News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Liikenneministeriö suunnittelee kaikkien autoilijoiden tiemaksua

Started by B52, 08.09.2011, 12:13:16

Previous topic - Next topic

anatall

Trafin sivuilla avattu laskuri, jossa voi verrata autojen verollisia ja verottomia hintoja


Eli Suomeksi, Trafin sivut on nurin.  :facepalm:
"Punk in Finland on nykyään yhtä punk kuin varhaiseläkkeellä oleva Marja-Liisa." -Jäsen Katmandu-

MiljonääriPlayboy

Quote from: Uuno Nuivanen on 19.01.2017, 10:52:39
Liikenne sujuu juu, kun se vähenee. Samalla vähenee kaikenlainen taloudellinen toimeliaisuus (entisestään), mikä taas tietää pidemmällä tähtäimellä konkurssia.

Näkisin, että olet asian ytimessä: ruuhkat vähenevät ja tiet pysyvät kunnossa, kun köyhät jäävät kotiinsä katselemaan maalin kuivumista seinässä. Kyllä kelpaa Bernerin ja Sipulin miljonäärikavereiden ajella liisari-Ferrareilla, kun ei tarvitse väistellä köyhien Taunuksia motarilla.. :facepalm:
PolPolle tiedoksi:
A) kaikki kirjoittamani on sarkasmia
B) Vous êtes des collaborateurs

Titus

Quote from: porrasaa on 19.01.2017, 11:07:57
Ihan hyvä esimerkki toi lentokenttä. Aasian liikenteen solmukeskus.
Kotimaan lennot tosin loppuneet monelta kentältä mutta mitä ne suomalaiset lentelisikään.


Tästä puhuttaessa unohdetaan somasti, että arabialaiset lento/sijoitusyhtiöt kilpailee Finnairin
EUn syöttöliikenteestä Aasiaan. Eli kun arabien omat kentät on valmiina, niin liikennettä ei
riitä Helsinkiin...

http://www.talouselama.fi/uutiset/persianlahden-hiekkayhtiot-sotkevat-finnairin-kuvioita-3461578

that's a bingo!

Faidros.

Quote from: Archaeopteryx on 19.01.2017, 08:55:17
Quote from: Faidros. on 19.01.2017, 08:13:34
itä jos kaikki autoilun verot ja maksut laitettaisiin polttoaineisiin?
Onhan siinä se negatiivinen puoli että monelta virkamieheltä lähtisi suojatyöpaikka ja uusia ei autoilun myötä tulisi. Lisäksi kokaan ei pystyisi jonkun yhtiöittämisen kautta vetää välistä.
En jaksanut lukea ketjua, joten idea on varmasti jo täällä.

Autoveron ja ajoneuvoveron poisto kokonaan olisi noin 1,8 miljardia. Liikennepolttoaineita käytetään n. 5 miljardia litraa vuodessa, joten polttoaineveron nosto 36 sentillä/litra kompensoisi tuon kokonaan. Keräysjärjestelmä olemassa. Ei kiinteitä maksuja. EDIT: Polttoaineiden vero kohdistuisi myös moottoripyöriin, "juppikoottereihin", mönkijöihin, veneisiin, mopoihin, moottorisahoihin, ruohonleikkureihin eli kaikkiin polttoainekäyttöisiin laitteisiin. Ei tarvetta lisäveroihin sielläkään (terveisiä Soinille).

Kuten sanoit, kukaan ei pystyisi yhtiöittämisen kautta vetämään välistä, joten ei hyvä.

Jep. Eikä bensan hinta olisi edes kalleimmillaan mitä se on ollut.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Titus

"Meillä on kahden tason demokratia joka bla bla blaaa"

no shit

:roll:
that's a bingo!

porrasaa

Quote from: anatall on 19.01.2017, 11:12:27
Trafin sivuilla avattu laskuri, jossa voi verrata autojen verollisia ja verottomia hintoja


Eli Suomeksi, Trafin sivut on nurin.  :facepalm:
http://www.trafi.fi/live-laskuri/

Menee laskuriin asti mutta se ei toimi.

ikuturso

Case esimerkeissä yllättäen kilometriperustainen vero oli halvempi kuin aikaperustainen. Rahaa käytetään porkkanana, jotta ihmiset laittaisivat jäljityspannan jalkaansa. Silti sarjahukuttajaa ei löydetä koskaan.

Maaseudulta pitkää työmatkaa ajava maasturikuski maksaa eniten.

Tonni lisää per vuosi nykyverotukseen. Kepu. Entinen maalaisliitto. No, maaseutu kuuluu jyväjemmareille eikä ne aja kuin raktorilla, joka on veron ulkopuolella.

Maaseudun yksityisteiden kuluttajat maksavat moottoriteiden kaiteet.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

ikuturso

Quote from: Titus on 19.01.2017, 11:17:27
"Meillä on kahden tason demokratia joka bla bla blaaa"

no shit

:roll:

Kahden tason demokratia ja kolmen tason johtoporras ja kuuden tason suorittava porras, joka alihankkii yhtiöiltä, joilla on kahden tason...

#norminpurkutalkoot, #kivapuhe.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

MiljonääriPlayboy

#1478
Quote from: Faidros. on 19.01.2017, 11:16:56
Quote from: Archaeopteryx on 19.01.2017, 08:55:17
Quote from: Faidros. on 19.01.2017, 08:13:34
itä jos kaikki autoilun verot ja maksut laitettaisiin polttoaineisiin?
Onhan siinä se negatiivinen puoli että monelta virkamieheltä lähtisi suojatyöpaikka ja uusia ei autoilun myötä tulisi. Lisäksi kokaan ei pystyisi jonkun yhtiöittämisen kautta vetää välistä.
En jaksanut lukea ketjua, joten idea on varmasti jo täällä.

Autoveron ja ajoneuvoveron poisto kokonaan olisi noin 1,8 miljardia. Liikennepolttoaineita käytetään n. 5 miljardia litraa vuodessa, joten polttoaineveron nosto 36 sentillä/litra kompensoisi tuon kokonaan. Keräysjärjestelmä olemassa. Ei kiinteitä maksuja. EDIT: Polttoaineiden vero kohdistuisi myös moottoripyöriin, "juppikoottereihin", mönkijöihin, veneisiin, mopoihin, moottorisahoihin, ruohonleikkureihin eli kaikkiin polttoainekäyttöisiin laitteisiin. Ei tarvetta lisäveroihin sielläkään (terveisiä Soinille).

Kuten sanoit, kukaan ei pystyisi yhtiöittämisen kautta vetämään välistä, joten ei hyvä.

Jep. Eikä bensan hinta olisi edes kalleimmillaan mitä se on ollut.

Tosin öljyn (ja sitä myöten polttoaineiden) hinta on tällä hetkellä (ainakin sivistysmaissa) keinotekoisen alhaalla. Kysyntä ja tarjonta eivät pitkällä aikavälillä ole muuttuneet hintaa alentavaan suuntaan, vaan syyt tämänhetkiseen 'markkinahäiriöön' ovat geopoliittisia, eivät kysyntään ja tarjontaan perustuvia. Paljonko siis lämmittäisi esim. 2-2.2e/litrahinnat? Muistetaan, että varsinkin dieselin kohdalla se korotus valuu (jossain määrin) automaattisesti KAIKKIIN tuotehintoihin. Ja sitä kautta palkkoihin (ainakin tekee painetta, jos ei nosta) -joka taas on omiaan tuhoamaan suomalaisten yritysten kilpailukykyä.

Ongelma ei ole keksiä se momentti, jolla liikennettä verotetaan. Siihen löytyy aina keinoja. Ongelma on se, että liikennettä verotetaan KOKONAISUUTENA aivan perkeleesti liikaa, eikä sen yliverotuksen kansantaloudellisia ja kerrannaisvaikutuksia tunnuta millään tajuttavan ministeriöissä ja eduskunnassa.

EDIT: typoja
PolPolle tiedoksi:
A) kaikki kirjoittamani on sarkasmia
B) Vous êtes des collaborateurs

ikuturso

Omavaraisuus kunniaan. Pirkanmaalla oli jo aloitettu öljynporaus.

Autojen tankkeihin oli porattu reikiä ja polttoaineet pöllitty.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Faidros.

^Se on parasta porausta, jää se jalostus välistä.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Titus

Kehtaako joku kysyä kuinka nämä "palveluoperaattorit" valikoituvat...

Ettei olisi jo valittuina

8)
that's a bingo!

ikuturso

Berner vertasi taas televerkkoyhtiöihin. Valtiontalous kuulemma kiittää.

Oma näkemykseni:
Valtion telelaitos veti kuparit joka taloon ja puhelin pirisi joka torpassa.

Tele yhtiöitettiin. Sonera kerää nyt noita kupareita pois ja yksityiset osuuskunnat ja kunnat rakentavat valokuituyhteyksiä, ja kuluttajat maksavat 1000-2000 euron liittymämaksuja.

#menestystarina.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

porrasaa

Quote from: JulmaJuha on 19.01.2017, 11:03:41
Sieltä se tulikin sitten.
Berner: Yksityisautoilu tulee jatkossa olemaan harvinaisempaa.
Quote from: Titus on 19.01.2017, 10:48:10
Tässäpä tämä:
http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/79176/Raportit%20ja%20selvitykset%201-2017%20Parempia%20v%C3%A4yli%C3%A4%20%E2%80%93%20sujuvampaa%20liikennett%C3%A4.pdf?sequence=1
Sivu 127-128 (tai raportin sivunumeroinnissa 123-124) kuinka aikovat autoilua vähentää ja muuta lisätä.
QuoteVaikutustarkastelu  osoittaa,
että ajoneuvokilometrit vähenisivät kokonaisuudessaan vuodesta 2018 vuoteen 2030 noin 5
miljardia  ajoneuvokilometriä  eli  12  %.  Suurin  osa  henkilöautoliikenteen  vähenemisestä  olisi
siirtymää  joukkoliikenteeseen.  Esimerkiksi  linja-autoliikenteen  markkinaosuus  henkilöliiken-
teen  suoritteesta  (henkilökilometreistä)  kasvaisi  6  prosentista  9:ään  vuoteen  2030  mennes-
sä.  Vaikutustarkastelussa  on  oletettu,  että  kuntien  katuverkko  ja  yksityistiet  ovat  maksutto-
mia, minkä takia liikennettä siirtyisi noin 5 miljardia ajoneuvokilometriä katu- ja yksityistiever-
kolle.  Tämä  tarkoittaa,  että  maantieverkon  suoriteosuus  laskisi  noin  75  prosentista  noin  65
prosenttiin.

ikuturso

Vero ei ole korvamerkittyä, maksu on vastikkeellista ja palvelu voidaan korvamerkitä siihen.

Veroa ei voi korvamerkitä (yle-vero) ei voi korvamerkitä ei voi korvamerkitä. Maksu kohdistuu palveluun ja voidaan korvamerkitä.

TV-lupamaksu korvattiin verolla. Vero kuuluu kehyksen ulkopuolelle ja toimii maksun tavoin.
Ajoneuvovero ja polttoainevero korvataan maksulla. Koska lain säätäminen on niin v*tun vaikeaa.
Helpompaa on perustaa yhtiöitä, joiden hallitukset voivat keksiä maksuja.

Autot on pakko rekisteröidä, jolloin maksuja voidaan lähettää. Televisioita saattoi käyttää rekisteröimättä, kun signaali liikkui vapaana ilmassa. Veron voi kerätä kaikilta. Kyse on siis vain maksajan tavoittamisesta loppupeleissä.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Kulttuurirealisti

Onko näissä laskelmissa otettu jotenkin huomioon sitä, että tavaroiden pitäisi kulkea kohtuulliseen hintaan Suomen sisällä? Raskaan liikenteen kustannusten nousu näkyy tavaroiden hinnoissa.
"Ovela tapa pitää ihmiset passiivisina ja kuuliaisina on rajoittaa tiukasti hyväksyttävien mielipiteiden kirjoa, mutta sallia hyvin vilkas keskustelu sen kirjon sisällä. ... tämä antaa ihmisille tunteen, että ajattelu on vapaata." - Chomsky

ämpee

Quote from: Uuno Nuivanen on 19.01.2017, 10:52:39
Liikenne sujuu juu, kun se vähenee. Samalla vähenee kaikenlainen taloudellinen toimeliaisuus (entisestään), mikä taas tietää pidemmällä tähtäimellä konkurssia.

Puhutaan liikenteen korjausvelasta samaan aikaan kun siltä samaiselta liikenteeltä kupataan joka vuosi monin verroin velkaa enemmän rahaa.
Sieltä nyt yritetään kertoa, että he eivät osaa säästää Valden menoista mitenkään, vaan kaikki näppeihin saatu raha jotenkin tuhlautuu, ja vielä siten, että liikenteestä nyljettyä rahaa ei ole esittää liikenteen ylläpitoon.
Perustamalla firma tämä raha jotenkin olisi heidän ulottumattomissa, korjausvelka tulisi hoidettua ja samaan aikaan Valde edelleen saa yhtä paljon rahaa tuhlattavaksi kuin ennenkin, eikä tämä kaikki maksa edes autoilijoille yhtään enempää.
TV-shop alkaa tämän rinnalla vaikuttamaan varsin luotettavalta ostospaikalta.

Vastuullinen media kierii kuuliaisena sylikoirana, ja koittaa keksiä ylistyksiä uudelle idealle, jonka mahdottomuus paistaa etäälle.
Jos ja kun tällä uudella ryöstöhimmelillä onnistutaan vähentämään autoilua, vähennetään samalla taloudellista toimeliaisuutta, joka edelleen vähentää autoilua, joka edelleen vähentää taloudellista toimeliaisuutta, jne.
Jos olisin nuorempi alkaisin alusta jossain muualla.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

ämpee

Quote from: ikuturso on 19.01.2017, 11:34:26
Vero ei ole korvamerkittyä, maksu on vastikkeellista ja palvelu voidaan korvamerkitä siihen.

Veroa ei voi korvamerkitä (yle-vero) ei voi korvamerkitä ei voi korvamerkitä. Maksu kohdistuu palveluun ja voidaan korvamerkitä.

TV-lupamaksu korvattiin verolla. Vero kuuluu kehyksen ulkopuolelle ja toimii maksun tavoin.
Ajoneuvovero ja polttoainevero korvataan maksulla. Koska lain säätäminen on niin v*tun vaikeaa.
Helpompaa on perustaa yhtiöitä, joiden hallitukset voivat keksiä maksuja.

Autot on pakko rekisteröidä, jolloin maksuja voidaan lähettää. Televisioita saattoi käyttää rekisteröimättä, kun signaali liikkui vapaana ilmassa. Veron voi kerätä kaikilta. Kyse on siis vain maksajan tavoittamisesta loppupeleissä.

-i-

Veroa ei voida yksityistää, yhtiöt voi.
Siinä koko kupletin juoni.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

VeePee

Selasin selvityksen läpi ja tässä on se Bernerin ja kaverien kannalta oleellisin asia:
QuotePääsääntönä on, että yhtiö voi periä maksuina kustannussuuntautuneen hinnan sekä kohtuullisen tuoton

Tässä sitten hinnoitteluehdotukset aikaperusteiselle ja paikantamiseen perustuville kilometritaksoille. Siitä vain funtsimaan oman kulkineen päästöjen mukaan tulevia maksuja:
QuoteHiilidioksidipäästöjen mukaan porrastettuna minimisumma vuodessa olisi 87 euroa (0 g/km) ja maksimisumma (hiilidioksidipäästöt 400 g/km tai enemmän) olisi 1 811 euroa.

Henkilö- ja pakettiautojen kilometrimaksu olisi hiilidioksidipäästöjen mukaan porrastettuna 0,75sentistä (hiilidioksidipäästöt 0 g/km) 15,76 senttiin kilometriltä (hiilidioksidipäästöt 400 g/km tai enemmän).

Ja vielä alvit päälle niin "kuluttajien" (ei siis kansalaisten) liikenteen käytön painopiste siirtyä joukkoliikenteeseen. jepjep ja vittu.
QuoteKuluttajan asemassa oleville käyttäjille arvonlisävero jäisi kustannukseksi. Koska tienkäyttömaksuun soveltuisi 24 %:n verokanta ja henkilökuljetukseen 10 % verokanta, saattaa kuluttajan asemassa olevien autoilijoiden liikenteen painopiste siirtyä jonkin verran yksityisautojen käytöstä joukkoliikenteeseen.

Titus

Quote from: Kulttuurirealisti on 19.01.2017, 11:35:28
Onko näissä laskelmissa otettu jotenkin huomioon sitä, että tavaroiden pitäisi kulkea kohtuulliseen hintaan Suomen sisällä? Raskaan liikenteen kustannusten nousu näkyy tavaroiden hinnoissa.

tasaveron eräs muoto, eli hallituksen linjan mukaan potkitaan jo köyhempiä ellosostajia vähän lisää

that's a bingo!

Skeptikko

Eikös EU hiljattain vaatinut Suomea leikkaamaan liikenteen hiilidioksidipäästöjä jättimäisellä 40 prosentilla. Jos tämä aiotaan saada aikaan pelkästään yksityisautoilua vähentämällä, niin yksityisautoilun pitää vähentyä enemmän kuin vain 40 prosenttia...
En homona toivota tervetulleiksi Suomeen henkilöitä, jotka haluavat tappaa minut:
http://www.bbc.com/news/magazine-33565055

Tanskan pakolaisapu: hallitsematon tulijatulva johtamassa armageddoniin ja yhteiskuntamme tuhoon:
http://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE7963933/Sammenbrud-truer-flygtningesystem/

Sakari

Berneriin pitäisi kiinnittää tuo mustalaatikko lähettämään sijaintitietoja niin kaikki osaisivat varoa.
Ooh lalaa...

Titus

Eli olenko nyt ymmärtänyt oikein, että jos autovero poistuu, niin eu-tuontiautosta maksetaan
vain tuontikulut+niiden alv ? eu:n sisällä liikkuvasta autosta ei enää alvia makseta jos lähtömaassa
sisältyy hintaan ?

Lisäksi, onko tuo co2-perusteinen sadantonnin tesla 0gr = 87€, isännän tonnin väyrysdieselmersu 400gr 1811€ lineaarinen kaava ?


that's a bingo!

porrasaa

Quote from: Man in a Suit on 18.01.2017, 23:51:24
JOS autokauppakin pysäytetään, alan uskomaan salaliittoihin. Koska olen kanssasi samaa mieltä, eivät ne OIKEASTI voi olla noin tyhmiä. Eiväthän...?  :o
Vuoden 2019 mainitsi jos oikein kuulin, ensi vuoden alun lisäksi  ;D

Raportin sivu 77, pdf 81
Laskujen suuruuksia

Raportin sivu 105, pdf 109
QuoteValtio-omistajan  kannalta  omistaja  odottaa  tuottavan  yhteiskunnallista  hyötyä  ja  saavansa
kohtuullisen sijoitetun pääoman tuoton.

Raportin sivu 106, pdf 110:
QuoteYhtiö joutuisi lainaamaan tarvitsemansa käyttöpääoman.
QuoteYhtiölle siirrettäisiin väyläpalveluiden tuottamisesta aiheutuneet yhtiöittämishetkellä voimassa
olevat  velat.
QuoteLisäksi yhtiölle lisättäisiin velkoihin/vastuisiin sitoumukset, jotka tehdään yhtiöittämisratkaisun
yhteydessä.
Quote from: Titus on 19.01.2017, 11:56:35
Eli olenko nyt ymmärtänyt oikein, että jos autovero poistuu, niin eu-tuontiautosta maksetaan
vain tuontikulut+niiden alv ? eu:n sisällä liikkuvasta autosta ei enää alvia makseta jos lähtömaassa
sisältyy hintaan ?
Lisäksi, onko tuo co2-perusteinen sadantonnin tesla 0gr = 87€, isännän tonnin väyrysdieselmersu 400gr 1811€ lineaarinen kaava ?
Sitä kaavaa voi koitella sillä laskurilla jos se alkaa toimiin.
Nyt ei kannata käytettyä autoakaan ostaa ennenkuin selkenee, ainakaan mitään yli tonnin rotiskoa, jollei aivan pakko ole. Jos ylimääräisiä rotiskoja on, kannattanee myydä. Käytettyjen hinnat kun vähän vaihtelee maasta toiseen.

Alarik

Quote from: porrasaa on 19.01.2017, 12:00:01
Quote from: Man in a Suit on 18.01.2017, 23:51:24
JOS autokauppakin pysäytetään, alan uskomaan salaliittoihin. Koska olen kanssasi samaa mieltä, eivät ne OIKEASTI voi olla noin tyhmiä. Eiväthän...?  :o
Vuoden 2019 mainitsi jos oikein kuulin, ensi vuoden alun lisäksi  ;D

Voivat yrittää vivuttaa. Annetaan tieto ulos ja siinä pysäytetään autokauppa. Kohta alkaa autokauppojen aiheellinen valitus ja sitä nyt vaan ei voi korjata millään - paitsi nopeutetusti hyväksymällä annettu ehdotus sellaisenaan karvoineen. Ja näin käy, pakkopakko.

ämpee

Quote from: Bernerin suunnitelmaKoska tienkäyttömaksuun soveltuisi 24 %:n verokanta ja henkilökuljetukseen 10 % verokanta, saattaa kuluttajan asemassa olevien autoilijoiden liikenteen painopiste siirtyä jonkin verran yksityisautojen käytöstä joukkoliikenteeseen.

Tarkoittaako tuo sitä, että Valde on järjestämässä joukkoliikennettä sinne missä sitä vielä ei ole, ja missä ei ole niitä joukkoja ?
Kustannuksia tietenkään ei synny.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

Titus

Quote from: ämpee on 19.01.2017, 12:06:40
Kustannuksia tietenkään ei synny.

Kustannukset täytyy nähdä investointihalukkuutena joka yhtiöitetään ja muutetaan tuotoksi.

eli

1 + yhtiöittäminen = profit

that's a bingo!

JulmaJuha

Juuh.

Omassa tapauksessani vero kasvaa minimissään 500 Euroa. Siihen sitten juppimopon vero päälle.

PS: Onneksi Suomi pelastaa maailman. Samaan aikaan kerrotaan, että Kiinalaisten ykköstoive on nyt hankkia ensimmäinen oma auto. Myös Intiassa on hiljattain lanseerattu oma "kansanauto".

Jokainen tietää, että missä ne maapallon päästöt syntyvät. Savusumu on jo nyt Kiinan isojen kaupunkien vakava ongelma.
Suomien kaupungitkin on harvempaan asuttuja, kuin Kiinan maaseutu.
Ei tämä meno voi tästä ainakaan enää hullummaksi mennä!
Eihän? ööh siis, ettäkö voi? ettäkö hulluudella ei ole rajaa?

Laskentanuiva

Lyhyesti koko homman katsoneena ja ranskalaisia viivoja apuna käyttäen:

- Tieliikenteen tulot 7,3 MRDIA euroa josta palautui 1,9Mrdia euroa infraan, erotus= 5,4Mrdia euroa ylijäämää (taisi olla tuoreet 2016 luvut)
- Korjausvelkaa 2,4mrdia euroa
- EU laki tulee voimaan vuonna 2018 joka pakottaa gps-paikantimet (wtf?)
- LVM antoi toimeksiannon viime vuonna tähän koko hommaan (mille firmalle tai mille taholle, paljonko toimeksianto maksoi?)
- Rahat eivät nykymallissa (budjetin kautta) riitä
- Yhtiö ratkaisee kaiken
- Kustannukset ei nouse
- Aikaan perustuva maksu

- Reunaehto oli, että malli on valtion budjetin kannalta plus miinus nolla eli liikenteen veroja (tuloja budjetissa) alennetaan n. 1,6 Mrdia euroa ja sama 1,6Mrdia euroa poistuu myös menopuolelta eli infran rakentamisesta.  Tähän väliin jo herää kysymys että jos tulot laskevat 1,6Mrdia euroa ja menot ovat samat niin jostainhan se 1,6 mrdia on kerättävä...

- Sofia yrittäjä voittaa kaikissa vaihtoehdoissa muutaman kympin
- Pentti kansalainen A menee suunnilleen plus miinus nolla euroa
- Onni kansalainen B menettää 200-1000e/ vuosi

- Tarkentavissa kysymyksissä selvisi että kaikille tulee joku noin 200e perusmaksu (ministeri ei nyt muistanut ihan tarkkaan kun se oli niin pieni)
- Ylen toimittajalle pointsit siitä, että hän tarkensi kysymystä että miksei vaan voi nostaa ja korvamerkitä löpöveroa 6:lla sentillä korjausvelan saamiseksi kuntoon kuten Ylen kohdalla tehtiin. Ministeri selvitti ettei vaan voi. Ei voi. Ei voi. Ja joka tapauksessa edessä loputon löpöveron korotus joten ei vaan voi.
(ylhäältä lainaus tähän: yhtiö ratkaisee kaiken)


Siinä sitä lyhyt omiin muistiinpanoihin perustuva kommentti tuosta infosta.

Todettakoon lopuksi, että arvaanpa että uusien autojen kauppa pysähtyi tänään kuin seinään jota jatkuu loppuvuosi.Koskee siis myös käytettyjä autoja.



"Monilla on asioihin vain yksi näkemys, vaikka kuinka sanotaan, että ollaan suvaitsevaisia." - Teemu Selänne
(HS 31.1.2017)

Skeptikko

Quote from: Laskentanuiva on 19.01.2017, 12:24:21
- EU laki tulee voimaan vuonna 2018 joka pakottaa gps-paikantimet (wtf?)

Hämärästi muistelen, että kyseessä olisi onnettomuustilanteissa koordinaattien kanssa apua hälyttävästä järjestelmästä.

PS, tässähän tämä:

Cars that automatically call for help set to become law from 2018: EU rules demand all makers to install emergency 'black boxes'
http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-3002878/Cars-automatically-call-help-set-law-2018-EU-rules-demand-makers-install-emergency-black-boxes.html

eCall - Wikipedia
https://en.wikipedia.org/wiki/ECall

Quote
eCall is a European initiative intended to bring rapid assistance to motorists involved in a collision anywhere in the European Union. eCall will be mandatory in all new cars sold within EU after April 2018.[1]
...
The eCall initiative aims to deploy a device installed in all vehicles that will automatically dial 112 in the event of a serious road accident, and wirelessly send airbag deployment and impact sensor information, as well as GPS coordinates to local emergency agencies. eCall builds on E112. According to some estimates, eCall could speed emergency response times by 40 percent in urban areas and by 50 percent in rural areas.[6]
...
As with all schemes to add mandatory wireless transceivers to cars there are privacy concerns to be addressed.[9][10] Depending on the final implementation of the system it may be possible for the system to become activated without an actual crash taking place. Also, the occupants of the car have no control about the microphone being remotely activated for eavesdropping.

eCall: Time saved = lives saved | Digital Single Market
https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/ecall-time-saved-lives-saved

eCall in all new cars from April 2018 | Digital Single Market
https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/news/ecall-all-new-cars-april-2018
En homona toivota tervetulleiksi Suomeen henkilöitä, jotka haluavat tappaa minut:
http://www.bbc.com/news/magazine-33565055

Tanskan pakolaisapu: hallitsematon tulijatulva johtamassa armageddoniin ja yhteiskuntamme tuhoon:
http://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE7963933/Sammenbrud-truer-flygtningesystem/