News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2016-04-15 Hallitus on avaamassa taksiliikenteen kilpailulle (Sipilän/Bernerin taksiuudistus)

Started by Alaric, 15.04.2016, 19:00:47

Previous topic - Next topic

Lady Deadpool

Iltalehden mukaan ainakin KELA-kyydeissä on ollut ongelmia.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/201807022201049846_u0.shtml (2.7.2018)

QuoteKela-taksien kaaoksesta kantautuu hurjia tietoja ympäri Suomen: "Tästä voi tulla hautajaisia"

Iltalehti sai runsaasti yhteydenottoja Kela-taksien asiakkailta ja kuljettajilta.


Lukijoiden kertomuksissa toistuvat kuvaukset odottamisesta ja epätietoisuudesta, jonka uusien Kela-välitysyhtiöiden luotsaama ensimmäinen arkipäivä toi tullessaan. Moni on joutunut odottamaan kyytejä todella pitkään, ja osa ei ole päässyt esimerkiksi tarvitsemaansa hoitoon ollenkaan.

(...)

"Linjat tukossa koko ajan"

Taksinkuljettaja Meri-Lapista sanoo, että myös hänen päivänsä on ollut hankala. Kuljettaja ajaa Pro Keskus -välitysyhtiön välittämiä Kela-kyytejä, ja välitysjärjestelmä on ontunut pahasti. Myös Meri-Lapissa asiakkaat ovat joutuneet odottamaan kyytejään pari-kolme tuntia.

- Tosi moni asiakas on ollut tyrmistynyt ja sairaalan henkilökunta on ollut ihmeissään, että mikä on homman nimi.

Tilausvälitys on toiminut niin, että kuljettajien on itse täytynyt soittaa Pro Keskukselle ja kysyä, onko kyytiä tarjolla. Puhelinlinja on ollut sama mitä asiakkaat käyttävät tilatessaan kyytiä.

- Heillä on ollut linja tukossa koko ajan, ja se tietysti ruuhkauttaa sitä entisestään, että sekä asiakkaat että kuljettajat soittavat samaan. En tiedä, onko sitten työntekijöitä liian vähän, taksinkuljettaja kysyy.

Merilappilaisen kuljettajan mukaan monella autoilijalla on käytössä vanhat laitteet ja myös uusissa laitteissa on yhteysongelmia, joten tilaukset on välitetty niin sanotusti "paperilta paperille".


Ensimmäinen työpäivä kaaoksessa


Tamperelainen taksinkuljettaja ajoi maanantaina ensimmäistä työpäiväänsä ja kertoo, että meininki oli kaoottista.

- Tänään oli ensimmäinen arkipäivä, jolloin uuden taksilain muutoksen hedelmiä alkaa tippua. Informaatio taksinkuljettajille on ollut niukkaa ja sekavaa. Kaikki ovat olleet yksinä kysymysmerkkeinä.

Kuljettaja kertoo, että ihmiset ovat tulleet suoraan pyytämään apua Kela-kyytien kanssa. Eräs asiakas oli 94-vuotias vanhus tyttärensä kanssa. He olivat yrittäneet saada välitysyhtiötä kiinni kaksi tuntia.

- Myös rautatieasemalla on mennyt vanhuksia rollaattorien kanssa etsimässä takseja, jotka voivat ajaa heidän tarvitsemiaan kyytejä.

(...)

Sarjavihaaja.

Simo Hovari

Quote from: Kattomies on 25.06.2018, 19:16:25
Ja edelleen, sunnuntaina pääsee Lentokentältä esim. Kantakaupunkiin liki 10 %:a nykyistä halvemmalla, 1.:n jonopaikan voittaneella Lähitaksilla.
Kiinnosta paskaakaan onko se taksi 5 tai 10 % halvempi jos samanaikaisesti hengenlähdön riski, ihme sekoilu ja muu epätietoisuus kasvaa ammattitaidottoman kuskin takia 1000%.

Paljoa ei tule taksia käytettyä, mutta viime reissulla Oslossa (jossa on siis tämä hieno uusi taksimarkkina) olin 100 % taksissa istumastani ajasta (n. 2h) jonkinlaisessa vaarassa joutua onnettomuuteen, kerran ajettiin ojaankin. Syynä mamukuskien täydellinen ajotaidottomuus liukkaassa talvikelissä.
Vittu mitä paskaa, ei voisi vähemmän kiinnostaa!
- Alexander Stubb, 2.11.2011 -

Kari Kinnunen

Quote from: Kattomies on 25.06.2018, 19:16:25
Ja edelleen, sunnuntaina pääsee Lentokentältä esim. Kantakaupunkiin liki 10 %:a nykyistä halvemmalla, 1.:n jonopaikan voittaneella Lähitaksilla.

Jaa'a.

Luulenpa, ettei keskiverto taksiasiakkaat ole juurikaan kiinnostuneita jostain muutaman euron alennuksesta. Kyllä itselleni ainakin on herttasen yhdentekevää onko mittari vaikkapa meidän kylältä suureen kityyn kolme- vaiko neljäkymppiä.

Se taas ei ole yhdentekevää onko puikoissa ammattinsa osaava kaveri vaiko "ma ei tieta", läpsy tai neekeri.


Suvaitsevainen Vihreä

Quote from: Kari Kinnunen on 03.07.2018, 09:46:57
Quote from: Kattomies on 25.06.2018, 19:16:25
Ja edelleen, sunnuntaina pääsee Lentokentältä esim. Kantakaupunkiin liki 10 %:a nykyistä halvemmalla, 1.:n jonopaikan voittaneella Lähitaksilla.

Jaa'a.

Luulenpa, ettei keskiverto taksiasiakkaat ole juurikaan kiinnostuneita jostain muutaman euron alennuksesta. Kyllä itselleni ainakin on herttasen yhdentekevää onko mittari vaikkapa meidän kylältä suureen kityyn kolme- vaiko neljäkymppiä.

Se taas ei ole yhdentekevää onko puikoissa ammattinsa osaava kaveri vaiko "ma ei tieta", läpsy tai neekeri.

Eikös Apsit ratkaise tuon, kun voi valita kuljettajan, jolla on hyvä arvostelu. Pitäisi pystyä myös valitsemaan nimen perusteella, että ei varmasti joudu neekerin kyytiin.
Toki lainsäädäntö voi tuon estää, mutta eiköhän siihenkin jotkut kiertotiet löydy, jos se on asiakkaalle tärkeää.


hamppari

Quote from: Suvaitsevainen Vihreä on 04.07.2018, 12:35:15
Quote from: Kari Kinnunen on 03.07.2018, 09:46:57

Jaa'a.

Luulenpa, ettei keskiverto taksiasiakkaat ole juurikaan kiinnostuneita jostain muutaman euron alennuksesta. Kyllä itselleni ainakin on herttasen yhdentekevää onko mittari vaikkapa meidän kylältä suureen kityyn kolme- vaiko neljäkymppiä.

Se taas ei ole yhdentekevää onko puikoissa ammattinsa osaava kaveri vaiko "ma ei tieta", läpsy tai neekeri.

Eikös Apsit ratkaise tuon, kun voi valita kuljettajan, jolla on hyvä arvostelu. Pitäisi pystyä myös valitsemaan nimen perusteella, että ei varmasti joudu neekerin kyytiin.
Toki lainsäädäntö voi tuon estää, mutta eiköhän siihenkin jotkut kiertotiet löydy, jos se on asiakkaalle tärkeää.

Been there, seen that. Kun vielä työterveydenhoito oli Terveystalolla, niin vapaita aikoja katsoessa jollain UmmaGummalla oli kaksikymmentä aikaa vapaana seuraavat kolme päivää. Veikko Niemisellä seuraava vapaa aika oli kolmen päivän päästä. Toisaalta sen saman tyhjän olisi lopulta saanut Gummaltakin ilman kolmen päivän odotusta.
70-luvulla jännitimme 'kuuden miljoonan dollarin miehen' seikkailuja.
Nyt seuraamme kauhulla 'seitsemän miljardin euron naisen' sekoiluja.

VeePee

Itse ihmettelin tuossa kevään kynnyksellä kun täällä omassa etnohelvetissä on tummille herroille ilmaantunut paljon suhteellisen kalliita (6 000...10 000 €) autoja. Olen miettinyt, että mistä äkillinen autoistuminen on johtunut, mutta ehkä kyseessä on jollain tuella rahoitettu taksiyrittäjyys. Nykyäänhän takseissa ei tarvitse olla mitään tunnuksia tai valoa katolla joten taksissa yrittäminen on helppo tapa sumuttaa tilastoja mamujen työllisyyden ja yrittäjyyden osalta.

Miten pystyy baarista kotiin tuleva tietämään onko kyytiin houkutteleva henkilöauto kunniallinen taksi vai ryöstäjäraiskaaja. Ihonväristä ei tietenkään voi mitään päätelmiä tehdä.

Kari Kinnunen

Kusihan se. Nimittäin mummojen kelakyydit. Juuri oli YLE uutisissa juttua, että mittarikuskit havainneet, että kelakeikat ei kannata.
Ei varmaan kannatakkaan. KELA on ostanut palvelun kokonaisuutena. Sisältäen ajovälityksen yms. halvalla. No nyt on käynyt niin, että se halvin tarjoaja ei pysty maksamaan autoiljoille.

Silloin yksittäinen autoilija viittaa kintaalla kelakeikalle jos tyrkyllä on jokin muu keikka. Hyvin meni taas kilpailutus.

Kelakeikat ajetaan kun keritään jos ajetaan.

l'uomo normale

Ainakin pääkaupunkiseudun tolpilla taksit ovat jatkaneet päivystystä vähän syrjemmälläkin, vaikkei tolpalla päivystäminen kuulemma ollut pääkaupunkiseudulla enää pakollista edes ennen taksiuudistusta.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

l'uomo normale

QuoteHaluaisitko työn, jossa olet itsesi pomo? Kiinnostaako taksiyrittäjyys, mutta pelottaako sinua hautautuminen paperihommiin ja isoihin hankintakuluihin?

Ei hätää, Kajon Yrittäjyys on oikea valinta sinulle. Kajon on etsimässä laajentumisen myötä uusia taksiyrittäjiä ympäri Suomea.

Facebookissa mainostivat tällaista. Viikon yrittäjyyskurssin lupaavat järjestää, ja varman tilauskannan ja edistyksellisen välitysjärjestelmän.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

Hamsteri

-Naiset loivat julkisesta sektorista helvetinkoneen, jonka tarkoitus on tappaa sinut monikultturismilla. -Älä luota mihinkään, mikä vuotaa kerran kuussa ja ei kuole. -Kaaos ja Kontrolli.

Kari Kinnunen

Quote from: l'uomo normale on 12.08.2018, 14:44:33
Ei hätää, Kajon Yrittäjyys on oikea valinta sinulle. Kajon on etsimässä laajentumisen myötä uusia taksiyrittäjiä ympäri Suomea.

Facebookissa mainostivat tällaista. Viikon yrittäjyyskurssin lupaavat järjestää, ja varman tilauskannan ja edistyksellisen välitysjärjestelmän.

Just joo. Kusettavat penskoja lähtemään torppareikseen. Torpparille maksetaan mitä maksetaan jos jaksetaan. Aivan sama kuvio nähtiin tavaraliikenteessä kun luvat vapautuivat.

Isot talot ottavat yhdenautonyrittäjiä ajoon ja kertovat hinnan. Talot itse ottavat sitten välistä reippahahkon välityspalkkion.

Ernst

Quote from: Kari Kinnunen on 10.08.2018, 14:37:02
Kelakeikat ajetaan kun keritään jos ajetaan.

Siinä on erikoistuneen sairaalan leikkaustiimillä aikaa panna vaikka pasianssia, kun odottavat lonkkaleikkauspotilasta saapuvaksi.. :facepalm:
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

l'uomo normale

Quote from: Kari Kinnunen on 12.08.2018, 14:49:54
QuoteFacebookissa mainostivat tällaista. Viikon yrittäjyyskurssin lupaavat järjestää, ja varman tilauskannan ja edistyksellisen välitysjärjestelmän.

Isot talot ottavat yhdenautonyrittäjiä ajoon ja kertovat hinnan.

Eli yrittäjä ostaa velaksi Kajonin välityksellä auton itselleen?
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

Kari Kinnunen

Quote from: Ernst on 12.08.2018, 14:51:30
Siinä on erikoistuneen sairaalan leikkaustiimillä aikaa panna vaikka pasianssia, kun odottavat lonkkaleikkauspotilasta saapuvaksi.. :facepalm:

Näinpä näinpä. Tämäkin ihan loogista kokoomuspolitiikkaa. Ei niitä persaukisia kannata leikkailla. Kelpoisilla on kyllä varaa tilata vaikka limusiini.

Upeaan ja yhä liberaalimpaan kapitalismiin maatamme johtaa ylpeänä Oy kepulit kokkareet Ltd, veroparatiisi.

Kari Kinnunen

Quote from: l'uomo normale on 12.08.2018, 14:56:57
Eli yrittäjä ostaa velaksi Kajonin välityksellä auton itselleen?

No kyllä, olet ikään kuin asian ytimessä. Voi toki ostaa auton ihan liikkeestäkin. Vaan Kajon saattaa tarjota kovin kivoilta kuulostavia ehtoja.

Veikkaanpa muuten, että jostain kumman syystä kokeneet autoilijat eivät tuohon lähde.

Emo

Quote from: Simo Hovari on 03.07.2018, 09:30:47
Paljoa ei tule taksia käytettyä, mutta viime reissulla Oslossa (jossa on siis tämä hieno uusi taksimarkkina) olin 100 % taksissa istumastani ajasta (n. 2h) jonkinlaisessa vaarassa joutua onnettomuuteen, kerran ajettiin ojaankin. Syynä mamukuskien täydellinen ajotaidottomuus liukkaassa talvikelissä.

Ai jaa, tämä sama taksipelleilykö on koko neekeröidyn Euroopan yhtenen hanke eikä pelkkä suomalainen aivopieru?

Minä olen taksiuudistuksen jälkeen ajanut kerran taksilla, ja se taksifirma mainostaa että heillä on kaikki ennallaan: vaitiolovelvollisuus, turvakamera, entiset hinnat, ammattitaitoiset kuskit.
Tilasin kuskin, joka voi ottaa koirankin kyytiin, niin ihan normaali kantasuomalainen kuskihan sieltä tuli kun tällä tavoin tilasin  :D  Ei tarvii sitä koiraakaan asiakkaalla mukana olla, mutta kuskin täytyy olla sellainen että koiran ottaa kyytiin!!!

l'uomo normale

Quote from: Kari Kinnunen on 12.08.2018, 15:01:18
Veikkaanpa muuten, että jostain kumman syystä kokeneet autoilijat eivät tuohon lähde.

Tai ne jotka ovat kuulleet tarinoita vuosikymmenten takaa miten vastaavissa diilleissa lainan panttina olleita maatiloja ja muuta on mennyt velkojen pantiksi. Muuan Laakkosen suku, joka sattumoisin omistaa myös maahanmuuttomyönteinen sanomalehden Karjalaisen, sai maatiloja haltuunsa tällä metodilla. Herra Kajonkin on tiettävästi suhtautunut myönteisesti maahanmuuttajiin kuskipulaa paikkaamassa.

Muhammed ostaa Kajonilta auton ja yrittäjyyden ja kutsuu serkut kotikylästä taksinajoon?
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

Kari Kinnunen

^

Kautta aikoje liikenne on ollut ala jolle on ollut kohtuullisen helppo lähteä yrittämään. Alalla onkin ollut useita vuoden yrittäjiä, jotkut peräti kahden.

Beenari

Quote from: Kari Kinnunen on 12.08.2018, 15:19:31
^

Kautta aikoje liikenne on ollut ala jolle on ollut kohtuullisen helppo lähteä yrittämään. Alalla onkin ollut useita vuoden yrittäjiä, jotkut peräti kahden.

Mikäli tavoite on saada liikennealalla saada aikaan pieni omaisuus, niin liikkeelle pitää lähteä ison omaisuuden kanssa. Näin siis Suomessa.
"Hölmöä miettiä, mikä maan tai maapallon tila on sadan vuoden kuluttua. Meistä kumpikaan ei ole silloin enää elossa"
- Antti Rinne (SDP)

Kari Kinnunen

Quote from: Beenari on 12.08.2018, 16:07:31
Mikäli tavoite on saada liikennealalla saada aikaan pieni omaisuus, niin liikkeelle pitää lähteä ison omaisuuden kanssa. Näin siis Suomessa.

Niin, jos autoilijalta kysytään mitä hän tekisi lottovoitolla. Vastaus on, että autoilee kunnes rahat loppuu.

Supernuiva

Quote from: Kari Kinnunen on 12.08.2018, 14:49:54
Isot talot ottavat yhdenautonyrittäjiä ajoon ja kertovat hinnan. Talot itse ottavat sitten välistä reippahahkon välityspalkkion.

Taksat on mitä luultavimmin laskettu siten, että työntekijän palkkaaminen ja autokustannukset maksaisivat tilaajalle aivan saman (tai lähes saman) kuin mitä tilaaja maksaa tässä mallissa tuottajalle. Kuitenkin erona on se, että työntekijän sairaspoissaolot, vuosilomat, eläkemaksut, työajanlyhennykset ja muut sosiaaliset velvoitteet eivät enää ole varsinaisen tilaajayrityksen maksettavia. Näin lasketaan kustannuksia.

Miksi kukaan kuljetusfirma luopuisi omista autoistaan ja muuttaisi palkkakuljettajat "itsenäisiksi" yrittäjiksi, jos he eivät tässä tienaisi. Julkisia kertomuksia näistä ei oikein ole netissä, koska ilmeisesti kovinkaan moni alalla toimiva ei ole vapaa-aikanaan kirjoittaja. Menestyjät ovat luonnollisesti hiljaa, konkurssin tehneet ovat myös hiljaa ja häpeävät ja uudet tulokkaat ovat innoissaan.

1970-luvulla oli tehty aiheesta mustavalkoinen elokuva, mutta sitä ei ole netissä nähtävänä. (Enkä muista tuon elokuvan nimeä, näyttelijöiden kasvoja muistuu mieleen, mutta nimiä ei heistäkään.) Meno on kuitenkin edelleen sama kuin tuolloin. Jos muistan oikein, niin maatila siinä käsikirjoituksessa lopulta meni konkurssiin, vaikka aluksi yrittäminen 2-akselisella pikku-Sisulla tuotti pientä voittoa ja sitten velalla hankittiin isompi 10-pyöräinen Scania-Vabis ajopeliksi. (Tai sitten elokuva oli jo niin "tuore", että auto oli pelkkä Scania.) Lopussa konkurssin tehnyt kuljetusyrittäjä lähti elokuvassa etsimään uutta onneaan Ruotsista.



Supernuiva

Quote from: Uuno Nuivanen on 13.08.2018, 16:32:40
^ https://fi.wikipedia.org/wiki/Yhden_miehen_sota

Yhden miehen sota on minulle vielä toistaiseksi täysin tuntematon elokuva, täytyy joskus tutustua, kiitos vinkistä. Kun kyselin ystäviltä ja kylänmiehiltä lisätietoja tästä unohtamastani elokuvasta, sain sille lopulta nimen: Hiekkakuningas. Valitettavasti tätä filmiä ei taida olla nähtävissä netissä kokonaisena, ainoastaan muutamia minuuttien pätkiä.

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2008/06/13/hiekkakuningas-kuvasi-yhden-menehtymista-ja-toisen-menestymista

QuoteTv-elokuvan on ohjannut Jukka Sipilä. Elokuvan pohjana ovat tositapaukset eduskuntaankin päätyneestä Tuusulan sorakeisarista ja velkayrittäjyydestä 1960-luvulla.



Kari Kinnunen

Quote from: Supernuiva on 13.08.2018, 16:14:19
Miksi kukaan kuljetusfirma luopuisi omista autoistaan ja muuttaisi palkkakuljettajat "itsenäisiksi" yrittäjiksi, jos he eivät tässä tienaisi.

Tämä kysymys pitäisi jokaisen joka harkitsee liikennöitsijäksi ryhtymistä esittää itselleen. Tai yleensäkään minkäälaiseen alihankintaan.

Eivät suuret yhtiöt tee hyväntekeväisyyttä. Kyllä aliurakoinneilla on aina tarkoitus laskea kustannuksia.

l'uomo normale

Kajonilla on asiaa kuljettajapulan syistä.

https://www.is.fi/autot/art-2000005789591.html

Quote
– Toistaiseksi tilanne ei ole helpottunut, ja meillä on paljon kuljettajia, jotka ovat läpäisseet teoriakokeen, mutta eivät paikallistuntemuskoetta. Paikallistuntemuskoe on mielestämme haastavampi kuin ennen, ja läpäisyprosentti oli aiemmin korkeampi. Kokeeseen valmistautuminen on hankalaa, kun emme tiedä, mitä kokeesta odottaa toisin kuin esimerkiksi autokoulussa, Kajonin markkinointijohtaja Jaana Ehrnrooth sanoi tänään IS:lle.

Lisäys: Tietysti jos jotain koulukuljetuksia tms on tarkoitus ajaa, niin riittänee että näytetään reitit etukäteen eikä metropolialueen pikkutarkka tuntemus tai Kansallisteatterin erottaminen Kaupunginteatterista ole niin tarpeen.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

Alaric

"Taksi oli myöhässä, kuljettaja rikkoi liikennesääntöjä, ei puhunut lainkaan suomea eikä osannut reittiä lasten koululle."

Ei jumalauta, turvallisen oloisia koulukyytejä. Meneeköhän tämä taksiuudistus nyt ihan putkeen?

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/201808142201131612_u0.shtml (14.8.2018)

QuoteTaksikilpailutus raivostuttaa vanhempia Nurmijärvellä - lapset jätetään väärään paikkaan, ekaluokkalaiset peloissaan kyydissä

Kesällä taksiliikenteen vapautumisen myötä Nurmijärven kunta kilpailutti tutun taksiyrittäjän, ja tilalle tuli viisi eri taksiyrittäjää. Iltalehteen on tullut lukuisia yhteydenottoja lastensa koulukyydeistä huolestuneilta vanhemmilta. Sosiaalisessa mediassa keskustelu käy myös kuumana.

Nurmijärveläinen perheenäiti Kairit kertoo Iltalehdelle, ettei taksien kuljettajilla ole uudistuksen jälkeen ollut mitään hajua siitä, mihin lapsi pitää viedä tai mistä ottaa kyytiin.

Samalla seudulla asuva Mia Kappos on samoilla linjoilla. Hänen nuorin lapsensa aloitti juuri ensimmäisellä luokalla, ja perjantaiaamun kyyti oli farssi. Taksi oli myöhässä, kuljettaja rikkoi liikennesääntöjä, ei puhunut lainkaan suomea eikä osannut reittiä lasten koululle.

- Pienet ekaluokkalaiset olivat joutuneet neuvomaan kuljettajaa koululle. Uusilla taksinkuljettajilla ei tunnu olevan minkäänlaista paikallistuntemusta, eivätkä he selvästi ole tutustuneet reitteihin. Eniten huolettaa se, ymmärtävätkö nämä kuljettajat liikennesääntöjä lainkaan vai ovatko lapset vaarassa, Kappos pohtii.

Molempien perheenäitien mukaan taksinkuljettajilla on ollut vaikeuksia paitsi löytää lasten kotiosoite, myös löytää tiensä oikeille kouluille. Kuljettajat eivät myöskään aina tarkista, että kyydissä on oikeat lapset.

(...)

- Poikani sanoi, että häntä pelottaa, koska hän on nähnyt kuskin vievän monet lapset väärään paikkaan, eikä hän välttämättä osaa neuvoa kuljettajaa kotiinsa. Yhteistä kieltä ei ole, Kairit hämmästelee.

Vähän aikaa sitten taksi oli jättänyt Kairitin perhetutun lapsen väärän talon eteen, jolloin tämä oli joutunut soittamaan isälleen ja pyytämään kyytiä.

Kairitin toinen poika on kolmasluokkalainen ja joutuu kunnan taksiuudistuksen myötä kävelemään 1,5 kilometriä taksin noutopaikalle. Aiemmin taksi haki lapsen suoraan kotioven edestä. Kesällä matka taittuu suhteellisen mukavasti, mutta talvella pimeällä käveleminen on kurjaa ja jopa vaarallista, sillä alueella ei ole katuvaloja.

(...)
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

Beenari

^Tuollaista se on ollut aina koulujen alkamisaikoihin. Ilmoitusherkkyys on vaan nykyisen somen aikakaudella laskenut.

Kunnan koulutoimen ainoa ajokortiton on se henkilö joka suunnittelee reitit ja aikataulut.

Itselle osui Kirkkonumella koulutaksireitti ajettavaksi, jonka läpiajaminen pysähtymättä, liikennesääntöjä noudattaen olisi vienyt 10 minuuttia pidempään, kuin se kunnan antama aikataulu.
"Hölmöä miettiä, mikä maan tai maapallon tila on sadan vuoden kuluttua. Meistä kumpikaan ei ole silloin enää elossa"
- Antti Rinne (SDP)

Supernuiva

Quote from: Beenari on 14.08.2018, 22:14:41
Itselle osui Kirkkonumella koulutaksireitti ajettavaksi, jonka läpiajaminen pysähtymättä, liikennesääntöjä noudattaen olisi vienyt 10 minuuttia pidempään, kuin se kunnan antama aikataulu.

Joskus vastaavassa tilanteessa todetaan, että "kuljettajalla on huono ammattitaito, koska hän ei pysy aikataulussa".

Beenari

Quote from: Supernuiva on 14.08.2018, 22:17:13
Joskus vastaavassa tilanteessa todetaan, että "kuljettajalla on huono ammattitaito, koska hän ei pysy aikataulussa".

Kyllä. Tuo kommentti tuli kuultua muutaman kerran liikaa. Se oli ehken se suurin syy siihen että lopetin koulukyytien ajamisen. Kieltäydyin allekirjoittamasta työnantajan tarjoamaa kaavaketta rikostaustaselvitykseen. Espoon silloisen kihlakunnan alueella nimittäin oli ylinopeussakkoja määriteltäessä se koulukyytikolmio katolla kerrointa kasvattava merkki. Minä kannan huolta aikatauluissa pysymisestä vasta sitten kun minä saan määrätä ne aikataulut.
"Hölmöä miettiä, mikä maan tai maapallon tila on sadan vuoden kuluttua. Meistä kumpikaan ei ole silloin enää elossa"
- Antti Rinne (SDP)

Ari-Lee

QuoteUusi laki tulossa: Taksinkuljettajan ei tarvitse 1.3.2019 lähtien osoittaa enää minkäänlaista paikallistuntemusta

Hallituksen esitykseen sisältyvä muutos on tehty taksialan pyynnöstä, tiedottaa Liikenne- ja viestintäministeriö.
Hallitus on antanut tänään torstaina eduskunnalle esityksen liikennepalvelulain kolmannen vaiheen laeista.

Valmistelun aikana esitykseen on tehty muun muassa muutos, jonka myötä taksinkuljettajan kokeesta ollaan nyt kokonaan poistamassa paikallistuntemusta mittaava osuus.

Paikallistuntemusosuuden poistamisen tarkoituksena on asian valmistelleen LVM:n tiedotteen mukaan helpottaa alaa vaivaavaa taksinkuljettajapulaa.

https://www.is.fi/autot/art-2000005843398.html
Lihavointi oma.

Millä syntaksilla ammattitaidottomuus helpottaa työvoimapulaa? Tarpeeksi useita valituksia kuljettajan ammattitaidottomuudesta johtaa kuljettajan irtisanomiseen.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä