News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Trafi tiukentaa katsastusohjeita 5/2018 alkaen

Started by Fiftari, 01.11.2017, 16:40:22

Previous topic - Next topic

Fiftari

QuoteTrafi tiukentaa katsastusohjeita 5/2018 alkaen – hylky ja ajokielto napsahtavat jatkossa entistä herkemmin

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi on antanut lukuisia uusia ohjeita ajoneuvojen määräaikaiskatsastuksen arvosteluperusteista.
Uuden määräyksen suurin periaatteellinen muutos koskee päästöjen mittaamista, jonka lisäksi myös hylkäys- ja ajokieltovikojen perusteita tarkennetaan.

Jatkossa bensiinimoottorilla varustetun ajoneuvon joka on otettu käyttöön 10 vuoden sisällä katsastuspäivästä, pakokaasupäästöt tarkastetaan nykyisestä menettelystä poiketen merkkivalon oikeanlaisesta toiminnasta ja lukemalla ajoneuvon OBD- järjestelmän vikamuisti.

Hylkäysviaksi päästömittauksessa määritellään tällöin merkkivalon virheellinen toiminta sekä osa auton vikamuistissa olevista vikakoodeista.

Sama menettelymuutos koskee 1.9.2016 jälkeen käyttöön otettuja dieselautoja, joiden osalta Trafi arvioi päästövikahavaintojen kasvavan.

Toisaalta uudehkojen dieseleiden katsastuksessa tapahtuvia moottorivaurioita ei tarvitsisi pakollisen moottoria rasittavan savutusmittauksen poistumisen vuoksi enää pelätä siinä määrin kuin ennen.

Edellä mainittuja vanhempien ajoneuvojen pakollisiin päästömittauksiin ei ole tulossa muutoksia.

Osa korjauskehotuksista muuttuu hylkäysperusteiksi...

Uuden määräyksen myös joukko katsastuksessa havaittuja vikoja joista on aiemmin tullut korjauskehotus, muuttuu hylkäysvioiksi.

Tällaisia ovat esimerkiksi heijastimien tai rekisterikilven valaisimen puuttuminen sekä vaurioitunut rekisterikilpi, jotka luokitellaan toukokuusta alkaen hylkäykseen johtavaksi viaksi aiemman korjauskehotuksen sijaan.

Myös sekarengastuksen ja liikennevakuutuksen puuttumisen ainoa vikaluokittelu on jatkossa hylätty.

Sama tulee koskemaan tilannetta, jossa luvanvaraisessa liikenteessä olevan ajoneuvon rekisterikilvessä eli ole pakollista oranssia tunnistereunusta.

...ja hylkäykset ajokielloiksi

Ajokieltovikoihin puolestaan lisätään uusissa ohjeissa mm. renkaiden kulutuspinnan urasyvyyden 1,6 millimetrin rajan alittaminen sekä tuulilasin "liikenneturvallisuutta merkittävästi vaarantava" vaurioituminen.

Lisäksi yksityiskohtien osalta esimerkiksi vetolaitteet -kohtaan on voimassa olevaan ohjeeseen nähden lisätty useita kytkentälaitteiden vikoja.

Myös nykymääräyksestä puuttuvat led-valaisimet otetaan ensi vuodesta eteenpäin katsastuksessa huomioon; ledit katsotaan kokonaan toimimattomaksi, jos valaisimen yksittäisistä ledeistä yli 1/3 on pimeänä.

Pitkien vikalistojen osalta samaan ryhmään kuuluva useampi vika tai puute luokitellaan jotkossa niin ikään herkemmin tulkinnaltaan entistä vakavammaksi.

Määräaikaiskatsastusvelvollisuus ja sitä myöten myös uudet katsastusohjeet koskevat kaikkia autoja (M- ja N-luokan ajoneuvot), kevyitä nelipyöriä (L6e-luokan ajoneuvot), raskaita nelipyöriä (L7e-luokan ajoneuvot), traktoreita (T-luokan ajoneuvot) sekä muita auton perävaunuja kuin kevyitä perävaunuja (O2-, O3- ja O4-luokan ajoneuvot).

Uunituore ajoneuvolaki helpottaa jatkokiristysten säätämistä

Ensi vuoden toukokuussa eli 20.5.2018 voimaan astuvat katsastusmääräyksen muutokset on valmisteltu Trafissa virkatyönä eikä niistä oteta enää vastaan lausuntoja.

Oman mausteensa katsastussoppaan tuo myös kesäkuussa muuttunut ajoneuvolaki, jonka puitteissa Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi saa jatkossa muuttaa määräaikaistarkastuksen tarkastuskohteista ja tarkastusmenetelmistä annettuja ohjeita entistä kevyemmällä menettelyllä eli itsenäisesti.


Aiemmin katsastusmääräysten muuttamiseen vaadittiin valtioneuvoston asetus.
Iltasanomat
Sääntösuomi iskee.
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.


Larva

Norminpurkutalkoot ovat näemmä muuttuneet norminlisäystalkoiksi!  >:(
Niin pian kuin ihmiset päättävät, että kaikki keinot ovat sallittuja taistelussa pahaa vastaan,
tulee mahdottomaksi erottaa heidän hyvyyttään siitä pahasta, jonka he tahtovat murskata.
- Christopher Dawson -

"You call it surrender,
But we call it calm before the storm."
- Edguy -

Kim Evil-666

Sääntöjä tehtaileva suomalainen järjestelmä on ilmeisesti ottanut tehtäväkseen kuristaa suomalaiset hengiltä. Rajoja ei kuitenkaan ole aikomustakaan "korjata", vaikka sieltä lappaa jatkuvalla syötöllä sisään väkeä, jotka eivät välitä mitään edes alkeellisimmista säädöksistä. Koko suomalainen sääntöjärjestelmä tulisi katsastaa perin pohjin ja muuttaa sellaiseksi, joka on suomalaisille edullinen, eikä rasita heidän elämäänsä aina ja joka paikassa kohtuuttomasti.

Sääntöjen purkaminen tarkoittaa Suomessa sääntöjen lisäämistä. Lisäksi säännöt rustataan aina siten, että saataisiin vietyä se viimeinenkin puupenni kansalaisten jo ennestään tyhjenevistä lompakoista.

Suomi kuntoon, stana!
Pohjoinen Perkele! Arktisen alueen Eko-Mörökölli!
Oma polku- kiveen hakattu!

"Tässä on viisaus. Jolla ymmärrys on, se laskekoon pedon luvun; sillä se on ihmisen luku. Ja sen luku on kuusisataa kuusikymmentä kuusi."

Nuiva kansalainen

Siellä on ilmeisesti rahat vähissä. Ei hätää, tällä saadaan helposti kerättyä muutama milli lisää.
"Maailman parantaminen ei voi olla näin pienen kansan tärkein tehtävä. Meidän vaikutuksemme maailman menoon on promillen luokkaa. Sekin on hieman yläkanttiin laskettu. Meidän tärkein tehtävämme on huolehtia tästä maasta, suomalaisten turvallisuudesta ja hyvinvoinnista. Kukaan muu ei sitä tee."
-Gustav Hägglund 6.6.2015

Fiftari

Hienoahan on tämä:
QuoteOman mausteensa katsastussoppaan tuo myös kesäkuussa muuttunut ajoneuvolaki, jonka puitteissa Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi saa jatkossa muuttaa määräaikaistarkastuksen tarkastuskohteista ja tarkastusmenetelmistä annettuja ohjeita entistä kevyemmällä menettelyllä eli itsenäisesti.

toivoa sopii että jossain joku noista trafin päättäjistä veisi omaa autoaan katsastettavaksi ja joku pikkuvika mikä nyt on huomautuksen arvoinen, johtaisikin hylkyyn.
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

Uuno Nuivanen

^ Eikö niillä liene työsuhdekiesit, jos on korjattavaa, valde maksaa. Ai mutta eihän se silloin ole keltään pois!  :)

Pentecost

Itsellä sattuu olemaan juuri tuollainen "kymmenen vuotta vanha tai vanhempi" auto, kun muuhunkaan ei tällä hetkellä ole varaa. Toimii ihan hyvin, mutta jos ruvetaan pikkuvikoja kuten hieman naarmuttunutta tuulilasia ja mahdollisesti jotain pikkusähkökoodeja tuijottelemaan, niin pahoin pelkään että joudun luopumaan autosta.

Sitten on TRAFI taas onnistunut tehtävässään eli autoilun tekemisestä mahdollisimman hankalaksi, kalliiksi ja rasittavaksi.

Mainittakoon, että esimerkiksi kaasumittauksessa kaaran tulos on erinomainen eli moottori pelittäisi varmaan vielä neljännesmiljoona kilometriä, mutta se taatusti onkin hylkäysperuste kun on liian vanha.

Odotan innolla, jos joskus pääsee liisaamaan auton Virosta. Haistattaisin pitkät tälle Suomen TRAFIlle. Saksan uuden mersun liisaushinta oli hieman vajaa puolet Suomen vastaavasta muuten...voisi kerrankin ajaa pari vuotta ihan uudella pelillä ja naureskella suomalaisille virkamiehille, mutta tuskin tätäkään uudistusta niellään.

Suomessa nyt vaan kaiken liikkumisen ja erityisesti autoilun täytyy, pitää ja on pakko maksaa aivan helvetisti.
KKO:n tuomio
A:n käyttämissä ilmaisuissa on kysymys niin sanotuista arvoarvostelmista, joiden osalta ei lähtökohtaisesti ole mielekästä puhua lausuman totuudellisuudesta.

Fiftari

Mitähän ne sitten meinaa verottaa kun sääntöhelvetti lakkauttaa autoilun? Kävelyä?
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

Maija Poppanen

Quote from: Pentecost on 01.11.2017, 18:28:20
Itsellä sattuu olemaan juuri tuollainen "kymmenen vuotta vanha tai vanhempi" auto, kun muuhunkaan ei tällä hetkellä ole varaa.

Onneks noi pakokaasumittausuudistukset koskee nimenomaan kymmentä vuotta tuoreempia autoja - mut kyllähän tuossa tota uutta hylkyperustetta oli listattu silti kyllin.

Golimar

Quote from: Fiftari on 01.11.2017, 19:00:56
Mitähän ne sitten meinaa verottaa kun sääntöhelvetti lakkauttaa autoilun? Kävelyä?

Hengitysveron lanseeraus lienee seuraavan verouudistuksen kärkihanke.

Beenari

Quote from: Fiftari on 01.11.2017, 19:00:56
Mitähän ne sitten meinaa verottaa kun sääntöhelvetti lakkauttaa autoilun? Kävelyä?

Valtiontalouden aapinen:
Alcohol
Benzin
Cigarettes
Diesel
Electricity
Food
"Hölmöä miettiä, mikä maan tai maapallon tila on sadan vuoden kuluttua. Meistä kumpikaan ei ole silloin enää elossa"
- Antti Rinne (SDP)

ikuturso

Hallituksen esitys aiheesta on helmikuulta, Trafin sivuilla ainoa tiedote asiasta on kesäkuulta. Miksi tämä on juuri nyt uutinen? Mitään tuoretta tiedotetta en aiheesta löytänyt?

hallituksen esitys
trafin tiedote

Eikun löytyihän tämä, mutta hirveän skooglaamisen takana se oli.

Uusi määräys: Ajoneuvojen määräaikaiskatsastuksen arvosteluperusteet

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Joku Roti

Quote from: Beenari on 01.11.2017, 19:18:57

Valtiontalouden aapinen:
Alcohol
Benzin
Cigarettes
Diesel
Electricity
Food

Joinakin vuosina veronkorotukset tehdään vaihtelun vuoksi aakkosten loppupäästä: öljy, viina, tupakka, sähkö...
€uron jälkeen: 1 tunari = 100 demaria..?

Echidna

Uuden katsastusta koskevan direktiivin (2014/45/EU) 10. artiklan 3. luku on mielenkiintoinen siinä mielessä, että voisiko tässä avautua mahdollisuus esimerkiksi Virossa tehdyn katsastuksen hyväksymiseen Suomessa. Aiemmin tämä on teilattu sillä, että katsastuksessa tarkistetaan ajoneuvosta tietoja, joihin ulkomainen katsastaja ei pääse käsiksi (verot). Mutta teknisen tarkastuksen pitäisi silti kelvata.

Visioisin mielessäni mahdollisuutta etäkatsastukseen vaikka Skypen välityksellä bulgarialaisella katsastajalla 10 euron hintaan.  ;D

Quote
10 artikla

Todiste katsastuksesta

1.   Katsastusaseman tai tapauksen mukaan alueellaan rekisteröidyn ajoneuvon katsastaneen jäsenvaltion toimivaltaisen viranomaisen on annettava kustakin katsastuksen läpäisseestä ajoneuvosta todiste, joka voi olla ajoneuvon rekisteröintiasiakirjaan kirjattu merkintä taikka tarra, todistus tai muu helposti saatavilla oleva tieto. Todisteessa on mainittava päivämäärä, johon mennessä seuraava katsastus on tehtävä.

Jäsenvaltioiden on toimitettava komissiolle kuvaus tästä todisteesta ennen 20 päivää toukokuuta 2018. Komissio vuorostaan ilmoittaa siitä 19 artiklassa tarkoitetulle komitealle.

2.   Jos katsastettu ajoneuvo kuuluu ajoneuvoluokkaan, jolle ei ole rekisteröintivelvollisuutta jäsenvaltiossa, jossa ajoneuvo on otettu käyttöön, kyseinen jäsenvaltio voi vaatia, että todiste katsastuksesta kiinnitetään näkyvästi kyseiseen ajoneuvoon.

3.   Vapaan liikkuvuuden edistämiseksi kunkin jäsenvaltion on tunnustettava toisen jäsenvaltion katsastusaseman tai toimivaltaisen viranomaisen 1 kohdan mukaisesti antama todiste.

multsi

Katsoin nuo katsastuksen arvosteluperusteet läpi ja eihän tuossa nyt muutu oikeastaan mikään. Korjauskehoitukset säilyvät ihan kuten nytkin.

Kilvestä saa hylsyn jos se puuttuu tai ei kuulu autoon. Pitäisikö muuta vaihtoehtoa tarjota? Kuluneesta kilvestä saa korjauskehoituksen. Miksi sakkoslikseistä pitäisi antaa muuta kuin ajokieltoa, jos joku idiootti sellaisia kehtaa tyrkylle tuoda? Valoista saa hylätyn jos tuo auton ilman etuvaloja tai rekisterikilvenvaloja konttorille. Jos ne ovat vain palaneet, selviää korjauskehotuksella.

Surkeaa IL uutisointia.

dr jeep

Quote from: Echidna on 01.11.2017, 20:45:01
Uuden katsastusta koskevan direktiivin (2014/45/EU) 10. artiklan 3. luku on mielenkiintoinen siinä mielessä, että voisiko tässä avautua mahdollisuus esimerkiksi Virossa tehdyn katsastuksen hyväksymiseen Suomessa.

Luulenpa että ei tule onnistumaan jatkossakaan. Yleensä täällä tuuppaa käymään niin, että jos eu säädöksen voimalla voi kyykyttää kansalaisia, niin sitten niin varmasti tehdään. Sen sijaan jos eu säädösten pohjalta joku asia tulisi kansalaisille aiempaa paremmaksi/edullisemmaksi, niin sitten kyllä varmasti etsitään keino jatkaa harjoitettua politiikkaa. Ks. vaikka alkoholi- tai autoveropolitiikka.

Ja tämän jälkeen ihmetellään kun kansalaiset ovat epäluuloisia eu:ta kohtaan.

Beenari

Quote from: Hohtava Mamma on 01.11.2017, 21:19:46
Ja mitenköhän Trafi on varautunut siihen, että vikamuistin saa nollattua itse sopivalla OBD2-lukulaitteella?

Tai siihen että joku alkaa myymään pieniä merkki- ja mallikohtaisia mustia bokseja joissa on OBD2-liitin. Ja boksin ohjelmisto vastaa autoa mihin se on asennettu. Ja kertoo katsastuksen tietokoneelle että kaikki on kunnossa....
"Hölmöä miettiä, mikä maan tai maapallon tila on sadan vuoden kuluttua. Meistä kumpikaan ei ole silloin enää elossa"
- Antti Rinne (SDP)

Ari-Lee

Quote from: Fiftari on 01.11.2017, 19:00:56
Mitähän ne sitten meinaa verottaa kun sääntöhelvetti lakkauttaa autoilun? Kävelyä?

Polkupyörille pakollinen vuosikatsastus. Nythän se on jo ensimmäisessä asteessa.


QuoteTaustaa asialle antaa se lähtökohta, että uusien määräysten mukaaan kaikki yli 250-wattiset sähköpolkupyörät lasketaan moottorilla varustetuiksi polkupyöriksi. Näin kuuluu sääntö, vaikka avustus kytkeytyisikin pois silloin, kun pyörää ei poljeta.

Edellinen, (eli vielä kerrattuna moottorilla varustettu polkupyörä) tarvitsee aina maksullisen ja pakollisen liikennevakuutuksen. Alle 250-wattiseen sähköpyörään eli virallisesti s ähköavusteiseen polkupyörään vakuutusta ei sen sijaan tarvitse ottaa.

Äkkiseltään sähköavusteisuuden ja sähkömoottoroidun polkupyörän raja tuntuu siis yksinkertaiselta. Aivan näin asia ei kuitenkaan ole.

Taustaksi riittää se tieto, että pyörä lasketaan sähköavusteiseksi, mikäli seuraavat kolme ehtoa täyttyvät: 1) tehoa saa olla enintään 250 wattia, 2) moottori saa toimia vain poljettaessa ja 3) nopeuden on oltava enintään 25km/h.

https://www.is.fi/autot/art-2000001061589.html
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Archaeopteryx

Minä olen varmaan poikkeava yksilö, kun pidän katsastusta ihan hyvänä juttuna. Pääsääntöisesti kylläkin turvallisuuden kannalta, en itse tapahtuman... Olen sitä ikäluokkaa, että ensimmäiset katsastukset olivat vielä valtion virkamiesten tekemiä. Jännäkakka oli ihan eri tavalla housussa, kun "pomppu" riippui kuun vaiheista, tai mitä tahansa katsuri sattui keksimäänkään. Melkein asennossa odottelin nuorena poikana tuomiota.

Nykyään kastastajat ovat asiallisia asiakaspalvelijoita, ja kertovat hyvin mielellään autosta muutakin kuin viat. Koko katsastus eli perusteellinen auton ajokunnon tarkastus maksaa täälläpäin noin 50 euroa, kun autohuollon jonnen tekemä valohoito oli edellisen ns. tarjouskirjeen perusteella 179 euroa. Olisi sisältänyt öljyn ja suodattimen lisäksi Pohjois-Korea -tyylisen "Kim Jon Huoltojonne katsoo autoa" -tyylisiä tarkastuksia. Kaikki työt ja osat lisähintaan.

Tuulilasi saattaa nykyautoissa olla useita kymmeniä prosentteja korin jäykisterakenteesta, joten sen kunto on syytä olla kunnossa. Samoin renkaat jne. Mutta en käsitä turvallisuuden kannalta jotain rekisterivalon palamisesta johtuvaa hylkäystä, korjauskehotus riittäisi. Takaluukkua paiskotaan sen verran usein ja runsaasti, että perinteisten w5w- ja sukkulapolttimoiden hehkulangat ovat kovilla. Takaluukussahan se rekisterivalo useimmiten on. Korvaavat LEDit taas eivät ole E-hyväksyttyjä, joten siitäkin tulee hylkyä.

Kai tällä haetaan lisätuloa, koska katsastusväliä aiotaan mahdollisesti harventaa joka toiselle vuodelle.

Quote from: Hohtava Mamma on 01.11.2017, 21:19:46
Ja mitenköhän Trafi on varautunut siihen, että vikamuistin saa nollattua itse sopivalla OBD2-lukulaitteella?

Oma kymmenen euron kiinalainen OBD2-mokkula on säästänyt hintansa jo moninkertaisesti takaisin, kun edellinen auto (renault, pthyi) räpsi sähkövikoja harva se päivä. Yleisin oli puolavika kylmässä, joka sytytti katsastushylsyn aiheuttavan vikavalon. Ennen katsastusta kone lämpimäksi, mokkula kiinni, tietokoneella vikakoodit pois ja suoraan katsastukseen.

Kyklooppi

Juhan sukulaisilla tai uskonveljillä taitaa olla katsastusbisnes?
Ihmisjäte.

ikuturso

Quote from: Hohtava Mamma on 01.11.2017, 21:19:46

QuoteTrafi tiukentaa katsastusohjeita 5/2018 alkaen – hylky ja ajokielto napsahtavat jatkossa entistä herkemmin

Jatkossa bensiinimoottorilla varustetun ajoneuvon joka on otettu käyttöön 10 vuoden sisällä katsastuspäivästä, pakokaasupäästöt tarkastetaan nykyisestä menettelystä poiketen merkkivalon oikeanlaisesta toiminnasta ja lukemalla ajoneuvon OBD- järjestelmän vikamuisti.

Hylkäysviaksi päästömittauksessa määritellään tällöin merkkivalon virheellinen toiminta sekä osa auton vikamuistissa olevista vikakoodeista.

Ja mitenköhän Trafi on varautunut siihen, että vikamuistin saa nollattua itse sopivalla OBD2-lukulaitteella?

Fataali vika esim. ABS-jarruanturivika tai viallinen/puuttuva airbag pompsahtaa aina nollauksen jälkeen uudelleen päälle viimeistään katsastusmiehen käynnistäessä auton. Omassa vanhassa maasturissa oli sähköinen kaasupoljin. Sen asentoservo joskus heitti häränpyllyä. Joskus jopa tuo MI-valo (malfunction indicator) eli se yleensä moottorin kuvalla varustettu yleisvikavalo jäi päälle sen vuoksi. Tuon sai nollattua ja tuli päälle joskus taas. Nollasin sen joskus ennen katsastusta, koska auto ei olisi mennyt läpi vikavalo päällä. Täysin toimiva tuo kaasupetaali silti oli. Joskus myös väitti jonkun imupuolen ilmasensoreista olevan viallinen ja vika katosi nollaamalla.

Eli satunnaiset viat poistuvat listalta nollaamalla, mutta fataalit ja jatkuvasti päällä olevat viat tulevat esiin kyllä.




Quote from: Beenari on 01.11.2017, 23:42:54
Quote from: Hohtava Mamma on 01.11.2017, 21:19:46
Ja mitenköhän Trafi on varautunut siihen, että vikamuistin saa nollattua itse sopivalla OBD2-lukulaitteella?

Tai siihen että joku alkaa myymään pieniä merkki- ja mallikohtaisia mustia bokseja joissa on OBD2-liitin. Ja boksin ohjelmisto vastaa autoa mihin se on asennettu. Ja kertoo katsastuksen tietokoneelle että kaikki on kunnossa....

Autoissa on varsin kiinteästi tuo OBD-liitin, johon tulee melkoinen johtohärdelli jostain. Siihen väliin on hieman hankala puukottaa mitään. Jos sitten lyöt liittimeen tuon boksin ja siitä jatkojohdon eteenpäin ja alat katsastuksessa selittämään, jotta "oli vähän hankalassa paikassa tuo OBD-liitin niin otin jatkojohdolla sen tohon tuhkakuppiin", niin katsastusmies tuumaisi, jotta "kyllä se täältä löytyy" ja menisi originaaliliittimeen kiinni.

Ja sitä MI-valoa et pystyisi ohittamaan kuitenkaan. Moottorinkuva ja ABS-valo loistaisi kirkkaana kojelaudassa ja OBD-purkkisi näyttäisi ettei vikoja ole.... Menisikö läpi?

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Supernuiva

Quote from: Kyklooppi on 02.11.2017, 11:34:26
Juhan sukulaisilla tai uskonveljillä taitaa olla katsastusbisnes?

Suurimmat suomalaiset katsastusketjut ovat käsittääkseni tällä hetkellä ulkomaalaisten omistamia.

Tappivanukas

Rekisteririkilpi ja sen valot ovat keskeinen tekijä auton toiminnassa. Jos kilpi ei näy kunnolla, miten peltipoliisit ja skannerit muuten osaisivat lähettää terveiset oikeaan osoitteeseen.

Juuri tulleen tiedon mukaan kotoutumisongelmat suomalaiseen yhteiskuntaan saattavat liittyä täällä vellovaan rasismiin.

Faidros.

Quote from: Tappivanukas on 03.11.2017, 07:55:50
Rekisteririkilpi ja sen valot ovat keskeinen tekijä auton toiminnassa. Jos kilpi ei näy kunnolla, miten peltipoliisit ja skannerit muuten osaisivat lähettää terveiset oikeaan osoitteeseen.


Mun Röllissä on kaksi rekisterikilven valoa ja toisessa on polttimon kanta pysyvästi rikki. Tähän mennessä olen joka vuosi selvinnyt korjauskehoituksella.

Prätkällä kun ajaa ylinopeutta ja peltipoliisi räpsähtää, siitä tulee niin mukava olo, että melkein voisi tehdä uukkarin, että pääsisi näyttämään keskaria kameralle. :roll:
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Tappivanukas

Tiivistän uutisen: "Autoilijoilla edelleen liikaa rahaa - viranomaiset ryhtyneet asianmukaisiin toimenpiteisiin."

Voi kun pian pääsisi autosta eroon. Sitten kun maaseudun mummolat kylmenevät, sitten. Vain kilvetön bug out vehicle tallissa.
Juuri tulleen tiedon mukaan kotoutumisongelmat suomalaiseen yhteiskuntaan saattavat liittyä täällä vellovaan rasismiin.

Tabula Rasa

Asiasta toiseen, vikavalot pystyy kyllä ohittamaan. Se sitten että vaaditaan ammattiautosähkömies. Erään ranskanleivän joulukuusivalot siirtyivät näyttämään normaalilta kun maksoi asentajan kaverille parisataa. Itse ongelma ei ollut mainittava, mutta hylkypäätöksen aiheuttavia valoja se sytytti useamman. Eli vaihtoehtoina joko auto paaliin tai tuo.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

ikuturso

Tuolla puhutaan myös T-luokasta, mutta eihän traktoreita tarvitse katsastaa (paitsi liikennetraktorit LT-luokka).

Tulin juuri kyliltä tyttären (tai minun, mutta tyttären harrastuksiin kulkua varten :roll: hankitulla) traktorimönkijällä. Kun pääsin kotipihan eteen, neliveto päälle ja lyhyt maastovälitys ja pihan vierestä metsään. Kävin ylittämässä muutaman ojan ja semmoisen pienen terävän kummun. Kun tuollaisella ei vaan voi tulla suoraan kotiin tasaista tietä.

Älkää päästäkö lapsianne kokeilemaan traktorimönkijää. Sen jälkeen mopo ei kelpaa. 400cc täysitehoinen mönkijä, jossa nopeus on rajoitettu elektronisesti, lähtee paikalta kuin jänis makuulta ja on aivan überhauska vekotin. Mopomönkijä on 50 cc nuhainen kinneri, jossa jäykkä taka-akseli ja ajettavuus kamalan ja vaarallisen välimaastossa. Se tarvii AM121 ajokortin, eli mopoautokortin, johon kuuluu (ellei isillä ole mautoa ja opeutslupaa) pakollinen autokoulu ja inssiajo liikenteessä. Hintaa n. 500 ecua. Lisäksi mopomönkkäri täytyy katsastaa joka vuosi. Sen sijaan traktorimönkkärin sarviin pääsee pelkällä kirjallisella kuulustelulla eikä vehkeessä ole vuosikatsastusta. EU-direktiiviviidakko ja kansainväliset ajokorttisäädökset ovat mie-len-kiin-toi-sia.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Rokka

Quote from: Fiftari on 01.11.2017, 19:00:56
Mitähän ne sitten meinaa verottaa kun sääntöhelvetti lakkauttaa autoilun? Kävelyä?

Eiköhän ne keksi sitten jonkun uuden veron vaikka ajoneuvon liikennekäytöstä poistamiseen. Tähän voi Trafi keksiä sitten jonkun monimutkaisen laskukaavan, mutta kuitenkin sellaisen, että sen tonnin koslan poistaminen ajoneuvorekisteristä maksaa saman verran kuin sen pitäminen siellä. Ei lypsävää lehmää kannata teuraaksi pistää. Juuri kun ollaan saatu tiukennettua noita katsastusohjeita rahastuksen vuoksi, niin eihän se käy päihinsä että ihmiset rupeaisivat autoistaan luopumaan.

ikuturso

^ Eihän autoilua voi vielä lakkauttaa. Ensin jokaiseen pitää ostaa Ollila-Berner Oy:n GPS verolaskuri á 750 eur + alv asennettuna virallisessa katsastustoimipisteessä. Sitten kaikilla pitää olla siihen iot-mobiililiittymä 24 eur/kk ja tuohon kertyvistä kilometreistä sitten maksetaan tonnista viiteen vuodessa. Kun järjestelmä on kupannut miljoonasta automobiilista muutamana vuonna viisi lisämiljardia, niin sitten voidaan miettiä millä rahastetaan seuraavaksi, kun autoja alkaa mennä liikenteestäpoistoon kiihtyvällä tahdilla.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-