News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Liikenneministeriö suunnittelee kaikkien autoilijoiden tiemaksua

Started by B52, 08.09.2011, 12:13:16

Previous topic - Next topic

Titus

Quote from: Sahaaja on 03.01.2017, 10:10:40
Quote from: Ari-Lee on 02.01.2017, 16:03:53
Suomen valtion velka
105 852 066 340,69 euroa

sinun osuutesi valtionvelasta
19 333,71 euroa

http://velkakello.fi/
Suomen julkisen sektorin varat:
304 252 806 788,74 euroa
Tällä hetkellä varat kasvavat nopeammin kuin velat.

Sinun osuutesi nettovarallisuudesta (varat, joista vähennetty velat):
22 818,04 euroa.

http://ketoharju.info/saatavakello/

HEIKKI KETOHARJU

MORJENS! OLEN HEIKKI KETOHARJU, 27-VUOTIAS NÖRTTI, JOKAPAIKANHÖYLÄ JA KOMMUNISTI HELSINGISTÄ.

http://heikki.ketoharju.info/tietoa-sivustosta-ja-sen-yllapitajasta/
that's a bingo!

Chew Bacca

QuoteTrafin tietojohtaja: Ei ole kallista

Laitteella voitaisiin kerätä myös paljon puhuttua autoilun veroa tai maksua. Liikenteen turvallisuusviraston Trafin liikennelabra on jo testannut mustaa laatikkoa 2 900 autossa ja kokemukset olivat hyviä.

Tiedotusvälineissä esillä olleet väitteet siitä, että järjestelmä olisi kallis pystyttää tai ylläpitää liikennelabran kokeilu todisti vääriksi, kertoo tietojohtaja Juha Kenraali Trafilta.

– Kokemukset olivat juuri päinvastaisia. Saatiin viitteitä siitä, että kyse ei olisi kalliista ratkaisusta. Järjestelmä saatiin aika nopeasti pystyyn ja teknisesti pystyttiin hyödyntämään olemassa olevaa teknologiaa. Vain tiedonvälitystä varten rakennettiin väylät. Kokonaiskustannukset olivat pienet.

Ullatus! Laitteet on jo olemassa ja ne ovat ihanan helppoja ja halpoja. Smashing!

http://yle.fi/uutiset/3-9379750

Edit:

QuoteMyöskään laitteen mukana seuraavaa pakollista seurantaa eivät kokeilussa mukana olleet autoiljat säikähtäneet. Jokainen kokeeseen osallistunut suostui luovuttamaan kerätyt tiedot eteenpäin viranomaiselle, kertoo Sintonen.

Rehellisellä kansalaisella ei ole mitään salattavaa, toveri Sintonen toteaa.

Chew Bacca

http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/471102-autoilijan-sim-seuranta-olisi-halpaa-yle-nain-nopeasti-tienkayttomaksut

Panokset kovenee.

QuoteAutoilijoiden laskuttaminen ajettujen kilometrien perusteella olisi helposti ja edullisesti toteutettavissa.

Liikenteen turvallisuusviraston Trafin tietojohtaja Juha Kenraali sanoo Ylelle, että tienkäyttömaksun keräämiseen soveltuva järjestelmä voidaan rakentaa nopeasti. Teknologia on ollut olemassa jo kymmenisen vuotta ja sitä on paranneltu viime vuosina.
Autoilijoiden tienkäyttömaksua valmisteltiin liikenneministeriössä jo edellisellä hallituskaudella. Satelliittipaikannukseen perustuva järjestelmä ei edennyt.

Mustien laatikoiden käyttöönotto autoilijoiden laskuttamiseksi on kiinni poliitikoiden tahdosta.

Lahti-Saloranta

Quote from: Uuno Nuivanen on 02.01.2017, 18:15:07
Mitä järkeä silloin olisi ostaa kallis sähköauto? Vanhat kunnon bensa-Rutinoffit ladon takaa taas käyttöön. Muuhun ei ole varaa.
Kuinkahan muuten sähköauton lämmitys hoituu talvisaikaan. Kun pakkasta on parikymmentä astetta niin vilukan siinä tulee. Jos lämmitetään sähköllä niin se syönee akkuja melkoisesti.
Vaikka tarkoitusperät olisivat maailman parhaat, niin monien, täysin erilaisten kulttuuritaustojen omaavien ihmisten kotouttaminen onnistuneesti ei ole mahdollista

Titus

"Teknologia on ollut olemassa jo kymmenisen vuotta ja sitä on paranneltu viime vuosina."

Kuullostaa juuri siltä kuinka päin persettä menevät projektit alkavat. Kaikki on helppoa ja ihan vaan vähän säädetään, niin avot.

that's a bingo!

Larva

Jos jotain mustia laatikoita meinaavat minun autoon istuttaa, niin voivat olla satavarmoja, että ne laatikot lentää sieltä huitsin nevadaan heti kun pääsen kotiin.  >:(

Voi helevata, tulis jo se lottovoitto, että pääsisi muumiin tästä täyskahjojen maasta!
Niin pian kuin ihmiset päättävät, että kaikki keinot ovat sallittuja taistelussa pahaa vastaan,
tulee mahdottomaksi erottaa heidän hyvyyttään siitä pahasta, jonka he tahtovat murskata.
- Christopher Dawson -

"You call it surrender,
But we call it calm before the storm."
- Edguy -

Chew Bacca

Liikennekamerat ja rekisterikilpiskannerit plus poliisiauton oma musta laatikko takaavat että mustan laatikon peukaloijat tai poistajat narautetaan veronkierrosta. Samoin autoilijat joiden auto seisoo liikaa pihassa. Määrätään merkki- ja malllikohtainen minimivero. Sel LISÄKSI sim-perusteiset kilometrit verolle, ja luonnollisesti polttoainevero.

Mainitsinko käyttömaksun? Oma autoni on verottomana ostettu, mutta sitä ei juuri enää muista kun trafi muistaa yli e500 laskulla joka vuosi. Sitä ei vain kutsuta veroksi.

Uuno Nuivanen

QuoteMustien laatikoiden käyttöönotto autoilijoiden laskuttamiseksi on kiinni poliitikoiden tahdosta.

Autoilijoiden, eli kansalaisten eli äänestäjien tahdolla ei ole merkitystä taaskaan.

multsi

Bernerin mukaan järjestelmä on "helppo ja halpa" asentaa myös vanhaan autoon?

Miten se asennetaan pikku-corollaan, kun sähköä menee lähinnä pyyhkijöille, valoille ja lämppärille? En siis tunne autotekniikaa niin hyvin, mutta osaako joku sanoa mitä näille vanhemmille autoille on teknisesti suunniteltu? Onko mahdollista?

Myös matkamittarin saa tuollaisessa disabloitua minuutissa ottamalla vaijerin laatikon kyljestä irti. Purkamalla yksinkertaisen mittariston siihen mekaaniseen rullaan voi pyörittää mitkä luvut haluaa kuten munakellossa.

Titus

Missä se mainostettu säästö tai "ei lisää autoilijoiden kuluja" tulee takaisin autoilijalle ?

Missään ollut puhetta, että kenen poliitikon kaverin lafkalla on yksinoikeus valmistaa ja asentaa näitä laatikoita ?

that's a bingo!

Uuno Nuivanen

Suomessa tulee olemaan ennennäkemätön kysyntä museoikäisille autoille ja moottoripyörille. Vieläköhän itämailta löytyisi vanhoja Ladoja ja Warreja?

Mr.Reese

Omaisuus myyntiin, tuhlaa ja siirtyy sossun asiakkaaksi. Siinäpähän vaativat rahojaan, kun toimii kuin mannet. Katsastamaton satasen kinneri kulkee ilman laitettakin, sakot voi repiä. Luottotiedot, kuka niitä tarvitsee.
"Heille kun sanoo disko disko, niin he ovat silleen, että mennään." - Tiia Nohynek

"Yleensä vauvat ja mummot on parhaita mielenosoittajia, koska luovat kuin itsestään turvallista tilaa." - Marjaana Toiviainen

Chew Bacca

Quote from: Uuno Nuivanen on 03.01.2017, 11:43:52
Suomessa tulee olemaan ennennäkemätön kysyntä museoikäisille autoille ja moottoripyörille. Vieläköhän itämailta löytyisi vanhoja Ladoja ja Warreja?

Toveri Nuivanen haaveilee. Tekniikaltaan liian vanhat autot voidaan yksinkertaisesti kieltää tai rangaistusverottaa ilman mitään mustia bokseja.

Uuno Nuivanen

Vaan jos ei koske museoajoneuvoja? Niillä sitten ajelevat muut kuin työsuhdeautoilijat ja poliitikot.  :-\

Jokohan ne ehtivät paalata kaikki ihannevaltio DDR:n Trabantit?

Titus

Quote from: Lahti-Saloranta on 03.01.2017, 11:04:44
Kuinkahan muuten sähköauton lämmitys hoituu talvisaikaan. Kun pakkasta on parikymmentä astetta niin vilukan siinä tulee. Jos lämmitetään sähköllä niin se syönee akkuja melkoisesti.

reilusti yli 100k€n Teslan pakkaskäytöstä juttua:

http://www.hs.fi/autot/art-2000002878622.html

mitä pienemmät akut/auto, niin sitä enemmän lämmitys haukkaa
that's a bingo!

multsi

Mutta kun meillä on  satojatuhansia +20v harraste-/käyttöautoja, joilla ei ole mitään museautostatusta. Itselläkin on muutama 80-luvun kesäkäyttis, jotka eivät ole mr-kunnnossa, eikä tavoitteena ole niitä siihen saattakaan. Mitäs näiden kanssa tehdään?

Mun mielestä perustuslaki kieltää tuollaisen kansalaisten sim-kyttäämisen, eikä henkilötietolaki myöskään anna siihen mitään oikeutusta. Mutta toisaalta onko perustuslaki tätä hallitusta ennenkään kiinnostanut.

ämpee

Quote from: Hohtava Mamma on 03.01.2017, 11:52:04
Quote from: multsi on 03.01.2017, 11:37:40
Bernerin mukaan järjestelmä on "helppo ja halpa" asentaa myös vanhaan autoon?

Miten se asennetaan pikku-corollaan, kun sähköä menee lähinnä pyyhkijöille, valoille ja lämppärille? En siis tunne autotekniikaa niin hyvin, mutta osaako joku sanoa mitä näille vanhemmille autoille on teknisesti suunniteltu? Onko mahdollista?

SIM-perusteinen paikannus tarkoittaa käytännössä "kännykkää" autossa. Tekniikka on sikäli olemassa, että matkapuhelin voidaan paikantaa tukiasemien perusteella, jolloin niiden välillä kuljettu matka ja keskinopeus voidaan laskea. Tehty jo.

Ei muuta ko Orwell-kännykkä kojelautaan ja töpseli tupanginsytyttimeen. Periaatteessa sama voitaisiin hoitaa seuraamalla ihmisten omia kännyköitä, mutta sellaisen omistus on ainakin vielä vapaaehtoista.

Jos tähän mennään, niin vanhempien autojen Orwell-kännyköiden vikatiheydestä tulee melkoinen, ja sen estämisessä on melkoinen ongelma.
Uudempien autojen ajonesto voidaan kytkeä Orwell-laitteen toiminnasta riippuvaiseksi, mutta siitä aiheutuvien onnettomuuksien mahdollisuuksista ei luultavasti paljoa hiiskuta, ainakaan ennen myyntiä.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

ApinA

Quote from: Uuno Nuivanen on 03.01.2017, 11:43:52
Suomessa tulee olemaan ennennäkemätön kysyntä museoikäisille autoille ja moottoripyörille. Vieläköhän itämailta löytyisi vanhoja Ladoja ja Warreja?
Kuuba on kovaa vauhtia vapautumassa. Haetaan autot sieltä.

ämpee

Quote from: ApinA on 03.01.2017, 12:12:24
Quote from: Uuno Nuivanen on 03.01.2017, 11:43:52
Suomessa tulee olemaan ennennäkemätön kysyntä museoikäisille autoille ja moottoripyörille. Vieläköhän itämailta löytyisi vanhoja Ladoja ja Warreja?
Kuuba on kovaa vauhtia vapautumassa. Haetaan autot sieltä.

Vuoden 1956 Letukka ruohonleikkurin koneella voisi olla varsin mielenkiintoinen.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

Vesa Heimo

Quote from: multsi on 03.01.2017, 12:06:25

Mun mielestä perustuslaki kieltää tuollaisen kansalaisten sim-kyttäämisen, eikä henkilötietolaki myöskään anna siihen mitään oikeutusta. Mutta toisaalta onko perustuslaki tätä hallitusta ennenkään kiinnostanut.

Ei estä, siinähän kytätään autoa eikä henkilöä.

Mitä museoikäisiin autoihin tulee, niin saisihan sitä löpöä halvemmalla kun dieseliä, ja ei siitä kiinni jää oikein mitenkään. Silti äärettömän harva ottaa riskin. Katsastamattomallakin autolla voisi ajella aika huoletta, mutta silti harva ottaa riskin. Eikä tälläkään hetkellä ole kielletty ajamasta autolla josta puuttuu vaikkapa katalysaattori.

Jos sim-gps perusteinen verotus/tiemaksut tulevat, lähes 100% kansasta siihen lähtee. Osalle tuo on varmasti edullisempi koska vaikkapa vakuutukset voisivat perustua siihen missä ajaa ja kuinka paljon. Taas joku kärsii ja toinen pääsee vähemmällä. Esimerkiksi Helsingissä kasko on todella kallis, ympäryskunnissa huomattavasti halvempi, mutta entä jos lähes koko auton käyttö on siitä huolimatta ajelua Hesan keskustassa vrt. helsinkiläinen joka ei ikinä aja sinne kolariherkimmälle alueelle vaan suuntaa aina lähiöstä pohjoiseen?

Mitä taas sähköautoihin tulee, niin tuollaisella Teslan toimintasätellä pärjää suurin osa ihmisistä lähes ympäri vuoden. Poikkeusreissuihin pitää sitten vähän suunnitella, mutta veikkaisin että jos mulla olisi Tesla niin naapuri lainaisi mielellään diesel-Mondeota muutamaksi päiväksi jos saisi sillävälin cruisailla Teslalla työmatkat. Eihän nuo sähköautot kaikille sovi, mutta kumman paljon niitä "vastustavat" haja-asutusseutujen joka päivä 500km ajavat jotka eivät millään näytä tajuavan että melkein kaikille muille 200km/vrk riittää hyvin kevyesti ympäri vuoden eikä muutaman poikkeuspäivän hieman suurempi vaivannäkö kaikille ole mikään ongelma.
" Onko tarina tosi tai ei, se on toinen juttu. Näin nämä asiat koetaan."  T: Perussuomalaisten puoluesihteeri.

Lahti-Saloranta

Jalkakäytävien ja pyöräteiden rakentaminen ja kunnossapito aiheuttaa kustannuksia siinä missä maanteidenkin ylläpito. Eikö kaikille ihmisille pitäisi asentaa ketjulla kaulaan simmikortti ja seurata hänen liikkumistaan.
En kyllä ole täysin vakuuttunut onko tällainen autojen sijainnin ja liikkumisen valvonta edes perustuslain mukaista. Mikä vika siinä on että tieverkko on valtion omistuksessa ja sen käyttö rahoitetaan yhteiskunnan varoista. Tieverkkoa tarvitsee kaikki oli sitten omaa autoa tai ei. Tarkoitus lienee yksityistää koko tieverkko. Epäilen suuresti että kun tieverkko yhtiöitetään niin teiden kunnossapito huononee entisestään. Se Berner taitaa olla täysin seko. Ihmettelen kuinka hän ylipäätään on kepussa ja vielä enemmän ihmettelen sitä miksi Sipilä nosti hänet ministeriksi.
Vaikka tarkoitusperät olisivat maailman parhaat, niin monien, täysin erilaisten kulttuuritaustojen omaavien ihmisten kotouttaminen onnistuneesti ei ole mahdollista

Tabula Rasa

Se löpön punaväri jää tankkiin pitkäksi aikaa. Ei se hintaero ole riskin väärti. Tiedän että noita seurataan. Kahdesti tsekattu itseltäkin silloin kun ajoin dieselillä. Eipä toki juurikaan etelässä.

Katsastamaton jne tuottaa ison riskin jollet ole täysin perintäkelvottomasti ylivelkaantunut. Katalysaattoriton jää kiinni päästömittauksissa.

Ylipäänsä ihmiste liikkeiden seuranta on definitnounou.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Vesa Heimo

Quote from: Tabula Rasa on 03.01.2017, 12:46:53
Se löpön punaväri jää tankkiin pitkäksi aikaa. Ei se hintaero ole riskin väärti. Tiedän että noita seurataan. Kahdesti tsekattu itseltäkin silloin kun ajoin dieselillä. Eipä toki juurikaan etelässä.

Katsastamaton jne tuottaa ison riskin jollet ole täysin perintäkelvottomasti ylivelkaantunut. Katalysaattoriton jää kiinni päästömittauksissa.


Niin jää, silti jotkut sillä ajavat, aivan kuten "jotkut" repivät niitä mahdollisesti tulevia gepsejä irti. Marginaalissa se on, marginaalissa näillä perintäkelvottomillakin.

Katalysaattorista sanoin sen että ei nytkään ole kielletty ajamasta katittomalla autolla jos auto on riittävän vanha. Yleisempää on sitten repiä DPF irti dieselistä, siitä kun ei jää vielä oikein mitenkään kiinni. Joka autossa on sähköt, mitään teknistä ongelmaa kytkeä erittäin heikon virran vaativaa gepsiä ei mihinkään autoon ole.

Mutta pointti; huijareita ja änkyröitä on loppupeleissä marginaalinen määrä, oli muutos mikä tahansa.
" Onko tarina tosi tai ei, se on toinen juttu. Näin nämä asiat koetaan."  T: Perussuomalaisten puoluesihteeri.

2nd_generation_refugee

Quote from: ApinA on 03.01.2017, 12:12:24
Quote from: Uuno Nuivanen on 03.01.2017, 11:43:52
Suomessa tulee olemaan ennennäkemätön kysyntä museoikäisille autoille ja moottoripyörille. Vieläköhän itämailta löytyisi vanhoja Ladoja ja Warreja?
Kuuba on kovaa vauhtia vapautumassa. Haetaan autot sieltä.
Kuuban "viranomaisethan" on jo tänne haettu. Jaa miksiköhän? No kun DDR:stä ei saa enää edes naispersidenttejä.
"Suomalaisuus on hyvä kulttuuri suomalaisille"
Ei evakko vaan Karjalan pakolainen, vrt. Palestiinian pakolainen.

Tabula Rasa

Quote from: Vesa Heimo on 03.01.2017, 12:50:13
Quote from: Tabula Rasa on 03.01.2017, 12:46:53
Se löpön punaväri jää tankkiin pitkäksi aikaa. Ei se hintaero ole riskin väärti. Tiedän että noita seurataan. Kahdesti tsekattu itseltäkin silloin kun ajoin dieselillä. Eipä toki juurikaan etelässä.

Katsastamaton jne tuottaa ison riskin jollet ole täysin perintäkelvottomasti ylivelkaantunut. Katalysaattoriton jää kiinni päästömittauksissa.


Niin jää, silti jotkut sillä ajavat, aivan kuten "jotkut" repivät niitä mahdollisesti tulevia gepsejä irti. Marginaalissa se on, marginaalissa näillä perintäkelvottomillakin.

Katalysaattorista sanoin sen että ei nytkään ole kielletty ajamasta katittomalla autolla jos auto on riittävän vanha. Yleisempää on sitten repiä DPF irti dieselistä, siitä kun ei jää vielä oikein mitenkään kiinni. Joka autossa on sähköt, mitään teknistä ongelmaa kytkeä erittäin heikon virran vaativaa gepsiä ei mihinkään autoon ole.

Mutta pointti; huijareita ja änkyröitä on loppupeleissä marginaalinen määrä, oli muutos mikä tahansa.

Marginaalinen yhdessä. Mutta kun näitä paskoja on miljoona niin miljoona marginaalia onkin huomattavan iso ryhmä.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

multsi

Siitä ei ole vissiin selkoa, mitä teknistä toteutusta on edes kaavailtu. Joku sim mötikkä on varmaan tuupattavissa autoon kuin autoon, mutta berner itse puhui auton oman obd-pistokkeen kautta saatavista tiedoista, mikä ei taas vanhemmissa ole mahdollista.

Katti pitää olla pakollisena vissiin -92 eteenpäin. Sitä ennenkin jos auto on rekattu uutena ns. Vähäpäästöisenä. -78 vanhemmat voivat katsastuksessa työntää aivan mitä tahansa paskaa putkesta, koska päästöjä ei mitata ollenkaan.

JEE

Quote from: ApinA on 03.01.2017, 12:12:24
Quote from: Uuno Nuivanen on 03.01.2017, 11:43:52
Suomessa tulee olemaan ennennäkemätön kysyntä museoikäisille autoille ja moottoripyörille. Vieläköhän itämailta löytyisi vanhoja Ladoja ja Warreja?
Kuuba on kovaa vauhtia vapautumassa. Haetaan autot sieltä.
Suosittelen tutustumaan tarkemmin Kuubalaisten autojen hinta-laatu -suhteeseen... saattaapi unelmat kaatua heti ensimmäisen autoehdokkaan kohdalla...  ;D

2nd_generation_refugee

Totuus tulee pikku hiljaa esiin. Eiköhän tämä kuljettajan ajotavan tarkkailu tule olemaan se lopullinen päämäärä: Voidaan sakottaa koska ajaa autoa/mp:tä/kuorma-autoa/jne.  :facepalm:

"Trafi on testannut autoihin asennettavaa "mustaa laatikkoa", joka kertoo viranomaiselle missä autoa on ajettu. Lisäksi se voi paljastaa muun muassa kuljettajan ajotavan."
Loppu täällä: http://yle.fi/uutiset/3-9379750
"Suomalaisuus on hyvä kulttuuri suomalaisille"
Ei evakko vaan Karjalan pakolainen, vrt. Palestiinian pakolainen.

no future

Päivän hesarissa kokoomusedustaja visioi Keskustatunnelin paluuta. Kertahinnaksi tunnelin käytölle oli laskeskellut 2-3 euroa. Samalla valvontajärjestelmällähän tämäkin hoidettaisiin.

dothefake

Jos polkupyörät jäävät ilman, niin silloinhan lähtökohtaisesti pyöräilevä auton omistaja on selvästi menossa salaa tekemään rikosta. Kyllä se siru nahan alle olisi valtiolle kätevämpi.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen