News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2016-04-15 Hallitus on avaamassa taksiliikenteen kilpailulle (Sipilän/Bernerin taksiuudistus)

Started by Alaric, 15.04.2016, 19:00:47

Previous topic - Next topic

Archaeopteryx

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/39e9d5ff-de3d-40b6-8308-4247a165e878

QuoteTaksiuudistus muutti alan täysin, IL seurasi menoa Helsingin yössä: Kuski ajoi heti väärin - "Suomalaiset ovat tottuneet, että taksiin voi luottaa. Harva mieltää uutta tilannetta"
...
– Paljonko maksaa kyyti Erottajalle?

Kysymys saa hämmentyneen vastaanoton Asema-aukion taksitolpan ensimmäisessä autossa ja vastaus jää epäselväksi mutinaksi. Osoite ei selvästikään ole tuttu.

Kun kysymys on toistettu, kuuluu ratin takaa hyvin epäselvällä suomella annettu vastaus, jossa vakuutellaan noin kymmenen euron hintaa.
...
Lyhyellä matkalla Erottajalle käy selväksi, että nuorella kuljettajalla on vielä paljon haasteita suomen kielen kanssa.
...

TAPAUS VAIHTUU (SIVULLEKIRJOITTAVAN HUOMIO)

Auto on sisältä siistissä kunnossa, vaikka ilma on tunkkainen. Taustapeilissä heiluu muovinen kaulakoru. Sen sijaan kuljettajakorttia, taksilupaa tai yrityksen nimeä ei sisällä näy, vaikka niiden pitäisi periaatteessa olla nähtävillä.

Matka sujuu hiljaisissa tunnelmissa, sillä kuljettaja ei juurikaan vastaa kysymyksiin. Muutama hyvin lyhyt vastaus tulee hataralla suomen kielellä.

Edit. vähän hidas. Mutta monikulttuurisuus ja basaari tuli takseihin. Opetelkaa uimaan.

Oldschoolguy

^ Pitkä ja hyvä artikkeli. Kannattaa lukea. Tässä vielä pari lainausta:

QuoteEnnen taksit olivat lähes sataprosenttisesti varsin uutta autokantaa ja niiden katolla oli keltainen kupu, jossa luki taksin numero, paikkakunta ja Helsingissä lisäksi ajovuoron numero. Nyt autotarjonta on todella vaihtelevaa ja isojen yhtiöiden kalusto edelleen hyväkuntoista, mutta niiden rinnalle on ilmestynyt huomattava määrä hyvin vaihtelevakuntoisia autoja, joista osa on jopa arveluttavassa vireessä.

(...)

Täysin villi kattokupukäytäntö on vain yksi pieni esimerkki siitä, miten monien mielestä luotettavalta ja toimivalta tuntunut suomalainen taksijärjestelmä romutettiin käytännössä yhdessä yössä.

Kyllä erikoisinta on se, ettei taksamittari ole enää pakollinen, taksiyrittäjä toteaa.

Hän ihmettelee, milloin verottaja pyytää niin sanottuja vapaita taksiyrittäjiä esittelemään kirjanpitonsa. Osalla kun ei ole taksamittaria lainkaan tai mittari ei ole EU:n vaatimaa mallia ja viranomaisten hyväksymien asentajien laittama.

– Toimiva taksamittari kertoo kuitenkin jälkeenpäin ihan kaiken. Sieltä voi ottaa ulos ihan jokaisen kyydin ja kilometrit. Jos mittaria ei ole, niin miten saadaan kirjattua ylös kaikki tiedot verottajaa varten? Tämä on erikoista, kun kuitenkin harmaata taloutta yritetään kovasti kitkeä.


Kesän uudistuksen jälkeenkin taksimatkasta on edelleen annettava asiakkaan pyytäessä kuitti, mutta se voi tarvittaessa olla vaikka käsinkirjoitettu.

(...)

Pidemmän seuraamisen aikana voi todeta, että vain hyvin harva edes yrittää ottaa selkoa monien autojen kyljistä löytyvistä sekavista hinnastoista. Hinnan kysyminenkin näyttää tapahtuvan vain poikkeustapauksissa. Suurin osa taksiasemalle saapuvista vain hyppää suoraan jonossa ensimmäisenä olevan auton kyytiin.

– Aikamoista. Suomalaiset ovat niin tottuneet, että taksiin voi luottaa. Harva vielä oikeasti mieltää tätä uutta tilannetta, taksiyrittäjä toteaa.

Syksyllä pääkaupunkiseudulla nähtiin jo runsaasti uuden vapaan hinnoittelun tuomia räikeitä esimerkkejä. Lyhyt taksimatka, josta ennen selvisi parilla kympillä, saattoi yhtäkkiä maksaa lähemmäs sata euroa.


(...)

Kokenut yrittäjä uskoo, että alalla on nyt menossa parin vuoden mittainen pudotustaistelu, jossa erityisesti isoilla yhtiöillä riittää resursseja rajuunkin vääntöön. Lisäksi kuljettajien jo pahasti romahtanut ammattitaito tulee laskemaan lisää.

Kuljettajan paikallistuntemus, ajotaidot, palvelualttius, ja hyvä kielitaito saattavatkin tulevaisuudessa olla erikoisuus, josta asiakas joutuu maksamaan ylimääräistä.


– On vaikea ymmärtää, että miksi meidän luotettavana pidetty taksijärjestelmä romutettiin, yrittäjä toteaa samalla kun selvittää tietä läpi katua tukkivan Asema-aukion jonon.

– Olisi kyllä kiva kuulla ministeri Bernerin, liikenneministeriön virkamiesten ja kilpailu- ja kuluttajaviraston kommentit siitä menikö tämä nyt niin kuin he väittivät.


Elemosina

QuoteKarut tulokset jätti-iskussa Uudenmaan takseihin - Kuskien joukossa humalainen ja kaksi etsintäkuulutettua

Tänään klo 11:15

Lisäksi kahdella kuljettajalla ei ollut ajokorttia lainkaan. Yksi kuski puhalsi 1,7 promillea.
...

Valvonnassa tarkastettiin 106 ajoneuvoa. Kiinni jäi muun muassa yksi epäilty rattijuopumus.

– Länsi-Uudenmaan poliisin haaviin jäi yksi 1,7 promillea alkometriin puhaltanut kuljettaja, jolloin törkeän rattijuopumuksen raja ylittyi, ylikomisario Timo Leppälä Itä-Uudenmaan poliisilaitokselta sanoo tiedotteessa.

Vastaan tuli myös kaksi etsintäkuulutettua.

– Tarkastettujen ajoneuvojen määrään suhteutettuna liikennerikosten sekä valvonnassa vastaan tulleiden etsintäkuulutettujen määrä oli yllättävän korkea.
...

Poliisi listasi tiedotteessaan kaikki rikkeet. Tässä ne listattuna:

– Ajoneuvoa ei ollut merkitty luvanvaraiseen käyttöön, 2 kpl

– Luvanhaltijan nimi ja yhteystiedot eivät olleet matkustajan nähtävillä, 51 kpl

– Kuljettajalla ei ollut voimassa olevaa taksinkuljettajan ajolupaa, 2 kpl

– Kuljettajalla ei ollut ajopäiväkirjaa, 5 kpl

– Ajoneuvossa ei ollut taksamittaria, 3 kpl

– Kuljettajan nimi ei ollut matkustajan nähtävillä, 22 kpl

– Hintatiedot eivät olleet helposti matkustajan havaittavissa, 17 kpl

– Kulkuneuvon kuljettamiseen oikeuttava lupa puuttui, 2 kpl

– Ylinopeus, 1 kpl

– Epäilty törkeä rattijuopumus 1 kpl

– Etsintäkuulutus, 2 kpl
...

Valvonnassa löytyi myös 43 ajoneuvoa, joissa ei ollut mitään huomautettavaa.

...
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/eada6a1d-8cc1-4eba-afed-d6dd38d3c5fc

106 tarkastettiin ja 43 ei löytynyt mitään huomautettavaa. Okei.
Avoimilla rajoilla tuhottiin avoin yhteiskunta
EU-turistien CV http://hommaforum.org/index.php/topic,6906.msg1324730.html#msg1324730

n.n.

Yle: Taksien yhteisvalvontaa aiotaan laajentaa
Quote
Itä-Uudenmaan poliisi kertoi aiemmin lauantaina, että alle puolet perjantaina Uudellamaalla tarkastetuista takseista osoittautui tarkastuksessa moitteettomiksi. Poliisi, liikenne- ja viestintävirasto Traficom ja Verohallinto tarkastivat yhdessä 106 henkilöliikenteen ajoneuvoa.

– Yhteisvalvonnasta on nyt hyviä kokemuksia eli ilman muuta sitä laajennetaan, Valsi sanoo.
***
Yleisimpiä olivat puutteet luvanhaltijan tiedossa tai etteivät hintatiedot olleet selvästi näkyvillä. Kolmessa autossa ei ollut taksamittaria. Kuljettajista kaksi oli etsintäkuulutettuja. Yhtä kuljettajaa epäillään törkeästä rattijuopumuksesta.
Ylelle extrapojot otsikosta, ihmisiä kiinnostavin asia selvästi nostettu esille  :facepalm:
"Jos olet aina ollut sitä mieltä, että sääntöjen tulee kohdella kaikkia samalla tavalla ja kaikkia tulisi arvioida samoilla kriteereillä, sinua olisi pidetty 60 vuotta sitten radikaalina, 30 vuotta sitten liberaalina, mutta tänä päivänä rasistina." -Thomas Sowell

Java

Quote from: MW on 30.03.2019, 14:38:03
Quote from: Elemosina on 30.03.2019, 12:01:52
***

106 tarkastettiin ja 43 ei löytynyt mitään huomautettavaa. Okei.

Hyvä peli, Berner. Taas askeleen lähämpänä viidakkoa.
Ja hei, kyse on takseista :facepalm: vuosi sitten ei tälläisiä ratsioita tarvittu!
Älä usko mitään mitä kirjoitan!

TheJ

Yritän esittää yllättynyttä. Jokainen täysjärkinen tiesi etukäteen mitä tapahtuu koska ei tarvitse käydä kuin Tukholman kusetusshowta kokeilemassa niin tietää miten "kilpailulle avattu" taksiliikenne toimii.

Vinkki: Asiakas ei siitä valitettavasti hyödy.

Kari Kinnunen

Voipi olla, että perneröijät, kokkareet ja muuten kumikikkelit hyvinkin tirsivät tämänkin uudistuksen seuraukset. Enämpihän kyseessä libertaristinen, vapausidean nimissä tehty uudistus.

Ja voipihan tuo tavallaan toimiakin. Pitää vain olla valveutunut ja maksukykyinen asiakas. Kärsijöitä tässäkin kokkaroinnissa on tietenkin vanhukset ja esimerkiksi koululaiset. Kaikki ne joille palvelut kilpailutetaan julkisen puolelta. Julkinen kun ostaa aina halvinta, eikä halvalla osta laatua kyösti, eikä kalkkuna.

Lahti-Saloranta

Quote from: n.n. on 30.03.2019, 14:57:29
Yle: Taksien yhteisvalvontaa aiotaan laajentaa
Quote
Itä-Uudenmaan poliisi kertoi aiemmin lauantaina, että alle puolet perjantaina Uudellamaalla tarkastetuista takseista osoittautui tarkastuksessa moitteettomiksi. Poliisi, liikenne- ja viestintävirasto Traficom ja Verohallinto tarkastivat yhdessä 106 henkilöliikenteen ajoneuvoa.

– Yhteisvalvonnasta on nyt hyviä kokemuksia eli ilman muuta sitä laajennetaan, Valsi sanoo.
***
Yleisimpiä olivat puutteet luvanhaltijan tiedossa tai etteivät hintatiedot olleet selvästi näkyvillä. Kolmessa autossa ei ollut taksamittaria. Kuljettajista kaksi oli etsintäkuulutettuja. Yhtä kuljettajaa epäillään törkeästä rattijuopumuksesta.
Ylelle extrapojot otsikosta, ihmisiä kiinnostavin asia selvästi nostettu esille  :facepalm:

Tuo boldaamani kertonee kaiken tuosta Bernerin taksiuudistuksesta, Turvallista matkaa.

Vaikka tarkoitusperät olisivat maailman parhaat, niin monien, täysin erilaisten kulttuuritaustojen omaavien ihmisten kotouttaminen onnistuneesti ei ole mahdollista

Lady Deadpool

Tilastokeskus.fi blogit (28.3.2019)

QuoteTaksimatkojen hinnat laskivat sääntelyn vapauduttua vain hetkellisesti – viime kuukausina hinnat lähteneet nousuun


...

Lainmuutoksen voimaan astumisen myötä taksimatkojen hinnat laskivat erityisesti suurimmissa aluekeskuksissa. Uudellamaalla muutos oli suurinta, 7 prosenttia.

Lasku oli kuitenkin tilapäinen, ja hinnat lähtivät nousuun jo syyskuussa, kun yritykset/yrittäjät päivittivät hinnoitteluperusteitaan. Tässä yhteydessä moni tarkisti lähtömaksuaan, kilometriveloitusta ja otti käyttöön myös aikaveloituksen.

Erityisesti Uudellamaalla nousu oli muihin alueisiin verrattuna ripeämpää saavuttaen tammikuun lopulla 2019 tämän hetkisen huippunsa. Nousu Uudellamaalla oli 14 prosenttia verrattaessa kesäkuun 2018 säänneltyihin hintoihin.

...
Sarjavihaaja.

Supernuiva

Ja nähtäväksi jää nousevatko hinnat entisestään lähivuosien aikana, itse oletan niin käyvän.

Miten ns. pimeä taksiliikenne on muuttunut tämän uudistuksen jälkeen? Onko pimeiden eli täysin luvattomien taksien lukumäärässä tapahtunut muutoksia?

TheJ

Tottakai ne nousee.

Eihän ennenkään kukaan kieltänyt myymästä halvemmalla. Oli vaan säännellyt enimmäishinnat. Spoiler: Kukaan ei myynyt alle enimmäishinnan... ja silti taksit kulkivat ja näyttäisi että kuskit tienasivat ihan kelpo liksan.

Pimeät taksit ovat nykyään varmaan vähemmän pimeitä, sen sijaan kusetetaan taksamittarien puutteella ja muulla semmoisella, eli maksetaan veroja ja muita sen verran kun jaksetaan.

snap

Quote
– Luvanhaltijan nimi ja yhteystiedot eivät olleet matkustajan nähtävillä, 51 kpl

– Kuljettajan nimi ei ollut matkustajan nähtävillä, 22 kpl

Nuo edellä mainitut, useimmin esiintyvät rikkeet, ovat sellaisia, joihin moni pitkään alalla ollut kantasuomalainen taksinkuljettaja syyllistyy. Eivät ole siis minusta Berneröinnin seurausta. Tuli mieleen, koska ajoin itse joskus taannoin pienen hetken taksia.

Taksissa on asiakkaana kaikenlaista sekalaista porukkaa, joten kuljettajan turvallisuuden kannalta on parempi, jos koko nimi ei ole autossa esillä. Etenkin, jos on sellainen nimi, joka ei ole kovin yleinen. Jos nimi on anonyymisarjaa "Ahmed Mohamed", niin sitten ei liene väliä.

Aiemmin asiaa on käsittääkseni katsottu jossain määrin läpi sormien valvovan viranomaisen puolelta. Itse ratkaisin asian niin, että sijoitin aina vuoron aluksi kuljettajakortin päälle sen osittain peittävän muistilapun, jonka alle etunimeni jäi piiloon. Sukunimeni jäi näkyviin mahdollisia reklamaatiotarpeita ja vastaavaa asiallista tarvetta varten.

Kni

Mielipidekirjoitus päivän Turun Sanomissa:

QuoteAmmattitaidotonta palvelua taksissa

Otin satamasta taksin. Kuljettaja oli pukeutunut nukkavieruihin, räikeänvärisiin vapaa-ajan vaatteisiin. Hän olisi ehdottomasti tarvinnut tulkin, ajo-opetusta sekä oppaan Turun kaupunkituntemukseen.

Autosta, jonka parasta ennen päiväys oli mennyt ajat sitten, puuttui taksamittari.

Kun vihdoin pääsimme mutkien kautta perille, rahat kuljettaja osasi kielitaidottomanakin rahastaa.

Kahdessa ammatissa voi Suomessa toimia täysin ammattitaidottomana. Ministerinä ja nykyään myös taksinkuljettajana.

Anne Berner,
arvaa sainko kuitin?

Osa järjestäytynyttä koulutettua koneistoa.

Lucce

Berner on yksi tunari. parempi kun jäisi eläkkeelle .ruottalaiset on hulluja jos sen palkkaa ,kaikki mihin se koskee muuttuu paskaksi. Taksiuudistus pitää perua osittain  ja aloittaa korjaavat toimenpiteet. . VALVONTAA ja LUVAT pois jos ei säännöt maistu.

simppali

Tästä voisi tehdä itselleen eläkepäivien huvia...kun jonkun kyydin saa, niin voi ajella ihan missä vaan asiakas kyydissä.

(ei minulla ole ns. taksilupaa, enkä hanki mutta lain muutoksena ihmeellinen)

https://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/759256-nyt-se-on-virallista-te-laki-ei-anna-enaa-sijaa-valittaa-vaikka-taksikuski-ei

"Siksi asiakkailla ei ole enää lakiin pohjautuvaa perustetta valittaa, jos kuljettajan paikallistuntemus on asiakkaan mielestään kehno".
Kun painuvi päät muun kansan, maan,
Me jääkärit uskoimme yhä.

eevee

Se on kyllä mahtavaa että ensin oltiin niin huolissaan Uberista ja sitten tehtiin taksista kymmenen kertaa pahempi sirkus...

Don Nachos

Luulisi että pahimmatkin markkinauskovaiset oppisivat tästä fiaskosta jotain mutta ei. Kaikki muu paitsi täysin vapaat markkinat on näille sosialismia. Tätä rataa kun jatketaan, niin "sosialismi" ei enää kuulostakaan kansalle niin pahalle :)
"Religion was invented when the first con man met the first fool."
- Mark Twain

Kultti on uskonto jolla on vähän seuraajia. Uskonto on kultti jolla on paljon seuraajia.

Supernuiva

Quote from: Don Nachos on 09.04.2019, 18:23:13
Luulisi että pahimmatkin markkinauskovaiset oppisivat tästä fiaskosta jotain mutta ei. Kaikki muu paitsi täysin vapaat markkinat on näille sosialismia. Tätä rataa kun jatketaan, niin "sosialismi" ei enää kuulostakaan kansalle niin pahalle :)

Joskus noin 1990-luvun alkuvuosina oli neuvostokommunismin jälkeen ajanjakso, jolloin "kaikki" kannattivat säädeltyä markkinataloutta. Näin ainakin vuoden 1995 vaalitenteissä, Claes Anderssonin ja Pertti Salolaisen näkemykset eivät poikenneet tuolloin lainkaan.

Lech Walesa oli todennut, että Puolassa Solidaarisuuden avulla muutettiin huono yhteiskuntajärjestelmä vähemmän huonoksi, eli reaalisosialismista markkinatalouteen. (En tunne Puolan käytänteitä, eli miten tiukasti siellä säädellään lainsäädännöllä markkinoiden toimintaa.)

Vapaat markkinat ovat ideologia, joka ei voi toimia, jos kaikilla markkinoilla olevilla osapuolilla ei ole samaa tietoa. (Näinhän ei tule ikinä olemaan, siis oikeassa elämässä.)

Joskus vielä 2000-luvun alussa monet taksirengit olisivat halunneet hankkia taksiluvan ja alkaa tienata itselleen, mutta järjestelmä ei sitä sallinut. Monet kuljettajat kokivat silloisen käytännön epäoikeudenmukaiseksi. Taksijärjestelmän hyvistä puolista olisi pitänyt pitää kiinni, mutta rengeille olisi pitänyt aikoinaankin antaa enemmän lupia heidän halutessaan siirtyä yrittäjiksi.

Vanha järjestelmä toimi, sillä ainoa merkittävä kritiikki oli ymmärtääkseni ruuhka-aikojen taksipula sekä korkeiksi mielletyt hinnat. Uudessa systeemissä ruuhka-aikojen taksipula lienee edelleen olemassa ja hinnat ovat nyt osin jopa merkittävästi korkeammat. Vastaavasti hiljaisina aikoina taksia ei nykyään aina saa, ennen sai. 

Tekisi mieli sanoa, että markkinatalous tarvitsee jotain sääntelyä, mutta ei liiaksi saakka. Mikä sitten onkaan aina subjektiivisesti arvioituna yhteisen hyvän kannalta se kaikkein sopivin sääntelyn määrä?

Viimeinen suomalainen

Kepuumus halusi avata taksialan sijoittajille, välistävetäjille ja kähmijöille. Eikä kenelläkään ole kanttia myöntää, että pieleen meni! Ennen mittariauton sai alle Hangosta Utsjoelle-välillä 24/7, samaan hintaan. Ei saa enää.

Todella hieno saavutus Sipilän hallitukselta. Toivottavasti vaalikarja kiittää.
Viimeinen maastalähtijä sammuttaa valot.

n.n.

Quote from: Viimeinen suomalainen on 09.04.2019, 19:36:06
Kepuumus halusi avata taksialan sijoittajille, välistävetäjille ja kähmijöille. Eikä kenelläkään ole kanttia myöntää, että pieleen meni! Ennen mittariauton sai alle Hangosta Utsjoelle-välillä 24/7, samaan hintaan. Ei saa enää.

Todella hieno saavutus Sipilän hallitukselta. Toivottavasti vaalikarja kiittää.
Vähän sama kuin maahammuuton kanssa; muualta on kokemusta ja näyttöä mihin jokin tietty linjaus johtaa, mutta se ei estä tekemästä kyseistä päätöstä täälläkin. Joku hypetys saa asian kuulostamaan hienolta ja  ilmeisiä huonoja puolia ei nähdä, koska jos ne näkisi, ei jäisi mitään ehdotettavaa. Ja tärkeintä on näyttää siltä, että on tekemässä jotakin.
"Jos olet aina ollut sitä mieltä, että sääntöjen tulee kohdella kaikkia samalla tavalla ja kaikkia tulisi arvioida samoilla kriteereillä, sinua olisi pidetty 60 vuotta sitten radikaalina, 30 vuotta sitten liberaalina, mutta tänä päivänä rasistina." -Thomas Sowell

Kari Kinnunen

No, luulisi ainakin libetalistien ja muiden kumisukkien olevan kovasti tyytyväisiä. Onpahan yksi ala Markkina Pohjainen. Toivottavasti mittarimiehet saa lipilaarit rahastettua huolella.

Minä pistäisin kumisukille hintaa 10€/km + pakkaslisä 1€/km.

Radio

Kepuli perneri (Anne-Catherine Berner on sveitsiläis-suomalainen yritysjohtaja) sotki Suomen taksiliikenteen. Mikä eukkulan kilpailutusraivo siinäkin oli takana? En ymmärrä "uudistuksen" tarkoitusta muuna kuin v***uiluna. Kaikki kamelikuskit eivät ilmeisesti päässeet Helsinkiin bussikuskeiksi eksyilemään ja äksyilemään. Ministeriauton mustilta nahkapenkeiltä on helppo huudella. Noita-akka tulee väkisin mieleen, ilkeä semmoinen. Take a taxi, have a go! Åt helvete bara.

Viimeinen suomalainen

"Iltalehti 9.4.2019
Taksiliitto ärähtää: Uusi taksilaki epäonnistui täysin – "Syylliset ovat ministeriössä"

Taksiliiton mukaan laki ajettiin härkäpäisesti läpi sääntelyn keventämisen nimissä. Kun ei tunnettu sääntelyn perusteita, oltiin sokeita myös tuleville ongelmille.

Liikennepalvelulaki on osoittautunut taksiliikenteen osalta täysin epäonnistuneeksi, kertoo Taksiliitto tiedotteessaan.

– Nyt lain valmistellut ministeriö liikenneministerin johdolla yrittää kääntää lain ongelmat taksialan aiheuttamiksi, vaikka syylliset ovat ministeriössä.

Taksiliitto kertoo varoittaneensa useaan otteeseen lain valmisteluvaiheessa kaikista niistä ongelmista, joita nyt on havaittu. Heinäkuun alussa 2018 voimaan tulleen lain myötä palvelun saatavuudessa on ollut ongelmia jopa maakunnallisesti merkittävän kokoisissa kaupungeissa.

Hintataso on julkisuudessa olleiden tietojen mukaan noussut merkittävästi.

– Työvoiman osaamisessa on selkeitä puutteita sekä kielitaidon että paikallistuntemuksen osalta. Kalliiksi käy monin tavoin, sillä myös alan tuomat verotuotot ovat tilastojen mukaan laskusuuntaiset.

Ongelmat olivat tiedossa

Kansainvälisten kokemusten myötä hankaluudet olivat Taksiliiton mukaan ennakoitavissa, mutta taksialaa ei haluttu kuunnella.

Taksiliiton mukaan laki ajettiin härkäpäisesti läpi sääntelyn keventämisen nimissä. Kun ei tunnettu sääntelyn perusteita, oltiin sokeita myös tuleville ongelmille.

– Ja kun ei ollut kiinnostusta tutustua toimialaan ja asiakkaiden tarpeisiin, oli ongelmia väistämättä edessä. Nyt kaikki tehdyt virheet yritetään työntää taksialan ratkottavaksi.

– Ministerin ja ministeriön olisi syytä tunnustaa virheensä ja lähteä rakentamaan toimivaa tulevaisuutta taksialan kanssa yhteistyössä. Kilpailuvirasto, Traficom ja LVM selvittelevät ja selittelevät, mutta näin eivät asiat etene, Taksiliiton puheenjohtaja Kai Andersson sanoo tiedotteessa.

Tilastokeskuksen tilastojen mukaan lain voimaantulon jälkeen taksialan arvonlisäverollinen toiminta on vähentynyt, eli verotuotot ovat siis laskeneet. Arvonlisäverovelvollisia yrityksiä on kesäkuusta vuoden loppuun tullut lisää vain satoja, vaikka uusia taksiliikennelupia on samaan aikaan myönnetty tuhansia.

– On aiheellista kysyä, missä nämä toimijat ovat? Andersson ihmettelee...

...Yrittäjä vastaa laadusta

Aiemmin yhteiskunnan ja taksialan välillä oli sopimus. Lupien määrä oli rajoitettu ja vastineeksi taksiyrittäjät sitoutuivat hoitamaan kaikissa kunnissa ajo- ja päivystysvelvoitteen sekä hoitamaan kuljetukset yhteiskunnan sääntelemällä enimmäishinnalla.

Tästä sääntelystä ministeri halusi eroon, ja samalla loppuivat taksiyrittäjien velvoitteet. Nyt jokainen yrittäjä vastaa vain omasta toiminnastaan."

Koko uutinen:
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/80d07680-2ba6-4efb-b798-317a193a94c9


Viimeinen maastalähtijä sammuttaa valot.


Oldschoolguy

Quote from: Supernuiva on 09.04.2019, 19:01:21
Vanha järjestelmä toimi, sillä ainoa merkittävä kritiikki oli ymmärtääkseni ruuhka-aikojen taksipula sekä korkeiksi mielletyt hinnat. Uudessa systeemissä ruuhka-aikojen taksipula lienee edelleen olemassa ja hinnat ovat nyt osin jopa merkittävästi korkeammat. Vastaavasti hiljaisina aikoina taksia ei nykyään aina saa, ennen sai. 

Hyvin kiteytetty. Lisäisin vain, että tuo laajasti harrastettu ruuhkatuntien taksipulasta nillittäminenkin oli tarkemmin ajatellen oikeastaan aika ajattelematonta. Kun viimeiset valomerkit tulevat ja ravintolat alkavat purkaa väkeä ulos, asiakas, joka on saattanut jonottaa kiltisti pitkäänkin päästäkseen ensinnäkin ravinteliin sisään ja sen jälkeen jonottanut kiltisti jopa vessaan, koska hän ymmärtää että kaikille ei voi olla ihan ikiomaa ravintolaa ja vessaa, jonottaa nyt kiltisti narikkaan päästäkseen ulos, koska hän ymmärtää että kaikille ei voi siinä ruuhkassa mitenkään olla yhtä aikaa omaa takinojentajaa.

Lopulta ulos päästyään hän usein siirtyy kiltisti pizzakebabbilan tai grillin jonoon, koska hän totta kai tiedostaa, että kaikille ei voi olla omaa yöruokamestaa. Mutta kun koittaa aika päästä kotiin, jostain syystä ymmärrys loppuu ja hänen mielestään on maailman suurin vääryys, ettei kaikille yhtäkkiä olekaan omaa taksia!

Elemosina

Tutun kautta kuulin että eräs nainen on joutunut taksikuskin ryöstämäksi! Olivat ottaneet ystävättären kanssa taksin ja ystävätär jäi pois ja nainen jatkoi matkaa niin kuski sitten ryösti naisen. Helsingissä tapahtui ja eilen ilmeisesti.

Tässä kohtaa tarkempaa vahvistusta tai tietoa minulla ei ole antaa, mutta uskoisin että tämä asia tulee julkisuuteen.
Avoimilla rajoilla tuhottiin avoin yhteiskunta
EU-turistien CV http://hommaforum.org/index.php/topic,6906.msg1324730.html#msg1324730

Kni

Tilanne kiristyy taksitolpalla Viikkarin satamassa Turussa. Paperi-TS kertoi eilen, että tuo mahdollinen töytäisemäksi tuleminen näytti silminnäkijästä näytellyltä. Niin tai näin, Perneriltä voisi kysyä että onko parempi nyt?

QuoteTurun taksinkuljettajat ajautuivat täyteen sotaan laivaterminaalin ajojärjestelyistä: "Äijät huutavat pää punaisena"

Kuljettajat ovat jakautuneet Turussa kahteen leiriin, ja kärhämä on mennyt jopa niin pitkälle, että Ilta-Sanomien saamien tietojen mukaan maanantai-iltana konflikti muuttui fyysiseksi.

– Kaksi toisen yhtiön kuljettajaa tuli tönimään toista kuskia, ja tämä joutui menemään takaisin autoonsa, yksi Ilta-Sanomien haastattelema kuljettaja kertoo.

– Tuolla on ollut melkoinen kaaos, ja äijät huutavat pää punaisena.

Tilanteessa myös yksi kuljettaja joutui mahdollisesti auton töytäisemäksi.

– Välit ovat todella tulehtuneet, toinen kuljettaja summaa tilannetta.

Konfliktin taustalla on sopimus, jonka Viking Line on tehnyt Lounais-Suomen Taxidatan kanssa muutama viikko sitten. Laivaterminaalin edessä on nykyään kolme kaistaa: lähin on varattu Taxidatan kuljettajille, keskimmäinen muille autoille ja kolmas tilausajoille.




Kuljettavat kertovat, että entinen yhteisöllisyys on poissa, eivätkä kaikki enää tervehdi toisiaan. On mulkoilua, uhoamista ja huutelua.

– Minulle kävi niin, että asiakkaalla kesti vähän kauemmin laittaa turvavyö, ja eteen ehti kiilata toinen auto. Kävin asiallisesti pyytämässä, voisiko hän päästää minut ohi, kun minulla on asiakas. Vastaus oli, että mene vittuun siitä kuppaamasta, kuljettaja kertoo.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006098836.html
Osa järjestäytynyttä koulutettua koneistoa.

Kari Kinnunen

^
Semmosta se on se vapaa kilpailu. Kaikki ovat kateellisia toisilleen. Sama ilmiö havaittiin aikoinaan tavaraliikenteessä.
Kollegialisuus kokolailla kansanhistoriaa. Kilpailu kovaa ja epäreilua. Semmosta kepuleiden kokkarien unelmaa.

Kni

Quote from: Kni on 09.05.2019, 11:57:19
Tilanne kiristyy taksitolpalla Viikkarin satamassa Turussa. Paperi-TS kertoi eilen, että tuo mahdollinen töytäisemäksi tuleminen näytti silminnäkijästä näytellyltä. Niin tai näin, Perneriltä voisi kysyä että onko parempi nyt?

Tämä Turun taksiriita onkin näköjään, ehkä vähemmän yllättävästi, ainakin osittain monikulttuurinen juttu.

QuoteTaksisota leimahti Turun satamassa: Huomioliivimiehet kiertävät terminaalissa - houkuttelevat "valkoisten poikien" autoihin

Iltalehden näkemällä videolla Taxidatan huomioliiveihin pukeutunut henkilö sanoo terminaalista tuleville matkustajille, että "Taxidatan valkoiset pojat ovat tällä kertaa pylväiden toisella puolella".

Hän viittaa siihen, että taksit eivät ole Taxidatalle merkityllä kaistalla. Henkilö puhuu myös "Mogadishun pojista". Ilmeisesti hän viittaa ulkomaalaistaustaisiin muiden taksien kuljettajiin, joista yksi huusi asiakkaiden suuntaan, että kaikki taksit ovat tasa-arvoisia.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/d35f19e8-50c6-49a7-b03b-3c9d47f2fcc5
Osa järjestäytynyttä koulutettua koneistoa.

Kni

Turun taksikärhämä näyttää olevan joka päivä paperilehdessä esillä.

Tyytymättömät taksikuskit ovat olleet yhteydessä Muhis Aziziin, joten en usko että nuo kuskit ovat Pena ja Jorma. Muhis taas tietää maamiestensä temperamentin ja tavat ja että jotakin tulee tapahtumaan.

Viking Line taas tuntuu suhtautuvan villeihin takseihin epäilevästi.

QuoteTurun kaupunginvaltuutetun Muhis Azizin (kok) mukaan taksikuskien välit ovat pahasti tulehtuneet. Hän sanoo, että muut kuin Lounais-Suomen Taxidatan leivissä olevat yrittäjät kokevat tilanteen syrjiväksi.

Azizi kertoo saaneensa pitkin viikkoa viestejä, videoita ja kuvia Viking Linen matkustajaterminaalin tapahtumista. Hän kertoo rauhoitelleensa taksikuskeja, mutta pelkää, että jotain tapahtuu ennen kuin tilanteeseen puututaan.

– Tämä tulee kärjistymään pahalla tavalla. Minä olen estänyt jopa tappeluun menemisen
, Azizi toteaa.




Yhtiö [Viking Line] päätyi malliin, jossa Lounais-Suomen Taxidatan autot sijoitettiin terminaalia lähimpänä olevalle kaistalle. Toinen kaista on kaikille avoin ja kolmas on tilatuille autoille.

– Haluttiin, että meillä on yritys, joka takaa asiakkaillemme palvelun laadun ja hintatason, Takolander toteaa.

Samanlainen järjestelmä on käytössä yrityksen Tukholman terminaalissa. Takolander kokee, ettei yhtiö syrji muita taksiyrityksiä, koska avoin kaista on Taxidatan vieressä.

Lyhyesti kysymyksessä on tämä:

Taxidata on käytännössä ns. vanhat taksit. Taxidata on mainostanut, että mikään ei muuttunut berneröinnin seurauksena; mittarit toimivat ja hinnat ovat kaikilla samat. Tämän yhtiön autoille on annettu Viking Linen terminaalissa lähinnä sijaitseva kaista.

Villit taksit ovat toisella kaistalla ja asiakkaat joutuvat kulkemaan Taxidatan kaistan yli jotta pääsevät näihin autoihin.

Ilmeisesti sekä Taxidatan että villien taksien kuljettajat lähestyvät matkustajia jo terminaalin sisällä. Ulkopuolella kuskit huutavat toisilleen ja estävät toisiaan kulkemasta.
Osa järjestäytynyttä koulutettua koneistoa.