News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Liikenneministeriö suunnittelee kaikkien autoilijoiden tiemaksua

Started by B52, 08.09.2011, 12:13:16

Previous topic - Next topic

Laskentanuiva

Pakko tätä asiaa vielä kommentoida vaikka huomenna vastaava ministeri asian/ luonnostelman esitteleekin.

Ko. Ministeri on vain käymässä politiikassa, siis yhden kauden poliitikko.
Jos hallituskumppanit tulevat hyväksymään edes infran yhtiöittämisen niin tie on vapaa tulevaisuudessa. (Kokoomuksellehan rämä ideologisesti passaa)

Onnistuessaan tämä on suurin puhallus valtion historiassa. Ylittää jopa Fortumin menetetyt tulot.

Puhalluksella tarkoitan kansallisomaisuuden uudelleen maksattamista yksityisten yritysten hyväksi.

Mielenkiinnolla odotan huomista infoa miten musta saadaan näyttämään valkoiselta.
Eritoten toimittajilla on suuri vastuu tarkentamista kysymyksistä. Tosin miten nykyiset puudelit vastuustaan selviävät se selviää huomenna.





"Monilla on asioihin vain yksi näkemys, vaikka kuinka sanotaan, että ollaan suvaitsevaisia." - Teemu Selänne
(HS 31.1.2017)

RP

Quote from: RP on 18.01.2017, 13:45:36
Sipilän hallituksen yleiset toimintaperiaateet tähän sovellettuna toki tarkottaisivat sitä, että uudistusta ei saada puskettua läpi, mutta päästään ihmettelemään, mitä tapahtuikaan autokaupoille, kun kaikki jäivät odottomaan autoveron poistoa ennen ostoa.

Kai nyt Berneskä oli ainakin kysynyt etukäteen valtionvarainminsteriön mielipidettä vahvasti heidän tonitllaan olevasta asiasta?
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

Uuno Nuivanen

Olisi vaan Jabba ottanut valtiovarainministerin postin. Olisi oikein kunnon jees-mies myötäilemässä esitystä.

Ari-Lee

Quote from: VeePee on 18.01.2017, 13:42:51
Quotevuosimaksu olisi toiminnan alkuvaiheessa keskimäärin 539 euroa. Maksu porrastettaisiin auton hiilidioksidipäästöjen perusteella.

Uudella verottomasti ostetulla vähäpäästöisellä siis vuosimaksu alkuvaiheessa olisi luokkaa 200 € ja köyhän 10v vanhalla arvottomalla kotterolla saisi maksaa jotain 1 000 € luokkaa. Kyllä saa köyhä alamainen kunnolla runtua. Rikkaampi kansanosa nauraa matkalla autokauppaan.

Suomi siirtyy museoajoneuvokantaan.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Kulttuurirealisti

Quote from: Laskentanuiva on 18.01.2017, 14:02:10
Ko. Ministeri on vain käymässä politiikassa, siis yhden kauden poliitikko.
Jos hallituskumppanit tulevat hyväksymään edes infran yhtiöittämisen niin tie on vapaa tulevaisuudessa. (Kokoomuksellehan rämä ideologisesti passaa)

Onnistuessaan tämä on suurin puhallus valtion historiassa. Ylittää jopa Fortumin menetetyt tulot.

Puhalluksella tarkoitan kansallisomaisuuden uudelleen maksattamista yksityisten yritysten hyväksi.

Suurimmista puhalluksista kilpailee myös Kemira Growhow'n fosfaattien myynti, yli 10 mrd, voi lähennellä 30 mrd.
"Ovela tapa pitää ihmiset passiivisina ja kuuliaisina on rajoittaa tiukasti hyväksyttävien mielipiteiden kirjoa, mutta sallia hyvin vilkas keskustelu sen kirjon sisällä. ... tämä antaa ihmisille tunteen, että ajattelu on vapaata." - Chomsky

Archaeopteryx

Sekin vielä, että vuosimaksu porrastettaisiin hiilidioksidimäärän mukaan. Tekisi mieli kysyä, millä tavalla laskennallinen hiilidioksidimäärä vaikuttaa VÄYLÄN rakenteeseen ja kunnossapitoon? Nykyistä ajoneuvoveroa edes yritetään perustella ympäristöverona (jota se simuloi vaillinaisesti sinnepäin), mutta että väyläyhtiö saa sitä enemmän rahaa, mitä enemmän auto tuottaa hiilidioksidia? Ilmeisesti renkaan tienkulutus, ruuhkat ja väylän vetokyky on sitä pahempi, mitä enemmän pakokaasussa on co2:a...

Edit: Haen siis sitä, että väyläyhtiöltä pitäisi kiinnostaa ainoastaan ajoneuvon kuluttava vaikutus väylään (massa, renkaat, ajokilometrit jne.) ja ajoneuvon haittavaikutus käyttämänsä tilan vuoksi (ruuhkat, lisäväylien rakentaminen, kunnostustarve). Mikään niistä ei riipu hiilidioksidipäästöstä.

Hermit

Pa- veroa on luvattu vähentää 200 miljoonaa. 2015 sitä kerättiin 2.7 miljardia, joten pumpulla ei paljoa lukemat muutu.

http://wtf.dyndns.info/tl2015.html
Anta caickien cuckien cuckia waan.
- Ganander

Ari-Lee

Quote from: Archaeopteryx on 18.01.2017, 14:10:36
Sekin vielä, että vuosimaksu porrastettaisiin hiilidioksidimäärän mukaan. Tekisi mieli kysyä, millä tavalla laskennallinen hiilidioksidimäärä vaikuttaa VÄYLÄN rakenteeseen ja kunnossapitoon? Nykyistä ajoneuvoveroa edes yritetään perustella ympäristöverona (jota se simuloi vaillinaisesti sinnepäin), mutta että väyläyhtiö saa sitä enemmän rahaa, mitä enemmän auto tuottaa hiilidioksidia? Ilmeisesti renkaan tienkulutus, ruuhkat ja väylän vetokyky on sitä pahempi, mitä enemmän pakokaasussa on co2:a...

QuoteScientists just accidentally discovered a process that turns CO2 directly into ethanol

Converting pollution into fuel.
BEC CREW
19 OCT 2016
http://www.sciencealert.com/scientists-just-accidentally-discovered-a-process-that-turns-co2-directly-into-ethanol
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Haplotaxida

Toivottavasti kaikki, joiden autoilu kallistuu näiden suunnitelmien toteutuessa, tulevat aikanaan lähettämään korvausvaateen (tms) Bernerille ja Sipilälle. Paperisena. Vähintään. Täältä ainakin lähtee.

Käytännössä autoiluni tuon suunnitelman mukaan kallistuu paljon tai hyvin paljon. Joko tienkäyttömaksun myötä paljon tai hyvin paljon, ostamalla uuden auton, jota en oikeasti tarvitse ja jonka arvo väistämättä laskee + plus päälle huollot, joita ei siihen uuteen autoon voi itse tehdä. Polttoaineveron laskeminen ei kompensoi sitten yhtään mitään (sitä vähääkään) kaltaisilleni vähän ajaville, mutta jotka käytännön syistä joutuvat autoa silti pitämään.

En tarvitse uutta kärryä pihalle seisotettavaksi. Luontoäitikään ei siitä kiittäisi.
THL - Turhuuden ja huolettomuuden laitos

RP

Hesari ilmeisesti päätti voittaa tyhmin/valheellisin otsikko -kilpailun tästä aiheesta:

QuoteYle: Berner ehdottaa isoja alennuksia autoilun verotukseen
http://www.hs.fi/politiikka/art-2000005050155.html
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

valtakunnanpärkhele

Autoveron nopea poisto tekee oikeen kivaa nykyisten autojen arvolle. Siinä saattaa Kokoomus-äänestäjää ja Kepuli-isäntääkin vituttaa kun Audin ja Mersun arvosta 20k€ haihtuu savuna ilmaan siksi, että saatiin Bernerin kavereille tieoperaattorifirmat ja mustalaatikko-bisnekset.
J. Sarasvuo - Woketus on paitsi väärin, myös mielenvikaisuuden muoto.
Wokettajat eivät edistä asiaa, jonka moraalisessa oikeutuksessa he hurskastelullaan loisivat


Tytti Tuppurainen: "Jokainen suomalainen tuntee arjessaan, mitä sosialidemokratia on!"

Laskentanuiva

Quote from: RP on 18.01.2017, 14:29:06
Hesari ilmeisesti päätti voittaa tyhmin/valheellisin otsikko -kilpailun tästä aiheesta:

QuoteYle: Berner ehdottaa isoja alennuksia autoilun verotukseen
http://www.hs.fi/politiikka/art-2000005050155.html

Bernerhän tosiasiallisesti ehdottaneekin isoja alennuksia autoilun verotukseen.

Mutta kun se on sen jälkeen jokin perkeleen tienkäyttömaksu, autonkäyttömaksu, hiilidioksidimaksu, ajankäyttömaksu tjms.

Poistetaan vain vero sana ja lisätään tilalle maksu sana.

Tällä logiikalla tuloveron joku nerokas poliitikko voi poistaa kokonaan. Tilalle joku digitaalinen globaali joustava vapaa-ajan menetysmaksu. Maksun voi sitten kerätä vaikkapa vakuutusyhtiö tai teleoperaattori joka taas puolestaan ostaa valtiolta näitä vapaa-ajan menetysmaksu osuuksia.
Näin ollen dynamiikka ja välilliset vaikutukset johtavat siihen että Suomessa talous kasvaa enennäkemätöntä vauhtia ja kansalaisten soteasiatkin tuli rahoitettua ilman velkaa ja Suomi nousi muutamassa vuodessa Norjan rinnalle yhtenä rikkaimmista ja velattomimmista maista euroopassa.

Tähän vain vaadittiin ennenkuulumatonta ja poikkeuksellista visiota tulevaisuudesta sekä tietenkin kärkihanke!
"Monilla on asioihin vain yksi näkemys, vaikka kuinka sanotaan, että ollaan suvaitsevaisia." - Teemu Selänne
(HS 31.1.2017)

Titus

Quote from: Laskentanuiva on 18.01.2017, 14:44:32

Poistetaan vain vero sana ja lisätään tilalle maksu sana.


Se on sitä yksityistämistä. btw, missään ollut pohdintaa siitä, että kuinka nämä
"yksityiset" yritykset joilla on vapaus kerätä näitä "maksuja" valikoituvat ?

Vähän kuin parkkifirmat jotka saavat ostavat oikeuden rahastaa valvoa tiettyä tienpätkää ?
that's a bingo!

Larva

Vai isoja alennuksia?

Kun nykyään maksan auton käyttömaksua noin 300 euroa vuodessa ja bensoja noin 200 eurolla kuussa, niin tulevaisuudessa maksaisin 500-600 euroa/vuosi ajoneuvoveroa/käyttömaksua. Ja jos bensan verotus kevenee, niin ehkä jopa 10 euroa vähemmän bensasta kuussa.

Onpa hieno alennus!
Niin pian kuin ihmiset päättävät, että kaikki keinot ovat sallittuja taistelussa pahaa vastaan,
tulee mahdottomaksi erottaa heidän hyvyyttään siitä pahasta, jonka he tahtovat murskata.
- Christopher Dawson -

"You call it surrender,
But we call it calm before the storm."
- Edguy -

Uuno Nuivanen

Veroja voi kerätä vain kunnat tai valtio, mutta maksujen rahastaminen sopii mainiosti yksityisille veroparatiisiyhtiöille.

RP

Quote from: Uuno Nuivanen on 18.01.2017, 14:57:26
Veroja voi kerätä vain kunnat tai valtio

Historiallisestihan ei tosin olisi mitään uutta siinä, että vero kerättäisiin "kruunun" nimissä, mutta että veron keruu on tavallaan yksityistetty feodaaliaateliselle, voudille tai muulle veronkerääjälle (miksei siis vaikka osakeyhtiölle), joka toki tilittää kruunulle jotakin, mutta kerää rahvaalta olennaisesti enemmän ja elää mukavasti erotuksella. 
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

Ari-Lee

Quote from: Tuulenhenki on 18.01.2017, 14:56:57
Vai isoja alennuksia?

Kun nykyään maksan auton käyttömaksua noin 300 euroa vuodessa ja bensoja noin 200 eurolla kuussa, niin tulevaisuudessa maksaisin 500-600 euroa/vuosi ajoneuvoveroa/käyttömaksua. Ja jos bensan verotus kevenee, niin ehkä jopa 10 euroa vähemmän bensasta kuussa.

Onpa hieno alennus!

Ja arvelit tuon perneröintimaksun keskipäästöisen, muutaman vuoden vanhan auton mukaan, arvaan. Vanhoille autoille, joissa ei ole OBD:tä, (vanhempi kuin 1978), ei tehdä pakokaasumittausta vaan nykyinen tilapäinen vuosittainen ajoneuvovero lasketaan kokonaismassan perusteella ja se on huomattavasti korkeampi maksu se.

Ja eräs toinen seikka on, että työttömän blankettiin ilmestyy täppä aivan eri kohtaan.

Auto käytettävissä
On [  ]
Ei  [X]

Kuinka käy "kilometrikorvausten"? Ei se ole korvannut kokonaan tähänkään asti. Kuinka käy kaikkien tuotteiden loppuhinnoille? Ei tarvitse vastata. Kuluttaja maksaa.


Lisään taulukon mittauksista:

http://www.leimalle.com/paumlaumlstoumlmittaukset.html
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Kulttuurirealisti

Quote from: RP on 18.01.2017, 15:08:58Historiallisestihan ei tosin olisi mitään uutta siinä, että vero kerättäisiin "kruunun" nimissä, mutta että veron keruu on tavallaan yksityistetty feodaaliaateliselle, voudille tai muulle veronkerääjälle (miksei siis vaikka osakeyhtiölle), joka toki tilittää kruunulle jotakin, mutta kerää rahvaalta olennaisesti enemmän ja elää mukavasti erotuksella.

Nykyään olisi rahvaalle ja muille alemmille luokille sellainen vaikutusjärjestelmäkin, demokratia nimeltään, mitä ei feodaaliaikoina ollut. Olisi hienoa, jos he heräisivät sitä käyttämään.
"Ovela tapa pitää ihmiset passiivisina ja kuuliaisina on rajoittaa tiukasti hyväksyttävien mielipiteiden kirjoa, mutta sallia hyvin vilkas keskustelu sen kirjon sisällä. ... tämä antaa ihmisille tunteen, että ajattelu on vapaata." - Chomsky

Archaeopteryx

Alunperin oli kaunopuheissa tarkoitus verottaa enemmän käyttämisestä, vähentää liikennettä ja ruuhkia, sekä suosia ympäristöystävällisempiä autoja. Uusi, suurempi aikamaksu ja polttoaineveron alennus suosii suhteessa enemmän ajavia, joten hyvästi EU-päästövelvoitteet. Hyvin te vedätte siellä ministeriössä.

Joku ajaa vuodessa 5000 kilometriä keskimääräisellä (160 g/km CO2) bensiiniautolla, kulutus 7l/100km hinta 1,5€/l:

Nyt
- polttoaine 525 €/vuosi
- ajoneuvovero 240 €/vuosi
Yhteensä 765 €/vuosi

Uusi järjestelmä:
- polttoaine 505 €/vuosi (polttoaineveron lasku)
- vuosimaksu 539 €/vuosi
Yhteensä 1044 €/vuosi. Kustannusnousua absoluuttisesti 279 euroa, suhteellisesti maltilliset 36,5%.

Toinen ajaa vuodessa 40 000 km (160 g/km CO2) bensiiniautolla, kulutus 7l/100km hinta 1,5€/l:

Nyt
- polttoaine 4200 €/vuosi
- ajoneuvovero 240 €/vuosi
Yhteensä 4440 €/vuosi

Uusi järjestelmä:
- polttoaine 4050 €/vuosi (polttoaineveron lasku)
- vuosimaksu 539 €/vuosi
Yhteensä 4589 €/vuosi. Absoluuttinen hinnannousu 149 euroa, suhteellinen 3,4%.


Ari-Lee

Taas tähän väliin: Ei pidä unohtaa mikä kyöttä tämä Leijonanluola A Berner on. Yhden kauden edustaja. Sveitsin kansalainen. Politiikkaan mukaan sivusta. Suomen kansalaisuus 1 päivä ennen ministeriyttä. Palkittu liike-elämässä. Pohjustaa kavereiden ja omia liikemahdollisuuksia suomalaisten veronmaksajien kustannuksella.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Eisernes Kreuz

On mielenkiintoista nähdä, meneekö tämä purematta alas niin poliitikkojen kuin tiedotusvälineiden keskuudessa. Varmasti asia pyritään ainakin esittämään niin sekavasti, ettei keskivertoäänestäjä edes tajua, millainen tähtitieteellisen mittakaavan apinankoijaus on pian odotettavissa.

Joku tällä vielä tienaa, mutta se joku ei taida olla suomalainen veronmaksaja...
There is freedom of speech, but freedom after speech, that I cannot guarantee.
- Idi Amin, diktaattori

toumasho

Hahah, ei tuo vielä mitään: Entäs ne, joilla on useampi ajoneuvo, tai vaikkapa vain auto ja moottoripyörä?

Mitä moottoripyörän pitäminen tuleekaan maksamaan, jos siihen nyt tulee ensin 150 euron vuotuinen vero, ja sitten tienkäyttömaksu päälle? Sehän toki lätkäistään täysimääräisenä samoin kuin autoillekkin.

Eli:

2 x 539€ + 150€ + bensa 500€ auto +  bensa 200€ mp = 1928€.

Tuohon vakuutukset päälle, niin päästään neljännelle tonnille vuosimaksuissa.  Viro tai Venäjä eivät kyllä enää näytä mitenkään huonoilta paikoilta alkaa rakentamaan elämää uudelleen, ilman näitä kiskuriveroja. Toki kyseisissä maissa on oma ongelmakenttänsä, mutta ero on juurikin tässä sananlaskussa: "Kaikki, mikä ei ole erikseen kiellettyä, on sallittua, Suomessa asia on päinvastoin".
Rasistinen Logiikka Oy, Toimitusjohtaja

Andy_81

Hyvä juttu, että seurantalaitteista on toistaiseksi luovuttu, ainakin tämän päiväisien uutisointien perusteella.
Ihmettelen, kun Berner useaan otteeseen uutisoi tai kirjoitti blokiinsa näistä "mustista laatikoista", joita sitten nyt esitetäkään. Vedettiinkö asia pois ja otettiin vaan nämä kiinteät maksut käyttöön, eli saiko asia niin suurta vastustusta, myös persuilta ja osa kepusta/kokkareista, että asia hylättiin? Sinällään hyvä, kun tuntui joka foorumilla ja oikeessa elämässä olevan porukka 90%:sti sitä vastaan.
Vai oliko tässä juuri kyse tahallaan harhaan johtamisesta  ja peloiteltiin mustilla laatikoilla ja seurannalla, mutta lopputulos oli sitten se hyväksytympi vaihtoehto...  :roll:
Ei olisi varmaan tälläinen ehdotus saanut lähellekään näin positiivista vastaanottoa, jos alkuun ei olisi uutisoitu seurannasta, yms. Olisi ollut aikamoinen shokki monelle, jos tammikuun 18 uutisoidaan että vanhan auton käyttömaksut on vajaan tonnin vuodessa. Vajaa kuukausi pehmiteltiin asiaa ihmisten mieliin ja maalailtiin pahempia uhkakuvia.
Tosin ei tämä tänään uutisoitu esitys ole useamman mieleen tälläisenakaan, mutta parempi kuin seuranta.

Polttoaineveron alennus on ihan yhtä tyhjän kanssa. Pumppuhinnassa vaikutus neljä senttiä litra. Vuoden alussa veroa korotettiin n. kaksi senttiä litralta ja pumppuhinnat kallistui enemmän, en tiedä onko öljy kalliimpaa vai mikä. Nyt ysikasi hipoo 1,6€ kun se vielä joulun seutuun ja aikaisemmin oli alle 1,5€ omalla paikkakunnalla.

Kuinka käy ajoneuvoverolle? Nyt uutisoitu että alenee merkittävästi, ei puhetta että poistuu. Jääkö joku esim. 50-100€ perusmaksu jokaiselle autolle, sähköautosta-hummeriin ja käyttövoimavero dieseleille/yms, vai perustuuko ajoneuvovero myöskin päästöihin(ja kokonaismassaan). Veikkaan että normaalin 1,6l corollan, yms. käyttömaksut tulee olemaan 600-700€ vuodessa.


Autoveron poistuminen on ollut vain ajan kysymys. Yllätyin kun tämä tuotiin esille tammikuun alussa ja toimet tulisi voimaan jo vuoden päästä. Mahtaa autokauppa jäätyä vuodeksi, jos ei tule jotain koukkua autoliikkeille että verot palautetaan tms. hyvitetään jostain hankintapäivästä eteenpäin.
Autoveron poistumisesta on puhuttu jo vuosia, viime vuosina kiihtyvään tahtiin ja tuomioita tullut/tulossa tuotiautojen verokohteluun, niin vähän peiliinkatsomisen paikka. Toisaalta nykyinen hallitus johti hieman harhaan, kun autovero alenee hallituskauden aikana niin ja niin paljon, oikein oli taulukot ja muut että näkee kuinka autovero alenee. Ehkä moni sitten luotti tähän ja osti uuden auton, tai toi sellaisen maahan. Näitä on äkkiseltään laskettuna useampi satatuhatta auton ostajaa, osa maksanut enemmän veroa, osa vähempi. Voipi vit*ttaa, sitä joka ostanut jonkun kalliin urheiluauton/tms ja tämmöistä uutisoidaan. Äkkiä viedä maasta pois ja ottaa vientipalautus tilille, edellyttää että auto täyttää ehdot ja rekisteröidään toisessa maassa.
Jos suomi meinaa EU:ssa olla, niin autovero olisi poistunut max. viidessä vuodessa(?).



Ari-Lee

QuoteTänä vuonna autoveroa kerätään arviolta noin 850 miljoonaa euroa.

Hallituksen pitäisi tehdä poliittiset päätökset liikenneverkkoyhtiöstä huhtikuun kehysriihen yhteydessä, jotta yhtiö voisi aloittaa liikenneministeri Anne Bernerin (kesk) tavoitteen mukaan ensi vuoden alussa. Rata- ja vesiväylien on esityksen mukaan määrä siirtyä liikenneverkkoyhtiöön vuoden 2019 alusta.

Uudistuksen taustalla on huoli liikenneverkon rapautumisesta. Samalla polttoainetta ja autoja on entistä vaikeampi verottaa, kun autot muuttuvat vähäpäästöisemmiksi ja ehkä jopa vähenevät.

http://www.iltalehti.fi/autot/201701180130323_au.shtml?ref=juurinyt_desktop

Hahahah! Ei stan...Kuinka tämä on näin kafkaa. Hahaha.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

toumasho

Funtsin vielä tätä foliohattu-perspektiivistä:

Verottaja pelkää bensa-autojen suhteen Iphone-momenttia, jonka Nokia koki 2000-luvun lopussa.

Tämä tarkoittaa sitä mahdollisuutta, että useammat autonvalmistajat tuovat nollapäästöisen sähköauton markkinoille pian ja hyvin kilpailukykyiseen hintaan.

Tällöin arkiautoilijoiden, eli niiden, jotka ostavat niitä tojotia ja skodillacceja, siirtymä "Nokia" bensiiniautosta "Iphone" sähköautoon tapahtuu verottajan kannalta silmänräpäyksessä. Polttoaineveron keruuseen perustunut veronkanto voi romahtaa muutamassa vuodessa.

Näyttää vahvasti siltä, että tämä ei välttämättä edes ole foliohattuilua, vaan se todennäköisin selitys näinkin radikaalille muutokselle ja sen aikataululle. Sähköautot ja itsestään ajavat autot voivat saapua rytinällä kuten älypuhelimet, ja silloin ei ole hyvä olla asiaan täysin valmistautumaton.
Rasistinen Logiikka Oy, Toimitusjohtaja

jka

Quote from: sr on 18.01.2017, 12:29:12
Quote from: jka on 17.01.2017, 18:57:43
Käytännössä vasta alle 5000 km / vuosi tuosta saa jotain hyötyä ja silloinkin aika marginaalisesti. Laitoin huvikseni omat tietoni noihin laskureihin niin saisin maksimissaan 5% alennuksen jos ajan alle 5000 km vuodessa kuin jos otan saman lafkan normivakuutuksen ja ajan sitten vapaasti vaikka 100.000km vuodessa.

Yksi ongelma tällaisessa on se, että hyvin vähän ajaminen voi hyvinkin korreloida huonon ajotaidon kanssa, mistä sitten seuraa se, että oikeastaan hyvin vähän ajava voikin olla suurempi riski vakuutusyhtiölle kuin kohtuullisesti ajaja. Vaikka siis sinun matematiikkasi todennäköisesti pätee siinä mielessä, että riski kolariin puolittuu, jos ajat 50 000 km 100 000 km:n sijaan, niin se ei sitten välttämättä enää pädekään, että 10 000 vuodessa ajava vähentää ajamisensa 1000 km:in vuodessa.

Toinen juttu on sitten se, että kolaroinnin kannalta pelkkä km-luku on aika karkea mittari. 10 000 km tyhjillä valtateillä köröttelyä on aika lailla eri asia kolarointivaaran kannalta kuin 10 000 km kaupunkiajoa. Jälleen kerran tarkempi tieto siitä, missä, milloin ja miten ajetaan auttaisi arvioimaan sitä riskiä, mihin yksittäinen kuski altistaa autonsa vuoden aikana. Kuten sanottua, itselleni pelkästään tämä tieto olisi hyödyllistä, vaikkei sillä edes olisi mitään vaikutusta vakuutusmaksuun.

Juu, tässä on monia näkökulmia.

Lisäisin vielä yhden joka tuli tuosta mieleen. Edes kaupunkiajoa ja maantieajoa ei voi verrata suoraan kilometrien mukaan. Vakuutusyhtiölle yhtä tärkeä mittari kuin on kolarin todennäköisyys on kolarin vakavuus. Nämä molemmat vaikuttaa ihan samalla painolla vakuutuskorvaukseen ja siten myös vakuutuksen hintaan.

Jos ajat kolarin maantiellä, puhumattakaan moottoritiestä niin se tarkoittaa käytännössä aina sitä että auto menee lunastukseen ja lähes aina sitä että myös vakavia henkilövahinkoja sattuu. Kustannukset on siis jo pienessäkin maantiekolarissa, suurilla nopeuksilla helposti 100-kertaisia verrattuna kaupungissa ajettuun pieneen peltikolariin jonka kustannukset on pari tonnia että saadaan ruttu oikaistua.

Olisi kiinnostavaa tietää miten vakuutuskorvausten suhde menee kapungissa ja maantiellä ajettujen kilometrien suhteen. Kyllä vakuutuyhtiöllä jotain tietoa tuosta on jo nyt.

Pieni Maailma

Quote from: Eisernes Kreuz on 18.01.2017, 15:57:04
On mielenkiintoista nähdä, meneekö tämä purematta alas niin poliitikkojen kuin tiedotusvälineiden keskuudessa. Varmasti asia pyritään ainakin esittämään niin sekavasti, ettei keskivertoäänestäjä edes tajua, millainen tähtitieteellisen mittakaavan apinankoijaus on pian odotettavissa.

Joku tällä vielä tienaa, mutta se joku ei taida olla suomalainen veronmaksaja...

Pikainen vilkaisu uutisten kommenttiosioihin näyttää kertovan, että tavallinen äänestäjä on huomannut, että tällä kertaa
taivaalta ei tulekaan vettä, vaan kyllä se on poliittinen broileri joka sieltä lorottaa.

Poliitikoista ei niin väliksi; nappia painetaan puoluejohdon määräyksestä. Esimerkit: Zyskowicz ja Pelkonen.
Toimittajat puolestaan kirjoittavat niin kuin esimies käskee; onhan se kiva syödä vielä ensi kuussakin.
Pieni on kaunista

guest1783

Quote from: Andy_81 on 18.01.2017, 16:12:48Vai oliko tässä juuri kyse tahallaan harhaan johtamisesta  ja peloiteltiin mustilla laatikoilla ja seurannalla, mutta lopputulos oli sitten se hvväksytympi vaihtoehto.

Hyvin sopii tämä tiemaksunäytelmä(kin) olemaan ihan perinteistä neuvottelutaktiikkaa, jossa tuodaan pöytään aluksi ehdotus, joka on niin mahdoton, että tiedetään, ettei se ei tule menemään läpi. Sitten muka "tullaan vastaan neuvotteluissa" ja tehdään se ehdotus, joka on oikeasti alkujaankin ollut tavoitteena saada hyväksytyksi.

porrasaa

Quote from: valtakunnanpärkhele on 18.01.2017, 14:43:33
Autoveron nopea poisto tekee oikeen kivaa nykyisten autojen arvolle. Siinä saattaa Kokoomus-äänestäjää ja Kepuli-isäntääkin vituttaa kun Audin ja Mersun arvosta 20k€ haihtuu savuna ilmaan siksi, että saatiin Bernerin kavereille tieoperaattorifirmat ja mustalaatikko-bisnekset.
Eli nyt kannattaa heti myydä se arvokkaampi auto ja odottaa verojen poistumista. Mikäli poistamassa ovat. Ehkä kannattaisi autoliiton laittaa joku seuraamaan mitä ministerit itse tekevät. Auton myymisestä voisi jotain jo päätellä.
Tämä verojen alennus taitaa tarkoittaa, kuten ennenkin, sitä että siirretään verot niille joilta helpointa nyhtää. Sellainen lihaa syövä, työssäkäyvä mies saattaa olla kyseessä taas kerran.

Quote from: toumasho on 18.01.2017, 16:00:24
Hahah, ei tuo vielä mitään: Entäs ne, joilla on useampi ajoneuvo, tai vaikkapa vain auto ja moottoripyörä?
Siitä nyt turvenuijat joilla sellaisiin varaa, helsinkiin muuttamaan ja metroilla ajelemaan.
Tuon mukaan kuitenkin halpenisi usean auton omistajilla, mikäli kilometripohjaiseksi muuttuisi. Itsellänikin joskus ollut varaosa-auto, mutta kaupungissa ei oikein tiloja ole sen enempää autolle kuin sen korjaamisellekaan. Naapurustossakaan ei näytä autoja rassaavia olevan niin ei oikein kehtaakaan ulkosalla mitään tehdä.
http://yle.fi/uutiset/3-9409941
QuoteKilometripohjaista ja paikantamiseen perustuvaa maksumallia saisi tarjota vaihtoehtona, mutta se vaatisi asiakkaan suostumuksen.

riposti

Todennäköisyydellä tiemaksu on koplattu yhteen Soinin "huvikuunareiden ja juppiskoottereiden" verotusmallin kanssa.
Nyt käy vain, että Bernerin verotusmalli rankaisee kaikkein pienituloisinta joukkoa. Miksi verotuksen pohjana ei voisi olla ajetut kilometrit tai polttoaineen kulutus.
Vähän ajavat ja niukasti tiestöä kuluttavat joutuvat maksumiehiksi.
Yle-pakkovero on jo saatu ja nyt puuhaillaan samankaltaista veroa.
Persut köyhän asialla!