News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2016-04-15 Hallitus on avaamassa taksiliikenteen kilpailulle (Sipilän/Bernerin taksiuudistus)

Started by Alaric, 15.04.2016, 19:00:47

Previous topic - Next topic

Riukulehto

Huhtikuussa Timo Soini vielä sanoi perussuomalaisten vastustavan taksilupien peukalointia. Tässäkin asiassa annettiin nyt periksi.
"Sanomattakin on selvää, että Itä-Ukrainassa on vahva venäjänkielinen vähemmistö, kun taas läntisellä puolella on enemmän ukrainalaisia. Yksi osasyy varmasti siihenkin, että tämä kriisi eskaloitui, oli se lainsäädäntö, joka rakennettiin venäjänkielisyyttä vastaan Ukrainassa": Alexander Stubb 11.9.2014

Raksa_Mies

Quote from: Riukulehto on 20.09.2016, 16:58:15
Huhtikuussa Timo Soini vielä sanoi perussuomalaisten vastustavan taksilupien peukalointia. Tässäkin asiassa annettiin nyt periksi.

Perään antaminen tuntuu olevan kovin persulainen piirre.

Alaric

Noh noh. Kyllähän persujen pitää sentään hiukan antaa siimaa muille hallituspuolueille vaikka sitten tässä taksiasiassa, kun maahanmuuttopolitiikkaan saatu tehtyä niin järisyttäviä tiukennuksia.
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

Alaric

Tulevassa lakiesityksessä on varsin mielenkiintoisia yksityiskohtia esimerkiksi kuskien kielitaitoon liittyen, kts. boldattu.

http://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/taksikuskin-ei-tarvitse-enaa-jatkossa-osata-suomea-lakiesityksessa-vaaditaan-vain-riittavaa-kielitaitoa/

QuoteTaksikuskin ei tarvitse enää jatkossa osata suomea: Lakiesityksessä vaaditaan vain riittävää kielitaitoa

Hallituksen lakiesitys niin kutsutusta liikennekaaresta on eduskunnan nuijimista vaille valmis. Juha Sipilän (kesk) hallituksen kärkihanke käsittää lukuisia kohtia, joista yksi huomiota eniten herättävistä kohdista on poistaa taksilupien määrän sääntely.

Taksia koskevat uudet lakipykälät ovat joltain osin hyvin tulkinnanvaraisia. Esimerkiksi lakiesityksen kohta taksien velvollisuuksista linjaa, että taksikuskilla pitää olla riittävä vuorovaikutus- ja kielitaito.

Kielitaito voi olla käytännössä mitä tahansa kielitaitoa, sillä lakiesityksessä ei ole määritelty suomea, ruotsia eikä mitään muutakaan kieltä, jota taksikuskin pitäisi osata.


Suomen Kuvalehti kysyi liikenneministeriöltä tarkennusta lakiesityksen kielikohdasta. Tulevaisuudessa kuljettajan kielitaitoa arvioisi taksiyrittäjä, joka määrittelee, millaista palvelua tämä tarjoaa.

"Lähtökohtana on, että taksinkuljettaja pärjää asiakaspalvelutilanteessa suomella tai ruotsinkielisellä alueella ruotsilla. Halutessaan yritys voi kuitenkin erikoistua joihinkin tietyntyyppisiin palveluihin esimerkiksi suunnata palvelunsa tietylle kieliryhmälle, jos se arvioi näille palveluille olevan kysyntää", sanoo liikenne- ja viestintäministeriön neuvotteleva virkamies Susanna Metsälampi.

Vielä voimassa olevan taksinkuljettajien ammattipätevyydestä annetun lain mukaan taksinkuljettajalta on edellytetty suomen tai ruotsin kielen taito. Ajoluvan hakijalta on edellytetty pakollista koulutusta ja kirjallista koetta.

(...)
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

Kyklooppi

Ihmisjäte.

Ari-Lee

Eipä noita ole varaa tilata millään kielellä minnekään. Eikä ole kyllä asiaakaan minnekään. Ikinä. Pitäköön tunkkinsa überapinat.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Riukulehto

Quote from: Alaric on 23.09.2016, 22:40:31
Tulevassa lakiesityksessä on varsin mielenkiintoisia yksityiskohtia esimerkiksi kuskien kielitaitoon liittyen, kts. boldattu.

http://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/taksikuskin-ei-tarvitse-enaa-jatkossa-osata-suomea-lakiesityksessa-vaaditaan-vain-riittavaa-kielitaitoa/

QuoteTaksikuskin ei tarvitse enää jatkossa osata suomea: Lakiesityksessä vaaditaan vain riittävää kielitaitoa

Hallituksen lakiesitys niin kutsutusta liikennekaaresta on eduskunnan nuijimista vaille valmis. Juha Sipilän (kesk) hallituksen kärkihanke käsittää lukuisia kohtia, joista yksi huomiota eniten herättävistä kohdista on poistaa taksilupien määrän sääntely.

Taksia koskevat uudet lakipykälät ovat joltain osin hyvin tulkinnanvaraisia. Esimerkiksi lakiesityksen kohta taksien velvollisuuksista linjaa, että taksikuskilla pitää olla riittävä vuorovaikutus- ja kielitaito.

Kielitaito voi olla käytännössä mitä tahansa kielitaitoa, sillä lakiesityksessä ei ole määritelty suomea, ruotsia eikä mitään muutakaan kieltä, jota taksikuskin pitäisi osata.


Suomen Kuvalehti kysyi liikenneministeriöltä tarkennusta lakiesityksen kielikohdasta. Tulevaisuudessa kuljettajan kielitaitoa arvioisi taksiyrittäjä, joka määrittelee, millaista palvelua tämä tarjoaa.

"Lähtökohtana on, että taksinkuljettaja pärjää asiakaspalvelutilanteessa suomella tai ruotsinkielisellä alueella ruotsilla. Halutessaan yritys voi kuitenkin erikoistua joihinkin tietyntyyppisiin palveluihin esimerkiksi suunnata palvelunsa tietylle kieliryhmälle, jos se arvioi näille palveluille olevan kysyntää", sanoo liikenne- ja viestintäministeriön neuvotteleva virkamies Susanna Metsälampi.

Vielä voimassa olevan taksinkuljettajien ammattipätevyydestä annetun lain mukaan taksinkuljettajalta on edellytetty suomen tai ruotsin kielen taito. Ajoluvan hakijalta on edellytetty pakollista koulutusta ja kirjallista koetta.

(...)

Perussuomalaisten Jalonen taas sanoo, että taksikuskin pitää osata suomea. https://www.suomenuutiset.fi/jalonen/
"Sanomattakin on selvää, että Itä-Ukrainassa on vahva venäjänkielinen vähemmistö, kun taas läntisellä puolella on enemmän ukrainalaisia. Yksi osasyy varmasti siihenkin, että tämä kriisi eskaloitui, oli se lainsäädäntö, joka rakennettiin venäjänkielisyyttä vastaan Ukrainassa": Alexander Stubb 11.9.2014

Uuno Nuivanen

Quote from: Kyklooppi on 23.09.2016, 22:45:01
Odottiko joku jotain tässä asiassa perussuomalaisilta?

Odottaako kukaan enää mitään missään asiassa perussuomalaisilta?

Perussuomalaiset; työväenpuolue ilman persettä (myyty).

Kyklooppi

Sipilä hakkaa lattiaan kuin mätää kukkoa asiassa kuin asiassa, kyllä surkeat on kamalia.
Ihmisjäte.

orientexpressen

Mallimaa Ruotsissa selvä enemmistö taksikuskeista on nykyään kielitaidottomia mamuja, jotka palkataan sen takia, koska heidän palkkaamiseensa on saatavilla palkkatukea. Sitten kun jonkun palkkatukijakso päättyy, otetaan tilalle uusi mamu.
Kotoutumisprosessi epäonnistui.

b_kansalainen

Aha. Minustakin (työtön ja turha) tulee siis taksikuski. Toivottavasti -95 Mondeoni tyydyttää vaativaa asiakasta. Ne karvat siellä takapenkillä ovat edellisen omistajan koirasta. Nou hätä.

Alaric

Quote from: Riukulehto on 23.09.2016, 22:58:06Perussuomalaisten Jalonen taas sanoo, että taksikuskin pitää osata suomea. https://www.suomenuutiset.fi/jalonen/

Quote– Olemme myös erittäin tyytyväisiä, että esitykseen lisättiin vaatimus taksikuskin riittävästä kielitaidosta ja rikostaustan tarkistamisesta. Varsinkin lasten ja vanhusten kohdalla molemmat asiat painavat vaa'assa. Tämä muutettiin alkuperäiseen esitykseen perussuomalaisten vaatimuksesta.

Voihan Jalonen sanoa mitä haluaa, mutta onko lakiesityksessä oikeasti määritelty mitä kieltä kuskin pitää osata? Jos ei, niin tässäpä on jälleen upea erävoitto perussuomalaisilta.
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

Raksa_Mies

Taksiliikenteen avaamisella saadaan monta työpaikkaa matuille. Ei tarvitse olla koulutusta, pääsykoetta, kielitaitoa. Kulkupeliksi käy kaikki katsastetut vehkeet. Matujen työpaikat taisi ollakin hallituksen tavoite! Ehkä muutaman hommalaisenkin?

sivullinen.

Sosialismin alamäki alkaa ylittää huvittumisen asteet. Nyt kelpaa jo menneisyys tulevaisuudeksi. Nimittäin uudesta laista on keksitty uutisoida Lännen Media: Tulevaisuudessa mopoautokin käy taksista. Tämä on varmasti totta. Se kuitenkin tuntuu unohtuneen, että mopoautotakseja oli jo olemassa noin kymmenen vuotta sitten, kunnes hallitus päätti puuttua tähän selkeään korruption kannalta ikävään yksityiskohtaan ja kielsi ne. Silloin kieltoa perusteltiin turvallisuudella. Nyt on mopoautostakin kasvanut turvallinen -- tai sitten hallitus käyttää turvallisuusperustetta aina sopivasti suuntaan ja toiseen perustellakseen uusia lakeja, jotka lahjarahalla on jo ostettu --.

Quote
Mopotaksi tullee luvanvaraiseksi

Kirkko ja kaupunki / 20.02.2006 klo 12:00

[...]

Liikenne- ja viestintäministeriön osastopäällikön Harri Cavenin mukaan lakisesityksessä tullaan lähtemään siitä, että ammattimainen henkilöliikenne sallitaan vain henkilöautoille.

– Tässä painavat varsinkin turvallisuusnäkökulmat mutta myös  laatukysymykset ja jo olemassa olevat laatujärjestelmät. Törmäystilanteessa mopoauto on heikoilla, Caven sanoo.

Olisiko mahdollista kouluttaa mopotaksin kuljettajat samaan tapaan kuin nykyiset taksiautoilijat, mutta kulkupelinä vain olisi mopoauto?

– Emme lähde esityksessä siitä, että näin olisi.

http://www.valomerkki.fi/kirkko-ja-kaupunki/kirkko-ja-kaupunki-arkisto/2242

Vuonna 2007 keksittiin kieltää ja nyt keksitään sallia. Lakeja säädetään ja lakeja kumotaan. Sosialisteilla on suunta hukassa ja epätoivo suurta. Sotenkin jo Kataisen hallitus sai aikaan kunnes Stubbin väliaikaishallitus sen jäädytti ja Sipilän hallitus hautasi. Nyt on taas Sote tehty. Kenen vuoro on se kaataa? Sosialistien on turha yrittää mitään, koska he eivät mihinkään kykene. Kaikki mitä he tekevät epäonnistuu. Mitä nopeammin he luopuvat vallastaan ja Suomessa saadaan sosialismi rauhanomaisesti alasajettua, sitä parempi se on meille kaikille. Sen jälkeen Suomi voi jälleen vapaasti hengittää ja nousta kukoistukseen.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

Raksa_Mies

Quote from: sivullinen. on 28.09.2016, 01:00:49
Sosialismin alamäki alkaa ylittää huvittumisen asteet. Nyt kelpaa jo menneisyys tulevaisuudeksi. Nimittäin uudesta laista on keksitty uutisoida Lännen Media: Tulevaisuudessa mopoautokin käy taksista. Tämä on varmasti totta. Se kuitenkin tuntuu unohtuneen, että mopoautotakseja oli jo olemassa noin kymmenen vuotta sitten, kunnes hallitus päätti puuttua tähän selkeään korruption kannalta ikävään yksityiskohtaan ja kielsi ne. Silloin kieltoa perusteltiin turvallisuudella. Nyt on mopoautostakin kasvanut turvallinen -- tai sitten hallitus käyttää turvallisuusperustetta aina sopivasti suuntaan ja toiseen perustellakseen uusia lakeja, jotka lahjarahalla on jo ostettu --.

Quote
Mopotaksi tullee luvanvaraiseksi

Kirkko ja kaupunki / 20.02.2006 klo 12:00

[...]

Liikenne- ja viestintäministeriön osastopäällikön Harri Cavenin mukaan lakisesityksessä tullaan lähtemään siitä, että ammattimainen henkilöliikenne sallitaan vain henkilöautoille.

– Tässä painavat varsinkin turvallisuusnäkökulmat mutta myös  laatukysymykset ja jo olemassa olevat laatujärjestelmät. Törmäystilanteessa mopoauto on heikoilla, Caven sanoo.

Olisiko mahdollista kouluttaa mopotaksin kuljettajat samaan tapaan kuin nykyiset taksiautoilijat, mutta kulkupelinä vain olisi mopoauto?

– Emme lähde esityksessä siitä, että näin olisi.

http://www.valomerkki.fi/kirkko-ja-kaupunki/kirkko-ja-kaupunki-arkisto/2242

Vuonna 2007 keksittiin kieltää ja nyt keksitään sallia. Lakeja säädetään ja lakeja kumotaan. Sosialisteilla on suunta hukassa ja epätoivo suurta. Sotenkin jo Kataisen hallitus sai aikaan kunnes Stubbin väliaikaishallitus sen jäädytti ja Sipilän hallitus hautasi. Nyt on taas Sote tehty. Kenen vuoro on se kaataa? Sosialistien on turha yrittää mitään, koska he eivät mihinkään kykene. Kaikki mitä he tekevät epäonnistuu. Mitä nopeammin he luopuvat vallastaan ja Suomessa saadaan sosialismi rauhanomaisesti alasajettua, sitä parempi se on meille kaikille. Sen jälkeen Suomi voi jälleen vapaasti hengittää ja nousta kukoistukseen.

Silloin tajuttiin kieltää ne. Tähän asti taksien suhteen oltiin suurinpiirtein järjissään. Nyt järki on totaalisen kadonnut.

pingviini

Entisenä taksiluvan haltijana olen antanut itseni ymmärtää, että taksinkuljettajan ammattipätevyyskoulutus vaaditaan silti vielä lakimuutoksenkin jälkeen. Taidatte nähdä mörköjä sielläkin, missä niitä ei ole, sillä tuskinpa koulutusta järjestetään kaikilla "puskasuahilin" kielillä. Eikä sen luvan saaminen aivan läpihuutojuttu ollut silloin kun sen hankin, lukitöitä piti jonkin verran tehdä. Tämänpäivän tilanteesta en tosin tiedä

Pitäisiköhän uusia lupa, ostaa ruosteinen kottero kakkosautoksi(kin) ja alkaa kuskaamaan kaupunkijuppeja sillä :o

Raksa_Mies

Quote from: pingviini on 29.09.2016, 21:58:26
Entisenä taksiluvan haltijana olen antanut itseni ymmärtää, että taksinkuljettajan ammattipätevyyskoulutus vaaditaan silti vielä lakimuutoksenkin jälkeen. Taidatte nähdä mörköjä sielläkin, missä niitä ei ole, sillä tuskinpa koulutusta järjestetään kaikilla "puskasuahilin" kielillä. Eikä sen luvan saaminen aivan läpihuutojuttu ollut silloin kun sen hankin, lukitöitä piti jonkin verran tehdä. Tämänpäivän tilanteesta en tosin tiedä

Pitäisiköhän uusia lupa, ostaa ruosteinen kottero kakkosautoksi(kin) ja alkaa kuskaamaan kaupunkijuppeja sillä :o

Ja varmaankin annat ymmärtää miten olet antanut itsesi ymmärtää.

pingviini

Quote from: Raksa_Mies on 29.09.2016, 22:36:59

Ja varmaankin annat ymmärtää miten olet antanut itsesi ymmärtää.

QuoteLiikennekaari eduskunnan käsittelyyn

.......Kuljettajalta vaadittaisiin ajolupa, jonka myöntäisi edelleen Trafi. Ajolupa olisi voimassa viisi vuotta kerrallaan......

http://www.trafi.fi/tieliikenne/ammattiliikenne/taksinkuljettajan_ammattipatevyys

Ihan noiden seikkojen nojalla annoin itseni ymmärtää

Kyklooppi

Ihmisjäte.

Riukulehto

QuotePäivän terveiset tolpan tuntumasta.

Oslossa pitkään asunut nainen nousi taksiin Helsingissä tänään klo. 20:30, ja ihasteli ammattitaitoisen yrittäjän palvelutasoa.

Asiakas mainitsi, että Oslossa ei ikinä uskaltaisi astua taksiin _näin myöhään_. Kuljettajat eivät tunne kaupunkia eivätkä osaa kieltä. Taksien epäluotettavuus häiritsee hänen mukaansa jo ravintolatoimintaa, kun etenkin naisasiakkaat lähtevät kotiin hyvissä ajoin joukkoliikenteen vielä kulkiessa.

Päivällä taksia voi käyttää, jos on pakottava tarve.

Suomalaisia taksialan ammattilaisia hämmästyttää, että näille usein kuultaville kommenteille naapurimaiden asukkailta ei tunnuta antavan mitään arvoa.

Luotettavaa ja kohtuuhintaista, kansainvälisten matkustajien suuresti arvostamaa taksia ajetaan alas vaikka väkisin.
https://www.facebook.com/suomalainentaksi/
"Sanomattakin on selvää, että Itä-Ukrainassa on vahva venäjänkielinen vähemmistö, kun taas läntisellä puolella on enemmän ukrainalaisia. Yksi osasyy varmasti siihenkin, että tämä kriisi eskaloitui, oli se lainsäädäntö, joka rakennettiin venäjänkielisyyttä vastaan Ukrainassa": Alexander Stubb 11.9.2014

Alaric

Liikenne- ja viestintävaliokunta on saanut puolen vuoden käsittelyn jälkeen ulostettua mietintönsä Bernerin lakiluonnoksesta. Kaikki muutokset tehtiin vain lakien perusteluihin eikä Bernerin sorvaamiin lakipykäliin.

Valiokunnan mietintö: LiVM 3/2017 vp - HE 161/2016 vp

http://www.is.fi/kotimaa/art-2000005141913.html (25.3.2017)

QuoteTässä on uusi taksilaki: meni pilkulleen kuin Bernerin esityksessä – näin se näkyy kuluttajille

Taksikilpailu vapautuu ensi vuoden heinäkuussa, eduskunnan viestintävaliokunta teki mittavan määrän selvennyksiä liikenneministeri Anne Bernerin (kesk) tulkinnanvaraiseen lakiluonnokseen.
Ei mennyt kuin elokuvissa niin sanotun taksilain käsittely eduskunnassa.

Liikenneministeri Anne Bernerin (kesk) valmistelema lakiesitys liikennekaaresta on ollut puolisen vuotta liikennevaliokunnan käsittelyssä, ja nyt perjantaina valiokunta sai vihdoin valmiiksi mietintönsä lakiluonnoksesta.

Lakiluonnos oli sen verran tulkinnanvarainen, että valiokunta halusi puuttua noin 40 pykälään.

Eikä täysin selkeää ole vieläkään.

Hallituspuolueiden edustajat eivät lopulta muuttaneet piiruakaan Bernerin sorvaamia lakipykäliä.

Kaikki muutosesitykset tehtiin vain lakien perusteluihin.

– Tällä voi ehkä puhdistaa omaatuntoa, mutta ne perustelut ovat vain tulkintaohjeita. Pykäliä noudatetaan, opposition kansanedustaja Katja Taimela (sd) huomautti.

Näin yritetään tukkia harrastelijakuskeja ja harmaata taloutta

Ehkä suurin epäselvyys lakiluonnoksessa oli ammattimaisen kuljettajan määritelmä. Epäilevien tuomaiden mukaan Bernerin lakiluonnos oli sellainen, joka olisi mahdollistanut niin sanottujen kymppitonnin harrastelijataksikuskien toiminnan ja harmaan talouden.

Nyt valiokunta kirjoitti perusteluihin, että ammattimaisella kuljettamisella tarkoitetaan "henkilöiden tai tavaroiden kuljettamista tiellä tulonhankkimistarkoituksessa korvausta vastaan".


– Se on hyvä, mutta se on lain perusteluissa. Olisin halunnut sen lakiin, se ei ole lakipykälässä. Laki on laki ja perustelut ovat toiveita. Onneksi on edes perusteluissa, kansanedustaja, taksiyrittäjä Markku Pakkanen (kesk) kertoi.

Valiokunta kirjoitti lain perusteluihin myös pari muuta kohtaa harmaan talouden ja kuitittomien kuskien estämiseksi.

Autossa olisi oltava taksamittari tai joku muu luotettavasti hintaa määrittelevä laite tai järjestelmä.

Jos digitalisointi etenee, aina kuittia ei tarvittaisi: jos kyyti on tilattu sähköisesti etukäteen, verottajan pitäisi tällöin päästä aina laskun jäljille.


– Nämä ovat hyviä tarkennuksia alkuperäiseen luonnokseen. Mutta nykyiseen verrattuna tämä tuli löysemmäksi. Nykyisin on sinetöidyt mittarit ja kuukausiyhteenvedossa näkyy kaikki ajetut kilometrit, keikkojen lukumäärä ja ajetut eurot, Pakkanen huomautti.

Taksimatkojen hintasääntely unholaan, taksilupien määrää ei rajoiteta

Kuluttajille näkyvin uudistus on se, että taksimatkojen hinnat vapautuvat. Jatkossa ei olisi siis määrättyjä taksoja.


Lisäksi taksilupien määrää ei enää rajoiteta.

– Niitä voi hakea niin paljon kuin haluaa. Kun olet hyvämaineinen, saat taksiluvan, Pakkanen sanoi.

Taksinkuljettaja puolestaan tarvitsee jatkossa kuljettajaluvan, jonka valiokunta lisäsi mietinnössään lakiluonnoksen perusteluihin.

– Alkuperäisessä esityksessä olisi luovuttu kaikesta: nykyisin vaaditaan kolmen viikon yrittäjäkurssi ja kuljettajalle viikon kuljettajakurssi. Näistä luovutaan ja kuljettajalle riittää kuljettajakoe, Pakkanen kertoi.

Jatkossa myös melkein mikä tahansa moottorilla käyvä ajoneuvo kelpaa taksiksi.

– Ajoneuvon määrittely on väljä. Pystyy ajamaan kevyellä nelipyörällä, kuorma-autolla, henkilöautolla, pakettiautolla. Taksiluvalla voi ajaa melkein mitä vaan, Pakkanen sanoi.

Taksilupa kaikille halukkaille ja roima alennus autoverosta?

Potentiaalinen autovero-ongelma jäi nyt ratkaisematta, koska liikennevaliokunta ei veroista päätä.

Taksiautoilijat ovat voineet saada 4 800 euron alennuksen autoverosta uutta autoa ostettaessa.

Bernerin lakiluonnoksessa tämä toki säilyy entisellään, mutta lain muotoilu on sellainen, että käytännössä liki jokainen voisi saada uudesta autosta 4 800 euron veroalen. Kun vain hankit itsellesi taksiluvan ja kävelet autokauppaan, saat veroalen vaikka et taksia olisi edes aikeissa ajaa.

Valtiovarainministeriöllä on puolitoista vuotta aikaa ratkoa tämä ongelma.

Maaseudulta katoavat taksit iltaisin ja viikonloppuisin?

Taksiuudistuksessa siirtyvät unholaan niin päivystys- kuin asemapaikkavelvoite.

Päivystysvelvoite on tarkoittanut sitä, että kunnan alueella on pitänyt olla tietty määrä autoja ajossa vuorokauden ympäri. Asemapaikkavelvoite taas on kieltänyt kyytien ottamisen oman toimialueensa ulkopuolelta.

Uuden lain myötä esimerkiksi Porvoosta Helsinkiin asiakkaan ajanut taksi voi jäädä Helsinkiin kyytejä odottamaan.

Toisaalta maaseudulla taksien tarjonta voi vähetä, kun päivystysvelvollisuus poistuu. Maaseudulla kannattavia ajoja ovat aamun ja päivän koulukuljetukset ja kelakyydit, illat ja viikonloput ovat maaseudun taksiyrittäjille pääosin tappiollisia.


Oppositiossa olevat Sdp ja vasemmistoliitto jättivät mietintöön vastalauseet ja ne olisivat halunneet säilyttää taksiliikenteen sääntelyn nykyisellään.

– Emme halua takseja betonoida. Kun hintasäätelystä ja taksien määrän säätelystä luovutaan, emme lakia kannata. Se johtaa epäterveeseen kilpailuun, harmaaseen talouteen ja maaseudulla taksipalveluiden karsimiseen, kansanedustaja Taimela sanoi.

– Kaupungissa hinnat voivat toki halventua. Saa nähdä mitä tapahtuu, kun ihmiset lentokentällä alkavat neuvotella taksien kanssa, että kuka heittää Helsinkiin kahdellakympillä vai pitääkö maksaa kolmekymppiä, Taimela jatkoi.

Eduskunnan viestintävaliokunnan mietinnön liikennekaaresta voi lukea kokonaisuudessaan täältä.
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

Mr.Reese

^Kännissä suhailu lisääntyy taatusti, kun kyytejä ei kylän kantakuppilaan tai kuppilasta ole tarjolla.
"Heille kun sanoo disko disko, niin he ovat silleen, että mennään." - Tiia Nohynek

"Yleensä vauvat ja mummot on parhaita mielenosoittajia, koska luovat kuin itsestään turvallista tilaa." - Marjaana Toiviainen

Sydämistynyt

Pystyyköhän vielä seuraava hallitus korjaamaan pikaisesti vauriot, jotka Berner ehtii liikenneministerinä saada aikaan?  Pieneläjät saavat huomata palveluiden kadonneen läheltään, ja jostain kaukaa kuuluu suuryhtiöiden osakkeenomistajien nauru koko matkan banaanisaarten pankeilta asti.

Rubiikinkuutio

Quote from: Alaric on 25.03.2017, 11:58:07

Toisaalta maaseudulla taksien tarjonta voi vähetä, kun päivystysvelvollisuus poistuu. Maaseudulla kannattavia ajoja ovat aamun ja päivän koulukuljetukset ja kelakyydit, illat ja viikonloput ovat maaseudun taksiyrittäjille pääosin tappiollisia.[/b]

Nythän niiden iltojen ja viikonloppujen hinnat voidaan mitoittaa sellaisiksi, että se ajaminen kannattaa. Ennen ei voinut.
"Sananvapaus ei ole lupa loukata tai olla eri mieltä."

orientexpressen

Quote from: Mr.Reese on 25.03.2017, 13:07:30
^Kännissä suhailu lisääntyy taatusti, kun kyytejä ei kylän kantakuppilaan tai kuppilasta ole tarjolla.

Voisi kuvitella, että nimenomaan silloin taksitarjonnan määrä jatkossa kasvaa. Eli moni ajaisi taksia sivutoimisesti vain perjantai- ja lauantaiöisin ja tekisi muun ajan autollaan jotain muuta.
Kotoutumisprosessi epäonnistui.

Marius

Menkää ajamaan taksia kun se on niin helppoa ja kultakaivos.

Ottakaa ensin tarpeeksi monta "vaimoa".
Yksi plus yksi on kolme, koska enemmistö sanoo niin.

Beenari

Pahoin pelkään että tässä romutetaan yksi instanssi joka Suomessa on aina arvostettu luotettavaksi toimijaksi.

Toisaalta luettuani tuon ehdotuksen läpi, odottelen vesi kielellä. Muutaman vuoden jälkeen alkaa valkoihoinen kantasuomalainen taksinkuljettaja olemaan arvossaan. Varsinkin viikonloppuöinä. Ja sen verran arvossaan että kantasuomalaiset ovat valmiita maksamaan.

Avaa paremmin mahdollisuuksia "pimeänä" ajamiseen, kuin nykyinen järjestelmä. Muutaman viikon yrityskurssin jälkeen saat hankkia itsellesi auton edullisemmin (autoveronpalautus lisättynä päivystysvelvollisuuden puuttumiseen).

"Hölmöä miettiä, mikä maan tai maapallon tila on sadan vuoden kuluttua. Meistä kumpikaan ei ole silloin enää elossa"
- Antti Rinne (SDP)

Marius

Yksi plus yksi on kolme, koska enemmistö sanoo niin.

Impi Waara

Maaseudun autottomat mummot ja papat kiittää. Jos on tarve päästä päivystykseen virka-aikojen ulkopuolella, kylän ainoa suhari voi pyytää mitä huvittaa tai vetää lonkkaa kotonaan. Berneri voisi kyllä keskittyä tuhoamaan omaa yritystään jossain lukitussa tilassa  >:(
10.6.2017   Nyt voi olla läpeensä tyytyväinen. Homma hoidettu tyylillä!

Kyklooppi

Ihmisjäte.