News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Liikenneministeriö suunnittelee kaikkien autoilijoiden tiemaksua

Started by B52, 08.09.2011, 12:13:16

Previous topic - Next topic

Kari Kinnunen

http://yle.fi/uutiset/3-9410929
QuoteKuorma-autoille on selvityksessä kaavailtu kiinteää käyttömaksua. Sen voisi ostaa päivä-, viikko- tai kuukausimaksuna. Sama maksu tulisi myös ulkomaisille kuorma-autoille.

On tämä erikoista. Raskaalle kalustolle on valmis systeemi. Käytössä DK, SE ja Benelux.

https://www.eurovignettes.eu/portal/

Mutta eiköhän pernereitten pidä saada sipilöidä jokin ihan oma kötöstelmä. Sellainen innovatiivinen toki.

Ari-Lee

Quote from: Hohtava Mamma on 18.01.2017, 22:19:14
Oliko jo mainittu, koskeeko tienkäyttömaksu myös moottoripyöriä? Olettaisin, että koskee. Siihen päälle juppiskootterivero.

Monessa kahden auton taloudessa, jossa molemmat tarvitaan esimerkiksi työmatkojen takia mutta kokonaiskilometrit ovat vähäiset, on isku melkoinen. Vuositason korotus voi olla nelinumeroinen.

Otetaanpas huomioon vielä se, että autosta luovuttaessa, ei siis uuteen vaihdettaessa kärsii myös autoveron poiston mukaisen ajoneuvon jälleenmyyntiarvon pudotuksen täysimääräisenä. Monen kohdalla tämäkin olla arkipäivää kustannusten noustessa, toisesta autosta pitää luopua.

Ja niistä autolainoista ei pääse eroon kuin maksamalla ne täysimääräisinä korkoineen, vaikka auton arvo romahtikin. Samalla kun luopuu toisesta autosta voi toisen puolison olla pakko luopua myös työpaikastaan ja jäädä kotiin lasten kanssa.
[/kivapuhe]


Edelleenkään en kuule mistään suunnalta sanaakaan harrasteajoneuvoluokasta. Museoajoneuvo(perseily) Suomessa on jo päivän selvä asia, mutta entäpä ne tiukkaakin tiukempaa museokatsastusta läpäisemättömät harrasteajoneuvot. Eivät ne mitään käyttöautoja ole. Ne ovat ajoneuvokulttuurisesti arvokkaita kappaleita.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

RP

Quote from: porrasaa on 18.01.2017, 21:36:12
Tiedä vaikka heti huomenna poistuisi se autovero, muutenhan autokauppa uusien osalta on nollassa loppuvuoden. Ja vaikka autovero poistuisi, siinä kuitenkin muuta veroa jää saamatta valtiolta. Yritykset ja kauppiaat maksaa veroja nekin.

No ei varmasit poistu. Kyllä tähän tarvitaan lakimuutokset eduskunnan säätäminä. Huomenna saa ehkä ensikäsityksen siitä, onko valtiovarainminsteriö Bernerin linjoilla. Ja autokaupoissa on arvateinkin varsin hiljaista.
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

porrasaa

Quote from: RP on 18.01.2017, 22:39:19
Quote from: porrasaa on 18.01.2017, 21:36:12
Tiedä vaikka heti huomenna poistuisi se autovero, muutenhan autokauppa uusien osalta on nollassa loppuvuoden. Ja vaikka autovero poistuisi, siinä kuitenkin muuta veroa jää saamatta valtiolta. Yritykset ja kauppiaat maksaa veroja nekin.

No ei varmasit poistu. Kyllä tähän tarvitaan lakimuutokset eduskunnan säätäminä. Huomenna saa ehkä ensikäsityksen siitä, onko valtiovarainminsteriö Bernerin linjoilla. Ja autokaupoissa on arvateinkin varsin hiljaista.
Jos esitykset ovat valmiina ja eduskunta koolla, senkun äänestävät. Esim. niin että 19.1. alkaen sovituista kaupoista joissa auto toimitetaan 1.3. alkaen, ei veroa enää peritä.
Valtiovarainministeriöstä uutisoineet ettei siellä asiasta niin tietoisia oltaisi, mutta se ei tarkoita sitä etteikö päätökset voisi olla tehtynä silti ja ohjeet mitä nappia painaa edustajille valmiina.
Ei kait ne aio vuodeksi autokauppaa pysäyttää, niin tyhmiä eivät ole sentäs.

multsi

Saat mitä tilaat!

Vanhalla ajavaa tai pienituloista rangaistaan mallissa oikein piiskalla moninkertaistamalla vuosittaiset pakolliset kulut ennen kuin auto on liikkunut metriäkään. Nykyään tonnin Corollan pakolliset verokustannukset ovat n.200€ vuodessa. Bernerin mallissa näiden vanhempien kustannukset nousevat reilusti päälle tonniin.

Se kuka ostaa uuden mersun, voi ostaa mallissa sen nykyistä jopa kymppitonneja halvemmalla ja maksaa käyttöpaketistaankin em. corollakuskia vähemmän luultavasti.

Malli on siis aivan täysi tulonsiirto ja hikinen kädenpuristus pienituloisilta vauraille.

Persut eivät voi kaataa tätä mitenkään, koska ottaen huomioon vaalilupaukset autoveron poistamisesta, niin se se vasta takinpyörittelyä olisikin.


porrasaa

Quote from: multsi on 18.01.2017, 22:54:50

Vanhalla ajavaa tai pienituloista rangaistaan mallissa oikein piiskalla moninkertaistamalla vuosittaiset pakolliset kulut ennen kuin auto on liikkunut metriäkään. Nykyään tonnin Corollan pakolliset verokustannukset ovat n.200€ vuodessa. Bernerin mallissa näiden vanhempien kustannukset nousevat reilusti päälle tonniin.

Ja vanhoilla ajavia maassa riittää. Keiden pakko ajaa töihin jatkavat, kiroilevat ja jatkavat, mutta saattaa liikkuminen vähetä muilla jos noin käy. Eivät ajattele asioita kokonaisuuksina himotessaan lisää verotuloja ja yksityistämisiä. Sitä mukaa mitä vähemmän väki liikkuu, sitä vähemmän kuluttaakin. Ennestään on nuoria joilla ei ole varaa ollut ajokorttiin eli työllistyminen heikennyt siksi. Keskimääräinen työmatka on 14 kilometriä pikaisen haun perusteella (v.2012 oli tämä.)
Ei sitä muutoin kuin autolla kuljeta useimmilla paikkakunnilla.

Haplotaxida

Uusien luvattujen palveluiden (mitä ne sitten voisivatkaan sitten olla, hah) kannalta ei lupaa mitään hyvää, jos jo halvimman karvalakkipalvelupaketin (sisältäen vain tienkäyttöoikeuden) hinta ja ilmeisesti samalla uudelle valtion väyläyhtiölle menevä osuus on noin korkea. Hinnat karkaa käsistä, jos tuon päälle pitäisi tuoda vielä uusia mullistavia palveluita.

Käytännössä tapahtunee niin, että olemassa olevat isot (ei tässä pienemmille liene sijaa) palveluntuottajat tulevat vain kytkyttämään tienkäyttömaksut jo olemassa oleviin palveluihin, enemmän tai vähemmän hämärästi ja samalla asemaansa tukevoittaen, eikä mitään varsinaisia uusia innovaatioita synny.

Ellei sellaisena sitten pidä sellaista tulevaisuuden visiota, jossa kaikenlainen (porakoneenkin) omistaminen muutetaankin palveluiksi ja uskotaan, että ihmisillä on varaa maksaa niistä, esim. "Bremium"-tasoisesta autopalvelupaketista, jossa autoa ei omisteta, mutta sen käytöstä, että samalla myös tienkäytöstä maksetaan:

QuoteTeknologian tutkimuskeskus VTT esitteli torstaina viisi tutkimuskohdetta, jotka voivat olla tulevaisuudessa isoja askelia kohti aitoa kiertotaloutta.

"Teknologian kehittyessä on mahdollista siirtyä entistä enemmän tavaroiden tuotannosta sisältöjen tuotantoon. Syntyy kysyntää uudenlaiselle palveluliiketoiminnalle ja uudenlaisia työpaikkoja", VTT:n tieteellinen johtaja Anne-Christine Ritschkoff sanoo. ..

5. Sujuvampi liikenne
Älykkäät liikkumispalvelut voivat tarjota ihmisille tietoa esimerkiksi ruuhkista ja vapaista parkkipaikoista. VTT tutkii useissa eri projekteissaan, miten voitaisiin kehittää tähän nopeita ja edullisia järjestelmiä.

Samalla tutkitaan, onko mahdollista siirtyä auton omistamisesta sen käyttöajan ostamiseen.

"Ympäristön ja taloudellisuuden näkökulmasta olennaista on se, ovatko suuret joukot valmiita siirtymään uudenlaisiin toimintatapoihin. Ei riitä, jos pieni edelläkävijöiden joukko siirtyy", tutkija Maija Federley sanoo. Kaikissa kiertotalouden tutkimuksissa haetaan liiketaloudellisia ansaintamalleja sekä selvitetään, mistä kuluttajat ovat valmiit maksamaan.

- VTT esitteli kiertotaloutta käytännössä: autoa ja porakonetta ei enää omisteta, varaosat 3 D-tulostetaan ja ruokahävikin proteiini otetaan talteen (HS, 17.11.2016)
THL - Turhuuden ja huolettomuuden laitos

Ari-Lee

Quote"Ympäristön ja taloudellisuuden näkökulmasta olennaista on se, ovatko suuret joukot valmiita siirtymään uudenlaisiin toimintatapoihin. Ei riitä, jos pieni edelläkävijöiden joukko siirtyy", tutkija Maija Federley sanoo. Kaikissa kiertotalouden tutkimuksissa haetaan liiketaloudellisia ansaintamalleja sekä selvitetään, mistä kuluttajat ovat valmiit maksamaan.

Haha! TÄMÄ ON HIENO! Eletään ihmiskunnan pisintä ja syvintä lama-aikaa, mikä tarkoituksenmukaisesti rakennettiin EU:a varten. KELA:ssa vuosittain asioi toista miljoonaa köyhyysrajan alapuolella elävää. Yli puoli miljoonaa elää työttömänä. Puolisen miljoonaa käy osa-aikatöissä. Liki 400 000 maksuhäirioistä, joista osa on hyvä tuloisia. Ja lisää perseaukisia kerjäläisiä oikein haalimalla haalitaan jokaisesta maailman kolkasta. Sitten tutkitaan jos kaikki lähtisivät uudenlaisiin toimintatapoihin ja mistä he olisivat valmiita maksamaan, kun niin moni ei edes tiedä mitä suuhunsa työntäisi seuraavana päivänä muuta kuin peukalonsa. Hehehe. Mistä ne löysivät taas uuden juutalaiskyötän selittämään?

Lue huulilta emakko.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Man in a Suit

Quote from: porrasaa on 18.01.2017, 22:46:52

Jos esitykset ovat valmiina ja eduskunta koolla, senkun äänestävät. Esim. niin että 19.1. alkaen sovituista kaupoista joissa auto toimitetaan 1.3. alkaen, ei veroa enää peritä.
Valtiovarainministeriöstä uutisoineet ettei siellä asiasta niin tietoisia oltaisi, mutta se ei tarkoita sitä etteikö päätökset voisi olla tehtynä silti ja ohjeet mitä nappia painaa edustajille valmiina.
Ei kait ne aio vuodeksi autokauppaa pysäyttää, niin tyhmiä eivät ole sentäs.

Eivätkö? Tähän voidaan kysyä mielipidettä vene- ja moottoripyöräkauppiailta  ;D
JOS autokauppakin pysäytetään, alan uskomaan salaliittoihin. Koska olen kanssasi samaa mieltä, eivät ne OIKEASTI voi olla noin tyhmiä. Eiväthän...?  :o
Kaukaa aroilta kohoaa
Iivana Julman haamu.
Turman henki, se ennustaa:
verta on näkevä aamu.

Marko L.

Jotenkin sitä ajattelisi, että juuri elintarvikkeet, asuminen ja liikkuminen kannattaisi valtion ja kuntien käytössä olevilla keinoilla pyrkiä saamaan mahdollisimman halvoiksi kansalaisille. Nyt tuntuu kuitenkin siltä, että vuosikymmenestä toiseen juuri nämä elämälle välttämättömät menot yritetään kaikin konstein nostaa mahdollisimman korkeiksi. Jotain mätää on Suomenmaalla.

Peltipaita

VTT:
Quote5. Sujuvampi liikenne
Älykkäät liikkumispalvelut voivat tarjota ihmisille tietoa esimerkiksi ruuhkista ja vapaista parkkipaikoista. VTT tutkii useissa eri projekteissaan, miten voitaisiin kehittää tähän nopeita ja edullisia järjestelmiä.

Nyt tuntuu kyllä siltä että tällä tulevalla ratkaisulla ruuhkaongelmat ovat muisto vain. VTT:n täytyy alkaa kehittämään ihka uusia ongelmia sillä valtiolla on niistä huutava pula.
"Kumiluodit ovat hyväksyttävyyden rajoilla"  sanoi Matti Vanhanen, kun Kataloniassa haluttiin saada mielipide selville äänestämällä.

Tabula Rasa

Quote from: Marko L. on 19.01.2017, 00:42:15
Jotenkin sitä ajattelisi, että juuri elintarvikkeet, asuminen ja liikkuminen kannattaisi valtion ja kuntien käytössä olevilla keinoilla pyrkiä saamaan mahdollisimman halvoiksi kansalaisille. Nyt tuntuu kuitenkin siltä, että vuosikymmenestä toiseen juuri nämä elämälle välttämättömät menot yritetään kaikin konstein nostaa mahdollisimman korkeiksi. Jotain mätää on Suomenmaalla.

Tehdään ihmiset entistä riippuvammiksi järjestelmästä. Pelolla hallintaa, nälällä uhkailua sitä sanomatta. Se sitten että ovat unohtaneet leipä ja sirkushuvista leipäpuolen ja ihmisillä alkaa mitta täyttyä kun leipä on jatkuvasti katkolla.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Faidros.

itä jos kaikki autoilun verot ja maksut laitettaisiin polttoaineisiin?
Onhan siinä se negatiivinen puoli että monelta virkamieheltä lähtisi suojatyöpaikka ja uusia ei autoilun myötä tulisi. Lisäksi kokaan ei pystyisi jonkun yhtiöittämisen kautta vetää välistä.
En jaksanut lukea ketjua, joten idea on varmasti jo täällä.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Archaeopteryx

Quote from: Faidros. on 19.01.2017, 08:13:34
itä jos kaikki autoilun verot ja maksut laitettaisiin polttoaineisiin?
Onhan siinä se negatiivinen puoli että monelta virkamieheltä lähtisi suojatyöpaikka ja uusia ei autoilun myötä tulisi. Lisäksi kokaan ei pystyisi jonkun yhtiöittämisen kautta vetää välistä.
En jaksanut lukea ketjua, joten idea on varmasti jo täällä.

Autoveron ja ajoneuvoveron poisto kokonaan olisi noin 1,8 miljardia. Liikennepolttoaineita käytetään n. 5 miljardia litraa vuodessa, joten polttoaineveron nosto 36 sentillä/litra kompensoisi tuon kokonaan. Keräysjärjestelmä olemassa. Ei kiinteitä maksuja. EDIT: Polttoaineiden vero kohdistuisi myös moottoripyöriin, "juppikoottereihin", mönkijöihin, veneisiin, mopoihin, moottorisahoihin, ruohonleikkureihin eli kaikkiin polttoainekäyttöisiin laitteisiin. Ei tarvetta lisäveroihin sielläkään (terveisiä Soinille).

Kuten sanoit, kukaan ei pystyisi yhtiöittämisen kautta vetämään välistä, joten ei hyvä.

Archaeopteryx

Quote from: ApinA on 18.01.2017, 22:06:06
Teet asian silti vaikeaksi. Mitään väylämaksuja ei tarvita. Liikenneinfra on valtion perusasioita. Se voidaan jatkossakin rahoittaa valtion budjetista. Ei kannata yrittää keksiä pyörää uudestaan.
Valtion budjetista se otettaisiinkin. Polttoaineveroa nostettaisiin (on se nimitys sitten mikä tahansa), ja budjetissa siirrettäisiin infraan rahaa.

Vaikka liikenneinfra on valtion perustoimintoja, sen käyttämisestä voidaan varsin hyvin periä rahaa, kuten tähänkin mennessä on tehty. Ilmaiseksi sitä ei saada, toinen vaihtoehto on tietenkin poistaa kaikki ajamiseen liittyvät verot ja nostaa tuloveroa. Mielestäni enemmän väyliä käyttävät voivat maksaa käyttämisestään myös enemmän, ja polttoaineverolla se hoituu automaattisesti. Samalla pois jäävät utopististen mittausten perusteella lasketut hiilidioksiditaulukot ja muut typeryydet. Omalla ajokäytöksellään voisi jopa vaikuttaa kustannuksiinsa, toisin kuin esitetyllä vuosimaksulla.

Edit. On tullut kirjoitettua tähän topinkiin jo vähän liikaa viestejä eilen ja tänään, mutta kun ottaa niin hermoon ministeriön täydellinen tunarointi. Siellä ollaan joko täydellisen idiootteja, mielettömän ahneita, koomisen utopistisia tai vähän kaikkea. En edes itse aja autoa kuin keskivertomääriä, eikä kustannuksia tule kuin muutamia satasia lisää vuodessa. Ajan sitten sen verran vähemmän, plus miinus nolla. Mutta kun asioita valehdellaan ympäristöllä, rahattomuudella, tulevaisuudella ja tuputetaan täysin tarpeettomia laitteita, hankkeita ja monimutkaistetaan yksinkertaista asiaa, alkaa kiehumaan. Liikenneministeriössä on ihan liikaa tarpeetonta virkalihaa ministeristä lähtien, kun tällaisia on aikaa pohtia.



Laskentanuiva

Kohta alkaa selvitys...

Täällä muuten aletaan olemaan sitä mieltä, että löpön veroa voisi nostaa että saadaan tämä yksityistäminen torpattua ja "korjausvelka" kuriin.

Tämäköhän on ollutkin koko koijauksen ydin: esitetään niin pähkähulluja asioita että kansalaiset suorastaan kiittävät että vain löpöveroa nostetaan muutaman kymmenen senttiä litralta.

Ja muistutuksena: liikenteen verotuotot oli noin 7,7mrdia josta liikenteen korjausvelkaan palautettiin vain noin 2mrdia max 3 eli liikenne on rahasampo sinne moolokin kitaan.
"Monilla on asioihin vain yksi näkemys, vaikka kuinka sanotaan, että ollaan suvaitsevaisia." - Teemu Selänne
(HS 31.1.2017)

Titus

Jos siirtämällä painotus polttoaineen verosta "käyttöveroon" valmistaudutaan sähköautoinvaasioon.
Mielestäni ihan järkevää, mutta verotusmallista riippuen aika kohtuton juuri tonnin autolla.

Toinen juttu, niin autokauppiaathan tässä käärivät kivat summat nillityksestään huolimatta
koska maksavat vaihtoon tulevista autoista naurettavan summan korkeamman veron
aiempaan myyntihintaan verrattuna. Varsinkin käytettyinä myydyistä kalliimmista autoista.

that's a bingo!

Titus

that's a bingo!

porrasaa

VMP.
Valtion varat eivät riitä  >:(
Miten kuluerästä tehdään omaisuuserä

(siis siellä sanoo näitä)

maltti on valttia

Quote from: Laskentanuiva on 19.01.2017, 10:21:00
Kohta alkaa selvitys...

Täällä muuten aletaan olemaan sitä mieltä, että löpön veroa voisi nostaa että saadaan tämä yksityistäminen torpattua ja "korjausvelka" kuriin.

Tämäköhän on ollutkin koko koijauksen ydin: esitetään niin pähkähulluja asioita että kansalaiset suorastaan kiittävät että vain löpöveroa nostetaan muutaman kymmenen senttiä litralta.

Ja muistutuksena: liikenteen verotuotot oli noin 7,7mrdia josta liikenteen korjausvelkaan palautettiin vain noin 2mrdia max 3 eli liikenne on rahasampo sinne moolokin kitaan.

Toden totta. Hulluus näyttää olevan valtavirtaa: köyhien on maksettava käytetystä autostaan jo aiemmin maksetun autoveron lisäksi vero uudelleen tiemaksuksi naamioituna ja  vielä kolmanteen kertaan uudelleen (koska päästöt)

... ja tämä kaikki ainoastaan siksi että varakkaat voivat hankkia uuden esim. BMW 520d:n kymmenen tuhatta euroa entistä halvemmalla.



Tämä on raju vähäosaisen kansan riisto.

Hermit

Berner: 300 miljoonaa per vuosi pitäis sijoittaa korjausvelan maksamiseen per vuosi --> ei onnistu nykyisellä systeemillä--> tarvitaan bernerin koplaus

wtf? eikö sitä vaan voi budjetoida? Rahaahan kerätään aivan helvetin paljon enemmän.

Edit: Perustuuko tää homma ihan oikeasti siihen, että tavan pulliainen ei ymmärrä miljoonan ja miljardin eroa?
Anta caickien cuckien cuckia waan.
- Ganander

Titus

that's a bingo!

Uuno Nuivanen

Liikenne sujuu juu, kun se vähenee. Samalla vähenee kaikenlainen taloudellinen toimeliaisuus (entisestään), mikä taas tietää pidemmällä tähtäimellä konkurssia.

RP

Rahojen yksityisen pussiin ohjaamisen ohella lieneekö motivaatio myös niiden ohjaaminen poliittisesti neutraalimmalta valtiolta pitkälti kepulaisiin maakuntiin?
Selvityksestä:
QuotePerustettavan liikenneverkkoyhtiön (yhtiö) omistajia olisivat Suomen valtio (65
%) ja maakunnat (35 %).
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

JulmaJuha

Sieltä se tulikin sitten.

Berner: Yksityisautoilu tulee jatkossa olemaan harvinaisempaa.
Ei tämä meno voi tästä ainakaan enää hullummaksi mennä!
Eihän? ööh siis, ettäkö voi? ettäkö hulluudella ei ole rajaa?

porrasaa

Ihan hyvä esimerkki toi lentokenttä. Aasian liikenteen solmukeskus.
Kotimaan lennot tosin loppuneet monelta kentältä mutta mitä ne suomalaiset lentelisikään.

Onhan näitä yksityisiä muitakin, olisi esimerkeiksi sopinut moni.
Yksityiset rakentelee metroja https://fi.wikipedia.org/wiki/Metrojupakka ja ydinvoimalaakin yksityiset rakentaa.

Nostamassa kustannuksia on, kun aikoo "korjausvelasta" huolehtia jollei sitten taikaseinä ole keksitty joka investoi. Sen lisäksi maksettavaksi yksityisten voitot.

Veikkauksia montako uutta autoa esim. ensi kuussa myydään?  ;D

anatall

"Punk in Finland on nykyään yhtä punk kuin varhaiseläkkeellä oleva Marja-Liisa." -Jäsen Katmandu-

Kulttuurirealisti

Quote from: valtakunnanpärkhele on 18.01.2017, 21:45:22
Ja silloin kaikki tietyöt ja urakat ovat yrityssalaisuuden alaista hommaa. Joten siihen vedoten hommat valuvat Bernerin kavereiden firmoille, koska julkista tarjouskilpailutusta ei ole.  Asfalttikartellit kiittää.

Jotain puhetta on ollut uudesta laista tietojen saamiseksi julkisten yhtiöiden liiketoiminnasta. Sellainen täytyisi tullakin, koska lisää (kansalais)kontrollia tarvitaan. Uskon, että monet tahot tulevat tekemään ison lobbaustyön, että mahdollisimman paljon pysyisi liikesalaisuuden, tai "liikesalaisuuden", piirissä.

Länsimetron mokailujen selvitysyritykset antavat kuvaa siitä, minkälaiseksi tilanne menee. Joudutaan hakemaan hallinto-oikeudesta lupia yhtiön paperien lukemiseen jne, eikä välttämättä saada, koska "liikesalaisuus".
"Ovela tapa pitää ihmiset passiivisina ja kuuliaisina on rajoittaa tiukasti hyväksyttävien mielipiteiden kirjoa, mutta sallia hyvin vilkas keskustelu sen kirjon sisällä. ... tämä antaa ihmisille tunteen, että ajattelu on vapaata." - Chomsky