News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Mänttä-Vilppulan suurhanke

Started by Golimar, 09.02.2020, 11:15:14

Previous topic - Next topic

Golimar

Quote

Rutiköyhiä ja olemattomia yhtiöitä, rahan lähde arvoitus – tällainen on Mänttä-Vilppulan jättihankkeen salaperäinen rahoittaja
Italialainen Osanna Group lupaa kylvää satoja miljoonia euroja rakennus- ja matkailuhankkeisiin Suomessa. Ylen selvityksessä konsernin todellisesta toiminnasta löytyy vain vähän näyttöä.

Mänttä-Vilppulaan suunnitteilla olevan mittavan rakennushankkeen taustalla oleva salaperäinen italialainen konserni on todellisuudessa joukko rutiköyhiä yhtiöitä.

Osanna Group myös ilmoittaa kumppanikseen yhtiöitä, joita ei ole olemassa tai joilla ei näytä olevan todellista tai uskottavaa liiketoimintaa.

Italialaisyhtiö on luvannut hankkia rahoituksen, jonka turvin aiotaan rakentaa lentokenttää ja luksusasuntoja yhdistävä alue Mänttä-Vilppulaan. Rakennushankkeen arvo on toteutuessaan 250 miljoonaa euroa.

Lähivuosina Mäntän pienlentokentän ympäristöön pitäisi tulla muun muassa kylpylähotelli ja toimistokeskittymä. Asuntojen pihaan voisi rullata omalla lentokoneella.

X

https://yle.fi/uutiset/3-11196345

ämpee

Quote from: Suuremman kaliiberin nigerialaiskirjeRutiköyhiä ja olemattomia yhtiöitä, rahan lähde arvoitus – tällainen on Mänttä-Vilppulan jättihankkeen salaperäinen rahoittaja
Italialainen Osanna Group lupaa kylvää satoja miljoonia euroja rakennus- ja matkailuhankkeisiin Suomessa. Ylen selvityksessä konsernin todellisesta toiminnasta löytyy vain vähän näyttöä.

Sunny car center ja tämä Mänttä-Vilppulan jättihanke ovat mitä ilmeisimmin läheistä sukua sille serverisali-voimala-hankkeelle josta taannoin kovasti kohuttiin ja josta ollaan nykyään hiljaa kuin virtsa villasukassa.
Oletettavasti nämä keskenään sukulaiset hankkeet ovat edelleen sukua eräälle, muistaakseni, nordik kaapelihankkeelle, jossa valokuitukaapelilla piti yhdistää €Urooppa ja Kauko-Itä, siitäkään ei vaihteeksi ole kuulunut yhtään mitään.

Pitäisiköhän Helsikin-Tallinna rautatietunneli laskea samaan sukuun kuuluvaksi, vai pitäisikö se arvioida yhtä realistiseksi kuin netsien huippusalainen kuutukikohta, jossa me haudomme kaikenlaisia menestyneitä kaappaushankkeita vuoden 2017 kesän viitoittamalla tavalla ?

Nykyään näitä nigerialaiskirjeitä löytyy niin joka lähtöön ja jokaiseen makuun, että niistä kirjoittaminenkin alkaa vaikuttamaan nigerialaiskirjeeltä.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

Hämeenlinnan Oraakkeli

Mänttä-Vilppulahankkeesta vielä sen verta että mailmalta löytyy myös paljon lomakyliä keskeltä korpea jotka ovat täysin hylättyjä ja epäonnistuneita kalliita hankkeita. Kukakohan tuonne korpeen olisi tulossa  pienlentokoneella lomaa viettämään?
Toivottavasti kunta ei ainakaan pistä massejaan tähän.
Täytyy myös muistaa että myös onnistuneita lomakylähankkeita kekelle korpea myös löytty Suomestakin ja liki mänttää vastaavasta paikasta.

n.n.

#3
Quote from: Hämeenlinnan Oraakkeli on 09.02.2020, 17:30:05
Mänttä-Vilppulahankkeesta vielä sen verta että mailmalta löytyy myös paljon lomakyliä keskeltä korpea jotka ovat täysin hylättyjä ja epäonnistuneita kalliita hankkeita. Kukakohan tuonne korpeen olisi tulossa  pienlentokoneella lomaa viettämään?
Toivottavasti kunta ei ainakaan pistä massejaan tähän.
Täytyy myös muistaa että myös onnistuneita lomakylähankkeita kekelle korpea myös löytty Suomestakin ja liki mänttää vastaavasta paikasta.
Eikös M-V ollut hommassa mukan kymppimillillä? Rahaa kun kuihtuvalla kunnalla on...

Edit. Joo, 10 milj. €
QuoteMänttä-Vilppula on lupautunut panemaan hankkeen takia kolmeksi vuodeksi kymmenen miljoonaa euroa omalle sulkutililleen hyvän tahdon osoituksena, sanoo kaupunginjohtaja Markus Auvinen.
https://www.hs.fi/talous/art-2000006396035.html
"Jos olet aina ollut sitä mieltä, että sääntöjen tulee kohdella kaikkia samalla tavalla ja kaikkia tulisi arvioida samoilla kriteereillä, sinua olisi pidetty 60 vuotta sitten radikaalina, 30 vuotta sitten liberaalina, mutta tänä päivänä rasistina." -Thomas Sowell

Hämeenlinnan Oraakkeli

#4
Quote from: n.n. on 09.02.2020, 17:35:48
Quote from: Hämeenlinnan Oraakkeli on 09.02.2020, 17:30:05
Mänttä-Vilppulahankkeesta vielä sen verta että mailmalta löytyy myös paljon lomakyliä keskeltä korpea jotka ovat täysin hylättyjä ja epäonnistuneita kalliita hankkeita. Kukakohan tuonne korpeen olisi tulossa  pienlentokoneella lomaa viettämään?
Toivottavasti kunta ei ainakaan pistä massejaan tähän.
Täytyy myös muistaa että myös onnistuneita lomakylähankkeita kekelle korpea myös löytty Suomestakin ja liki mänttää vastaavasta paikasta.
Eikös M-V ollut hommassa mukan kymppimillillä? Rahaa kun kuihtuvalla kunnalla on...
MV-lehti pistänyt artikkelinsa maksumuurin taakse.
https://www.kmvlehti.fi/ 
Kuulemma 10 milliä pitäisi jollekin sulkutilille jättää. Jos tämän menettämiseen on edes pienikin mahdollisuus, niin rahoille saa sanoa todennäköisesti hyvästi.

Tosin täytyy muistaa että vastaavasta paikasta  löytyy toteutunut ja toimiva hanke jonne piti alunperin päästä suikulentokoneella kiitotielle. Ei hanke aivan mahdoton olisi jos ei olisi noin utopistisen kallis.

Viimeinen suomalainen

#5
Serlachiuksen aikaan kun Mäntässä oli tuon suuryhtiön pääkonttori tuollaiset suunnitelmat olisi vielä jotenkin ymmärtänyt suuruudenhulluina haihatteluina. Tuolloin tuolla kylällä vielä liikkui rahaa ja isokenkäisiä. Pääkonttorin lähdettyä ja sellunkeiton loputtua kylä hiljeni aika tavalla. Tuskin tuo taidemuseokaan niin paljoa ole Mäntälle tuottanut, että tuollaisella lentokenttähankkeella olisi tulevaisuutta? Kuka sinne koneella lentäisi, kun monet Väli-Suomen kentätkin ovat olleet jo vuosikausia lopettamisuhan alla? Miljonäärejä Mänttään, omilla koneillaan?🙄
Viimeinen maastalähtijä sammuttaa valot.

Kemolitor

Quote
Kommentti: Onko Mänttä-Vilppula uusi Sunny Car Center?

Ohutta yläpilveä on ilmassa, ehkä pilvilinnojakin.

Niitä moni suomalainen näkee Mänttä-Vilppulan kaupungin rakentavan parhaillaan pirkanmaalaiselle taivaalle. Ei uskota, että vajaan kymmenen tuhannen asukkaan Mänttä-Vilppulassa pystyttäisiin toteuttamaan peräti 250 miljoonan euron mammuttihanke, jonka on määrä tuoda kaupunkiin mm. moderni lentokenttä, yrityspuisto, kylpylähotelli sekä noin 150 luksusluokan loma-asuntoa erityisesti ulkomaalaisten ilmailuharrastajien ostettavaksi tai vuokrattavaksi.

Itse Mänttä-Vilppulassa monet ovat sitä vastoin haltioissaan. He näkevät pilvissä italialaisen liikemiehen Francesco Osannan kasvot. Tuon mystisen miehen, joka on luvannut järjestää Lakeside Airpark Finland -nimellä kulkevalle hankkeelle 100 miljoonan euron rahoituksen ulkomailta. He näkevät Osannan suurena bisnestaikurina, joka tuo useiden miljoonien eurojen alijäämästä kärsivälle kaupungille pelastuksen. Sellainen Lakeside Airpark Finland voisi toteutuessaan todella olla.

Hankkeen kannalta kiusallista on kuitenkin se, etteivät kaikki edes Mänttä-Vilppulassa usko sen rahoituksen saati bisneslogiikan toimivuuteen. Osa kaupungin poliitikoistakin näkee taivaalla pikemminkin pilvilinnoja kuin lentokoneita – lähinnä lehmien lentelevän.
-----
Kun Mänttä-Vilppulan kaupunginvaltuusto hyväksyi hankkeen tammikuun lopussa, esimerkiksi arvostettu talousvaikuttaja Vesa Puttonen hämmentyi. Puttonen kiirehti twiittaamaan:

- Asia ei tietenkään minulle kuulu, mutta miksi uutisesta ensimmäisenä mieleeni tuleva asia on Sunny Car Center? Puttonen kirjoitti.
-----
Monet pelkäävät myös Mänttä-Vilppulaan kaavaillun 100 miljoonan rahoituksen olevan pelkkää kuplaa. Pelätään, että kaupunkia vedetään höplästä ja kulisseissa jotkut käärivät rahaa salassa omiin liiveihinsä.

Monet myös pohtivat, yritetäänkö hankkeen nimissä huijatakin ainoastaan tukirahoja EU:lta.
-----
Suurhankkeen epäilijöitä on helppo ymmärtää ennen kaikkea siitä näkökulmasta, että italialaiselta Osanna Groupilta ja sen pääomistajalta Francesco Osannalta puuttuvat konkreettiset näytöt tämänkaltaisten projektien järjestämisestä. Ylipäätään Osanna Groupin liiketoimet eivät ainakaan paperilla vakuuta.

Konsernin liikevaihto on parhaimmillaankin ollut alle miljoona euroa, ja useat sen tytäryhtiöistä vaikuttavat täysin varattomilta. Kun tähän päälle iskee Francesco Osannaan kytketyt vihjailut, ei ihme, että myös osa Mänttä-Vippulan asukkaista uskoo ennemmin lehmiin kuin lentokoneisiin – ainakin tässä vaiheessa.
-----
Koko juttu:
IS: Kommentti: Onko Mänttä-Vilppula uusi Sunny Car Center?

Supernuiva

^Mikä onkaan ollut syynä, että paikkakunnaksi on valittu juuri Mänttä-Vilppula, eikä jotain muuta. Tähän kysymykseen kun saisi aivan oikean vastauksen.

Oman näkemykseni mukaan todellisuudessa lienee tapahtunut niin, että lähestymistä on tapahtunut useisiin kaupunkeihin ja kuntiin, joista on valittu se, jonka johto on ottanut hankkeen innokkaimmin vastaan.

Väitän "kutinan vuoksi", että moni kunta oli jo kieltäytynyt ennen kuin tämä tuli julkisuuteen Mäntässä.

Hämeenlinnan Oraakkeli

Voisikohan lomakylähanke toimia samalla kaavalla, mutta sillä erolla että keskelle mettää rakennettaisiin lentokenttä jumbojeteille ja mökeille pääsisi suihkulentokoneilla? Mitä mieltä olette.

Kemolitor

Quote
Mänttä-Vilppulan lentokaupunkihankkeesta valitettu hallinto-oikeuteen: "Varmaan valtaosa kaupungissa on sitä mieltä, että tässä haisee jokin"

Mänttä-Vilppulan kohutusta lentokaupunkihankkeesta on valitettu Hämeenlinnan hallinto-oikeuteen. Tarkkaan ottaen valitus koskee kaupunginvaltuuston 27. tammikuuta tekemää päätöstä Lakeside Airpark Finland Oy -hankkeesta.

Noin 250 miljoonan euroa maksavan alueen rahoitusta on järjestelty italialais-brittiläisten liikemiesten kanssa.

Valituksen on tehnyt mänttävilppulalainen Sakari Mäkinen. Hän on tehnyt valituksen tavallisena kaupunkilaisena.

Mäkisen mielestä hanketta koskeva päätös on lainvastainen. Valituksessa viitataan osapuolten sopimaan 10 miljoonan euron sulkutiliin.

– On tullut esiin epämääräisiä kuvioita, jotka on syytä tutkia paremmin. Ei tämä ole mennyt kaikilta osin niin kuin kaupunginvaltuustossa asioiden pitäisi kulkea.

Mänttä-Vilppula on sitoutunut tallettamaan sulkutilille 10 miljoonaa euroa mahdollista sopimussakkoa varten. Kuntalain mukaan kunta ei saa myöntää lainaa, takausta tai muuta vakuutta, jos siihen sisältyy merkittävä taloudellinen riski.
-----
Kuntaoikeuden tutkijatohtori Matti Muukkonen piti viikonloppuna Helsingin Sanomien haastattelussa varmana, että jos hankkeesta valitetaan, Mänttä-Vilppulan nykysuunnitelmat kaatuvat hallinto-oikeudessa. Muukkosen mielestä kokonaisuudesta puuttuu valtiontukiarviointi.
-----
Valituksen mukaan on selkeä riski, että vakuustilin 10 miljoonaa euroa voidaan menettää jonkun muun lainan vakuutena jollekin ulkomaiselle rahalaitokselle.

Mänttä-Vilppulan kaupunginjohtaja Markus Auvinen kirjoitti aiemmin tällä viikolla blogissaan, että taloudellinen riski on ulkopuolisilla rahoittajilla eli Osanna-yhtiöillä. Kaupungin vastuu rajoittuu hänen mukaansa lentokaupunkialueen lämpö- ja vesihuollon rakentamiseen sekä kuntakonsernin henkilöstön palkkoihin.

Mänttä-Vilppula myös kiistää, että sopimus olisi kaupungille epäedullinen tai johtaisi kiellettyyn julkiseen tukeen.

– Valmistelua on tehty huolella, eikä hankkeen uutisoinnissa toistaiseksi ole tullut esiin seikkoja, joita valmistelussa ei olisi vielä huomioitu tai havaittu, Auvinen kirjoittaa.

Arviolta 250 miljoonan euron alueen rakentamisen Sassin pienlentokentän ympärille on tarkoitus alkaa tulevana kesänä.

Muun muassa Yle on selvittänyt, että rakennushankkeen taustalla oleva salaperäinen Osanna Group -konserni on todellisuudessa joukko rutiköyhiä yhtiöitä. Italialaisyhtiö on luvannut hankkia rahoituksen, jonka turvin aiotaan rakentaa lentokenttää ja luksusasuntoja yhdistävä alue Mänttä-Vilppulaan.

Koko juttu:
Yle: Mänttä-Vilppulan lentokaupunkihankkeesta valitettu hallinto-oikeuteen: "Varmaan valtaosa kaupungissa on sitä mieltä, että tässä haisee jokin"

Hämeenlinnan Oraakkeli

Se että 100 miljoonan hankkeesta suurin osa rehoitettaisiin myymällä kiinteistöjä on sellaista pöhlöilyä että jo sen takia hanke kannattaisi kaataa.

Alapo

Eipä tästä ole pitkäkään aika, kun melkein kaikkiin itä-suomen kuntiin, joissa edes jonkinlainen järvi oli, oli tulossa sitä venäläistä mökkikylää, varattiin tontteja melkein mistä tahansa. Mökkikyliä mitä ostivat, ovat nyt hiljaa, ei siellä tapahdu kuin tullen humina. Kiinteistöverot maksamatta, mutta mites perit niitä. Rakentamattomia tontteja, joiden ostaneita ei saa mitenkään kiinni.

Miten se vaan on mahdollista, ettei mitenkään opita, kaikki luvattu hyvä ei vaan voi tapahtua.

Valli

Quote from: Alapo on 27.02.2020, 07:54:19
Eipä tästä ole pitkäkään aika, kun melkein kaikkiin itä-suomen kuntiin, joissa edes jonkinlainen järvi oli, oli tulossa sitä venäläistä mökkikylää, varattiin tontteja melkein mistä tahansa. Mökkikyliä mitä ostivat, ovat nyt hiljaa, ei siellä tapahdu kuin tullen humina. Kiinteistöverot maksamatta, mutta mites perit niitä. Rakentamattomia tontteja, joiden ostaneita ei saa mitenkään kiinni.

Miten se vaan on mahdollista, ettei mitenkään opita, kaikki luvattu hyvä ei vaan voi tapahtua.

Mänttäänhän taisi jossain vaiheessa olla tälläinen lomakyläkin suunnitteilla ja v**uiksihan sekin meni.

Kemolitor

Parin viestiä ylempänä lainatussa Ylen jutussa mainittiin Hesarin haastattelu, jossa tutkijatohtori Matti Muukkonen piti valituksen läpimenoa hallinto-oikeudessa varmana. Kyse oli siis tästä jutusta:

Quote
Asiantuntijat näkevät Mänttä-Vilppulan kohutussa jättisopimuksessa isoja epävarmuuksia – "Noin merkittävän riskin ottaminen ei ole kunnalle mahdollista"
-----
Kuntien takauskeskuksen toimitusjohtaja Heikki Niemeläinen ottaa kantaa Mänttä-Vilppulan sopimusrakennelmaan yleisellä tasolla. Hänen mukaansa kyseessä näyttää olevan epäsymmetrinen sopimus, jossa kunnalla on "huikea vastapuoliriski".

"Kunta näyttää hyväksyneen järjestelyn, jossa se antaa vastapuolelle vakuuden omasta toiminnastaan 10 miljoonan euron sulkutilin kautta. Sen sijaan vastapuoli [Osanna ACI Finland] ei ole sitoutunut minkäänlaiseen sopimussakkoon", Niemeläinen sanoo.
-----
Epäsymmetrinen sopimus johtaa Niemeläisen mukaan tilanteeseen, jossa kunnalla on riski yhden tai kahden henkilön toiminnasta. Niemeläisen mukaan luonnolliset henkilöt tarjoavat selvästi heikomman turvan jatkuvuuden kannalta kuin vaikkapa pörssiyhtiö, joka ei voi äkisti kadota tai kuolla.

"Kunta sitoutuu kustannuksiin kaavoituksessa, altistaa itsensä välimiesoikeusriskille ja maineriskille. Jos turvautuu henkilöihin, niin tunnettu paikallinen henkilö on aina turvallisempi kuin tuntematon", Kuntien takauskeskuksen toimitusjohtaja sanoo.
-----
Myös kuntaoikeuden tutkijatohtori Matti Muukkonen nostaa esiin kunnan toimialan rajat. Muukkonen twiittasi asiasta perjantaina.

Muukkosen mukaan kunta ei saa lähteä mukaan spekulatiiviseen liiketoimintaan. Kuntaoikeudessa tämä tarkoitta käytännössä sitä, että kunta ei saa lähteä liikkeelle puhtaasti voitontavoittelutarkoituksessa.

"Tulkitsemme spekulatiivisuutta niin, että kunnan ei tulisi lähteä tällaiseen niin sanotusti liian hyvältä kuulostavaan hankkeeseen", Itä-Suomen yliopiston oikeustieteiden laitoksella työskentelevä Muukkonen sanoo.
------
"Julkisten varojen sitominen noin merkittävässä määrin sulkutilille ja noin merkittävän riskin ottaminen ei ole kunnalle mahdollista", Muukkonen tulkitsee.

Hänen mukaansa suunniteltu sulkutili näyttäisi olevan valtiontukea EU-oikeudellisessa merkityksessä. "Tässä tulisi tehdä valtiontukiarviointi", Muukkonen tulkitsee.

Hänen mukaansa kunnan päättäjät eivät voi vedota tietämättömyyteen, jos asiassa käynnistyy jälkiselvittely.

"Jos jotain tässä menee pieleen, on se sitten virkavastuuarvioinnissa käsiteltävä asia. Ja kun tästä näin paljon puhuttu, niin tuottamukseen ei voi vedota", Muukkonen selvittää.
-----
Koko juttu:
HS: Asiantuntijat näkevät Mänttä-Vilppulan kohutussa jättisopimuksessa isoja epävarmuuksia – "Noin merkittävän riskin ottaminen ei ole kunnalle mahdollista"

Hämeenlinnan Oraakkeli

Quote from: Valli on 27.02.2020, 12:20:29
Quote from: Alapo on 27.02.2020, 07:54:19
Eipä tästä ole pitkäkään aika, kun melkein kaikkiin itä-suomen kuntiin, joissa edes jonkinlainen järvi oli, oli tulossa sitä venäläistä mökkikylää, varattiin tontteja melkein mistä tahansa. Mökkikyliä mitä ostivat, ovat nyt hiljaa, ei siellä tapahdu kuin tullen humina. Kiinteistöverot maksamatta, mutta mites perit niitä. Rakentamattomia tontteja, joiden ostaneita ei saa mitenkään kiinni.

Miten se vaan on mahdollista, ettei mitenkään opita, kaikki luvattu hyvä ei vaan voi tapahtua.

Mänttäänhän taisi jossain vaiheessa olla tälläinen lomakyläkin suunnitteilla ja v**uiksihan sekin meni.
Kihniöön suunniteltiin lentokenttää asfaltoituine kiitoteineen ja lomakylä viereen. Tämä hanke onnistui. Mänttään voisi onnistua jos hankkeen kustannukset olisi mallia 20-30 miljoonaa.

takalaiton

Quote
Rahoittaja vetäytyy Mänttä-Vilppulan jättimäisestä Lakeside Airpark Finland -miljoonahankkeesta

Rahoittajana toimiva Osanna ACI Finland oy on vetäytynyt Mänttä-Vilppulaan suunnitellusta Lakeside Airpark Finland -hankkeesta. Yhtiö oli hankkinut ilmailupuistohankkeelle rahoituksen kansainvälisistä lähteistä.

Mänttä-Vilppulaan suunnitellun Lakeside Airpark Finland -hankkeen rahoittaja on vetäytynyt hankkeesta. Massiivisen kiinteistökehityshankkeen arvoksi on ilmoitettu 250 miljoonaa.

Yrke Kiinteistöt oy:n ja kaupungin yhteisesti laatiman tiedotteen mukaan rahoittajan edustajana toimiva Francesco Osanna kertoo kaupungin johdolle 22. syyskuuta lähettämässään kirjeessä, että syyt projektista luopumiseen johtuivat korona-ajan tuomista haasteista, hallinto-oikeudessa olevien valitusten pitkästä käsittelyajasta ja julkisesta paineesta, joka kohdistui häneen ja projektiin.
[...]
https://www.aamulehti.fi/pirkanmaa/art-2000008282726.html

Francesco Osanna luopui koko 250 miljoonan projektista ja vajaan 10 000 asukkaan Mänttä-Vilppulaan ei tulekaan lentokenttää, yrityspuistoa, kylpylähotellia sekä noin 150 luksusluokan loma-asuntoa. Toki tämä juttu haisi jo alusta asti kilometrien päähän.
Oulu is not safe - start deportations.