News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Homman suuri ja kaikenkattava kaupunki- ja liikennesuunnitteluketju

Started by Mika.H, 12.04.2013, 22:50:29

Previous topic - Next topic

kivimies

Quote from: no future on 11.11.2018, 11:44:02

En tiedä missä Eino on duunissa, mutta R-junahan menee 33 minuutissa Keravalta Helsinkiin. Ja alle tunnissa Pääsee Keravalta minne tahansa Helsingissä julkisilla. Vaikka pitäisi Rautatientorin kautta matkustaa.

Harva asuu aseman vieressä. Sinne pääsemiseen voi kulua helposti 10-20 minuuttia lisää.

Alarik

Quote
... pitää pysäköinnin vähentämistä ja hinnoittelua tehokkaana tapana vähentää autoliikennettä.

"Se on konkreettista. Kun oppii, ettei autolle ole paikkaa, niin ei sitten tule sillä."

Vaikka olisi 6tunnin liikennejumi, niin onhan se silti kivempaa autoilla, kuin raahautua vaikka kuinka "sujuvasti" vartissa julkisilla.

Isolle joukolle ihmisiä on nykyisin mitä suurin hupi vain ajella kaupunkiin katsomaan, kuinka ihan vit*sti veroja maksavat herrat kalliissa autoissa istuu puvuissaan siinä vieressä ruuhkassa ja niiltä menee hermot.

Sitä voi ihan vaan ajella ympäriinsä huviksi, katsomassa surkeaa liikennesuunnittelua etteipä ole yhtään p-paikkoja edes. Ja jos joku paikka joskus sattuu tyhjänä kohdalle, niin voi huviksi parkata siihen vaikkei ole tarvettakaan.

Mut hei, se on hyvä kun kaikki se ruuhkauttaa lisää tai vähentää p-paikkoja entisestään, mikä vähentää päästöjä ja vaikkei edes vähentäisi niin ainakin se on heltsinkin liikennesuunnittelun tavoite. Tää on parempaa näytelmää kuin teatterissa käymällä näkisi.

no future

Ei ole tullut pääkaupunkiseudulla vastaan isoa keskusta missä ei olisi parkkipaikkoja. Toki ne ovat maksullisia, ja etenkin Helsingin keskustassa vieläpä kalliita. Kävelemäänkin joutuu jopa satoja metrejä. Esimerkiksi uudessa Redissä tai Isossa Omenassa liityntäpysäköinti maksaa 2€/10 tuntia, Vantaalla se taitaa sisältyä matkakortin hintaan. Tosin ainakin Vehkalassa on tänä syksynä ollut pysäköintialueen lippuautomaatit huputettuna.

Alarik

Quote from: no future on 11.11.2018, 14:36:56
Ei ole tullut pääkaupunkiseudulla vastaan isoa keskusta missä ei olisi parkkipaikkoja...

Sitten kun ne liikennesuunnittelupomot tulee vanhoiksi, niin heheheeee, ne huomaa että kaikki pysäkit on kipeälle liian kaukana.

Kun puhe alkaa puuroutua ja käsi tärisee ettei pysty kirjottaa, niin ulkkiskuski ei tajuu mihin taksilla ajaa ja pääset aina sinne mihin et ollut menossa.

Ja kun sitä viedään ambulanssissa, niin sitä miettii letkuissa että miksei joku satana oo tehny kehäteitä ja liityntöjä sujuviksi. Sitä suututtaa niin että sydärin se siitä saa, uudestaan ja uudestaan.

Muthei hänenkin päästöt on sitten pienemmät ja Kiinassa ja Intiassa kohta paremmat tiet.

no future

Quote from: Alarik on 11.11.2018, 14:51:48
Quote from: no future on 11.11.2018, 14:36:56
Ei ole tullut pääkaupunkiseudulla vastaan isoa keskusta missä ei olisi parkkipaikkoja...

Sitten kun ne liikennesuunnittelupomot tulee vanhoiksi, niin heheheeee, ne huomaa että kaikki pysäkit on kipeälle liian kaukana.

Kun puhe alkaa puuroutua ja käsi tärisee ettei pysty kirjottaa, niin ulkkiskuski ei tajuu mihin taksilla ajaa ja pääset aina sinne mihin et ollut menossa.

Ja kun sitä viedään ambulanssissa, niin sitä miettii letkuissa että miksei joku satana oo tehny kehäteitä ja liityntöjä sujuviksi. Sitä suututtaa niin että sydärin se siitä saa, uudestaan ja uudestaan.

Muthei hänenkin päästöt on sitten pienemmät ja Kiinassa ja Intiassa kohta paremmat tiet.
Mihin nyt oikein vastasit?

Pääkaupunkiseudun tieverkkoahan on parannettu jatkuvasti, ja esimerkiksi kehä ykkönen toimii yllättävän sujuvasti nykyään. Samoin kolmonen. Mielenkiinnolla odotan myös Turunväylän levennyksen vaikutuksia. Kantakaupunkiin autolla eksyessä yleensä on tavoitteena päästä mahdollisimman pian autosta eroon. Mieluummin kyllä jättäisin sen jo jonnekin kauemmas parkkiin. Työasioissa 9/10 ei edes yritetä useammalla pakettiautolla tunkea kantakaupunkiin.

Faidros.

Kehät toimii kyllä, jos pyörii vain keskustan(kuka idiootti sinne edes haluaa) ympärillä, mutta sisään-/ulos liikenne on miinoitettu toimimattomilla valojärjestelyillä.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

guest14935

Hieno tuo teoria joukkoliikenteestä, eiliseltä markorepairsin videolta sitten se käytäntö:
https://www.youtube.com/watch?v=ox1hfdYWeAc
QuoteEn osannutkaan käyttää Suolahdessa joukkoliikennettä
Kaupunkia haukkuu mutta sama se on muuallakin.

snap

Kehä Ⅱ ei etene, koska joku saattaisi käyttää sitä, mutta Kehä Ⅳ:n osalta on Tuusulassa jotain elonmerkkejä:

https://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/719131-keha-ivn-rakentamishanke-etenee-suosittu-lentokoneiden-bongauskallio-louhitaan (10.11.2018)

QuoteKehä IV:n rakentamishanke etenee – suosittu lentokoneiden bongauskallio louhitaan matalaksi jättimäisessä jopa 20 vuotta kestävässä urakassa

Suosittu lentokoneiden bongauskallio Sammonmäki louhittaneen matalaksi Tuusulan Ruotsinkylässä jo pian. Kiviaines on määrä käyttää uuden kehätien eli Kehä IV:n rakentamisessa.

Keski-Uudenmaan ympäristökeskus puoltaa maa-aines- ja ympäristölupaa niitä hakeneille yhtiöille MH-Kivi Oy:lle ja Morenia Oy:lle.

Lemminkäisen kallioinakin tunnettu suosittu lentokoneiden seurantapaikka sijaitsee aivan Helsinki-Vantaan lentokentän pohjoispuolella, ja se on ollut pitkään monen uusmaalaisen suosima retkeily- ja näköalapaikka.

[..]

Kehätien rakentaminen voi alkaa nopeasti sen jälkeen kun Lemminkäisen kalliot on louhittu alas, lupapäätöksessä kerrotaan.

Kehä IV voidaan rakentaa jo lähitulevaisuudessa, vaikka kallion louhinta jatkuisi alueella, päätöksessä todetaan.

Kehä IV on Tuusulalle tärkeä tiehanke. Kunta tarvitsee tieyhteyttä Focus-yritysalueensa rakentamisessa ja Helsinki–Tallinna-tunnelin tavaraliikenteen terminaalin havittelemisessa.

[..]

Lisäys: Ilmeisesti Tuusulalaiset haluavat liikkua vielä senkin jälkeen kun Espoo-Vantaa-Helsinki -alueen vihervasemmisto lakkauttaa kaikki tiet alueeltaan. Tuusulan kunnanvaltuustossa vihervasemmiston osuus näyttäisi olevan noin 10%, joka on huomattavasti vähemmän kuin Vantaan 25%, Espoon 27% ja Helsingin huikeat 36%.

no future

Se on tietty kiva että Tuusulasta pääsee sujuvasti Keravalle ja vaikka Nurmijärvellekin, sittenkin kun Tuusulanväylä seisoo kroonisesti Kehä kolmosen pohjoispuolella.


Eino P. Keravalta

Quote from: Uuno Nuivanen on 12.11.2018, 17:22:29
Yritykset varmaan jossain vaiheessa huomaavat Tuusulan, Keravan ja Nurmijärven liikenteelliset edut.

Ainakin Sipooseen on noussut valtava logistiikkakeskus joitakin vuosia sitten, oliko nimeltään Bastukärr tai jotain. Samoin pohjoiseen naapuriin, Järvenpäähän on tullut Boogie-niminen yritysalue ja logistiikkakeskus, Suomen suurin Lidl-keskus valmistui sinne vastikään ja Svengin yritysaluetta parhaillaan rakennetaan pohjoiseen Järvenpäähän. Keravalla on Myllynummen teollisuusalue kasvussa, on isoa logistiikkakeskusta ja muuta yritystä, tilaa vielä on ja se täyttyy näköjään hiljalleen..

Rakastan Helsinkiä, mutta koska Helsinki tekee tahallista haittaa liikenteelle, rakentaa tuhansia asuntoja vuodessa kehitysmaalaisille, täyttää joka kolon tulevilla slummeilla ja vaikeuttaa ihmisten elämää viherpolitiikalla, on luultavaa, että moni helsinkiläinen muuttaa Vihtiin, Lohjalle, Nurmijärvelle, Tuusulaan, Järvenpäähän, Sipooseen, Pornaisiin ja Keravalle. Näissä paikoissa liikenne vielä sujuu ja omakotitalon saa kaksion hinnalla samalla, kun näissä paikoissa on paljon vähemmän perseilykulttuuria.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Nikolas

Quote from: Nikolas Ojala on 10.11.2018, 21:47:50

Melkeinpä väistämättä Helsingin autoliikenteen pilaaminen vie ajatuksia toisiin pohdintoihin: Miten Helsingin sisäiset poliittiset päätökset vaikuttavat Vihreän liiton menestykseen seuraavissa eduskuntavaaleissa?


Alkaa olla ketjun aiheesta sivussa, mutta tämä liittyy edellä esittämääni kysymykseen:
• Kunnas, Risto: "Tässä ei ole mitään järkeä" - Kaupunki pakotti koneet kylmään, lämmittää nyt tyhjää hallia Iltalehti, 2018-11-13.

Olipa kyseessä yksityinen autoilu tai yksityinen lentely, Helsingin nykyinen johto vihaa sellaista.

K.L.O

Nyt olisi tilaisuus tehdä ehdotuksia rahasäkin käyttämiseen.
Vaatii rekisteröitymisen eikä palvelussa saa vihapuhua.  :roll:

https://omastadi.hel.fi/pages/about

[tweet]1062973259115909120[/tweet]

Spämmään täältä noukittuja ehdotuksia palveluun maanantaina.


Uuno Nuivanen

QuoteMikä tekisi Helsingistä entistä hauskemman, viihtyisämmän tai maailman toimivamman?

Ehdotan miljoonaa äidinkielenopetukseen päättäjille.

Nikolas

Ehdotan että pienlentokoneiden omistajat voisivat vuokrata tyhjilleen jäänyttä lämmintä hangaaria. Hassuna pikku sivuvaikutuksena tämä olisi jopa Helsingille taloudellisesti edullista.

Nikolas

Ehdotan myös että ylimääräiset rahat voisi laittaa Helsingin liikenteen sujuvuuden parantamiseen, esimerkiksi autoliikenteen pullonkaulojen helpottamiseen Helsingin keskustassa ja ulosmenoväylillä. Esitetty rahasumma ei pitkälle riitä, mutta hyvä on aloittaa jostain.

Beef Supreme

Ehdottaisin toreille ja kauppakaduille lämmitettyjä kohtaamispaikkoja nuorille ja maahanmuuttajille. Malli voisi olla beduiibiteltasta. Lattialla tyynyjä ja patjoja, vesipiippuja ja Tummelia.

Ei liity liikenteeseen mutta läpi menisi että poksahti.

Uuno Nuivanen

QuoteAsiakkaat ovat kaikonneet kauppakeskus Redistä – yrittäjän mukaan tilanne on katastrofi ja konkurssi uhkaa

Syyskuussa Helsingin Kalasatamassa avatussa kauppakeskus Redissä ei ole ollut asiakkaita odotusten mukaisesti. Asiantuntijan mukaan tähän on syynsä.
...
– Viisi kauppakeskuksen yritystä on jo tehnyt konkurssin.
...
Aalto-yliopiston professori Pekka Mattila on ihmetellyt kauppakeskusten kiivasta rakentamistahtia. Mattilan mukaan on selvää, etteivät eurot riitä jokaiselle.

Redissä hän näkee kuitenkin kaksi erityisongelmaa.

Alueella asuvat ja työskentelevät ihmiset eivät ole vielä oppineet käyttämään uuden kauppakeskuksen palveluita. Redi ei ole tullut osaksi heidän arkirutiinejaan.

Tämän lisäksi ihmisillä ei ole syitä käydä siellä tarpeeksi usein. Harva tekee vaateostoksia useamman kerran viikossa.

– Yleensä päivittäistavarakauppa on se vanha ja paras käytäntö, jolla taataan, että kävijävirtaa riittää ja on syitä tulla uudelleen ja uudelleen, Mattila sanoo.

Ruokakauppoja Redissä kyllä on, mutta Mattilan mukaan se ei vielä riitä: tarvitaan hypermarketteja, joista ihminen kokee saavansa arkeensa kaiken tarpeellisen. Etenkin lapsiperheille tämä on tärkeää.
...
Ylipäätään Mattila peräänkuuluttaa konseptin perään – se on hänen mukaansa Redissä hukassa.

– Tällä hetkellä kaikki ovat oppineet, ettei sinne löydä sisään eikä ulos, ja sitten, että siellä ei ole isoja päivittäistavarakaupan liikkeitä.

Rediä on kritisoitu ankarasti siitä, että kauppakeskus on hyvin sokkeloinen ja varsinkin alkuvaiheessa riittävät opasteet puuttuivat.

Mutta tätä oli ilmeisesti haettukin.

Redin pääarkkitehti Pekka Helin kertoi Talouselämän haastattelussa (siirryt toiseen palveluun), että kauppakeskuksessa oli haluttu ottaa vaikutusta vanhoista italialaisista kaupungeista, kuten Venetsiasta ja Sienasta.

Mattila ei tätä ymmärrä. Hänen mukaansa ihmiset eivät halua tuntea oloaan hölmöksi.

– En ole koskaan kuullut ihmisestä, joka tulisi kauppakeskukseen kulkeakseen keskiaikaisen kaupungin sokkeloissa ja eksyisi sinne. ...

https://yle.fi/uutiset/3-10511940

Beef Supreme

Aah mä nauran. Kohta sitten kebulat, halalmarket ja rahansiirtofirmat tyhjiin tiloihin. Nojailijat karkottavat loputkin asiakkaat. Redi muutetaan suurmoskeijaksi.

Kauppakeskusten ainoa tenho on kattavuus ja avaruus. Redi on siis tuplahuti.

jmk

Jos suunnittelijalla nousee ns. neste päähän, niin että suunnittelussa lähdetään linjoille "ei kiinnosta mitä mieltä asiakkaat on, hyvä vaan jos eksyvät", niin on hyvä että asiakkaat äänestävät jaloillaan.

Kauppakeskuksen mittakaavassa tämmöiset tapahtuvat nopeammin, kaupungin mittakaavassa hitaammin.

Jorma M.

Aalto-yliopiston professori ei ole käynyt kouluja tarpeeksi.

Ei tajua, että a) mielisairaat neliövuokrat ja b) paikat täynnä metrolla puikkelehtivaa nuorisoa ja haittamatuja ja c) autoilijan helvetti.
Ei mee kauppiailla putkeen.

Pitäis proffan opiskella asioita. 
"On käynyt ilmi, että demokratia ja lehdistön vapaus ovat suurimpia niistä tyhjistä korulauseista, jotka milloinkaan ovat ihmismieltä sumentaneet".

Eino P. Keravalta

Ai Redi ei vedä jengiä?

No kiva.

Vuoden, parin kuluttua avataan Redistä pari kilsaa itään uusi Hertsi-kauppakeskus.

Tuskin sielläkään bisnestä tehdään kun ei isommassa Redissäkään. Ja laskukausikin on tulossa. Mutta onhan neekereille kivaa, lämmintä hengailualustaa, jee jee.  :)
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Saturnalia

Noita kauppakeskuksia alkaa olla vaan liikaa. Redi on aika ytimessä ja vähän sumpussa, ei sinne kukaan pohjoisesta, lännestä tai idästä päin autolla tule, heillä on oma keskus lähempänäkin Hertsikassa, Viikissä, jne. Redistä etelään taas ei asu mitään kauppakeskusjengiä, he tykkäävät käydä pienissä katupuodeissa.
Redi on alueella, jossa Vihreiden kannatus on yli 40%, ja punavihreiden yhteensä yli 70%. Kolme neljästä vastaankävelijästä on Redin ympäristössä sosialisti tai vihreä, tai molempia. Redin lähistöllä asuvat ihmiset ajavat viiden tonnin fillareilla, ovat vegaaneja, autottomia, asuvat kimppakämpissä, kommuuneissa, järjestävät katumiekkareita, maksavat tonnin eläinlääkärilaskun joka kuukausi, juovat kauramaitolattea ja järjestävät lähi sekä tilaruokarinkejä jotka kerääntyvät iltaisin parkkipaikoille retrojopoilla noutamaan ruokansa keräilyvuorossa olevan tavarasähköfillarin kontista tai 60-luvun Kleinbussin takaosasta, kangaskassilla.

Redin suunnittelija, tervetuloa Kallioon, Fisulaan, Kurviin, Hesarille, Vallilaan. Kelle meinasit myydä luxustuotteita? Nämä ihmiset ostavat kledjunsa Uffista ja vintagepuodeista, vaikka fyrkkaa olisi uuteenkin. Isolla ruokamarketilla olisi pienet mahdollisuudet, jos sieltä löytyy hyvin kattava vegaaniosasto.

KJ

Torniosta Ouluun päin on ehkä maailman sekaisin tietyömaa 140 km:n matkalla. Nopeudet ovat kaikkea 30:n ja satasen väliltä. Osa nopeusrajoituskylteistä on eksoottisessa 45 asteen kulmassa, osa on puolittain kaatunut, välillä niitä on kaksi peräkkäin eri nopeuksille.

Nopeusrajoitukset vaihtuvat pahimmillaan muutaman sadan metrin välein. Pongasin matkalta jopa neljä duunaria, jotka näyttivät touhukkailta, mutta muutoin tietyömaa oli lähinnä sitä, että tien viereen oli pantu kumisia varoitustötsiä ja nopeusrajoitus laskettu 50:een.
What would Gösta Sundqvist do?

jka

Kauppakeskukset elää autoilevista asiakkaista. Kauppakeskus on täydellinen konsepti autoilevalle. Kaikille muille se on taas kaikista huonoin vahtoehto. Metrolla ensin kauppakeskukseen, kanna tavarat takaisin metroon ja kotiin. Keräät kaikista vaihtoehdoista ne huonoimmat. Varsinkin nykyisillä räntäsateilla jota Suomessa on puolet koko vuodesta tuossa ei ole mitään järkeä verrattuna vaihtoehtoon autolla parkkihallin, kamat autoon ja kotiin. Ei tarvitse odotella joukkoliikennettä eikä kävellä räntäsateessa.

Tähän voisikin kysyä että mitkä on enää ne hyvät puolet asua vaikkapa Helsingin keskustassa? Palvelut on paskemmat Mannerheimintiellä kuin meikäläisellä Espoossa ja kokoajan näköjään huononeee. Helsingin ytimessä ei ole enää kuin "ravintoiloita". Sensijaan kauppakeskuksia tulee kuin sieniä sateella joista paskemmat näköjään ei pärjää edes "ytimessä". Jos on työpaikka missä tahansa kehän varessa ja asunto siinä lähettyvillä niin palvelutkin on oikeasti parempia kuin missään Helsingin keskustassa. Puhumattakaan tyomatka-ajoista. Työmatka-ajat on jo nyt Helsingin keskustassa asuvilla pidempiä kuin vähän syrjemällä asuvilla. Nyt alkaa olla myös palvelut paskempia. Eli missä järki maksaa korkeampia neliöhintoja?

guest15036


Eino P. Keravalta

Quote from: Pamfletti on 17.11.2018, 19:33:16
Ensi vuonna Pasilassa aukeaa vielä Rediäkin isompi Tripla-kauppakeskus.

No, jollei sinne(kään) riitä asiakkaita, niin aina voidaan tilata keharimaista satatuhatta tai miljoona kelaperäistä neemua asiakkaiksi, niitä kyllä riittää.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

guest15036

Näiden uusien kauppakeskuksien lisäksi myös näitä vanhoja on remontoitu ja laajennettu esim. länsimetron varrella. Minä ihan aidosti ihmettelen, että miten näihin pk-seudun kaikkiin kauppakeskuksiin riittää tarpeeksi maksukykyistä asiakaskuntaa vuodesta toiseen. Kaikissa on kuitenkin samat geneeriset halpavaateketjut ja pikaruokapaikat.

Uuno Nuivanen

Lisäksi viimeisiä ostovoimaisia asiakkaita alkavat olla Kelan ulkomaalaiset lempilapset. Muut ovat työttömiä tai verotettu kuiviin.

Eino P. Keravalta

Quote from: Uuno Nuivanen on 17.11.2018, 20:05:48
Lisäksi viimeisiä ostovoimaisia asiakkaita alkavat olla Kelan ulkomaalaiset lempilapset. Muut ovat työttömiä tai verotettu kuiviin.

Juuri oli uutinen, että keskiluokan on maksettava halvastakin autoilusta noin 450 euroa kuukaudessa. Ja auto on valtaosalle ihmisistä aivan pakollinen. Kun siihen laskee lisäksi asumiskulut, noin tonni kuukaudessa ja ruuan, useita satasia henkilöä kohden, niin ei siinä sen jälkeen olekaan varaa kuin ostaa Kiinassa tehty muovinen seksinukke, jolla ei ole takuuta.

Ja sitten ihmetellään, että syntyvyyskin on laskussa..

HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.