News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Liikenneministeriö suunnittelee kaikkien autoilijoiden tiemaksua

Started by B52, 08.09.2011, 12:13:16

Previous topic - Next topic

Tabula Rasa

Quote from: Teaparty on 19.01.2017, 19:35:23
^ Omasta puolestani näen asian niin, että maailmasta löytyy aikaansaapia ihmisiä. Niille kannattaa maksaa tarpeeksi, että viitsivät hoitaa hommat kuntoon.

Eli sinusta suomalaiset eivät muka saisi aikaan itse? Suomalaisten rahojen vieminen hyvä juttu? Ei voi kun ihmetellä.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

anatall

Quote from: Kni on 19.01.2017, 19:39:55
Jos tieinfran korjaamiseen tarvitaan lisää rahaa niin minusta tässä kuviossa on outoa se, että Berner sanoo että autoilun verotus ei kiristy. Mistä se tarvittava korjausraha sitten tulee jos veroja ei saada enempää? Bernerin väite verotuksen kiristymättömyydestä on epälooginen.

Kyseessä on vain verotuksen uudistus jossa joku maksaa enemmän ja joku vähemmän, mikä on epäoikeudenmukaista niille jotka joutuvat maksamaan aiempaa enemmän. Muutos muutoksen vuoksi tai tulonsiirto vanhoilla autoilla ajavilta uuden auton ostajille.

Tuohan nyt oli alusta loppuun muutenkin täysin lapsellinen kyhäelmä. Rahaa ei muka valtio kerää enempää kuin aiemmin mutta yhtäkkiä sillä onkin kuitenkin varaa kustantaa teiden kunnossapito ja kuitata korjausvelka.

Jos autoilijoilta kerätyistä veroista ja maksuista sijoitettaisiin edes puolet teiden kunnossapitoon, ajeltaisiin liki virheettömillä pätkillä. Mutta kun ei, pitää leikkiä mm. maailman sosiaalitoimistoa siinä sivussa, niin eihän se raha riitä mihinkään.
"Punk in Finland on nykyään yhtä punk kuin varhaiseläkkeellä oleva Marja-Liisa." -Jäsen Katmandu-

mannym

Quote from: Tabula Rasa on 19.01.2017, 19:41:04
Quote from: Teaparty on 19.01.2017, 19:35:23
^ Omasta puolestani näen asian niin, että maailmasta löytyy aikaansaapia ihmisiä. Niille kannattaa maksaa tarpeeksi, että viitsivät hoitaa hommat kuntoon.

Eli sinusta suomalaiset eivät muka saisi aikaan itse? Suomalaisten rahojen vieminen hyvä juttu? Ei voi kun ihmetellä.

Teaparty on oikeassa siinä että aikaansaavalle ammattilaiselle kannattaa maksaa tämän työpanoksesta. Omasta mielestäni Bernerin näytöt bisneksen osalta ovat varsin kyseenalaiset (lastensairaala kusetus) joten Berner voisi lentää kotiin.
"I would rather have questions that can't be answered than answers that can't be questioned."

Once data has been adjusted, it is no longer data, it is an artifact of analysis...

"Human beings are born with different capacities. If they are free, they are not equal. And if they are equal, they are not free."

Kulttuurirealisti

Lastensairaalaproggiksesta jäi kyllä se muistikuva, että Berneri unohti mainita hyötyvänsä yrityksineen miljoonia vuodessa ko. projektista. Näkemys projektista olisi varmaan muuttunut.
"Ovela tapa pitää ihmiset passiivisina ja kuuliaisina on rajoittaa tiukasti hyväksyttävien mielipiteiden kirjoa, mutta sallia hyvin vilkas keskustelu sen kirjon sisällä. ... tämä antaa ihmisille tunteen, että ajattelu on vapaata." - Chomsky

Beenari

Quote"Nykymallissa autoilun verotus perustuu päästöihin, ja kun autot päästävät vähemmän, verotuloja tulee vähemmän. Kun tulee lisää sähköautoja, robottiautoja, ja joukkoliikennettä tehostetaan, niin kokonaisuus johtaa autoilun verotuspohjan rapautumiseen."

Joukkoliikennettä on nyt tehostettu ja huolella jo pidemmän aikaa. Maassa on entistä enemmän rautateitä joissa ei enää liiku junia. Maassa lukemattomia semmoisia asuttuja alueita jonne ei bussilla pääse. Itse asun Helsingissä ja käytän päivittäin julkisia kulkuvälineitä. Voin ihan kokemuksesta sanoa ettei se julkinen liikenne toimi edes täällä.

Ja nyt jo varaudutaan sähköautoihin? Rekisterissä on vajaat kolme miljoonaa moottorikäytöistä ajoneuvoa, joista alle 800kpl on sähköautoja. Mihin nyt on kiire? Ymmärtäisin huolestumisen siinä vaiheessa kun sähköautoja olisi muutama prosentti ajoneuvokannasta. Verot suoraan polttoaineisiin, niin se ohjaisi kansaa vähäpäästöisempään suuntaan. Ehkä jopa sähköauton hankintaan. Vähenisi saasteetkin. (jos siis joku vielä uskoo että liikenne on suurin saastuttaja)

Tämä koko veroselvitys ei ole mitään muuta kuin sumuverho, jonka suojassa voidaan rauhassa yksityistää iso osa meidän kansallisomaisuutta, tieverkko. Sen jälkeenhän se on vain läpihuutojuttu myydä se muutamalla miljoonalla ulkomaiselle riskisijoittajalle (jonka osakkaana nämä meidän virkavaraskepulit ovat). Ja kansa maksaa. Pitäkää Caruna kirkkaana muistissa.
"Hölmöä miettiä, mikä maan tai maapallon tila on sadan vuoden kuluttua. Meistä kumpikaan ei ole silloin enää elossa"
- Antti Rinne (SDP)

porrasaa

Quote from: JoKaGO on 19.01.2017, 17:59:22
Quote from: Kni on 19.01.2017, 17:50:26

Eihän siitä ole kuin vuosikymmen tai jotain kun satelliittipaikannuksen tarkkuus oli joitakin satoja metrejä koska jenkeillä oli asiassa joku sotilaallinen intressi.

Onko Suomella oma satelliitti paikannusta varten vai millä taataan se ettei maailmantilanteen kiristyessä tiedonsaantia estetä?

Olin juuri aikeissa kirjoittaa, että mitäs jos jenkit ottavat piuhan irti eli salaa koko kepsin? Tai rauhanomaisempi vaihtoehto: Haluavat päästä ns. "osingoille"?
Asia täysin epäolennainen tässä missä ideana on rahastus mutta:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Galileo_(satelliittipaikannusj%C3%A4rjestelm%C3%A4)
Eurooppalainen, kiinalainen sekä venäläinen vaihtoehto on.
Mutta ei ne tarpeen ole koska valvonta voi perustua siihen onko laite päällä/kiinni puhelinverkossa sillon kun valvontalaite tarkistaa.

Quote from: Kulttuurirealisti on 19.01.2017, 19:52:28
Lastensairaalaproggiksesta jäi kyllä se muistikuva, että Berneri unohti mainita hyötyvänsä yrityksineen miljoonia vuodessa ko. projektista. Näkemys projektista olisi varmaan muuttunut.
Olihan näistä netissä samanmoista huolta silloinkin, vaan teeveessä oli rahaa lapsille konserttia.

törö

Jos tätä hanketta haluaa tosissaan vastustaa, niin perustelujen ilmeisin heikko kohta on siinä, että autoilua ollaan muka alkamassa verottaa tieverkon käyttämisen mukaan, vaikka polttoainevero toimii ihan samalla tavalla. Ei se bensa metsässä pala vaan tieliikenteessä.

Teaparty

Quote from: törö on 19.01.2017, 20:03:01
Jos tätä hanketta haluaa tosissaan vastustaa, niin perustelujen ilmeisin heikko kohta on siinä, että autoilua ollaan muka alkamassa verottaa tieverkon käyttämisen mukaan, vaikka polttoainevero toimii ihan samalla tavalla. Ei se bensa metsässä pala vaan tieliikenteessä.

Totta. Bensan hinnan nosto vain olisi niin korkea, ettei se menisi poliittisesti läpi. Suomessa on pakko kätkeä korkeat verot niin monen momentin alle ettei kansa vain tajuaisi, miten järjettömän summan julkinen sektori nielee.

riposti

Suomessa on liikennekäytössä kaiketi 800 000 yli 15-vuotiasta autoa.
Trafin laskurilla näyttäisi verotuksen kriittinen piste ajoittuvan juuri vuosimalliin 2000.
Vanhemman lullan omistaja joutuu ryöstetyksi. 2001 malliset ja nuoremmat saavat hyödyn.
Kokeilin laskuriin vaihtaa vuosiluvuiksi 2000 ja 2001 ja mitä v...

http://www.trafi.fi/live-laskuri/

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000000837419.html

http://www.iltasanomat.fi/taloussanomat/art-2000004891392.html


valtakunnanpärkhele

#1659
Mahtaakos tälläisten laitteiden myynti räjähtää, jo ihan kiusanteko ja tietenkin oman hyödyn vuoksi, jos tää hullutus menee läpi ja valitsee sen seurantaperusteisen maksun.
gps gsm jammer.

http://www.jammer4uk.com/car-gps-jammer-c-1.html
J. Sarasvuo - Woketus on paitsi väärin, myös mielenvikaisuuden muoto.
Wokettajat eivät edistä asiaa, jonka moraalisessa oikeutuksessa he hurskastelullaan loisivat


Tytti Tuppurainen: "Jokainen suomalainen tuntee arjessaan, mitä sosialidemokratia on!"

porrasaa

Quote from: JoKaGO on 19.01.2017, 18:07:01
Quote from: Ari-Lee on 19.01.2017, 17:55:25
Quote from: Unlucky Luke on 19.01.2017, 17:50:54
Tänään YLE TV 1 kello 21.05 A-studio Talk: Bernerin raju liikenneuudistus, kuka voittaa, kuka häviää? Studiossa ministeri Anne Berner, kansanedustaja Suna Kymäläinen, Autoliiton Pasi Nieminen ja Maas Globalin Sampo Hietanen. Juontajana Jan Andersson.
Ketä nuo ihmiset ovat? Koskaan kuullutkaan.
Kysymysmerkki eli kysyt tosissasi.
Suna Kymäläinen on se joka teki aloitteen kieltää venäläisiltä kiinteistöjen ostaminen Suomesta. Veti kylläkin sitten lopulta omankin nimensä pois, ettei asia etenisi eduskunnassa  :facepalm:
Pasi Nieminen on Autoliiton pitkäaikainen pomo, asiallinen kaveri.
Sampo Hietasesta minäkään en ole kuullut, mutta edustaa Bernerin tallia, vierasasetelmasta päätellen.
Ei olleet tuttuja nimiä mullekaan. Jotenka googlasin.
Ajankohtainen artikkeli jossa Nieminen kommentoi:
http://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/autot/bernerin-ehdotus-laskisi-polttoaineveroa-200-miljoonalla-mutta-autoliitto-sita-nostettiin-100-miljoonalla-vain-3-viikkoa-sitten-6616126
QuoteEsityksessä polttoaineveroa laskettaisiin 200 miljoonalla eurolla. "Täytyy muistaa, että sitä vasta kolme viikkoa sitten nostettiin 100 miljoonalla", Pasi Nieminen huomauttaa ja jatkaa:

"Samoin ajoneuvoveroa on vuodesta 2013 nostettu 420 miljoonalla, mikä kannattaa pitää mielessä, jos sitä nyt luvattaisiin laskea 547 miljoonalla."
Vähän vanhempi jossa tj Hietanen
QuoteToimitusjohtaja Sampo Hietanen Maas Finlandista haluaa yhdistää joukkoliikenteen, taksit ja autoilun.
http://www.hs.fi/talous/art-2000002884895.html
(maksumuuri)
Quote from: riposti on 19.01.2017, 20:15:46
Suomessa on liikennekäytössä kaiketi 800 000 yli 15-vuotiasta autoa.
Trafin laskurilla näyttäisi verotuksen kriittinen piste ajoittuvan juuri vuosimalliin 2000.
Vanhemman lullan omistaja joutuu ryöstetyksi. 2001 malliset ja nuoremmat saavat hyödyn.

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000000837419.html

http://www.iltasanomat.fi/taloussanomat/art-2000004891392.html


Paitsi jos ajaa hyvin vähän ja auto käytännössä arvoton, niin kilometriperusteisella tulisi säästöä ja reippaasti nykyiseen ryöstöön verrattuna, eli eiköhän ne ehdi nostaa perusveroja jottei niin voisi käydä.
Quote from: valtakunnanpärkhele on 19.01.2017, 20:18:08
Mahtaakos tälläisten laitteiden myynti räjähtää, jo ihan kiusanteko ja tietenkin oman hyödyn vuoksi, jos tää hullutus menee läpi ja valitsee sen seurantaperusteisen maksun.
gps gsm jammer.

https://www.alibaba.com/countrysearch/CN/gps-gsm-jammer.html
Valvonta karsii ne pois helposti, siinähän sitä tulee työpaikkoja kun muutama valvoja palkataan tai asennetaan valvontalaitteita esim. niin että ilmiantaja-auto saa alennusta omista maksuistaan tai peräti provikkaa kiinnisaaduista.

J.M

Quote from: riposti on 19.01.2017, 20:15:46
Suomessa on liikennekäytössä kaiketi 800 000 yli 15-vuotiasta autoa.
Trafin laskurilla näyttäisi verotuksen kriittinen piste ajoittuvan juuri vuosimalliin 2000.
Vanhemman lullan omistaja joutuu ryöstetyksi. 2001 malliset ja nuoremmat saavat hyödyn.

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000000837419.html

http://www.iltasanomat.fi/taloussanomat/art-2000004891392.html


No jaa. Tein tuon laskurin omalla 2001 meselläni. Lopputulos: km-pohjaisella maksulla lisää maksettavaa tulisi vuodessa 1 k€, kiinteällä maksulla noin 350€. Tämä siis laskettu 20 tkm ajolla.

Mutta jätetään sitten siitä edestä jotain ostamatta, koska palkka luonnollisestikaan ei nouse tuota 1 k€ vuodessa ja koska näin ilmeisesti se Suomi nousee ja talouden rattaat pyörivät vinhasti. Fantastista!
"Rajavalvonnan tilapäinen palauttaminen EU:n sisärajoille ei ole mahdollista kansanterveyden vaarantumisen perusteella". Maria Ohisalo

riposti

Quote from: J.M on 19.01.2017, 20:30:37
Quote from: riposti on 19.01.2017, 20:15:46
Suomessa on liikennekäytössä kaiketi 800 000 yli 15-vuotiasta autoa.
Trafin laskurilla näyttäisi verotuksen kriittinen piste ajoittuvan juuri vuosimalliin 2000.
Vanhemman lullan omistaja joutuu ryöstetyksi. 2001 malliset ja nuoremmat saavat hyödyn.

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000000837419.html

http://www.iltasanomat.fi/taloussanomat/art-2000004891392.html


No jaa. Tein tuon laskurin omalla 2001 meselläni. Lopputulos: km-pohjaisella maksulla lisää maksettavaa tulisi vuodessa 1 k€, kiinteällä maksulla noin 350€. Tämä siis laskettu 20 tkm ajolla.

Mutta jätetään sitten siitä edestä jotain ostamatta, koska palkka luonnollisestikaan ei nouse tuota 1 k€ vuodessa ja koska näin ilmeisesti se Suomi nousee ja talouden rattaat pyörivät vinhasti. Fantastista!

Aijai, oletko varma vuosimallista. Onko 2001 käyttöönotto tahi valmistusvuosi. Kokeile laskuriin vm 2000 ja vertaa 2001

http://www.trafi.fi/live-laskuri/

Alaric

Quote from: riposti on 19.01.2017, 20:15:46
Suomessa on liikennekäytössä kaiketi 800 000 yli 15-vuotiasta autoa.
Trafin laskurilla näyttäisi verotuksen kriittinen piste ajoittuvan juuri vuosimalliin 2000.
Vanhemman lullan omistaja joutuu ryöstetyksi. 2001 malliset ja nuoremmat saavat hyödyn.
Kokeilin laskuriin vaihtaa vuosiluvuiksi 2000 ja 2001 ja mitä v...

http://www.trafi.fi/live-laskuri/

Ah, tuo laskuri olikin mennyt ohi. Ajelen tuollaisella 20 vuotta vanhalla sotaratsulla, joka on edelleen voimissaan (mittarissa vasta 240 000 km) enkä luovu siitä kuin vasta sitten, kun se leviää oikein kunnolla. Silloin se pääsee viimeiselle kunniakkaalle ja tunteikkaalle matkalleen kohti romuttamoa.

Ajoa tulee nykyään n. 20 000 km vuodessa, bensankulutus keskimäärin n. 7 litraa / 100km.

Ottaisin tässä berneröinnissä kuokkaan 282,86 € vuodessa kiinteällä maksulla. Km-pohjaisella 307,55 €.

Anne, Juha ja muut tätä uudistusta ajavat nilkit: voitte puolestani haistaa... kukkasen.
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.


Lahti-Saloranta

Quote from: Archaeopteryx on 19.01.2017, 18:52:00
Ihmetyttää, että tuota eu-päästömittausta kehdataan edelleen pitää laskentaperusteena, vaikka peräkylän mummokin ymmärtää, ettei sillä ole mitään merkitystä todellisen kulutuksen kanssa. Vai onko joku sitä mieltä, että esimerkiksi Mercedes Benz GLC Coupé 350 e 4MATIC (lataushybridi) kuluttaa käytännön elämässä yhdistettyä kaupunki- ja maantiekulutusta 2,5-2,7 litraa/100 km (CO2 59-64 g/km)? Nelivetoisen auton omapaino on 2040 kg ja akustolla voi ajaa maksimissaan 34 kilometriä, jonka jälkeen 2-litrainen bensakone hoitaa sekä akun latauksen, että liikkumisen. Vastaava bensamalli kuluttaa (kevyempänä, ilman hybridijärjestelmän latausta) valmistajan mukaan 6,9-7,3 l/100 km. Todellinen kulutus kertaa 1,xx. Hybridimersu kuuluisi melkein halvimpaan käyttömaksuluokkaan (toki näkyy jo nytkin ajoneuvoveron perusosassa).

Tämäkin ongelma korjaantuisi polttoaineverolla, koska se armottomasti rokottaa siitä, mitä auton tankkiin laitetaan.
Minusta tuo CO2 päästö on sama kuin auton kulutus. Jos moottori on kunnossa niin eiköhän se polttoaineessa oleva hiili hiilidioksidiksi muutu.
Vaikka tarkoitusperät olisivat maailman parhaat, niin monien, täysin erilaisten kulttuuritaustojen omaavien ihmisten kotouttaminen onnistuneesti ei ole mahdollista

ämpee

Quote from: Sami Savio on 19.01.2017, 15:35:16
Quote from: Uuno Nuivanen on 19.01.2017, 15:27:58
Otetaanko Perussuomalaisten kanta jotenkin hallituksessa huomioon - ettehän ole valmiita missään olosuhteissa lähtemään hallituksesta?

Jos hallituksessa ei päästä jostain asiasta yksimielisyyteen, se ei etene. Täytyy muistaa, että keskustalla ja kokoomuksella on yhteensä 86 kansanedustajaa, mikä ei vielä riitä lakien hyväksymiseen eduskunnassa.

Onko asia käsitettävä niin ettei oppositio saa laisinkaan äänestää ?
Mikäli ei, niin nyt asian tiimoilla juhliva punavirhemedia antaa kyllä ymmärtää, että hallituksen enemmistö ja oppositio yhdessa laittavat lain kuin lain läpi.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

valtakunnanpärkhele

#1667
Lopetetaan alkoholivero, kaikille kiinteä alkoholinkäyttömaksu, viinat verottomaksi ja tarjolle kaikkiin perustettaviin viinaoperaattori firmoihin...
jos asentaa jonkun mittarin kehoonsa niin sitten maksu käytönmukaan.
J. Sarasvuo - Woketus on paitsi väärin, myös mielenvikaisuuden muoto.
Wokettajat eivät edistä asiaa, jonka moraalisessa oikeutuksessa he hurskastelullaan loisivat


Tytti Tuppurainen: "Jokainen suomalainen tuntee arjessaan, mitä sosialidemokratia on!"

Impi Waara

Quote from: valtakunnanpärkhele on 19.01.2017, 20:57:18
Lopetetaan alkoholivero ja kaikille kiinteä alkoholinkäyttömaksu ja viinat verottomaksi..
jos asentaa jonkun mittarin kehoonsa niin sitten maksu käytönmukaan.

Sopii mainiosti. Kulutus 0%  ;D
10.6.2017   Nyt voi olla läpeensä tyytyväinen. Homma hoidettu tyylillä!

Golimar

Quote from: Hohtava Mamma on 19.01.2017, 20:50:59
Quote from: Golimar on 19.01.2017, 20:45:14
Suitsait tein tuollaisen laskelman.

Miten laskit Golimar, että ajat 50% yksityisteitä? Missä kulkee raja kaupungin/kunnan omistaman tieverkon ja Waltion tieverkon raja? Onko muut kuin kadut ja kujat kunnan tieverkkoa?

Joidenkin teiden varsilla näkee sellaisia pieniä kylttejä joissa kerrotaan ylläpitäjä.

porrasaa

Quote from: Hohtava Mamma on 19.01.2017, 20:50:59
Quote from: Golimar on 19.01.2017, 20:45:14
Suitsait tein tuollaisen laskelman.
Missä kulkee raja kaupungin/kunnan omistaman tieverkon ja Waltion tieverkon raja? Onko muut kuin kadut ja kujat kunnan tieverkkoa?
Nää pitää vaan tietää  ;D
Mutta taitaa olla merkityksetön asia tämä.
Eiköhän se kuntakin pikimmiten ala veloittaa, heti kun järjestelmä pystyssä joten suoraan voisi sen sata laittaa jollei yksityistietä ajele. Tai helsingissä kaksisataa.

Haplotaxida

Quote from: porrasaa on 19.01.2017, 20:19:35
QuoteToimitusjohtaja Sampo Hietanen Maas Finlandista haluaa yhdistää joukkoliikenteen, taksit ja autoilun.
http://www.hs.fi/talous/art-2000002884895.html

Suomen seuraavasta Nokiasta tai näin väitetään. Isot rahat jo liikkuu:

Quote"Liikennettä palveluna" tarjoava suomalaisyritys MaaS Finland Oy on kerännyt ensimmäisellä rahoituskierroksellaan yhteensä 2,2 miljoonaa euroa pääomaa yksityisiltä sijoittajilta sekä Tekesiltä, yhtiö kertoo tiedotteessaan tiistaina.  ..

Kansainvälinen halukkuus sijoittaa MaaSiin yllätti Hietasen, tiedote kertoo. Tarjokkaita oli enemmän kuin osakkeita tarjolla.

"Tällä rahoituksella haluamme tehdä tuotteen kuntoon ja näyttää kolmessa eri maassa, että on mahdollista tehdä liikkumisen palvelupaketteja ja että ihmiset haluavat ostaa niitä", Hietanen sanoo. ..

Toinen rahoituskierros käynnistyy syksyllä. Silloin yritys pyrkii keräämään satojen miljoonien sijoitukset.

"Maailmalle meneminen vaatii paljon suurempia pääomia. Meillä on hyvät omistajat, jotka voivat auttaa meitä eteenpäin."

MaaS Finlandin suurimmat yksittäiset omistajat ovat kansainvälinen maa-, raide ja matkustuspalveluita tarjoava Transdev sekä turkkilainen autoteollisuussuku Karsan Otomotiv Sanayii and Ticaret AS noin 20 prosentin osuuksilla. Sampo Hietanen omistaa yrityksestä noin kymmenen prosenttia. ..

-Suomalaisfirma keräsi 2,2 milj. € - "Seuraava Nokia" haluaa "mullistaa maailman liikennemarkkinat" (Talouselämä, 9.2.2016)

Hieman Bernerin tämän päiväinen esitys haiskahtaa siltä, että yksityisautoilusta yritetään tehdä monelle kannattamatonta (eikä ihan vaivihkaan) ja tämän kaltaisista liikkumispalveluista sen kustannuksella houkuttelevampia eli sitä VTT:nkin tutkimaa kiertotaloutta edistäen. Itse vaihdan kyllä tarvittaessa pyörään. Ennenkin ajellut. Töitten vastaanottamisesta se kyllä tekee vaikeampaa, silloin kun päätyöstä joutaisi.
THL - Turhuuden ja huolettomuuden laitos

Oami

Quote from: valtakunnanpärkhele on 19.01.2017, 20:18:08
Mahtaakos tälläisten laitteiden myynti räjähtää, jo ihan kiusanteko ja tietenkin oman hyödyn vuoksi, jos tää hullutus menee läpi ja valitsee sen seurantaperusteisen maksun.
gps gsm jammer.

Poliisi voi tietty valvoa näitä oman työnsä ohessa. Jokaisesta autosta luetaan rekisterikilpi ja automaattisesti lähetetään järjestelmään kysely, missä tämän auton pitäisi olla juuri tällä hetkellä. Jos järjestelmän antama vastaus heittää vaikkapa yli sata metriä, niin poliisiauton tietokone hälyttää (tähän asti kaikki siis tapahtuu ilman että poliisien pitää sormea ojentaa), ja sitten poliisi pistää värivalot päälle ja sitten kysytään kuskilta että mikä meininki.
Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi

Matias Turkkila

Quote from: ämpee on 19.01.2017, 20:50:56
Quote from: Sami Savio on 19.01.2017, 15:35:16
Quote from: Uuno Nuivanen on 19.01.2017, 15:27:58
Otetaanko Perussuomalaisten kanta jotenkin hallituksessa huomioon - ettehän ole valmiita missään olosuhteissa lähtemään hallituksesta?

Jos hallituksessa ei päästä jostain asiasta yksimielisyyteen, se ei etene. Täytyy muistaa, että keskustalla ja kokoomuksella on yhteensä 86 kansanedustajaa, mikä ei vielä riitä lakien hyväksymiseen eduskunnassa.

Onko asia käsitettävä niin ettei oppositio saa laisinkaan äänestää ?
Mikäli ei, niin nyt asian tiimoilla juhliva punavirhemedia antaa kyllä ymmärtää, että hallituksen enemmistö ja oppositio yhdessa laittavat lain kuin lain läpi.

Teoriassa mahdollista, mutta käytännössä ei. Hallitus ei anna esitystä, jos hallituspuolueet eivät ole sen takana. Asia on juuri niin kuin Sami tuossa vähän ylempänä sanoi - muutoksia ei tehdä, ellei yksimielisyyttä löydy.

valtakunnanpärkhele

#1674
Quote from: Oami on 19.01.2017, 21:03:53
Quote from: valtakunnanpärkhele on 19.01.2017, 20:18:08
Mahtaakos tälläisten laitteiden myynti räjähtää, jo ihan kiusanteko ja tietenkin oman hyödyn vuoksi, jos tää hullutus menee läpi ja valitsee sen seurantaperusteisen maksun.
gps gsm jammer.

Poliisi voi tietty valvoa näitä oman työnsä ohessa. Jokaisesta autosta luetaan rekisterikilpi ja automaattisesti lähetetään järjestelmään kysely, missä tämän auton pitäisi olla juuri tällä hetkellä. Jos järjestelmän antama vastaus heittää vaikkapa yli sata metriä, niin poliisiauton tietokone hälyttää (tähän asti kaikki siis tapahtuu ilman että poliisien pitää sormea ojentaa), ja sitten poliisi pistää värivalot päälle ja sitten kysytään kuskilta että mikä meininki.

Mutta Berner just sano, että ei meitä valvota noilla laitteilla. :(  Jos tässä nyt ei voi Keskustalaisen juuri Suomen kansalaisuuden saaneen sveitsiläisen kermapersemiljonäärin sanaan  luottaa niin mihin sitten   ;) 
J. Sarasvuo - Woketus on paitsi väärin, myös mielenvikaisuuden muoto.
Wokettajat eivät edistä asiaa, jonka moraalisessa oikeutuksessa he hurskastelullaan loisivat


Tytti Tuppurainen: "Jokainen suomalainen tuntee arjessaan, mitä sosialidemokratia on!"

JoKaGO

[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Jack

Meillä on liikenteessä kaksi autoa. Toisesta maksettu tonni, toisesta tuhat ja sata. Toinen täyttää tänä vuonna 21 ja toinen 23. Ei mitään ökymeininkiä siis. Vuodessa kertyy yhteensä noin 50000 kilometriä. Maaseudulla kaikki on kaukana. Trafin laskuri näyttää vuotuisiksi lisäkustannuksiksi kahden auton osalta yhteensä noin 500 euroa. Venevero ja moottoripyörävero tähän vielä päälle, niin johan on maksamista. Ja kun tulopuolelta leikataan työmarkkinatuesta, niin mistähän tässä alkaisi säästää. Ja kun työtä - mitä hautausmaan lakaisua sitten tarjoavatkin - on otettava vaikka toiselta puolelta maata, niin sinne ajellaan.

Taidan äänestää seuraavissa vaaleissa kommareita... no, ehkä nyt ei vielä sentään.


Yhteisöjäävi

Berner itse ei ole paikalla, mutta hänen esityksensä jäpittää edelleen tavallisen autoilijan edessä uhkaavana ja caruna monumenttinä.

Alaric

Autoveron poistamisen puolesta kampanjoinut lakimies Petteri Snell kertoo oman näkemyksensä tämänhetkisestä tilanteesta lähinnä autokaupan kannalta.

http://www.hs.fi/autot/art-2000005051961.html (19.1.2017)

QuoteVuosikymmeniä autoveron poistamiseksi työskennellyt juristi tyrmää Bernerin toiminnan – "Autokaupan kannalta tilanne on hirveä"

Lakimies Petteri Snell on taistellut vuosikausia autoveron poistamiseksi. Bernerin suunnitelmia hän kuitenkin kritisoi kovin sanoin. "Nyt Berner on jostain syystä innostunut tästä asiasta, ja luulen, että muut ministerit ovat haavit auki."

Lakimies Petteri Snell on saanut tänään kymmeniä puheluita.

"Ihmiset kysyvät, että Snell, kannattaako se auto nyt ostaa."

Kyse on siitä, että liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk) kertoi aamupäivällä, että ministeriö ehdottaa autoveron poistamista.

Petteri Snell on kamppaillut vuosikymmeniä autoveroasioiden parissa lähinnä sen puolesta, että vero poistettaisiin. Viime vuonna Snell arvioi HS:n haastattelussa, että autovero voisi poistua joskus 2060-luvulla. Lue laaja haastattelu tästä.

Viime vuonna julkaistulla videolla Snell selittää, miksi autoveron poisto on ollut Suomelle niin vaikeaa.

Snell suhtautuu autoveron mahdolliseen poistoon siis erittäin positiivisesti. Mutta se, miten ministeri Berner nyt hoitaa asiaa, siitä Snellillä ei ole hyvää sanottavaa.

"Tässä on helvetillisiä ongelmia. Liikenneministeri pysäyttää tässä autokaupan. On käynyt 'moka', että tässä ei ehkä ministeriöt ole keskenään keskustelleet tai varoittaneet autokauppaa. En tiedä, kuka tätä hommaa ohjailee, mutta tulee mieleen, että onko vintin ovet jääneet auki. Että onko kaikki ihan kotona."


Ongelma on siinä, että ihmiset ovat nyt epävarmoja.

Poistuuko autovero? Jos poistuu, koska se poistuu? Ensi vuonna? Vuonna 2020? Kerralla vai asteittain?

Snell sanoo, että jos autovero poistetaan, se tulisi tehdä yllättäen.


"Niin kuin silloin, kun devalvoitiin. Että aamulla kun heräät, niin tilanne on tämä. Siinä osa voittaa ja osa häviää, mutta se on sitten tehty, ja niillä mennään."

Nyt auton osto on riskipeliä, sillä sen arvo saattaa alentua – autoveron poiston ajankohdasta riippuen – tuhansia tai kymmeniätuhansia euroja sormen napsautuksella.

Jos esimerkiksi nyt menee ja ostaa BMW 528 -mallisen auton 67 355 eurolla ja autovero poistuu huomenna, auton arvosta häviää noin vain 18 095 euroa.

Päätöksiä autoveron kohtalosta on tarkoitus tehdä huhtikuussa kehysriihessä.

Tämä tarkoittaa pahimmillaan sitä, että juuri kukaan ei osta ennen huhtikuuta autoa, koska ei tiedä, mitä autoveron suhteen tapahtuu.

"Autokaupan kannalta tilanne on hirveä, siis aivan mahdoton", Snell sanoo.

Se Snellin mainitsema Bernerin "moka" on siis se, että hän tiedotti, että jossain vaiheessa tehdään jotain.


Autokaupan ja auton ostajan kannalta päätöksen olisi pitänyt tulla välittömästi.

Autotuojat ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio vaatii niin ikään päätöksiä.

"Päätös suuntaan tai toiseen on saatava mahdollisimman nopeasti. Ei tässä ole aikaa odottaa yli kolmea kuukautta kehysriiheen. Oli valo sitten punainen tai vihreä, autoveron suhteen päätös on saatava mahdollisimman pian", Kallio sanoo.


Jos autokauppaa halutaan pitää hengissä siihen asti kunnes autovero mahdollisesti poistuu, se vaatisi jonkin sortin toimia.

"Berner kertoi aamulla, että hallituksen energia- ja ilmastostrategiassa olevaa sadan miljoonan euron sähkö- ja kaasuautojen tukea voisi mahdollisesti aikaistaa, ja esimerkiksi sitä kautta autokauppaa voisi tekohengittää tänä vuonna", Kallio sanoo.

Hän kuitenkin muistuttaa, että kyseessä on kuitenkin vasta liikenne- ja viestintäministeriön selvitys.

"Tästä on pitkä matka siihen, että hallitus poistaa autoveron", Kallio sanoo.

Petteri Snell on varma, että autovero kyllä poistuu.

"Totta kai se poistuu. Mutta poistuuko se tänä vuonna, ensi vuonna, tällä vaalikaudella vai milloin? Sitähän lasketaan nyt jo vuosittain, mutta kun siitä (autoveron vuosittaisesta kevennyksestä) päätettiin, ilmoitettiin, että missään nimessä se ei kokonaan poistu. Nyt Berner on jostain syystä innostunut tästä asiasta, ja luulen, että muut ministerit ovat haavit auki", Snell sanoo.

Jos nyt menee autokaupoille, voisi Snellin mukaan ehkä yrittää sopia erillisiä sopimuksia kaupan kanssa. Että jos se autovero poistuu, onko mahdollisuuksia jonkin sortin kompensaatioihin.

"Mutta ne ovat mahdottoman monimutkaisia ja vaikeita sitten ne sopimukset."

Snellillä on olo, kuin teatterissa olisi, hän sanoo.

"Tässä sitä istuu neljännellä rivillä katsomossa ja odottaa, mitä seuraavassa näytöksessä tapahtuu."
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

valtakunnanpärkhele

#1679
Onkos joku laskenut mikä tämän autokannan omaisuusarvon alenema on?  10-20 miljardia euroa MAKSETTUJA pelimerkkejä pois auton omistajilta taivaan tuuliin on melkoinen lovi moneen lompakkoon? Suurin osa autoista kuitenkin ostettu lainalla tai muulla rahoituksella, joten vaikutus vielä dramaattisempi henkilökohtaiseen talouteen. Järjetön tilanne.   
J. Sarasvuo - Woketus on paitsi väärin, myös mielenvikaisuuden muoto.
Wokettajat eivät edistä asiaa, jonka moraalisessa oikeutuksessa he hurskastelullaan loisivat


Tytti Tuppurainen: "Jokainen suomalainen tuntee arjessaan, mitä sosialidemokratia on!"