News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Homman suuri ja kaikenkattava kaupunki- ja liikennesuunnitteluketju

Started by Mika.H, 12.04.2013, 22:50:29

Previous topic - Next topic

Murkula

Quote from: John Johnson on 25.04.2020, 14:36:04
Juuri näin. Kun vaan se kassajonoistakin pikkuhiljaa tutuksi tullut turvaetäisyys/hajurako tulisi jonain päivänä tutuksi myös tieliikenteessä. Kaikilla olisi kivempaa. Meillä suomessa on keskimäärin aika mäkinen maasto, joten täysin suoran baanan tekeminen on melkolailla mahdotonta, joten nopeudet on pakko pitää rajallisina jo siksi. Sekä myös ne neljä vuoden aikaa, jotka varsinkin talven tullessa aina "yllättää". Nosta nyt siinä nopeusrajoituksia.
Toisaalta joskus vikaa pitäisi kyllä etsiä myös ohitettavasta. Meinaan että jos kysymys on mäki/mutkatiestä, niin on aivan liian yleistä että mutka ajellaan kuuttakymppiä, suoralle kiihdytetään rajoitukseen ja pahimmillaan juuri silloin kun siitä lähdetään ohi. Samaan tapaan tapa painaa kaasua ohitetuksi tullessa on suorallakin tiellä niin yleinen, että kun kerrankin ohittaa autoa joka ei paina kaasua, niin saa ihmetellä että kylläpäs tämä mannelavetti lähtee tänään hyvin. Sekä siitä vasta päästään siihen normaaliin, että aikaisemmin 60 körötellyt on 90 vauhdissa kiinni takapuskurissa kuin hinattava.

Sitten kaiken tämän jälkeen on hirveä valitus siitä, että miksi ihmiset ajavat perseessä kiinni härnäämässä ja kurkkimassa, kun puolet porukasta tekee ohittamisesta vaikeaa ja toinen puolet kostaa sen, oli se sitten miten tuottamuksellisesti tahansa. Eikä sillä, että sua syyttäisi vastaavasta, mutta on vain tarpeellista mainita osana tätä yhtälöä. Riita kun harvemmin seisoo yksin.
Me suomalaiset olemme niin poliittisesti tyhmä kansa, että oikein ansaitsemme kuolla sukupuuttoon.

Ignore: Don Nachos, Ajatolloh, Puuha-Pepe, Sir, Justustr, Joutselkä, Vastarannan Kiiski, Hämeenlinnan Oraakkeli, Caucasian, Viisitoista, Totti, MinäVuan.

Lalli IsoTalo

Takapuskurissa roikkuvat eivät oikein tunnu ymmärtävän, että pidän hajurakoa edellä haisevaan siksi, että saan kiihdytettyä vauhdin sopivaksi sopivassa ohitustilanteessa.

Kiireisimmille osoitan, että "älä lähde ohittamaan nyt" roikkumalla keskiviivalla. Kun baana on vapaa, siirryn oikealle (oikeanpuolkeisen liikenteen maassa) ja vilkutan oikealle, merkiksi notta nyt voit mennä.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

jmk

Tilannetajuhan se on monelta hukassa, ja vakionopeussäädin. Kun vakionopeutta köröttelemällä saavutat jonkun ja sopivassa kohdssa menet ohi, niin eikös se kohta ole taas takana kurkkimassa ja ohittamassa jäädäkseen eteen käkkimään. Tämä toki erityisesti moottoritiellä.

Tilannetaju hukkuu myös niiltä, jotka kehätien ruuhkassa pitävät härkäpäisesti kiinni siitä, että "kylä pitää olla 100 metriä turrvaväliä, on se ihme kun joku on aina tunkemassa siihen". Kun kahdella kaistalla menee 4000 autoa tunnissa kahdeksaakymppiä, niin ei siihen nyt vaan saa mahtumaan sataa metriä autojen väliin. Elon laskuopin mukaan 2000 autoa/h jaettuna 80 km/h tekee 25 autoa kilometrillä ja aika fakiiri saat olla, kun levität ne sadan metrin välein.

Murkula

^ Toisaalta aika fakiiri saa myös olla, jos meinaa noilla opeilla jotenkin välttää joka vuotiset ketjukolarit. Ei tosin sillä, että se sadan metrinkään turvaväli korvaisi sitä facebookin selaamista ratin päällä, mutta kuitenkin. Tilannetajua on monenlaista.

Niin ja tuosta ohittamisesta, niin yleensä jos on menossa ohi, niin vilkku kannattaa olla päällä jo niin, että viimeinen vastaantulija sen näkee. Toki tällöinkin sopii varmistua, ettei joku audisminen (sic) ole hakenut puolta kilometria vauhtia.
Me suomalaiset olemme niin poliittisesti tyhmä kansa, että oikein ansaitsemme kuolla sukupuuttoon.

Ignore: Don Nachos, Ajatolloh, Puuha-Pepe, Sir, Justustr, Joutselkä, Vastarannan Kiiski, Hämeenlinnan Oraakkeli, Caucasian, Viisitoista, Totti, MinäVuan.

jmk

Quote from: Murkula on 25.04.2020, 19:15:47
^ Toisaalta aika fakiiri saa myös olla, jos meinaa noilla opeilla jotenkin välttää joka vuotiset ketjukolarit.

No, se on sama käytätkö Elon vai Ojalan laskuoppia, mutta kilometrille et silti saa 25 autoa yli 40 metrin välein. Jos yhtälön 80 km / (4000/2) = 40 m oikea puoli ei tyydytä, niin sitten pitää vasemmallakin puolella muuttaa jotain lukua.

Turvavälistä saarnaaminen ei sitä yhtälöä muuta, sama kuin ahtaisit kolmen neliön hissiin kymmenen ihmistä ja sitten neuvoisit, että asettukaa ny hyvät ihmiset vähän väljemmin siellä hississä, metrin välit vähintään herranen aika.

Murkula

Niinpä, "Helsinkiläiset" antavat itse tilaa järjettömälle kaupunkisuunnittelulle tinkimällä omasta järjenkäytöstään, oli se sitten tienpäällä tai äänestyskopissa. Mutta anna armias jos joku vääräuskoinen menee niitä neuvomaan, niin annettakoon sen kuulla kunniansa. Minä kuulen ja luikin nyt takavasemmalle siinä toivossa, että ette tuostakaan huolimatta saisi mitä ansaitsette, eli niitä oikeita suurkaupunkiruuhkia maalaiskaupunkiinne.
Me suomalaiset olemme niin poliittisesti tyhmä kansa, että oikein ansaitsemme kuolla sukupuuttoon.

Ignore: Don Nachos, Ajatolloh, Puuha-Pepe, Sir, Justustr, Joutselkä, Vastarannan Kiiski, Hämeenlinnan Oraakkeli, Caucasian, Viisitoista, Totti, MinäVuan.

jmk

Quote from: Murkula on 25.04.2020, 22:11:48
Niinpä, "Helsinkiläiset" antavat itse tilaa järjettömälle kaupunkisuunnittelulle tinkimällä omasta järjenkäytöstään, oli se sitten tienpäällä tai äänestyskopissa.

Väkevästä moitteestasi ei nyt oikein käy ilmi, keneen se kohdistuu. Niihin auton kuljettajiin, jotka eivät kykene taikomaan tielle enemmän tilaa, vaan ovat siinä tilassa missä ovat. Vai siihen tienpitäjään, joka ei rakenna lisää kaistoja.

Jos Murkulalla on tiedossaan joku salattu viisaus, jolla saadaan ahdettua 25 autoa kilometrille sadan metrin välein, niin sopisi raottaa sitä viisauden arkkua.

Murkula

Quote from: jmk on 25.04.2020, 22:56:53
Quote from: Murkula on 25.04.2020, 22:11:48
Niinpä, "Helsinkiläiset" antavat itse tilaa järjettömälle kaupunkisuunnittelulle tinkimällä omasta järjenkäytöstään, oli se sitten tienpäällä tai äänestyskopissa.

Väkevästä moitteestasi ei nyt oikein käy ilmi, keneen se kohdistuu. Niihin auton kuljettajiin, jotka eivät kykene taikomaan tielle enemmän tilaa, vaan ovat siinä tilassa missä ovat. Vai siihen tienpitäjään, joka ei rakenna lisää kaistoja.

Jos Murkulalla on tiedossaan joku salattu viisaus, jolla saadaan ahdettua 25 autoa kilometrille sadan metrin välein, niin sopisi raottaa sitä viisauden arkkua.
Viisautta löytyy myös huomaamaan, että se on vain surkea olkiukko, jota olet yrittänyt tuputtaa jo useamman viestin ja joka muutenkin perustuu ihan omille luvuillesi. Vaan tyhmään kysymykseen saat tyhmän vastauksen, eli kolmella kaistalla jää jo tilaakin.
Me suomalaiset olemme niin poliittisesti tyhmä kansa, että oikein ansaitsemme kuolla sukupuuttoon.

Ignore: Don Nachos, Ajatolloh, Puuha-Pepe, Sir, Justustr, Joutselkä, Vastarannan Kiiski, Hämeenlinnan Oraakkeli, Caucasian, Viisitoista, Totti, MinäVuan.

jmk

Quote from: Murkula on 25.04.2020, 23:51:29
Viisautta löytyy myös huomaamaan, että se on vain surkea olkiukko, jota olet yrittänyt tuputtaa jo useamman viestin ja joka muutenkin perustuu ihan omille luvuillesi.

Jaa. No se kasikympin nopeus ei ole keksitty, eikä se kaksi kaistaa, ja se 4000 autoa tunnissa ylittyy kyllä. Että se siitä "omista luvuista".

Mutta joo jos rakennettaisiin lisää kaistoja, niin sillähän sitä tilaa saisi. Mutta kun niillekin rahoille on kuulemma parempiaa käyttöä.

Murkula

Quote from: jmk on 26.04.2020, 00:09:02
Jaa. No se kasikympin nopeus ei ole keksitty, eikä se kaksi kaistaa, ja se 4000 autoa tunnissa ylittyy kyllä. Että se siitä "omista luvuista".

Mutta joo jos rakennettaisiin lisää kaistoja, niin sillähän sitä tilaa saisi. Mutta kun niillekin rahoille on kuulemma parempiaa käyttöä.
Niinpä, niillä pitää repiä niitä vähiäkin kaistoja ja teitä pois. Tilalle tulee, jos tulee, puolet vuodesta auraamattomia bulewaredeja tai pyöräkaistoja.
Me suomalaiset olemme niin poliittisesti tyhmä kansa, että oikein ansaitsemme kuolla sukupuuttoon.

Ignore: Don Nachos, Ajatolloh, Puuha-Pepe, Sir, Justustr, Joutselkä, Vastarannan Kiiski, Hämeenlinnan Oraakkeli, Caucasian, Viisitoista, Totti, MinäVuan.

no future

Tähän saakkahan on rakennettu nimenomaan lisää kaistoja, esimerkiksi turunväylää levennettiin kaksi vuotta sitten, ja kehä ykköstä on levennetty ja parannettu pitkän aikaa. Nyt turuntielle tehdään automaattisia nopeusrajoitusnäyttöjä ja kaistakohtaisia rajoituksia, millä ainakin tavoitteiden mukaan saadaan vähennettyä ruuhkasumppuja ja pidettyä useammin maksimirajoitus, eli 100km/h voimassa.

Kuinkas paljon niitä kaistoja puolestaan on poisteltu eri paikoista? Lauttasaaren sillalta lähtee yksi keskustaan tuleva kaista ja Hämeentie Kurvista länteen on muutettu joukkoliikennekaduksi. Onko muita?

Murkula

Oma käsitykseni oli, että on paljon enemmän oikeusasteista kuin poliitikoista kiinni, että koko koko Hesaa ei olla vielä bulevardisoitu. Ehkä muotoilin asian kärkevästi, mutta kyllä se on aika selkeää, että aika huonosti on varaa poistella yhtään kaistaa. Paljon muutama kilometri lisäkaistaa kehällä auttaa, jos sinne yritetään samaan aikaan pakottaa lisää porukkaa estämällä liikennettä toisaalla.

Niin ja sanotaan nyt sekin, että en todellakaan ole mikään pyöräilyn vihaaja, vaan olen itsekkin polkenut tuolla 20 asteen pakkasessa tänä vuonna ja näen sen tärkeänä asiana kaupunkisuunnittelussa, sekä vähentämässä ruuhkia. Itse en vain ole vakuuttunut toiminnasta, jossa autoilta viedään tila sitä varten, että joku voi kesällä ehkä ajaa siinä kerran kesässä Jopolla. Talvella pitääkin sitten olla maastopyörä, että auraamattomassa hangessa pääsee eteenpäin.

Pöyräilyä kun voisi auttaa niin paljon enemmän jo silläkin, että edes nykyisistä kulkumahdollisuuksista pidettäisiin kunnolla huolta, niin ettei kapeakummiseen tarvitsisi laittaa uusia vanhteita joka vuosi.
Me suomalaiset olemme niin poliittisesti tyhmä kansa, että oikein ansaitsemme kuolla sukupuuttoon.

Ignore: Don Nachos, Ajatolloh, Puuha-Pepe, Sir, Justustr, Joutselkä, Vastarannan Kiiski, Hämeenlinnan Oraakkeli, Caucasian, Viisitoista, Totti, MinäVuan.

uuninpankko

Töölöstä poistuu jälleen kymmeniä pysäköintipaikkoja pyöräteiden alta Runeberginkadulla, Caloniuksenkadulla ja Hietaniemenkadulla. Lisää alla olevasta linkistä.

https://www.hel.fi/helsinki/fi/kartat-ja-liikenne/kadut-ja-liikennesuunnittelu/katujen-rakentaminen/caloniuksenkadun-runeberginkadun-ja-helsinginkadun-uudistus

no future

Tuossa jutussa ei ollut mitään pysäköintipaikoista, mutta eikös siinä Runeberginkadun holleilla ole se uusi kohuttu parkkiluola, minne kukaan ei lehtijuttujen perusteella halua pysäköidä?

Faidros.

^Sinne parkkiluolaan voisi tehdä pyörätien, niin katsottaisiin paljonko siellä pyöräiltäisiin.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

no future

Ainakin Hesarilla Kallion päässä noi pyöräilykaistat on näin yksityisautoilijan näkökulmasta olleet iso parannus entiseen, eikä tuo Kaarlenkadun sekä Urheilutalon risteyksien parantaminenkaan huonolta kuulosta. Töölössä tulee niin vähän liikuttua, että en oikein osaa ottaa kantaa asiaan. Mutta nopeasti tsekattuna tuonne halliin pysäköinti on samanhintaista kuin kadunvarsipaikoillekin.

Fiftari

QuotePoliisiauton hälytyspatteristoa koskeva laki muuttuu – vastaan tulevaa ei voi pysäyttää valolla

Jos poliisi haluaa pysäyttää autoilijan valoilla, kytkettynä on oltava vilkkuvan sinisen valon lisäksi myös vilkkuva punainen valo. Jatkossa valolla ei kuitenkaan voi pysäyttää vastaantulijaa.

Vielä voimassa oleva tieliikennelaki (tai oikeammin asetus) ei ota viimeisen päälle tarkkaa kantaa siihen, voiko poliisiauton tai -moottoripyörän hälytysvalopatteristosta löytyvän punaisen pysäytysvalon tulkita myös vastaan ajavaa ajoneuvoa koskevaksi pysäytysmääräykseksi vai ei.

Tähän pieneen tulkinnanvaraisuuteen on kuitenkin tulossa 1. kesäkuuta muutos, sillä uudessa tieliikenne laissa todetaan yksiselitteisesti, että poliisin pysäytysvalo koskee jatkossa ainoastaan poliisiajoneuvon edellä kulkevaa samaan suuntaan ajavaa ajoneuvoa – eikä esimerkiksi niin sanotusti "edellä" vastaan tulevaa vastaantulijaa.
...

Uutuutena poliisin antaman pysäytysmerkin – oli se annettu valolla tai ei – noudattamatta jättämisestä määrätään sakosta poiketen liikennevirhemaksu, joka on suuruudeltaan tasan sata euroa, saajan tuloista riippumatta.

Liikennevirhemaksusta voi valittaa hallinto-oikeuteen, maksamalla 260 euron valitusmaksun. Jos valitus menee läpi, sekä valitusmaksun että liikennevirhemaksun saa takaisin.
IS Koko juttu linkistä.

Mielestäni viranomaisen toiminnasta valittaminen tulisi olla ilmaista. Ymmärrän kyllä että on olemassa ammattivalittajia mutta aika suolainen hinta siitä että saa saattaa viranomaisen toiminnan oikeudelliseen tarkasteluun.
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

Murkula

^ Näin juuri, mutta onko tuossa toinenkin ongelma, nimittäin oikeista sakoista valittaminen käräjille jää edelleen ilmaiseksi. Eli rikosta suurentamalla saa ilmaisen valitusoikeuden, lisäksi mahdollinen pieni lisäperseily esim. virkavallan halventamisen muodossa, kaatuu aiheellisenakin yleensä muuten perusteettoman sakon mukana. Valitusoikeudesta tulee vain ilmainen ja valituksen saa oikeaan oikeuteen, tuon kumileimasimen sijaan, joka hallinto_oikeutena (sic) tunnetaan.

Mitä tulee vastaantulevan pysäytysmerkkiin, niin tuosta on käsittääkseni ollut ennakkotapaus, jonka mukaan asia on tulkittu näin jo aikaisemmin. Vaan hyvä juttu, että on kirjattu erikseen, niin tapahtuu vähemmän oikeusmurhia.
Me suomalaiset olemme niin poliittisesti tyhmä kansa, että oikein ansaitsemme kuolla sukupuuttoon.

Ignore: Don Nachos, Ajatolloh, Puuha-Pepe, Sir, Justustr, Joutselkä, Vastarannan Kiiski, Hämeenlinnan Oraakkeli, Caucasian, Viisitoista, Totti, MinäVuan.

l'uomo normale

Elämä muuttuu hauskemmaksi. :) Ehkä jopa helpommaksi ja iloisemmaksi. :)

QuoteTieliikennelaki muuttuu ja samalla liikennevirhemaksu korvaa tieliikenteen rikesakon, jota on käytetty erilaisten vähäisten liikennerikkomusten rangaistuksena vuodesta 1983.

Liikennevirhemaksun suuruus on 20–200 euroa. Liikennevirhemaksu on summaltaan aina rikkomuskohtainen. Maksun suuruuteen vaikuttaa teon lisäksi myös se, kenelle se määrätään. Esimerkiksi liikennesääntöjä rikkovalle jalankulkijalle maksu on 20 euroa, kun taas autoilijalle vähäinen rikkomus maksaa 100 euroa.

Liikennevirhemaksun suurin ero rikesakkoon tulee siitä, että liikennevirhemaksu ei ole sakko. Se on sakon luonteinen hallinnollinen maksu. Vähäiseen liikennerikkomukseen syyllistyvä ei siis syyllisty enää rikokseen.

Liikennevirhemaksu on hallintopäätös, joka tehdään hallintomenettelyssä, sanoo Poliisihallituksen poliisitarkastaja Konsta Arvelin.

– Vaikka hallintomenettely on muodollinen menettely, on se silti nopeampi, tehokkaampi, yksinkertaisempi ja hauskempi tapa käsitellä liikenneasioita. Voi siis olla, että menettelyn muuttuessa, myös seuraamusten käyttö lisääntyy.

[...]

Liikennevirhemaksu korvaa tieliikenteen rikesakon, mutta sen piiriin siirtyy myös joitakin päiväsakoilla käsiteltäviä liikennerikosasioita.

[...]

Poliisin lisäksi liikennevirhemaksun voivat määrätä myös Rajavartiolaitos tai Tulli. Rajavartijalta saatu liikennevirhemaksu voisi johtua esimerkiksi ylinopeudesta rajanylityspaikalla.

Tolppakameran maksu kuskin sijaan omistajalle tai haltijalle

Automaattiseen liikennevalvontaan uusi liikennevirhemaksu tuo uutena ajoneuvokohtaisen liikennevirhemaksun. Muutos on iso.

Ajoneuvokohtainen liikennevirhemaksu tarkoittaa, että kameran välähtäessä kuljettajasta tarvitaan edelleen valokuva tai jokin muu tekninen tallenne, mutta liikennevirhemaksu määrätään kuljettajan sijaan ajoneuvon rekisteriin merkitylle omistajalle, haltijalle, tilapäiselle käyttäjälle tai käyttövastaavalle. Tätä kutsutaan haltijavastuuksi.

– Haltijavastuun perusteella määrätyn liikennevirhemaksun asianosaisella on kaksi vaihtoehtoa. Asianosainen voi passivoitua ja tyytyä kohtaloonsa - mikä on ihan oikea vaihtoehto silloin, kun liikennevirhemaksu osuu kohdilleen. Vaihtoehtoisesti asianosainen voi aktivoitua ja vaatia asiassa oikaisua maksun määränneeltä viranomaiselta, Konsta Arvelin kertoo.

[...]

Arvelinin mukaan täysin perusteettomilla väittämillä ei oikaisuvaatimuksissa pärjää, mutta jos perusteet ovat kohdillaan, voi poliisi hyväksyä vaatimuksen ja poistaa tekemänsä päätöksen.

[...]

Uusi liikennevirhemaksu mahdollistaa asian hoitamisen myös kokonaan kirjallisesti. Se tulee todennäköisesti yllättämään monet, sillä poliisi voi kesäkuusta alkaen todeta liikennerikkomuksen, tunnistaa sen tekijän, mutta hoitaa asian selvittämisen vasta myöhemmin.

Käytännössä näin kävisi esimerkiksi silloin, kun pienen paikkakunnan poliisipartio on menossa kiireellisemmälle tehtävälle, mutta huomaa matkalla jonkun rikkomuksen.

[...]

https://yle.fi/uutiset/3-11345226
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

MiljonääriPlayboy

#3889
^

QuoteUusi liikennevirhemaksu mahdollistaa asian hoitamisen myös kokonaan kirjallisesti. Se tulee todennäköisesti yllättämään monet, sillä poliisi voi kesäkuusta alkaen todeta liikennerikkomuksen, tunnistaa sen tekijän, mutta hoitaa asian selvittämisen vasta myöhemmin.

Käytännössä näin kävisi esimerkiksi silloin, kun pienen paikkakunnan poliisipartio on menossa kiireellisemmälle tehtävälle, mutta huomaa matkalla jonkun rikkomuksen.

Justiinsa. Ja kalastelu alkakoon. Siitä vaan portterilla kurvaillessa kirjoittelee rekkareita ylös, ja lähettelee viikon-parin päästä "sopivia" liikennevirhemaksuja omistajille. Ajoit ylinopeutta, käännyit käyttämättä vilkkua, ajoit liian lähellä toista autoa, jne. Mitä nyt mieleen juolahtaa. Lappu omistajalle, todistakoon sitten, ettei ajanut, tai jos ajoi, ettei tehnyt väitettyä virhettä. Maksu on pienempi kuin selvittelemisen vaiva -> moni maksaa, vaikka olisi syytön.

Onhan lakiin kirjattu, että tällaisissa tapauksissa on oltava teknistä todistusaineistoa, esim. videokuvaa? Onhan? Vai silllä kuuluisalla, erehtymättömällä virkavastuullako tässä taas vedetään? Veikkaan jälkimmäistä.

Syyttömyysolettama lensi juuri ikkunasta pihalle. Olet auton omistajana syyllinen, kunnes toisin todistat. Uskomatonta! Ja miten helppoa auton kuljettaja ylipäätään onkaan tunnistaa liikkuvasta autosta, varsinkin jos vielä luiskaotsilla itsellään on kiire jonnekin? Ei ole helppoa, hämärääkin on aika usein Hölmölässä.

Ymmärtääköhän ihmiset lainkaan, minkälaiseen virkatoukkien mielivaltaan tässä juuri alistettiin kaikki liikenteessä liikkuvat? Saat lapun kotiin, ajoit silloin ja silloin, teit sitä tai tätä. Jos ei ole älypuhelin mukana (ja tallenna aina omia liikkeitään), niin millä edes todistat, että ET ajanut autoa? Tai jos ajoit, niin miten todistat, että ET tehnyt rikettä, josta sinua syytetään ties kuinka monta päivää, tai viikkoa tapahtuneesta?

Sairasta touhua. Erittäin sairasta. Syyttömyysolettama on oikeusvaltion fundamentaalisia periaatteita, ja se lensi juuri komeassa kaaressa roskiin. Davai davai, musik. :facepalm:

PS: jos jollain ilveellä (videokuvaa, GPS-dataa, jne) todistaa syyttömyytensä, niin minkälaisen rangaistuksen tapauksen liikkelle laittanut luiskaotsa mahtaa epäonnistuneesta lavastusyrityksestään saada? Veikkauksia? Mörökölli sinut vieköön? Soo soo? Hyvä yritys, lavasta seuraava vähän huolellisemmin?

e:typo
PolPolle tiedoksi:
A) kaikki kirjoittamani on sarkasmia
B) Vous êtes des collaborateurs

Uuno Nuivanen

^ Lisäksi Polpon partioille tulee luultavasti tavoitemäärä noihin hallinnollisiin maksuihin, eli jos ei rikkeitä löydy, niitä on keksittävä. Olemmehan kaikki syyllisiä. Alkaa Neuvostoliittokin muistumaan mieleen vapauden tyyssijana. Poistukoon maasta ken voi.   :facepalm:

Fiftari

QuoteHelsinki pohtii autokaistojen muuttamista jalkakäytäviksi – Apulaispormestari Sinnemäki: "Ihmisillä olisi mahdollisuus ulkoilla turvallisesti"

Selvitystyön tavoitteena on luoda ulkoilusta turvallisempaa sekä parantaa kahviloiden ja ravintoloiden selviytymismahdollisuuksia.

HELSINGIN KAUPUNKI sunnittelee kaupunkitilan uudelleenorganisointia poikkeustilassa.

Kaupunkiympäristön toimialaa johtava apulaispormestari Anni Sinnemäki (vihr.) kertoo, että kaupungilla on valmistelussa kaksi kokonaisuutta liittyen kaupunkitilan käyttöön.

Ensimmäinen kokonaisuus koskee katutilojen ja julkisen kaupunkitilan, kuten torien ja aukioiden uudelleenorganisointia.
....
KÄYTÄNNÖSSÄ kaupunkiympäristön toimiala tarkastelee ruuhkautuvia kohteita, joissa jalankulkijat ja pyöräilijät tarvitsevat enemmän tilaa. Jos Helsinki seuraa muiden eurooppalaisten kaupunkien mallia, tila otettaisiin autoteistä.
...
Päätöksiä asiasta ei kuitenkaan ole tehty. Autokaistojen muuttaminen kävelyteiksi ei myöskään ole hänen mukaansa selvitystyön pääasiallinen tehtävä.

Jos autokaistoilta raivattaisiin tilaa kävelijöille, se tapahtuisi Sinnemäen arvion mukaan suosituilla reiteillä ja lähinnä jalankulkijoiden tarpeisiin.

"Helsinginniemeä kiertävä rantareitti on sellainen, missä olen itsekin paljon liikkunut. Siitä on tullut palautetta, että tilaa voisi olla enemmän", Sinnemäki sanoo tarkoittaen erityisesti osuutta Kaivopuiston rannasta Olympiaterminaalille ja Kauppatorille.

Toinen vastaava kohde kantakaupungissa voisi Sinnemäen mukaan olla Merikannontie Töölössä.
....
MAAILMALTA löytyy tällä hetkellä lukuisia esimerkkejä siitä, kuinka kaupunkitilaa voidaan käyttää luovasti, jotta turvavälejä voidaan ylläpitää.

Milanossa autoteitä on muutettu jalankulku- ja pyöräteiksi 35 kilometrin matkalta.

Milanon Strade Aperte, eli Avoimet tiet -suunnitelma pyrkii paitsi avaamaan tilaa pyöräilijöille ja kävelijöille, myös vähentämään autoliikennettä, kun sadattuhannet ihmiset palaavat takaisin työpaikoilleen.

Suunnitelmat sisältävät väliaikaisia pyöräteitä, alennettuja nopeusrajoituksia ja pysyviä levennettyjä jalkakäytäviä, sekä katuja, joilla jalankulkijoilla ja pyöräilijöillä on etuajo-oikeus.
HS
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

MiljonääriPlayboy

#3892
^ Ei taas todeksi uskoisi, ellei omin silmin näkisi.

Ei sitten HS:n lehtinekrut voineet kysäistä Sinnetännemäeltä, että MONIKO noista "muista eurooppalaisista kaupungeista" on samoilla leveysasteilla kuin HellSinks? Ts. monessako kaupungissa on maa jäässä ja lämpötila pakkasella yleensä vähintään 4 kuukautta, pahimmillaan 5 kuukautta vuodesta? Ei taida Milanossa olla..? :roll:

Että onnea vaan tsadilaiset. Saatte, tai olette jo saaneet, ikioman Grüne Höllen, Vihreän Helvetin. Mutta toisin kuin nimikaimansa tykönä, niin Helsingin Vihreässä Helvetissäpä ei sitten paljoa moottorit pärise. Vaan siellä punnerretaan tippa nokassa Jopolla räntäsateessa.

Tätä samaa kaupungin paskomista (katujen kaventamista, parkkipaikkojen poistamista, jne) on harjoitettu jo vuosia Lahdessa. Tämän seurauksena keskustan alue on muuttunut spurgujen, matujen, mustalaisten ja narkkareiden temmellyskentäksi, josta liikkeet yksi kerrallaan kaikkoavat. Noh, onpahan siellä sitten tilaa Jopoilla.
;D

e:typo


PolPolle tiedoksi:
A) kaikki kirjoittamani on sarkasmia
B) Vous êtes des collaborateurs

no future

Nuo jutussa mainitut esimerkithän eivät ole mitään shoppailijoiden reittejä tai muutenkaan liikenteellisesti merkittäviä. Eikä kyllä näin autoilijanakaan harmittaisi ollenkaan, jos Kaivopuistonrannasta tai tuolta Regatan holleilta häädettäisiin liikennettä ja pysäköintipaikkoja.

Eino P. Keravalta

QuoteMAAILMALTA löytyy tällä hetkellä lukuisia esimerkkejä siitä, kuinka kaupunkitilaa voidaan käyttää luovasti, jotta turvavälejä voidaan ylläpitää.

Ne autothan juuri pitävät niitä ihmisten välisiä turvavälejä, ei se, että autot ajetaan kaupungista ulos ja ihmiset pakkautuvat kaduille kylki kylkeen vaeltamaan. Vai oliko niin, että tarkoitus olikin juuri lisätä tautien leviämismahdollisuutta?
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Supernuiva

Quote from: MiljonääriPlayboy on 13.05.2020, 16:08:14
Tätä samaa kaupungin paskomista (katujen kaventamista, parkkipaikkojen poistamista, jne) on harjoitettu jo vuosia Lahdessa. Tämän seurauksena keskustan alue on muuttunut spurgujen, matujen, mustalaisten ja narkkareiden temmellyskentäksi, josta liikkeet yksi kerrallaan kaikkoavat. Noh, onpahan siellä sitten tilaa Jopoilla.

Jopo on ymmärtääkseni yksi varastetuimmista polkupyöristä, joten ihan mihin tahansa niitä ei kannata parkkeerata.

Yksi olennainen kysymys on se, että kuinka suuri osa väestöstä on suomalaisilla kaupunkiseuduilla enemmän tai vähemmän syrjäytynyttä? Ero katukuvassa vain muutaman vuosikymmenen takaiseen tilanteeseen on suuri. Jotkut ulkomaalaiset ovat jopa olettaneet, että suomalaisten kaupunkien ydinkeskustat ovat slummeja. Ihan oikeasti, näin olen kuullut kommentoitavan ja kirjoituksia vastaavista havainnoista tulee usein vastaan - jopa valtamediassa!

Työttömät rinnastetaan näihin "hampuuseihin", mutta lopulta kuinka suuri osa näistä katujen häiriköistä on jo kirjattu virallisissakin papereissakin pois työttömistä?

Suomalaisten ydinkeskustojen epäsosiaalisen aineksen määrä on suuri, ja se tuntuu lisääntyvän. Monikulttuurin vastustamisen kannalta tämä on huono asia, sillä häiriköt ovat suurimmalta osiltaan täysin kantasuomalaisia. Tästä johtuen monet valtamedian varassa elävät olettavat, että työvoimaa pitää tuoda ulkomailta, koska ei noista suomalaisista "työttömistä" ole ihan oikeasti mihinkään.

Murkula

Viitaten @MiljonääriPlayboy viestiin aikaisemmin.

Niin itselle näyttää nyt siltä, että tuo lehtijuttu vetää vähän mutkat suoriksi, vaikka itse laissa kyseistä on aika tarkalleen rajattu juurikin tolppiin. Samaan tyyliin kannattaa miettiä, että onko asia ollut monelta tapaa näin jo paljon aikaisemmin. Nimittäin esimerkiksi pysäköintisakot on tulevat omistajalle/haltialle, eivätkä kuljettajalle. Samaan tapaan, oikeasti merkitsevistä rikkomuksista poliisi on hyvinkin voinut jahdata jälkikäteen kotoa. Samaan tapaan kortteja on haettu omistajilta pois tilanteissa, joissa on ilmiselvää että auto on ollut esimerkiksi työntekijän ajossa.

Väitän siis, että tämä toiminta on askel parempaan päin. Ennen kuin olisi saanut vain isommat sakot ja menettänyt muutamalla aikaisemmalla rikkeellä parhammillaan korttisikin, lainassa olleen autosi perseilystä.
Me suomalaiset olemme niin poliittisesti tyhmä kansa, että oikein ansaitsemme kuolla sukupuuttoon.

Ignore: Don Nachos, Ajatolloh, Puuha-Pepe, Sir, Justustr, Joutselkä, Vastarannan Kiiski, Hämeenlinnan Oraakkeli, Caucasian, Viisitoista, Totti, MinäVuan.

MiljonääriPlayboy

#3897
Quote from: Murkula on 14.05.2020, 09:45:00
Viitaten @MiljonääriPlayboy viestiin aikaisemmin.

Niin itselle näyttää nyt siltä, että tuo lehtijuttu vetää vähän mutkat suoriksi, vaikka itse laissa kyseistä on aika tarkalleen rajattu juurikin tolppiin.

Sitten ei ongelmaa olekaan, koska tolpista jääkin juuri tuota peräänkuuluttamaani TEKNISTÄ aineistoa. Kyllä, ainahan joku voi ajaa tolppaan possunaamari päällä, mutta ne ovat jo tarkoitushakuisia rajatapauksia kaikin puolin.

Quote from: Murkula on 14.05.2020, 09:45:00
Samaan tyyliin kannattaa miettiä, että onko asia ollut monelta tapaa näin jo paljon aikaisemmin. Nimittäin esimerkiksi pysäköintisakot on tulevat omistajalle/haltialle, eivätkä kuljettajalle.

Sama tässä. Teknistä näyttöä väärinpysäköinnistä yleensä aina on, koska käsittääkseni parkkiperkeleet kuvaavat aina laputtamansa autot. Jäljelle jää siis enää syyllisen nimeäminen, jota vastaan taisteluun monikaan ei näe paljoa vaivaa maksun pienuuden vuoksi (ja koska syyllinen yleensä löytyy joka tapauksessa perhepiiristä).

Quote from: Murkula on 14.05.2020, 09:45:00
Samaan tapaan, oikeasti merkitsevistä rikkomuksista poliisi on hyvinkin voinut jahdata jälkikäteen kotoa. Samaan tapaan kortteja on haettu omistajilta pois tilanteissa, joissa on ilmiselvää että auto on ollut esimerkiksi työntekijän ajossa.

OIKEASTI MERKITSEVISTÄ. Huomaa ero. Vastaavasti myös rattijuoppoja on jäänyt tuomitsematta, jos on kerinnyt karkuun ja on jäänyt jälkinauttimisen mahdollisuus. Ja juuri tuo, että kortteja on haettu pois syyttömiltäkin, sehän nimenomaan alleviivaa pointtiani, että (lisä)vallan antaminen virkamiehille ja todistustaakan siirtäminen kansalaisille eivät johda mihinkään hyvään.

Quote from: Murkula on 14.05.2020, 09:45:00
Väitän siis, että tämä toiminta on askel parempaan päin. Ennen kuin olisi saanut vain isommat sakot ja menettänyt muutamalla aikaisemmalla rikkeellä parhammillaan korttisikin, lainassa olleen autosi perseilystä.

Aika näyttää. Minä taas luulen, että kynnyksen madaltaminen johtaa kalasteluyrityksiin ja virhemaksujen tulvaan, nyt kun niitä (ilmeisesti) voi lähetellä kuin nigerialaiskirjeitä konsanaan. Ilman mitään todisteita. Valtion kassa kun on aina tyhjä ja virkamiesten moraali ja se naurettava virkavastuu nyt ovat yksi saatanan iso vitsi.

e:typo
PolPolle tiedoksi:
A) kaikki kirjoittamani on sarkasmia
B) Vous êtes des collaborateurs

Paawo

Quote from: MiljonääriPlayboy on 13.05.2020, 16:08:14
Ei sitten HS:n lehtinekrut voineet kysäistä Sinnetännemäeltä, että MONIKO noista "muista eurooppalaisista kaupungeista" on samoilla leveysasteilla kuin HellSinks? Ts. monessako kaupungissa on maa jäässä ja lämpötila pakkasella yleensä vähintään 4 kuukautta, pahimmillaan 5 kuukautta vuodesta? Ei taida Milanossa olla..? :roll:

Että onnea vaan tsadilaiset. Saatte, tai olette jo saaneet, ikioman Grüne Höllen, Vihreän Helvetin. Mutta toisin kuin nimikaimansa tykönä, niin Helsingin Vihreässä Helvetissäpä ei sitten paljoa moottorit pärise. Vaan siellä punnerretaan tippa nokassa Jopolla räntäsateessa.


Sääolojen ohella sisämaakaupunki Milanon tieliikenne on kovin kovin toisenlaista kuin kotoisen metropolialueemmeTM. ;D Ainoana yhteneväisyystekijänä on oikeastaan kehätie jolla liikkuu myös suhteessa enemmän ohikulkijaa kuin pk-seudulla. Lentokentät ovat myös suunnilleen samalla etäisyydellä kantakaupungista.

Sitten niitä eroavaisuuksia;

Milanon alueen maankäytössä ei ole tarvinnut ottaa huomioon lumea eikä sen poistoa missään määrin.
Kantakaupungin pikkukaduilla ei ole minkäälaisia pysäköintipaikkoja muutenkaan, autoja runnotaan parkkiin minne sattuu. Vaihteet jäävät vapaalle joten autot ovat myös siirreltävissä ulkopuolisten toimesta mikäli ovat tiellä. Tämän mahdollistaa myös kaupunkialueen yleinen tasaisuus, mäkiä ei juuri ole sen kummemmin kuin esim. Porissa tai Seinäjoella.
Erittäin kohtuuhintaisella ja kattavalla ("etelän kohteeksi" jopa täsmällisesti toimivalla) joukkoliikenneverkostolla saavuttaa kaikki suurkaupunkialueen kolkat nopeasti.
Satamaliikenne puuttuu Milanosta eli isoa määrää autoa ja rekkaa ei liiku siinä määrin rypäyksittäin kuin Stadin ulosmenoteillä ja kehillä.
Keskikaupunkia kiertävät kehätiemäisillä kaduilla ajetaan lujaa, isokokoiset kiertoliittymät eivät juuri koskaan puurouta liikennettä liikennevalojen malliin.
Lähes kaikki sisääntuloväylät jatkuvat suorina ja moottoritiemäisinä väylinä aivan keskustan tuntumaan saakka, toisin kuin Helsingissä jossa tänä päivänä jostain Hakamäentieltä kylillepäin liikenne muuttuu puuroiseksi ihan valoilla ohjatusti.
Keskusta-alueen päärautatieasemilta pyörii säännölliset junayhteydet naapurikaupunkeihin ja naapurimaihin. Pendelöinti on melko yleistä ja businessluokassa sujuu työntekokin.
Polkupyöriä ei silti kylillä näkynyt (ainakaan viimeksi) kuin universaalien kaupunkihipsterien ja saksalaisten turistien käytössä. Kaupunkipyöriä tietysti oli tarjolla mutta melko iloisesti olivat kerättyinä telineisiin sinne tänne. Jos muistan oikein niin Duomon ympäristössä oli polkupyöräily tuolloin kielletty ja kävelyä reippaampaa liikkumista ylipäätään rajoitettu kaikenlaisin estein, "yleisistä syistä" ehkäpä.

Muita Sinnemäen mainitsemia esimerkkikaupunkeja ei taidettu jutussa mainita. Ehkä syystäkin.  :facepalm:
Ylläoleva teksti on kiihtymystilassa kirjoitettua uhoamista. KKO:2017:52

"Ei ole mahdollista houkutella parhaita osaajia, jos samalla pyllistetään kaikille, jotka pökkäävät silmään katukuvassa." - Rosa Meriläinen 2023

"Mun mielestä valta on ihanaa!" - Eva Biaudet 2021

Psalmi 12:6-10

jahve

Quote from: MiljonääriPlayboy on 13.05.2020, 16:08:14

Tätä samaa kaupungin paskomista (katujen kaventamista, parkkipaikkojen poistamista, jne) on harjoitettu jo vuosia Lahdessa. Tämän seurauksena keskustan alue on muuttunut spurgujen, matujen, mustalaisten ja narkkareiden temmellyskentäksi, josta liikkeet yksi kerrallaan kaikkoavat. Noh, onpahan siellä sitten tilaa Jopoilla.

Lahti sai kaupunginjohtajan Mikkelistä jossa onnistui hyvin toriparkin rakentaminen ja toriparkista Mikkelissä onkin hyvät kulkureitit useampaan kauppakeskukseeen ja toriparkin käyttöaste on korkea ja samaa konseptia yrittettiin siis Lahdessa.

Toriparkin rakentaminen Lahteen (Mikkelin mallin mukaisesti) ei onnistunut. Rempan aikana vireä torikauppa kuoli ja samaten ympäristön kivijalkaliikkeet ja asiaa edisti Lahden keskustan ulkopuolle keskittyneet  ostosparatiisit Launeelle ja Karistoon.
Olisi luullut että Lahden toriparkista olisi tehty edes kuluväylä Sokoksen korttelliin vaan ei, miksi siis laittaisin auton Lahden toriparkkiin tai miksi edes kävisin keskustassa - Mamma Maria ei yksin riitä vetonaulaksi.

"Lahtelaisten suuresti rakastama ajatus ihan ikiomasta toriparkista alkaa muotoutua pikkuhiljaa konkretian tasolle. Tällä viikolla kaupunginjohtaja Jyrki Myllyvirta teki viranhaltijapäätöksen, jolla myönnetään toriparkkia rakennettavalle Lahden Pysäköinti Oy:lle 20 miljoonan euron laina. Laina otetaan Lahden konsernipankista, joka hakee pääomansa rahalaitoksista. Eli lyhyesti kaupunki lainaa itselleen lainarahaa, mikä oli ikäänkuin pakko, koska yksikään yksityinen taho ei tähän projektiin uskaltanut lähteä mukaan. Kyseessä on selvästi riskibisnes, mutta mitäpä kaupungilla on hävittävää, kun takaajana ovat tavalliset lahtelaiset veronmaksajat.
Kaupunginjohtaja Myllyvirta pitää toriparkkia elintärkeänä Lahden keskustan elävöittämiseksi. Esimerkkinä on käytetty Mikkelin ja Kuopion toriparkkihalleja. Lahden tori eroaa kuitenkin näiden kaupunkien toreista siinä, ettei täällä torin ympärillä ole juurikaan merkittäviä kauppoja tai kauppakeskuksia."

https://www.omalahio.fi/paakirjoitukset/toriparkki-etenee/


Sama keskustan näivettyminen on nähtävillä Hämeenlinnassa - Sokosenkortteli on kuollut kun liikkeet ja maksavat asiakkaat siirtyivät uuteen Goodmainin kauppakeskukseen.