News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Helsingin keskustatunneli mediassa

Started by sologdin, 18.05.2017, 22:56:23

Previous topic - Next topic

sologdin

Helsingin Sanomien paperilehdessä 18.5. oli juttu Helsinkiin suunnitteilla olevasta keskustatunnelista.  Mielipiteitä kysyttiin kuudelta helsinkiläiseltä, joista yksikään ei ajanut autoa.

http://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005214929.html

QuotePitääkö Helsingin alle rakentaa autotunneli? Pohjoisesplanadilla keskustatunneli kerää kannatusta

1. Helsingin tuleva pormestari Jan Vapaavuori haluaa, että Helsingin alle rakennetaan autotunneli eli niin sanottu keskustatunneli. Mitä mieltä olet tästä?

2. Miten paljon ja minkälaisissa tilanteissa itse liikut autolla Helsingin keskustassa tai lähettyvillä? Miten luulet mahdollisen keskustatunnelin vaikuttavan autoiluusi?

***

Unto Mikkonen, 73, Korkeavuorenkatu, Helsinki


1. "Kannatan tunnelia, sillä silloin keskustassa ei olisi niin paljon kaahailevia autoja."

2. "Ei vaikuttaisi omaan autoiluun, en liiku autolla."

Maria Puola, 32, Jätkäsaari

1. "Kannatan tunnelia, keskustassa ei ole mielestäni järkeä liikkua autolla muutenkaan."

2. "En omista autoa, joten ei vaikuttaisi siihen."

Tauno Bergholm, 82, Helsinki


1. "Minun mielestäni olisi hyvä, jos autot saataisiin pois keskustan alueilta."

2. "En käytä autoa."

(...)

Uutisesta laitettava aina jonkinlainen lainaus ketjun aloituksen yhteydessä. Panostetaas hieman näihin.
Jos en muitten kanssa mennä saa, kai yksinäni mennä saan.

kauhistuttaja

#1
Yllättäen keskustassa törmää jalankulkijoihin, jotka eivät aja autoa. Jos haastattelun tekisi länsiväylän varressa autoja pysäyttäen, niin varmaan haastateltavat olisivat auton omistajia. Toisaalta olisiko sitten järkevää kysyä espoolaisilta, että pitääkö Helsingin rakentaa heille tunneli.

guest14935

Tunnelin hinnalla saisi aika monta ilmaista parkkipaikkaa, nehän Helsingistä suurelta osin puuttuu. Tunnelit sopii tiheämmin asutettuihin kaupunkeihin joissa ruuhkia.
Ei taida lehdet olla ilmaisia parkkipaikkoja halunneet?

JohanNyt

Eli ei-autoilevatkin kannattavat sitä, että autoilijoiden läpikulkua länsi-itäsuunnassa helpotetaan?

Tiskirätti

Quote from: Alligaattori on 19.05.2017, 10:22:17
Tunnelin hinnalla saisi aika monta ilmaista parkkipaikkaa, nehän Helsingistä suurelta osin puuttuu. Tunnelit sopii tiheämmin asutettuihin kaupunkeihin joissa ruuhkia.
Ei taida lehdet olla ilmaisia parkkipaikkoja halunneet?

Hmm. Meinaat, että Helsingissä ei ole ruuhkia? Ettei nyt vaan kyseessä olisi asiantuntijalausunto ruuhkista korpimökistä käsin?

Helsingissä on keskustan aluella ja kauempanakin maksullinen pysäköinti, kuten missä tahansa isossa kaupungissa ja ilmaisia parkkipaikkoja ei taatusti tulla rakentamaan, vaikka tunnelit jätettäisiinkin tekemättä.

junakohtaus

Ehdoton ei tunnelille. Maksaa ihan mielettömiä, hyödyttää kaikkia muita mutta ei helsinkiläisiä, rampit pilaavat kaupunkia todella isosti.

Sitten jos vieraskuntalaiset kaivavat jostain sen miljardin jolla heitä pitäisi palvella, voidaan palata asiaan.

Ja kyllä, mulla on auto.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

Lalli IsoTalo

#6
Kommenteista:

QuoteKeskustatunneli on tarkoitettu yksityisautoilijoiden ydinkeskustan läpiajon ja osin kehä 1:llä kiertämisen tarpeen poistoon.

Läpiajajat käyttäköön edelleen kehä ykköstä. Sitä käytän itsekin tarvittaessa. Esimerkiksi Ruoholahdesta on usein (kellonajasta riippuen) nopeampaa ajaa takaisinpäin Espooseen päin, ja käyttää kehää, kuin ajaa Helsingin läpi itään päin.

QuoteVapaavuori itsekin perustelee tunnelia keskustan saavutettavuudella autolla, joten ilmeinen tarkoitus on helpottaa autoilua keskustassa.

Espoosta päin tullessa Lapinlahdessa voi ajaa Stokkan tunneliin ja jättää auton auton sinne, ydinkeskustaan. Siinä on ihan tarpeeksi keskustatunnelia espoolaisille. Idästä päin tullessa auton voi jättää metroasemalle, ja jatkaa siitä metrolla keskustaan. Jos tämä ei käy, Kaisaniemesssä voi ajaa alas oikealle pysäköintihalliin, ydinkeskustaan. Siinä on ihan tarpeeksi keskustatunnelia idästä päin tuleville.

Vapaavuori on gryndaajien ja lobbaajien asialla.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

uuninpankko

Quote from: Lalli IsoTalo on 19.05.2017, 11:27:21
Kommenteista:

QuoteKeskustatunneli on tarkoitettu yksityisautoilijoiden ydinkeskustan läpiajon ja osin kehä 1:llä kiertämisen tarpeen poistoon.

Läpiajajat käyttäköön edelleen kehä ykköstä. Sitä käytän itsekin tarvittaessa. Esimerkiksi Ruoholahdesta on usein (kellonajasta riippuen) nopeampaa ajaa takaisinpäin Espooseen päin, ja käyttää kehää, kuin ajaa Helsingin läpi itään päin.

Eli kun ajan kotoani Kulosaaresta Salmisaareen Ruoholahden länsipuolelle tahkoamaan perkuleenmoista tulosta, jotta saadaan Suomi nousuun sun muuta mukavaa, minun pitäisi ajaa Kehä I:n kautta? Siis ajaa 5 kilometrin sijasta 25 kilometriä? Eli ei Hakaniemen ja steissin/espan kautta Ruoholahteen, vaan Itäkeskuksen, Kontulan, Malmin, Pukinmäen, Pakiloiden, Kannelmäen, Konalan, Leppävaaran, Pohjois-Tapiolan, Otaniemen, Hanasaaren ja Lauttasaaren kautta?

Melkoista ajatusakrobatiaa. Kehä I:n eteläpuolella on huomattavan laaja määrä läpikulkutarpeita, ja niitä ei pelkällä joukkoliikenteellä ja kymmenien kilometrien kiertoteillä korvata.

junakohtaus

Ensimmäiseksi tulee kyllä mieleen, että jos joku välttämättä tahtoo ajaa omalla autolla Kulosaaresta Salmisaareen, hän on valintansa tehnyt eikä tämä ole julkinen huoli vaan yksityinen.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

Noottikriisi

Tampereelle rakennettiin taannoin kallis ja tarpeeton rantatunneli.
Olen ajanut sitä silloin tällöin huvikseni muutamaan otteeseen eri suuntiin, se on hienoa. Siinä on nautinnollinen, vähän aavemainen tunnelma kun saa ajaa pitkää valaistua ahdasta tunnelia odottaen jännittyneenä mitä tunnelin toisessa päässä odottaa! Se on kuin syntymän ihme tai se mitä tapahtui 9 kk ennen syntymän ihmettä.  ;)

Käsittääkseni tunneli oli järjettömän kallis ja jokseenkin hyödytön.
Ensimmäistä kertaa tunnelia ajaessani sanoin matkustajalle että parasta tässä on se ahdistus jonka tämän olemassa olo aiheuttaa helsinkiläisten takaraivoon. Se ahdistus ei helpota ennen kuin Helsinki saa oman, tätäkin hienomman tunnelinsa.  ;D
Onko sinusta jo kauan tuntunut siltä että monikulttuurisuus on rikkaus?

ejmantyla

Quote from: junakohtaus on 20.05.2017, 08:42:06
Ensimmäiseksi tulee kyllä mieleen, että jos joku välttämättä tahtoo ajaa omalla autolla Kulosaaresta Salmisaareen, hän on valintansa tehnyt eikä tämä ole julkinen huoli vaan yksityinen.
Ymmärrän valinnan. En menisi metrolla, koska töistä palatessa matut ovat heränneet mölyämään ja ajelemaan sillä.

Kari Kinnunen

En ole Helsikiläinen mutta kehottaisin miettimään pari kertaa ja kysäsemään vaikka Manselaisten kokemuksia. Ja koska tässä taustalla kokkari niin haiskahtaa jälleen kokkarimaiselta toimenpiteeltä pyrkiä siirtämään verovaroja isoille kioskeille.

Kohta joku nillittää jotain työllisyydestä. Juu, kyllähän tällaiset isot hankkeet työllistää kovasti virolaisia, polakkeja sun muita kilpailukykyisiä.

multa tulille

Quote from: Tiskirätti on 19.05.2017, 11:04:41
Hmm. Meinaat, että Helsingissä ei ole ruuhkia? Ettei nyt vaan kyseessä olisi asiantuntijalausunto ruuhkista korpimökistä käsin?

Helsingissä on keskustan aluella ja kauempanakin maksullinen pysäköinti, kuten missä tahansa isossa kaupungissa ja ilmaisia parkkipaikkoja ei taatusti tulla rakentamaan, vaikka tunnelit jätettäisiinkin tekemättä.

Jäsen Tiskirätille voin kertoa (meinään jos et ole poistunmut kompimökistäsi viimeiseen parinkymmennen vuoteen), että Helsingin kantakapungin ruuhkat on paljolti keinotekoisesti tehtyjä. Katoverkkoa on poistettu ajoneuvxokäytöstä tasaisen tappavasti ja liikennevaloja on kylvetty kaupunki täyteen niin, että niistä saataisiin adantolpat kahden tuhannen kilometrin matkalle. Vielä kun pannaan Pohjoisranta, Kaisaniemenkatu. Mannerheimintie ja Mechelinkatu kiinni tai varataan vain kinttukansalle , fillaristeille ja onnellisten säkkivälineiden mainostajille ja heidän raskasvaunujoukkueilleen (2 lasta/vaunu) niin ollaan ihastuttavan pitkällä kohti vihreää helvettiä.

Esimerkki.
Matka Merisatamasta Erottajalle kesti vappupäivän iltapäivänä henkilöautolla YHDEN TUNNIN. Eikä siellä mitään ruuhkai ollut, ainoastaan hyvin miinoitettu.

uuninpankko

#13
Quote from: junakohtaus on 20.05.2017, 08:42:06
Ensimmäiseksi tulee kyllä mieleen, että jos joku välttämättä tahtoo ajaa omalla autolla Kulosaaresta Salmisaareen, hän on valintansa tehnyt eikä tämä ole julkinen huoli vaan yksityinen.

Ja pitkään kuljinkin julkisella liikenteellä. Lopetin sen lopullisesti vuonna 2014, kun - kohtuullisen raavaasta ulkonäöstäni ja itsepuolustusharrastuksestani huolimatta - aloin kokea metrossa pelkoa juuri sen monikulttuurisen ihanuuden vuoksi. Vaimoni oli lopettanut metron käyttämisen jo vuotta aiemmin samasta syystä tultuaan ahdistelluksi ulkonäkönsä vuoksi viikoittain - ja siirtynyt pelkän henkilöauton käyttöön. Keskustaan menen usein bussilla 16, mutta metroa en enää suostu käyttämään.

Kannattaa kokeilla metroa päivittäiseen työmatkaliikenteeseen. Äkkiä huomaa, mikä hullujenhuone siitä on tullut.

Ja Kehä I ei ole mikään argumentti keskustatunnelin vastustamiseksi. Kehätie kiertää Helsingin niemen lähimmilläänkin n. 5 kilometrin päästä. Ja sen eteläpuolista läpiajoliikennettä on paljon. Nykysuunnitelmilla (Kaivokatu kiinni ja Esplanadeilta yksi kaista pois / suunta) liikenne lisääntyy Töölön-Kallion asuinkaduilla samoin kuin eteläisessä Helsingissä. Muistaakseni tutkimuksessa arvioitiin, että Tehtaankadun läpiajoliikenne lisääntyisi huimasti.

Kari Kinnunen

Quote from: uuninpankko on 20.05.2017, 12:52:40
Ja pitkään kuljinkin julkisella liikenteellä. Lopetin sen lopullisesti vuonna 2014, kun - kohtuullisen raavaasta ulkonäöstäni ja itsepuolustusharrastuksestani huolimatta - aloin kokea metrossa pelkoa juuri sen monikulttuurisen ihanuuden vuoksi.

Eli onko tosiaan noin, että vihreiden unelma itseasiassa lisää heidän vastustamaansa yksityisautoilua? Jos on noin kuten kuvailet, niin herää kysymys, notta matkustavatkohan virheet itse julkisilla ollenkaan?

Itselläni kun ei ole oikein minkäänlaista kokemusta Helsingin julkisista. Riistokapitalistina matkustan taksilla jos on tarvetta kulkea isolla kirkolla.

junakohtaus

Olen joukkoliikenteen hevijuuseri jos kuka, joten jokin tuntuma siihen asiaan on.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

Kari Kinnunen

Mietityttää vain. Aikoinaan kun olin Mansen keskustassa ihan pukupelle töissä, niin mielessäni ei käynytkään kulkea duuniin omalla autolla.
Siihen aikaan tosin ainakin Mansen joukkoliikenne oli kohtuullisen kulttuuriköyhää. No, ainakin virka-aikana.

Minusta on  varsin ymmärrettävää vieroksua julkisia jos niissä on kovinkin kultturrellia. Duunimatkoilla ei todellakaan kaipaa yhtään yhteisöllisyyttä.

multa tulille

Quote from: junakohtaus on 20.05.2017, 14:18:45
Olen joukkoliikenteen hevijuuseri jos kuka, joten jokin tuntuma siihen asiaan on.

Nin minäkin olin aikoinani (ollessani säännöllisessä työsuhteessa). Asuin Itäisessä ulkosaaristossa ja työpaikkani oli Helsingin keskustassa. Reitillä kulki aamuisin ja iltaisin suora bussilinja. Sittemmin vähitellen valtaa saaneet vihreät vaativat (ja saivat aikaan) että ei ka****sille mitään suoria bussilinjoja!! tunneliljunaan vaan niikuin muutkin !!. Työmatka piteni vajasta puolesta tunnista reiluun tuntiin. Minusta tuli bensiinifasisti. Etta semmoista detaljiikkaa.

jmk

#18
Quote from: multa tulille on 20.05.2017, 14:44:27
Reitillä kulki aamuisin ja iltaisin suora bussilinja. Sittemmin vähitellen valtaa saaneet vihreät vaativat (ja saivat aikaan) että ei ka****sille mitään suoria bussilinjoja!! tunneliljunaan vaan niikuin muutkin !!. Työmatka piteni vajasta puolesta tunnista reiluun tuntiin. Minusta tuli bensiinifasisti. Etta semmoista detaljiikkaa.

Joo, tämä on Helsingin seudun liikennesuunnittelun hauskimpia kukkasia. Joukkoliikenteen kilpailukykyä pyritään parantamaan vuoron perään (a) vittuilemalla yksityisautoilijoille ja (b) vittuilemalla joukkoliikenteen käyttäjille.

Ihan tosi. Otetaan semityytyväinen joukkoliikenteen käyttäjä. Katkaistaan hänen käyttämänsä bussilinjat, reititetään ne jonnekin hevon kuuseen, lisätään ja hankaloitetaan vaihtoja. Poistetaan tasauspysäkki ihan vaan huvin vuoksi, jotta käyttäjä ei enää voi olla varma ohitusajasta, vaan joutuu tulemaan reilusti etuajassa pysäkille. Rakennetaan joku imaginäärinen metrolinja ja sen varjolla katkaistaan bussilinjat, vaikka metrokaan ei kulje. Mutta tämäkään ei vielä riitä, vaan siihen päälle vittuillaan, että siitäs sait, olemme nyt sujuvoittaneet joukkoliikennettä ja mitäs asut väärässä paikassa, tyydy siihen hottentotti. Ja sitten ollaan gauhian hämmästyneitä, kun se entinen semityytyväinen saa tarpeekseen ja siirtyy kulkemaan autolla.

uuninpankko

#19
Vihreää politiikkaa on harjoitettu Helsingin keskustassa siten, että liikenteen kapasiteettia on poistettu salakavalasti yksi kaista ja parkkipaikka kerrallaan. Kun Mannerheimintien ja Lönnrotinkadun-Pohjois-Esplanadin risteystä Stockmannin kulmalla kunnostettiin, siitä poistettiin yksi suoraan Mannerheimintien yli vuosikymmenet mennyt kaista sillä seurauksella, että jonot yltävät ruuhka- ja lounasaikaan lähes Kauppatorille asti pitkin pohjoisespaa.

Kun Keskuskatu suljettiin, autoliikenne siirtyi kulkemaan Senaatintorin ja Kauppatorin kautta eteläisiin kaupunginosiin. Yksi kolkko kävelykatu aiheutti siis sen, että luonnollinen läpiajoliikenne itäisen kantakaupungin suunnasta eteläisiin kaupunginosiin siirrettiin kulkemana Helsingin historiallisimman keskustan ja torikortteleiden kautta. Satama- ja muun liikenteen pujottelu turistien kansoittaman Senaatintorin ympäristössä on kamalaa katsottavaa.

Liikennevalovaiheita on myös muutettu, kun tekniikkaa on uusittu. Aiemmin esimerkiksi Kaisaniemen liikenneympyrässä kello-ohjatut valot päästivät puolet ajasta liikennettä Rautatientorin suuntaan ja puolet Kruununhakaan/Unioninkadulle. Nyt tämä krunikan valovaihe on lyhyt ja joukkoliikenne-etuuksien armoilla, joten aamuruuhkassa autojono yltää parhaimmillaan Hakaniemeen asti Kaisaniemen ympyrästä.

Kun Caloniuksenkatua nyt aletaan kunnostaa, tuodaan siihen pyörätiet, ja tämä vaatii toisen puolen pysäköinnin poistamista. Näin etu-töölöstä hups vain poistetaan 25 asukaspysäköintipaikkaa. Samalla Mechelininkadulla aiemmin voimassa ollut iltapysäköinti oikeanpuoleisilla kaistoilla poistettiin.

Kun Länsimetro nyt rakennettiin, tehtiin sen asemat vain kahdelle junayksikölle sopiviksi ja uudet metrojunat tilattiin neljän vaunun kiinteinä laitoksina. Kävikin sitten niin, että 2,5 minuutin vuorovälistä huolimatta kapasiteetti on jo loppunut. Metroa käyttävä naapurini täältä Kulosaaresta tuskailee aina aamuisin tilasta metrossa, joka Kulosaaren sillalla on täynnä kuin sillisalaatti - sillä kolmatta junayksikköä ei voi enää perään kytkeä (vaikka Länsimetron reitillä ei edes vielä ajeta).

Näitä esimerkkejä on lukemattomia. Ja lisää halutaan. Nyt Rautatieaseman edusta halutaan sulkea kokonaan autoilta, niin että sitä kautta ei enää yksityisautolla kerta kaikkiaan saa ajaa. Siitä laittomasti maassa oleskelevien leirin vierestä. Esplanadit halutaan tukkia sallimalla vain yksi kaista suuntaansa.

Keskustatunnelia ei tarvittaisi, mikäli normaali keskustan läpiajo sallittaisiin. Mutta kun sitä ei haluta sallia, on tunneli silloin välttämätön.

Minä olin tyytyväinen joukkoliikenteen käyttäjä, kunnes joukkoliikennemuodostani tuli etnohelvetti, jossa en tunne enää oloani turvalliseksi.

Eino P. Keravalta

Tulisi varmaan halvemmaksi ja kätevämmäksi siirtää Helsinki pois autojen tieltä siltä niemeltä.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

salla

Quote from: junakohtaus on 19.05.2017, 11:26:43
Ehdoton ei tunnelille. Maksaa ihan mielettömiä, hyödyttää kaikkia muita mutta ei helsinkiläisiä, rampit pilaavat kaupunkia todella isosti.

Sitten jos vieraskuntalaiset kaivavat jostain sen miljardin jolla heitä pitäisi palvella, voidaan palata asiaan.

Ja kyllä, mulla on auto.

Aika rasistinen näkökulma, että "ulkomaalaiset" eli ulkopaikkakunnilta tulevat olisivat jotenkin vähempiarvoisia, eivätkä tarvitse mitään palveluita Helsingiltä.

Hyvin moni, erityisesti ne autoilijat, maksavat kunnallisveroa (ja toki monia muitakin veroja), joista sitten kustannetaan näiden palveluiden toteuttaminen. Valtio pitää valtionosuuksilla huolen siitä, että kunnallisverojen epätasainen jakautuminen tasoittuu ja Helsinkikin saa osansa siitä verosta, jonka muut maksavat (ja päinvastoin).

salla

Quote from: Alligaattori on 19.05.2017, 10:22:17
Tunnelin hinnalla saisi aika monta ilmaista parkkipaikkaa, nehän Helsingistä suurelta osin puuttuu. Tunnelit sopii tiheämmin asutettuihin kaupunkeihin joissa ruuhkia.
Ei taida lehdet olla ilmaisia parkkipaikkoja halunneet?

Ongelma Helsingissä on nimenomaan se, että siellä on merkittävästi ilmaisia parkkipaikkoja (asukaspysäköinti). Tästä seuraa se, että ne, jotka haluaisivat pysäköidä ja maksaa siitä, eivät voi sitä tehdä. Eivätkä oikein helposti nekään, jotka haluaisivat käydä esimerkiksi töissä autollansa keskustassa.

uuninpankko

Quote from: salla on 20.05.2017, 18:50:26
Quote from: Alligaattori on 19.05.2017, 10:22:17
Tunnelin hinnalla saisi aika monta ilmaista parkkipaikkaa, nehän Helsingistä suurelta osin puuttuu. Tunnelit sopii tiheämmin asutettuihin kaupunkeihin joissa ruuhkia.
Ei taida lehdet olla ilmaisia parkkipaikkoja halunneet?

Ongelma Helsingissä on nimenomaan se, että siellä on merkittävästi ilmaisia parkkipaikkoja (asukaspysäköinti). Tästä seuraa se, että ne, jotka haluaisivat pysäköidä ja maksaa siitä, eivät voi sitä tehdä. Eivätkä oikein helposti nekään, jotka haluaisivat käydä esimerkiksi töissä autollansa keskustassa.

Ja tämä onkin paras tapa hillitä autoilua keskustaan esimerkiksi ruuhkamaksujen sijaan. Asukaspysäköintikään ei todellakaan ole ilmaista (22 €/kk; Lauttasaaressa ja Munkkiniemessä 11 €/kk), vaikka sinällään edullista onkin. Keskusta-asunnoilla kun on krooninen parkkipaikkapula suunnittelunormeista johtuen, ja siksi kalliitkin autot on pääsääntöisesti säilytettävä kadunvarressa, ja tätä on hyvä priorisoida muualta tulevaan liikenteeseen nähden.

uuninpankko

Quote from: junakohtaus on 19.05.2017, 11:26:43
Ehdoton ei tunnelille. Maksaa ihan mielettömiä, hyödyttää kaikkia muita mutta ei helsinkiläisiä, rampit pilaavat kaupunkia todella isosti.

Sitten jos vieraskuntalaiset kaivavat jostain sen miljardin jolla heitä pitäisi palvella, voidaan palata asiaan.

Ja kyllä, mulla on auto.

Ei katuja voi luokitella sen mukaan, minkä kunnan asukkaat niillä ajavat. Aivan samoin esimerkiksi Nurmijärven rajamäelle ajetaan Nurmijärven keskustan läpi kulkevaa tietä siitä riippumatta, ajaako siellä hyvinkääläinen, kuopiolainen vai nurmijärveläinen. Pääkaupunkiseudun kuntarajat ovat muutenkin keinotekoiset, ja on vähän hampaaton argumentti todeta, että 4 kilometrin päässä keskustasta asuva tapiolalainen asianajaja ei saisi käyttää keskustatunnelia mutta 12 kilometrin päässä keskustasta asuva vuosaarelainen toimeentulotuen saaja saisi.

Ramppeja ei muuten ole suunniteltu Helsingin keskustaan siten, että ne pilaisivat mitään. Pääsisäänkäynnit ovat Ruoholahdessa ja Sörnäisten rantatiellä.

salla

Quote from: uuninpankko on 20.05.2017, 19:06:49
Ja tämä onkin paras tapa hillitä autoilua keskustaan esimerkiksi ruuhkamaksujen sijaan. Asukaspysäköintikään ei todellakaan ole ilmaista (22 €/kk; Lauttasaaressa ja Munkkiniemessä 11 €/kk), vaikka sinällään edullista onkin. Keskusta-asunnoilla kun on krooninen parkkipaikkapula suunnittelunormeista johtuen, ja siksi kalliitkin autot on pääsääntöisesti säilytettävä kadunvarressa, ja tätä on hyvä priorisoida muualta tulevaan liikenteeseen nähden.

Juu, tuo onkin syy miksei ydinkeskustan liikennemäärät ole nousseet 40 vuoteen. Tämä fakta unohtuu erittäin usein, kun puhutaan Helsingin "ruuhkista" ja ruuhkamaksuista. Pahimmat ruuhkathan kohdistuvat kehäteille, joten keskustatunneli ehkä hieman niitä helpottaisi ja samalla pitäisi autot osittain maan alla poissa kävelykeskustasta.

uuninpankko

Quote from: salla on 20.05.2017, 19:11:59
Quote from: uuninpankko on 20.05.2017, 19:06:49
Ja tämä onkin paras tapa hillitä autoilua keskustaan esimerkiksi ruuhkamaksujen sijaan. Asukaspysäköintikään ei todellakaan ole ilmaista (22 €/kk; Lauttasaaressa ja Munkkiniemessä 11 €/kk), vaikka sinällään edullista onkin. Keskusta-asunnoilla kun on krooninen parkkipaikkapula suunnittelunormeista johtuen, ja siksi kalliitkin autot on pääsääntöisesti säilytettävä kadunvarressa, ja tätä on hyvä priorisoida muualta tulevaan liikenteeseen nähden.

Juu, tuo onkin syy miksei ydinkeskustan liikennemäärät ole nousseet 40 vuoteen. Tämä fakta unohtuu erittäin usein, kun puhutaan Helsingin "ruuhkista" ja ruuhkamaksuista. Pahimmat ruuhkathan kohdistuvat kehäteille, joten keskustatunneli ehkä hieman niitä helpottaisi ja samalla pitäisi autot osittain maan alla poissa kävelykeskustasta.

Pitää täysin paikkansa, ja siksi onkin erikoista, että samaan aikaan, kun ympäristö- sun muista vihreistä syistä vaaditaan parin tärkeän keskustakadun sulkemista, rakennetaan valtioavusteisesti (saman ideologian vastaisesti) lisäkaistoja pitkin kehäteitä. Nämäkin tiet vaikuttavat laajalle mm. melun ja ilmansaasteiden suhteen. Mutta se ei kiinnosta ketään, koska ne ovat piilossa vihreiden äänestäjien silmiltä.

Samoin tekopyhyys kukoistaa esplanadien kaventamisen suhteen: ei se liikenne minnekään katoa, vaan alkaa kiertää vaihtoehtoisia reittejä ja aiheuttaa melu-, turvallisuus- ja ilmansaasteongelmia sitten maamme kalleimmilla asuinalueille etelä-Helsingissä. Mutta vihreissä ei varmaan vielä ole tätäkään hiffattu. Tai jos on, niin vastaus on ruuhkamaksut. Koska varmasti ruuhkaa tulee ja aivan perkuleesti, kun otetaan läpiajolta kolme kaistaa pois keskustasta.

Tiskirätti

#27
Quote from: multa tulille on 20.05.2017, 11:35:57
Quote from: Tiskirätti on 19.05.2017, 11:04:41
Hmm. Meinaat, että Helsingissä ei ole ruuhkia? Ettei nyt vaan kyseessä olisi asiantuntijalausunto ruuhkista korpimökistä käsin?

Helsingissä on keskustan aluella ja kauempanakin maksullinen pysäköinti, kuten missä tahansa isossa kaupungissa ja ilmaisia parkkipaikkoja ei taatusti tulla rakentamaan, vaikka tunnelit jätettäisiinkin tekemättä.

Jäsen Tiskirätille voin kertoa (meinään jos et ole poistunmut kompimökistäsi viimeiseen parinkymmennen vuoteen), että Helsingin kantakapungin ruuhkat on paljolti keinotekoisesti tehtyjä. Katoverkkoa on poistettu ajoneuvxokäytöstä tasaisen tappavasti ja liikennevaloja on kylvetty kaupunki täyteen niin, että niistä saataisiin adantolpat kahden tuhannen kilometrin matkalle. Vielä kun pannaan Pohjoisranta, Kaisaniemenkatu. Mannerheimintie ja Mechelinkatu kiinni tai varataan vain kinttukansalle , fillaristeille ja onnellisten säkkivälineiden mainostajille ja heidän raskasvaunujoukkueilleen (2 lasta/vaunu) niin ollaan ihastuttavan pitkällä kohti vihreää helvettiä.

Esimerkki.
Matka Merisatamasta Erottajalle kesti vappupäivän iltapäivänä henkilöautolla YHDEN TUNNIN. Eikä siellä mitään ruuhkai ollut, ainoastaan hyvin miinoitettu.

Juu, onhan se ajaminen toki tehty hankalammaksi Helsingissä, mutta oleellista tarinassasi on, että jos ajelet omalla kärryllä tai edes taksilla vappupäivänä Kaivopuiston lähistöllä, olet tollo, ellet asu alueella. Jos vielä päälle väität, että Merisatamassa ei ole vappuna ruuhkaa olet mahdollisesti myös sokea ja kuuro.

Korpimökkini sijaitsee Helsingissä ja toista vuosikymmentä tuli juniorina asusteltua Etelä-Helsingissä. Voin valistaa, että ilman ruuhkaa (kuten kerroit tilanteen olleen) ajaminen Merisatamasta Erottajalle parasta reittiä Neitsytpolku - Kasarmikatu - Punanotkonkatu - Yrjönkatu kesti aikoinaan, ennen mitään kävelykatuja ja pyöräteitä alle kymmenen minuuttia ja kestää myös nykyään sen saman alle kymmenen minuuttia.

Jos pusket urpona omalla autolla tai taksilla vuoden pahimpaan ruuhkasumppuun Etelä-Helsingissä, tai et osaa ajaa muutaman kilometrin pätkää kaupungissa alle tunnin, niin turha siitä on muita syytellä.

Faidros.

Yksi kummallisemmista parkkisäännöista on ettei prätkää saa parkkeerata jalkakäytävälle fillareiden riviin kuin isossa maailmassa.
Jokainen prätkä vie autolta tilan parkissa, mutta prätkiltä ei vaadita parkkikiekkoa, lippua, koska se on voitu varastaa.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

no future

Väite metron pelottavuudesta on taas sen luokan sössötystä aikuiselta ihmiseltä että paha siihen on mitään kommentoida. Asioita toki saa kokea miten haluaa, ja paha sitä on kyseenalaistaakaan.