News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

AKT:n ja jäänmurtajien lakko - Kallista v*****lua

Started by Rouge, 19.02.2010, 14:53:12

Previous topic - Next topic

Rouge

Onkohan tästä aiheesta jo oma ketju olemassa? Anyway, tapahtuipa kerran kaukaisessa Suomessa keskellä syvintä talouslaman kurimusta, vientiteollisuuden kuitenkin keikkuessa jo elpymisen partaalla:
- 2.2. AKT uhkaa satamalakolla ja julistaa ahtaajien ylityökiellon
- 5.2. AKT uhkaa kuljetusalan lakolla (kuorma-autoala, linja-autoala, matkahuolto, huoltokorjaamoala, terminaalit sekä säiliöauto- ja öljytuoteala, sisältäen lentoliikenteen tankkaukset)
- 15.2 SMU uhkaa jäänmurtajalakolla
- 15. ja 18.2. Työministeriö on käyttää lakisääteistä oikeuttaan siirtää AKT:n lakkoja 2 viikolla
- 16. ja 17.2. AKT järjestää vuorokauden mittaisia ahtaajien työnseisauksia kaikissa satamissa
- 19.2. AKT järjestää ylimääräisen ahtaajien työnseisauksen Kotkassa suunniteltujen lomautusten vastustamiseksi
- 19.2. AKT uhkaa huolinta-alan lakolla (tullaus jne. tavaraliikenteen paperityöt)
- 2.3. AKT:n kuljetuslakko alkaa?
- 2.3. SMU:n jäänmurtajalakko alkaa?
- 4.3. AKT:n satamalakko alkaa?
- 5.3. AKT:n huolinta-alan lakko alkaa?

Jo nyt lakonuhka on aihettanut miljoonien eurojen tappiot tilausten ja sijoitusten menetyksinä ja satamien työnseisauksissa sekä pysyviä kansainvälisten asiakkaiden menetyksiä. Kuluvan talvi on ollut ankara ja jatkuu samanlaisena, mutta edelliset kaksi leutoa talvea jäänmurtajilla on pääosin vedetty lonkkaa.

AKT ja SMU pystyvät kumpikin yhdessä tai erikseen lamauttamaan 80-90% Suomen viennistä eli suunnilleen 100 miljoonan tappiot / vuorokausi. Pitkittynyt lakko pysäyttäisi käytännössä kaiken kaupankäynnin, teollisuuden ja liikenteen raaka-aineiden, polttoaineen ja varastotilojen loppuessa.

Tiedotteita ja uutisia: Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT, Suomen Merimies-Unioni SMU, Autoliikenteen Työnantajaliitto ALTArctia Shipping ja Taloussanomat.

Ei voi muuta sanoa kuin että kyllä toiset vaan kehtaa. Paperimiesten Jouko Ahonenkin alkaa vaikuttaa jo hyvältä jätkältä kun AKT:n Timo Rätyä hetken katselee.

metsämies

#1
Voi voi, työstä pitää saada kunnollinen palkka ja jos ei muuten niin työtaistelun keinoin. Mitäs eivät suostu suosiolla.

Ja eihän sitä vielä tarkalleen tiedetä mistä ei olla päästy sopuun

Sivulause

Joo, jos tarkoitus on toteuttaa nerokasta "viimeinen sammuttaa valot"- taktiikkaa työpaikkojen säilymisen suhteen niin sittenhän ollaan aivan oikeilla jäljillä.

Naurattaa tuo otsikko. Otit sitten pirtelön.

erilainen

Näin maalaisjärjellä ajatellen. Eikä se periaatteessa ole pienempi paha kun lakkoilevat nyt, kuin että silloin kun talous on kuuminta hottia? Eli silloin kun päivää kohti tappiot olisivat sen 500 milj? (hattuarvio)

Joskushan ne työtaistelut on käytävä. Eipä kai tässä nyt vielä mitää hirveätä nousua ole tulossa. Parempi että hoidetaan tuo alta pois ennen sitä. Tietty voi olla että tuo hidastaakin elpymistä. Kuka näistä tietää.
Oli vaikea sanoa kumpi oli vihaisempi, perseeseen ammuttu karhu vai osuman saanut Ossi.

Pliers

Quote from: Sivulause on 19.02.2010, 15:10:13
Joo, jos tarkoitus on toteuttaa nerokasta "viimeinen sammuttaa valot"- taktiikkaa työpaikkojen säilymisen suhteen niin sittenhän ollaan aivan oikeilla jäljillä.

Näin se menee. AY-liike upottaa Suomen. 5 vuoden päästä ei täällä paljon vientituotteita tehdä.
"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-