa ja ei keritä reagoimaan jalankulkijoihin
  • Ei havainnoida muuta liikennettä vaan pyritään ylläpitämään omaa "suoritusta"
  • Ajetaan ajoväylällä vaikka saman suuntaisesti kulkisi pyörätie
  • Rinnakkain pyöräily ajoväylällä

Tuttuja havaintoja nuo itsellänikin. Oma kokemukseni pääkaupunkiseudulta on se, että suojatiesäännöt tuntuvat olevan pyöräilijöillä yleisesti ottaen todella hukassa. Eli lisään listaan:

  • Pyöräilijällä ei ole mitään aikomustakaan antaa tietä jalankulkijalle, joka yrittää ylittää suojatietä. Vaikka pieni lapsi yrittää päästä siitä yli, ajetaan tuhatta ja sataa lainkaan hidastamatta. Ei tämä autoilijoiltakaan ihan 100% onnistu, mutta pyöräilijöiden kohdalla on harvinaisuus, että suojatietä käyttävälle jalankulkijalle annetaan tietä.
  • Pyöräilijät kuvittelevat olevansa jalankulkijoita suojatietä ylittäessään. Eli paahdetaan tuhatta ja sataa jostain pusikon takaa suojatielle ja autoilijalle näytetään keskisormea ja haistatellaan kun tulee läheltä piti -tilanne. (Tottakai jarrutan, koska päälleajo-oikeutta ei ole, mutta pyöräilijän kusipäisen reaktion jälkeen tuntuu usein siltä, että ensi kerralla annan vain mennä painamatta jarrua.)
Nuo molemmat hengenvaaralliset virheet ovat todella yleisiä ainakin täällä Helsingin lähiöissä.

Lalli IsoTalo

Yksi suurimpia polkupyöräterroristeja Helsingissä on Helsingin kaupunki:

1. Se ei merkkaa missä pyörätiet loppuvat, joten pyöräilijät luulevat edelleen olevansa pyörätiellä.

2. Se tuhoaa keskustan autokaistoja muuttamalla niitä pyöräteiksi. Esimerkiksi Hämeentien eteläpuolella muutaman sadan metrin päässä Sörnäistentiellä kulkee pyörätie, joka on minulle riittänyt ihan hyvin.

3. Se vuokraa keskustassa polkupyöriä turisteille, jotka ajelevat ihan miten sattuu, ihan missä sattuu.

4. Se EI huolehdi siitä, että vuokraajilla on kypärät käytössä. "Tieliikennelain mukaan polkupyöräilijän ja polkupyörän matkustajan on ajon aikana yleensä käytettävä asianmukaista suojakypärää." https://www.liikenneturva.fi/fi/liikenteessa/pyorailykypara#903a47d8

5. Muu, mikä?
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Nuivinator

Uh.

Kokkolassa oli ilmeisesti viime viikonloppuna polkupyöräterroristi löynyt ohimennen 91-vuotiasta kävelijää naamaan.
Nimitys paperiton laittomasta maassaolijasta on kuin kutsuisi huumediileriä paperittomaksi farmaseutiksi tai myymälävarasta kuitittomaksi asiakkaaksi.

Golimar

Viime viikolla polkupyöräkamikaze syöksyi kolmion takaa ylämäestä ajoradalla jotain 40 km/h, tein täysjarrutuksen ja niin teki myös kamikaze. Pysähdyin ja annoin kamikazen mennä tien yli, se oli polkenut kuin piru ostoskeskuksen läpi ja näin sen uudestaan 1/2 kilometrin päässä jossa se vilkuili olkansa yli kuin hyökätäkseen taas. Kyllä säväytti.

Veikko

Voisin luetella tähän pitkän listan autoilijoiden tyypillisiä virheitä liikennekäyttäytymisessa. Virheitä, jotka ovat erityisen vaarallisia pyöräilijöille. Lisättynä aivan liian yleiseen autoilijoiden asennevammaisuuteen pyöräilijöitä kohtaan.

En kuitenkaan ala sellaiseen kilpalaulantaan, vaan vaatimattomasti esitän kanssaliikkujille enemmän toisten huomioon ottamista, omista - ainutlaatuisista, ihmeellisistä ja osittain kuvitelluista - etuoikeuksista joustamista, kohtuullista järjenkäyttöä ja liikennöintitapaa, joka joustavuudellaan helpottaa kaikkien liikkumista. Ja aivan ehdottomasti: luopumista ajatuksesta, että voi "kouluttaa" muita tiellä liikkujia - jos muut omasta mielestä tekevät virheitä, niin he tekevät, pääasia on välttyä itse tekemästä virheitä, jotka vaarantavat muita liikkujia tai omaa itseä.
"Tiedän varmasti, että sinä, oi Eurooppa, tulet tuhotuksi." - Mohammed Bouyeri, Theo van Goghin murhaaja

"Van Goghin murhan jälkeen kukaan ei ole uskaltanut ilmaista itseänsä yhtä vapaasti kuin ennen." - Theo van Goghin ystävä.

"Taas tänäänkin opin jotain uutta. Vain idiootit EIVÄT lue hommaa." - Kirjoitti: tos

Hiilivety

Ainahan se on tieliikenteen perusperiaate, että pitää varautua toisten toilailuihin, ja että mitään turhia riskejä ei kannata ottaa. Mikään kosto tai uhittelu ei muuta tee kuin vaarantaa kaikkien turvallisuutta entisestään. Minulle ei onneksi tule liikenteessä juurikaan häiriköitä vastaan, ainoastaan joskus jotkut mummot tukkivat koko kevyen liikenteen väylän kävelemällä "mummohuojuntaa" keskellä tietä, mutta eivät he näe eivätkä kuule niin hyvin eikä ymmärrys ole sellainen että mikään huomauttaminen auttaisi.
"...voimme jatkaa eteenpäin merkittävistä yhteisistä saavutuksista huolimatta." ~ Brandis

Beef Supreme

Tuskin edes muistan kaikkia (ei-motorisoitujen tienkäyttäjien) väistämissääntöjä tai edes välitän muistaa. Ainoa sääntö jota seuraan on etten missään tilanteessa oleta itseäni haavoittuvampien myöskään osaavan sääntöjä. Siksi väistän aina, piti tai ei. En halua kenenkään kuolemaa tai loukkaantumista tunnolleni. Joten jalankulkijat, pyöräilijät, myös mopoilijat, väisätn kaikkia kuin olisivat sokeita pikkulapsia eksyksissä liikenteen seassa. Mulla ei ole koskaan niin kiire että alkaisin arpoa onko jossain pyörätien jatke.

Jalankulkijana puolestaan en koskaan odota autoilijan jarruttavan tai väistävän. Enkä pyöräilijöiden... Kuljen mieluummin metsän puolella kuin kevyen liikenteen väylällä jalan. Ainoa mikä oikeasti vituttaa on kaupunkisuunnittelijoiden kuningasajatus laittaa aikuiset pyöräilijät kaupungin jalkakäytävien toiselle "kaistalle". Sekä Helsingissä että Wienissä, se pieni prosentti pyöräilijöitä uskoo niin vahvasti omiin oikeuksiinsa että toisten loukkaantuminen on heille toissijainen seikka. Ja heillä on kyllä aina sukkahousut päällä.

Ehkä se tiukka lycra puristaa sillä lailla ettei aivoille riitä happea.

John Johnson

Tänään tuli täti autoliikenteessä kolmion takaa eteen. Pää kääntyi vasta kun annoin torven laulaa, silloinkin katse oli paheksuva. Kyllä jotkut kertausharjoitukset olisivat suomessakin paikallaan. Eikait missään muualla maailmassa ajokortin voimassa olo ole 50 vuotta kortin saannista?

Pyöräliikenteessä on se pointti että moni pyöräilijä on alaikäinen, eikä täten koulutettu tieliikenteen metkuihin, toisin kuin autoilevan väen pitäisi kaikkien olla ajokoulun käyneitä ja luvan saanetia peltilehmän kuljettajia.
You cannot say Happiness without saying Penis.

I went to the bank the other day and asked the lady behind the counter to check my balance, so she pushed me!

jmk

Quote from: John Johnson on 04.05.2020, 20:03:46
Kyllä jotkut kertausharjoitukset olisivat suomessakin paikallaan.

Asiaan voisi vähän auttaa, jos meillä olisi poliisi tekemässä liikennevalvontaa, kuten sivistysmaissa. Siis jotain muutakin kuin kirjoituspöydän ääressä syynäämässä nopeuskamerakuvia.

Jos liikenteessä olisi poliisi, se voisi vaikka niinku tarkkailla ajotapoja. Liikenteessä olis paljon muutakin huomioitavaa kuin se ajonopeus.

John Johnson

Quote from: jmk on 04.05.2020, 20:19:08
Quote from: John Johnson on 04.05.2020, 20:03:46
Kyllä jotkut kertausharjoitukset olisivat suomessakin paikallaan.

Asiaan voisi vähän auttaa, jos meillä olisi poliisi tekemässä liikennevalvontaa, kuten sivistysmaissa. Siis jotain muutakin kuin kirjoituspöydän ääressä syynäämässä nopeuskamerakuvia.

Jos liikenteessä olisi poliisi, se voisi vaikka niinku tarkkailla ajotapoja. Liikenteessä olis paljon muutakin huomioitavaa kuin se ajonopeus.

Ihan kyllä totta että jossain ruuhkapaikalla ihan perus liikennepoliisi luultavasti jakaisi enempi sakkoja mitä liikennekamera jossain maantien varrella kerää. Toki myös pelkkä poliisiauton läsnäolo saa kaikki ajamaan kuin enkelit, sen näkee aina kun on maijoja esillä. Harmi että poliisien budjettia ollaan tässä asiassa leikattu.
You cannot say Happiness without saying Penis.

I went to the bank the other day and asked the lady behind the counter to check my balance, so she pushed me!

ruma mies

Pyöräilyä kuntoilumielessä harrastavana eniten korpeaa keskellä kevyen liikenteen väylää napit korvissaan powerwalk-sessiotaan vetävät henkilöt. Sama se, soittaako kelloa vai huutaako kurkku suorana, ei ne kuule, kun se voimaannuttava ja tsemppaava biisi soi seitsemättä kertaa lenkin aikana ja tietysti täysillä. Kivellä jos heittäisi, saattaisi auttaa. Pururadalla, missä muutkin liikkuvat jalkaisin, musan kuuntelussa ei ole mitään väärää, kolaririskiä ei käytännössä ole. Autoilijoiden kanssa toimin kuten itse toivon fillaristien toimivan, kun olen ratin takana. Katsekontakti autoilijan kanssa reilusti päätä kääntäen. Toimii, vaikka olisi aurinkolasit päässä. Täällä vähäisemmän liikenteen alueella näillä pärjää.

orientexpressen

Quote from: Waldseemüller on 04.05.2020, 19:54:38
Ainoa mikä oikeasti vituttaa on kaupunkisuunnittelijoiden kuningasajatus laittaa aikuiset pyöräilijät kaupungin jalkakäytävien toiselle "kaistalle".

On tuo sentään parempi, kuin muiden paikkakuntien käytäntö, jonka mukaan koko jalkakäytävä toimii samalla pyörätienä ("yhdistetty jalkakäytävä ja pyörätie"). Tai siis kyltityksen puolesta joka toinen jalkakäytävä on samalla pyörätie ja joka toinen ei ole, ja sen paremmin pyöräilijöistä, jalankulkijoista, autoilijoista kuin edes kunnan virkamiehistä harva tuntuu olevan perillä siitä, että mitkä kaikki ovat juridisesti pyöräteitä ja mitkä eivät, ja käytännössä homma on täysi villi länsi.
Kotoutumisprosessi epäonnistui.

flammee

#136
Eilen bongasin taas yhden ylikohteliaan autoilijan - maastopyöräilijä tuli polkua pitkin metsästä tienylityspaikalle, jossa ei tietenkään mitään suojatietä ollut. Pysähtyi hyvin selvästi ja hyvissä ajoin ennen autoa tien laitaan odottamaan josko auto menisi. No ei mennyt, vaan pysähtyi siihen (saatanan pösilö  :facepalm:). Pyöräilijä sitten meni ensin.. Eli suunnilleenkin yli puolet autoilijoista yllyttää pyöräilijöitä menemään aina ensin, sääntöihin katsomatta.

hulaq

Iudex illius ero

Riia

Tärkeintähän on tosiaan se kanssaliikkujien huomioon ottaminen.

Pyöräilen n 4000 km/vuosi ja silloin tällöin autoilenkin. Huonoja kokemuksia on tosi vähän.pyöräillessä ja autoillessa. Koskaan ei voi tietää, mikä "hurjimus"  minäekaksiminähetinyt on vastassa. Ei voi olettaa, että kun liikennesäännöt menee näin, kaikki liikenteessä tekee näin.

Maaseudulla helppoa (ilman niitä vastaan tulevia autojen pitkiä valoja n kerran viikossa ;D), kylän keskustaa kohti mennessä hidastan risteyksiin ja niin näyttää autoilijatkin tekevän. Peukku sille.

Ja en ole spandexkumipuvussa, vaan ihan peruskamppeissa. Ja valot päällä :roll: ja heijastimet jne.

Pahimmat pari tilannetta on olleet ne, kun yöllä töistä tullessa sen parin km matkalla ennen soratietä, on pyörätiellä tullut vastaan pimeä pyörä, ei mitään valoja. Ja tullut lujaa. Huh. Onneksi vastaantulija on nähnyt mun valot, mutta mulla ei ole ollut mitään havaintoa siitä, että joku tulee mua vastaan ihan järkyn lujaa vauhtia.

Riia

Quote from: ruma mies on 04.05.2020, 23:34:34
Pyöräilyä kuntoilumielessä harrastavana eniten korpeaa keskellä kevyen liikenteen väylää napit korvissaan powerwalk-sessiotaan vetävät henkilöt. Sama se, soittaako kelloa vai huutaako kurkku suorana, ei ne kuule, kun se voimaannuttava ja tsemppaava biisi soi seitsemättä kertaa lenkin aikana ja tietysti täysillä. Kivellä jos heittäisi, saattaisi auttaa. Pururadalla, missä muutkin liikkuvat jalkaisin, musan kuuntelussa ei ole mitään väärää, kolaririskiä ei käytännössä ole. Autoilijoiden kanssa toimin kuten itse toivon fillaristien toimivan, kun olen ratin takana. Katsekontakti autoilijan kanssa reilusti päätä kääntäen. Toimii, vaikka olisi aurinkolasit päässä. Täällä vähäisemmän liikenteen alueella näillä pärjää.

Joo, en ymmärrä (tätäkään). Ei tulisi mieleenikään liikkua jalan tai pyörällä kuulokkeet korvilla. Pakkohan se on kuulla, mitä ympärillä tapahtuu.