News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Homman suuri ja kaikenkattava kaupunki- ja liikennesuunnitteluketju

Started by Mika.H, 12.04.2013, 22:50:29

Previous topic - Next topic

Alarik

Quote from: no future on 14.09.2018, 09:14:30
Tuohon muuhun Alarikin  viestiin, niin meinaat että helsinkiläiset lähtisivät suurin joukoin vaeltamaan ja valloittamaan Tuusulaa tai Nurmijärveä ulosmenoteitä pitkin vaeltaen? Miksi? Ja missä nähtävissä olevassa tulevaisuudessa?

Ei tokikaan, selitinkö noin huonosti?
Siis pääsyä ulos Helsingistä on hankaloitettava ja tarvittaessa on voitava katkaista kulku kokonaan. Vain silloin roihahtanut yleinen riehunta ja väkivalta ja varastelu on rajattavissa sinne kulloisellekin tapahtumapaikalleen slummiutuneelle alueelle. Tulevaisuuden suunta ja aikataulu taas riippuu vaikkapa kyvystä rajoittaa ja valikoida maahanmuuttoa, sekä kyvystä nostaa kantisväestön syntyvyyttä nykytilanteesta - mikä ei nyt hyvältä näytä EU-sekoiluineen ja yhä laskevine syntyvyyksineen.

no future

Juu, okei. Ootko milloin viimeksi käynyt tuolla slummiutuneessa pääkaupungissamme? Siellä voi suorastaan tuntea ilmassa leijuvan koska tahansa puhkeavan yleisen riehunnan, väkivallan ja varastelun.

Ihan kohta se alkaa, ihan kohta...

Alarik

Quote from: no future on 14.09.2018, 14:00:42
Juu, okei. Ootko milloin viimeksi käynyt tuolla slummiutuneessa pääkaupungissamme?...

Ihan kohta se alkaa, ihan kohta...

Havaitsenko pientä vähättelyä riviväleissä? Entä riittääkö käymiseksi se että asuin kehä1n sisällä? Ei varmaan silloin, kun on vääränlainen kokemusnäkemys. Ja nyt voi sanoa että kyllä kannatti muuttaa vaikka epäröinkin silloin, ja en muuttanutkaan pois liikennejärjestelyjen takia.

Muistetaanpa: Eihän pelottelusta huolimatta lopulta maaseudun pikkukunnistakaan väki yhtään vähentynyt, eikä kyläkaupatkaan sittenkään loppuneet. Turhaa pelottelua. Uhkakuvia kaikki vaan. Ainahan ne on olleet oikeassa, jotka sanoo ettei mikään muutu eikä mikään vaikuta mihinkään.

Mutta mitä sillä tarkoitat, että mikä alkaa ihan kohta? Maahanmuuttoko? Vai arveletko sen kohta kiihtyvän? Vai veikkaatko että ihan kohta tulijat ykskaks muuttaakin pois?

Eino P. Keravalta

Alligaattori:

QuoteMitä siellä keskustassa autolla teet? Ajelet pillurallia?

No miksipä ei.

Ihmisellä on oikeus ajaa pillurallia, muunsukupuolista rallia tai vaikka kullirallia jos on niitä miehiä, ei se kuulu vihreille urpoille.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

no future

Quote from: Eino P. Keravalta on 14.09.2018, 15:14:23
Alligaattori:

QuoteMitä siellä keskustassa autolla teet? Ajelet pillurallia?

No miksipä ei.

Ihmisellä on oikeus ajaa pillurallia, muunsukupuolista rallia tai vaikka kullirallia jos on niitä miehiä, ei se kuulu vihreille urpoille.
Se oikeus lähtökohtaisesti ajella mitä tahansa rallia ei kyllä tarkoita että sitä saisi tehdä missä vain, milloin vain, miten vain, ja vieläpä ilmaiseksi. Jonkun muun oikeudet voivat vieläpä olla ristiriidassa sen autoilija oikeuksien kanssa, tai vaikkapa salamyhkäinen yleinen etu.

Autoilua rajoitetaan ja ohjaillaan lainsäädännöllä järjestyslakia myöten (aiemmin kaupunkien järjestyssäännöt), ja yllättäen erilaisia rajoituksia on kaupungeissa enemmän kuin maaseudulla. Eikä niitä lähtökohtaisesti ole kehitelty autoilijoille vittuilemisen ilosta.

Eino P. Keravalta

Ihmettelen, että Stadin punavihreät tahtovat Stadiin tietullit ja esteitä ja rajoitteita autoilijoiden liikkumiselle kun samat tyypit pitävät ihmisten vapaata ja esteetöntä liikkumista aivan perustavanlaatuisena ihmisoikeutena.

On jotenkin pähkähullua, että noiden ihmisten mukaan valtioiden välillä pitäisi voida liikkua vapaasti kenenkään estämättä ja passiakaan vilauttamatta, mutta kaupunkien välillä tai kaupunkien sisällä liikkumista yritetään estää kaikenmoisella lapsellisella kiusanteolla, joka lopultakaan ei perustu muuhun kuin kateuteen, rasismiin ja hirvittävään vihaan verojamaksaavia autoilijoita kohtaan.

Nyt joku sanoo, että eihän se ole liikkumisen estämistä, jos autolla ei saa ajaa keskustaan tai jos autoilija saa osakseen raskaat tietullit, sillä autoilijahan voi käyttää julkisia tai vaikka kävellä naapurikaupunkiin. Käytännössä autoilijan elämän hankaloittaminen tulleilla ja ajokielloilla on kuitenkin liikkumisen estämistä, koska auto on monessa tilanteessa välttämätön.

Jos Stadiin tulee tietullit, taidan lopettaa työnteon - en periaatteessa koe oikeudenmukaisena sitä, että minua rangaistaan siitä, että pyrin kulkemaan työmatkani ja pääsemään näin työpaikalleni. Meitä suomalaisia rangaistaan jo aivan tarpeeksi ansioverotuksella, polttoaineverotuksella, autoverotuksella ja ties millä verotuksella. Jos verot ja maksut kaiken aikaa vain lisääntyvät samalla kun meille haalitaan ulkomaita myöden vapaamatkustajia, jotka eivät maksa juuri mitään veroja, taitavat monet suomalaisetkin alkaa tuntea kasvavaa kutsumusta lyödä hanskat tiskiin ja alkaa systeemin elätettäviksi.

Laittakaapa vain tietullit. Sen jälkeen tämä mies ottaa lopputilit, myy autonsa, ryyppää rahat ja ensimmäisenä krapulattomana päivänä ilmoittautuu 'töihin' Kelaan. Saavat elättää eläkkeeseen asti ja sen jälkeenkin, haistakaa paska ja aivastakaa, mulla on mennyt motivaatio ja loppukin usko koko tähän paskasysteemiin, joka rankaisee niitä, jotka tekevät jotain tai edes yrittävät tehdä mutta joka paapoo niitä, jotka eivät vittujakaan välitä! Kyllä mäkin osaan pummiksi heittäytyä, katsokaapa vain!

HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

no future

Mitä Helsingin ilmaisiin parkkipaikkoihin, tai niiden puutteeseen tulee, niin miksi ihmeessä parkkipaikkojen pitäisi olla ilmaisia, jos kaikki kadunvarsipaikat kantakaupungissa ovat käytännössä aina täynnä?

guest14935

Quote from: no future on 14.09.2018, 15:32:45
Mitä Helsingin ilmaisiin parkkipaikkoihin, tai niiden puutteeseen tulee, niin miksi ihmeessä parkkipaikkojen pitäisi olla ilmaisia, jos kaikki kadunvarsipaikat kantakaupungissa ovat käytännössä aina täynnä?
Keskustaan ihmisiä. Kerron lisää kunhan olen sisällä, nyt vesisade.
ok.
e: siksi jotta väki pääsee käymään keskustassa
muutama talo matalas jotta mahtuu

no future

Siis Keskustan maksulliset kadunvarsipaikat ovat käytännössä aina täynnä, ja siksi niiden pitäisi olla ilmaisia? Ja miten ennestään 100% hipovalle käyttöasteelle saataisiin lisää käyttöä, jos paikat olisivat ilmaisia? Maksullisuuttahan pitäisi lähinnä puolustaa silläbettä maksullisuuden myötä asiakkaiden kierto pysäköinnissä on nopeampaa. 

jmk

Quote from: no future on 14.09.2018, 15:26:37
Se oikeus lähtökohtaisesti ajella mitä tahansa rallia ei kyllä tarkoita että sitä saisi tehdä missä vain, milloin vain, miten vain, ja vieläpä ilmaiseksi.

Ilmaisesta ajelusta en ole vielä ennen kuullutkaan. Tähän mennessä on Suomessa autolla ajelusta maksettu niin perusteellisesti veroja, että sillä kattaa mm. tie- ja katuinvestoinnit moneen kertaan.

Sinänsä minua ei yllätä jos vihavasemmisto luulee ajelua ilmaiseksi.

Alarik

Quote from: no future on 14.09.2018, 15:26:37
...ja yllättäen erilaisia rajoituksia on kaupungeissa enemmän kuin maaseudulla. Eikä niitä lähtökohtaisesti ole kehitelty autoilijoille vittuilemisen ilosta.

Ne on siksi, kun maaseudulla autoiluun suhtaudutaan liberaalimmin. Kaikki ymmärtää että kuljettava on, autolla.

Kaupungissakin, jos haluttaisiin, riittäisi ilmoittaa yksi sallittu ajonopeus ja muistutettaisiin että "soo, soo, kenenkään päälle ei sitten saa ajaa...niin ja älkää ajako kolareita risteyksissä". Kaikki oppisi, pyöräilijätkin, että muutkin on huomioitava kohteliaasti ja joustavasti, eikä vain vahtia raivoavana omia oikeuksiaan. Mutta se olisi liian vapaata.

Eliitti haluaa holhota tyhmää kansaa, joka tekee ja ajattelee ja ajaa autollakin väärin, ilman kokoaikaista etäohjausta ja tiukkoja rajoituksia. Ei vapauksia, vain vastuuta: sanavastuu, työvelvoite, verovelvollisuus, ympäristövastuu, tee töitä, anna rahat pois, älä osta mitään, älä lennä, älä hanki lapsia, vastuu, velvoite, vastuu, älä, et saa, ei käy...
Että ihmekös tuo, jos tässä silloin tuntee olevansa "rakenteellisesti etuoikeutettu" tjsp.

jmk

Quote from: no future on 14.09.2018, 15:26:37
- - yllättäen erilaisia rajoituksia on kaupungeissa enemmän kuin maaseudulla. Eikä niitä lähtökohtaisesti ole kehitelty autoilijoille vittuilemisen ilosta.

No, tässä olet väärässä. Kyllä ainakin Helsingissä liikennesuunnittelun kantavana periaatteena on juuri se, että jos autoliikennettä, erityisesti yksityisautoliikennettä voidaan haitata, niin se tehdään. Tarkoituksena on nimenomaan haitata liikennettä. Toisinaan tämä jopa vahingossa lausutaan ääneen, ei toki aina.

Motiivit tähän ovat moninaiset. Yksi motiivi on ihan silkka vittuilu ja viha. Toinen motiivi on se häkellyttävä ajatus, että kun joukkoliikenne tai pyöräily on ideologian mukaan kaikin puolin parempi ja mukavampi, mutta reaalimaailmassa ei, ja kun sitä ideologisesti toivottua liikennemuotoa on niin vaikea parantaa, niin hankaloitetaan edes sen kilpailijoita.

no future

Puolet Helsingissä asuvien työmatkaliikenteestä tehdään julkisilla, neljännes yksityisautoillen. Jokainen voi miettiä tahollaan, mitä nykyisinkin ruuhkautuneelle liikenteelle kävisi, mikäli nuo luvut käännettäisiin vaikkapa päittäin toisinpäin. Ja mitä se vaatisi etenkin kantakaupungin, mutta myös muiden isojen työpaikkakeskittymien liikenneväylitä sekä pysäköintikapasiteetilta.

Itsehän autoilen työn puolesta lähes päivittäin Helsingissä ja muualla kehä kolmosen sisäpuolella, ja ihan itsekkäistäkin syistä olen sitä mieltä että jokainen henkilöauto poissa liikenteestä on vain hyödyksi kaikille muille tienkäyttäjille. Mahdollisimman sujuva joukkoliikenne toki helpottaa ajoittain myös omia työmatkojani, mutta etenkin vapaa-ajan liikkumista. Aika harvoin tulee vapaa-ajalla tilannetta, että olisi päästävä ruuhka-aikaan keskustaan ison pakettiauton kanssa. Silloin kun sellaista tarvetta on, niin aivan mielellään maksaa sen mitä keskustan pysäköintihallit kulloinkin veloittavat. Iltaisin ja viikonloppuisinhan pysäköinti onkin huomattavasti halvempaa, jopa ilmaista.

Lauttasaaressa asuessani siellä ei vielä ollut asukaspysäköintiä, ja parkkipaikan metsästys klo 16 jälkeen oli jokapäiväistä kortteleiden kiertelyä. Aika sama ongelma oli Kallion ja Hakaniemen kanssa. Nykyäänhän Kalliosta on yhtä vaikea(tai helppo) löytää vapaata paikkaa viikonloppuisinkin kuin kantakaupungista.

Nyt ympäryskunnan monokulttuurisessa onnelassa asuessani joutuu täälläkin maksamaan pysäköinnistä päiväsaikaan. Eikä se oman taloyhtiön pihallakaan ilmaista ole. Mitä pendelöintiin tulee, niin koko lailla ainoa järkevä tapa mennä autolla Helsinkiin on olla ajoissa liikenteessä, reilusti ennen aamuseitsemää pääsee vielä sujuvasti ihan minne haluaa. Iltapäiväliikenne onkin paikasta riippuen pitkäkestoisempi ongelma. Liityntäpysäköinnillä voi onneksi aika usein helpottaa eloaan.

Sahaaja

Quote from: jmk on 14.09.2018, 16:10:29
Motiivit tähän ovat moninaiset. Yksi motiivi on ihan silkka vittuilu ja viha. Toinen motiivi on se häkellyttävä ajatus, että kun joukkoliikenne tai pyöräily on ideologian mukaan kaikin puolin parempi ja mukavampi, mutta reaalimaailmassa ei, ja kun sitä ideologisesti toivottua liikennemuotoa on niin vaikea parantaa, niin hankaloitetaan edes sen kilpailijoita.

Isoin motiivi taitaa kuitenkin olla se, että Helsingin keskusta on autoja jo tupaten täynnä, joten se paras keino on pyrkiä tekemään autoilusta keskustaan sen verran kalliimpaa, että ne joille on vaihtoehtoja mieluummin valitsevat ne. Näin ainakin tilanne paranisi julkiselle liikenteelle ja niille, joiden ehdottomasti täytyy päästä autolla keskustaan. Ja valitettavasti ihminen nyt on luonteeltaan sellainen, että liikenneväylien parantaminen vain siirtää ihmisiä liikkumaan kauempaa autolla noille väylille, jolloin kaupungin keskusta on jälleen yhtä tukossa.

Nikolas

Quote from: Nikolas Ojala on 09.09.2018, 09:53:19

Ennen pitkää helsinkiläiset firmat alkavat tuskailla sitä että nimenomaan Helsingissä on hankala saada vaatimukset täyttävää työvoimaa, ja löytävät syyksi sietämättömät työmatkat, jotka johtuvat Helsingille ominaisista käsittämättömän huonoista liikennejärjestelyistä. Mutta onneksi tähänkin ongelmaan on lääke: Täytyy siirtää firma Helsingin ulkopuolelle.


Ennen pitkää.

Quote

Viitisensataa henkeä työllistävän henkilöstöpalveluyritys Joblink Oy:n yrittäjä Petteri Peltola kertoi yrityksensä tehneen periaatepäätöksen siirtyä pois Helsingistä – paljolti tukkeutuvan liikenteen vuoksi.

• Peltola, Peltsi: Helsingin liikennefarssi saa yritykset pakenemaan Päivän Byrokraatti, 2018-09-22.

-PPT-

Pääkaupunkiseudun luonnollinen keskus olisi Tikkurila ja lentokentän ympäristö ja siihen suuntaan painopiste onkin siirtymässä kun Helsingin niemi on rakennettu täyteen.

Oma työpaikkanikin siirtyi Metsälästä lentokentän viereen Viinikkalaan.

Nikolas

Helsingin seudun liikennejärjestelyissä näkyy vahva Helsinki-keskeisyys. Moottoritiet vievät Helsinkiin. Junaradat vievät Helsingin päärautatieasemalle. Matkustajasatama ja muutama muu satama on aivan siinä Helsingin keskustassa tai sen tuntumassa. Ainoastaan lentoasema on perustettu vähän kauemmaksi, ymmärrettävistä syistä.

Suomen valtio ei ole liikenneratkaisuissaan Helsingin kaupungin palvelija eikä käskyläinen. Valtiotasolla voitaisiin laatia pitkäaikainen strategia, jonka mukaan tärkein liikennekeskus vietäisiin riittävän kauas Helsingin kaupungista, ja uudet liikennejärjestelyt koskettaisivat Helsinkiä vain siinä mielessä, että liikennesolmusta pääsisi myös Helsinkiin. Uuden liikennestrategian toimivuus ei olisi sitten enää lainkaan Helsingin kaupungin päättäjien armoilla.

Uuteen liikennekeskukseen yhdistyisivät moottoritiet ja siellä olisi myös alusta alkaen hyvin toimivaksi suunniteltu rautatieasema. Liikennekeskuksesta olisi hyvät yhteydet myös lentoasemalle ja vaikka muutamaankin satamaan. Kaukojunien ei tarvitsisi pistäytyä Helsingin päärautatieasemalla päästäkseen jatkamaan. Liikennekeskuksen ympäristön kaavoitus ja paikallisliikenteen kehittäminen seuraisivat liikennekeskuksen tarpeita suunnitelmien alusta asti.

Sopiva paikka liikennekeskukselle voisi olla jossain Tikkurilan ja Keravan välillä. Ainakin Googlen satelliittikuvia tulkitessani sielläpäin näyttäisi olevan yhä rakentamatonta maastoa.

Lasse

Quote from: Nikolas Ojala on 22.09.2018, 23:46:20
Sopiva paikka liikennekeskukselle voisi olla jossain Tikkurilan ja Keravan välillä. Ainakin Googlen satelliittikuvia tulkitessani sielläpäin näyttäisi olevan yhä rakentamatonta maastoa.

Minulla oli taannoin vähän isommat suunnitelmat:
Quote from: Lasse on 10.03.2018, 22:39:34
Quote from: artti on 12.01.2018, 14:01:40
Kun tuo moottoritie on rakennettu niin aivan väistämättä selväjärkisellä logiikalla ajateltuna Suomen etelärannikkoa pitkin kulkeva Eurooppa 18 moottoritie tulee linjaamaan ja ohjaamaan toimintojen sijoittumista. Moottoritie on tehty ja seuraavaksi tehdään rautatietunneli Tallinnaan ja sitten rakennetaan moottoritie ja kaksoisraiteet Pietariin ja sitten rakennetaan pengertie ja sillat ja tunneli Ahvenanmaan kautta Tukholmaan ja näin Suomi nousee.

Hki-Tallinna tunneli ok, mutta rakennetaan suoraan MagLevinä. Helsingin matalalle rakennettavalle tekosaarelle tulee muutama noin 1200 MWe -kokoluokan IV -sukupolven ydinreaktoria, joista tunnelia pitkin kaukolämpöputki pääkaupunkiseudulle. CO2 -päästöt kuriin kertaheitolla, eikä tarttee putkea vetää Loviisasta asti.

Rakennetaan uusi Metropoli jonnekin Humppilan kohdille, josta jo H-T -tunnelia varten kehitetyllä MagLev -konseptilla nopeat yhteydet Helsinkiin, Hämeenlinnaan (josta jatko Lahteen), Tampereelle, Poriin ja Turkuun. Keskellä ei-mitään voi ketään haittaamatta rakentaa muutaman pilvenpiirtäjänkin, ilman että tulee ahdasta tai että Museovirasto kilahtaa.

Kokemäenjoelta kanavoidaan vesireitti Päijänteelle asti, samoin Kymijoen kanava rakennetaan Päijänteeltä Suomenlahdelle.

Suomi nousuun.
NOVUS ORDO HOMMARUM

Uuno Nuivanen

Quote
Länsimetroon joudutaan louhimaan sadan miljoonan euron kääntöraide Matinkylässä – Metrojunien ruuhkat ovat kaikkia ennusteita pahempia
Uuden kääntöraiteen tekeminen voi myöhästyttää metron jatkeen avausta vuoden 2023 kesäkuusta eteenpäin.

:roll:

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005843036.html?utm_campaign=tf-HS&utm_term=1&utm_source=tf-other&share=42c8d2995fe5aad13bbfcbcad1c516be

Titus

^
Entäs jos siihen päätyyn rakennetaan vaikka kolme metrojunan pituista raidetta vierekkäin ja niiden väliin laiturit.
Kuski kerkeää kävellä päästä päähän samalla kun yksi tulee ja toinen lähtee. Toki tässä on törmäämisen vaara, mutta niin on nytkin.

:flowerhat:

that's a bingo!

RP

Quote from: Uuno Nuivanen on 27.09.2018, 15:19:05
Quote
Länsimetroon joudutaan louhimaan sadan miljoonan euron kääntöraide Matinkylässä – Metrojunien ruuhkat ovat kaikkia ennusteita pahempia
Uuden kääntöraiteen tekeminen voi myöhästyttää metron jatkeen avausta vuoden 2023 kesäkuusta eteenpäin.

:roll:

Tuon otsakkeen eeppiisyyttä pystyy arvostamaan parhaiten, jos muistaa, että sillä laiturien lyhentämisellä, minkä takia kapasiteetti ei ole 50% suurempi, kuin mitä se nyt on (koko metroverkon alueella), säästettiin ~50 miljoonaa euroa...
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

Beenari

Quote from: RP on 27.09.2018, 15:44:27
Quote from: Uuno Nuivanen on 27.09.2018, 15:19:05
Quote
Länsimetroon joudutaan louhimaan sadan miljoonan euron kääntöraide Matinkylässä – Metrojunien ruuhkat ovat kaikkia ennusteita pahempia
Uuden kääntöraiteen tekeminen voi myöhästyttää metron jatkeen avausta vuoden 2023 kesäkuusta eteenpäin.

:roll:

Vain kaksi sanaa: Suvi Rihtniemi.
Tuon otsakkeen eeppiisyyttä pystyy arvostamaan parhaiten, jos muistaa, että sillä laiturien lyhentämisellä, minkä takia kapasiteetti ei ole 50% suurempi, kuin mitä se nyt on (koko metroverkon alueella), säästettiin ~50 miljoonaa euroa...
"Hölmöä miettiä, mikä maan tai maapallon tila on sadan vuoden kuluttua. Meistä kumpikaan ei ole silloin enää elossa"
- Antti Rinne (SDP)

guest14935

Hupaisa tämäkin:
https://yle.fi/uutiset/3-10426197
QuoteSuomen pisin tunneli on suljettu häkellyttävän monta kertaa syyskuussa – huono tuuri piinaa
Suuri osa Tampereen rantatunnelin sulkemisista johtuu Liikenneviraston mukaan liikenneruuhkista.
Useana päivänä sulkemisia on ollut monta kertaa. Yleensä sulkeminen on sattunut juuri silloin, kun suurin osa autoilijoista lähtee töistä kotiin tai tulee töihin.
Ei tuossa muuta mutta jos rakentaa tunnelin niin miksi ei samalla varaudu siihen liikenteen lisääntymiseen mikä aiheutuu itseohjautuvista autoista joitten myötä nekin pääsevät liikkumaan joilla ei autoa ole ollut tai korttia.

Horn Hill

Tämän päiväinen KSML antaa ohjeita uusille opiskelijoille.

"Älä tuo autoa Jyväskylään. Tai jos jos tuot, myy se pois"

Koko juttu kuvankaappauksena.
Vihaista puhetta.
Netin harmaa setä.

Taikakaulin

Päivän byrokraatin facebook-sivuilta nappasin:

QuoteHelsinki haluaa kaventaa Lauttasaaren siltaa, jotta kalastajien perkuujätteille tulee tilaa

Päivän Byrokraatti -palkinnon saa Helsingin kaupunki, jonka liikenteenhaittaamissuunnitteluosasto on kääntänyt Sauronin katseensa seuraavaksi Lauttasaaren siltaan, muiden sisääntuloteiden saatua ainakin toistaiseksi hallinto-oikeudelta lain suojaa kaupunkibulevardisuunnitelmia vastaan.

Kaupungin tavoitteena on poistaa tällä hetkellä molempiin suuntiin kaksikaistaiselta sillalta yksi kaista ja antaa se kalastajien käyttöön.

Luitte oikein. Missä tahansa muussa maassa virkamies, joka ehdottaisi kaupungin sisääntuloväylän kaventamista perkuujätteiden käsittelyä varten, ohjattaisiin tahdosta riippumattomaan hoitoon, mutta Suomen pääkaupungissa Helsingissä kaupunginvaltuuston punavihreä enemmistö nyökkäilee hyväksyvästi ja tuumii, että siinäpä vasta tutkimisen arvoinen ehdotus.

Itse asiassa virkamiehistö ja tietyt poliittiset tahot pyrkivät luomaan hankkeesta julkisuuteen kuvan, jonka mukaan päätökset sillan kaventamisesta olisi jo tehty. Näin ei kuitenkaan ole, vaan typerryttävä suunnitelma on vasta lausuntoasteella, ja kullakin kaupunkilaisella on siihen vielä mahdollisuus vaikuttaa.

Alun perin autoilijoille varatun tilan kaventamista perusteltiin (tietenkin) pyöräilijöiden tarpeilla. Hanketta on perusteltu väitteellä, jonka mukaan sillalla kulkisi 5 600 pyörää päivässä.

https://www.facebook.com/PaivanByrokraatti/posts/1003078376544624?__tn__=K-R

:D :D :D
Lahjoita suomalaisen kulttuurin säilymiseen - https://www.luonnonperintosaatio.fi

"Tarjoamme ainoana valtakunnallisena tahona suoran kanavan luonnonsuojeluun.
Kaikki lahjoitukset käytetään alueiden ostoon, suojeluprosessiin ja syntyneiden luonnonsuojelualueiden vaalimiseen."

guest15036

 ;D

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005871926.html

QuoteKalasatamaan rakennettiin katu, joka on tasa-arvoinen kaikille – uusi liikenne­järjestely aiheutti palaute­ryöpyn

Yhteistä ja liikennemerkitöntä katutilaa on paljon muun muassa Hollannissa.

Ajatuksena se on ihana. Helsingin kaupunki on rakentanut Kalasataman kauppakeskus Redin eteen tasa-arvoisen kadun.

Kalasatamankadun ja Arielinkadun välinen osuus Leonkadusta on kaupungin sivujen mukaan niin kutsuttu "shared space". Se on siis kaikille liikkumismuodoille yhteistä katutilaa, jossa liikennemerkit eivät määräile, eivät etuajo-oikeuksista tai muustakaan. Kävelijöiden ei tarvitse etsiä suojateitä kadun ylittämiseen ja autoilijat saavat toteuttaa vapauttaan, kunhan huolehtivat turvallisuudesta.

Kadun ainoa ongelma on se, että se ei toimi. Tai näin voi ainakin päätellä liikennejärjestelyn kirvoittamasta palauteryöpystä.

(...)

"Shared space" -kadun tarkoituksena on luoda käveltävämpää kaupunkia: tilaa, jossa voi liikkua mahdollisimman vapaasti. Paikaksi valittu Leonkadun Kalasatamankadun ja Arielinkadun välinen pätkä sopi idean tasolla tähän hyvin, koska se on käveltävän kaupunkitilan ympäröimä.

Kadun yhdellä puolella sijaitsee Englantilaisaukio ja toisella puolella Kalasatamanpuisto. Kävelijöiden viihtyvyyden ja kävelyn sujuvuuden kannalta olisi hyvä, että Leonkadun yli päästäkseen ei tarvitse etsiä suojatietä.

Österlundin mukaan katutyypin ideana on, että kaikki liikkuvat hieman tavallista varovaisemmin ja pyrkivät ottamaan toisensa huomioon.

(...)

ikuturso

Kävin Tampereella.

Tulin Aleksanterinkadulta Hatanpään Valtatielle kääntyen vasemmalle kohti etelää.
Ryhmityin oikeanpuoleisimmalle mahdolliselle kääntyvien kaistalle, koska näin on autokoulussa opetettu ja siinä oli tien yläpuolella portaalit, jossa opastettiin kulkua mm. valtateille 3 ja 12.
Käännyttyäni valoista vasemmalle, huomasin olevani linja-auto- ja taksikaistalla, jossa oli alle sadan metrin päästä ryhmitysalue josta pääsi kääntymään vain oikealle. Hurjasti kaasua ja vasemmalla olevan jonon sekaan, että pääsin suoraan.

Sitten ajoin liikennevirran mukana Hatanpään Sairaalan kohdalla, kun poliisitolppa vilkutteli salamavaloja. Tässä sitä odotellaan tuoko posti kutsua poliisikuulusteluun. Jos normaali liikennevirta menee ylinopeutta, niin vaikea siellä on tulppanakaan olla.

Hetken päästä käännyin kohti Härmälää Nuolialantielle. Risteykseen on tehty vain busseille valot ohittava oikealle kääntyvien kaista. Menin sitten normaali kuolevaisille tarkoitetulle kaistalle punaisiin valoihin. Kun vihdoin pääsin kääntymään oikealle Nuolialantielle, huomasin olevani vasemmalle kääntyvien kaistalla ja jatkaakseni Nuolialantietä piti minun vaihtaa heti käännyttyäni kaistaa sinne bussien oikaisureitin jatkeelle ja kurkistella tuleekohan sieltä oikaisevia busseja.

Tämä on varmasti punavihreä ilmastonpuutossalaliitto. Tehdään autoilusta niin vaikeaa, pätkivää, vaarallista ja stressaavaa, että yksityisautoilu loppuu.

Tampereen liikennesuunnittelu on pyllystä.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

John Johnson

^^ Miten tuo siis eroaa pihakadusta ja miten niillä ajaminen on muka niin vaikeaa?
You cannot say Happiness without saying Penis.

I went to the bank the other day and asked the lady behind the counter to check my balance, so she pushed me!

l'uomo normale

Quote from: John Johnson on 22.10.2018, 19:07:00
^^ Miten tuo siis eroaa pihakadusta ja miten niillä ajaminen on muka niin vaikeaa?

Pihakatu kauppakeskuksen edessä. Ei tosin kiinnosta nähdä näitä uusia temppeleitä ennenkuin on ihan pakko.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

MW

Tampereen liikenne on ihan sekaisin, näistä kunnianhimoisista rakennusprojekteista ja sijainnista kapealla kannaksella johtuen.

Autolla sinne ei kannata mennä edes sunnuntai-iltana, jos arvostaa mielenrauhaansa.