News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Homman suuri ja kaikenkattava kaupunki- ja liikennesuunnitteluketju

Started by Mika.H, 12.04.2013, 22:50:29

Previous topic - Next topic

guest14935

Vielä käy väkeä töissä eli lisää veroja tarvitaan:
https://www.is.fi/autot/art-2000005891028.html
QuoteSuunnitelma: Joukkoliikenteen lippujen hintaa aiotaan alentaa uudella keinolla – maksajaksi suomalaiset autoilijat
QuoteHelsingin seudulle valmistellaan parhaillaan pitkälle tulevaisuuteen tähtäävää MAL 2019 -suunnitelmaa, joka kattaa maankäytön, asumisen ja liikenteen.
Liikenteen osalta kyseisen suunnitelman keskeinen tavoite on liikenteen tuottamien päästöjen puolittaminen vuoteen 2030 mennessä.
https://www.hsl.fi/mal/mal-2019

l'uomo normale

QuoteKORKEIN hallinto-oikeus on tyrmännyt Helsingin suunnitelmat muuttaa Länsiväylä, Turunväylä, Hämeenlinnanväylä sekä Lahdenväylä niin sanotuiksi kaupunkibulevardeiksi eli pääkaduiksi. Korkein hallinto-oikeus julkisti päätöksensä tänään torstaina.

Helsingin kaupunki oli valittanut Helsingin hallinto-oikeuden päätöksestä, joka koski kaupungin uudesta yleiskaavasta tehtyjä valituksia. Hallinto-oikeuden mielestä neljää kaupunkibulevardia ei voi rakentaa. KHO piti päätöksen voimassa tältä osin.

KHO PERUSTELEE päätöstään sillä, että moottoriväylien muuttamiseksi kaupunkibulevardeiksi ei ole osoitettu riittäviä perusteita.

Lisäksi on epävarmaa, miten väylien bulevardisointi vaikuttaisi teiden toimivuuteen siinä tapauksessa, että ajoneuvoruuhkien lieventämiseksi tarkoitetut toimenpiteet kuten vahva joukkoliikenne ja ruuhkamaksut jäisivät toteutumatta. KHO huomauttaa päätöksessään, että yleiskaavaan ei sisälly pakottavia merkintöjä esimerkiksi raideyhteyksien toteuttamiseksi samalla kun kaupunkibulevardit toteutettaisiin.....[..lisää linkin kautta, jos lukuoikeudet]

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005892274.html?utm_campaign=tf-HS&utm_term=1&utm_source=tf-other&share=0188f49035639c0c27de4e096b8f6eac

Pääsin artikkeliin Ilta-Sanomien nettisivujen kautta, muutaman ilmaisjutun cookiekohtaisesta kiintiöstä riippumatta.

Vihdintie jäänee tukkimatta, toistaiseksi.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

guest14935

Quote from: l'uomo normale on 08.11.2018, 13:17:37
Vihdintie jäänee tukkimatta, toistaiseksi.
Edellisen viestin suunnitelmaan saattavat liittyä kho:n esittämät joukkoliikenteet.
Jospa oli ihan tilattu tuomio jotta pääsevät niihin löytään hyviä tovereita rakentelemaan.

Eino P. Keravalta

Minulla ei nyt valitettavasti ole tarjota tähän linkkiä, kun näin vain muutaman rivin jostain ilmaisjakelulehdestä enkä parilla google-haulla löytänyt uutista.

Kuitenkin ymmärtääkseni on siten, että Kehä Kakkonen ei saa odotettua jatkoa. Asiaan liittyen oli joku - ilmeisesti virkamies - lausunut siihen tapaan, että 'jos rakennamme sen tien niin sehän täyttyy autoista'.

No jumalauta, eikö se ole juuri tien tarkoitus, että autot ajavat siinä ja jos siinä on paljon autoja, eikö se tarkoita, että tielle on suuri tarve?

Ei suomalaisen kommunistivirkamiehen mielestä.

Sillä kommunisti ajattelee perse edellä.

Kommunisti ajattelee, että ihmisellä ei ole mitään sisäisesti, itsestään lähtöisiä ajatuksia, tarpeita, tunteita tai funktioita, vaan että ainoastaan ulkoiset vaikutteet saavat ihmisen käyttäytymään, kuten hän nyt sitten käyttäytyy.

Esimerkkinä alkoholipolitiikka: kommunisti viranhaltija ajattelee, että jos marketista saa vodkaa, perheenäiti jättääkin maksalaatikon ostamatta ja ostaa sen sijaan pullon vodkaa ja makaa sitten sammuneena keittiön lattialla kun mies tulee töistä kotiin.

Kommunisti ei ymmärrä, että ihminen juo, jos haluaa juoda eikä juo, jos ei halua juoda, vaikka saisi ilmaiseksi.

Samalla tavalla tieliikenteestä päättävä kommunisti luulee, että kellään ei ole tarvetta ajaa henkilöautolla, mutta jos tie rakennetaan, niin heti kuin tien pakottamana ihmiset ostavat autot ja alkavat ajaa kuin piruuttaan tiellä ihan virkamiehen kiusaksi.

Kommunisti luulee, että jos jonnekin rakennetaan tie, niin pian sitä tietä tulee polkupyörällä katsomaan joku paikallinen Pertti, joka tuumaa: 'hitsi, siinähän on tie. Mä jätän tän fillarin tähän paskaojaan ja kävelen tohon autokauppaan ja ostan auton. Sit mä ajan tätä tietä edestakaisin sillä autolla koska tie'.

Mutta eihän se näin mene.

Kommunisti luulee, että ihmiset ostavat kalliita autoja ja ajavat niillä ihan vain piruuttaan ja huvikseen. Kommunisti ei kykene ymmärtämään, että autoja ostetaan siksi, että miljoonien suomalaisten on pakko ajaa autolla, koska autolle ei ole vaihtoehtoa eikä sellaista tule.

Ei autoliikenne lisäänny siksi, että tehdään jokin kätevä tielinjaus. Päinvastoin, teiden rakentaminen vähentää autoliikennettä, koska mitä enemmän teitä on, sitä lyhyempää ja ruuhkattomampaa reittiä autolla pääsee haluamaansa paikkaan.

Sen sijaan kommunistivirkamies haluaa vähentää teitä, alentaa nopeusrajoituksia, kaventaa teitä, tehdä niille töyssyjä ja hävittää parkkipaikat. Kommunisti luulee, että näillä opeilla ihmiset luopuvat autoista ja alkavat käyttää bussia ja pyöräillä. Todellisuudessa ihmiset jatkavat autolla ajamista, koska heillä ei ole muuta vaihtoehtoa, mutta kommunistin liikenneratkaisujen vuoksi autoilija joutuu istumaan ruuhkissa ja kiertämään kaupunkia parkkipaikkaa etsimässä. Tämä kaikki saastuttaa, maksaa rahaa ja on muusta elämästä pois.

Vähimmillä saasteilla päästään, kun autoliikenteestä tehdään nopeaa ja sujuvaa, parkkipaikkoja lisätään ja teitä rakennetaan enemmän purkamaan ruuhkia ja pullonkauloja.

Ja jonkinmoinen paradoksi on siinäkin, että kommunistivirkamiesten suuruudenhulluissa unelmissa Helsingistä, Espoosta ja Vantaasta pitää rakentaa joku helvetin metropoli ja pelkästään Helsinkiin rakennetaan vuosittain ainakin 7 000 asuntoa, mutta samaan aikaan ei tajuta, että noiden ihmisten pitää liikkuakin paikasta toiseen eivätkä kaikki todellakaan voi pyöräillä läpi vuoden tai käyttää bussia. Pitää siis rakentaa lisää maanteitä ja parkkipaikkoja, leventää katuja ja poistaa autoliikenteen esteitä.

Jos Espoon ja Helsingin kommunistivirkamiehet eivät halua kaupunkiin lisää autoja, heidän pitäisi tajuta, että kaupunkiin ei sitten saa myöntää rakennuslupaa enää ainoallekaan talolle.

Mutta vielä mitä: pääkaupunkiseudulle haalitaan jatkuvasti väkeä lisää aina Somaliaa myöden!

Kirotut kommunistit!

HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Nikolas

Quote from: Eino P. Keravalta on 10.11.2018, 14:46:00

Kuitenkin ymmärtääkseni on siten, että Kehä Kakkonen ei saa odotettua jatkoa. Asiaan liittyen oli joku - ilmeisesti virkamies - lausunut siihen tapaan, että 'jos rakennamme sen tien niin sehän täyttyy autoista'.


Siis joo, autoilijathan menevät ihan silkkaa piruuttaan sinne tielle köröttelemään ja kuluttamaan kaunista mustaa päällystettä, kuin sanoakseen virkamiehelle: "Sulla oli tässä uusi komea tienpätkä, mutta nyt me ajetaan tässä, oho ruuhka, tööt tööt."  :roll:

Uuno Nuivanen

Helsinkiläisen liikennesuunnittelijan märkä uni on se, että tietä ei ole ollenkaan, mutta jos on, sen tulee olla tyhjä kuin pohjoiskorealaisessa kaupungissa.

MW

Sitten kommunisti ajaa taxilla lentokentälle, hyppää koneeseen ja lentää puolityhjällä jumbojetillä toiselle puolelle maapalloa tärkeään kokoukseen.

Jossa keskustellaan liikenteen aiheuttamien päästöjen vähentämisestä.

guest15036

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005891793.html

QuoteAjoiko aika kehäteiden ohi? Kehä II ei olekaan saamassa jatkoa: "Jos rakennamme teitä, niin ne täyttyvät autoista"

Kehä II:lle ei haluta jatkoa, koska halutaan vähentää liikenteen päästöjä.

Kehä II:n jatke ollaan nyt kuoppaamassa lopullisesti. Kehän jatkamiselle ei löydy enää varausta pääkaupunkiseudun tuoreista maankäyttösuunnitelmista eli maakuntakaavan luonnoksesta tai vuoden 2019 asumista, maankäyttöä ja liikennettä koskevasta mal-suunnitelmasta.

Espoossa tievarauksen poistamista ei ole otettu avosylin vastaan.

"Emme ole tästä iloisia", sanoo Espoon liikennesuunnittelupäällikkö Markku Antinoja. "Se [Kehä II:n jatke] tasoittaisi liikennevirtoja muilta kehäteiltä."

(...)

"Mal-suunnitelman tavoitteena ovat seudun kasvun ohella päästövähennykset. Se [Kehä II:n jatke] veisi kehitystä väärään suuntaan", Puntanen sanoo.

"Tiedämme historian perusteella, että jos rakennamme autoliikenteelle teitä, niin ne täyttyvät autoista. Eli jos haluaa vähentää päästöjä, ei kannata rakentaa teitä."

Antinojan mukaan autoliikenteen ruuhkat lisääntyvät vääjäämättä.

"Tiethän ruuhkautuvat joka tapauksessa, jätetään ne rakentamatta tai ei."

Espoon kauhukuvissa ruuhkat tulevat kasvamaan nimenomaan kehäteillä.

Antinoja pitää pysäköinnin vähentämistä ja hinnoittelua tehokkaana tapana vähentää autoliikennettä.

"Se on konkreettista. Kun oppii, ettei autolle ole paikkaa, niin ei sitten tule sillä."

(...)

Toinen vaihtoehto onkin korvata suunniteltu kehätie kadulla.

"Joudumme joka tapauksessa rakentamaan teitä, vaikka se ehkä onkin ilmastolle haitallista. Ihmisten pitää päästä liikkumaan, eikä joka paikkaan voi mennä joukkoliikenteellä."

Eino P. Keravalta

QuoteAntinoja pitää pysäköinnin vähentämistä ja hinnoittelua tehokkaana tapana vähentää autoliikennettä.

"Se on konkreettista. Kun oppii, ettei autolle ole paikkaa, niin ei sitten tule sillä."

Joo, sitten ei tule sillä.

Mutta sitten ei tule enää millään muullakaan.

Mä ajan Helsinkiin autolla töihin ja jos kävisi niin, että autolle ei enää olekaan paikkaa, niin pitäisi sitten vain ottaa lopputili ja jäädä työttömäksi. On nimittäin niin, että julkiset eivät ole vaihtoehto, koska niitä käyttämällä työmatka käy kolme kertaa pidemmäksi kuluttaen päivästä jopa kolme tuntia yhteensä. Lisäksi kustannukset kolminkertaistuisivat. Sellainen ei yksinkertaisesti ole mahdollista. Parempi vain luovuttaa ja antaa yhteiskunnan elättää.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Uuno Nuivanen

Quote"Tiedämme historian perusteella, että jos rakennamme autoliikenteelle teitä, niin ne täyttyvät autoista. Eli jos haluaa vähentää päästöjä, ei kannata rakentaa teitä."

Antinojan mukaan autoliikenteen ruuhkat lisääntyvät vääjäämättä.

"Tiethän ruuhkautuvat joka tapauksessa, jätetään ne rakentamatta tai ei."

Todellinen superlahjakkuus liikennesuunnittelupäällikkönä. Onnea Espoo!   :facepalm:

e: Vai oliko lainauksen kohde tuo Puntasen pölvästi? Hieman epäselvää.

MW

Hmph. Komian tien rakensimme, ja sitten tulivat sinne autoineen. Epää.

Mutta onkos Antinoja miettinyt, että jos ei olisi ihmisiä, ei olisi niiden liikkumista, eikä päästöjä? Aktion T4... mutta sitä odotellessa toki haalitaan maailma kylään.

Eino P. Keravalta

Toisaalta, eipä sekään auta, että kaikki maantiet lakkautettaisiin kommunistisen raideliikenneunelman tieltä.

Sillä sitten joka talon edessä olisi koko parkkipaikka täynnä Land Rover Defendereitä, Toyota Land Cruisereita ja Suzuki Jimnyjä. Niillä sitten ajettaisiin töihin ja päiväkotiin ojia ja metsäpolkuja pitkin.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Eino P. Keravalta

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/45d01cfd-6702-4091-835c-0034adf6eba5_oa.shtml

Näköjään Iltalehdessäkin luetaan Hommaa. Nyt tuo älytön möläytys siitä, että teitä ei kannata rakentaa kun niille kuitenkin tulee autoja on jo uutinen sielläkin.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Maija Poppanen

Ihmisen elämänlaadun tärkeyttä korostetaan nykyään kovasti - kunhan se syntyy sallitulla tavalla. Oma auto ja sen käyttäminen ei tosiankaan kuulu niihin, vaikka se tottavie voi tuottaa elämänlaatua - ja lisää "elinaikaakin".

Me hommattiin auto kai suunnilleen viidentoista vuoden jälkeen toverin työmatkan helpottamiseksi. Ei se mikään tolkuton ollut julkisillakaan: tunnin suuntaansa - jos bussit olivat aikataulussa. Toisaalta - omalla autolla vartti. Auto siis tuottaa päivässä 1,5 h lisää elämää. Kuukaudessa 45 h. Vuodessa 540 h... aikaa pois ruuhkaisesta - eltaantuneen persereiän ja hien ja märän villan hajuisesta julkisesta kulkuneuvosta.

guest15036

https://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-2000005894609.html

QuotePääkirjoitus    |   Pääkirjoitus

Kokonaisuuksien hallinta ja ajoitus pettävät Helsingissä

Korkeimman hallinto-oikeuden päätös Helsingin yleiskaavasta keskittyi yksittäisiin linjauksiin mutta moittii samalla Helsingin yhteistyö- ja suunnittelukykyä.

(...)

Vaikka oikeus tyrmäsikin yksittäisiä – tosin isoja – linjauksia, kritiikki kohdistui yleisemmin muun muassa siihen, että Helsinki tekee yksittäisenä kuntana päätöksiä ottamatta huomioon niiden vaikutuksia kuntarajojen yli. Jos pääkaupunki ja ainoa suomalainen suurkaupunki aikoo pienentää sisääntuloväyliensä kapasiteettia, se ei ole vain Helsingin asia.

Pääkaupunkiseudun vaikeudet tehdä yhteistyötä eivät ole syntyneet tietenkään ainoastaan Helsingin tekemisistä ja puutteista. Oikeuden päätöksen voi lukea vaikka siten, että olipa vika kenessä tai missä tahansa, aiotun kaltaisia yksipuolisia linjauksia ei voi tällaisissa asioissa tehdä.

Kritiikki kohdistuu myös kyvyttömyyteen hallita kokonaisuuksia ja ajoitusta. Kun Kruunuvuorenrantaa alettiin rakentaa, suunnittelijoille tuntui tulevan vasta jälkikäteen mieleen pohtia, miten sieltä päästään pois. Sitten pohdittiin lauttoja, hissejä, siltoja ja metron kapasiteetin riittävyyttä.

Jätkäsaari joutui sumppuun, kun rakentamisen ollessa pitkällä ja asukasmäärän kasvaessa alkoi valjeta, että Tallinnan-lautoissa kulkevat rekat ja muu kasvava satamaliikenne tukkivat liikenteen alueelle ja alueelta pois eikä liikennettä väljentäviä ratkaisuja ollut tehty ajoissa.

(...)

l'uomo normale

Kun Helsingin kantakaupungin katujen varsille tehdään strategisiin paikkoihin pyöräilybulevardit katujen oheen, käy autoilu lopulta niin hankalaksi, että sisääntuloliikenne vähenee ja  Vihdintien ja vastaavien kaventamishankkeet voidaan toteuttaa liikennevirtojen vähenemisen perusteella.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

JoKaGO

Ehdotan, että ketjun nimi muutetaan Helsingin ja pääkaupunkiseudun liikennesujnnitteluketjuksi.
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Eino P. Keravalta

Quote from: JoKaGO on 10.11.2018, 21:16:11
Ehdotan, että ketjun nimi muutetaan Helsingin ja pääkaupunkiseudun liikennesujnnitteluketjuksi.

No saahan täällä kirjoittaa vaikka Pihtiputaan liikenteestä.

Mutta Helsinki nousee usein esiin, koska siellä Vihreä hölmöys tulee tavallisesti ensimmäisenä esiin ja muu maa seuraa sitten perässä - siksi Stadia on syytä pitää silmällä.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Paju

Quote from: Lyyti on 10.11.2018, 20:26:09
Arvelin eräässä toisessa (?) ketjussa että helsingin keskustasta ollaan tekemässä autotonta. Tältä tosiaan näyttää. Einon kaltaisten tapauksessa tilanne näyttää myös siltä että järkevämpää on vilkuilla töitä muualta, jos tuollainen toteutuu. Ellei samalla ole näköpiirissä että työpaikka siirtyisi pois.

Luulen että näiden kuplalaisten logiikka menee jotenkin niin, että kaupungin houkuttelevuus (hirmu kalliinakin) asuinalueena taataan sillä ettei muualta (**ttu järkevänhintaisista asunnoista) tulla sinne autolla töihin. Protektionismia joka tehdään kiusaamalla muualla asuvia. Ainakin tällaisen ajatuskulun voisi looginen ajattelija käydä läpi. Logiikka rakentuisi kovasti olettamalle, että keskustasijainti on välttämätön työnantajayritykselle imago tms syistä.

Jostain syystä päättäjiltä unohtuu, että keskustasta on ihan yhtä pitkä matka muualle kuin muualta keskustaan.

Harva pystyy rakentamaan elämän siten, että kaikki - työpaikka, isompi ruokakauppa, omat ja perheen harrastukset, sukulaiset ja ystävät sekä kesämökki - on kävelymatkan päässä tai helposti saavutettavissa julkisilla. Edes Helsingin kantakaupungissa.

Onhan autonvuokraamoja ja erilaisia kimppa-autovirityksiä, mutta niiden käyttö edellyttää jo suurempaa suunnitelmallisuutta sekä auton noutoa ja palauttamista. Suosin kyllä julkisia, jos matkanteko on kohtuullisella vaivalla ja kohtuullisessa ajassa mahdollista. Näin ei usein kuitenkaan ole.

JoKaGO

Quote from: Eino P. Keravalta on 10.11.2018, 21:26:45
Quote from: JoKaGO on 10.11.2018, 21:16:11
Ehdotan, että ketjun nimi muutetaan Helsingin ja pääkaupunkiseudun liikennesujnnitteluketjuksi.

No saahan täällä kirjoittaa vaikka Pihtiputaan liikenteestä.

Mutta Helsinki nousee usein esiin, koska siellä Vihreä hölmöys tulee tavallisesti ensimmäisenä esiin ja muu maa seuraa sitten perässä - siksi Stadia on syytä pitää silmällä.

Meitä Kehä kolmosen ulkopuolella vit... siis olemme yliherkkiä tällaiselle susirajan sisäpuolisten asioiden nimeämiselle noin suurieleisesti kuin "suuri ja kaikenkattava kaupunki- ja liikennesuunnitteluketju". Nimetään se rehellisyyden nimissä Helsinki-suunnitteluketjuksi tjsp.

No, ainakin minua vit...  ;)
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Nikolas

Quote from: Eino P. Keravalta on 10.11.2018, 21:26:45

Mutta Helsinki nousee usein esiin, koska siellä Vihreä hölmöys tulee tavallisesti ensimmäisenä esiin ja muu maa seuraa sitten perässä - siksi Stadia on syytä pitää silmällä.


Melkeinpä väistämättä Helsingin autoliikenteen pilaaminen vie ajatuksia toisiin pohdintoihin: Miten Helsingin sisäiset poliittiset päätökset vaikuttavat Vihreän liiton menestykseen seuraavissa eduskuntavaaleissa?

Tällä hetkellä Vihreillä on 15 kansanedustajaa, joista 8 Helsingin ja Uudenmaan vaalipiireistä:

Helsinki

  • Outi Alanko-Kahiluoto
  • Pekka Haavisto
  • Emma Kari
  • Antero Vartia
  • Ozan Yanar
Uusimaa

  • Johanna Karimäki
  • Jyrki Kasvi
  • Jani Toivola
On mielenkiintoista nähdä, kuinka pääkaupunkiseudun äänestäjät kiittävät puoluetta sen ponnisteluista liikennepolitiikassa.

-PPT-

No, kyllähän siitä Tampereen ratikastakin voi heittää juttua miten se on hukkainvestointi ja tuhonnut Tampereen keskustan. Ainakin siltä näytti kun viimeksi Tampereella kävin että ratikkatyömaa hallitsee katukuvaa.

Paikallisten kanssa asiasta juteltuani oli helppo tulla johtopäätökseen että ratikkaa kukaan ei halunnut ja se maksaa liikaa mutta silti se piti vaan saada.

Jepulis

Toivoisin, että Viron matkustajaliikenne ohjattaisiin Tsadin ohi joko lännen tai idän puolelle liiketoimintaa halajavaan kaupunkiin, jonne uusi järki-ihmisten satama. Ja miksei samantien vaikka uusi pääkaupunki.

Minkä hemmetin takia suomalaisen on Viroon päästäkseen kuljettava Tsadin läpi? Eihän edes tsadin asukkaat sitä halua ja nyt siihen kulutetaan tunteja pakoputki usvaa sauhuten sen neekerimaan rajalta satamaan. Taas viimeksikin kun oli pakko käydä työn puolesta reissussa, niin kuten arvasin jo ennalta, tervetuloruuhka takaisin Suomeen tullessa otti keskellä yötäkin puolitoistatuntia.

On kenelle tahansa silmät auki reitin ajaneelle selvää, että se ruuhka on suunniteltu ruuhkaksi. Ei missään muualla koko maailmassa noin vähäisillä liikennemäärillä noin lyhyillä väleillä aikaansaada samanlaista sotkua enää puolenyön aikaan kun satamaan tulee niinkin 'paljon,' kuin se määrä autoja, mitä 1 puolityhjä lautta vetää.   
Vihapuhe on parempi kuin lässytetty valhe.

reijjokoskela

Miksi vain Viron liikenne siirrettävä? Ei se Ahvenanmaan ja Tukholman liikennekään helpota Helsingin ruuhkia.

Jätkäsaareen rakennettiin juuri kallis matkustajaterminaali, joten en usko että kukaan päättäjä myöntää, että tuli tehtyä virhe ja matkustajat pitää siirtää muualle.

no future

Nykyisen kehä kakkosenhan piti vähentää liikenneruuhkia aikanaan, mutta nyt se itsessään on täysin tukossa etenkin iltapäiväruuhkan aikaan. Sen sijaan ykkönen ja kolmonen ovat ainakin viime aikoina vetäneet yllättävänkin hyvin.

Parkkipaikkojahan kaikissa isoissa solmukohdissa riittäisi edelleen, mutta hintojen vuoksi esimerkiksi Helsingin keskustan hallit ovat järjestäen puolityhjiä. Samaan aikaan ihmiset pyörivät edestakaisin etsien sitä yhtä mahdollista vapaata kadunvarsipaikkaa, ruuhkauttaen liikennettä entisestään.

En tiedä missä Eino on duunissa, mutta R-junahan menee 33 minuutissa Keravalta Helsinkiin. Ja alle tunnissa Pääsee Keravalta minne tahansa Helsingissä julkisilla. Vaikka pitäisi Rautatientorin kautta matkustaa.

Siili

Quote from: no future on 11.11.2018, 11:44:02
Nykyisen kehä kakkosenhan piti vähentää liikenneruuhkia aikanaan, mutta nyt se itsessään on täysin tukossa etenkin iltapäiväruuhkan aikaan. Sen sijaan ykkönen ja kolmonen ovat ainakin viime aikoina

En oikein ymmärrä, miksi kaksi Helsingin läntisintä ulosmenotietä yhdistävää tietä kutsutaan kehäväyläksi.

no future

Quote from: Siili on 11.11.2018, 12:02:57
Quote from: no future on 11.11.2018, 11:44:02
Nykyisen kehä kakkosenhan piti vähentää liikenneruuhkia aikanaan, mutta nyt se itsessään on täysin tukossa etenkin iltapäiväruuhkan aikaan. Sen sijaan ykkönen ja kolmonen ovat ainakin viime aikoina

En oikein ymmärrä, miksi kaksi Helsingin läntisintä ulosmenotietä yhdistävää tietä kutsutaan kehäväyläksi.
Ei ymmärrä kukaan muukaan,  mutta se nimi sille on annettu ja  vakiintunut. Kai siihen olettamuksena liittyy alkuperäinen linjaus mahdollisesta jatkosta. Onhan kehä  neljästäkin aika ajoin puhuttu, en sitten tiedä kuinka lähellä toteutumista se on ikinä ollut.

guest14935

Quote from: Siili on 11.11.2018, 12:02:57

En oikein ymmärrä, miksi kaksi Helsingin läntisintä ulosmenotietä yhdistävää tietä kutsutaan kehäväyläksi.
Olisko muualla pyöryläisiä niin eivät kehtaa kutsua kaariksi?

Paju

Quote from: no future on 11.11.2018, 11:44:02
En tiedä missä Eino on duunissa, mutta R-junahan menee 33 minuutissa Keravalta Helsinkiin. Ja alle tunnissa Pääsee Keravalta minne tahansa Helsingissä julkisilla. Vaikka pitäisi Rautatientorin kautta matkustaa.

En tiedä Einosta, mutta ihmettelen kyllä väitettä, että esimerkissäsi annetussa 27 minuutissa ehtisi Rautatieasemalta minne päin Helsinkiä tahansa. Ja vielä ruuhka-aikana.

Jo pelkkään matka-aikaan esimerkiksi Viikkiin menee kauemmin, Ruskeasuo on siinä ja siinä. Jos pidemmälle pitäisi ehtiä, tunti ei riitä.

Kun lisätään vielä matka kotoa asemalle mahdollisine vaihtoineen ja Helsingissä taas siirtyminen asemalta vaihtoyhteyden pysäkille sekä kulkuneuvon odottaminen, tunti matkaan on todella lyhyt aika.

no future

No Ruskeasuo alkaa tosiaan olla liikenteellisesti ajansuhteen hankalimmassa paikassa, silti reittiopas lupaa sinne 45-57 min aikoja. Viikkiin mennessähän ei tietenkään kannata Rautatieaseman kautta kiertää. Ja aika harvaan muuhunkaan osoitteeseen.