News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Homman suuri ja kaikenkattava kaupunki- ja liikennesuunnitteluketju

Started by Mika.H, 12.04.2013, 22:50:29

Previous topic - Next topic

no future

Meri-Rastilaanhan on rakennettu ranta täyteen yli puolen miljoonan omistusasuntoja, ja kaikki menevät kuin kuumille kiville. Metroasemalle on muutama sata metriä matkaa.

guest15036

https://yle.fi/uutiset/3-10280443

QuoteVanhat ostarit saavat väistyä asuntojen tieltä Itä-Helsingissä – Nyt kontulalaisia pelottaa: "Voiko käydä niin, että täällä tuhotaan se, mikä jo toimii?"

Paikallisten mielestä Kontulan ostarilla on erityisen tiivis ja lämmin yhteisöllisyys. Myllypuron uutta ostaria moni puolestaan pitää varoittavana esimerkkinä.

Mellunmäen ostoskeskuksen vanhalle paikalle kohoaa paraikaa asuintaloja. Laajasalon uuden ostoskeskuksen naapurissa taas tönöttävät vanhan kauppapaikan rauniot. Niiden paikalle nousee myös taloja.

Itä-Helsingin vanhoja ostoskeskuksia puretaan ja remontoidaan nyt vauhdilla. Tilalle rakennetaan monessa kohteessa liikehuoneistoja ja asuntoja.

(...)

Vuonna 1967 rakennetun ja 1980-luvun loppupuolella laajennetun Kontulan ostoskeskuksen tonttivuokrasopimukset ovat päättymässä parin vuoden päästä, ja Helsingin kaupunki neuvottelee ostoskeskusyhtiöiden kanssa kehittämisestä.

Kontulan keskuksen eli ostoskeskuksen ja sen ympäristön asemakaava on ollut työn alla vuodesta 2004 lähtien. Kontulan alueen kehittämiseksi on tehty asemakaavan muutosehdotuksia, joihin ovat liittyneet muun muassa ostoskeskuksen rakennuksien korottaminen ja 16-kerroksisen talon rakentaminen ostoskeskuksen länsipuolelle.

(...)

Kaikkia kontulalaisia ostoskeskuksen nykyilme ei miellytä.

Ostoskeskuksessa asioinut Sinikka Mommo toivoisi Kontulaan perusteellista uudistusta. Hänen mukaansa Kontulassa ei ole liikkeitä, joita kunnon ostoskeskuksessa kuuluisi olla.

– Haluaisin ehdottomasti uudistuksen. Haluaisin tänne vaateliikkeitä ja kenkäkauppoja, Mommo sanoo.

Marjo Degerman puolestaan toivoisi Kontulan keskukseen lisää leikkipaikkoja lapsille. Tämänhetkistä Kontulan ostoskeskusta hän kuvailee "betonilähiöksi".

Osa kontulalaisista pitää Myllypuron ostoskeskusta varoittavana esimerkkinä lähiöostarin uudistuksesta.

Itä-Helsingin Myllypuroon valmistui vuonna 2012 uusi ostoskeskus. Uutta ostoskeskusta on parjattu asiakaskadosta ja tyhjistä liiketiloista, mutta toisaalta kehuttu rauhallisuudesta.

Helsingin yliopiston tutkija Pasi Mäenpää tutki vuonna 2015 paikallisten suhtautumista Myllypuron uuteen ostoskeskukseen, ja tutkimuksessa selvisi, että esimerkiksi lapsiperheet käyvät ostoksilla mieluummin Itiksen kauppakeskuksessa.

Myllypuron ostoskeskuksen asiakas Sini Vainio pitää hyvänä sitä, että uuden ostoskeskuksen miljöö on rauhallinen. Vainiota kuitenkin ihmetyttää, miksi monet liikehuoneistot ovat tyhjillään.

– Ehkä täällä on vähän liian vähän kauppoja. En tiedä, onko täällä sitten liian korkeat vuokrat. Voisin toivoa tänne pieniä kahviloita ja enemmän kirppiksiä, Vainio sanoo.

Tutkija Mäenpään mukaan lähiöiden yhteisöllisyys voi kärsiä uudistuksissa, jos tutut palvelut katoavat.

– Yhteishenki voi kuolla pois, jos ostarilla on ollut sitä ylläpitäviä tiloja. Kaupungin ja rakennuttajien pitäisi yhdessä paikallisyhteisön kanssa hoitaa yhteisötoiminnan jatkuvuutta, Mäenpää sanoo.

Mitä hyötyä uudistuneesta ostoskeskuksesta voi sitten olla asuinalueelle?

Mäenpään mukaan uuden ostoskeskuksen myötä palvelut voivat parantua, ympäristöstä voi tulla entistä turvallisempi, elinvoima voi lisääntyä ja asuntotarjonta monipuolistua, jos uudistukseen kuuluu asuntorakentamista.

(...)


Eino P. Keravalta

QuotePaikallisten mielestä Kontulan ostarilla on erityisen tiivis ja lämmin yhteisöllisyys.

En ole asiantuntija, koska en ole paikallinen, mutta Kontulan ostarilla silloin tällöin vierailleena en onnistunut havaitsemaan tuota mainittua tiivistä ja lämmintä yhteisöllisyyttä.

Sen sijaan paikalla tuli jo päiväsaikaan turvaton ja epämiellyttävä olo: aluetta kansoittavat kaiken muun ohella myös sankat laumat mustalaisia, narkkareita, jihadpartoja, juoppoja, läpsyttelijöitä, moniongelmaisia, neekereitä, kaiken maailman notkujia ja kaapuakkoja.

Paikka on sellainen, että sieltä haluaa mahdollisimman pian ulos asiansa hoidettuaan.

Koko paska pitäisi jyrätä maan tasalle varsinkin, kun se esteettisesti on epäonnistunut tekele ja tilalle rakentaa jotakin sellaista ympäristöä, joka ei niin vedä puoleensa kehitysmaalaista notkuntakulttuuria. Mutta hankalaa sekin on, koska ei siitä kukaan uusia asuntoja kovaan rahaan ostaisi kun koko alue on jo ehditty pilata..
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Saturnalia

Me tehtiin luokkaretkiä Kontulan uimahalliin joskus about 1981. Opin uimaan siellä, siis fyysisesti. Muita halleja ei tainnut tuolloin olla koko Itä-Helsingissä.
Ei näkynyt tummahipiäisiä, ei yhden ainutta 1981. Koko suuressa 500 oppilaan koulussamme ei ollut heitä yhtään kappaletta. Tuo aika alkaa tuntua unelta.
Kontulan ostari on vähän hardcore nykyään. Kun istuu siinä Burger Kingissä purilaisella ja katselee menoa siinä metron sisäänkäynnin edessä.

Jorma M.


Mutta toisaalta mitä enemmän mustalaisia, neekereitä, islamia Itä-Helsingin ostareilla on, niin sitä vähemmän tuo porukka on muualla Hgissä  :)

Ei vaineskaan.

Olin tooodella pitkään aikaan steissillä keskellä arkipäivää ja vielä selvänä. Mustalaisten, narkkien, pultsarien ja geelitukkien määrä oli astrofyysinen. Hieno näyteikkuna suomalaiseen arkeen. Kiky kehiin ja Suomi nousuun.
"On käynyt ilmi, että demokratia ja lehdistön vapaus ovat suurimpia niistä tyhjistä korulauseista, jotka milloinkaan ovat ihmismieltä sumentaneet".

-PPT-

Itselleni on Kontulan ostari tullut tutuksi vuosien varrella koska käyn Kontulan pommisuojan salilla. En tiedä parempaa kaupungin salia. Harmi että se on kesäisin kolme kuukautta kiinni.

foobar

Quote from: Uuno Nuivanen on 02.07.2018, 15:19:05
Kaljabaareja, kirppiksiä, vuokraluukkuja täynnänsä varsinaisia. Luoja varjelkoon..  :o

Kirppikset ja "kahvilat" joissa istuu lähinnä joutenolosta nauttivia kaukomaiden maahanmuuttajamiesporukoita ovat varma merkki siitä että ainoastaan runsas määrä dynamiittia voi tehdä ostarialueesta liiketaloudellisesti kannattavan, ja lopulta edes kävijöilleen turvallisen. Jotkin kuitenkin vaikuttavat erikseen sitä toivovan. Luulevatko he oikeasti että kirppikset tai "kahvi kymmentä asiakastuntia kohden" -kahvilat (ja niiden luoma värisevän eksoottinen tunnelma) tuottavat tulovirtaa jolla edes infran voi pitää kunnossa? Vai onko tällainen vaade heille täysin sivuseikka?
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

Eino P. Keravalta

#3248
Onnea, Helsinki!

https://www.is.fi/autot/art-2000005797076.html

Helsinki poistaa autokaistoja yksi kerrallaan - lukuisia kohteita valmistelussa, tuoreimpana Lauttasaari

Vastaavia autokaistojen poistohankkeita on meneillään käytännössä kaikkialla Helsingissä. Lauttasaarensillan 2+2 autokaista aiotaan muuttaa 1+1 kaistaksi ja samalla leventää jalankulkijoiden tilaa ja rakentaa sen viereen pyöräkaista. Silta on jo nyt autojen vilkkaasti liikennöimä, joten ruuhkaa pukkaa, kun kaistat puolitetaan.

Lauttasaarensillan ohella autoilta ollaan viemässä tilaa myös esimerkiksi Hämeenkadulla, Mäkelänkadulla, Paciuksenkadulla, Pitäjänmäentiellä ja Tukholmankadulla.

Samalla nopeusrajoituksia alennetaan, läpiajokieltoja lisätään ja pysäköintimahdollisuuksia heikennetään ja pysäköinnin hintoja korotetaan.

Helsinki siis liikennepolitiikallaan on nyt ja lähivuosina kurittamassa tavallista autoilijaa oikein olan takaa: autoilusta halutaan poliittisilla päätöksillä tehdä Helsingissä yhä kalliimpaa, hitaampaa, hankalampaa ja saastuttavampaa.

Näin siinä käy, kun äänestää Vihreitä fasisteja. Heille sopii kyllä kehitysmaalaisen elintasoshoppailijan vapaa liikkuvuus, mutta veroja maksavan autoilijan liikkumismahdollisuuksia halutaan kaiken aikaa kaventaa - lopputavoitteena hipeillä lienee, ettei autolla saa ajaa Helsinkiin ollenkaan.

On hyvin ristiriitaista, että samalla kun Helsingin väki kasvaa voimakkaasti, sen mahdollisuutta liikkua rajoitetaan voimakkaasti erilaisin estein. Luulisi suunnan olevan tasan päinvastainen varsinkin, kun autot saastuttavat yhä vain vähemmän ja vähemmän ja kasvava määrä autoja ei saastuta ajossa laisinkaan.

Tässä Helsinki tekee itselleen ikävän palveluksen. Kaupunkia johtavat hipit eivät ymmärrä, että tavallinen ihminen ei aja autolla vittuillakseen vaan siksi, että hänen on käytännössä pakko käyttää autoa.

Kun autoilijan asema kurjistetaan mahdollisimman onnettomaksi, seuraa siitä, että moni autoileva perhe on pakotettu muuttamaan kehyskuntiin Espooseen, Vantaalle, Sipooseen ja vieläkin kauemmas, kuten esimerkiksi Nurmijärvelle, Vihtiin, Tuusulaan, Järvenpäähän, Keravalle, Mäntsälään ja Pornaisiin.

Ja mitä se tietää Helsingille? Se tietää alenevia verotuloja. Sillä autoilijat ovat keskimäärin paremmin työllistettyjä ja enemmän veroja maksavia kuin julkisen liikenteen käyttäjät. Hyvin tienaavat tai keskiluokkaiset ihmiset kyllästyvät Stadin autoilijoihin kohdistuvaan vainoon ja äänestävät jaloillaan, etsivät rauhallisen pikkukaupungin tai taajaman, jossa vielä voi hoitaa päivittäisen, pakollisen liikkumisensa turvallisesti, joustavasti, kätevästi ja edullisesti omalla autolla. Sellaisia paikkoja löytyy aika paljon kun ajetaan vaikka 30 minuuttia Helsingin rajalta ulospäin.

Lopulta käynee niin, että Helsinki jää varattomille hipeille ja varattomille maahanmuuttajille, jotka ajelevat metrolla, sporalla ja dösällä fattaan. Sitäkö halutaan? Kyllä se keskiluokka alkaa pikkuhiljaa häippästä vittuun sieltä hippien kehdosta, vaikka Stadi onkin perinteisesti ollut Suomen mahtavin ja kivoin kaupunki. Mutta liika on liikaa: jos ei pääse liikkumaan ja jos julkinen liikenne on täynnä pummeja ja möliseviä keharimaalaisia niin jo lasten kasvatuksen vuoksi moni vaihtaa maisemaa. Moni on jo vaihtanut, lisää seuraa perästä.

Itse ajan joka päivä töihin Helsinkiin omalla autolla. On aivan pakko. Ilman autoa työmatka kestäisi kolminkertaisen ajan ja olisi paitsi kalliimpi, myös paljon epämiellyttävämpi ja turvattomampi vaihtoehto.

Joten jos nyt matkani kestää Stadiin puoli tuntia, saavat Stadin hipit ja muut stalinistit rakentaa aika monta estettä, että automatka kestäisi 1,5 tuntia, minkä se julkisilla kestää. Ja senkin jälkeen valitsisin oman auton, koska se on silti halvempaa: kuukausilippu maksaa 150 euroa ja autolla pääsen halvemmalla. Ja on se mukavampaakin - ei tarvitse jakaa tilaa tuntemattomien huumeukkojen ja kusipäiden kanssa, ei tarvitse istua selkä seinää vasten, ettei joku lyö metrossa kirvestä päähän kuten taannoin Stadissa kävi kun eräs kirvessomali toteutti monikulttuuria.

Helsingin Vihreät ja muut kommunistit ovat siis päättäneet hukuttaa ja tuhota Helsingin. Se on hirvittävä sääli.

Toivottavasti stadilaiset muistavat tulevissa vaaleissa äänestää aiempaa järkevämmin.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

guest14935

Quote from: Eino P. Keravalta on 20.08.2018, 17:25:26
On hyvin ristiriitaista, että samalla kun Helsingin väki kasvaa voimakkaasti, sen mahdollisuutta liikkua rajoitetaan voimakkaasti erilaisin estein. Luulisi suunnan olevan tasan päinvastainen varsinkin, kun autot saastuttavat yhä vain vähemmän ja vähemmän ja kasvava määrä autoja ei saastuta ajossa laisinkaan.
Ehkä ovat laskeneet elintason laskevan nykypolitiikan ansiosta niin voimakkaasti että entistä harvemmalla on edes varaa autoon, jolloin teitä tarvitaan vähemmän. Puolue-eliitille tietty aina riittää rahaa mutta muuthan voi kävellä tai pysyä sisällä.

Muutoinhan rakentaisivat lisää teitä koska itsestään ajavien autojen myötä joukkoliikenteen tarve vähenee jonkin ajan päästä merkittävästi ja liikenne siirtyy niihin.

Uuno Nuivanen

Orjat tosiaan tuskin paljon autolla ajelevat, ja niillä nyt on muutenkin aikaa kävellä palkattomaan duuniinsa. Ei toki koske virkamiehiä eikä mamuja.

Jorma M.

Olen seurannut Hgin liikenteen mielenvikaisuuden kiihtymistä kauan. Olen todella ihmeissäni hkiläisten sietokyvystä. Ja masokismista.

Kuinka voikaan olla mahdollista ettei keskusta tyhjene kaupoista. Eihän sen nyt pitäisi mitenkään riittää kauppavolyymille että siellä räkivät ja lontivat lähinnä teinit ja matut. 

Itse olen liki 20 vuotta tehnyt joka ikisen ostoksen muualla pääkaupunkiseudulla kuin keskustassa. Joskus viime vuosituhannella tajusin asettaa autoilurajat akselille Pitkäsilta - Storyville.
"On käynyt ilmi, että demokratia ja lehdistön vapaus ovat suurimpia niistä tyhjistä korulauseista, jotka milloinkaan ovat ihmismieltä sumentaneet".

foobar

Kaupunkisuunnittelun saralta:

Quote
Suomalaisia miniasuntoja kauhistellaan jo ulkomailla, sanoo kaupunkiprofessori Mari Vaattovaara – "Köyhille rakennetaan hellahuoneita"

Professori Mari Vaattovaaran mielestä 15 neliömetrin yksiöt eivät kuulu hyvinvointivaltioon.

[...]

"Minun mielestäni yksiöt pitäisi kieltää."

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005796869.html

Ja Liberan vastine:

Quote
Professori Vaattovaaran alternative facts

Helsingin Sanomat julkaisi maanantaina 20.8 kaupunkitutkimuksinstituutin johtajan professori Mari Vaattovaaran haastattelun. Artikkelissa Vaattovaara kauhistelee Suomen ja erityisesti Helsingin asuntopolitiikkaa ja pieniä asuntoja.

Tieteellisen yhteisön edustajana ja tutkimusyksikön johtajan asemansa vuoksi hänen lausuntojaan kuunnellaan tarkkaan ja siksi olisi erityisen tärkeää, että hän pitäytyisi faktoissa. Valitettavasti hänen haastattelunsa vilisee merkittäviä asiavirheitä, jotka muuttavat olennaisesti hänen sanomansa sisältöä.

Haastattelussa professori Vaattovaara väittää esimerkiksi, että Britanniassa neliöiden alaraja asuntoa kohden on 45 neliötä. Väite on yksiselitteisesti virheellinen. [...]

https://www.libera.fi/blogi/professori-vaattovaaran-alternative-facts/

Omasta mielestäni on parempi että ihmisillä on mahdollisuus valita kuin että ideologisista syistä asetettujen kieltojen vuoksi ajaudutaan mahdottomiin tilanteisiin. 15 neliön yksiössä asuminen ei ole lainkaan siitä pahimmasta päästä mahdottomia tilanteita kun vertaa siihen, että professori haluaisi kieltää yksiöt kaupungista jossa on valtavasti yksin asujia ja enemmän tai vähemmän jatkuva asuntopula.

Ainakin niitä omia argumentteja voisi tukea paikkansapitävillä faktoilla jos nyt ei itsekritiikkiä itse osaa harjoittaa. Se on kuitenkin ilmeisesti Hesarin mielestä liikaa vaadittu kun aate on "hyvä."
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

Pkymppi

Quote from: Jorma M. on 21.08.2018, 00:08:26
Olen seurannut Hgin liikenteen mielenvikaisuuden kiihtymistä kauan. Olen todella ihmeissäni hkiläisten sietokyvystä. Ja masokismista.

Kuinka voikaan olla mahdollista ettei keskusta tyhjene kaupoista. Eihän sen nyt pitäisi mitenkään riittää kauppavolyymille että siellä räkivät ja lontivat lähinnä teinit ja matut. 

Itse olen liki 20 vuotta tehnyt joka ikisen ostoksen muualla pääkaupunkiseudulla kuin keskustassa. Joskus viime vuosituhannella tajusin asettaa autoilurajat akselille Pitkäsilta - Storyville.


Helsinkiläiset lihoovat sosiaalituilla.


Uutinen 7.10.2017

Kela maksaa 12 600 kodin asumiskulut KOKONAAN(!!!) Helsingissä

https://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/567262-kela-maksaa-12-600-kodin-asumiskulut-kokonaan-helsingissa-luku-on-hirvean-iso-ja


l'uomo normale

Quote from: foobar on 21.08.2018, 08:56:47
Kaupunkisuunnittelun saralta:

Samasta jutusta.

QuoteKAUPUNKIPROFESSORI palauttaa mieliin hyvinvointivaltion visionäärin, sosiaalipoliitikko Pekka Kuusen 1960-luvulla esittämän varoituksen, ettei asuntotuotantoa pitäisi rakentaa hetkellisen kysynnän mukaan. Kuusi myös ennusti, että 1980-luvulla olisi päästy "yli kaksiokauden".

Huoli Kallion slummiutumisesta yksiörakentamisen takia on jo ainakin 60-luvun perua. Ja pienten asuntojen rakentamisen rajoittaminen sosiaalipoliittisisya syistä on ollut edistyksellisten lääke sosiaalisiin ongelmiin jo pitkään. Mitenköhän se menee? Tietynlaiset olosuhteet tuottavat yksinäisiä syrjäytyneitä ihmisiä, eikä menestyviä citysinkkuja. Ratkaisu: estetään syrjäytyneitten vapaata ja kontrolloimatonta asettumista kaupunkiin asuntopolitiikalla.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

MiljonääriPlayboy

#3255
Quote from: Jorma M. on 21.08.2018, 00:08:26
Olen seurannut Hgin liikenteen mielenvikaisuuden kiihtymistä kauan. Olen todella ihmeissäni hkiläisten sietokyvystä. Ja masokismista.

Kuinka voikaan olla mahdollista ettei keskusta tyhjene kaupoista. Eihän sen nyt pitäisi mitenkään riittää kauppavolyymille että siellä räkivät ja lontivat lähinnä teinit ja matut. 

Itse olen liki 20 vuotta tehnyt joka ikisen ostoksen muualla pääkaupunkiseudulla kuin keskustassa. Joskus viime vuosituhannella tajusin asettaa autoilurajat akselille Pitkäsilta - Storyville.

(BOLD minun)

Ihmettelen samaa. Helsinkiin ajaminen vtuttaa jo ihan turistinakin.  Ei voi oikein kuvitellakaan, miltä tuntuisi ajella siellä huudeilla päivittäin.  :o

Kaikki bulevardivouhotukset nyt ovat jo ihan pelkkää hulluutta, mutta täytyy kyllä ihmetellä sitäkin, että kuka polkupyörähippi on päättänyt jättää molemmat matkustajasatamat nykyisiin sijainteihinsa? Kumpaankin joutuu ajamaan jo valmiiksi ruuhkaisen keskustan läpi. Länsisatamaan ajaessa on lisäksi siinä sillan alla, juuri ennen satamaan kääntymistä, on kaksi perättäistä liikennevaloa niin lähellä toisiaan, että ensimmäinen ei vedä, koska jälkimmäisen eteen pakkautuu sekä suoraan menevät, että oikealta kääntyvät. Ja takaisin tullessa sillan alla on (taas vaihteeksi) käytössä ainoastaan yksi kaista tietöiden vuoksi. Kyllä siinä hermo lepää, kun jonottelee sen kolme varttia päästäkseen Lahdenväylän alkuun. Väistellen siinä samalla kaikkia herrasmiehiä ja herrasnaisia (näppärimmät arvannevat ne muutamat automerkit, joilla nämä kiireisimmät ihmiset pääsääntöisesti kurvailevat..), jotka poistuvat jonosta kääntyvien kaistalle ohittaakseen 3-5 autoa, kiilatakseen sitten takaisin jonoon (jolloin koko "pää"jono luonnollisesti seisoo). Huomattava osa takseja, jotka aivan varmasti tietävät kaistojen yhtyvän takaisin yhdeksi korttelin välein tietyömaan kohdalla.

Eli onnea vaan Tsadi. Äänestäkää vaan lisää Virheitä kaupunginjohtoon, niin pääsette eroon autoilusta kokonaan (lukuun ottamatta muutamia avolavapakuja, joita "paremmat kulttuurit" sitten käyttävät taksina, pikkubussina ja joukkojenkuljetusajoneuvona).

e:typo
PolPolle tiedoksi:
A) kaikki kirjoittamani on sarkasmia
B) Vous êtes des collaborateurs

l'uomo normale

Quote from: Jorma M. on 21.08.2018, 00:08:26
Olen seurannut Hgin liikenteen mielenvikaisuuden kiihtymistä kauan. Olen todella ihmeissäni hkiläisten sietokyvystä. Ja masokismista.

Kuinka voikaan olla mahdollista ettei keskusta tyhjene kaupoista. Eihän sen nyt pitäisi mitenkään riittää kauppavolyymille että siellä räkivät ja lontivat lähinnä teinit ja matut. 

Luksus- ja hipsteriputiikeilla ja -ravintoloilla on toistaiseksi onnistuttu täyttämään kantakaupungin liiketilat. Itse käyn ostoksilla keskustassa kun se on tuttu ja vielä toistaiseksi siellä voi olla. Suurin syy on että kortittomana ja ajotaidottomana on Helsingin sisäisen kuukausilipun käyttäjänä halvinta mennä bussilla keskustaan. Homma muuttunee osaltani kun nykyinen sisäinen lippu-seutulippu jako loppuu ja tulee vyöhykkeet, joita pitää olla vähintään kaksi. Silloin bussi tai jopa juna Selloon tai Myyrmäkeen isompien ostosten takia on varteenotettavampi vaihtoehto. Toisaalta kantakaupungin kadunvarren pikkukaupoissa olisi ihan kiva asioida.

Lisäys: Toisaalta, mistä sen tietää keitetyn rahaa ja millä motiiveilla on Helsingin keskustan kiinteistöissä kiinni.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

Skeptikko

Lauttasaaren silta korjataan pyöräilyn ehdoilla – autokaistojen määrä saattaa vähentyä
https://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/696077-lauttasaaren-silta-korjataan-pyorailyn-ehdoilla-autokaistojen-maara-saattaa

QuoteRemontin jälkeen sillan nopeusrajoitus alennetaan 40 kilometriin tunnissa.

Peruskorjaus on tarkoitus toteuttaa vuosina 2019–2021. Suunnitelmista voi antaa palautetta 28. elokuuta saakka osoitteessa hel.fi/suunnitelmat.
En homona toivota tervetulleiksi Suomeen henkilöitä, jotka haluavat tappaa minut:
http://www.bbc.com/news/magazine-33565055

Tanskan pakolaisapu: hallitsematon tulijatulva johtamassa armageddoniin ja yhteiskuntamme tuhoon:
http://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE7963933/Sammenbrud-truer-flygtningesystem/

guest11919

Olen laittanut Helsingin keskustan boikottiin. En osta sieltä mitään, ennen kuin liikennepolitiikka järkevöityy. Ennen esim. juhlapäivien vietto helsinkiläisessä ruokaravintolassa oli itsestäänselvyys. Nyt kun olen hieman tutkinut muita vaihtoehtoja, olen huomannut, että kiinnostavia ja tasokkaita ravintoloita löytyy muualtakin. Ei ehkä hipsterihenkisiä mutta muuten. Stockmann, jos sieltä jotain tarvitsee, löytyy Jumbosta ja Tapiolasta. Elokuviin pääsee Flamingossa, Sellossa, Omenassa jne. Jumbo ja Porttipuisto huomioivat autoilijat, eikä niihin oikein julkisilla pääsekään, mikä näkyy asiakaskunnassa positiivisella tavalla. Kaikilla varteenotettavilla kaupoilla on liikkeet myös muualla kuin keskustassa. Ensi katsomalta saattaa luulla, että jokin liike on vain keskustassa, mutta yleensä toinen myymälä löytyy keskustan ulkopuolelta, Vantaalta tai Espoosta.

Eino P. Keravalta

Bona:

QuoteOlen laittanut Helsingin keskustan boikottiin. En osta sieltä mitään, ennen kuin liikennepolitiikka järkevöityy

Jokos Mannerheimintielle on tullut kolmenkympin rajoitukset, kuten muistaakseni punikkipäättäjät päättivät?

Se on kyllä jalankulkijan kannalta erittäin vaarallinen ajonopeus - viisikymppiä olisi paljon turvallisempi: 30 kilometriä tunnissa on niin alhainen ja luonnoton nopeus isommalla tiellä, että kuljettaja ei pysty juurikaan seuraamaan liikennettä kun huomiosta suuri osa menee nopeusmittarin vahtimiseen. Viidenkympin rajoituksella ajo on paljon luontevampaa ja rennompaa, mittaria ei tarvitse vahtia vaan voi seurata liikennettä ja varoa jalankulkijoita.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Nikolas

Ennen pitkää helsinkiläiset firmat alkavat tuskailla sitä että nimenomaan Helsingissä on hankala saada vaatimukset täyttävää työvoimaa, ja löytävät syyksi sietämättömät työmatkat, jotka johtuvat Helsingille ominaisista käsittämättömän huonoista liikennejärjestelyistä. Mutta onneksi tähänkin ongelmaan on lääke: Täytyy siirtää firma Helsingin ulkopuolelle.

no future

Lauttasaarentien liikennehän jumittuu ja ruuhkautuu nykyään siihen Länsiväylän päähän, ja on aivan sama vaikka sieltä saisi posottaa 120km/h kun se ei etenemistä nopeuttaisi. Toki on aivan selvää että tällä halutaan ohjata ihmisiä metron käyttäjiksi, tai vaihtoehtoisesti kiertämään keskusta kehä ykkösen kautta.

guest11919

Eino, kyllä siinä keskustan osuudella on 30 km/h ja lisäksi vielä tolppakamera raitiovaunusaarekkeella (etelään päin ajettaessa vasemmalla puolella eli aika epätyypillisesti). En muista onko kameraa toiseen suuntaan ajettaessa ja jos on, niin missä.

guest15036

https://yle.fi/uutiset/3-10396320

QuoteKauppakeskus-kulttuuri kukoistaa Suomessa, mutta mitä siitä seuraa? Tyhjentyneet keskustat ja näivettyneet lähiostarit huolestuttavat tutkijaa

Keskikaljabaarin omistajat ja muut pienyrittäjät kitkuttelevat väsähtäneillä lähiostareilla samaan aikaan, kun uudet kauppakeskuskokonaisuudet imevät puoleensa palveluja ja asiakkaita. Kaupungeilla on tärkeä rooli alueiden kehittämisessä.

Ilmaiset parkkipaikat, parturi, apteekki, vaatekaupat ja supermarketti, josta löytyy kaikkea, mitä toivoa saattaa.

Ei ihme, että kaupunkien laidoilla, hyvien kulkuyhteyksien äärellä sijaitsevat ostoskeskukset ja markettikeskittymät vetävät asiakkaita puoleensa.

Jyväskylän Seppälässä sijaitseva kauppakeskus Seppä viettää pian yksivuotissynttäreitään. Havaintoja kauppakeskuksen vaikutuksista kävelykeskustan elinvoimaisuuteen on tehty pitkin vuotta. Seppä on imaissut keskustan asiakkaita ja tyhjentänyt liiketiloja.

Vähemmälle huomiolle on kuitenkin jäänyt se, millainen vaikutus Sepällä ja Jyväskylän muilla markettikeskittymillä on lähiöiden perinteisiin ostoskeskuksiin. Taantumista on havaittu muun muassa Sepän läheisyydessä sijaitsevalla Huhtasuon vanhalla ostarilla.

(...)

Trendi huolestuttaa tutkijaa

Kauppakeskus-kulttuurin kukoistus ja lähiostareiden näivettyminen ei ole luonteenomaista vain Jyväskylälle. Kuopiossa useat vaateliikkeet ovat siirtyneet kaupungin etelä-puolelle rakentuneeseen kauppakeskus Matkukseen. Myös Hämeenlinnassa moottoritien varrella sijaitseva kauppakeskus Goodman on näivettänyt keskusta-aluetta. Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla vanhoja ostareja puretaan ja tilalle kaavaillaan asuntoja.

Trendi toistuu läpi Suomen ja erikokoisissa kaupungeissa, vahvistaa Aalto-yliopiston johtava tutkija Aija Staffans.

– Tuntuu, että kaikkien asuinalueiden palvelut keskittyvät kauppakeskuksiin. Radan varret ovat nousseet vahvasti esille. Ensin tehdään asema ja sitten kauppakeskus. Rakentamista keskitetään kauppakeskuksen ympärille. Kauppakeskukset tyhjentävät vanhaa rakennetta, Staffans pohtii.

Tutkija pelkää, että trendi yhdenmukaistaa kaupunkirakennetta liiaksi ja syö siten alueiden omaleimaisuutta.

– Siinä, miten hyvää ympäristöä siinä saadaan syntymään, niin olen aika kriittinen. Onko meillä sitten tulevaisuudessa kaikilla samanlaiset kauppakeskukset keskuksina? Omaleimaisuus on tärkeä tekijä sekä ihmisille että vetovoimalle. Jos kaikissa on samanlainen kauppakeskus, niin se on aika sisäänpäin kääntynyt yhdyskunnan malli.

(...)

Lähiostareiden kehittämisessä tutkija heittää pallon kaupungille. Staffansin mukaan kaupungilla on mahdollisuus vaikuttaa siihen, mihin suuntaan aluekeskukset kehittyvät jatkossa.

– Meillä on lähiöissä paljon puolikuolleita ostoskeskuksia, joissa on joku keskikaljabaari ja pieniä yrittäjiä palveluineen. Ne ovat aika hiljaisia ja väsähtäneitä. Voisivatko nämä ostoskeskukset syntyä uudelleen? Siitä on puhuttu pitkään, että millä tavalla näitä vanhoja ostariseutuja voisi lähteä kehittämään, että ne vastaisivat paremmin tämän hetken palvelukysyntään, Staffans pohtii.

(...)


Horn Hill

Ostarit ovat mennyttä maailmaa. Niitä ei voi enää pelastaa.

Kaupunkien keskustojen pelastamiseen ei puolestaan riitä poliittista tahtoa. Kun autoilu kielletään ja pysäköinnistä tehdään vaikeaa ja kallista, ihmiset eivät enää tule keskustaan.

Täällä Jyväskylässä kauppakeskus Seppä tarjoaa ilmaisen pysäköinnin lämpimässä hallissa. Lisäksi keskuksesta on sisäyhteys uuteen suureen Prismaan, jolla myös on oma ilmainen parkkihalli. Ei tarvitse talvella rännässä tai pakkasessa rämpiä ja paksut palttoot voi jättää autoon ostosten ajaksi.
Vihaista puhetta.
Netin harmaa setä.

Nikolas

Helsingin kartasta nähdään, että ruuhkien alkuperäinen syy on pääkaupungin sijoittaminen niemeen. Ongelmaa on yritetty helpottaa liikennejärjestelyillä. Siten voisi tietysti jatkaa, mutta viime aikoina Helsingissä ovat valtaa saaneet vihreät, ja heidän liikennepoliittiset tavoitteensa ovatkin päinvastaiset. He pyrkivät vaikeuttamaan ja hidastamaan autoilua niin paljon, että kulkijat valitsisivat henkilöauton sijasta mieluummin julkisen liikennevälineen tai vaikka polkupyörän. Myönnän että tuossa on tietty logiikka takana, mutta epäilen vihreiden unohtaneen kokonaisvaikutukset: Tukkeutuva liikenne saattaa karkoittaa veronmaksajia. Jos veronmaksajat lähtevät, keitä Helsinkiin jää?

Nuivinator

Quote from: Nikolas Ojala on 13.09.2018, 11:56:58
Helsingin kartasta nähdään, että ruuhkien alkuperäinen syy on pääkaupungin sijoittaminen niemeen. Ongelmaa on yritetty helpottaa liikennejärjestelyillä. Siten voisi tietysti jatkaa, mutta viime aikoina Helsingissä ovat valtaa saaneet vihreät, ja heidän liikennepoliittiset tavoitteensa ovatkin päinvastaiset. He pyrkivät vaikeuttamaan ja hidastamaan autoilua niin paljon, että kulkijat valitsisivat henkilöauton sijasta mieluummin julkisen liikennevälineen tai vaikka polkupyörän. Myönnän että tuossa on tietty logiikka takana, mutta epäilen vihreiden unohtaneen kokonaisvaikutukset: Tukkeutuva liikenne saattaa karkoittaa veronmaksajia. Jos veronmaksajat lähtevät, keitä Helsinkiin jää?


Niin. Olen sanonut vuosien saatossa monta kertaa, että on emähölmöä rakentaa pääkaupunki merenrannalle. Optimaalinen paikkahan pääkaupungille olisi sellainen, että sen keskustan keskipisteestä on merenrantaan esimerkiksi 30 km. Rannalla voisi sitten olla satamat, viihtyisiä puistoja ja isorikkaiden huviloita. Optimaalisessa kaupunkisuunnittelussa myös olisi korkeita kerrostaloja (esim 1 km) harvakseltaan, vaikka 300 metrin välein. Niiden välissä olisi leveitä katuja ja paljon puistoa tai metsää.

Kysymykseesi että jos veronmaksajat lähtevät, keitä Helsinkiin jää, vastaan näin: Helsinkiin jää narkkarit, matut, polkupyöräsosialistit, kansanedustajat, vihreät, ministerit ja Sauli Niinistö. Sen jälkeen Helsingin ympärille kannattaakin rakentaa muuri jossa ei ole portteja.

UGH.
Nimitys paperiton laittomasta maassaolijasta on kuin kutsuisi huumediileriä paperittomaksi farmaseutiksi tai myymälävarasta kuitittomaksi asiakkaaksi.

Tunkki

Tuo Jyväskylän tilanne kuulostaa tutulle, sama ollut pitkään käynnissä Oulussakin. Keskustassa ei ole enää kuin pankkeja, toimistoja ja kapakoita.
Kävelykadun varsi on tyhjentynyt ja kaupat siirtyneen isoihin keskuksiin kulkuyhteyksien varrelle.

l'uomo normale

Quote from: Tunkki on 13.09.2018, 12:15:02
Tuo Jyväskylän tilanne kuulostaa tutulle, sama ollut pitkään käynnissä Oulussakin. Keskustassa ei ole enää kuin pankkeja, toimistoja ja kapakoita.

Jyväskylässä olen käynyt ja ihmetellyt. Kuka käyskentelee päivät pääksytysten kapakasta toiseen keskustan katuja pitkin? Luulisi tuloksena olevan aika kuollut kylä, ellei takana ole väkimäärältään pääkaupunkiseudun kokoisen alueen asiakaspotentiaalia.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

no future

Helsingissä, ja etenkin pääkaupunkiseudulla kokonaisuudessaan, tulotaso ja tulokehitys on ollut edelleen selvästi muuta maata korkeampi.

Tuota veronmaksajien pakenemista on ennustettu nyt varmaan ainakin 15 vuotta, mutta  silti muuttoliike on edelleen vahvasti pääkaupunkiseudulle päin. Hyvänä indikaattorina tästä ovat suuret aluerakennushankkeet Kalasatamaan (+Sompasaari, Kyläsaari), Jätkäsaareen, Hernesaareen, Pasilaan, Myllypuroon, Kruunuvuorenrantaan(Laajasalo), sekä Espoossa Suurpeltoon,  Tapiolaan, Mankkaalla, Finnooseen, ja Vantaalla about kaikkialle kehäradan varteen (Leinelä, Kivistö jne.)

Kannattaa Käydä vaikka tuolla Kivistössä katsomassa kun uutta isoa kaupunginosaa rakennetaan ihan tyhjästä, ja miettiä mittakaavaa muun Suomen aluerakennusprojekteihin nähden.