News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2014-08-22 HS: Rasismia taksinkuljettajia kohtaan

Started by Veturinainen, 22.08.2014, 05:44:00

Previous topic - Next topic

rätkä

Quote from: Activeman on 19.02.2019, 19:21:08
Mistä tiedämme, että tälläinen tapaus on oikeasti tapahtunut?

Siitä on aika pitkä historia, että tällaisia ns. rasistitia tapauksia feikataan paljon.

Onko medialla muutakin evidenssiä, kuin esim. joltain Rasmus aktivistilta saatu sähköposti?

Ihan eri asia on sitten, josko tuollainen toiminta olisi oikein/väärin/moraalista/oikeutettua, sitä en kommentoi.

Nimimerkki: ihan kaikkea, mitä mediassa kirjoitetaan ei kannata uskoa.

On tapahtunut. Tarjoan tilaajalle tuopin.

Sikanez

Mitä jos yrittäisi seuraavaa.

Minä:"Haluan taksin ja valkoisen kuskin."
Keskus:"Ei onnistu, toiveesi on rasistinen."
Minä:"Minä olla neekeri, sanotko sinä  minä rasistii"?
Keskus:"Anteeksi. Autonne tulee."
"Ei ole olemassa syyttömiä ihmisiä. On vain huonosti kuulusteltuja." - Josef Stalin

td

Quote
Tamperelainen Nawzad Amiri, 26, on ajanut taksivuoroja kuukauden. Hän on joutunut muutamaan otteeseen tekemisiin rasistisesti käyttäytyvien asiakkaiden kanssa.

Tilanne on tyypillisesti tällainen:Mielestäni siinä ei ole voinut olla mitään muuta syytä, kuin se, etten näytä kantasuomalaiselta.

(KUVA: Nawzad Amiri 26v)

– Joskus en halua sellaista asiakasta autooni, jolla on tuollainen mielentila.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006006163.html

Amiri! Entä jos et ole osannut kuukauden suhailun jälkeen toimia taksina kuten Suomessa on ollut tapana toimia,  hyvän koulutuksen, ammattiylpeyden ja vuosien saatossa ansaitun kokemuksen jälkeen?  Onko nyt sitten kaikkien parempi varmistaa taksikeskukselta taksia tilatessa että kuskiksi ei tule ainakaan Nawzad Amir 26v mahdollisen ajanhukan ja Amirin mielen pahoittamisen takia, jos ei sitten otakaan kyytiin ("...en halua sellaista asiakasta autooni, jolla on tuollainen mielentila.")?

Eiköhän tässä ole aika alkaa positiivisesti syrjimään tavallisia suomalaisia ihmisiä, kun kerran valtion- ja muut pikkupäättäjänilkit potkivat suomalaisia päähän minkä kerkeävät.

edit: lisätty "ammattiylpeys" mikä on taatusti suotavaa suomalaisille taksikuskeille kun kerran hyvää työtä ovat tehneet.
Suomi on hyvä maa. Se on paras meille suomalaisille. Se on puolustamisen arvoinen maa ja sen ainoa puolustaja on Suomen oma kansa. -Adolf Erik Ehrnrooth #kivapuhe 1939-

Alapo

Kuukaudessa taksissa kutalekin huomaa ettei sillä elä, jos koko päivää ei jaksa, viitsi tai halua tolpalla notkua. Rasistiset asiakkaat on hyvä keino olla saamatta karenssia, kun jättää taksarin työt seuraavalle kutaleelle.

Roope2

Jos minulla olisi fyffeä ja menisin yksityiselle lääkäri-asemalle ja valitsisin virolaisen, venäläisen, somalin tai irakilaisen sijaan suomalaisen lääkärin, niin olisiko se rasismia?

Vai säädettäisiinkö laki, että täytyy suorittaa lääkärikiertoa?
"Koulussa menestyminen on vain siitä kiinni, kuinka paljon ja miten teet töitä. Oma asenne vaikuttaa tosi paljon."

Maryam Imtiaz, Pakistanista 13-vuotiaana Suomeen muuttanut Aalto-yliopiston opiskelija

Kni

Quote from: Roope2 on 20.02.2019, 15:50:16
Jos minulla olisi fyffeä ja menisin yksityiselle lääkäri-asemalle ja valitsisin virolaisen, venäläisen, somalin tai irakilaisen sijaan suomalaisen lääkärin, niin olisiko se rasismia?

Vai säädettäisiinkö laki, että täytyy suorittaa lääkärikiertoa?

Olisi. Samaten, jos ostoskeskuksessa valitset vierekkäin olevista ravintoloista Pekan Peruna Pajan, etkä وجبة خفيفة لذيذة.

Rasmuksessa keskustellaan siitä, onko se rasismia jos ei seurustele neekerin kanssa:

QuoteOnko rasismia, jos ei halua tapailla ihmistä tietyn etnisen taustan takia?
https://www.facebook.com/groups/RASMUSGROUP/permalink/2272162049461673/

Kaikki on rasismia, mutta se on ihan yhdentekevää.
Osa järjestäytynyttä koulutettua koneistoa.

Ajattelija2008

Ongelma on, että monet neekerit ja muut vierasrotuiset eivät osaa käyttää navigaattoria ja esim. ajavat päin punaisia valoja, mikä on taksin asiakkaan mielestä epämiellyttävää.

Rasismia ei tuossa uutisen tapauksessa ole ollenkaan, vaan kyseiselle asiakkaalle pitäisi antaa palkinto arvokkaan palautteen antamisesta.

Tilanne korjaantuu, kun taksifirmat ottavat vain ajajia, jotka osaavat käyttää navigaattoria. Kritiikin pitää kohdistua taksiautoilijoihin, jotka ovat ongelman syypäitä.

Jälleen kerran syyllinen yrittää välttää vastuun leimaamalla asiallisen palautteen muka rasismiksi.

koojii

Quote from: Kni on 20.02.2019, 16:07:55

Olisi. Samaten, jos ostoskeskuksessa valitset vierekkäin olevista ravintoloista Pekan Peruna Pajan, etkä وجبة خفيفة لذيذة.

Rasmuksessa keskustellaan siitä, onko se rasismia jos ei seurustele neekerin kanssa:


Kaikki mahdollinen näiden tättähäärien mielestä on rasismia. Jos menee vaikka bussiin istumaan niin eiköhän siinäkin ole silloin syyllistytty vähintään rasistisiin mikroilmeisiin ja istumapaikka se vasta onkin rasismia jos istuu muualle kuin neekerin viereen kun istuu mielellään paikalle jossa molemmat viereiset istuimet on vapaana. Samoin jos erehtyy katsomaan neekeriä niin kyse on rasistisesta katseesta ja jos katselee muualle niin kyse on rasistisesta katseen välttelystä.

Omiin muroihin nämä tättähäärät tuollaisella kaiken rasismiksi väittämisellä kusevat kun kyseinen sana kokee niin pahan inflaation että sille sanalle ei normaalit ihmiset jaksa kohta enää korvaansa lotkauttaa.


rätkä

Melko tyly ratkaisu taksifirmalta. Ei tartte meiltä tilata autoa jos ei mikä tahansa kelpaa.

talipallo



Ilmeisesti Taksi Helsinki ja "Premium" olisi lähinnä turvallista ja luotettavaa, meinaan kokeilla.  Muutama päivä sitten tuurilla saatiin Premium ja kuski kertoi, että vaikkei ole aina kantasuomalaista kuskia, niin ulkomaalaistaustaiset Premium-kuskit ottavat työnstä vakavasti.  Sanktiot rikkeistä ovat niin isoja, ettei kannata mokailla.

l'uomo normale

Quote from: rätkä on 22.02.2019, 15:15:19
Melko tyly ratkaisu taksifirmalta. Ei tartte meiltä tilata autoa jos ei mikä tahansa kelpaa.

Blokkaavatko myös puhelinnumeron, jos sieltä tulee "ei neekereitä"-tyylisissä toivomuksia tilauskeskukseen?
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

Koekaniini

Hmmm, entä jos asiakas on joko sairauden tahi muun vaivan takia sellaisessa kunnossa että tarvitsee luotettavan ja 100%sta suomea puhuvan ja ymmärtävän kuskin?
Jos asiakas on esim muistisairas joka ei ymmärrä murtavaa suomenkieltä tms?
Heivataanko hänet tienposkeen vai riittääkö sovelluksen blokkaus?  ???
#I wont ride with you

"muistakaa orjalaivojen terva ja inkojen kulta, vitun rasssitistit"  :'(

Roope2

Samalla tavalla kuin yhteiskunta järkää sompuille, niin sompputaksiyhtiö voisi tarvitseville järkätä tulkin mukaan matkaan.
"Koulussa menestyminen on vain siitä kiinni, kuinka paljon ja miten teet töitä. Oma asenne vaikuttaa tosi paljon."

Maryam Imtiaz, Pakistanista 13-vuotiaana Suomeen muuttanut Aalto-yliopiston opiskelija

nutsy

Turkulainen,
QuoteRasismi rehottaa Turun taksitolpilla – maahanmuuttajataustaiset yrittäjät joutuivat huutelun kohteeksi

Maahanmuuttajataustaiset taksiyrittäjät joutuvat säännöllisesti rasistisen huutelun kohteeksi Turun taksitolpilla. Tilanne on kärjistynyt sen jälkeen, kun taksiliikenne vapautui viime vuoden heinäkuussa.

Osapuolina konfliktissa ovat Lounais-Suomen Taxidatan yrittäjät ja maahanmuuttajataustaiset uudet taksiyrittäjät.

– Taksitolpalla Taxidatan kuskien käytös on epäasiallista ja aggressiivista. He väittävät, että me uudet taksiyrittäjät emme ole luotettavia takseja, taksiyrittäjä Mohammad Ahmadi kertoo.

Pahimmaksi tilanne on mennyt Turun satamassa, missä riita on edennyt väkivaltaisiin yhteenottoihin asti.

Riidan taustalla on se, että Viking Line ja Lounais-Suomen Taxidata solmivat sopimuksen, joka antaa Taxidatan autoille yksinoikeuden Viking Linen matkustajaterminaalin edessä kulkevaan taksikaistaan. Muut kuin Taxidatan taksit joutuvat ajamaan viereiselle kaistalle, joka ei ole terminaalin ovien välittömässä läheisyydessä.

Turkulaisen haltuunsa saamasta kuva- ja videomateriaalista ilmenee, että Lounais-Suomen Taxidatan keltaliiveihin pukeutuneet edustajat ohjaavat Viking Linen matkustajaterminaalin edessä asiakkaita Taxidatan autoihin.

Käytännössä he estävät asiakkaita menemästä muiden taksiyrittäjien autoihin. Samalla he estävät muita taksiyrittäjiä ajamasta Taxidatalle varatulle kaistalle.



Ahmadin mukaan epäasiallinen käytös ei rajoitu pelkästään Turun satamaan, vaan sitä esiintyy kaikilla taksitolpilla.

Huutelu kohdistuu etenkin maahanmuuttajataustaisiin taksiyrittäjiin.

– Jos asiakas tulee taksitolpalla meidän autoon ja takana on Taxidatan kuski, hän alkaa huutamaan "kysykää hintaa, onko tuo luotettava?".

– Olin kerran Tyksin tolpalla ottamassa asiakkaan kyytiin, niin Taxidatan kuljettaja rupesi huutamaan, että se ei ole Taxidatan auto. Sen seurauksena asiakas lähti autostani, Ahmadi kertoo.



Taksiyrittäjä Qassim Eliassi on samoilla linjoilla Ahmadin kanssa. Hänen mukaansa huutelu taksitolpilla on yleistä, ja tilanne taksitolpilla on levoton.

– Taxidatan yrittäjät ovat alusta asti käyttäytyneet meitä kohtaan epäasiallisesti. Heidän mielestään ainoastaan Taxidata on luotettava taksitoimija.

Eliassi on kokenut toistuvasti rasistista huutelua taksiyrittäjiltä. Häneltä on esimerkiksi avoimesti tultu kysymään, onko hänellä verot maksettuna.



Menevä Taksin Turun aluemestari Leif Karlsson on myös havainnut, että taksitolpilla esiintyy asiatonta käytöstä maahanmuuttajataustaisia yrittäjiä kohtaan.

Hän on hämmästynyt taksiyrittäjien asenteesta. Karlsson ei ole törmännyt vastaavaan käytökseen missään muualla.

– Heiltä (Taxidatan yrittäjiltä) on kokonaan unohtunut, että monet maahanmuuttajataustaiset taksiyrittäjät ovat Taxidatan entisiä ammattitaitoisia ja ahkeria kuljettajia. Nyt kun laki vapautui, he perustivat oman yrityksen ja ovat alkaneet ajaa omaa autoa.

Karlsson toivoisi, että taksiyrittäjät oppisivat arvostamaan ja kunnioittamaan toisiaan.

– Samaa työtä me kaikki tehdään. Se leimaa koko taksialan, kun kokoajan julkisuuteen tulee aivan turhaa negatiivista takseista.

Turkulainen ei onnistunut tavoittamaan Lounais-Suomen Taxidatan toimitusjohtaja Tapani Ekuria kommentoimaan tapausta ennen lehden painoon menemistä.

https://www.turkulainen.fi/artikkeli/770190-rasismi-rehottaa-turun-taksitolpilla-maahanmuuttajataustaiset-yrittajat-joutuivat

"Jokainen yhteiskunta ja kulttuuri on tietynlaisten ihmisten tuottama ja ylläpitämä."
      \
        :)

Mr.Reese

Se on rasssismi kun pitää verojakin maksaa ja ei saa ajaa toiselle firmalle varatulle alueelle.  :'(  :facepalm:
"Heille kun sanoo disko disko, niin he ovat silleen, että mennään." - Tiia Nohynek

"Yleensä vauvat ja mummot on parhaita mielenosoittajia, koska luovat kuin itsestään turvallista tilaa." - Marjaana Toiviainen

Khalifatta

#225
- Solmittu sopimus Viking Line-Taxidata -> oma kaista = rasismia
- Taxidatan omalle kaistalle ajelee sopimuksen ulkopuolinen, joka ohjataan pois sopimusalueelta = rasismia
- Kun esittää arvelunaan, että "uudet taksiyrittäjät" ovat epäluotettavia = rasismia
- Kun kysyy, onko yrittäjällä verot maksettuna = rasismi
- Kun ex-työntekijä ryhtyy kilpailemaan entistä isäntäänsä vastaan, eikä saakaan ohituskaistaa häneltä = rasismi

Muistin virkistykseksi luotettavasta turkulaisesta taksinkuljettajasta:
"Poliisin mukaan taksinkuljettaja oli ulkomaalaistaustainen mies, joka ajoi virallista taksia. Poliisi ei ole kertonut taksiyhtiön nimeä."

https://yle.fi/uutiset/3-10606817
"Toisista kulttuureista tulevat tutustuvat prinsessoihimme. Tähän myös heillä on oikeus." - Rikoskomisario J. Kiiskinen

Mr.Reese

Nyt on jo videotakin kriisipesäkkeestä. Sekavaa on, ainakin tilanteessa yksi somppu. Videon kuvaajakin taustainen, virolainen/venäläinen?
QuoteKuka saa ajaa ja ketä kyydissä. Turun satamassa on meneillään täysi taksisota. Tilanne on vaatinut poliisin väliintuloa.

Iltalehti kirjoitti taksisodasta jo aiemmin.

Asiasta Iltalehdelle halusi kertoa lisää paikallinen taksiyrittäjä Jarmo Kivinen.

Hänen mukaansa uudet yrittäjät eivät kuulu Lounais-Suomen Taxidata -yhtiöön, joka on useammalla sadalla autollaan alueen suurin taksiyritysten yhteenliittymä. Kivinen kutsuu sitä datayhtiöksi. Taustalla on taksiuudistus, joka avasi aiemmin tiukasti säännellyn alan kilpailulle.

– He kutsuvat sinne toimittajia paikalle ja mellastavat ja tekevät tätä videolla näkyvää, kun ei ole mediaa paikalla. He käyttävät mediaa hyväkseen. Tässä videossa näkee, mitä ne oikeasti tekevät.

Kivisen kuppi meni nurin, kun hänen oman autonsa liikkuminen estettiin. Matkustajat olivat kyydissä ja myöhästyivät kohteestaan. Tilanne kesti yli puoli tuntia ja Kivinen päätti ottaa yhteyttä poliisiin ja tehdä asiasta julkisen.

Netissä leviävän videon kuvasi Kivisen taksikuski. Hänellä itsellään on Lounais-Suomessa autoja niin datayrityksessä kuin sen ulkopuolellakin.

– Tilanne on aika hurja, kun kuljettavat huorittelevat ja sylkevät esimerkiksi naistaksikuskeja päin, hän väittää.


Kaksi ahdasta kaistaa

Taksit ovat satamassa vastaanottamassa laivayhtiö Viking Linen matkustajia. Tilanne on Kivisen mukaan sikäli parantunut siitä, että aiemmin satamasta ei taksikyytiä tahtonut saada lainkaan.

Nyt tarjontaa on kahdella ahtaalla kaistalla liikaakin. Toinen on Taxidata-yhtiön alla ajaville takseille, toinen ulkopuolisille.

– Nyt nämä datayhtiön ulkopuoliset eivät ymmärrä, miten joku voi vuokrata kaistan jollekin. Se alue on Viking Linen alue ja yhtiö voi tehdä mitä haluaa. Molemmilla kaistoilla asiakas voi valita auton. Jos haluaa yhtiön auton, se onnistuu ja jos haluaa toisen, voi ottaa siitäkin. Nämä terrorisoivat sitä laajasti.


https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/8dae9019-1fbf-45cb-94c7-d88fa830a55a
"Heille kun sanoo disko disko, niin he ovat silleen, että mennään." - Tiia Nohynek

"Yleensä vauvat ja mummot on parhaita mielenosoittajia, koska luovat kuin itsestään turvallista tilaa." - Marjaana Toiviainen

hamppari

Eläköön monikultturisuus. Nauhalla kuuluvat 'ohjeistukset' ym mölinä paljastavat, että nappiin menee. Täällä Lappeenranta nimisessä pikkukaupungissakin on ollut monta reviirikiistaa pizzamafiolla, ja jotkut niistä ovat jatkuneet jopa sairaalassa, missä neuvottelun uhreja oli hoidossa. Yhteen hiennoimmista monikulttuurisista rikkauksista kuuluu venäläisten ja turkkilaisten välillä syntynyt turpaanvetokilpailu parkkipaikan takia. Monikultturisuus on rikkaus. Ei mulla muuta.
70-luvulla jännitimme 'kuuden miljoonan dollarin miehen' seikkailuja.
Nyt seuraamme kauhulla 'seitsemän miljardin euron naisen' sekoiluja.

nutsy

Kuuluuko kohdassa 7-10 s. "ma tapan sut"?

Eikös tuo nyt jo täytä laittoman uhkauksen merkit?
"Jokainen yhteiskunta ja kulttuuri on tietynlaisten ihmisten tuottama ja ylläpitämä."
      \
        :)

Kari Kinnunen

Khyllä nyt on moniosaavaa kuplivaa kulttuuria ilmassa. Lienee bernerit ja kumppanit ylpeitä aikaansaannoksistaa.

Tässä meni perneröinti sinänsä perseelleen, että ei taida korporaatioita juuri hyödyttää. Tietysti siinä mielessä perneröinti onnistui, että tarkoitus aiheuttaa kiusaa ja ...tutusta rahvaalle meni hienosti.

Northblood

Nyt on saanut ummehtunut ja harmaa impivaaralainen taksikulttuuri uusia, monikulttuurisia värisävyjä osakseen. Nähtävästi joissain paikoissa ennen taksiin sisälle menoa saattaa kultamuna vetää pataan ja huolella. Oi kiitos tästäkin rikkaudesta.

Outo olio

Quote from: Kari Kinnunen on 18.05.2019, 03:17:54
Khyllä nyt on moniosaavaa kuplivaa kulttuuria ilmassa. Lienee bernerit ja kumppanit ylpeitä aikaansaannoksistaa.

Tässä meni perneröinti sinänsä perseelleen, että ei taida korporaatioita juuri hyödyttää. Tietysti siinä mielessä perneröinti onnistui, että tarkoitus aiheuttaa kiusaa ja ...tutusta rahvaalle meni hienosti.

Millainen taksisysteemi on Sveitsissä? Eikös Berner ole sieltä kotoisin, olisi voitu ottaa käkikellomaasta mallia mutta kun ei niin ei. Ja nyt taitaa Anne kohta muuttaa sinne takaisin, muutettuaan ensin Suomen vähän enemmän kehitysmaaksi. Kohtuullista olisi että jäisi tänne, ainakin siksi kunnes taksitilanne on saatu impivaaralisoitua takaisin normaaliksi.
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

Kari Kinnunen

Taisi tuossa taksiuudistuksessa olla osittain takana sekin, että moniosaajia pitäisi saada töihin. Autolla ajaminenhan on tunnetusti meille yksikertaisimmille kansalaisille sopivaa hommaa.

Taksiuudistus mahdollistaa yrittämisen hiukan vaatimattomimmillakin resurseilla. Tuolla jossain maailmallahan taksikuskin homma on juurikin mamujen homma. Semmoinen sisäänheittoduuni.

Suomessakin pitänee vain opetella tilaamaan taksi oikein. Itsekin ole tässä kuukkeloinut premium firmoja koska silloin tällöin mittarille tarvetta ja palvelusta ole silloin valmis maksamaan.

Veikko

Quote from: Roope2 on 25.02.2019, 10:32:30
Samalla tavalla kuin yhteiskunta järkää sompuille, niin sompputaksiyhtiö voisi tarvitseville järkätä tulkin mukaan matkaan.

Ja turvamiehen, joka ei ole samaa klaania kuin ajaja ja tulkki.
"Tiedän varmasti, että sinä, oi Eurooppa, tulet tuhotuksi." - Mohammed Bouyeri, Theo van Goghin murhaaja

"Van Goghin murhan jälkeen kukaan ei ole uskaltanut ilmaista itseänsä yhtä vapaasti kuin ennen." - Theo van Goghin ystävä.

"Taas tänäänkin opin jotain uutta. Vain idiootit EIVÄT lue hommaa." - Kirjoitti: tos

Uuno Nuivanen

Quote from: Kari Kinnunen on 18.05.2019, 13:13:28
Taisi tuossa taksiuudistuksessa olla osittain takana sekin, että moniosaajia pitäisi saada töihin. Autolla ajaminenhan on tunnetusti meille yksikertaisimmille kansalaisille sopivaa hommaa.

Toki tarkoitus oli päästä voihkimaan, että taksitkaan eivät kulkisi ilman mamuja. Eivätkä nuo tosiaan moneen hommaan sovellu - eivät tosin taksikuskeiksikaan.

ISO

Videon perusteella sanoisin että taksit ei nimenomaan kulje koska matut estää niitä kulkemasta.

Että nyt on tuokin myytti osoittautunut valheeksi.

Seuraavaksi bussit varmaankin
Roslan M Salih:

"Freedom of speech isn't worth civil war"

Alapo

Quote from: Kari Kinnunen on 18.05.2019, 13:13:28
Taisi tuossa taksiuudistuksessa olla osittain takana sekin, että moniosaajia pitäisi saada töihin. Autolla ajaminenhan on tunnetusti meille yksikertaisimmille kansalaisille sopivaa hommaa.

Taksiuudistus mahdollistaa yrittämisen hiukan vaatimattomimmillakin resurseilla. Tuolla jossain maailmallahan taksikuskin homma on juurikin mamujen homma. Semmoinen sisäänheittoduuni.

Suomessakin pitänee vain opetella tilaamaan taksi oikein. Itsekin ole tässä kuukkeloinut premium firmoja koska silloin tällöin mittarille tarvetta ja palvelusta ole silloin valmis maksamaan.

Erään taksikursseja pitävän henkilön kanssa juteltiin jokin aika sitten, kertoili että mamujen määrä on lisääntynyt radikaalisti muutaman vuoden aikana. Ongelmaksi muodostui se, että kursseilla on ihan työstä ja ansaitsemisesta kiinnostuneitten kotoutuneitten lisäksi kaikenmaailman lorvijoita, jotka tulee kursseille miten sattuu ja se kiristää tunnelmaa, ihan mamujenkin kesken. Opettajatkin helisee näiden kanssa ja pitää pitää suu supussa.

Outo olio

Lisää mamuja taksialalle verorahoilla. No onneksi sentään on tuo alkukartoitus, niin ei sentään ihan mitä hyvänsä pääse eteenpäin.

Tarjoaako Uber muuten kuskeille myös ne autot, vai maksaako Stadin ammattiopisto nekin? Työttömillä mamuilla varmaan ei ole omasta takaa varaa mihinkään autoon, ainakaan sellaiseen että sillä kehtaisi ajaa "taksia".

QuoteHelsinki alkaa kouluttaa maahanmuuttajia Uber-kuskeiksi

Kyytipalvelu perustelee koulutusta sillä, että se työllistää muuallakin maailmassa usein pitkäänkin työttömänä olleita.

Maija Aalto HS

Julkaistu: 20.5. 10:30

Helsingin kaupunki on alkanut kouluttaa työttömiä maahanmuuttajia Uber-kuljettajiksi. Hanke käynnistetään maanantaina.

Koulutusta järjestävät Suomen Uber ja Stadin osaamiskeskus.

Jälkimmäinen on osa Stadin aikuis- ja ammattiopistoa ja tarjoaa muitakin työllistymiseen tähtääviä nopeita ammatillisia opintoja täysi-ikäisille maahanmuuttajille. Opinnoissa on tyypillisesti yhteistyökumppanina joku yritys.

--

Koulutuksen aloittamista perustellaan sillä, että työttömyys koskettaa maahanmuuttajia kantaväestöä enemmän ja kyytipalvelu työllistää muissa maissa paljon pitkäänkin työttöminä olleita.

Opinnot kestävät 2–6 kuukautta. Koulutettavat saavat opetusta myös suomen kielessä ja yrittäjyydessä.

Opiskelijalla pitää ennestään olla ajokortti.

Työttömät työnhakijat tarvitsevat koulutukseen päästäkseen ensin lähetteen Stadin osaamiskeskuksen osaamiskartoitukseen.
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006111850.html

Muistelen muuten hämärästi että ainakin jossakin on joskus aikaisemmin ostettu mamuille älypuhelin, ja maksettu ajokoulu. Eli jos mietitään kokonaisuutta, niin mitä kaikkea tässä nyt on tullut ja tulee mamuille ilmaiseksi? Älypuhelin, joka tarvitaan Uber-ajoon, se ajokortti, auto, ja nyt tämä Uber-koulutus? Pitääkö mitään maksaa itse?
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

Niobium

En ole taksikuski, mutta jos olisin, saattaisin hieman kiristyä tällaisisista uutisista. Että Helskinki kaupunkina lähtee tukemaan tällaista? Mitvit?

Onko nyt jo ne hätäkakat pöksyissä, kun ei tullutkaan valmista insinööriä tai tohtoria maakunnista pääkaupunkiseudulle asumaan? Tuli porukkaa, joka ehkä osaa ajaa autoa, joka ehkä osaa näpytellä osoitteen navigaattoriin.
"Varmaan jokaisen venäläisen äidin suurin unelma on synnyttää lisää lapsia tulevaisuuden juoksuhautoihin laittamaan käsikranaatti leuan alle ja vetämään sokka irti. Korvaukseksi saa säkillisen perunoita. " (Jäsen Hohtis.)

acc

Hesari 21.05.2019 tykittää matu-takseilla. Sri Lankasta kotoisin oleva luutnantti ajaa taksia. Juttu vei kahvilassa selailemastani paperilehdestä muistaakseni aukeaman. Koska haastateltu on voimavara, juttuun tutustuminen jäi silmäilyn asteelle. Tietäähän sitä jo ennakolta toimittajan sanoman... suomalaiset ovat paskoja ja varsinaiset ihailtavia jaloja olentoja.

Quote
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006112675.html
Terä kaulalle ja pippurikaasua naamalle – Irakissa taistellut erikoisjoukkojen luutnantti kertoo, ettei aja kaikkialle Helsingin yössä
Taksilakiuudistus on Mangala Thenahandin mielestä synnyttänyt luottamuspulan asiakkaiden ja kuljettajien välille.

Enää ei tiedä saako taksin, jossa on matu kuskina vaiko oikea suomalainen. Siinä jää taksi tilaamatta, koska ei tiedä millainen turvallisuusriski on kuljettajana. Ehkä tässä olisi saumaa jollekin yritykselle. 
2017 Personality 13: Existentialism via Solzhenitsyn and the Gulag
(Huomaa: käsittämätön feministin raivokohtaus, kohta 42:00 eteenpäin)
https://www.youtube.com/watch?v=w84uRYq0Uc8