News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Homman suuri ja kaikenkattava kaupunki- ja liikennesuunnitteluketju

Started by Mika.H, 12.04.2013, 22:50:29

Previous topic - Next topic

Jukka Wallin

Quote from: no future on 25.08.2016, 16:28:27
Toiveissahan taitaa olla omakotitaloja kaikki rannat täyteen. Helsinki on siitä erikoinen paikka Suomessa, että täällä kerrostaloasumista arvostetaan ylimmissäkin tuloluokissa. Helsinkiin rakennetaan kerrostaloja ja kaupungissa asutaan kerrostaloissa, eikä se suorilta tarkoita mitään sossupummien suosimista tai haalimista. Vaikka asumismuoto sitten olisikin vuokra-asuminen, kuten puolella Helsinkiläisistä on.

Tilanne on se, että Helsingissä on suhteellisen matalaa kerrostalorakentamista, suhteellisen kalliilla maa-alueella. Selvitin isännöitsijänä erää Kruunuvuorelaiselle taloyhtiölle heidän ullakkorakentamisen mahdolisuutta. Arkkitehti on vuonna 2000 laskenut ullakkolle rakennettavien asuntojen hintaa, siis raakaneliöitä, niin oli päätynyt 5000 markaan. Mutta kun minä selvittelin uudestaan vuonna 2010, niin hnta oli silloin 5000 euroa! Eli suhteellisen kova nousu, jos eurot muunnetaan markoiksi.
Tue Suomidemokraatit puolueeksi allekirjoittamalla kannattajakorttimme ja lähettämällä se meille.

jka

Quote from: Tiskirätti on 25.08.2016, 17:04:07
Mutta kun puhutaan yli kymmenen tuhannen ihmisen asuinalueista, niin sitä tilaa tarvitaan vähän enemmän kuin useampi heinikkoa pukkaava tontti. Jos käyt nyt vilkaisemassa Kruunuvuorenrannan työmaita, niin mittakaava saattaa hahmottua.

Se pendelöijä, jonka työmatka on yhteen suuntaan tunti ajaa puoli tuntia keskellä metsää ennenkuin näkee ensimmäistäkään rakennettua tonttia. Suomessa ja jopa pääkaupunkiseudulla on lääniä niin että ei paskalle taivu. Jos pääkaupunkiseudun suunnittelussa ei näin yksinkertaista asiaa ymmärretä niin sitten ei ymmärretä yhtään mitään muutakaan.

Kuten olen täällä jo monta vuotta sitten sanononut niin joka ainoa suomalainen mahtuisi asumaan Helsingin ja Hämeenlinnan väliin ja silloinkin asukastiheys olisi vasta sama kuin jossain piilaaksossa jossa sielläkin on lääniä niin että ei paskalle taivu. Mutta silti pitää rakentaa jonnekin helvetin saarille jonne ei pääse ja josta ei pääse pois kuin miljardin investoinnilla.

Tiskirätti

Quote from: jka on 26.08.2016, 08:58:05
Quote from: Tiskirätti on 25.08.2016, 17:04:07
Mutta kun puhutaan yli kymmenen tuhannen ihmisen asuinalueista, niin sitä tilaa tarvitaan vähän enemmän kuin useampi heinikkoa pukkaava tontti. Jos käyt nyt vilkaisemassa Kruunuvuorenrannan työmaita, niin mittakaava saattaa hahmottua.

Se pendelöijä, jonka työmatka on yhteen suuntaan tunti ajaa puoli tuntia keskellä metsää ennenkuin näkee ensimmäistäkään rakennettua tonttia. Suomessa ja jopa pääkaupunkiseudulla on lääniä niin että ei paskalle taivu. Jos pääkaupunkiseudun suunnittelussa ei näin yksinkertaista asiaa ymmärretä niin sitten ei ymmärretä yhtään mitään muutakaan.

Kuten olen täällä jo monta vuotta sitten sanononut niin joka ainoa suomalainen mahtuisi asumaan Helsingin ja Hämeenlinnan väliin ja silloinkin asukastiheys olisi vasta sama kuin jossain piilaaksossa jossa sielläkin on lääniä niin että ei paskalle taivu. Mutta silti pitää rakentaa jonnekin helvetin saarille jonne ei pääse ja josta ei pääse pois kuin miljardin investoinnilla.

Helsinki rakentaa Helsinkiin, muut muualle. Kaupungeilla on rajat - onko se hirveän vaikea asia sisäistää? Sanoin jo, että mm. Mäntsälä voi täräyttää vapaasti metsään 12 000 hengen kylän, mutta kun sinne ei juuri kukaan halua. Niille helvetin saarille taas riittää tunkua ja ne nyt sattuvat sijaitsemaan Helsingin rajojen sisäpuolella.

jka

Quote from: Tiskirätti on 26.08.2016, 14:52:30
Helsinki rakentaa Helsinkiin, muut muualle. Kaupungeilla on rajat - onko se hirveän vaikea asia sisäistää? Sanoin jo, että mm. Mäntsälä voi täräyttää vapaasti metsään 12 000 hengen kylän, mutta kun sinne ei juuri kukaan halua. Niille helvetin saarille taas riittää tunkua ja ne nyt sattuvat sijaitsemaan Helsingin rajojen sisäpuolella.

Sitä metsää on Helsingilläkin ihan muualla kuin saarilla ja ihan helvetisti. Mutta ei, rakennetaan kalleimmat alueet ja annetaan ne sitten vielä tuettuna sossupummeille joilla muuten siellä olisi edes varaa asua ja rakennetaan näille kaupan päälle kokonaan uusi joukkoliikenne kun ei niiltä saarilta pääse mihinkään. Ei voisi hommaa enää kalliimmin tehdä.

-PPT-

Tuo on totta tuo Helsinki-Hämeenlinna juttu. Esim Tanskan väkiluku on kutakuinkin sama kuin Suomen, himpun verran suurempikin, mutta Tanskan pinta-ala on vain 1/8 Suomen koosta mutta hyvin mahtuvat tanskalaiset maahansa. Tanskassakin on runsaasti maalaismaisemaa enkä muutoinkaan ole koskaan kuullut tanskalaisten valittavan että olisi liian tiheästi asutettu maa.

Itse asiassa tanskalaisten keskimääräinen huonepinta-ala on suurempi kuin suomalaisilla, mikä kertoo jotain Suomesta että yhdessä Euroopan harvimpaan asutussa maassa ihmiset asuvat ahtaasti.

no future

Quote from: jka on 26.08.2016, 15:29:18
Quote from: Tiskirätti on 26.08.2016, 14:52:30
Helsinki rakentaa Helsinkiin, muut muualle. Kaupungeilla on rajat - onko se hirveän vaikea asia sisäistää? Sanoin jo, että mm. Mäntsälä voi täräyttää vapaasti metsään 12 000 hengen kylän, mutta kun sinne ei juuri kukaan halua. Niille helvetin saarille taas riittää tunkua ja ne nyt sattuvat sijaitsemaan Helsingin rajojen sisäpuolella.

Sitä metsää on Helsingilläkin ihan muualla kuin saarilla ja ihan helvetisti. Mutta ei, rakennetaan kalleimmat alueet ja annetaan ne sitten vielä tuettuna sossupummeille joilla muuten siellä olisi edes varaa asua ja rakennetaan näille kaupan päälle kokonaan uusi joukkoliikenne kun ei niiltä saarilta pääse mihinkään. Ei voisi hommaa enää kalliimmin tehdä.
se joukkoliikenne rakennetaan ihan riippumatta asukkaiden yhteiskunnallisesta asemasta. Tuskin 6-kaistainen motari Krunikkaan houkuttelisi niitä varakkaita asukkaitakaan.

Toki opiskelijat ja muut sossupummit olisi kiva dumpata jonnekin Keravan taakse josta sitten kulkisivat aina Steissille nojailemaan. Koska sitähän kaikki sossupummit tekevät päivät pitkät. Kummasti kuitenkin ne asunnot joita ranta-alueille kaavoitetaan tuntuvat menevän kaupaksi ihan vapailla markkinoillakin. Asumistuista ja muista voi toki olla mitä mieltä haluaa, mutta ne asiat eivät ole ensisijaisesti Helsingin kaupungin päätettävissä. Hos työssäkäyvä vuokraa vapailta markkinoilta asunnon ja joutuu silti hakemaan yhteiskunnan tukia, niin kyllä vika on jossain muualla kuin siinä että kaupunki kaavoittaa rakentamattomia alueita hyvien kulkuyhteyksien päässä Keskustasta.

Tiskirätti

Quote from: -PPT- on 26.08.2016, 15:59:16
Tuo on totta tuo Helsinki-Hämeenlinna juttu. Esim Tanskan väkiluku on kutakuinkin sama kuin Suomen, himpun verran suurempikin, mutta Tanskan pinta-ala on vain 1/8 Suomen koosta mutta hyvin mahtuvat tanskalaiset maahansa. Tanskassakin on runsaasti maalaismaisemaa enkä muutoinkaan ole koskaan kuullut tanskalaisten valittavan että olisi liian tiheästi asutettu maa.

Itse asiassa tanskalaisten keskimääräinen huonepinta-ala on suurempi kuin suomalaisilla, mikä kertoo jotain Suomesta että yhdessä Euroopan harvimpaan asutussa maassa ihmiset asuvat ahtaasti.

Jos nyt siitä rannoille ja saariin rakentamisesta puhistaan, niin mitenkäs siellä Köpiksessä onkaan tehty...

QuoteKööpenhaminassa Pohjoismaiden suurimmat rakennusprojektit
7.11.2012   | HEIKKI MÄNTYMÄKI
KÖÖPENHAMINA, LIIKKUMINEN, METRO
Kööpenhaminassa tapahtuu paljon kiinnostavaa. Muiden pohjoismaisten pääkaupunkien tapaan myös Kööpenhaminan metropolialue kasvaa vauhdilla. Kaupungin tavoitteena on saada vuoteen 2025 mennessä 100 000 uutta asukasta. Myös työpaikkamäärän kasvun suhteen tavoitteet ovat korkealla – Kööpenhaminaan halutaan luoda 20000 uutta yksityisen sektorin työpaikkaa.

Kööpenhaminassa on käynnissä suuria kaupunkirakentamisprojekteja. Yksi merkittävistä alueista on Örestad, jonne on viimeksi kuluneen runsaan kymmenen vuoden aikana rakennettu suuri uusi kaupunginosa. Alue sijaitsee kaupungin etelälaidalla ja automaattimetro yhdistää sen tehokkaasti Kööpenhaminan keskustaan. Suunnittelu on käynnissä muun muassa alueella nimeltä Nordhavnen. Kööpenhaminalaiset mainostavat Nordhavnenia Skandinavian suurimpana kaupunkirakentamisprojektina – alueelle on tulossa noin 40 000 asukasta. Asukkaita tulisi siis suunnilleen saman verran kuin Helsingissä Jätkäsaareen ja Kalasatamaan yhteensä.

Tiskirätti

Quote from: jka on 26.08.2016, 15:29:18
Quote from: Tiskirätti on 26.08.2016, 14:52:30
Helsinki rakentaa Helsinkiin, muut muualle. Kaupungeilla on rajat - onko se hirveän vaikea asia sisäistää? Sanoin jo, että mm. Mäntsälä voi täräyttää vapaasti metsään 12 000 hengen kylän, mutta kun sinne ei juuri kukaan halua. Niille helvetin saarille taas riittää tunkua ja ne nyt sattuvat sijaitsemaan Helsingin rajojen sisäpuolella.

Sitä metsää on Helsingilläkin ihan muualla kuin saarilla ja ihan helvetisti. Mutta ei, rakennetaan kalleimmat alueet ja annetaan ne sitten vielä tuettuna sossupummeille joilla muuten siellä olisi edes varaa asua ja rakennetaan näille kaupan päälle kokonaan uusi joukkoliikenne kun ei niiltä saarilta pääse mihinkään. Ei voisi hommaa enää kalliimmin tehdä.

Odottelen edelleen jka:n ehdotusta siitä, mihin Helsingin alueelle sitten pitäisi pykätä tuollainen yli 10 000 asukkaan asuinalue, joka houkuttelisi vähän varakkaampaakin asujaa. Lisäksi olisi mukava tietää, miten tuolle alueelle järkättäisiin joukkoliikenne ihan ilman kustannuksia?

mannym

Quote from: Tiskirätti on 26.08.2016, 16:35:10
Odottelen edelleen jka:n ehdotusta siitä, mihin Helsingin alueelle sitten pitäisi pykätä tuollainen yli 10 000 asukkaan asuinalue, joka houkuttelisi vähän varakkaampaakin asujaa. Lisäksi olisi mukava tietää, miten tuolle alueelle järkättäisiin joukkoliikenne ihan ilman kustannuksia?

Ookko koskaan ajatellut että ylös? Muistan sellaisen hauskan laskelman jossa Helsingin taloihin rakennettiin 1 kerros lisää ja periaattessa voitiin purkaa joka 5 tai joka 6 talo, jolloin asuntojen määrä olisi pysynyt samana. No jos rakennetaan jo olemassa olevia taloja kerros tai kaksi ylöspäin niin kas saadaan asuntoja palttiarallaa 50 000 kappaletta. Jolloin karkeasti olisi 100 000 hengelle lisätilaa. Eikä yhtää ainoaa joukkoliikenne lisäinvestointia olisi tarvinnut tehdä.

10 000 asukkaan asuinalue voidaan rakentaa vaikka vallilan tai kumpulan siirtolapuutarhojen tilalle. Niissäkin on jo julkinen liikenne miltei ovella.
"I would rather have questions that can't be answered than answers that can't be questioned."

Once data has been adjusted, it is no longer data, it is an artifact of analysis...

"Human beings are born with different capacities. If they are free, they are not equal. And if they are equal, they are not free."

no future

Tuota vanhojen talojen korottamista, tai edes ullakkoasuntojen rakentamista, rajoittaa aivan älytön byrokratiasotku. Kuten muutakin rakentamista toki.

Vallilaanhan on uutta rakennettu jo vanhan konepajan alueelle. En kyllä tiedä mitä suunnitelmia Teollisuuskadun ympäristöön on jatkossa, mutta esimerkiksi kalasataman alue, Sompasaaren tuleva? alue ja se nykyään vielä hiilivarastona oleva Hanasaari lienevät tulevaisuuden asuinprojekteja alueella. Niillekin pääsääntöisesti on liikenneinfra olemassa. Kaikkia puistoalueita esimerkiksi Kumpulassa en jyräisi asutuksen tieltä, mutta tiivistämisen varaa toki on. Uuttahan on rakennettukin esimerkiksi Lahdentien/Hämeentien varteen.

mannym

Quote from: no future on 26.08.2016, 17:13:58
Tuota vanhojen talojen korottamista, tai edes ullakkoasuntojen rakentamista, rajoittaa aivan älytön byrokratiasotku. Kuten muutakin rakentamista toki.

Vallilaanhan on uutta rakennettu jo vanhan konepajan alueelle. En kyllä tiedä mitä suunnitelmia Teollisuuskadun ympäristöön on jatkossa, mutta esimerkiksi kalasataman alue, Sompasaaren tuleva? alue ja se nykyään vielä hiilivarastona oleva Hanasaari lienevät tulevaisuuden asuinprojekteja alueella. Niillekin pääsääntöisesti on liikenneinfra olemassa. Kaikkia puistoalueita esimerkiksi Kumpulassa en jyräisi asutuksen tieltä, mutta tiivistämisen varaa toki on. Uuttahan on rakennettukin esimerkiksi Lahdentien/Hämeentien varteen.

Hanasaaren hiilivarastot rakennetaan luultavasti 2020 jälkeen, kun se voimalaitos ajetaan alas ja toiminta lopetetaan. Tosin museovirasto haluaa suojella sen rakennuksen ja se taas aiheuttaa sen ettei sitä voida purkaa, eikä sen päälle kaavailtuja asuntoja rakentaa. Hanasaaren A voimalaitoksen, joka istui siinä hiilikasojen tilalla, purku suoritettiin niin nopeasti ettei Museovirasto ehtinyt sitä suojelemaan, vaikka tahtoa oli. Sen näkee onnistuuko museovirasto vai viekö kaupunki.

Se on vaan hienoa kuinka kaupungin ns, parhailla tonteilla, on siirtolapuutarhoja, jalkapallokenttiä, kummallisia puistoja sun sellaisia, joita ei voi rakentaa vaikka infra vieressä olisikin valmiina. Sen sijaan sitten rakennetaan alueelle jonne pitää vetää infra, rakennella satojen miljoonien siltoja jne...

Tuosta lupabyrokratiasta, muistaakseni hallituksessa istuu puolue jonka slogan oli Suomi kuntoon ja norminpurkutalkoot. Lupabyrokratiaa keventämällä saataisiin kaupunkiin kevyesti lisää asuntoja, eikä uusia alueita tarvitsisi rakentaa. Mutta onhan se niin kovin tylsää rakentaa vanhoja ylöspäin, siinä jää ne hienot maamerkit rakentamatta.
"I would rather have questions that can't be answered than answers that can't be questioned."

Once data has been adjusted, it is no longer data, it is an artifact of analysis...

"Human beings are born with different capacities. If they are free, they are not equal. And if they are equal, they are not free."

-PPT-

Helsingin väestöntiheys on n3000 ihmistä/maaneliökm mikä on eurooppalaiseksi pääkaupungiksi hyvin matala. Tiivistämisen varaa tosiaankin on. Suomalaisilla nyt vaan on sellainen maalaisten sielu että vaikka asuttaisiinkin kaupungissa niin mikään ei saisi muistuttaa että asutaan kaupungissa.

no future

Nämä kummalliset futiskentät ja puistot kyllä kuuluvat kaupunkiin  siinä missä asuintalotkin. Esimerkiksi V. Tannerin kenttä jonka ohi tulee päivittäin kuljettua on todella aktiivisessa käytössä. Samoin tietysti legendaarinen Brahen kenttä.

Voisihan vaikka koko Hakaniemen torin rakentaa täyteen pilvenpiirtäjiä, Kaisaniemen puistosta puhumattakaan, mutta ei sellainenkaan kaupunki ole useimpien toiveissa.

no future

Quote from: -PPT- on 26.08.2016, 17:36:17
Helsingin väestöntiheys on n3000 ihmistä/maaneliökm mikä on eurooppalaiseksi pääkaupungiksi hyvin matala. Tiivistämisen varaa tosiaankin on. Suomalaisilla nyt vaan on sellainen maalaisten sielu että vaikka asuttaisiinkin kaupungissa niin mikään ei saisi muistuttaa että asutaan kaupungissa.
Helsingin halutuimpia alueita ovat kuitenkin tiheimpään asutut Kantakaupungin alueet.  Ja jos tätä yritetään entisestään tiivistää (kalasatama, jätkäsaari, kruunuvuorenranta) niin väärin rakennettu.

orientexpressen

Quote from: no future on 26.08.2016, 17:42:23
Voisihan vaikka koko Hakaniemen torin rakentaa täyteen pilvenpiirtäjiä, Kaisaniemen puistosta puhumattakaan, mutta ei sellainenkaan kaupunki ole useimpien toiveissa.

Hakaniemen torin ympäristössä on kyllä harvinaisen paljon hukkatilaa, vain pieni osa on tehokkaassa käytössä toritoiminnassa ja raitiovaunujen pysäkkialueena. Sinne saisi helposti erinäisiä tuhansia asukkaita lisää.
Kotoutumisprosessi epäonnistui.

jka

Quote from: Tiskirätti on 26.08.2016, 16:35:10
Odottelen edelleen jka:n ehdotusta siitä, mihin Helsingin alueelle sitten pitäisi pykätä tuollainen yli 10 000 asukkaan asuinalue, joka houkuttelisi vähän varakkaampaakin asujaa. Lisäksi olisi mukava tietää, miten tuolle alueelle järkättäisiin joukkoliikenne ihan ilman kustannuksia?

Varakkaampaa väkeä et pysty houkuttelemaan millään ja se varakkaampi väki ei kulje joukkoliikenteellä vaikka sellainen olisikin. Jos jo lähtökohta on sosiaalinen sekoittaminen niin varkkaampi väki nostaa aina kytkintä.

Ainoa mitä pitää siis tässä tapauksessa ajatella on miten se persaukinen porukka asutetaan mahdollisimman halvalla ja yhteiskunnalle  mahdollisimman pienin ongelmin ja näitä alueita voi rakentaa ihan minne vain halvimmalla saadaan. Eli käytännössä suunta on silloin pohjoinen. Tällöin saadaan porukkaa yli kriittisen massan jolloin pohjoiseen voidaan tehdä myös varakkaammille ihmiselle omakotitaloalueita jotta niiden ei tarvitse jossain Nurmijärvellä tai kauempanakin asua.

Tiskirätti

Quote from: mannym on 26.08.2016, 16:46:51
Quote from: Tiskirätti on 26.08.2016, 16:35:10
Odottelen edelleen jka:n ehdotusta siitä, mihin Helsingin alueelle sitten pitäisi pykätä tuollainen yli 10 000 asukkaan asuinalue, joka houkuttelisi vähän varakkaampaakin asujaa. Lisäksi olisi mukava tietää, miten tuolle alueelle järkättäisiin joukkoliikenne ihan ilman kustannuksia?

Ookko koskaan ajatellut että ylös? Muistan sellaisen hauskan laskelman jossa Helsingin taloihin rakennettiin 1 kerros lisää ja periaattessa voitiin purkaa joka 5 tai joka 6 talo, jolloin asuntojen määrä olisi pysynyt samana. No jos rakennetaan jo olemassa olevia taloja kerros tai kaksi ylöspäin niin kas saadaan asuntoja palttiarallaa 50 000 kappaletta. Jolloin karkeasti olisi 100 000 hengelle lisätilaa. Eikä yhtää ainoaa joukkoliikenne lisäinvestointia olisi tarvinnut tehdä.

10 000 asukkaan asuinalue voidaan rakentaa vaikka vallilan tai kumpulan siirtolapuutarhojen tilalle. Niissäkin on jo julkinen liikenne miltei ovella.

Miksipä ei voisi rakennella uudehkoihin tasakattoisiin taloihin jonkin verran lisäkerroksia, vanhoihin harjakattoihin ei pahemmin onnistu, eikä käytännössä saisi millään lupaakaan. Mutta jos edes teoriassa mietit tuollaisen rakentamisen kustannuksia ja käytännön toteutusta keskellä kaupunkia verrattuna uuteen 100 000 hengen asuinalueeseen, niin saatat tulla toisiin ajatuksiin.

Vallilan ja Kumpulan siirtolapuutarhojen alueelle ei mahdu 10 000 asukasta, elleivät talot ole Manhattan-luokkaa ja ne nyt jo ovat kaavoituksessa siinä käytössä kun ovat. Jos sieltä päin pitäisi tonttitilaa löytää, niin ennemminkin muutama useimmiten tyhjillään oleva futiskenttä + parkkipaikka Käpylän urheilupuistosta Pasilan vierestä sekä metsiköt, jotka ovat Käpylän, Kumpulan ja Koskelan välissä.

Melbac

Pasila taitaa muuten olla ainoita alueita keskustan lähettyvillä joiden maapohja kestää korkeita taloja.

Melbac

Quote from: jka on 26.08.2016, 18:43:56
Quote from: Tiskirätti on 26.08.2016, 16:35:10
Odottelen edelleen jka:n ehdotusta siitä, mihin Helsingin alueelle sitten pitäisi pykätä tuollainen yli 10 000 asukkaan asuinalue, joka houkuttelisi vähän varakkaampaakin asujaa. Lisäksi olisi mukava tietää, miten tuolle alueelle järkättäisiin joukkoliikenne ihan ilman kustannuksia?

Varakkaampaa väkeä et pysty houkuttelemaan millään ja se varakkaampi väki ei kulje joukkoliikenteellä vaikka sellainen olisikin. Jos jo lähtökohta on sosiaalinen sekoittaminen niin varkkaampi väki nostaa aina kytkintä.

Ainoa mitä pitää siis tässä tapauksessa ajatella on miten se persaukinen porukka asutetaan mahdollisimman halvalla ja yhteiskunnalle  mahdollisimman pienin ongelmin ja näitä alueita voi rakentaa ihan minne vain halvimmalla saadaan. Eli käytännössä suunta on silloin pohjoinen. Tällöin saadaan porukkaa yli kriittisen massan jolloin pohjoiseen voidaan tehdä myös varakkaammille ihmiselle omakotitaloalueita jotta niiden ei tarvitse jossain Nurmijärvellä tai kauempanakin asua.
Tuota,kyllä lähempänikin on noita omakotialueita.Tulee mieleen ettei sun omat rahat riittää noiden ostoon vaan sun pitäisi omasta mielestäsi saada joku omakotitalo kumpulasta nurmijärven omakotitalon hinnalla? :D

orientexpressen

Quote from: jka on 26.08.2016, 18:43:56
Varakkaampaa väkeä et pysty houkuttelemaan millään ja se varakkaampi väki ei kulje joukkoliikenteellä vaikka sellainen olisikin. Jos jo lähtökohta on sosiaalinen sekoittaminen niin varkkaampi väki nostaa aina kytkintä.

Ei varakkuus tarkoita sitä, että ihminen on ns. ideologinen autoilija, joka kulkee autolla riippumatta siitä, vaikka joukkoliikenne olisi nopeampi/mukavampi/yksinkertaisempi vaihtoehto.

Eiköhän keskimääräinen eiralainenkin kulje kotoaan Stockmannille ostoksille kolmosen ratikalla eikä autolla, koska auton käyttö olisi kyseisellä välillä sekä hitaampi että hankalampi vaihtoehto.

Sama epäilemättä pätee siihen varakkaaseen henkilöön, joka pyrkii Kruunuvuorenrannasta keskustaan; ei hän tuhlaa aikaa ja vaivaa auton kanssa kiertoreittiä menemiseen ja parkkipaikan löytämiseen, jos siihen ei ole erityisen hyvää syytä.
Kotoutumisprosessi epäonnistui.

Tiskirätti

Quote from: jka on 26.08.2016, 18:43:56
Quote from: Tiskirätti on 26.08.2016, 16:35:10
Odottelen edelleen jka:n ehdotusta siitä, mihin Helsingin alueelle sitten pitäisi pykätä tuollainen yli 10 000 asukkaan asuinalue, joka houkuttelisi vähän varakkaampaakin asujaa. Lisäksi olisi mukava tietää, miten tuolle alueelle järkättäisiin joukkoliikenne ihan ilman kustannuksia?

Varakkaampaa väkeä et pysty houkuttelemaan millään ja se varakkaampi väki ei kulje joukkoliikenteellä vaikka sellainen olisikin. Jos jo lähtökohta on sosiaalinen sekoittaminen niin varkkaampi väki nostaa aina kytkintä.

Ainoa mitä pitää siis tässä tapauksessa ajatella on miten se persaukinen porukka asutetaan mahdollisimman halvalla ja yhteiskunnalle  mahdollisimman pienin ongelmin ja näitä alueita voi rakentaa ihan minne vain halvimmalla saadaan. Eli käytännössä suunta on silloin pohjoinen. Tällöin saadaan porukkaa yli kriittisen massan jolloin pohjoiseen voidaan tehdä myös varakkaammille ihmiselle omakotitaloalueita jotta niiden ei tarvitse jossain Nurmijärvellä tai kauempanakin asua.

Asuin Ullanlinnassa Tähtitorninvuoren puiston vieressä nuoruuteni ja kävin kouluni lukioon asti Etelä-Helsingissä. Vaikka minun perheeni ei kovin varakas ollutkaan, niin keskimäärin porukka siellä päin oli jo silloin erittäin varakasta. Käytännössä jokaisen tuntemani perheen mukulat ja vanhemmat ajoivat raitiovaunulla ja bussilla siinä missä muutkin. Puistokadulla Kaivopuistossa ja Eirassa asui kavereita, joiden perheissä ei ollut autoa, vaikka rahaa oli selvästi niin paljon ettei paskalle meinannut taipua. Mutta toki joukkoliikennettä käyttävät vain sosiaalipummit, koska penedelöintiasiantuntija jka näin sanoo.

Asuuko Vuosaaren Aurinkorannassa kovin köyhää sosiaaliporukkaa, joiden sossurahoilla ostetut purjeveneet keikkuvat siinä biitsin vieressä? Veikkaisin vahvasti, että Kruunuvuorenrannasta tulee rannan tuntumassa olevien asuntojen osalta aivan vastaava "vuokrakasarmi".

jka

Quote from: Melbac on 26.08.2016, 18:51:42
Tuota,kyllä lähempänikin on noita omakotialueita.Tulee mieleen ettei sun omat rahat riittää noiden ostoon vaan sun pitäisi omasta mielestäsi saada joku omakotitalo kumpulasta nurmijärven omakotitalon hinnalla? :D

Vähän menee sulla huti. Jos noin kovasti kiinnostaa niin asun omakotitalossa Espoossa, työmatka on viisi minuttia ja ajan sen autolla.

Vanhoja omakotitaloalueita on mutta yhtä ainoaa uutta kunnollista aluetta ei ole kaavoitettu viimeiseen 20 vuoteen edes Espooseen, Helsingistä puhumattakaan. Samaan aikaan kun kehyskuntiin on syntynyt valtavia omakotitaloalueita. Sinne se varakkaampi väki menee edelleen koska mitään muuta mahdollisuutta ei ole. Edes rahalla et saa lähempää koska uusia alueita ei kaavoiteta. Rahalla voit ostaa ainoastaan vanhan. Käytännössä ainoa mahdollisuus omakotitaloon pääkaupunkiseudulla on voittaa kaupungin arpajaisista kälynen 500 neliön tontti joita kapunki säälistä arpoo kun ei uskalla kaavoittaa oikeita omakotitaloalueita.

jka

Quote from: Tiskirätti on 26.08.2016, 19:10:55
Asuuko Vuosaaren Aurinkorannassa kovin köyhää sosiaaliporukkaa, joiden sossurahoilla ostetut purjeveneet keikkuvat siinä biitsin vieressä? Veikkaisin vahvasti, että Kruunuvuorenrannasta tulee rannan tuntumassa olevien asuntojen osalta aivan vastaava "vuokrakasarmi".

Aika turha vastata yksittäistapauksilla. Helsingin asuinaluiden tulotilastot löydät varmaan itsekin ja niitä on täällä hommassakin eri säikeissä. Siitä vain perehtymään asiaan. Ilmeisesti tulee sinulle suurena yllätyksenä että Helsingissä ei ole kuin muutama alue jossa ylipäätään asuu muitakin kuin persaukisia. Aurinkoranta on tilastojen valossa myös persaukinen asuinalue.

no future

Jos tulotaso alle 100 000 niin on persaukinen? Vai 50 000? Täällähän määritellää köyhiä kuin entinen demareiden puheenjohtaja...

jka

Quote from: no future on 26.08.2016, 19:41:34
Jos tulotaso alle 100 000 niin on persaukinen? Vai 50 000? Täällähän määritellää köyhiä kuin entinen demareiden puheenjohtaja...

Aurinkolahti, mediaanitulo 27.000, persaukinen
Ullanlinna, mediaanitulo 49.000, ei persaukinen.


Melbac

Quote from: jka on 26.08.2016, 19:12:15
Quote from: Melbac on 26.08.2016, 18:51:42
Tuota,kyllä lähempänikin on noita omakotialueita.Tulee mieleen ettei sun omat rahat riittää noiden ostoon vaan sun pitäisi omasta mielestäsi saada joku omakotitalo kumpulasta nurmijärven omakotitalon hinnalla? :D

Vähän menee sulla huti. Jos noin kovasti kiinnostaa niin asun omakotitalossa Espoossa, työmatka on viisi minuttia ja ajan sen autolla.

Vanhoja omakotitaloalueita on mutta yhtä ainoaa uutta kunnollista aluetta ei ole kaavoitettu viimeiseen 20 vuoteen edes Espooseen, Helsingistä puhumattakaan. Samaan aikaan kun kehyskuntiin on syntynyt valtavia omakotitaloalueita. Sinne se varakkaampi väki menee edelleen koska mitään muuta mahdollisuutta ei ole. Edes rahalla et saa lähempää koska uusia alueita ei kaavoiteta. Rahalla voit ostaa ainoastaan vanhan. Käytännössä ainoa mahdollisuus omakotitaloon pääkaupunkiseudulla on voittaa kaupungin arpajaisista kälynen 500 neliön tontti joita kapunki säälistä arpoo kun ei uskalla kaavoittaa oikeita omakotitaloalueita.
Tuota,eikös tonne kehyskuntiin muuteta juuri sen takia että siellä on paljon halvemmat tontit/kämpät?.Kyllä helsingistäkin löytyy omakotitaloja mutta niistä pitää maksaa enemmän eli jos haluat asua omakotitalossa helsingissä niin sun ei pidä olla persaukinen?.Ei persaukinen ostaa vanhan tontin,purkaa sen vanhan rotiskon ja rakentaa tilalle uuden. :D

/edit
Mistäs päin muuten kaavoittaisit omakotialueita helsingissä?. :)

Tiskirätti

Quote from: jka on 26.08.2016, 19:24:50
Quote from: Tiskirätti on 26.08.2016, 19:10:55
Asuuko Vuosaaren Aurinkorannassa kovin köyhää sosiaaliporukkaa, joiden sossurahoilla ostetut purjeveneet keikkuvat siinä biitsin vieressä? Veikkaisin vahvasti, että Kruunuvuorenrannasta tulee rannan tuntumassa olevien asuntojen osalta aivan vastaava "vuokrakasarmi".

Aika turha vastata yksittäistapauksilla. Helsingin asuinaluiden tulotilastot löydät varmaan itsekin ja niitä on täällä hommassakin eri säikeissä. Siitä vain perehtymään asiaan. Ilmeisesti tulee sinulle suurena yllätyksenä että Helsingissä ei ole kuin muutama alue jossa ylipäätään asuu muitakin kuin persaukisia. Aurinkoranta on tilastojen valossa myös persaukinen asuinalue.

Ihanko persaukista porukkaa – keskitulo Aurikolahdessa n. 28 000. Wikipedian mukaan: Asukkaiden keskitulo on korkeampi kuin muualla Vuosaaressa, samaa luokkaa kuin Töölössä ja Lauttasaaressa. Aurikolahden alueella kauempana rannasta asuu myös sitä hirvittävää sossuporukkaa jotka laskevat keskituloa. Rannassa asuu myös paljon eläkeläisiä, jotka eivät enää tienaile apinana, mutta viettelevät mukavia lumikolattomia eläkepäiviä myytyään omakotitalonsa.

Jos jka:n mittapuulla Töölössä ja Lauttasaaressakin asuu keskimäärin vain persaukisia sosiaalitapauksia, niin sitten ilmeisesti elinkelpoisia ihmisiä ovat vain jka, Nalle Wahlroos & muutamat sen kaverit ja muut joutavat asumaan parempien ihmisten tieltä jonnekin Hämeenlinnan kupeeseen pusikkoon.

Vertailun vuoksi vielä rikkaimmat postinumeroalueet Suomessa 2015.
Postinumeroalue   Keskitulo   Mediaani
Westend (Espoo)   65 443 €   35 375 €
Friisilä (Espoo)   40 273 €   33 052 €
Sundsberg (Kirkkonummi)   42 497 €   32 952 €
Mankkaa (Espoo)   37 353 €   31 602 €
Kuusisaari-Lehtisaari (Helsinki)   71 427 €   31 100 €
Laaksolahti (Espoo)   36 537 €   30 923 €
Nöykkiö (Espoo)   36 857 €   30 840 €
Paloheinä (Helsinki)   33 987 €   30 325 €
Tammisalo (Helsinki)   52 438 €   30 306 €
Itäsalmi (Helsinki)   44 296 €   30 029 €
Kaitalahti (Helsinki)   38 572 €   29 591 €
Ylästö (Vantaa)   31 539 €   29 202 €
Suur-Kauniainen (Kauniainen)   44 965 €   29 183 €
Suomenoja (Espoo)   34 135 €   29 161 €
Pohjois-Tapiola (Espoo)   35 784 €   28 979 €
Järsö (Lemland)   32 972 €   28 850 €
Lahela (Tuusula)   31 343 €   28 848 €
Jollas (Helsinki)   38 927 €   28 843 €
Uusmäki (Espoo)   33 532 €   28 793 €
Laajalahti-Friisinmäki (Espoo)   33 371 €   28 531 €

jka

Quote from: Melbac on 26.08.2016, 20:05:13
Tuota,eikös tonne kehyskuntiin muuteta juuri sen takia että siellä on paljon halvemmat tontit/kämpät?.Kyllä helsingistäkin löytyy omakotitaloja mutta niistä pitää maksaa enemmän eli jos haluat asua omakotitalossa helsingissä niin sun ei pidä olla persaukinen?.Ei persaukinen ostaa vanhan tontin ja purkaa sen vanhan rotiskon ja rakentaa tilalle uuden.. :D

Minkä takia on halvemmat? Sen takia että sinne kaavoitetaan niitä. Kehä 3:n jälkeen maisemassa ei ole muuta kuin metsää. Minkä helvetin takia pitää ajaa sen metsän läpi Nurmijärvelle ennen kuin omakotialoalueita kaavoitetaan. Eikö olisi paljon fiksumpaa laittaa se metsä kehä 3:n jälkeen omakotitaloalueiksi niin ei tarvitse sen metsän läpi ajella enää kenenkään. Tällöin myös kaupunki alkaisi kasvaa pohjoiseen kun saadaan myös ne omakotitaloasujat mukaan Nurmijärveltä oikean kaupunkirakenteen sisään.

jka

Quote from: Tiskirätti on 26.08.2016, 20:10:37
Vertailun vuoksi vielä rikkaimmat postinumeroalueet Suomessa 2015.
...

Nyt alat päästä asian ytimeen. Kaikki listan asuinalueet ovat omakotitaloalueita. Soiko mitään kelloja päässä?

Tiskirätti

Quote from: jka on 26.08.2016, 20:18:27
Quote from: Melbac on 26.08.2016, 20:05:13
Tuota,eikös tonne kehyskuntiin muuteta juuri sen takia että siellä on paljon halvemmat tontit/kämpät?.Kyllä helsingistäkin löytyy omakotitaloja mutta niistä pitää maksaa enemmän eli jos haluat asua omakotitalossa helsingissä niin sun ei pidä olla persaukinen?.Ei persaukinen ostaa vanhan tontin ja purkaa sen vanhan rotiskon ja rakentaa tilalle uuden.. :D

Minkä takia on halvemmat? Sen takia että sinne kaavoitetaan niitä. Kehä 3:n jälkeen maisemassa ei ole muuta kuin metsää. Minkä helvetin takia pitää ajaa sen metsän läpi Nurmijärvelle ennen kuin omakotialoalueita kaavoitetaan. Eikö olisi paljon fiksumpaa laittaa se metsä kehä 3:n jälkeen omakotitaloalueiksi niin ei tarvitse sen metsän läpi ajella enää kenenkään. Tällöin myös kaupunki alkaisi kasvaa pohjoiseen kun saadaan myös ne omakotitaloasujat mukaan Nurmijärveltä oikean kaupunkirakenteen sisään.

Helsinki loppuu pohjoisessa kehä kolmoseen ja valituksesi on käsittääkseni suuntautunut Helsingin päättäjiä ja niiden kaavoitusta ja muita hankkeita kohtaan. Pitäisikö Helsingin olla rakentamatta omalle alueelleen, kun porukkaa pukkaa kaupunkiin vajaan 10 000 kasvulla joka vuosi, ja käskeä ylimääräinen sakki Vantaalle ja Espooseen odottelemaan josko sinne väsätään jokaiselle oma tupa ja perunamaa?

Jka:n pendelöintimaailmaan ei ilmeisesti millään mahdu ihmistyyppi, joka haluaa asuaa kaupungissa ja kerrostaloissa, vaikka sitten joutuisikin tinkimään rahoistaan ja neliöistä. Itse kuulun tähän ryhmään ja saisi olla melkoinen palatsi Vantaan pelloilla tarjolla, että raahaisin perheeni pienestä, mutta erittäin kätevästä ja viihtyisällä alueella keskustan kupeessa olevasta kämpästäni sinne. Mistä hitosta näitä Matti Vanhasia sikiää, jotka tietävät ja tahtovat väkisin päättää muiden puolesta kuinka namä haluavat elää?