News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Porvoo: Turvapaikanhakijat, pakolaiset ja vastaanottokeskukset

Started by Taneli, 27.09.2015, 23:53:20

Previous topic - Next topic

Tabula Rasa

Quote from: Eino P. Keravalta on 15.05.2016, 08:54:02
Kyllä ne tytöt ensi-innostuksen jälkeen pian huomaavat, mihin kätensä iskivät.

Valitettavasti tuolla oivalluksella on hintansa.

Kirjaimellisesti hengenvaarallista. Montako kunniamurhaa on monikulttuurin rikkauden hinta?
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

yks vaan

Quote from: Eino P. Keravalta on 15.05.2016, 08:54:02
Kyllä ne tytöt ensi-innostuksen jälkeen pian huomaavat, mihin kätensä iskivät.

Valitettavasti tuolla oivalluksella on hintansa.
Joo ja sitten saakin oma nuoriso kärsiä kun helvetiksi muuttunut matusuhde on jättänyt jälkensä. Onko se sitten terapiaa vai parisuhdetta, ei houkuttele..
Kuka syrjisi minua?

Eino P. Keravalta

Quote from: yks vaan on 15.05.2016, 09:28:37
Quote from: Eino P. Keravalta on 15.05.2016, 08:54:02
Kyllä ne tytöt ensi-innostuksen jälkeen pian huomaavat, mihin kätensä iskivät.

Valitettavasti tuolla oivalluksella on hintansa.
Joo ja sitten saakin oma nuoriso kärsiä kun helvetiksi muuttunut matusuhde on jättänyt jälkensä. Onko se sitten terapiaa vai parisuhdetta, ei houkuttele..

Minä en ainakaan seurustelisi sellaisen naisen kanssa, joka on seurustellut sandaalinläpsyttelijän kanssa, koska tuollaisen naisen arvostelukyvyssä on elämää suurempia puutteita.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Eino P. Keravalta

On selvää, että jokainen vastuullinen vanhempi kertoo tyttärelle Lähi-Idän kulttuuripiirteistä erityisesti naisen asemaan ja arvoon nähden, kuten myös siitä, että noissa kulttuureissa asiat ratkaistaan usein väkivallalla tai sen uhalla ja että niissä ei ole yksilöä ja hänen vapaata tahtoaan samassa merkityksessä kuin Euroopassa.

Lisättäköön myös, että nuo kulttuurit ovat pitkälti demokratian ja ihmisoikeuksien vastaisia. Nuoria naisia kiinnostanee myös se, että kehitysmaakulttuureissa ei tunneta luonnonsuojelua tai eläintenoikeuksia. Luento voidaan vielä kruunata tilastoilla älykkyysosamääristä ja siitä, millaisen tieteellisen panoksen Lähi-Idän kulttuurit ovat ihmiskunnalle antaneet.

On tietysti totta, että moni teini kapinoi ja tekee juuri päinvastoin kuin neuvotaan, mutta se ei ole syy olla kertomatta tosiasioita.

Paljon vaikuttaa myös se, missä hengessä asia otetaan puheeksi. Jos nuorelle aletaan räyhätä auktoriteettiasemaa korostaen, hänessä herää helposti halu tehdä juuri toisin kuin aikuinen käskee. Asia onkin ehkä hyvä ottaa puheeksi tasa-arvoisessa ja hyvähenkisessä keskustelussa, jossa nuortakin kuunnellaan ja hänen mielipiteelleen annetaan arvo. Näin viesti saadaan paremmin perille ja se jää itämään nuoren mieleen.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Kaarin M

Katselin päivänä muutamana kuinka nuoret Porvoorattaret kiehnäsivät ja kikattivat matupoikien ympärillä kadulla. Tunsin suurta myötähäpeää näiden tyttöjen puolesta, he kun suorastaan tyrkyttivät itseään näille pojille jotka olivat melko passiivisia toimissaan.

Tuntien kulttuurin mistä nuorukaiset tulevat näin käyttäytyvät nuoret naiset eivät ole heille muuta kuin h*****, sitten ihmetellään jos on sattunut jotain, sekä tekoon syyllistynyt nuorukainen ja teon kohteena oleva nuori nainen. Vähän enemmän valistusta vanhemmat!

Muutenkin minua on aina hämmästyttänyt maan tapa jossa naiset käyvät miehiin käsiksi ja tyrkyttävät itseään, ikiaikainen tieto että mies kyllä tulee luoksesi jos on kiinnostunut on täysin unohtunut. Kun tähän soppaan vielä lisätään miehet toiseuden tuolta puolen niin mahtaa tästä syntyä melkoinen soppa.


Tänään ei saa uskoa
tänään täytyy unohtaa
tänään ei saa tuntea tuskaa
tänään täytyy diskossa persettä heiluttaa

Khevonen

Sattuipa sopivasti Telegraphin vanha uutinen silmään tänään. Suomensin sen Nuiva.fiihin.

https://www.facebook.com/Nuiva.fi/posts/1622084914781827

Näyttää siltä, että Suomi on tekemässä täysin samat virheet kuin Iso-Britannia. Muslimimiehiä päästetään lastentarhoihin, nuorisotiloihin, partioleireille ja ties minne etsimään uhreja. Tekisi mieli lähettää linkki Kangasalan seurakunnan imaamillepastorille.
"Thank god leftards are more self-destructive than any other group."

törö

Tää pitäisi oikeastaa otsikoida "Katupartiot tulossa Porvooseen", koska vokki on siemen, josta niitä kasvaa.

Atte Suomalainen

Minä en ainakaan seurustelisi sellaisen naisen kanssa, joka on seurustellut sandaalinläpsyttelijän kanssa, koska tuollaisen naisen arvostelukyvyssä on elämää suurempia puutteita.
[/quote]
Tuollaiset naiset saattavat olla kuitenkin ainoa keino saada useille luuseripojille Suomesta.

Tabula Rasa

Rikkaampaa tautikulttuuria. Se että suomessa on voitettu monet tartuntataudit ei tarkoita että tilanne olisi sama kaikkialla.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Chew Bacca

Milloin tytöille / naisille on auttanut puhua kun toosa vie? Kielletty rakkaus se vasta sekoittaakin pään. Kasvava tyttölapsi ei ajattele syvällisiä kun näkee karvaiset kädet, ruskeat silmät ja lihaksikkaan varren (aikuinen fahad17 vs aknenpolttamat vinkuheinät omalta yläasteelta). Vastoin kaikkea järkeä naiset ovat pariutuneet vankien, sotavankien, miehittäjien, lentojätkien, shemeikkojen, vaihto-oppilaiden, laivastovierailijoiden, jopa orjien ja gladiaattorien kanssa. Kynnys on nyt matalampi kuin koskaan, vaikka myös tieto riskeistä on saatavilla helpommin kuin koskaan. Osasyynä on pk-viihdeteollisuus joka opettaa että Jubu-Uhuru ja Ahmed ovat parempia ja jännempiä seukkailukavereita kuin naapurin Jesse ja Joonas. Muistetaanpa vielä muutaman vuoden takainen iskulause tyttöjen "isiltä imetyt rasistiset asenteet" jotka ovat hyihyi.

Suomalainen nainen ei suomimiesvihassaan ymmärrä että jokainen suomalainen mies on puoleksi suomalaisesta naisesta. Kun suvaitsevainen ja vahva suominainen pariutuu kehitysmaaihmisen kanssa, lopputulos on vähemmän kuin osiensa summa. Jos suomalainen nainen haluaa lapsensa parasta, hän kieltää ja estää kontaktit tuntemattomiin aikuisiin miehiin. Ihmeellistä että tällainenkin itsestäänselvyys pitää ääneen lausua. Kun nutaa, kouluja, sosiaalia, poliisia ja päättäjiä ei tällainen mannertenvälinen lasten parittaminen kiinnosta.

junakohtaus

Sanon tämän nyt yhden kerran. Seuraava, joka mainitsee mamupatjan, huilailee banaanisaarilla kaksi viikkoa. Poistin jotain.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

hamppari

Näille sandaalien sumentamille voisi vaikka muistutella kuinka 17 vuotiaalle lenkkeilijätytölle kävi.
70-luvulla jännitimme 'kuuden miljoonan dollarin miehen' seikkailuja.
Nyt seuraamme kauhulla 'seitsemän miljardin euron naisen' sekoiluja.

Aksiooma

Quote from: Uusimaa
Karijärven pojat kertovat tunteistaan: Palkittu näytelmä syntyi ikävästä

PORVOO | Ilmassa väreilee pieni positiivinen jännitys, kun 11 afgaaninuorta kokoontuu Karijärven saunatuvalle haastatteluun. Nämä 17–18-vuotiaat kuuluvat Karis Bächeha eli Kariksen Pojat -ryhmään, joka reilu viikko sitten huomioitiin Vaasassa Nuorten Teatris-tapahtumassa 1 500 euron stipendillä.

Olimme elossa, mutta emme eläneet

Jännitys purkautuu pian vuolaiksi sanoiksi, kun pojat alkavat kertoa näytelmän tekemisestä ja sisällöstä. Keskustelu kuplii huumorinkin puolelle ja ohjaaja Sanna-Kaisa "Sannis" Hjorth kannustaa nuoria puhumaan.

– Antakaa tulla vaan, ryhmässä saa sanoa mielipiteensä, Sannis rohkaisee.

Prosessissa on ollut niin hauskat kuin vaikeat vaiheensa, joten saattaa olla, että ohjaajan runsaaseen kahvinjuontiin sisältyy suurempiakin merkityksiä, kun nuoret muistavat sen mainita. Välillä on väsymys painanut ja käsittelyssä on ollut suuria tunteita.

– Alussa oli vaikeaa, kun mietimme aiheita. Oli vaikea pidätellä omia tunteita, itkimme.

Palkittu esitys, nimeltään Kirjeitä, kertoo muun muassa ikävästä. Alaikäisinä ilman vanhempiaan saapuneet turvapaikanhakijapojat ovat olleet Suomessa 8 kuukautta. He puhuvat darin kieltä, jonkin verran jo suomeakin.

Sannis on energinen

Näytelmä etenee pienin kohtauksin, kollaasimaisesti. Kehon kieli, musiikki ja tanssi, mutta myös darin kielellä lausutut runot ja mietteet luovat lavalle yhteisöllisen tunnelman.

– Jokaisella kohtauksella on tärkeä arvo kokonaisuudessa. Yleisölle halusimme näyttää, että ilman yhteistä kieltä ja sanojakin voimme kertoa tunteistamme, pojat kuvailevat.

Teatris-raadin palautteessa näyttelijä Jarkko Nummi mainitsee muun muassa esityksen rauhan ja läsnäolon. Poikien keskinäinen yhteys on ollut aseistariisuvaa.


Luottamus ohjaajan ja nuorten kesken on syventynyt matkan varrella.

– Sannis on energinen ja hänellä on aina hyviä ideoita, pojat kertovat.

Samalla pojat haluavat kiittää kaikkia, jotka ovat olleet heitä tukemassa. He kiteyttävät esityksen sanoman sanaan muutos. He painottavat, että kaikki muutos lähtee ihmisestä itsestään. Vain jos muuttuu itse, voi muuttaa maailmaa, mutta ympäristöllä on suuri vaikutus siihen, minkälainen ihmisestä tulee.

– Me olemme kokeneet paljon ikäviä asioita. Afganistanissa olimme kyllä elossa, mutta emme eläneet. Tässä esityksessä halusimme näyttää, että on olemassa myös hyvää. Maailmassa hyvät ihmiset toimivat muillekin esimerkkeinä siinä, että muutos on mahdollista, pojat pohtivat.

Lähde: Uusimaa


Mokukiihkoa parhaimmillaan. Oksettaa.

Pahimmat vihollisemme ovat omassa keskuudessamme ne, jotka itsekkäistä syistä ovat valmiit uhraamaan kansakunnan elinedut ja ne, jotka jatkuvasti ja toistuvasti julistavat totuutena sitä, minkä tietävät valheeksi. -Risto Ryti

Jordan Peterson: Postmodernism - How and why it must be fought https://youtu.be/Cf2nqmQIf

Toni R Jyväskylästä



Eino P. Keravalta

Kävin noiden 11 henkilön kasvot läpi ja pyrin jokaisen kohdalla parhaan taitoni mukaan antamaan ikäarvion.

Laskin näistä keskiarvon: se on 25,4 vuotta.

Nuorin oli 16 ja vanhin 38 vuotta.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Herbert

"The problem isn't that Johnny can't read. The problem isn't even that Johnny can't think. The problem is that Johnny doesn't know what thinking is; he confuses it with feeling."

Thomas Sowell

Eino P. Keravalta

HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Outo olio

En tunne afgaaneja, joten en tiedä minkä näköisiä he ovat. On mahdollista että he oikeasti ovat tämän näköisiä, mutta jos pitäisi arvata, arvaisin että he ovat Kiinan sisäosista kaikki kotoisin. Ja on tietty mahdollista, että joskus aikojen hämärissä geenit ovat levinneet mikä minnekin, ja sen seurauksena etniset afgaanit oikeasti ovat tuon näköisiä. Onhan suomalaisissakin geenejä sekä idästä että lännestä, mutta olemme silti suomalaisia. En tiedä.
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

Blanc73

"Somaleissa on korkeasti koulutettuja runsaasti mm. koneinsinöörejä, Soile Syrjäläinen on huomannut. Heidän todistuksensa on vain jäänyt Somaliaan, hän toteaa."

Erikoislääkäri ja terapeutti Pirkko Brusila: "Muslimeilla seksuaalisuuden käsite on kantasuomalaisia laajempi."

Toni R Jyväskylästä

Quote from: Outo olio on 08.06.2016, 11:55:38
En tunne afgaaneja, joten en tiedä minkä näköisiä he ovat. On mahdollista että he oikeasti ovat tämän näköisiä, mutta jos pitäisi arvata, arvaisin että he ovat Kiinan sisäosista kaikki kotoisin. Ja on tietty mahdollista, että joskus aikojen hämärissä geenit ovat levinneet mikä minnekin, ja sen seurauksena etniset afgaanit oikeasti ovat tuon näköisiä. Onhan suomalaisissakin geenejä sekä idästä että lännestä, mutta olemme silti suomalaisia. En tiedä.

Mun mielestä nuo näyttävät mongoloideilta.

Eino P. Keravalta

Quote from: Blanc73 on 08.06.2016, 12:02:43
Quote17–18-vuotiaat
Ihan varmasti.

Ne olivat tuon ikäisiä keskimäärin kahdeksan vuotta sitten.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Golimar

Afganistan on ollut monien kulttuurien ja valtakuntien kohtaamispaikka joten sen väestökin on sekalaista sakkia.

QuoteAfganistan on monikielinen ja -kulttuurinen maa. Afgaaneja eli pataaneja on 40–45 prosenttia väestöstä, seuraavaksi suurimmat väestöryhmät ovat tadžikit (noin 27 prosenttia), hazarat (hetsarit, 9 prosenttia) sekä uzbekit (noin 10 prosenttia). Pienempiä väestöryhmiä ovat aimakit, turkmeenit ja belutšit.[1].

Tärkeimpiä kieliä ovat afganistanin persia (dari) 50 prosenttia, paštu (afgaani) 35 prosenttia ja turkin sukuiset kielet (erityisesti uzbekki ja turkmeeni) 11 prosenttia. Näiden lisäksi Afganistanissa puhutaan 30 pienempää kieltä (erityisesti belutši ja pašai), yhteensä 4 prosenttia. Maassa esiintyy paljon kaksikielisyyttä.[1]

Afganistanilaiset ovat valtaosin sunnimuslimeja (80 prosenttia väestöstä), mutta maassa on myös merkittävä šiiavähemmistö (noin 19 prosenttia väestöstä).[1] Erityisesti hazarat ovat pääasiassa šiiamuslimeja. Šiialaisia ismailiitteja on noin 1–2 prosenttia väestöstä, lähinnä Baghlanin ja Badakshanin maakunnissa. Maassa on myös pieni hindu- ja sikhivähemmistö.[21][22] Maassa oli ennen suurehko juutalaisvähemmistö, mutta nykyisin maassa asuu tiettävästi vain yksi juutalainen[23].

https://fi.wikipedia.org/wiki/Afganistan#V.C3.A4est.C3.B6

https://en.wikipedia.org/wiki/Afghanistan#Islamization_and_Mongol_invasion

Aksiooma

^ Afganistan ei siis ole onnistunut kovin hyvin monikulturismissa.
Pahimmat vihollisemme ovat omassa keskuudessamme ne, jotka itsekkäistä syistä ovat valmiit uhraamaan kansakunnan elinedut ja ne, jotka jatkuvasti ja toistuvasti julistavat totuutena sitä, minkä tietävät valheeksi. -Risto Ryti

Jordan Peterson: Postmodernism - How and why it must be fought https://youtu.be/Cf2nqmQIf

Toni R Jyväskylästä


Alaric

Liekö sama porukka kyseessä kuin tuossa ketjussa ylempänä olevassa uutisessa? Ihanaa ja sydäntäsärkevää monikulttuurista värinää.

http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/431712-afgaaninuoret-toivovat-rauhallista-elamaa-suomessa-lahjakas-ryhma-esiintyy (8.9.2016)

QuoteAfgaaninuoret toivovat rauhallista elämää Suomessa – lahjakas ryhmä esiintyy Helsingissä

Porvoon pääkirjastossa järjestettiin keskiviikkona kirjaston aloitteesta afganistanilainen iltapäivä. Siellä saatiin kuulla Karijärvellä vastaanottokeskuksessa asuvien nuorten miesten lauluja sekä ihailla heidän taiteteoksiaan.

Siellä oli mahdollista myös kokea aitoa afganistanilaista tunnelmaa teltassa istuen.

Nuoret miehet, joita on 30, asuvat Karijärvellä.

– Noin puolet heistä on saanut oleskeluluvan, kertoo vastaanottokeskuksen vastaava ohjaaja Anu Saari-Gomez.

Päivi Nikkilä piti esityksen Afganistanin konfliktista ja maan hazara-vähemmistöstä.

– Monikaan ei tiedä, että kaikki nämä pojat ovat hazara-vähemmistöstä.

Morteza-niminen nuori mies lauloi sydäntäsärkevästi kotimaastaan, sen ikävästä ja sen tapahtumista.
Hänellä on kantava ääni ja syvällinen esitystapa. Hän liikuttui itsekin laulunsa loppupuolella sen herättämästä tunteesta ja sai myös yleisön liikuttumaan.

Tulevaisuudeltaan hän toivoo, että saisi elää rauhassa täällä Suomessa ja antaa entisen elämänsä haavojen parantua.


Hän kuten muutkin toivoisivat saavansa kontaktia ikäisiinsä suomalaisnuoriin.

Sina esitti itse kirjoittamiaan räppikappaleita. Hänellä on upea ääni ja hän kuten Mortezakin, toivoisi, että hänestä tulisi aikuisena laulaja.

Zakaria puolestaan on taidokkaasti tehnyt taidenäyttelyn verran ihmisaiheisia piirroksia.

– Halusin näyttää, miltä afganistanilaiset ihmiset näyttävät. Heidän silmänsä ovat surullisia, hän kertoi englanniksi.

Hänellä olisi toiveena joskus tulla arkkitehdiksi.

– Piirtäminen olisi hyvä harrastus, hän sanoo.

Hassan on tehnyt Kebab-tikuista talon, jonka sisällä on kulta-aarrearkku.

– Tämän rakentaminen on rauhoittanut hänen hermojaan hänen odottaessaan turvapaikkapäätöstään, kertoo heidän tulkkinsa ja ohjaaja Tamanna Alizadeh.


Senyor puolestaan on tehnyt spagetista todella näyttävän mutta herkännäköisen tornin. Uskomatonta, kuinka kekseliäitä he ovat.

Stella Polaris -improvisaatioteatteri on saanut kuulla Karijärven nuorten miesten esityksestä nimeltään "Kirjeitä" ja on kutsunut heidät esiintymään Helsinkiin 13. marraskuuta.

Afganistan on yksi konservatiivisimmista muslimimaista. Samalla se on sekä monikielinen että -kulttuurinen.

Afgaaneja eli pataaneja on Wikipedian mukaan 40–45 prosenttia väestöstä. Seuraavaksi suurimmat väestöryhmät ovat tadžikit (noin 27 prosenttia), hazarat (hetsarit, 9 prosenttia) ja uzbekit (10 prosenttia).
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

MW

Lahjakas afgaaniryhmä? Varmaan jonglöörää tulella siellä, ja pyytää avustajiksi nuoria tyttöjä yleisöstä... Porilaisille alennus.

Ei näitä unohdeta, älkää kuvitelko.

Afrikan kirjeenvaihtaja

Porvoossa avautuu 13. tammikuuta valokuvataidenäyttely matkapuhelinmatuista, joiden taivaanrannassa häämötti Suomi.

QuoteNäyttely: Borderline - Stefan Bremer & Ahmed Alalousi

Valokuvataiteilija Stefan Bremerin työskentely turvapaikanhakijoiden kanssa jatkuu näyttelyssä Borderline - Rajalinja. Turvapaikanhakijoita kuvatessaan Bremer havaitsi, kuinka monen ihmisen ainoa suhde menneeseen perustui matkapuhelimeen tallennettuihin valokuviin läheisistä ihmisistä, tärkeistä muistoista ja entisestä kotimaasta.

Tämä on Bremerin Tärkein kuva -osuuden tausta: näemme muotokuvia ihmisistä ja heidän kaikkein tärkeimmistä kuvistaan. Rajalinjan toinen osuus koostuu taivaanrannoista, joissa meri ja taivas kohtaavat. Meditatiiviset kuvat kertovat haaveista ja niiden toteutumisista tai kariutumista. Kuvat vihjaavat siihen, kuinka monen kohtaloksi meri koituu.

Näyttelyn toinen taiteilija Ahmed Alalousi on aloittanut yhteistyönsä Bremerin kanssa Rajalinja-näyttelyn myötä. Alalousin osuus koostuu hänen entistä kotikaupunkiaan Mosulia esittävistä valokuvista vuosilta 2013-14 eli ajalta ennen kuin Isis valtasi kaupungin. Samassa tilassa on myös Stefan Bremerin kollaasi, joka esittää Mosulia nykyään pommitusten ja sotatoimien jälkeen.

Valokuvien ohella näyttelyssä on tekstejä, kuten Kimmo Oksasen runo Stranger 48 kielellä ja kirjailija Monika Fagerholmin Suomen nykyistä pakolaispolitiikkaa kommentoiva kirje pääministeri Juha Sipilälle.

Näyttelyn on tuottanut Pro Artibus - säätiö yhteistyössä Porvoon kaupungin kulttuuripalveluiden kanssa.

Taidetehdas
Hänen Majesteettinsa palveluksessa.


Afrikan kirjeenvaihtaja

Mohammed tarinoi taas. Tällä kertaa tapahtumapaikka on porvoolainen kirjasto.

QuoteLähi-itä Porvoossa

Porvoon pääkirjastossa vietetään la 21.1. Lähi-itä –aiheista päivää. Teemapäivä on osa Porvoon kaupunginkirjaston sekä Pornaisten ja Sipoon kunnankirjastojen yhteishanketta Yksi maailma - monta kulttuuria, kirjastossa löydät ne kaikki. Sipoon pääkirjastossa järjestetään vastaavansisältöinen tapahtuma la 28.1.

Kirjaston tiloissa on moniaistinen teltta, joka avataan klo 10. Teltassa voi tutustua Lähi-idän tunnelmiin ja makuihin. Teltassa myös luetaan tarinoita klo 11 jälkeen. Tiistai- ja keskiviikkoiltana 17.1. ja 18.1. teltassa on mahdollisesti tavattavissa paikallisen kulttuurialueen edustajia, joiden kanssa voi vaikkapa keskustella.

Mohammed Imad kertoo pakomatkastaan Irakista Suomeen esitelmällään Journey from Iraq to Finland (englanniksi) klo 12.30.

Ahkerasti keikkaileva Baghdad Band esiintyy Kirjakujalla klo 14. Turvapaikanhakijoista koostuva Baghdad Band on monikansallinen etnomusiikkia Suomeen levittävä yhtye, jonka jäsenet tulevat pääosin Bagdadista. Konsertissa kuullaan musiikkia Lähi-idän alueelta.

Muutokset ohjelmassa mahdollisia, seuraa ilmoitteluamme!

Hankkeen yhteistyökumppaneina ovat Suomen Punaisen Ristin Porvoon osasto, Multicultural Association of Porvoo, Porvoon kaupungin maahanmuuttajapalvelut sekä Haaga-Helia ammattikorkeakoulu. Hanke on saanut avustusta aluehallintovirastolta.

Porvoo
Hänen Majesteettinsa palveluksessa.