News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Liikenneministeriö suunnittelee kaikkien autoilijoiden tiemaksua

Started by B52, 08.09.2011, 12:13:16

Previous topic - Next topic

Ari-Lee

Quote from: Uuno Nuivanen on 10.10.2017, 16:19:07
Quote from: Ari-Lee on 10.10.2017, 16:16:54
Quote from: Uuno Nuivanen on 10.10.2017, 16:13:34
Kenelle nuorelle (tai vanhallekaan) vilpittömästi suosittelisit tähän maahan jäämistä, jos on mahdollisuus lähteä?   :-\

Minne?

AUS, NZ,  Aasian paremmat osat, USA varauksin sekä tietysti Kanada.. onhan noita terveitä osia vielä.

Etkö vieläkään ymmärrä, että maahanmuutto on perseestä oli kyse mistä maasta tahansa. Hommaat ensin työviisumin ja sitten asia on toinen. Nuo maat eivät heppoisin perustein myönnä sellaista viisumia ja siksi ovat vielä toivossa eläviä. Kanada alkaa olla paskaksi mokutettu ja siitä on luettukin.

USA:an saat mennä turistiksi ja hakea työpaikan siellä samalla. Työnantajasi voi auttaa työviisumin saamisessa jos olet työllesi tärkeä. As simple as that. Mitään byrokraattista shittiä siinä ei ole.

Vai että maahanmuuttajaksi kun ensin täällä on sitä vuodesta toiseen räkytetty. Salli mun nauraa.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä


Sakari

Quote from: Uuno Nuivanen on 10.10.2017, 16:39:04
Milloin arvelet suoran demokratian toteutuvan, ts. puolue-eliitin suistavan itse itsensä vallasta?

Se on se kiintopiste, se tavoite, se palkinto, joka odottaa onnellisessa lopussa. Ja ihan satuilua tälläinen visiointi suorasta demokratiasta ei ole, koska Sveitsi. Ehkäpä antiikin kreikkakin oli eräänlaista suoraa demokratiaa.

Puolue-eliitti ei tule helposti valtaa kansalle antamaan, joten sitten kriisin kautta. Se että yhteiskunnan kahtiajakautuminen tapahtuu ja ilmapiiri kiristyy on hyvä, koska ei ole oikotietä onneen. Kansalaisten täytyy joutua kollektiivisesti vielä syvemmälle ja vielä enemmän vitutukseen. Jolloin voidaan marssittaa estraadille uudistettu hallintotapa, joka antaa paremmat työkalut korjata vinoutunutta yhteiskuntaa ja estää kansalaisten täydellistä kyykyttämistä.
Ooh lalaa...

sr

Quote from: Paawo on 10.10.2017, 13:48:28
Komppaan täysin ajatusta että puhelimen sijaintitiedon perusteella voitaisiin kaikesta liikkumisesta laskuttaa. Käytät joka tapauksessa yhteistä resurssia kuljet autolla, bussilla, kiskoilla, soutamalla tai kävellen siispä on sinulta vero kannettava. Jos sijaintitietoa ei kerry määrätään vuotuinen/kuukausittainen vero kannettavaksi jonkun tuloluokan/ammatti- tai ikäryhmän/postinumeron tms mukaan. Vain taivas on rajana kun uusia verotusmuotoja suunnitellaan.

Tuossa kirjoittamassasi ei ollut mitään tolkkua. Ei valtion perustarkoituksena ole maksimoida veroja. Autoilua on järkevää verottaa siksi, että siinä käytetään rajallista yhteistä resurssia, eli yleisiä teitä. Ja kaikkein parasta tätä olisi tosiaan verottaa niin, että verotettaisiin raskaasti niitä käyttäjiä, jotka käyttävät tätä resurssia siellä ja silloin, kun se on kaikkein niukinta ja toisaalta verotettaisin kevyemmin niitä, jotka käyttävät teitä siellä ja silloin, kun niillä ei ole muita. Nykysysteemi menee mönkään juuri siinä, että siinä verotetaan pelkästään siitä, että omistaa auton, mikä sinällään ei kuluta lainkaan yhteisiä resursseja.

Verojen pitää yleisesti olla niin matalalla kuin mahdollista, kunhan tarvittavat julkiset menot saadaan katettua. Ne kannattaa kohdistaa niin, että muille haittaa tuottamisesta verotetaan ja haitattomuudesta ei. Nykyverotuksessa ongelmana on se, että verotetaan rankasti esim. työntekoa, joka on ennemminkin muille hyödyllinen kuin haitallinen asia.

Quote
Yhtään sympatioita ei sen sijaan liikene ajatukselle että joku mokkula täytyy ostaa omaksi ja sitä sitten kantaa mukanaan. Tämä on pelkkää lobbaamisen lopputuotetta, kaikki tieto on jo olemassa.

Olen samaa mieltä, että systeemin käyttöönotossa (ja siis nykyisen autoilun verotuksen uudistamisessa) ei ole järkeä, jos itse systeemin pystyynpano ml. autoilijoiden hankinnat maksaa hyvin paljon. Nuo ovat perusteltuja vain siinä tapauksessa, että saadaan sitten jotain muita hyötyjä, mitä minusta autojen paikantamistietojen avulla on kyllä mahdollista tehdä.
With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -Steven Weinberg
Faith = Pretending to know things you don't know

Fiftari

QuoteAutoilijoiden seurantahankkeessa mukana miljardiluokan sveitsiläisfirma – "erottuu joukosta"

lta-Sanomat kävi läpi Liikenne- ja viestintäministeriön satelliittiseurantahankkeen lausunnonantajat. Yksi ajoneuvojen paikantamiseen erikoistunut yritys erottui joukosta.
Ministeri Anne Bernerin (kesk) johtamassa Liikenne- ja viestintäministeriössä on parhaillaan käynnissä toimenpideohjelma, jonka tarkoituksena on selvittää hieman kryptisesti "satelliittinavigointijärjestelmien hyödyntämistä koko Suomessa ja yhteiskunnan kaikilla sektoreilla".

Mainitun hyödyntämisen keskeisimpiä kohteita on liikenne, mukaan lukien ajoneuvokohtainen satelliittiseuranta.

Satelliittipaikannuksen sekä siihen kytkettyjen maksujärjestelmien avulla Suomessa kulkevaa liikennettä voisi ohjata taloudellisilla kannustimilla ja sanktioilla teknisessä mielessä lähes miten vain.

Samalla sujuisi näppärästi myös autoilijan kilometriperustainen verottaminen.

Satelliittinavigoinnin toimenpideohjelman tuoreimman vaiheen valmistelussa onkin viranomaisten ohella kuultu lukuisia alan yksityisiä yrityksiä, joista huomattava määrä on valikoitunut myös erikseen pyydetyiksi lausunnonantajiksi.

Ilta-Sanomat sai listan yrityksistä näkemyksiä kolmelta suomalaiselta tietoliikennetekniikan ammattilaiselta. Tehtävänantona oli kommentoida erityisesti autoilijan paikantamiseen erikoistuneita firmoja.

Kukaan IS:lle kommenttinsa antaneista henkilöistä ei halunnut nimeään julkisuuteen. He kaikki nostivat kuitenkin listan merkittävimmäksi yritykseksi hypertarkkaan ajoneuvopaikannukseen sekä ajoneuvojen liittämiseen esineiden internetiin erikoistuneen sveitsiläisen U-Bloxin.

Ammattilaisten näkemyksissä mainittiin muun muassa Suomen parhaiden navigoinnin asiantuntijoiden löytyvän nimenomaan U-Bloxista.

Yritystä tituleerattiin myös koko ajoneuvopaikannusalan suvereeniksi markkinajohtajaksi ja sen osaamista autoteollisuuteen kytköksissä olevassa satelliittinavigoinnissa huipputasoiseksi. Myös yrityksen kasvuhakuisuutta ja suuruutta arvostettiin.

Käytännössä U-Bloxin karkeasti luottokortin kokoisilla ja alle satasen maksavilla langattomilla radiomoduuleilla ajoneuvon paikannus onnistuu olemattomalla virrankulutuksella ja senttimetrien tarkkuudella oikeastaan milloin ja missä tahansa.

Mielenkiintoista on sekin, että paikannuspiirejä ja niihin liittyviä ohjelmistoja valmistava ja kehittävä U-Blox on viime vuosina laajentanut toimintaansa voimakkaasti myös Suomessa. Tästä lopputuloksena yrityksellä on tuotekehityskeskus sekä Espoossa, että Tampereella. Ministeriön dokumenteissa kuultavaksi on erityisesti merkitty yrityksen Suomen yksikkö.

Sveitsin suurimmassa kaupungissa eli Zürichissa pääkonttoriaan pitävän U-Bloxin maailmanlaajuinen liikevaihto oli vuonna 2016 noin 312 miljoonaa euroa.

Markkina-arvoltaan U-Blox lasketaan kokonaisuutena yli miljardin euron kokoisten yritysten joukkoon.
IS

Eikös Berner ole lähtöjään sveitsistä?
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

Ernst

Quote from: Fiftari on 15.10.2017, 22:11:27
QuoteAutoilijoiden seurantahankkeessa mukana miljardiluokan sveitsiläisfirma – "erottuu joukosta"

lta-Sanomat kävi läpi Liikenne- ja viestintäministeriön satelliittiseurantahankkeen lausunnonantajat. Yksi ajoneuvojen paikantamiseen erikoistunut yritys erottui joukosta.
Ministeri Anne Bernerin (kesk) johtamassa Liikenne- ja viestintäministeriössä on parhaillaan käynnissä toimenpideohjelma, jonka tarkoituksena on selvittää hieman kryptisesti "satelliittinavigointijärjestelmien hyödyntämistä koko Suomessa ja yhteiskunnan kaikilla sektoreilla".

Mainitun hyödyntämisen keskeisimpiä kohteita on liikenne, mukaan lukien ajoneuvokohtainen satelliittiseuranta.

Satelliittipaikannuksen sekä siihen kytkettyjen maksujärjestelmien avulla Suomessa kulkevaa liikennettä voisi ohjata taloudellisilla kannustimilla ja sanktioilla teknisessä mielessä lähes miten vain.

Samalla sujuisi näppärästi myös autoilijan kilometriperustainen verottaminen.

Satelliittinavigoinnin toimenpideohjelman tuoreimman vaiheen valmistelussa onkin viranomaisten ohella kuultu lukuisia alan yksityisiä yrityksiä, joista huomattava määrä on valikoitunut myös erikseen pyydetyiksi lausunnonantajiksi.

Ilta-Sanomat sai listan yrityksistä näkemyksiä kolmelta suomalaiselta tietoliikennetekniikan ammattilaiselta. Tehtävänantona oli kommentoida erityisesti autoilijan paikantamiseen erikoistuneita firmoja.

Kukaan IS:lle kommenttinsa antaneista henkilöistä ei halunnut nimeään julkisuuteen. He kaikki nostivat kuitenkin listan merkittävimmäksi yritykseksi hypertarkkaan ajoneuvopaikannukseen sekä ajoneuvojen liittämiseen esineiden internetiin erikoistuneen sveitsiläisen U-Bloxin.

Ammattilaisten näkemyksissä mainittiin muun muassa Suomen parhaiden navigoinnin asiantuntijoiden löytyvän nimenomaan U-Bloxista.

Yritystä tituleerattiin myös koko ajoneuvopaikannusalan suvereeniksi markkinajohtajaksi ja sen osaamista autoteollisuuteen kytköksissä olevassa satelliittinavigoinnissa huipputasoiseksi. Myös yrityksen kasvuhakuisuutta ja suuruutta arvostettiin.

Käytännössä U-Bloxin karkeasti luottokortin kokoisilla ja alle satasen maksavilla langattomilla radiomoduuleilla ajoneuvon paikannus onnistuu olemattomalla virrankulutuksella ja senttimetrien tarkkuudella oikeastaan milloin ja missä tahansa.

Mielenkiintoista on sekin, että paikannuspiirejä ja niihin liittyviä ohjelmistoja valmistava ja kehittävä U-Blox on viime vuosina laajentanut toimintaansa voimakkaasti myös Suomessa. Tästä lopputuloksena yrityksellä on tuotekehityskeskus sekä Espoossa, että Tampereella. Ministeriön dokumenteissa kuultavaksi on erityisesti merkitty yrityksen Suomen yksikkö.

Sveitsin suurimmassa kaupungissa eli Zürichissa pääkonttoriaan pitävän U-Bloxin maailmanlaajuinen liikevaihto oli vuonna 2016 noin 312 miljoonaa euroa.

Markkina-arvoltaan U-Blox lasketaan kokonaisuutena yli miljardin euron kokoisten yritysten joukkoon.
IS

Eikös Berner ole lähtöjään sveitsistä?

Hän on Sveitsin kansalainen ja suhteellisen tuore Suomen kansalainen (19.1.2015 alk.).
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

Lady Deadpool

Berner edustaa Suomea EU:n liikenneneuvoston kokouksessa. Aiheena mm. tietullit ja satelliittipaikannus.

https://www.is.fi/autot/art-2000005473014.html?ref=rss (4.12.2017)

QuoteEU käsittelee huomenna satelliittipaikannusta ja tietulleja – ministeri Berner lentänyt jo Brysseliin

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk) edustaa Suomea EU:n liikenneneuvoston huomenna pidettävissä kokouksessa.

Euroopan unionin liikenneneuvostossa käydään huomenna periaatekeskustelu ns. eurovinjettidirektiivistä ja koko Euroopan laajuisista, lähtökohtaisesti kilometriperustaisista tiemaksuista eli tietulleista.

Liikenneministeriön mukaan Suomi tukee eurovinjettidirektiivin uudistamista, mutta pitää tärkeänä, että raskaan liikenteen aikaperusteinen maksu sallittaisiin Suomen kaltaisessa laajassa ja harvaan asutussa maassa pidemmälle ajanjaksolle kuin vuoden 2023 loppuun.

EU-sääntelyllä ei ministeriön mukaan "tulisi myöskään rajoittaa uudenlaisten rahoitusmallien tai liikenteen palvelupakettien kehittämistä".

Liikenneneuvostossa neuvoston puheenjohtaja antaa tilanneselvitykset EU:n ns. tieliikennepaketin markkinoille pääsyä ja sosiaalisia kysymyksiä koskevien ehdotusten sekä kilpailun turvaamista ilmakuljetuksissa koskevan ehdotuksen käsittelystä neuvoston työryhmissä.

Lisäksi kokouksessa on tarkoitus hyväksyä neuvoston päätelmät, joiden aiheena ovat liikenteen digitalisaatio, Euroopan laajuiset tieverkot ja EU:n satelliittipaikannusjärjestelmät.
Sarjavihaaja.

trump

Berner jatkaa yhtiöittämismallin ujuttamista.

Quotehttps://www.uusisuomi.fi/kotimaa/243422-anne-bernerin-yhtiomalli-kaatui-vuosi-sitten-toteutuu-nyt-osina-elakeyhtioilta-kaksi

KOTIMAA|LIIKENNEHANKKEET

Vuosi sitten liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk.) ehdotus liikenneverkon yhtiöittämisestä torpattiin tyystin. Pian hankekohtaiset yhtiöt tulevat kuitenkin mahdollisiksi ja avautuvat myös yksityisille sijoittajille.

– Ne mahdollistavat käytännössä sen, että esimerkiksi Turun tunnin junalle voidaan perustaa hankekohtainen yhtiö. Se voi saada pääomaa valtiolta tai muulta taholta ja sillä pääomalla se voi lähteä rakentamaan raiteita. Kiskojen operoinnin, eli junaliikenteen, yhtiö voi kilpailuttaa ja saada valtion budjetista riippumatonta tulovirtaa, sanoo Berner Uudelle Suomelle.

– Suomessakin eläkeyhtiöt ovat kiinnostuneita näistä hankkeista. Pidän heidän osallistumistaan toivottavana, hän jatkaa.


Esitys väylähankekohtaisista yhtiöistä oli osa Bernerin johtaman ja eri puolueiden kansanedustajista koostuvan työryhmän raporttia. Se haki uusia malleja väyläverkon rahoituksen turvaamiseen. Berner korostaa, ettei yhtiömuoto ole mikään itseisarvo, vaan sen täytyy olla väline tuoda järjestelmään lisää rahaa.

– Liikenteestä kerätään tällä hetkellä aika paljon veroja, josta pieni osa palautuu takaisin infrastruktuuriin ja liikenteen palveluiden kehittämiseen, Berner sanoo.

Valtion kassaan auto-, ajoneuvo- sekä diesel- ja bensiiniverot tuovat tänä vuonna arviolta noin 4,6 miljardia euroa. Samaan aikaan liikenneverkkoon ohjataan 2,0 miljardia euroa ja koko liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalalle yhteensä 3,3 miljardia euroa. Selkosuomeksi yhtälö merkitsee sitä, että liikenteen verotuksella rahoitetaan hyvinvointivaltion palveluita. Samaan aikaan liikenneverkon korjausvelka on kasvanut. Viime vuoden alussa korjausvelkaa oli 2,4 miljardia euroa, joista noin puolet kohdistui tieverkkoon.

Ei ihme, että liikenneverkon kehittämistalkoisiin halutaan mukaan yksityistä rahaa. Matalan riskin ja vakaan tuoton infrahankkeet taas ovat maailmanlaajuisestikin houkuttelevia hankkeita.

– Suomessakin eläkeyhtiöt ovat kiinnostuneita, mutta se edellyttää sellaisia rakenteita, joihin voidaan investoida. Eläkeyhtiöt ovat tehneet kaksi asiaa selväksi: he ovat valmiita investoimaan infraan, mutta he eivät ole valmiita lainoittamaan valtiota. Se tarkoittaa käytännössä sitä, että he ovat valmiita panostamaan vain omaa pääomaa. En näe, että se voisi olla mahdollista muutoin kuin perustamalla yhtiöitä, sanoo Berner.

Toiseksi tämä ehto tarkoittaa sitä, että tiehankkeita ei vastaavalla mallilla voi syntyä.

– Se edellyttäisi käyttäjämaksuja.

...

Miksei valtio vain ota velkaa väylähankkeisiin, kun korko on olemattoman matala? Valtio haluaa ilmeisesti käyttää eläkeyhtiöiden varat syömävelkaan, mutta joku sääntö kieltää eläkeyhtiöitä lainaamasta suoraan valtiolle? Siksikö yhtiöitys vai onko tässä kyse jostain euroalueen alijäämäsäännön noudattamisesta? Yksityistetään valtionyritysten lisäksi myös veronkanto-oikeus, niin valtionvelka/alijäämä näyttää todellista matalammalta? Suomea ollaan ajamassa alas hyvää vauhtia.

Fiftari

Olen vieläkin sitä mieltä että tässä yritetään ujuttaa valtion varoja omaan ja tuttujen taskuun. Ei muuten voi olla tuollainen kiima saada noita juttuja läpi. Jos lähdettäisiin purkamaan virkamieskomppaniaa, poistettaisiin päällekkäisyyksiä ja sulautetaan toimintoja niin sitä rahaa jäisi. Mutta jostain syystä byrokratiaa ja suojatyöpaikkoja vain lisätäään. Toki aina välillä jaksetaan muistuttaa että Suomessa ei ole juurikaan korruptiota(kansainvälisellä mittapuulla).
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

Fiftari

QuoteKysely: Suomen tiestön huono kunto tuottaa vaaratilanteita ja onnettomuuksia motoristeille

Suomalaisten moottoripyöräilijöiden edunvalvoja Suomen Motoristit ry. (SMOTO) toteutti vuonna 2017 motoristien keskuudessa kyselyn suomalaisten teiden tilasta, ja siitä selvisi, että se on parhaimmillaankin vain keskinkertainen. Tieluokituksen laskiessa myös huonon kunnon tuottamat riskit kasvavat huolestuttavasti. Osa suomalaisista motoristeista välttelee tiettyjä teitä niiden huonon kunnon vuoksi. Viime vuodesta tilanne on vielä huonontunut. SMOTOn puheenjohtaja vaatiikin valtiovallalta toimenpiteitä korjausvelan vähentämiseksi.

Loukkaantumisriskit valtavia
Tieluokitusten mukaan purettuna motoristit olivat sitä mieltä, että siinä missä valtatiet ja kantatiet ovat kunnoltaan parhaimmillaankin vain keskinkertaisia, seututeitten osalta kunto tippuu välttävään ja yhdysteitten kunto lähenee surkeaa.

Tiestön huonon kunnon takia joka neljäs motoristi oli joutunut vaaratilanteeseen valta- ja kantateillä, mutta osuus yhdysteillä oli jo 60 % ja seututeilläkin 49 prosenttia.

Suurimpia vaaratilanteiden aiheuttajia olivat erilaiset urat ja kuopat, kuten pitkittäinen ura tiessä, kuoppa, ura tai halkeama, kohouma tai patti. Myös tiellä olevat pikipaikkaukset, liukkaat tiemerkinnät ja tielle noussut sora olivat merkittäviä riskitekijöitä jyrsittyjä uria unohtamatta.

Luokituksissa alimmilla teillä sattuu eniten onnettomuuksia
Tieluokituksen merkitys näkyy myös vastauksissa kysymykseen "Oletko joutunut moottoripyörällä onnettomuuteen tai kaatunut sillä vuonna 2017?" Valta- ja kantateillä ajaneista näin oli käynyt 0,6 prosentille vastanneista, kun yhdysteillä prosenttiosuus on 2,0. Onnettomuuksien aiheuttajat olivat suurinpiirtein samat kuin vaaratilanteiden aiheuttajat, joskin urien ja irtosoran sekä liukkaan pinnoituksen merkitys olivat kasvaneet.

Motoristin kannalta pitkittäin jyrsityt urat vaikuttavat paljon haitallisemmin kuin poikittain jyrsityt. Poikittain jyrsityt vaikuttavat vähän, kun taas pitkittäin jyristyt vaikuttavat paljon, ja ne vaikuttavat pyörän liikkeisiin.

Osa motoristeista välttelee aina tiettyjä teitä sen mukaan, miten huonossa kunnossa ne ovat. Myös suurimmat huolenaiheet teitten osalta ovat samat kuin aiemmin luetellut, tielle noussut sora on kuitenkin tässä kärjessä.

"Tienkäyttäjän linjasta ei hyötyä"
44,6 % motoristeista oli sitä mieltä, että liikennemerkit eivät kerro mitään teitten kunnosta tai että niitä ei edes ole varoittamassa tilanteesta.

Tienkäyttäjän linjasta, jolle voi ilmoittaa teiden ongelmista, ei tiennyt lainkaan 26,5%, hyödyttömyyden vuoksi sitä ei käytä 23,5 % ja vain 4,9 % ilmoittaa sinne aina havaitsemansa huonokuntoiset ongelmat.

– Vastaukset kertovat siitä, että motoristit ovat huolestuneita suomalaisen tiestön kunnosta ja kokevat ylläpidon riittämättömäksi ja tiedotuksen ongelmista puutteelliseksi, totea Suomen Motoristit ry:n puheenjohtaja Marja Kuosmanen.

– Se, että teitten riskit kasvavat tieluokitusten mukaan ei ole yllätys, mutta heikot arvosanat teiden kunnosta yleensä eivät anna mairittelevaa kuvaa teiden ylläpidosta, kuten ei myöskään motoristien kasvava vaarallisten tilanteiden ja onnettomuuksien riski. Meidän käsityksemme mukaan valtiovallan on syytä ottaa kyselyn tulokset vakavasti ja ryhtyä toimiin teitten korjausvelan pienentämiseksi.

Tiestön kunto 2017 -kyselytutkimus toteutettiin nettikyselynä. Se oli avoinna 31.10.-12.11.2017 kaikille vastaajille. Kyselyyn saatiin yhteensä 795 kpl vastauksia, joista luotettavuustarkastelun jälkeen otettiin mukaan 788 kpl.
MotoUutiset

Mihin ne kaikki "väliaikaiset" autoverot menevät? No, ei minua haittaisi maksaa autostani veroa jos pidettäisiin tiestöt kunnossa mutta kun pahasti luulen että se raha valuu maahanmuuttoon yms. maailmanhalaajien hölmöyteen. Pitäisi olla palvelu josta näkisi tasan tarkkaan mihin mikäkin vero menee ja paljon sitä käytetään. Ajan aika usein kantatie 66:sta ja se on todella surkeassa kunnossa. Jäminkipohjasta virtain suuntaan ei esimerkiksi nostettu rajoituksia enää 100km/h niin kuin aikaisempina vuosina.
Työajoa tulee Tampereen suunnasta hämeenkyröön, ikaalisiin, lempäälään jne. Niin motarit ovat kyllä paikka paikoin siedettävässä kunnossa mutta kyllä sielläkin alkaa olemaan monttua.

Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

guest14935

Quote from: Fiftari on 12.05.2018, 08:29:06
Mihin ne kaikki "väliaikaiset" autoverot menevät? No, ei minua haittaisi maksaa autostani veroa jos pidettäisiin tiestöt kunnossa mutta kun pahasti luulen että se raha valuu maahanmuuttoon yms. maailmanhalaajien hölmöyteen.
En kyllä ymmärrä Suomen keleillä näitä päristelijöitä joista se lainaus oli, mutta tuosta tiestähän on tehty kappale jo monta vuotta sitten:
https://www.youtube.com/watch?v=Ad79v9ItNRw
Sanovat tosin ihan Valtatieksi.
Wikipedia:
QuoteJussi Raittinen levytti vuonna 1975 tien heikkoa kuntoa kritisoineen, hitiksi nousseen käännöskappaleen Valtatie 66 (Route 66). Raittinen teki myös uusitun kantatien avajaisiin kappaleen Kun on uus kantatie kuuskytkuus
Ei ole tuttu tie, jostain syystä jäänyt väliin joten en kommentoi kuntoa. Poliittisia päätöksiähän noi teitten teot ja kunnostamisetkin on kuitenkin. Siinä vaiheessa tietty jos enempi alkaa maksaan autojen korjaukset ja ihmishenkien menetykset, kantsisi ennemmin laittaa tie kuntoon mutta mielestäni monikin haukuttu on ollut ihan hyvässä kunnossa. Ja toisinpäin, mistä ei ole missään mitään kuulunut, sitten ei ole ollut.

John Johnson

"Suurimpia vaaratilanteiden aiheuttajia olivat erilaiset urat ja kuopat, kuten pitkittäinen ura tiessä, kuoppa, ura tai halkeama, kohouma tai patti. Myös tiellä olevat pikipaikkaukset, liukkaat tiemerkinnät ja tielle noussut sora olivat merkittäviä riskitekijöitä jyrsittyjä uria unohtamatta."

Ymmärsinkö nyt oikein, siis motoristeille vaaratilanteita aiheuttaa noin about kaikki? Anna kun arvaan, vasta tehty tuore asfalttipintakin on märkänä liukas, joten se on riskitekijä.
You cannot say Happiness without saying Penis.

I went to the bank the other day and asked the lady behind the counter to check my balance, so she pushed me!

Kari Kinnunen

^
Ei nyt aleta kiusaamaan mopopoikia vaikka heidän päristelynsä turhaa ja rasittavaa onkin.

John Johnson

Tätähän tää on kun moottoripyöräkelejä on suomessa hyvällä tuurilla 4-5 kuukauden ajan ja puolet vuodesta prätkä on talvisäilössä. Ei siinä kehity yhdenkään motoristin ajotaito.

Ymmärrän kyllä motoristien tuskan, eihän se helppoa ole ajaa kuoppaisella tiellä. Talven aikaan sitä tuleekin usein kirottua, kuinka aivan joka ikinen autoilija ajaa nastarenkailla urissa. Ei ihmekään että tiet on urilla ja pinta paikoin hajoilee. Eikä pelkästään tie, vaan myös renkaat menee aika äkkiä pilalle kun nastat hakkaa paljasta tien pintaa kuukausien ajan.
You cannot say Happiness without saying Penis.

I went to the bank the other day and asked the lady behind the counter to check my balance, so she pushed me!

Fiftari

Tarkoitukseni ei ollut että aletaan katselemaan asioita motoristin näkökulmasta vaan lähinnä keskustella tiestön yleisestä kunnosta. Juttu nyt vain sattui tulemaan motoristien verkkojulkaisusta.
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

Kari Kinnunen

Ammattiliikenteen kannalta tiet ovat kokolailla kamalia. Joskus ihan moottoriteidenkin urat ovat sellaisia että hirvittää. Varsinkin HCT:llä kun toinen perävaunu näkyy toisesta ja toinen toisesta peilistä ja veturikin kulkee suunnilleen poikittain.

MW

Yhden kymmenen vuotta mopoilin itsekin.

Eikä tämä s*nan monttuslalomi autollakaan yhtään naurata. Hevosen pään kokoisia repeämiä asfaltissa, kaikkialla.

Pistäisivät edes 10% autoilijoilta varastetusta tienpitoon, mutta ei. VOKkiparoneille varmaan kuskaavat kottikärryillä nekin rahat.

guest15493

Tiet ja autoilun verot ovat Suomen suurin häpeä. PS:n tulisi profiloitua asian korjaajana. Ainakin 500me/vuosi lisää teihin ja rahat pois turhimmista menoeristä.

guest14935

Quote from: Dharma on 12.05.2018, 11:39:17
Tiet ja autoilun verot ovat Suomen suurin häpeä. PS:n tulisi profiloitua asian korjaajana. Ainakin 500me/vuosi lisää teihin ja rahat pois turhimmista menoeristä.
Eipä musta tieverkostossa ole mitään vikaa keskimäärin, paljon muita asioita voisin luetella kyllä.
Verot sitten eri juttu.
Jos tiet kattelis muutoin kuin poliittisin perustein niin valittajia ei tarvisi kuunnella.
Elikkäs niin että missä mihinkin tarvis.

guest15493

Quote from: Alligaattori on 12.05.2018, 11:50:09
Quote from: Dharma on 12.05.2018, 11:39:17
Tiet ja autoilun verot ovat Suomen suurin häpeä. PS:n tulisi profiloitua asian korjaajana. Ainakin 500me/vuosi lisää teihin ja rahat pois turhimmista menoeristä.
Eipä musta tieverkostossa ole mitään vikaa keskimäärin, paljon muita asioita voisin luetella kyllä.
Verot sitten eri juttu.
Jos tiet kattelis muutoin kuin poliittisin perustein niin valittajia ei tarvisi kuunnella.
Elikkäs niin että missä mihinkin tarvis.

Olen ajanut neljä vuotta 11 eri Euroopan maassa ja Suomessa on yhtä surkeat tiet mitä Bratislavassa, joka oli entinen pohjanoteeraukseni.

MW

Isoisä oli metsäteknikko, A-kortti. Ajoi moottoripyörällä töihin kesä talvet. Ennen ja jälkeen sotien.

Eläkepaperinsa kun kävi kirkolla hoitamassa, siihen laukesi viimeinen pyörä, 350 cc IC Planeta, kaksimukinen kaksitahti. Eikä koskaan korjattu.

Sääli etten ymmärtänyt korjata talteen, nassikka kun olin.

Pentecost

Quote from: MW on 12.05.2018, 11:26:21
Eikä tämä s*nan monttuslalomi autollakaan yhtään naurata. Hevosen pään kokoisia repeämiä asfaltissa, kaikkialla.

Samaa mieltä. Edes Tampereelta lähtevät pääväylät ole kunnossa. Hemmetinmoisia monttuja ja uria kaikkialla. Korjaamot kiittävät.
KKO:n tuomio
A:n käyttämissä ilmaisuissa on kysymys niin sanotuista arvoarvostelmista, joiden osalta ei lähtökohtaisesti ole mielekästä puhua lausuman totuudellisuudesta.

HDRisto

Vetäiskääpä Orivedeltä Keuruullepäin.. On reikä veljiensä seurassa. Ja syviä nuo kuopat.

N. O. Hääppönen

Tieverkon yksityistäminen ratkaisisi ongelmat.

Juuri kenelläkään ei olisi enää varaa ajella!
"Jos sukupuolitietoinen budjetointi erkaantuu sekä feministisistä kansalaisyhteiskunnan toimijoista että feministisestä tiedosta, se on vaarassa muodostua tekniseksi hyvän hallinnon käytännöksi, jonka suhde sukupuolittuneisiin yhteiskunnallisiin valtarakenteisiin on ohut."

– THL 23.3.2020

Eisernes Kreuz

Quote from: HDRisto on 12.05.2018, 15:49:09
Vetäiskääpä Orivedeltä Keuruullepäin.. On reikä veljiensä seurassa. Ja syviä nuo kuopat.

Valtatie 9 välillä Kuopio-Joensuu on paikoitellen myös sellaisessa kunnossa, että parempi olisi liikkua telaketjuilla varustetulla ajopelillä kuin autolla.
There is freedom of speech, but freedom after speech, that I cannot guarantee.
- Idi Amin, diktaattori

John Johnson

https://www.boredpanda.com/wanksy-penis-pothole-graffiti-manchester-england/

Wanha juttu, mutta laitan tän vaan tähän, koska liittyy aiheeseen. Ehkä vastaavanlainen kansalaisaktivismi voisi saada asioita tapahtumaan myös meillä.
You cannot say Happiness without saying Penis.

I went to the bank the other day and asked the lady behind the counter to check my balance, so she pushed me!


Alarik

Quote from: sr on 10.10.2017, 18:34:57
Quote from: Paawo on 10.10.2017, 13:48:28
Komppaan täysin ajatusta että puhelimen sijaintitiedon perusteella voitaisiin kaikesta liikkumisesta laskuttaa. Käytät joka tapauksessa yhteistä resurssia kuljet autolla, bussilla, kiskoilla, soutamalla tai kävellen siispä on sinulta vero kannettava. Jos sijaintitietoa ei kerry määrätään vuotuinen/kuukausittainen vero kannettavaksi jonkun tuloluokan/ammatti- tai ikäryhmän/postinumeron tms mukaan. Vain taivas on rajana kun uusia verotusmuotoja suunnitellaan.
Tuossa kirjoittamassasi ei ollut mitään tolkkua...
(klips...)
Olen samaa mieltä, että systeemin käyttöönotossa (ja siis nykyisen autoilun verotuksen uudistamisessa) ei ole järkeä, jos itse systeemin pystyynpano ml. autoilijoiden hankinnat maksaa hyvin paljon. Nuo ovat perusteltuja vain siinä tapauksessa, että saadaan sitten jotain muita hyötyjä, mitä minusta autojen paikantamistietojen avulla on kyllä mahdollista tehdä.

Teillä molemmilla on tolkkua kirjoituksessa. Systeemin ei kannata laittaa rahaa kun (kuten Jäsen Paawo kirjoittaa) se on jo olemassa.

Tietokoneet seuloo kyllä kännykkätiedoista miten autot liikkuu ja kuka ajaa. Ellei jossain ole kännykkää mukana niin liikennekameralla kuva ja tonnin lasku postissa. Mitään uutta ja huonompaa  ja vain autoiluun rajoittuvaa systeemiä ei kannata Bigbrother-valtion tehdä. Kerralla kunnon valvonta vaan niin päästään vähittäisestä hivutuksesta joka maksaa turhaan.

no future

Quote from: Hohtava Mamma on 12.05.2018, 20:14:11
Oma valuutta, painetaan lisää rahaa ja kustannetaan sillä uudet tiet. Raha muuttuu lisäarvoksi, inflaatio ei repeä zimbabwelaiseksi. Jos valuutta samalla devalvoituu itsestään suhteessa euroon/dollariin niin olisiko se niin kamalaa?

Työtä suomalaisille ja uudet tiet.
Muutaman hallitsemattoman devalaatiokierroksen jälkeen ei tarvitsisikaan ostaa enää öljyä asfaltin tekemiseen, saati sitten polttoaineeksi. Tai autoja.

Peltipaita

Quote from: no future on 13.05.2018, 13:47:04
Quote from: Hohtava Mamma on 12.05.2018, 20:14:11
Oma valuutta, painetaan lisää rahaa ja kustannetaan sillä uudet tiet. Raha muuttuu lisäarvoksi, inflaatio ei repeä zimbabwelaiseksi. Jos valuutta samalla devalvoituu itsestään suhteessa euroon/dollariin niin olisiko se niin kamalaa?

Työtä suomalaisille ja uudet tiet.
Muutaman hallitsemattoman devalaatiokierroksen jälkeen ei tarvitsisikaan ostaa enää öljyä asfaltin tekemiseen, saati sitten polttoaineeksi. Tai autoja.
Hallitsematon devalvaatiokierros? Meillä oli joskus devalvaatioita. Monet sanovat että se korjaa talouden vinoutumia. Kelluvaa valuuttaa voinee sanoa hallitsemattomaksi devalvaatioksi. Onko Suomen talous siinä jamassa että oman kelluvan valuutan kanssa jäisi asfaltit ostamatta?
"Kumiluodit ovat hyväksyttävyyden rajoilla"  sanoi Matti Vanhanen, kun Kataloniassa haluttiin saada mielipide selville äänestämällä.